Банките с рекордна печалба и стабилни на стрес теста. Банковата система в България е стабилна, повече от оптимистични са резултатите от стрес тестовете на 27-те български банки. Новината потвърди източник от финансовите среди. Всяка банка получи вече доклада на одиторите. Официално обаче данните ще бъдат обявени на 13 август.
Стабилността на сектора се потвърждава от данните на БНБ - за първите 6 месеца на 2016 г. 27-те банки са спечелили рекордните 773 милиона лева. Депозитите на българите растат, отпушило се е кредитирането. Доброто състояние на банките няма да наложи да се използват буферите, които финансовият министър заложи при започването на стрес тестовете.
В началото на 2016 г. ведомството на Владислав Горанов изтегли 2 милиарда евро външен заем, за да е готова държава да подкрепи сектора при необходимост. Източник от финансовото министерство обясни, че тези 2 милиарда сега ще бъдат използвани най-вероятно за предсрочно погасяване на падежиращи държавни заеми. След стрес тестовете в еврозоната късно в петък Европейският банков регулатор обяви, че големите банки ще устоят на евентуална нова криза.
Складове за алкохол криели 50% от оборота. Складове за алкохол по Черноморието са укривали 50% от оборота. След масираните проверки на НАП и митниците от началото на юли продажбите им се вдигнали от 10 до 49% спрямо количествата от миналата година, съобщиха от Агенция "Митници". От началото на проверките митничарите са установили 55 нарушения, при които са иззети над 5780 литра наливен алкохол. Блокирани като доказателства заради нарушения на данъчния кодекс са 59 419 литра етилов алкохол и 79 359 литра вино.
Освен непрекъснат дистанционен и физически контрол над данъчните складове, съвместните екипи на НАП и митниците проверяват обекти в цялата страна. Приходите от акциз растат в последните 5 години, сочат данните. През 2015 г. от налога върху високоалкохолни напитки са събрани 225 млн. лева, което е над два пъти повече в сравнение със събраните през 2009 г. 110 млн. лв. Този резултат е на базата на акцизна ставка, която не е променяна от 2006 г., припомнят от митниците.
В резултат на затегнатия контрол над използваните бандероли и прекратяване практиката на използване на неистински бандероли за облепване на спиртни напитки, расте и делът на събрания акциз от високоалкохолни напитки, които са въведени или внесени от други държави. Спрямо 2009 г. увеличението през 2015 г. е 225% и достига до 54 млн. лв.
Втора българска компания се влива в американската Progress. След като американската софтуерната компания Progress придоби преди две години "Телерик", сега тя сключи нестандартен договор с втора българска IT фирма. Младата местна "Уанбит софтуер" (OneBit) се прелива с екипа и договорите си към голямото дружество, срещу което основателят й Ради Атанасов получава необявена сума и мениджърска позиция. Особеното в сделката е, че не се купуват дяловете на "Уанбит", а просто 15-те разработчици от 1 август започват работа в "Телерик", която успява с един ход да си осигури ядрото на свое ново звено за дигитална трансформация. На силно конкурентния софтуерен пазар в страната това явно е удачен начин да се сдобиеш с много добри специалисти накуп.
"Уанбит", която е създадена през 2011 г., е бутиков разработчик и интегратор на решението за изграждане на сайтове за вътрешна корпоративна комуникация Microsoft SharePoint. Клиентите й са основно чуждестранни, сред които големи международни корпорации като National Australia Bank, Barclays Bank, Maersk и др. Приходите й за 2015 г. са около 1 млн. лв. Сега компанията по-скоро се изпразва откъм дейност. "Клиентите на OneBit Software в България и по света, включително и в Австралия, които имат договори в процес на изпълнение, ще станат клиенти на Progress и ще продължат да бъдат обслужвани от същия екип както досега", уточниха за "Капитал" от купувача.
Инвестиция в човешки капитал
Причината американският гигант, който купи Telerik в края на 2014 г. за 262.5 млн. долара, да се спре върху малката местна компания е именно опитът на екипа. Разработчиците там са експерти в технологии като Microsoft SharePoint, ASP.NET, Office 365, Cloud/PaaS.
"Екипът на основателя на OneBit Ради Атанасов има значителни познания и опит в успешната реализация на международни консултантски проекти за мултинационални компании. Също така Атанасов е световно признат експерт сред общността на Microsoft специалистите и е стратегически партньор на Microsoft", казаха за "Капитал Daily" от Progress. Атанасов, който всъщност е един от около стоте специалисти в света, които са получили престижния сертификат на Microsoft Certified Master and Architect: SharePoint и единственият такъв в България, ще заеме длъжността старши директор "Професионални услуги" в Progress. Досегашният генерален директор на OneBit Димитър Каданов ще отговаря за глобалното бизнес развитие и стратегия за продажби на професионалните услуги на DigitalFactory под ръководството на Джон Харлоу, вицепрезидент "Професионални услуги" в Progress.
Придобиването на екипа е във връзка именно с плановете на Progress за развитие на център за дигитална трансформация и глобален хъб за услуги в България, които бяха обявени малко по-рано тази година. "Фактът, че екипът на OneBit е в България, съвпадна с нашето желание да развием център за професионални услуги за Progress DigitalFactory в близост до инженерния екип", казаха още от компанията.
Местната американска мечта
За плановете на компанията България да се превърне в глобален център за професионални услуги се заговори още преди три месеца, когато Progress представи платформата си DigitalFactory. Тя ще предоставя цялостно решение на фирмите, с което те да могат да разширяват и разбират по-добре дигиталния си бизнес. Платформата в момента се тества в пилотни проекти и ще е налична за клиенти от есента. "Идеята за Progress DigitalFactory идва от центъра в София и е разработвана в България", заяви при представянето на 16 май Светозар Георгиев, старши вицепрезидент в Progress за отдела Application Platforms и един от четиримата основатели на "Телерик". Затова и следващата логична стъпка за компанията е да изгради центъра си за услуги в близост до разработващото звено. "България продължава да бъде център с изключително добър инженерен талант, което е очевидно от навлизането на много технологични компании в региона", каза Джери Рули, главен оперативен директор в Progress, в официалното прессъобщение за сделката.
Сделката е сигнал, че интересът на американската компания към България като център за развойна дейност и услуги продължава. След сделката за "Телерик" през 2014 г. софийският офис стана ключов иновационен и стратегически хъб на Progress. Екипът расте с около 10% на година и в момента е над 600 служители, а до 2020 г. се очаква в местния офис да са заети около 900 души. Приходите на българското дружеството за миналата година достигнаха 71.3 млн. лв., което отреди първото място на компанията в секторната класация на "Капитал" за най-големите софтуерни компании. Progress обяви и плановете си за строеж на нова офисна сграда, която да отговори на бързото й разрастване в България.
Новообявената сделка вероятно е малка като стойност предвид приходите на "Уанбит" и едва ли е повече от шестцифрена. Но е показателна за намерението на купувача да развива бизнес в страната.
Какво работеше "Уанбит софтуер"
"Уанбит" е тясно специализирана в решението Sharepoint, a отскоро разработва и собствени продукти. Корените на компанията, както и основна част от клиентите, са в Австралия, където Ради Атанасов започва дейност през 2011 г. За пет години на пазара компанията се разраства от четирима до двайсет и двама служители през февруари 2016 г., показва справка в електронния регистър ДАКСИ. През последните три години дружеството отчита среден годишен растеж на оборота от около 50%, като за миналата година приходите й са 1 млн. лв. според отчета в Търговския регистър. Част от оборота обаче минава през австралийското дружество на Атанасов, така че е трудно да се определи колко големи са продажбите на цялата компания. "Уанбит" работи за световни корпорации като ATS, National Australia Bank, Barclays Bank, Maersk и Coca-Cola HBC.
Държавните производители на енергия влошиха резултатите си. Основните държавни компании, произвеждащи електроенергия - АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2", и най-голямото минно дружество "Мини Марица-изток" влошават резултатите си през първото полугодие. Отчетите за периода показват, че приходите им намаляват и трупат сериозни загуби, като само атомната централа излиза на минимална печалба. В същото време Българският енергиен холдинг, който обединява всички държавни енергийни дружества, отчита увеличение на приходите и печалбата си.
Успехът на БЕХ
По-добрите резултати на БЕХ през първото полугодие - приходи от 172.5 млн. и печалба в размер на 129.7 млн. лв., се дължат на по-високия дивидент, изплатен от някои дъщерни дружества за миналата година. Енергийният холдинг е получил по това перо 115.4 млн. лв., което е с 24.4 млн. лв. повече в сравнение с шестмесечието на 2014 г. Най-голямото увеличение в тази посока е на Електроенергийния системен оператор (ЕСО), който е внесъл в БЕХ 24.3 млн. лв. при нулев дивидент за 2014 г. Това се дължи на повишението на печалбата на дружеството за 2015 г. с 221.5%.
Финансовите приходи на БЕХ също се увеличават с 15.2%, достигайки 53.2 млн. лв. Те идват основно от лихвите по кредитите, дадени на дъщерните дружества, и от лихви върху вземания от "Топлофикация София".
БЕХ отчита и увеличение на разходите за дейността си с 35.8% за полугодието. Това се дължи основно на платените разходи за консултантски услуги на Световната банка, която беше наета, за да консултира правителството как да либерализира енергийния пазар. Този доклад трябваше да бъде готов още през пролетта, но от Министерството на енергетиката все още не са представили резултатите от него. БЕХ отчита увеличение и на плащанията на адвокатски хонорари по делата, заведени от Европейската комисия срещу холдинга. Финансовите разходи на БЕХ също се увеличават с близо 54.3%, достигайки 33.7 млн. лв. Причина за това са лихвите по заема от 535 млн. лв., който беше взет, за да може НЕК да изплати задълженията си към производителите на енергия.
Тежки времена за АЕЦ "Козлодуй"
През първото полугодие атомната централа отчита със 7% по-малко приходи в сравнение с година по-рано. Това се дължи основно на намалението с 63 млн. лв. (16%) на постъпленията от продажби на електроенергия на свободния пазар, където сделките са ставали на по-ниска цена. В същото време АЕЦ "Козлодуй" отчита съществено повишение на разходите с 45 млн. лв., което е с 13% повече спрямо същия период на 2015 г. Така разходите за външни услуги достигат 68 млн. лв., което е увеличение от 48%. Те са платени за обосновка за удължаването живота на 5 и 6 блок на централата с 60 години. Към средата на годината НЕК продължава да има сериозни задължения към атомната централа в размер на 135 млн. лв., от които 94 млн. лв. са с настъпил падеж.
Затъването на ТЕЦ "Марица-изток 2"
Държавната централа ТЕЦ "Марица-изток 2" е дружеството, при което тенденцията към влошаване на финансовия резултат трайно се запазва. Макар че намалението на приходите не е толкова съществено (7.87%), загубата продължава да се задълбочава, достигайки 46.4 млн. лв. за полугодието (виж таблицата). Най-голямо намаление на приходите идва от продажбите за регулирания пазар, които се сриват с повече от 50% в сравнение с полугодието на миналата година. Отделно компанията отчита и по-малко приходи от продажба на студен резерв. В същото време приходите от продажби на свободния пазар и продажба на електроенергия на борсата бележат увеличение, което изглежда странно на фона на по-ниските пазарни цени в региона в този период, с които централата трудно се конкурира. Oт дружеството обаче посочват, че реализираната средна цена е 71.99 лв. за мегаватчас, което е с 1.37 лв. по-малко от предходната година. В същото време дружеството, подобно на АЕЦ "Козлодуй", е продавало на енергийната борса на много по-ниска цена от 63.34 лв. за мегаватчас.
От централата обясняват лошия си финансов резултат с нарастването на променливите разходи и отрицателните курсови разлики от преоценка на валутни салда в японски йени по дългосрочен банков заем от Японската банка за международно сътрудничество. От компанията допълват, че вноските в енергийния фонд са достигнали 13 млн. лв. за полугодието, което допълнително влошава финансовия резултат. Компанията обаче е платила с 22 млн. лв. по-малко за квоти за вредни емисии в сравнение с първите шест месеца на 2015 г. Към края на юни общият размер на просрочените задължения на дружеството е 204.6 млн. лв., от които 153.2 млн. лв. към компании от групата на БЕХ.
Обратът при мините
"Мини Марица-изток" прави своеобразен обрат на представянето си, като отчита загуба за полугодието от 18.368 млн. лв. при брутна печалба за първото тримесечие от 10.7 млн. лв. От отчета на компанията става ясно, че загубата се дължи на по-ниските с 35.9 млн. лв. приходи на годишна база и увеличението на разходите за материали и външни услуги. В същото време централата на Ковачаки ТЕЦ "Брикел" и ТЕЦ "Марица-изток 2" продължават да увеличават задълженията си към минното дружество. Благодарение на изплатените от двете американски централи суми в размер на 356 млн. лв. обаче вземанията са намалели над четири пъти до 110 млн. лв.
В разгара на отпускарския сезон месечните винетки изчезнаха. В разгара на лятото и на ваканциите пътуването по родните шосета се превърна в ад. На фона на километричните задръствания заради ремонти и катастрофи, температурните рекорди и скъпите горива шофьорите се сблъскаха с още един проблем - дефицит на месечни винетки. След като от 1 януари правителството реши да вдигне пътните такси, месечният стикер струва 30 лева, а седмичният - 15 лева. Ако човек планира да кръстосва родните пътища трийсетина дни, а не може да си намери такъв стикер, излиза, че трябва да си купи 4 или дори 5 седмични винетки, всяка от които струва 15 лева. Може да си купи и годишна - за 97 лева, нищо, че не му трябва. Глобата за липса на винетка е 300 лева.
За липсата на стикери с 1-месечна валидност алармираха пътуващи от София към морските курорти, които разказаха за безуспешните си опити да се сдобият със заветния документ за платена пътна такса. Те се отбивали на всяка бензиностанция по околовръстното шосе от "Овча купел" до "Ботевградско шосе", но ударили на камък и накрая се принудили да купят седмична винетка. Месечните винетки се ползват и от много чужди туристи на Черно море, в Гърция и от транзитно преминаващите през страната.
От Агенция "Пътна инфраструктура" не знаеха, че има проблем. "Бензиностанциите вероятно не са подали заявките си навреме, ще има доставка, но по график - а именно в петък, 5 август, АПИ ще предостави на дистрибуторската мрежа още 10 000 месечни винетки за леки автомобили, 200 000 седмични за леки автомобили и 200 000 дневни стикери за камиони", обясниха от агенцията.
Проверка на в. "Сега" установи, че в няколко произволни бензиностанции на изходите на столицата действително няма месечни стикери. "В петък и събота се изчерпаха, тези дни е голямото пътуване. Но за съжаление не се приемат поръчки за доставка в събота и неделя. Като се даде заявка, идват на следващия ден или до 72 часа, т.е. след два дни", разказа управителка на една от големите вериги бензиностанции в София. Според нея организацията на отговорните доставчици не е добра. В друг подобен обект разказаха, че често при поръчка за 60 стикера се доставяли само 30 неизвестно защо.
Според официалния отговор на АПИ обаче всеки ден може да се пускат заявки, а обект без стикери "най-вероятно не е подал своевременно заявка". В случая става дума за поне десет недобре ориентирани в заявките обекта. "По-голяма част от крайните пунктове за дистрибуция оперират коректно с наличните и необходими количества стикери за търговски обекти и изпращат своевременно своите заявки, така че да ограничат вероятността от изчерпване на необходимите стикери. Заявките се изпълняват в максимално кратък срок. Обектите нямат ограничения за изпращане на заявки, такива могат да се подават всеки ден", увериха от пътната агенция. В последната седмица на юли са продадени над 97 хил. седмични винетки за леки автомобили.
Оказа се, че няма и на кого да подадеш сигнал за липсващи винетки, защото отговорността е размита между много звена. За разпространението на винетките отговаря консорциум между "Български пощи" и компанията "ВИП Секюрити". От държавното дружество обясниха, че при тях проблем с наличието на винетки нямало. От частната охранителна фирма препратиха към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която е възложител на поръчката. На сайта на АПИ има списък с всички дистрибуторски пунктове, в които може да се купи винетка. Посочените в списъка телефони обаче в много случаи не вършат работа - веднъж номерът се оказа на наемодателя на обекта, друг път никой не се обажда, а при трети се включи факс. В сайта на пътната агенция също са посочени телефони на отдел за винетните стикери - от там препращат на друг вътрешен номер, на който никой не вдига.
Ад под небето
Междувременно МВР и пътната агенция превърнаха неделята в същинско изпитание за шофьорите, които се прибираха от морето по прехвалените магистрали. На "Тракия" по обяд лека катастрофа предизвика гигантско задръстване и хората, повечето с малки деца, стояха часове наред блокирани при 40 градуса по трасето между Ямбол и Сливен. Никой не застана да отклонява потока и в резултат 2 км се минаваха за два часа. Хората звънели в АПИ и на тел. 112, но само разбрали, че на магистралата има произшествие и шофьорите трябва да се движат с повишено внимание, защото движението е "ограничено" в "изпреварващата и активната лента". Нещата се променили, след като хората започнали да звънят по редакциите на вестниците и телевизиите.
От полицията в Сливен обясниха пред "Сега", че при катастрофата са нанесени щети на три автомобила. Инцидентът е предизвикан от четвърти водач, който е избягал от мястото. И трите коли излезли от пътя и паднали в канавката. Щетите по тях били сериозни и нямало как да излязат на собствен ход. Затова се наложило да се викат специализирани машини, които да ги теглят една по една. Именно тази техника била главната причина да се пътува само по една лента на магистралата и да се стигне до задръстването.
КАТ и АПИ се държат също толкова безотговорно и в няколкото участъка, които се ремонтират на "Хемус". Преди тунела "Витиня" в посока София в неделя също се виеха огромни опашки, защото колите от трите ленти трябваше в последния момент да се слеят в една колона. Стигна се дотам, че в тунела, където няма никакъв кислород, колите спираха, а изходът на тунела масово се пълнеше с прегрели автомобили.
София и Атина ще правят нови връзки между Бургас и Александруполис. Пренос на газ към България и Западна Европа от терминал за втечнен газ в Гърция и изграждане на жп линия между Бургас и Александруполис, която да свърже Черно и Егейско море. Това бяха акцентите на съвместното заседание между правителствата на двете държави в София. "В Гърция вече преразглеждаме и проекта "Бургас - Александруполис" със създаването на един хъб. С премиера Борисов обсъдихме как да бъдат оползотворени тези възможности. Обсъдихме Александруполис да бъде развит като търговско пристанище и да бъде свързан с пристанище Бургас, като обединим двата порта с бърза жп линия", заяви гръцкият премиер Алексис Ципрас.
Намеренията на двете страни са от Александруполис към България да се транспортира синьо гориво, идващо от предстоящия да се изгради терминал за втечнен газ. България е заявила официално намерението си да участва в проекта. Газът ще се транспортира по интерконекторната връзка между двете държави. Нашето правителство разглежда изграждането на междусистемната връзка Гърция - България и на терминала за втечнен природен газ до Александруполис като свързани. "За да следва икономическата логика, терминалът би трябвало да се изгради в близост до газопровода Гърция - България", коментира вицепремиерът Томислав Дончев след разговор с гръцкия министър на околната среда и енергетиката Панос Скурлетис. Намеренията на България да участва в строежа на терминала за втечнен газ не са нови, но станаха особено актуални след последния пазарен тест на българо-гръцкия конектор, който показа, че заявките за ползването му надвишават капацитета.
Плановете за изграждането на жп линия между Бургас и Александруполис също не са нови, след вчерашната среща обаче са били доразвити. Освен свързването на двата града се предвижда и изграждането на два големи логистични центъра. "В момента гръцките колеги работят по техния коридор, който е от Солун към Александруполис, и оттам до Свиленград, където ние пък имаме вече изградена оперативна съвместимост с гръцките железници, и по трасето от Свиленград - Симеоновград - Нова Загора - Карнобат - Бургас на практика да се осъществи тази връзка", обясни транспортният министър Ивайло Московски. Той допълни, че България има да работи по отсечката Карнобат - Бургас, която е включена в оперативната програма. И на гръцката страна са необходими около 2 г., за да електрифицира и изгради това трасе. "Уговорката ни е първата седмица на септември да започне заседание работна група между двете министерства на Гърция и на България, съответно с представители на морската администрация и на железниците на двете страни. И след като се уточнят детайлите, с колегата от гръцка страна заедно ще отидем до Брюксел, за да видим дали е удачно един такъв проект примерно да намери място за финансиране по плана "Юнкер", обясни Московски.
Наесен
За септември останаха разговорите за поведението на гръцките фермери, които блокираха границата в продължение на седмици и донесоха милиони загуби на България. "Имам уверението на премиера Ципрас, че ще направим двустранни срещи с фермери и синдикатите, за да не се получава това на границата", каза премиерът Бойко Борисов след заседанието.
Хотелиери плачат за български туристи по морето. Хотелиери и ресторантьори по морето плачат за български туристи - избирали Гърция, а били много по-платежоспособни и харчели с широки пръсти за хубава храна и нощувки, за разлика от бедни поляци, чехи и немци, които пълнят базите по Южното Черноморие в момента.
„За съжаление в Слънчев бряг нямаме много българи. Те плащат, като дойдат на море, не са капризни, не се напиват и са възпитани", обяви пред „Труд" хотелиерът Веселин Налбантов. Според него една от причините българите да избират Гърция е, че пътят до морето ни не е уреден.
"Има огромни тапи към комплекса, понякога се чака с часове, за да се стигне до хотела - нещо, което изнервя хората", обясни още той.
Както „Труд" писа, българските туристи чупят всички рекорди по почивки в чужбина това лято и това се вижда и в официалните данни на НСИ - близо 200 000 българи са избрали почивка в чужбина само през ранния юни. За мащабите на родното туристическо преселение в Гърция спомена вчера и премиерът Алексис Ципрас, който след среща с Бойко Борисов обяви, че „тази година българските туристи в Северна Гърция са достигнали рекорд, като броят им надхвърля 1 милион".
Хотелиерката от курорта Лозенец Таня Желязкова коментира въпроса така: „На софиянци по-близко и евтино им стана морето в Гърция".
Кръчмари в Созопол, Приморско, Лозенец и Царево също се оплакват от обедняване на чуждите туристи и уточняват, че „дори немците вече не са богати". Стигнало се дотам, че в курортите на Юг призовавали медиите да не правят реклама на гръцките курорти.
Според Елена Иванова, шеф на хотелиерите в Слънчев бряг, тази година е "избухнал" полския пазар - има много поляци, чехи и немци.
"Руснаците не идват като организирани почиващи. Те са в апартхотелите, собственост на техни сънародници и са се спазарили за летуването, но не у нас, а в Русия. Британският пазар не е мръднал нагоре със сигурност", каза още тя и уточнява, че собственици на заведения в Слънчев бряг се оплакват от по-ниски обороти.
Българи разработват лек срещу летните вируси. Българи разработват комбиниран препарат срещу ентеровирусите, които циркулират през лятото и ни разболяват. Екипът учени е под ръководството на академик Ангел Гълъбов от Института по микробиология при БАН.
Ентеровирусите, неправилно определяни като летен грип, са над 120 вида и в някои случаи водят до тежки усложнения. Сред тях са увреждания на централната нервна система, сърцето, задстомашната жлеза, обясни акад. Гълъбов. Срещу тези бактерии ваксина няма, а лечението засега е само срещу симптомите, които се проявяват.
Ентеровирусите са изключително устойчиви, много бързо развиват резистентност и клиничната картина при тях е изменчива - от висока температура, зачервено гърло, гадене и повръщане до диария. Коварен момент е, че в три четвърти от случаите летните инфекции протичат безсимптомно, но са не по-малко заразни и преносими, посочи ученият.
Той допълни обаче, че към момента финансиране у нас за препарата срещу тези инфекции няма. Екипът му вече е публикувал в престижни научни издания откритието си, което е ефикасно в експериментална среда. Нужни са обаче клинични проучвания.
„В България това за съжаление няма да се случи. Ще стане в чужда държава, с чужди средства. Нямаме финансова възможност тук", заяви акад. Гълъбов. Той допълни, че за реализирането на препарат срещу ентеровирусите са необходими около 10-15 млн. долара.
По данни на Министерството на здравеопазването годишно у нас умират около 2000 души от усложнения заради грипни вируси през зимата. Счита се, че ентеровирусите не причиняват такава смъртност и като че ли проблемът с тях се неглижира, обясни пред „Труд" вирусологът.
Ентеровирусите се предават по орален път много лесно. Източник на зараза могат да бъдат мухи, ръкостискане, нехигиенично приготвена храна, тоалетни, канали, плажни капанчета, разносвачи на царевица, мръсни ръце. Затова специалистите съветват да се спазва добра хигиена, особено в летните месеци, както и да има добър контрол в заведенията за обществено хранене.
Други инфекции през сезона
Освен на ентеровирусите лятото е сезон и на кърлежопреносими инфекции като кримска хеморагична треска и лаймска болест. Заразяването става чрез ухапване от кърлеж или при контакт с кръв от заразен. Единствената ваксина в света срещу хеморагичната треска е разработена в България, обясни акад. Ангел Гълъбов.
Марсилска треска също може да бъде причинена от кърлежи, които са по северните склонове на Родопите, Странджа и източната част на Стара планина. Папатациевата треска пък може да се срещне по крайбрежието на Южното Черноморие. Тя причинява 2-3-дневно повишаване на температурата и зачервяване на очите, посочи вирусологът.
Той напомни още, че през лятото се увеличават и сексуално преносимите инфекции.
Борисов: Готови сме за еврозоната. България е готова да започне подготовката за въвеждане на еврото. Това заяви Бойко Борисов след заседанието на правителствата на София и Атина, което се проведе в "Бояна". "В момента покриваме всички критерии и можем спокойно да кандидатстваме за чакалнята на еврозоната", посочи премиерът. По думите му това ще внесе допълнителна сигурност в региона. "А е и наш ангажимент към ЕС", допълни той.
Критериите за влизане в ERMII са да имаме ниски държавен дълг, бюджетен дефицит, инфлация и лихви, обясниха експерти. Съвет към страната ни да превърне влизането в еврозоната от приоритет в план за действие отправи и вицепрезидентът на Еврокомисията Кристалина Георгиева в началото на юли в интервю пред "Стандарт".
Приходите от акцизи за цигарите скочиха с 36%. Приходите от акцизи от цигари скочиха с 36,4% и за първата половина на годината са 1,2 млрд. лв., сочат данните на Министерството на финансите. Този сериозен ръст е резултат на предприетите мерки срещу сивата икономика. Цигарите вече носят на държавния бюджет повече приходи от горивата и осигуряват 50,5% от всички постъпления от акцизи.
При горивата също има ръст на приходите - с 5% до 1,026 млрд. лв. При алкохола събраните акцизи до юни се увеличават с 6,2% до 132,7 млн. лв. Всичко това е резултат на затегнатия контрол от страна на НАП и Агенция "Митници" тъй като реалното потребление на цигари, горива и алкохол не е скочило толкова много. Това, че мерките за повишаване на приходите в хазната дават резултат, се потвърждава и от данните за събрания ДДС. Приходите от ДДС до юни са 4,355 млрд. лв., което е ръст с 10,36%. Това е много повече от ръста на икономиката, който за миналата година е 3%.
Сериозно повишение се отчита и при корпоративните данъци и налозите върху доходите - съответно с 8,6% и 6,4%. В резултат общите данъчни приходи в държавния бюджет се увеличават с 9,8% или с 1,202 млрд. лв. Сериозното повишаване на постъпленията е съпроводено със свиване на разходите на държавата. До юни бюджетните разходи са 14,638 млрд., което е със 775 млн. лв., или с 5% по-малко от същия период на миналата година. Това се дължи на отлагане на част от планираните инвестиционни разходи за последното тримесечие на годината. До юни капиталовите разходи са 867 млн. лв., което е с 1,1 млрд. лв. по-малко от същия период на миналата година. В резултат излишъкът в държавния бюджет до юни е 3,071 млрд. лв., което е ръст с 245% спрямо миналата година. Добрите резултати при събирането на приходите в хазната продължават и през юли. Според предварителните данни на МФ, до края на юли излишъкът в хазната вече е 3,266 млрд. лв.
София разчиства с 6 млн. незаконните гаражи. Най-малко 6 млн. лева ще трябва да изсипе София, за да започне премахването на около 10 000 незаконни гаража. Проблемът с премахването им освен финансов е и юридически, тъй като липсват ясни правила и основание, по които те да бъдат премахнати, обясниха от Столична община. Макар и поставени незаконно върху общинска земя, гаражите са частна собственост и ако бъдат премахнати, трябва да се съхраняват някъде 30 дни. Освен това „Московска" 33 носила и отговорност за съхраняваните вещи в клетките. Дори и никой да не ги потърси след един месец, те трябва да се извозят и надробят на специалните площадки за строителни отпадъци.
В най-големия район на столицата Люлин има около 960 незаконни гаражни клетки. „По миналата година вдигнах около 30 и сега сме съставили административни преписки за още около 20 по Закона за устройство на територията", обясни пред „Монитор" кметът на района Милко Младенов. Според сметките на експертите разчистването само на една клетка излиза най-малко 600 лева, като в парите влиза и рязането и съхранението им. „Аз търся строителни фирми, които ни даряват услугата работят в района ни", каза още Младенов. При премахването трябва да присъстват и полицаи, защото често собствениците започвали да се разправят за нарушено имущество. Веднага след като премахне гаражна клетка общината започва да претендира по съдебен път за възстановяване на сумата от собственика. Младенов обясни, че това отнема много време защото делата се водели на три инстанции. Все още няма случай да съм успял да осъдя някой и той да плати, а би било редно, защото това са публично изхарчени пари", разказа още кметът. Той е категоричен, че назаконните гаражни клетки трябва да се премахнат. „Проблемът с паркирането е особено голям в крайните жилищни квартали, но той трябва да се решава по друг начин, а не чрез изграждане на клетки", категоричен е Младенов. По думите му преди години дори се вдигали в детски площадки.
От 5500 до 15 000 евро е максималната искана цена за законен гараж. Според брокерите в центъра 9 от 10 купувачи на жилища държат имотът да е с гараж или поне в двора на кооперацията, ако е стара, да има място за паркиране. В по-евтините зони на града тенденцията е обратна. Там 70% от клиентите не искат да дават пари за подземни паркоместа или за самостоятелен гараж.
В Бургас още през 2007 г. кметът Димитър Николов разпорежда масирана акция за разчистване на града от незаконните гаражи. До сега общината е премахнала над 4000 незаконни гаража от територията на града, 90% от тях се намирали в кв. „Меден рудник".
Металните гаражи в Пловдив ще бъдат премахнати постепенно, а на собствениците ще бъде предложено да наддават за платено открито паркомясто. Те ще бъдат разигравани на търг. Предложилият най-висока цена ще спечели мястото. Сумата ще бъде платена еднократно, след което спечелилият ще брои по 15 лева на месец за наем на общинския терен.
Промените в Наредбата за паркиране бяха гласувани през април тази година. Платените открити паркоместа ще бъдат обозначени със знаци, а паяците за неправилно паркиралите на тях ще бъдат викани денонощно. На собствениците им ще бъдат раздадени унифицирани скоби или ще им бъде дадено разрешение да си пазят паркомястото с преграждения.
2500 невръстни майки с ваучери за памперси вместо детски кеш. 2490 непълнолетни майки получават детски надбавки като ваучери за памперси, ясла или учебници вместо пари на ръка. Това показват данни на Агенцията за социално подпомагане (АСП) към края на юли. Вече година невръстните майки получават помощи в натура, които трябва отговарят на нуждите на детето. Така за новородените майките могат да купят памперси и мляко, а за по-големите деца учебници и тетрадки. Целта на промените е парите, които държавата отпуска за детето, да се използват само за неговите потребности. В края на миналата година няколко родители в Стара Загора купиха луканка и пържоли вместо храна за детето.
„Това бяха единични случаи, вече няма такива проблеми", обясниха социалните. След опитите за злоупотреби социалните служители са уведомили търговците, че ако продават неподходяща стока за дете срещу ваучер, бонът им няма да бъде „осребрен". „Два пъти ме предупредиха, че няма да ми възобновят парите, но се чудя как ще разберат какво точно съм им продал", казва собственикът на квартално магазинче в Самоков. По думите му местните роми масово недоволствали от ваучерите. „Един мъж искаше да купи ракия за компрес на болното си внуче. Каза, че не ходели на лекар, а се лекували с домашни рецепти", спомня си търговецът. По данни на Националния статистически институт около 200 деца на непълнолетни майки се раждат всяка година у нас. Най-много невръстни родилки има в Сливен, Пловдив и Стара Загора. От социалното министерство предвиждат бонуси за младите майки, които се върнат в класната стая. В случай че момичето продължи образованието си, в края на обучението то ще получи накуп сбора от спрените детски надбавки. Сега за едно дете семействата получават по 35 лв., за две - 85 лв., а за три - 130 лв. За четвърто и всяко следващо хлапе родителите взимат по 20 лв. вместо 35 лв., както беше до края на 2015 г. За да получи детски надбавки, семейството трябва да разполага с до 400 лв. на член от домакинството. По данни на социалното министерство около 80% от хлапетата у нас получават детски надбавки.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.874300 |
GBP | 2.353640 |
CHF | 2.081560 |