Местно състезание за 10 километра от магистрала "Хемус". Търгът за продължението на магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза привлече много кандидати, но основно местни. Офертите за поръчката от 80 млн. лв. са 11, като очаквано се състезават големите български строителни фирми - "ПСТ груп", "Трейс холд", "Агромах", "Геострой", "Хидрострой" и т.н. За пръв път "Главболгарстрой" и австрийската "Щрабаг" се обединяват. Чуждото участие се изчерпва с гръцката "Актор", която често се явява на местни търгове и напоследък все в консорциум със свързаната с Христо Ковачки "Атоменергоремонт". Има и испанско, италианско и казахстанско присъствие, но то е в консорциуми с български строителни фирми, което е честа практика, за да се докаже опит в магистрални поръчки.
Поръчката за новите 9.3 км от "Хемус" идва след отменените през февруари два търга за 60 км. Тогава въпреки по-големите суми участваха по 8 кандидата за отсечка, но чуждите бяха или отстранени, или се отказаха, а останалите на финала дадоха високи цени. Сега, макар поръчката да е по-малка, кандидатите са повече и нямат осигурени договори за много строежи и това според участници може да доведе до приятна изненада - значително по-ниски цени от прогнозираната от държавата.
Отсечката трябва да е готова за 2.5 години, като според участници в търга срокът е постижим. Така, ако започне догодина, през 2019 г. ще се пътува до Боаза. Ново продължение на магистралата в посока от София към Варна няма да има скоро, тъй като тепърва две години ще се препроектира трасето.
Търгът е интересен точно заради провала на предишната процедура. Съмненията тогава бяха, че местни лобисти разпределят големите поръчки и това е още по-лесно, когато проектът се плаща от бюджета и не се наблюдава от Брюксел. Освен това има шанс за по-силна конкуренция заради малкото големи инфраструктурни поръчки. Вероятно тази ще е предпоследното "магистрално" състезание за годината. Преди седмица регионалният министър обяви предстоящ търг за 16 км от Белокопитово в посока Търговище. Той е с прогнозна стойност 130 млн. лв.
Кой подаде оферти
Самостоятелно участват три фирми: "Трейс груп холд", "Иса 2000" и "ПСТ груп". Компанията, но с консорциум, победи в отменения търг за втората отсечка до разклона за Плевен и Ловеч, като тогава се свързваше с Първа инвестиционна банка и Делян Пеевски, но през пролетта депутатът от ДПС по информация от сектора е напуснал съдружието. Тогава, а и сега, като предимство на ПСТ се сочеше наличието на кариера в близост. В този търг обаче това не е съществено, защото скалата може да се добива на терена, коментират строители.
Преобладават консорциумите. Водещите фирми не са изненада - в "Хемус Верде" участва "Автомагистрали Черно море", която напоследък строеше във варненската част на "Хемус". Кандидатства и групата "Геотехмин" на Цоло Вутов, която напоследък изграждаше в партньорство с ГБС "Струма". Благоевградската "Агромах", която също спечели отсечка на западната магистрала, си е намерила италиански партньор. А новата звезда - хасковската АБ, която напоследък взе голяма жп поръчка, е привлякла за опит испанската "Асигния". "Хидрострой" на Велико Желев играе с наскоро придобитата "Водстрой 98".
Любопитен дебют прави консорциум между сравнително малката "Интегрирани строителни системи" (2.2 млн. лв. приходи за 2015 г.) и "Интерпром", която е специализирана във водопроводи. Те са си намерили за партньор казахстанската "Тодини Централ Азия" (вероятно азиатското поделение на италианската Todini).
Друга новост е, че традиционни конкуренти като "Щрабаг" и ГБС този път участват заедно.
Какво ще се строи
Индикативната стойност на обществената поръчка е 80 млн. лв. без ДДС, или 8.6 млн. лв. на километър, като отсечката се плаща с пари от бюджета. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на "Джи Пи груп" с цена 277 - 298 млн. лв. без ДДС, т.е. 13 млн. лв., или с над 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка.
Критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодна оферта. Предложената цена за изпълнение на проектантските работи е с тежест 10 точки, предложената цена за изпълнение на строително-монтажните работи (СМР) и допълнителните разходи в левове без ДДС - 40 точки, а предложените единични цени за изпълнение на СМР в левове без ДДС - 50 точки.
Срокът за изпълнение на проекта е 910 дни. Проектът трябва да бъде изпълнен в съответствие с договорните условия на FIDIC Жълта книга.
Планираната скорост по участъка е 140 км/ч според обявлението за търга. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока, широки по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети.
Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Ще бъде изградена и етапна връзка при километър 87 с пътя Коритна - Белокопитово.
Паралелно тече търг за препроектиране на други 50 км от Боаза до разклона за Ловеч и Плевен. Участъкът е разделен на три лота - два с дължина 18 км и един от 14 км. Бюджетът за операцията достига 5.1 млн. лева и е осигурен от АПИ. Срокът за изработка на новите проекти е 770 дни, тоест строежът на магистралата след Боаза няма да започне в близките две години. Причината е, че в района около разклона Плевен - Ловеч има тежки участъци, а идеята е да не се минава през планини и да не се правят тунели, обясни във Варна министър Павлова.
Сроковете за достъп до електрическата мрежа се съкращават с месец. Присъединяването на нови клиенти към електрическата мрежа вече ще става в по-кратки срокове. В момента за по-големи мощности се изисква да се премине през 6 процедури, като това отнема 150 дни. С промените този срок ще се скъси до 118 дни.
Мярката е част от плана на правителството за насърчаване на инвестициите в страната, който беше одобрен от Министерския съвет в средата на август. Въпросните промени ще станат факт, след като бъдат приети от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), а в началото на следващата седмица предстои тяхното обществено обсъждане, организирано от регулатора.
България е на незавидното стотно място в света по продължителност на присъединяването към електрическата мрежа, според последната класация Doing business 2016 на Световната банка. Тя сравнява 189 държави, като спрямо предходната година ситуацията в страната ни по този показател дори се е влошила (виж графиката).
Какво се променя
Предстоящите промени засягат Наредба №6 за присъединяването на клиенти и производители на електрическа енергия към преносната или към разпределителните електрически мрежи. Предвижда се съкращаването на сроковете по всички 6 процедури. При четири от тях те се редуцират от 30 на 25 дни, а при две - от 15 на 7 работни дни.
За нови клиенти на газопреносната мрежа се залага срок от 30 дни, в който "Булгартрансгаз" трябва да съгласува проектите. Другото изменение е, че за сключване на предварителен договор вече би трябвало да са нужни не 30, а 25 дни.
И как е реално
Сроковете за присъединяване към електрическата мрежа са една от болните теми, особено за малките производители на алтернативна енергия. От Българската соларна асоциация многократно са коментирали, че включването на малка слънчева централа върху покрив например може да отнеме от няколко месеца до години. Председателят на асоциацията Малинка Николова разказа за случай, в който съгласуване между Електроенергийният системен оператор (ЕСО) и "Енерго-про" е отнело три години, тъй като в наредбата липсват конкретни срокове. По думите й дори да има разписани срокове, те не се спазват.
Антон Желев, който е собственик на покривна централа от 30 киловата, коментира, че за да се свърже с мрежата на ЕВН, са му били нужни три години, тъй като компанията не е искала да признае издадените за присъединяването документи.
От ЕВН от своя страна заявиха, че всички клиенти се присъединяват в законовия срок, ако всичките им документи са изрядни. За готвените промени те посочиха, че подкрепят всякакви инициативи за съкращаването на срокове, но тази оптимизация не трябва да се ограничава само в отношенията между ЕРП-то и клиента, а трябва да засегне и всички останали участници, които са въвлечени в този процес.
Компаниите, които ползват газ, също са скептични. От "Асергаз" (бившата Черноморска технологична компания), която се занимава с газоразпределителна дейност, заявиха, че присъединяване към преносната мрежа на "Булгартрансгаз" също отнема доста време и съкращаването на сроковете с 5 дни едва ли ще реши този въпрос.
Големите планове
Самият план за насърчаване на правителството е част от амбициозна програма на Европейската комисия за премахване на регулаторните пречки пред инвестициите в ЕС, която беше обявена през 2014 г. Според съобщение на Министерския съвет голяма част от конкретните мерки са инициирани от бизнеса и от различни негови асоциации. Освен облекчаването на процедурите за присъединяване мерките предвиждат и промени в Закона за устройство на територията, чиито изисквания допълнително затрудняват новите клиенти да получат достъп до електрическата и газовата мрежа в срок. Резултатите от постигнатите мерки трябва да се докладват на всеки три месеца.
Борисов награди "вечния" шеф на КЗК с престижен пост. Бившият председател на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и някогашен кадър на НДСВ Петко Николов се сдоби с престижен пост. По предложение на икономическия министър Божидар Лукарски премиерът Бойко Борисов го назначи за председател на Патентното ведомство. Това се случи без конкурс и почти без изненада, тъй като новата месторабота на Николов от месеци е публична тайна. Досегашният ръководител на ведомството проф. Камен Веселинов бе освободен от поста "поради навършване на пенсионна възраст". Професорът отдавна я е навършил - той е 70-годишен.
Така Петко Николов успя да постигне "голям шлем" - беше директор на Агенцията за приватизация, след това изкара рекордните 13 години начело на КЗК , а сега поема Патентното ведомство.
Николов ръководи КЗК от 2003 г. до 2016 г. и остана на председателския пост повече от половин година след изтичане на поредния му мандат. През тези години антимонополният орган често бе прицел на критики за странни решения и непрозрачност. Просрочването на последния му мандат предизвика предположения, че трябва да прокара определени сделки, преди да бъде настанен на друг стратегически пост. Докато Николов управляваше КЗК, ведомството одобри множество сливания и придобивания на компании, свързвани с КТБ, Цветан Василев и Делян Пеевски - сред тях и сделки за БТК, "Булгартабак", "Дунарит" и др.
През 2014 г. КЗК одобри продажбата на "Булгартабак холдинг" на дубайска офшорка, като отказа да разкрие кой е крайният собственик на "Булгартабак", защото според комисията бил "физическо лице"(?!).
Изненадващата смяна е само поредната груба премиерска намеса на върха в Патентното ведомство. През 2011 г. Бойко Борисов уволни директора Костадин Манев и сложи вместо него проф. Камен Веселинов, тогава пенсиониран като ректор на Техническия университет. Когато това се случва, Манев е в Унгария, където представя България на конференция на европейските патентни институти. Мотиви за рокадата няма.
Кадровото решение предизвика критики, а някои твърдяха, че Веселинов не отговаря на изискванията за поста, защото няма 10-годишен стаж в областта на защитата на индустриалната собственост, но това не впечатли Борисов.
В началото на 2014 г. кабинетът "Орешарски" смени Веселинов с Таня Найденова, но есента на същата година служебният премиер Георги Близнашки върна пенсионирания ексректор начело на Патентното ведомство. Честите смени по върха на ведомството показват, че е важна институция. Също като КЗК, то събира такси и макар че не може да се конкурира като мощ с Комисията за защита на конкуренцията, има значителни приходи. ПВ има дълга тарифа - за регистриране на полезни модели, изобретения, патенти, марки, закрила, географски означения, породи животни и сортове растения, и др.
Кариера
Кариерата на Петко Николов в КЗК изобилства от проверки, които често завършваха без резултат, а ръководената от него комисия често бе упреквана, че служи по-скоро за наказателни акции. Неговото управление ще се запомни с одобрението на мегасделки, като продажбата на "Булгартабак", "Кремиковци", ЧЕЗ, ЕВН, "Енерго-Про", ТЕЦ "Варна" и др. По време на управлението на Николов минаха и серия секторни анализи със спорни резултати - за олиото, яйцата, пилешкото. Най-сериозен интерес обаче предизвикаха двата опита за доказване на картела при горивата - първият през 2011 г. и вторият от тази година, който все още е във фаза "проучване".
Слуховете, че Николов ще оглави Патентното ведомство, се появиха още преди година. Тогава се заговори, че ГЕРБ ще му се "отблагодари" за добрата работа с назначение на тихо и спокойно място. От Реформаторския блок тогава попитаха премиера дали тези назначения не е редно да минават през конкурс, но отговор така и не последва, а рокадите и до момента се случват еднолично. Глобите, налагани от КЗК, често пъти се оспорват или директно падат в съда. Само за м.г. например наложените санкции са за 25 млн. лв., но от тях реално събрани са само един милион лева.
През февруари КЗК започна ялово разследване за съгласуване на цените на горивата за периода от 2012 г. до юни миналата година. В момента се събират доказателства за картел между 7 компании - "ЛУКойл", "Шел", "Ромпетрол", "Еко", "ОМВ", "Петрол" и "НИС Петрол". Сходната ценова политика продължава и в момента, а от КЗК не успяха да обяснят защо са избрали точно този период. Разследването може да отнеме години, защото в закона никъде не е предвиден срок, в който да приключи.
Проверка за картел имаше и през 2011 г., когато КЗК започна да следи пазара заради масовото поскъпване на горивата. Тогава Петко Николов обяви, че има непозволени договорки и некоректни действия, а после КЗК се отрече и излезе с решение, че вреди за пазара няма. Какво промени мнението на Николов, не е публично известно.
Румънка помете с кола алпиниста Боян Петров в черното Кресненско дефиле. Един от най-успешните наши алпинисти Боян Петров пострада тежко, ударен от лека кола в Кресненското дефиле. Само преди дни Петров се завърна жив и здрав от последователното изкачване на три осемхилядника, но на родна земя получи жестоки травми.
Заедно с него пострада и екологът Андрей Ковачев от Сдружение за дива природа "Балкани".
Инцидентът с двамата стана във вторник около 11,20 ч в района на Османската чешма на главен път Е-79. Двамата са проучвали защитената територия на Кресненското дефиле, откъдето трябва да мине лот 3.2 на автомагистрала "Струма". Обследвали водите в района на дефилето заради предстоящото строителство на автопътя и вариантите, които се обсъждат за преминаване на трасето.
Докато вървели по банкета, ги помела лека кола "Ауди" с италианска регистрация. Автомобилът пътувал в посока към Кресна. По неизяснени все още причини на лява крива 27-годишната водачка на автомобила, която е румънка, се отклонила вдясно и блъснала Петров и Ковачев, които били на банкета.
Веднага пострадалите са транспортирани до благоевградската болница в тежко състояние и са настанени в реанимация. Шофьорката не е пострадала.
На двамата ранени са направени пълни изследвания и снимки на скенер, които показали, че състоянието им е сериозно.
"Нещата са сериозни. Алпинистът Боян Петров е с фрактура на черепа, ребрата и крака. Екологът Андрей Ковачев е с мозъчен оток и видимо е в по-стабилно състояние", каза директорът на болницата в Благоевград д-р Огнян Митев. Около 15 ч двамата бяха транспортирани с реанимобили за ВМА-София, където по-късно бяха настанени.
Заради произшествието дясната лента на пътя за Гърция в посока Кресна бе отцепена. Движението се регулираше от пътни полицаи и се извършваше само в едната лента, докато приключи огледът. Около 15,30 ч съпругата на алпиниста Радослава Ненова написа на профила си в социалната мрежа "Не ми пишете и не ми звънете. Молете се!". Профилът на Боян пък бе залят от окуражаващи коментари и пожелания за оздравяване.
Петров покори 8 осемхилядника
Боян Петров е по професия зоолог и спалеолог, работи в Природонаучния музей. На два пъти успява да се излекува от рак, а през 2000 г. е диагностициран с диабет. Въпреки това само година по-късно започва активно да се занимава с височинен алпинизъм. През 2001 г. е и първият му опит да изкачи връх с височина над 8000 м - Броуд Пик. Стига до 7300 м, но поставя основите на една феноменална кариера в алпинизма.
Той самият не крие, че една от причините да се захване още по-сериозно с любимия си спорт е пренебрегването му за юбилейната експедиция до Еверест (2004 г.). Тогава докторът на тима преценява, че Петров няма да се справи заради диабета. През 2014 г. зоологът става първият българин, покорил три осемхилядника в рамките на един сезон. Единият от тях е митичният К-2, на който за първи път стъпва наш алпинист. През 2015 г. изкачи Манаслу, а тази година прибави към колекцията от 8 осемхилядника Анапурна, Макалу и Нанга Парбат. Целта му е да покори всичките 14 върха и през март тази година анонсира проекта си "Българин на 14 по 8000 м".
Плановете му са следващата пролет да прибави още три от световните исполини, включително и най-високия от тях - Еверест. 43-годишният алпинист е откровен, че не харесва Еверест, защото се е превърнал в най-комерсиалния връх.
Софиянецът обожава да бъде из националните ни паркове и да изследва животинските видове. Приел е за лична кауза да вдъхновява болните от диабет да не се ограничават в мечтите си, демонстрирайки нагледно, че всичко е възможно.
Петров е сред най-яростните защитници на парка "Пирин" и върл противник на идеите за промяна на регулационните планове.
От юли имаме план кой какво прави при война. В средата на юли българското правителство актуализира директивите за работа във военно време. Този документ е технически и предвижда задълженията на институциите и фирмите при осигуряване на националната сигурност при водене на война, осигуряването на материална помощ от бизнеса и пр. Директивата се актуализира на всеки 6-7 години.
Документът е секретен и е приет на закрито заседание. В точка 2 от решението на Министерски съвет пише, че министърът на отбраната трябва да разработи планове за привеждане в готовност за военно време в срок от 3 месеца. Държавните институции, общините, бюджетните организации и юридическите лица с възложени военновременни задачи имат срок от 1 г., за да разработят своите планове.
Германското правителство приема днес обновена концепция за гражданска защита в случай на атака. България също ударно осъвременява нормативната уредба, свързана със защитата на населението и националната сигурност, показа проверка на "24 часа".
Освен решението на МС от 14 юли всяка година се актуализира националният план за защита при бедствия и аварии, както и програма за това до 2018 г. В него е заложени и новите методически материали за системата на образованието, които предвиждат интерактивно обучение за поведение при терористичен акт.
През юни беше допълнен и законът за бедствията и авариите, който урежда действието на системата за ранно предупреждение при опасности и реакцията на институциите. През септември се очаква да бъде приет окончателно Законът за противодействие на тероризма, внесен от Министерския съвет и изготвен от експерти от различни ведомства. Отделно от това има и Национален план за противодействие на тероризма, който урежда правомощията на всички институции при заплаха и насилствен акт. Във връзка с него се проведоха няколко учения, включително и в центъра на София.
Участваха полицаи, военни, лекари и доброволци. България има приети в края на миналата и началото на тази година и стратегия за киберсигурност и планове за развитие на въоръжените сили и национална отбранителна стратегия. Решение, с което се позволява на ексадрила изтребители на САЩ да участва в охраната на българското небе, трябва да одобри днес правителството.
Самолетите на САЩ ще се включват в ер полисинг - въздушна полиция, когато българските ВВС не могат да поемат изцяло охраната на небето заради липса на изправни самолети или недостиг на гориво. Срещу това американците няма да искат заплащане, те си поемат всички разходи. Засега участието им в дежурствата ще е за седмица-две, а по-нататък - при необходимост.
Американците ще съчетават помощта за ер полисинг с участие в съвместни учения с българските ВВС. Патрулирането на американските изтребители Ф-15 обаче ще е с ограничение. Това означава, че те няма да могат да вземат самостоятелно решение за стрелба по нарушител на въздушното пространство. Това може да стане само с изрична заповед на министъра на отбраната. Така отпада вариантът полски изтребители да изпълняват дежурства срещу заплащане. Според бившия вече командир на ВВС ген. Румен Радев поляците трябваше да се включат в охраната на небето от 1 септември за 4 месеца.
Санкциите няма да решат старите проблеми на плажа. Концесиите на плажа - най-дъвканата тема след прогнозите за ръст или спад на туристи в старта на всеки сезон - излязоха отново на дневен ред, но когато лятото вече преваля. Тъкмо се успокоиха духовете, че новата методика за заплащането на морските плажове ще бъде по-справедлива за концесионерите, а на летовниците ще намали цените на сянката догодина, и Министерството на туризма се пусна по проверки и закъснели наказателни акции. Има над 200 сигнала от събиращите тен на брега, обяви министър Николина Ангелкова и тръгна на юг, където за пореден хванаха концесионера на плаж Слънчев бряг-север да извършва същите нарушения, които прави през последните четири години - повече от допустимите кръчми и магазини и по-малко свободна зона на плажа за туристите. Ако печели добре, фирмата ще плати солената глоба и следващото лято пак ще царува на плажа, коментираха от туристическия бранш.
Проблемите на север са също стари и затлачени - няма желаещи да стопанисват най-харесваните и търсени места по брега. Досегашният концесионер на Аспаруховия плаж се отказа от него и той потъна до средата на юли в боклуци и смрад. До пика на сезона 36 от плажовете във Варненска област останаха неохраняеми, защото исканата за тях цена беше висока и нерентабилна. Дори след неколкократното сваляне на обявените тръжни цени стопани се намериха чак в средата на лятото за двете части на „Кабакум", „Аспарухово" и за част от легендарния Офицерски плаж. Останалите неохраняеми зони бяха обезопасени с табели на три езика. Старата методология е основната пречка да не се намерят наематели за повечето плажове. 700 хиляди лева получиха от туристическото министерство управителите на областите Варна, Добрич и Бургас за осигуряване на спасители в неохраняемите райони. На практика обаче можеха да се усвоят не повече от 70 хиляди, тъй като за по-големи суми е необходима обществена поръчка, която щеше трае до края на сезона и губи смисъла си, обясни тогава областният управител на Варна Стоян Пасев.
Санкциите не помагат, когато концесионерите работят на загуба, както твърдят повечето от тях. Те настояват заедно с методиката за определяне на минималния размер на концесионното заплащане да има цял комплекс от промени, включително и в Наредбата за водноспасителна дейност, която сега осигурява монопола на БЧК, която е неправителствена организация, а не търговско дружество. Корекция в наредбата зависи от здравното министерство, защото е в неговите правомощия. Ако концесионната вноска или наемна такса за един плаж падне на 50 000 лева по новата методика, разходите за водноспасителна дейност си остават 80 000 лева допълнително, дават пример от компанията „Лазурен бряг 91" , която стопанисва повечето варненски плажове. Ако БЧК има конкуренти в подготовката на спасители и сключване на договорите, цените за водна охрана също ще паднат, категоричен е концесионерът. Водното спасяване струва доста скъпо, само заплатите на морските мъже по вишките на юг вече не падат под 2000 лева, с храна, нощувка и облекло, а на север не са под 1100-1200 лв.
За да има по-малко жалващи се летовници и да няма отказали се концесионери на плажа, трябва промените в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие да станат по-бързо факт. Дали ще са панацея за натрупаните проблеми през годините, ще видим през следващото лято, а не чрез проверките на абордаж на финала на това лято. Засега санкциите вкарват само някой лев повече в хазната, но не ги решават.
Ще има бой за евтини чадъри
За да реагира на обществените очаквания, Министерството на туризма обеща драстично по-евтина сянка след промените в методиката. Тогава хората обаче посред нощ ще се редят на опашка за чадъри по 3-4 лева, ще се избият за тях , коментира не на шега експертът и член на УС на Варненската туристическа камара проф. д-р Стоян Маринов. Според него, чадърите и шезлонгите са скъпи, където площта на брега край морето е малко, а леглата са много. Спокойствието и луксът струват пари. Все се сравняваме с Гърция, но тя е с 13 676 км крайбрежна ивица и плажове, а ние имаме само 308 км.
Поскъпва газта за автомобили. Газта за автомобили поскъпва по бензиностанциите у нас, показват данните на сайта fuelo.net. В момента литър пропан бутан се продава от 0,69 до 0,97 лв., като през последната седмица няколко бензиностанции вдигнаха цените с от 2 до 4 ст. за литър. Спрямо началото на годината това е най-високата цена за пропан-бутана.
В същото време цените на бензин и дизел остават без промяна, въпреки поевтиняването на петрола на световните борси.
Най-масовият бензин А95 надхвърли 2 лева на някои бензиностанции, като средната цена е 1,98 лв. за л. 2 лева вече гони и дизелът, като средната цена за страната е 1,94 лв. за литър.
В същото време на световните борси петролът отново поевтиня на фона на продължаващото свръхпредлагане на пазара.
Цената на американският лек суров петрол WTI спада с 0,93% до 46,97 долара за барел, докато цената на европейския бенчмарк Брент се понижава с 0,73% до 48,80 долара за барел.
Пазарът започна да се възстановява преди около две седмици, когато министърът на петрола на Саудитска Арабия заяви, че страната може да работи заедно с други петролни производители, за да стабилизира цените.
Πpeди дни oт aгeнция Cтaтфop пpoгнoзиpaxa, чe ĸoтиpoвĸи oĸoлo 50 долара зa бapeл ca нивoтo зa чepнoтo злaтo.
Пазарите са в очакване на неформалната среща на ОПЕК, която ще се проведе през септември в Алжир.
Гражданските влогове растат със 7% за година. Депозитите в банките продължават да растат и през юли, сочи статистиката на БНБ. Спестяват всички - гражданите, фирмите и финансовите институции като парите по техни сметки в края на юли са 65,6 млрд. лв., а нарастването за последните 12 месеца 9,2 на сто. Все пак темпът се забавя, което е тенденция за показателя в последните години - за юни ръстът е малко по-висок - 9,5%. Най-голям дял в пълненето на банковите сметки имат т. нар. финансови институции - пенсионни и инвестиционни дружества, застрахователи и пр. Те отбелязват ръст от 36 процента в сравнение със същия период на м. г., което е доста впечатляващо. Делът им в общата сума на вложенията обаче не е значителен - 3,8 млрд. лв. Най-много, както обикновено, са депозитите на гражданите - 43,7 млрд. Или над 66% от средствата, прибрани в банките от неправителствения сектор. Спестяванията на населението се увеличават на годишна база със 7 на сто в края на юли 2015 г., но в сравнение с година по-рано са по-малко с 0,2%. С по-голям процент нарастват парите на бизнеса в банките, но това не е новина. За последните 12 месеца обаче те също свалиха темпото и от ръст 12,9 на сто в края на юли 2015 г. пада на 10,2% през юли 2016 г.
Ледниковият период в кредитирането продължава и причина за това се изтъква продължилата близо година подготовка и проверка на качеството на активите в банките и последвалия стрес тест. Всички предричаха пореден етап в спада на кредитирането и той се случи. Оживлението в жилищното кредитиране, характерно за последните няколко месеца, продължава и през юли с 0,6 на сто на годишна база (при 0,2% за юни), но не може да спаси положението. Неправителственият сектор като цяло почти не е помръднал, ако не смятаме пренебрежимо малкото повишение на финансирането за юли 2016 с 0,003% (но все пак месец по-рано има спад с 0,6%). Бизнес заемите намаляват в последните 12 месеца с 0,6% в сравнение със същия период на м. г., а потребителските - с 1,1%.
Купуваме повече луксозен хляб. Не смятам, че ще има увеличение на цената на брашното с оглед цената на зърното. Това каза министърът на земеделието и храните Десислава Танева вчера в Разград. "Следва да отчетем една друга тенденция, че в България се увеличава потреблението на така наречените специални видове хляб. Статистиката показва увеличение на доходите на домакинствата, може би не в размера, който ни се иска или сме очаквали, но това провокира и промяна на потребителските навици", коментира Танева. По думите й има скок в потреблението на по-луксозните, специални видове хляб, при които ценовите равнища се определят от други фактори.
Тенденцията е да се ядат все повече пресни плодове и зеленчуци, за сметка на консервираните в сравнение с преди 5-10 години, посочи Танева. Тя съобщи, че наредбата по мярка 4.1 за инвестиции в земеделски стопанства е качена на сайта на ресорното министерство.
"След комуникация с комисията получихме възможност да отворим втори прием по мярка 4.1, в който ще бъдат възможни инвестициите в пълен обхват, както програмата е одобрена или инвестиции в хидромелиоративна инфраструктура от частните земеделски стопани", каза Танева. "След приключване на срока за обсъждане ще се обнародва и ще издадем заповед за започване на приема от началото на октомври", обясни тя.
Танева заяви и че се чакат рекордно ниски цени на зърното и много добра реколта.
Черпим ноу-хау от Южна Корея и Швейцария за машинното броене на вота. Запитвания до над 10 държави е изпратила ЦИК във връзка с практиката свързана с машинното броене на бюлетините, каквото ще се проведе експериментално за пръв път у нас на предстоящите президентски избори. По-голямата част от тези страни вече са върнали становища. Сред тях са Южна Корея, Швейцария, Германия и Канада, съобщиха от ЦИК за "Монитор". От Швейцария уточняват, че ползват този метод предимно за провеждането на референдуми. В началото на септември пък се чака отговор и от Великобритания, уточни говорителят на ЦИК Камелия Нейкова.
Тепърва трябва да се реши какъв тип машини да се ползват. Има много технически въпроси, които трябва да се вземат предвид, разясни колегата на Нейкова Цветозар Томов.
Съществуват два типа машини. Единият вид е подобен на брояча за банкноти, като бюлетините трябва да са сортирани предварително. Другият вариант е машина, която сканира бюлетините и прави техни копия, по подобие на тези в тото пунктовете. Който и от двата варианта да се избере, въпросът е дали тези устройства ще разпознаят правилно бюлетината, дали едно зацапване няма да се сметне за недействителен вот, дали ще реагират на сгъната бюлетина, обясни още Томов.
В ЦИК има въпроси и около това кога и къде ще се проведе експериментът. В работната група в комисията, която се занимава с темата, са обсъждани няколко възможности. Единият е да стане в деня на вота, а другият - след него. Обмисля се и дали да се състои в някоя секция или в самата сграда на ЦИК, където това може да стане публично.
Според Томов трябва да има и преброителна комисия, която да не знае предварително резултатите от протоколите и едва след това да се направи сверка с резултатите от ръчното преброяване на вота.
За машинното броене са отделени 50 000 лв., с които най-вероятно ще се вземат поне две устройства. Все още не се знае дали ще се купят, или ще се наемат. Една такава машина брои до 300 бюлетини в минута.
Това означава, че на една секция ще и отнеме средно между 10 и 15 минути, за да обработи резултатите, разясниха от ЦИК. В общо 500 секции в страната ще се проведе машинно гласуване на президентските избори наесен. Те ще са в 31 района. Кои точно ще са секциите ще стане ясно най-късно в началото на октомври.
Междувременно от ЦИК ще търсят 12 стенографи, които ще получават по 5,50 лв. за една страница. Преди да бъдат назначени обаче, кандидатите ще минат и през практически изпит.
300 лв. от общината, ако си почупиш колата в дупка. Средно по 300 лв. са обезщетенията, които граждани получават, след като са потрошили колите си в изтърбушени шахти или улични дупки. Това показва обобщена справка от административните съдилища в цялата страна. Безброй са заведените дела за т. нар. непозволено увреждане.
В началото на годината например община Видин плати 209 лв. на застраховател. Кметството бе осъдено заради зейнала яма на улицата. По време на силен дъжд „Пежо", управлявано от П.П., попаднало в необезопасена дупка на пътя. За повредите на предна броня, решетка и подкалници на автомобила било изплатено „Каско". Дружеството обаче завело дело с мотива, че общината има задължения за поддържането на улиците. Така кметството е платило и 490 лв. разходи по делото. Пак Видинският районен съд осъди АПИ - София за 290 лв. разноски по дело, след като застрахован автомобил, движещ се по републикански път Козлодуй-Видин, попада в яма. На автомобила са причинени материални щети.
Точно 6624 дела пък са завели граждани в Наказателното отделение на Варненския районен съд, като 40% от тях са административно-наказателни, образувани по жалби на граждани срещу актове на КАТ, НАП, ДАИ и др.
Заради дупки по улиците, бездомни кучета и непочистени от сняг тротоари софиянци са завели над 520 дела срещу Столична община през 2014г. С исковете хората са поискали компенсации за изкълчен или счупен крак, заради заледени тротоари. Дела се водели и за сцепена джанта, спукана гумата, както и потрошено окачване на колата след пропадане в зейналите ями по пътя.
След няколко години съдебна сага незрящ мъж от Велико Търново успя да се пребори и осъди местната община заради дупка на пътя. При едно от излизанията си масажистът в местната болница пропада в необезопасена улична шахта и чупи крака си. След като се възстановява, слепецът иска от общината в Търново доброволно да му изплати 10 000 лв. за причинени неимуществени щети, болки и страдания, както и за разходите покрай престоя му в болницата и операциите. Кметството отказва доброволното плащане и инвалидът решава да потърси правата си по съдебен път. Пред съда юристите на общината се опитват да се измъкнат, като твърдят, че институцията е само възложител на обекта, а истинските виновници са фирмите изпълнители и че трябва да се търси отговорност от този, който е откраднал капака на шахтата. Доводите им не са взети под внимание и Валери печели делото.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |