Откраднаха ток за цял град. Драстично са нараснали кражбите на ток в областите на Югоизточна България, които се обслужват от електроразпределителната компания ЕВН-България, сочат данните за първите шест месеца на годината. „Откраднатата електроенергия е за над 500 хил. лв. или колкото годишното потребление на един средно голям град като Девин", съобщи в Стара Загора Костадин Величков, изпълнителен член на съвета на директорите на компанията.
В Старозагорска област например кражбите на ток са скочили с 54% в сравнение с първото полугодие на миналата година. В областния център, в който потребената електроенергия се отчита изцяло дистанционно, кражбите обаче са минимални. Затова и инсталирането на дистанционни електромери в областта ще продължи с пълна сила. В Казанлък те вече са над 20 хил., а от октомври започва монтирането им и в Радневската община.
„Общоприетата теза, че крадат бедните абонати не е вярна, събираемостта на сумите от потребения ток в ромските махали, включително и в пловдивския кв. Столипиново, вече е над 98%", посочиха от ЕВН. Статистиката показва, че основните кражби на ток идват от т.н. трети сегмент на потребление - малки търговски обекти, малки семейни хотели и ресторанти. Вече имало и организирани престъпни групи, които се занимавали основно със „спестяването" на ток на своите клиенти. Наскоро полицията е спипала подобна банда в Пловдивско.
През тази години ЕВН ще инвестира близо 80 млн. лв., основно за разширяване на електроразпределителната мрежа и повишаване на сигурността й, съобщиха от компанията. Нови кабелни мрежи, които са изцяло под земята, ще бъдат изградени по Черноморието - в районите на Обзор, Слънчев бряг, Созопол, в икономическа зона „Тракия" край Пловдив, в района на бившето АТЗ край Стара Загора и др.
Компютър крие оборота за деня. Схема за манипулация на данни за оборотите от продажби разкри съвместна операция на ДАНС, МВР и НАП по Черноморието. Операцията е проведена след получена оперативна информация за използване на специален софтуер за укриване на оборотите от продажби в обекти за търговия на едро и дребно - складове, супермаркети, книжарници и др. Софтуерът е разработен от малка фирма и е продаван на дребни търговци, които искат да скрият оборота си.
Чрез софтуера може да се манипулира паметта на фискалните принтери, които в момента може да се използват съвсем законно от търговците. Така цял ден търговецът може да дава истински касови бележки. Но в края на деня да изтрие от паметта например всяка трета сделка, или да намали оборота си с 20% или с 50%. За да се предотвратят такива манипулации от НАП обмислят законодателни промени като например забрана на фискалните принтери. В хода на операцията на морето в един от търговските обекти е открита значителна сума пари в брой, надвишаваща над 10 пъти оборота, регистриран чрез фискалните устройства. Парите са запорирани от НАП, на собственика на обекта е възложена ревизия.
При извършените проверки на търговските обекти са иззети всички намиращи се в тях компютри, за да анализират ревизорите наличната в тях информация. От НАП ще уведомят прокуратурата, ако бъдат установени данни за извършено престъпление от разработчиците и разпространители на софтуера за манипулиране на фискалната памет.
Преди няколко седмици популярно заведение на Слънчев бряг беше поставено под постоянно наблюдение от инспектори на НАП, защото сървърът на използваната в обекта информационна система за управление на продажбите се оказа разположен в САЩ и нямало гаранции, че отчетеният чрез софтуера оборот не е манипулиран.
Срещу подправяне на данните в касовите апарати експертите на НАП използват тактиката на т.нар. скрити покупки, при които инспекторът купува стока или услуга без да се легитимира, а през следващите дни посещава търговския обект явно и проверява дали продажбата е отразена с точна сума, дата и час. Сигнали за данъчни нарушения като неиздаване на касови бележки и укриване на оборот може да се подават на телефона на НАП 0700 18 700 или на имейл infocenter@nra.bg.
Парламентът плахо даде власт и независимост на съдиите. Важна крачка за отнемане едноличната власт на ръководителите на съдилищата и въвеждане на съдийското самоуправление беше направена във вторник с окончателното приемане на текстове в Закона за съдебната власт в парламента. На общите събрания на съдилищата беше дадена възможност да решават ключови въпроси по управлението на съда, както и да издигат номинации пред Висшия съдебен съвет за председатели. По този начин може да бъде разбит порочният модел политически и икономически кръгове през ВСС да назначават близки до тях началници в съда, които да имат еднолична власт в управлението.
Друга добра новина е, че парламентът отхвърли предложението членовете на ВСС, които са били съдии, прокурори и следователи, автоматично да бъдат повишавани след края на мандата им. Главният прокурор пък ще може да бъде викан и изслушван от Народното събрание по някои въпроси, като ще могат да му бъдат задавани и писмени въпроси от граждани.
Народните представители заседаваха до късно извънредно във вторник, за да могат да преполовят обемистия законопроект преди ваканцията, която започва от края на тази седмица. Проектът е на Министерството на правосъдието и освен разширени правомощията за съдиите и някои промени в прокуратурата въвежда изменения и в някои от разпоредбите, свързани с атестирането - т.е. оценката на магистратите, и тяхното кариерно израстване. Уреждат се и правомощията на инспектората, който ще проверява магистратите.
Какво се променя за съдиите
Съдийското самоуправление включва нови правомощия за съдиите. Така например 1/3 от тях във всеки съд ще могат да издигат своя фаворит за председател, а ВСС ще е длъжен да подложи на гласуване техния избор. Общите събрания ще приемат правила за разпределение на натовареността, ще имат и правото да изслушват кандидатите за зам.-председатели и ще могат да възразяват на решението на председателя. Командированите съдии губят правото си на глас в общите събрания. Изненадващо бе гласувано и общото събрание на съдиите да изслушва кандидатите за председатели, а не само да има тази възможност.
Промените са важни, защото досега мнозинството във ВСС пренебрегваше гласа на съдиите и опитите им да издигнат свои фаворити за ръководители, което демотивираше гилдията и водеше до напрежение. Пресен пример е отхвърлената без аргументи на два пъти от ВСС кандидатура на Нели Куцкова за шеф на Софийския апелативен съд, въпреки че тя бе подкрепена от 2/3 от съдиите. Остро срещу разпоредбите за съдийското самоуправление се изказаха Четин Казак (ДПС) и Филип Попов (БСП), които от самото начало са отявлени противници на текстовете. Те повториха опасенията си, че това ще доведе до хаос, до раздробяване на лобита сред съдиите, до дисфункция на съда. Според Казак тези текстове са мини, които не е ясно кога ще избухнат.
Граждански контрол за главния прокурор
Депутатите одобриха и разпоредбите, свързани с прокуратурата. Те имаха подкрепата и на главния прокурор и в правната комисия също се придвижваха без проблеми. Повечето от тях няма да доведат до съществени промени в статуквото, въпреки че формално трябва да засилят независимостта на отделните прокурори. Все пак главният прокурор ще може вече да бъде викан и изслушван от Народното събрание по въпроси, свързани с противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика.
Интересен момент тук бе, че бе приета възможността да се задават и писмени въпроси от граждани и организации въпреки съпротивата на ДПС и БСП. "С току-що гласуваните текстове дадохме абсолютна власт на организации като "Протестна мрежа", които са много активни, в смутни времена да упражняват натиск, да контролират и шантажират чрез определени народни представители главния прокурор", заяви Митхат Метин от ДПС.
Радан Кънев от РБ пък лично защити предложението си, внесено между четенията, да има независим зам. главен прокурор по корупцията по румънски модел. То бе отхвърлено.
Без кариерни бонуси
Народното събрание отхвърли предложението на Емил Димитров-Ревизоро (ПФ) за даване на кариерни "бонуси" за членовете на ВСС. Той искаше членовете на ВСС да се връщат на едно ниво по-високо в съдебната система - например ако са влезли във ВСС като съдии в апелативен съд, след края на мандата да се върнат като върховни съдии.
По информация на "Дневник" депутатите са се съгласили да отпадне и друга проблемна поправка - одобреното в комисия задължение на съдии и прокурори да декларират пред ВСС в коя съсловна колегия членуват. Безпрецедентно срещу този текст се обединиха две съдийски и една прокурорска организация. Подкрепи ги във вторник с писмо до председателя на НС и Международната организация на съдии и прокурори MEDEL, според която подобен текст е нарушение на основни права.
БЕХ емитира облигации за 550 млн. евро при доходност от 5.125%. Българският енергиен холдинг (БЕХ) пласира втора емисия корпоративни облигации на международните капиталови пазари и така се превърна в местното дружество, привлякло най-голям финансов ресурс по този начин. Само за два дни процедурата по предлагане на 5-годишни необезпечени книжа събра необходимия инвеститорски интерес и приключи със записване на облигации за 550 млн. евро. Подадените заявки бяха почти четири пъти повече - за 2.1 млрд. евро. Постигнатата доходност е 5.125%, което се приема от експертите за добър резултат на фона на проблемите в енергийния сектор и колебливите капиталови пазари след Brexit и преврата в Турция. Сред причините за успеха е, че със старта на процедурата бе обявено, че неназован инвеститор е резервирал 20% от емисията, което даде позитивен сигнал на останалите участници. По информация на "Капитал" от два източника ангажиментът е на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Висока конкуренция сред купувачите
Интересът към облигациите на БЕХ е бил голям, коментират запознати с процедурата, и това личи и по голямото презаписване. В процедурата са участвали както големи международни играчи, така и местни институционални инвеститори като банки, пенсионни фондове и застрахователи, но конкретното разпределение ще стане ясно в сряда. В първите часове на записването ценовите оферти са били доста високи в диапазона 5.75-5.87%, но впоследствие е достигната доходност от 5.125%, при която аукционът е затворен, показва справка до участниците в записването.
Експерти от дълговия пазар коментират, че причините за успеха на емисията са две. На първо място подкрепата, която оказа ЕБВР с покупката на 20% от облигационната емисия, което е дало позитивен сигнал към останалите участници. На следващо място е помогнал гладът за доходност в среда на ниски и дори отрицателни лихви, който принуждава инвеститорите да поемат по-големи рискове. В случая с БЕХ това става чрез покупката на необезпечени корпоративни облигации, макар че дружеството е 100% държавна собственост и оперира в сектор от стратегическо значение за националната сигурност - енергетиката.
Принос за успеха на емисията имат и мениджърите на предлагането от J.P. Morgan и Banca IMI, които седмица преди пласирането организираха роудшоу в Лондон, Мюнхен, Милано и Цюрих и освен това подбраха удачен момент, в който на капиталовите пазари се получи успокоение след шоковете с референдума във Великобритания за напускане на Европейския съюз и опита за държавен преврат в Турция.
До редакционното приключване на броя от БЕХ не бяха дали официална информация за облигационната емисия, но в своя Facebook профил министърът на енергетиката Теменужка Петкова коментира: "БЕХ ЕАД днес пласира успешно втората си емисия еврооблигации на стойност 550 млн. евро на Ирландската фондова борса. През изминалата една седмица колегите проведоха интензивни срещи с инвеститори в Лондон, Париж, Мюнхен, Франкфурт, Милано, Цюрих и Виена. При засилен инвеститорски интерес емисията беше презаписана в размер на над 2 милиарда евро. Годишните лихвени плащания са в размер на 4.875% (бел. авт. - това е само лихвеният купон, без отстъпката от номинала). Проявеният интерес към облигацията е поредно доказателство за високата оценка на инвеститорите по отношение на осъществяваните реформи в българския енергиен отрасъл. Целият набран ресурс ще се използва за покриване на мостовия кредит, изтеглен от БЕХ в края на месец април тази година."
Втори заем за БЕХ
Заемът, който БЕХ изтегля сега, ще трябва да се върне през август 2021 г. Облигациите ще бъдат листнати за търговия на Ирландската фондова борса, където се търгува и първата 5-годишна емисия на холдинга. Тя бе пласирана през 2013 г. и бе за 500 млн. евро, които се записаха при доходност от 4.287%. Първият заем бе използван за погасяване на задължения на дъщерни на БЕХ предприятия. Средствата обаче не бяха достатъчни и дружеството продължи да търси още финансиране. В продължение на две години то не успяваше да намери кой да му отпусне необезпечен заем, тъй като правителството отказваше да издаде държавна гаранция. В началото на тази година ситуацията се измени заради промени в сектора и се появиха кандидати, като холдингът избра офертата на консорциум на J.P. Morgan Securities, който включва и китайската Bank of China и италианската IMI. Условието беше мостовият заем да се рефинансира с приходите от настоящата облигационна емисия.
Ремонтираната магистрала "Марица" влезе в нов ремонт. Ремонт на ремонтиран само преди 5 години участък от магистрала "Марица" започна вчера. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обявиха, че се работи по стария участък между Харманли и Любимец. Причината според държавните експерти е в изполвания битум, който не издържал на високите температури. В резултат, заради интензивния трафик на тирове, са се образували коловози, дълбоки 30 и повече сантиметра, които са опасни за движението. Проблемният участък е строен през 2008 г. През 2010 г. бе ремонтиран и тържествено открит от премиера Бойко Борисов в първия му мандат и от тогавашния строителен министър Росен Плевнелиев. Тази част от магистралата е около 16 км.
Магистрала "Марица" и нейните 117 километра всъщност е най-ремонтираният път в България. Тя свързва магистрала "Тракия" с турската граница при Капитан Андреево. За последните 8-9 месеца това е четвърто отстраняване на дефекти в различни участъци, всички от тях откривани, ремонтирани и откривани наново.
"При изграждането на този участък не е използван полимермодифициран битум и на места са се образували коловози от интензивния тежкотоварен трафик и високите летни температури", обясниха вчера от АПИ. От агенцията обещаха работата да приключи до края на седмицата, а за да не се затрудняват шофьорите, няма да се отбива движението. В момента е пикът на трафика на турските гастарбайтери.
"През 2008 г. още не беше въведен стандартът за магистралите да се използва т.нар. полимермодифициран битум. Този материал дава издръжливост при големи амплитуди и високи температури, така че да поема тежестта на тежкотоварния трафик", обясни вчера регионалният министър Лиляна Павлова пред Нова телевизия. От пътната агенция не уточниха колко километра подлежат на ремонт и дали той е в рамките на гаранциите след поредните ремонти, или става дума за поддръжката, възложена от АПИ по договор. Гражданското дружество "АБ-Марица", в което влизат хасковската "АБ" и "Бургас Пътстрой", отговарят за пътното поддържане на магистралата до края на 2018 г., припомни Медиапул.
Според строители полимермодифицираният битум се използва като стандарт и изискване в строителството на българските магистрали от 2011 г. Затова на "Марица", новата част от "Тракия" и част от "Струма" би трябвало да е положен новият вид издръжлив битум. По-старите в бранша и дългогодишните водачи обаче питат защо по участъците на "Хемус" и "Тракия", строени преди 1989 г., се появяват износвания, пукнатини, рушат се виадуктите, но няма коловози. Експерти по пътно строителство разказаха пред "Сега", че важен в случая е не най-горният пласт, а долните два. Първо е битумизираната баластра, отгоре е предпоследният пласт - биндерът, чието правилно полагане е най-важно да не се образуват коловози, и накрая е горният асфалтов слой. Ако има проблеми с долните слоеве, никакъв "супербитум" не може да спре образуването на коловози. Въпреки че опасните коловози се появяват на повечето от републиканските пътища с тежък трафик, от АПИ наложиха решение тировете да не се спират от движение в горещините, именно заради новата технология.
Компрометираният участък между Харманли и Любимец на магистрала "Марица" е построен от "ПСТ Холдинг", тогава собственост на Васил Божков. Сега компанията е на други лица, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и със собствениците на Първа инвестиционна банка (ПИБ). Според строители в пътния бранш това е т.нар. "бюджетна отсечка", защото е финансирана с държавни средства - преди старта на оперативните програми и влизането на България в ЕС.
Любопитна подробност за отсечката Харманли-Любимец е и че тя беше открита през май 2007 г. от тогавашния шеф на пътния фонд Веселин Георгиев по времето на строителния министър Асен Гагаузов и правителството на тройната коалиция, начело със Сергей Станишев. "Инфраструктурата е конкурентен фактор и ще я изградим в съответствие с изискванията на Европейския съюз", каза при откриването Асен Гагаузов и обеща магистралата да е готова през 2009 г.
Това обаче стана факт след 6 години. Едва в края на октомври 2015 г. беше завършен и открит последният участък от "Марица" между Оризово (от магистрала "Тракия") и Димитровград. Няколко месеца преди това през май 2015 г. беше прерязана лентата и на участъка Димитровград-Харманли. Тези общо 65 километра се строяха от пролетта на 2011 г., а финансирането им дойде по програма "Транспорт" на ЕС. Но за тези отсечки трябваше да се дадат десетки милиони левове от държавния бюджет за довършителни дейности.
От началото на годината по тях на няколко пъти се появиха дефекти, които налагат ремонти - основно по мостовете. Според пътуващи по магистрала "Марица" участъци от нея непрекъснато се затварят за ремонт. "Тъй като правихме участъците през зимата, за да не изпуснем финансирането, не навсякъде са добре калибровани", обясни министър Павлова. Тя увери, че "по време на гаранцията, която е 10 години, изпълнителят е длъжен на всеки две години да прави калиброване на фугите само на мостовете". Преди седмица в. "Сега" съобщи за пропадания по сигнал, но от АПИ се оправдаха, че става дума за "подмяна на битумни уплътнения на фугите".
Новият председател на КФН ще поиска само финансов одит. Единственият кандидат за председател на Комисията за финансов надзор (КФН) - Карина Караиванова, няма да ревизира вече взети решения, но ще поиска финансов одит. Това стана ясно по време на изслушването й в парламентарната комисия по бюджет и финанси вчера.
Караиванова е единствен кандидат за поста, предложена от ГЕРБ. Така пореден ключов орган е на път да се сдобие с ново ръководство без състезание, след вяла и формална процедура. Дебат в бюджетната комисия на практика нямаше, а по-сериозните въпроси не получиха отговор. Караиванова не даде никаква оценка на наследството на предшественика си на поста Стоян Мавродиев, също номинация на ГЕРБ, и не сподели мнението си по същество за проблемите в подназорните сектори на КФН. Гласуването на кандидатурата й в пленарната зала предстои до края на седмицата.
Карина Караиванова, в момента зам.-министър на финансите, се оказа единствена номинация за поста, след като Патриотичният фронт се отказа да издига от свое име за нов мандат досегашния председател Стоян Мавродиев. Вчера Караиванова представи концепцията си за управление на КФН много общо, без да да навлиза в детайли по нито една от засегнатите теми. Тя обеща обективно управление на течащите оценки на активите и стрес тестовете на небанковия финансов сектор, срещи с инвестиционната общност и добра обратна връзка, структурна оптимизация на КФН. Караиванова ще работи за стимулиране на капиталовия пазар чрез предлагане на нови финансови инструменти. Освен това КФН щяла да започне да спазва законовите изисквания и да публикува всички актове и мотивите към тях.
Няколко депутати поискаха Караиванова да влезе в повече детайли за намеренията и проблемите на подназдорните сектори, но до такива отговори така и не се стигна. На два пъти кандидатът за КФН бе защитен от председателя на комисията Менда Стоянова, която парира неудобни въпроси - за наследството на Стоян Мавродиев и за ролята на надзорния орган около фалита на КТБ. "Не е нужно да отговаряте на този въпрос, създадохме цяла парламентарна комисия по темата за КТБ", отхвърли питането Стоянова.
Все пак Караиванова обяви, че възнамерява да поръча финансов одит на КФН, за да е наясно какво поема като структура. Изказването й за предстоящ одит и преглед на извършените операции от КФН през изминалия мандат породи незабавна реакция на депутата от ДПС Йордан Цонев. Той заяви, че по повод критиките към извършваната оценка на активите депутатите ще очакват да научат с какъв консенсус е взето решението от управляващия комитет, в който участват и МФ и БНБ. "Ще следим внимателно какво се ревизира и имат ли решенията връзка с подназорни лица, собственици на медии", коментира Цонев. Караиванова впоследствие уточни, че няма намерение да отменя взети решения.
Изборът на нов председател на КФН бе бавен до последно от мнозинството и бе форсиран внезапно след получено критично писмо от Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване, в което се изразяват резерви към избора на проверяващи компании за оценката на активите на българските дружества. По закон назначаването на нов председател на надзорния орган трябваше да е направено до 18 юни. Заради кратките срокове за номиниране на кандидати и за избор опозицията сезира за процедурата Конституционния съд.
"Галъп": 75% от българите смятат, че проблемите в съдебната система идват от политиците. Политиците създават проблемите в съдебната система, убедени са 75 на сто от българите. Според 55 на сто подсъдимите по делата за корупция често ги оправдават заради политическо влияние. Други 90 на сто смятат, че политиците нямат интерес да променят сегашните закони, защото това им е удобно.
Данните са от експресно телефонно проучване на "Галъп интернешънъл болкан" от средата на юли, което е част от собствена изследователска програма на агенцията по темата за съдебната власт и престъпността.
"Българите на практика слагат знак за равенство между политиката и корупцията", коментират социолозите.
По линия на политическото влияние институциите, които изглеждат деполитизирани, инструментални и дори репресивни, се ползват с по-високо доверие в обществото. Обратното - онези от тях, които по-скоро се свързват с политическата власт или със съдебната система, хората критикуват "почти автоматично", твърдят изследователите.
Например одобрението към Националната агенция за приходите (одобрение 60% и неодобрение 32%), Държавната агенция за национална сигурност (51% срещу 35%), МВР (54% на 42%) е чувствително по-високо от това към съдебната власт, Министерството на правосъдието или пък парламента.
Правителството е в средата с 42% одобрение и 54 на сто неодобрение. Според социолозите отношението към кабинета е по-благосклонно заради наличието на лоялен електорат. По думите им обаче той не "спасява" парламента, който олицетворява целия елит - висшият законодателен орган на държавата се ползва с два пъти по-ниско одобрение от това към кабинета - 22%, срещу 75% на другия полюс.
Данните показват още, че Европейският съюз в масовото съзнание е като коректив на държавните ни институции. 64% одобряват европейския надзор над правосъдието и вътрешните работи, два пъти по-малко - 30% , не.
Любопитен извод от проучването на "Галъп" е, че под една десета от българите (7%) са имали досег с прокуратурата през последните 2 г., а малко над една десета (11%) - със съда. Сред попитаните 1 на сто заявяват, че са били обвинявани от прокуратурата, 11% - че са се обръщали към съда, а 15 на сто - че са участвали в съдебно дело. Много повече са заявилите, че им се е налагало да се обръщат към полицията - над една четвърт от запитаните. Най-масов е бил контактът със системата на здравеопазването - 70 на сто, и с общинската администрация - почти всеки втори.
Ограниченият контакт със съдебната система контрастира с масовите твърдения, че тя е корумпирана и обладана от политическо влияние. Според социолозите това показва, че в обществото е създадена трайна щампа върху съдебната система, която върви ръка за ръка с институциите на политическата власт и често получава негативи от тях.
Аргумент за подобен извод намират в отговорите на хората на въпроса къде е най-голямата корупция. Помолени да степенуват корумпираните, на първо място, с 23% хората споменават политиците, следват болниците и митниците. За второто място по корупция 18% посочват съда, а третото е за полицията, посочена от 16 на сто. Помолени обаче да кажат дали някога им е искан подкуп от политик, само 2% отговарят с "да". Най-много - 28 на сто, отговарят, че им е искан подкуп от лекари, а 21 на то - от полицаи. Това според социолозите показва, че "обществото ни живее с почти неизкоренимото убеждение, че политиката по дефиниция е най-корумпираната обществена територия."
Според данните 72% от запитаните признават, че не са запознати със съдебната реформа. Но според социолозите липсва убеждението, че реформата, самоуправлението в съда и замислените промени в тази област водят към преодоляване на корупцията, сочена от 33 на сто за най-сериозен проблем на съдебната система. За 29% квалификацията и морала на съдии и прокурори са решаващи за преодоляване на проблемите в съдебната система. Според 16 на сто политическата намеса е най-сериозният проблем на Темида. Бързината на делата е споменавана в 10% от случаите, а реформата в прокуратурата и самоуправлението в съда остават с доста по-ниски дялове.
Според социолозите в общественото мнение липсва ясно разграничение на институциите на съдебната власт. Попитани провокативно кой се справя най-зле измежду обичайните страни: прокуратура, съд, МВР, хората се затрудняват да отговорят с ясен "фаворит", но по естествен начин изпъкват съд и МВР. "Вероятно съдът се възприема като събирателно за съдебната система.
Според данните над една пета от столичани са били жертва на деяние, окачествявано като престъпно. Помолени да избират измежду възможни причини за високите нива на битова престъпност, респондентите поставят на първо място леките наказания, които се налагат от съдилищата - 28% споменавания. Следват проблеми на МВР и полицията, както и бавното правосъдие. На последно място се поставя неефективната работа на прокуратурата със 7%.
Проличават и редица други проблеми на съдебната система като липса на бързина, непрозрачност и т.н., макар че обществото явно си дава сметка и за потенциалната претовареност на системата. Масово се изтъкват потенциалните зависимости на системата от бизнеса и политиците. Именно независимостта на съдебната система проличава като масово желание.
Проблемът с бавното правосъдие, изпъква и при тестването на някои ценностни противоречия. Например 53% се съгласяват, че ако делата са прекалено дълги, това обезсмисля крайния резултат. 44% пък споделят мнението, че няма значение колко продължават делата, важното е крайният резултат да е справедлив.
Подобно сблъскване на твърдения поставя респондента в сложна ситуация, от която трябва да избере две еднакво вярно звучащи опции. Показателно е, че 17% възприемат, че прокуратурата трябва да защитава интересите на държавата, а 76% - интересите на гражданите Това е и антивластова настройка, и демократична зрялост.
В същото време 80% смятат, че проблемите на прокуратурата могат да бъдат решени с повече контрол, а 16% - с повече самостоятелност. Масовото съзнание е далеч от всякаква информираност, детайлност или промислена позиция. То просто проявява ясен усет: съдебната система трябва да работи за хората и да е отчетна.
Депутати изхарчиха 4 милиона на път по света и у нас. Стъпиха на 4 континента, не са били само в Австралия, става ясно от справка от НС за 20 месеца за командировките на народните представители
Почти 4 милиона лева са изхарчили депутатите в командировки по света и у нас от началото на мандата на 43-ото народно събрание на 27 октомври 2014 г. до юни тази година. Това става ясно от справка на парламента за "24 часа", изготвена по Закона за достъп до обществена информация.
Интересното е, че по-голяма част от сумата - 2 601 594 лева, са изплатени за командировки в страната. Причината е, че според Финансовите правила на НС депутатите имат право на дневни за всяко пътуване до избирателния си район, независимо дали се прибират у дома, или отиват за срещи с електората. А ако нямат свое жилище там, им се полагат и пари за хотел.
По това перо например роденият в София Иван Димитров от "Атака" е изхарчил 35 434 лв. за пътуванията си до Силистра, откъдето е избран за депутат. Командировките на колежката му Калина Балабанова, която също е родом от столицата, а е избрана от Варна, са стрували на НС 30 271 лв. Идентична е ситуацията с червения Таско Ерменков, влязъл в НС от Сливен. Срещите му с избиратели там са стрували 31 085 лв.
Пътуванията из страната на Миглена Александрова от "Атака" пък излезли 28 202 лв., въпреки че е депутат от София. Борис Ячев от ПФ явно обикаля често Пловсивска област, защото за дневни и квартирни са му изплатени 25 628 лв. Около 20-ина депутати не са ползвали нито веднъж командировъчни при пътуванията си из страната. Сред тях е и шефът на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов, който всяка седмица е на срещи из страната, но разходите явно се поемат от партията.
Депутатите са стъпили на 4 континента, става ясно от справката за командировките им в чужбина. Не са били единствено в Австралия.
Общо 1 385 697 лева са отишли за командировки в чужбина. Сумата е сравнително малка, защото много от визитите на депутатите се поемат като разходи от страната домакин. Такава е ситуацията с посещенията в Брюксел по линия на Европейския парламент например, както и с делегациите на НС в интерпарламентарни съюзи и асамблеи на различни европейски и световни организации. До САЩ пък пътуванията са най-вече по покана на Конгреса или Държавния департамент, който организира всяка година политически обучения.
Преобладават традиционните пътувания из Европа. Като по-екзотични дестинации се открояват Китай и Виетнам. Лично шефката на парламента Цецка Цачева води делегацията до Пекин, Шанхай и Сиан, в която бяха включени депутати от всички групи.
Димитър Бойчев от ГЕРБ пък е бил два пъти в Китай за период от 6 месеца - и с Цачева, и като част от делегацията на премиера Бойко Борисов миналия ноември. Той е съпредседател на групата за приятелство с Китай заедно с червения Янаки Стоилов, който също е пътувал до там два пъти за този мандат.
Алиосман Имамов от ДПС е бил в Ханой за участие в 132-ата асамблея на Интерпарламентарния съюз. За 134-ата сесия през март тази година пък зам.-шефовете на НС Димитър Главчев от ГЕРБ и Красимир Каракачанов от ВМРО са били в Замбия.
В Африка са стъпили още трима от депутатите - Георги Кючуков от АБВ, който е бил в Либревил, Габон, по линия на франкофоните, и Светлана Ангелова от ГЕРБ и Станислав Анастасов от ДПС, които ходили до Мароко.
С най-екзотичното пътуване през този мандат може да се похвали реформаторът Борис Станимиров - посрещна Нова година в Аржентина и стъпи на остров Ливингстън като част от 24-ата българска експедиция на полярната ни база там.
Депутати са пътували и като наблюдатели на избори. Едни в Азербайджан, а други - чак във Венецуела. Вота в Каракас проследил Георги Гьоков от БСП.
Навъртяха 2,5 млн. км със служебните коли
2 511 919 километра са навъртели депутатите със служебни коли на парламента от началото на мандата до края на юни т.г.
Интересното е, че на челните места в тази класация не излизат само депутати от най-отдалечените региони, а и такива като Найден Зеленогорски от РБ, който пътува до Плевен, Искрен Веселинов от ПФ - до Русе, или Даниела Савеклиева от ГЕРБ - до Благоевград.
Кунева продава учителите на „Америка за България". "Вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева поиска помощ за учителите на среща с ръководството на фондация "Америка за България". Тя се срещна с Нанси Шилер, заместник-председател на Управителния съвет и действащ президент на организацията", съобщиха от МОН.
"Учителите нямат мотивация и подкрепа от обществото. Затова те са мой приоритет и искам да бъдат издигнати отново сред най-престижните професии", заявила Кунева и посочила като голям проблем пенсионирането на 45 000 учители през следващите 10 години. Според министърката трябвало да бъдат насочени публични и частни инвестиции към стимулирането на учителите и тяхната квалификация. По този начин щяло да се подобри качеството на българското образование.
На запитване на "Труд" от МОН обясниха, че поисканата помощ от фондацията е за обучения на учители по различни програми на организацията. Не ставало въпрос за отпускане на парични средства. Министър Кунева целяла да се наблегне на учителите в предпенсионна възраст, така че да получат допълнителни квалификации. Освен това под особено внимание щели да бъдат взети и младите преподаватели. Целта била те да бъдат насърчени да останат в професията.
От образователното министерство уточниха още, че е важно да се наблегне на учителите в предпенсионна възраст, защото все пак им оставали 4-5 години до пенсия и през тях губели мотивация. Затова от МОН са на мнение, че чрез тези допълнителни обучения и квалификации ще бъдат насърчени да продължат качествено да преподават.
На срещата Нанси Шилер обяснила, че "Америка за България" е инвестирала близо 100 млн. долара в българското образование по различни програми през последните шест години. От фондацията работели със 783 училища в 260 града и достигнали до 210 000 ученици, 7000 учители и 150 директори. Фондацията си партнирала с български университети, училища, библиотеки, читалища. Финансирани са били 125 образователни проекта и програми.
Кунева и Шилер се разбрали да засилят сътрудничеството си в сектора.
Сметки: Искаме помощ въпреки милиардите
Според Закона за държавния бюджет за 2016 г. сектор "Образование" получава 3,1 млрд. лева. Отделно МОН разполага и с европейски пари чрез оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Общият й бюджет за периода 2014-2020 г. възлиза на 1,34 млрд. лв. Въпреки милиардите обаче Кунева иска "помощ" от американската фондация, прочула се с финансирането на протестъри. Тази година НПО-то на САЩ отпусна 2,6 млн. лв. уж в подкрепа на българските училища. Парите обаче се разпределят чрез близкия до протестърите "Център за образователни инициaтиви", чийто директор Емил Джасим е бивш преподавател в НГДЕК, отстранен заради налагането на странни тези и разбирания за ключови моменти от българската история.
14% ръст на пътниците на летище София. 14% ръст на пътниците на летище София за първите шест месеца на годината отчете аерогарата. Пасажерите, преминали през летището, са 2 174 335 или с 260 980 повече в сравнение със същия период на миналата година. По-голяма част от хората са преминали през Терминал 2 - 59%, а през Терминал 1 са обслужени 41% от всички пътници.
Само за юни летището отбелязва 13% ръст на общия брой обслужени пътници, който e 415 559 души. Повишение с 16% на годишна база има и на пътниците по международните маршрути. За шестмесечието са открити 11 нови линии, сред които - Киев, Бристол, Осло/Торп, Бирмингам, Пиза, Лондон/Станстед, Лисабон, Аликанте, Палермо, Копенхаген и Будапеща. Пътниците по вътрешните линии София - Варна и София - Бургас бележат лек спад от 4% за посочения период.
23 795 самолета са излетели и кацнали за полугодието на тази година, което представлява ръст от 12% на годишна база.
От аерогарата отчитат спад на броя на пътувалите с туристически чартъри за периода с 23%, в сравнение с 2015 г. Намалението от 4% има при пътниците по редовните вътрешни линии от София до Варна и Бургас.
Припомняме, че правителството търси концесионер за летище София за 35 години. Процедурата бе временно спряна заради жалба на кувейтски консорциум пред Комисията за защита на конкуренция, която в последствие бе отхвърлена.
От бъдещия концесионер се изисква да плати еднократно най-малко 550 млн. лева без ДДС. Идеята е тези средствата да отидат за покриване на задълженията на БДЖ и покупка на нов подвижен състав. За целия период на концесията правителството очаква приходи от над 1,2 млрд. лева.
Скумрията норвежка, сафридът от съседите. Само една трета от рибата, която се продава у нас, е българска. С изключение на калкана, морските дарове са основно внос от Гърция, Турция и Норвегия. Сафридът, ципурата и лаврака идват от южните ни съседи, а хекът и скумрията - от Норвегия. От далечен Виетнам пък внасяме екзотичния пангасиус.
Вносът многократно надвишава това, което вадят нашите рибари, съобщиха за „Монитор" от сдружението на рибарите „Черноморски изгрев".
В момента на север корабите ловят само барбуня, очакват пасажи сафрид и чернокоп. На юг пък ловят предимно цаца. Всичко, което рибарите извадят, отива в заведенията по морето. Но то не стига доникъде и се разчита предимно на вносни морски дарове Така само 30% от сафрида, който се пържи по кръчми и капанчета по морето например е български.
Проверка по рибните борси у нас показа, че засега цацата и хамсията запазват цена от 3 лева за килограм. Двойно по-евтин е гюмюшът. Харибът е 4 лева, скумрията е по 5,50 лева, сафридът - 6 лв., а барбуна може да се намери и за 3,50 лева, като цената й варира до 5 лв. Акулата е 10 лв., чернокопът - 14 лв., лаврак и ципура държат 16 лв., леферът - 18 лв. Най-скъпото рибно удоволствие по традиция е калканът, чиято цена е 28 лв. за килограм.
Израел с оферта към армията ни за F-16 втора ръка. Израел излезе с предложение към страната ни да купим техни изтребители F-16 втора ръка, с които да модернизираме родните ВВС. То е дошло в рамките на посещение на израелска делегация у нас по покана на Министерството на отбраната, научи агенция „Монитор". Тя включва представители на управление СИБАТ на израелското министерство на отбраната, което се занимава с износ на спецтехника и сътрудничество в сферата на сигурността, както и на държавна и частна компания от отбранителния сектор.
Гостите изрично настояли да се срещнат и с депутатите от военната комисия и по-рано днес те представили офертата си и пред тях.
Предложението на Израел идва в рамките на преговорите, които МО вече ударно води за закупуването на нов тип многоцелеви изтребител, след като Народното събрание даде зелена светлина за проекта. Той предвижда придобиването на ескадрила от 16 самолета на два етапа, като в рамките на първия до 2018 година родните ВВС да се сдобият с 8 машини за сумата до 1,5 млрд. лв. Досега основните разговори бяха за F-16 втора ръка от Португалия и за нов „Грипен" от Швеция. Офертата на Израел е изцяло нова и е за осъществяване на сделката на ниво междуправителствено споразумение. „За цена все още не е ставало въпрос, направена беше само презентация на самолетите, които ни предлагат", разказа зам.-председателят на Комисията по отбрана полк. Валентин Радев от ГЕРБ. Предложението било за няколко варианта на F-16, включително и за най-съвременните модификации. Депутатите по принцип харесали параметрите, които Израел ни предлага, но изразили притеснение по отношение на една от фирмите, които стоят зад офертата. Става въпрос за частната „Елбит Системс", с която държавата ни има горчив опит. Тя бе избрана преди около 10 години да ремонтира хеликоптерите ни Ми-17 и Ми-24, но след пропадане на сделката, страната ни загуби 8 млн. лв. Тогава след сключването на договора, се оказа, че компанията няма лиценз от Русия за извършване на дейностите. България обаче вече беше превела крупна сума, която не ни бе възстановена в пълен размер.
Израел вече е отправяла такава оферта за продажба на F-16 и към Хърватия. Тези стъпки са в рамките на плановете на ВВС на Израел постепенно да изкара от въоръжение изтребители от тази модификация в очакване на новите F-35A, които ще постъпят при тях догодина.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |