Полякините се върнаха по морето. Полякините се върнаха на българското море след повече от 20 г. отсъствие. Разбира се, придружени от поляци.
Доказват го рекордните ръстове на полски туристи у нас. За полугодието на 2016 г. са дошли на почивка 63 966 полски граждани при 32 000 за същия период на 2015 г. Това е със 100,1% ръст за 6 месеца, а само за юни - с цели 177 на сто.
От 90-те години насам поляците се лутали из по-скъпи морета в Испания, Португалия или Италия, но сега заради добрите цени, сигурността, а вероятно и заради носталгия се връщат в България, казват експерти от Бургас.
Най-много се чувала полска реч в Свети Влас, Слънчев бряг, Равда, Поморие, Созопол и Приморско. Доста били тези туристи и по Северното Черноморие. Точно във Варна преди дни милионният пътник на летището беше поляк.
Най-много са полските туристи у нас между 30 и 40 г., отседнали в 4-звездни хотели. Това са точно децата и внуците на едновремешните поляци, изкарвали почивката си в България при социализма. Иначе днес поляци има и по дивите плажове, както и на калните бани с лугата в Бургас.
Рекорди отчита туризмът във всички пазари. За полугодието на 2016 г. тук са били 3,1 млн. чужди туристи, ръстът е 15,4%, каза министър Николина Ангелкова. Най-много са германците.
Клошар милионер умря във ВИП стая на ловешката лудница. Известният ловешки клошар Иван Хитов, който бе един от наследниците на $ 1 млн., е починал на 11 август, научи "24 часа" от източник от държавната психиатрична болница в града.
На 53 г. той угаснал след продължило около месец лечение на тежък алкохолизъм. От залежаването развил и бронхопневмония - постоянно поддържал температура. По време на престоя си в болницата бил настанен във ВИП стая - обгрижвали го като заможен човек, в какъвто се превърнал преди 3-4 месеца.
Иван се прочу след разкритието на "24 часа" през 2013 г., че 48 българи наследяват 1 321 293 долара и 1 цент. Толкова оставили сестрите с български корени Ан и Мери Петроф. Родителите им Неда и Атанас Петрови били от ловешкото с. Казачево. Първа през 2009 г. починала Ан, а през 2011 г. на 97 г. я последвала и Мери. От 14 юни 2012 г. общото им състояние се съхранявало в американската банка "Колинсвил". И за наследството, и за чековете клошарят научи от вестника. Той живееше в изоставена вила до зоопарка в Ловеч заедно с 10 кучета и котарака Иванчо. Беше най-атрактивен от наследниците и с най-интересна съдба.
Макар и дипломиран зооинженер, той по своя воля се изхранваше от контейнерите за смет повече от 15 г. Настървено бранеше независимостта си, не приемаше помощ от никого и най-вече от брат си, който е директор на гимназията за чужди езици в Ловеч.
Пиенето и трудният характер на по-малкия Иван ги бяха скарали преди доста години. Радослав не одобрявал начина му на живот, няколко пъти правил опити да го промени, но напразно.
"Първата ми работа, като се опарича, е да си купя боксониера - повече не ми трябва. Докато пристигне чекът, ще обикалям из града да търся жилище. Ще го обзаведа, а с останалите пари ще отворя дребен бизнес. Ще имам друго самочувствие, ще потърся работа", мечтаеше Иван в началото на годината. Оплакваше се, че преди да е видял и цент, братя по съдба почнали да му искат пари.
След като ги получи, първото, което стори, бе да потърси кореспондента на "24 часа" в Ловеч, за да почерпи: "Вие бяхте добри и човечни с мен - благодаря ви." Така и не купи жилище, а част от наследените пари пропи със същите несретници, от които се оплакваше.
Съседи на изоставената и мизерна вила, която той обитаваше, разказаха, че почти всяка вечер събирал "колегите" от контейнерите и правели запои до зори. "Иван не е лошо момче, свикнал е с хипарския живот, но съм сигурен, че ще го промени", надяваше се кметът на Казачево Иван Диков. Но и той не позна. Защото навикът да вдига чашката се оказа по-силен от мечтите.
Признаваше, че има добри хора, които му помагали - давали му дрехи, по някой лев и храна. "Ето, изрових транзисторче от кофите. Хич не ми е ясно защо са го изхвърлили. Здраво е, работи - от него слушам кавгите в Народното събрание. Съдба човешка! Сам избрах да изляза на улицата - на въздух. И се чувствам щастлив, защото не завися от никого. Това много хора не разбират. И брат ми, и той не може. Пък и аз се ожених за циганка. Добро другарче ми беше. Само че умря", разказа Иван преди 3 г. Допълни, че може и книга да напише.
"Ще я озаглавя "Беден-богат", смееше се той. После се обръщаше и поемаше към улицата. Иван все пак дочака своя дял от наследството.
Докато Николай Недялков, първи братовчед на сестрите Петроф, се споминал 2 дни преди да стане ясно, че чековете най-сетне ще бъдат изплатени. Отишъл си на 91 г. Приживе обаче не се вълнувал от парите и от нищо земно, разказа преди 3 г. синът му Борислав. Дали милионът от Америка не е прокълнат, почват да се питат в Казачево, след като и Пеша Матева умряла внезапно преди година.
Дейната 77-годишна родственица на богатите Мери и Ан бе изнесла тежестта по ваденето на документи за наследството и цялата разправия с институции. "Честно ти казвам, не се зарадвах", каза тя през 2013-а, когато научи за наследството.
Иваничка Илиева е другата близка на американските сестри в Казачево, участвала в оформянето на документите. Нейната майка била първа братовчедка на Петроф.
Колкото се радваше 55-годишната безработна жена на своя дял от наследството, толкова се и страхуваше. Къщата била крайна, отдалечена и се опасявала да не я нападнат вечер. "Пък и отношението на хората в селото се промени - завиждат. Не че казват нещо открито, но им личи. Пък аз не получих целия милион, а само толкова, колкото да преживяваме със съпруга ми", сподели племенницата на богатите лели. Тя смътно си спомня Мери и Ан. Била на 7 г., когато гостували за седмица в Казачево.
Идването им през 1967 г. било последно, а после изпращали писма и колети. И клошарят Иван си спомняше лелите. В детското му съзнание останало, че му донесли моряшко костюмче. Май дарили дрехи и на родителите му, ама не беше сигурен. Той все се дивеше как ще му дойдат пари от другия край на света "Никога не съм мислил, че може да получа нещо от Америка. Дори ги бях забравил тези лели", разсъждаваше на глас. Правеше планове, като забогатее, да се оперира от херния.
Малцина в Казачево скърбят за Иван. Изказват само съжаление, че не е могъл да си похарчи парите. "Иванчо не можеше да понася брат си Радослав, ама сега пак той ще наследи каквото е останало", правят сметка някои. И не им идва наум, че настаняването на богатия беден във ВИП болнична стая не е станало току-така или пък по негово желание. Зад това стои пак по-големият брат Радослав.
Тези, дето истински жалят за кончината на клошаря, са приятелите му от улицата. За неизпитите пари жалят. И за странностите му - спомнят си, че, като изровел от боклука книга, все се ядосвал: "Гледай какво изхвърлят хората. Ма книга хвърля ли се, бе - как може."
Друг път напълнил цял джоб със стотинки, които открил на дъното на контейнера. "Не вярвах, че парите може да се хвърлят като боклук", тюхкаше се Иван. А веднъж от отпадъците бе изровил изкуствено цвете. Донесе го на кореспондента ни в Ловеч: "Нямам пари да купя истинско, но туй ти давам от сърце." И макар, че от него се носеше смрад на боклука, беше хубаво заради жеста.
Иван бе сред колоритните герои на "24 часа" и заслужаваше тези редове вместо епитафия.
Съдебен изпълнител продава имота и сградите на печатницата на Пеевски. Имотът и сградите, в които се намира новата печатницата на Делян Пеевски, са обявени за продажба от частен съдебен изпълнител в понеделник. Началната цена е 2.314 млн. лв., което е близо 15 пъти по-малко от сумата, за която сградите и имотите са били ипотекирани в КТБ.
Обект на публичната продан са само теренът от четири имота с обща площ 55 дка в близост до летището и постройките с 11 хил. кв.м разгъната застроен площ, но не и закупеното модерното печатно оборудване. Пред "Капитал Daily" частният съдебен изпълнител Стоян Якимов заяви, че оценката е правена от вещо лице и че сградата е практически неизползваема за други цели. Той каза още, че от синдиците на банката е постъпила молба за продажба на имота и сградите и той няма информация за печатните машини.
Източник на "Капитал Daily", запознат с печатния бизнес, коментира, че при подобна сделка печатното оборудване остава практически неизползваемо, защото преместването му е изключително скъпо и сложно, а освен това също е пригодено за сградите, в които се намира в момента. Така много по-логична би била продажба в пакет - на имота и машините.
Продажбата е заради дългове на свързаното с Цветан Василев лизингово дружество "Партнер лизинг", което в края на октомври 2013 г. под формата на обратен лизинг купува от свързаната с Пеевски "Принт трейдинг".
От Столичната община през КТБ до Пеевски
Историята с имота започва през 2006 г., когато фирма, свързана с Любомир Павлов, купува от общинското дружество "Софстрой" имота от 55 декара до летището за 1.8 млн. лв. без ДДС. През 2009 г. имотите са продадени на свързана с банкера Цветан Василев фирма, като цената им е 20 пъти по-висока - 12.5 млн. лв. Сделката е финансирана с кредит от КТБ.
Година по-късно съвместното дружество на Цветан Василев и Ирена Кръстева "ИПК Родина 1" купува имотите за 15.1 млн. лв. Следва нова ипотека в КТБ за 20 млн. евро. Модерното оборудване, което е закупено на лизинг през 2012 г. от свързаната с банката "Партнер лизинг", е за 53.39 млн. лв.
През октомври 2013 г. след охладяването в отношенията между Пеевски и Василев, но още преди открития им конфликт, довел до краха на банката, "ИПК Родина 1" прехвърля на "Партнер лизинг" имотите и машините. Оценката им е видимо завишена - те вече са оценени на 110 млн. лв. Източник на "Капитал", запознат със сделката, коментира през март, че депутатът от ДПС се възползва от силната позиция, за да наложи условията на сделката.
Към онзи момент едноличният собственик на фирмата е свързаният с Ирена Кръстева Яне Янев, който месец след затварянето на банката продава дяловете си на "Дореко комерс". След тази сделка фирмата "ИПК Родина 1" е преименувана на "Принт трейдинг". "Дореко комерс" е свързано с Делян Пеевски и по информация на "Капитал" от самото начало е било солидарен длъжник по лизинга на печатницата. При разчистването владенията на депутата през март 2016 г. той прехвърли прекия си дял от 18% в пловдивския производител на цигарени опаковки, филтри и гилзи "Юрий Гагарин" на "Дореко".
Въпреки смяната на собствеността от обявлението на частния съдебен изпълнител за публичната продан се вижда, че за пазач на имота е определен отново Яне Янев. Даден е негов телефон за уговаряне на огледи, каквито ще могат да се правят понеделник, сряда и петък от 17 до 19 часа.
Резултатът от публичната продан ще бъдат обявени след един месец на 16 септември. Желаещите трябва дотогава да депозират по сметката на ЧСИ 10% от минималната цена (малко над 230 хил. лв.).
Минимален ефект
През март тази година в интервю за Сашо Диков Цветан Василев заяви: "В банката например той щедро остави новата печатница, която беше финансирана от компания "Партнер лизинг", и той я остави, а там дължи 80 млн. лв. неговата печатница - нова."
Тези думи на банкера съвпадат с едно писмо, което отстраненото ръководство на КТБ изпрати до медиите малко след поставянето на банката под особен надзор: "Вземането от лизингова компания "Партнер лизинг", оперираща на пазара от 7-8 години, е обезценено на 84%. Дружеството е заложило в КТБ АД всички свои вземания по договори за лизинг (парични и материални), включително и новоизградената в София и пусната в експлоатация през 2013 г. най-модерна печатница. Освен че постъпленията от лизинга и печатарското оборудване са заложени, сградите и теренът също са ипотекирани в полза на банката."
Благодарение на тази сделка "Партнер лизинг" е най-големият единичен кредитополучател на КТБ, като при затварянето на банката има задължения за 130 млн. лв. Ако тази обявена минимална цена може да е индикация за реалната стойност и пазарния интерес, шансът на синдиците на КТБ да получат по-съществена част от търсената сума е минимален.
Скоро се местим до летището
Сега в София има три печатници. В тях се печатат централните всекидневни и седмични издания. Двете най-големи са свързани с Пеевски. Извън описаната до летището депутатът от ДПС през май тази година купи от издателя на "24 часа" Венелина Гочева печатница "София", която се намира в дясното крило на Полиграфическия комбинат на бул. "Цариградско шосе". Разрешение от Комисията за защита на конкуренцията не беше поискано. Третата печатница е извън контрола на Пеевски - "Алианс принт" на "Алианс инвест холдинг" (кв. "Дружба").
В момента всички централни вестници извън "Капитал" и "Сега" се печатат в "София". Но според информация от различни източници идеята на депутата е сградата на Полиграфическия (основното тяло е на свързваната с него "Благоевград БТ") да се преобразува в хотел. Клиент на печатницата заяви пред "Капитал Daily", че са били предупредени, че скоро се местят от "Цариградско шосе" на летището. Т.е. дилема кой ще купи обекта в кв. "Христо Ботев" няма. Евтино, защото синдиците на КТБ така са избрали.
Компания, свързана с "Химимпорт", купува вносител на камиони MAN. Новосъздадено дружество на варненската компания за добив на инертни материали "Ескана", която е непряко свързана с групата на "Химимпорт", ще придобие вносителя на камиони MAN "МВБ трак енд бъс България". Това става ясно от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е разрешила концентрацията. Купувачът "М тракс България" ще стане собственик на 90% от дружеството, което е заложено по няколко договора за кредит от 2014 г. в полза на Централна кооперативна банка (ЦКБ) - също част от "Химимпорт". Мотивите за сделката са, че по този начин ще се развие вносът на MAN в сектора на строителството, а придобиваното предприятие ще получи достъп до финансиране при по-добри условия. Дилърът на MAN има бързо растящ бизнес през последните години, като за 2015 г. е отчел приходи от 87 млн. лв.
От добивен бизнес
Купувачът "М тракс България" е създаден специално за сделката и практически досега не е работил. Дружеството е регистрирано във Варна през май тази година с предмет на дейност продажба и сервиз на нови и употребявани камиони и автобуси. Едноличен собственик е "Ескана", която се занимава основно с добив на трошен камък, чакъл и пясък, като оперира седем кариери в региона. Бизнесът й включва също производство на алуминиева и пластмасова дограма, строително-монтажни дейности, хотелиерство, търговия и отдаване под наем на имоти и машини. В компанията работят над 280 души. Както при много дружества от групата "Химимпорт", собствеността в "Ескана" минава през няколко свързани фирми и физически лица. Един от основните крайни акционери Венцислав Евстатиев например е в борда на "Спортен комплекс Варна" (смесено дружество между "Химимпорт" и общината) заедно с Марин Митев - един от изпълнителните директори на "Химимпорт" и декларирал се преди време за един от крайните собственици на холдинга. Самата група търгува с BMW, след като преди пет години нейна компания придоби пет местни дилъра на автомобилите.
Към дистрибутор на MAN
"МВБ трак енд бъс България" е регистрирана в София и се занимава с продажба на камиони, автобуси, ремаркета, резервни части и т.н. Компанията е официален вносител на товарни автомобили MAN за България, но от подадената в КЗК информация става ясно, че в страната има и други дистрибутори. През миналата година продажбите на компанията нарастват рязко, а персоналът се увеличава от малко над 40 до 58 души.
Капиталът на дружеството е разделен поравно между "Инниммо инвестмънтс" и Владислав Велков. Първата компания е собственост на Валери Вълчев и е акционер в "Инниммо финансови услуги", което преди няколко години купи "Кредибул" от френската банкова група Societe Generale. Самата "Инниммо инвестмънтс" е регистрирана с предмет на дейност инвестиции в недвижими имоти. От информацията в КЗК не става ясно дали и двата акционера в "МВБ трак енд бъс България" ще запазят част от оставащите 10% в дружеството.
Сделка и дългове
Цената на сделката не се посочва в публичните документи на антимонополното ведомство, но според подаденото уведомление операцията представлява портфейлна инвестиция за купувача, а целта е развитие на сервизната и дилърската мрежа в България и по-силно навлизане на автомобили MAN в сектора на строителството. Намерението на страните е придобиваното предприятие да получи достъп до финансиране при по-добри условия и да се инвестира в неговата сервизна и дилърска мрежа, се посочва там. Изпълнителният директор на "Ескана" Венцеслав Евстатиев не беше открит за коментар.
Справка в Търговския регистър показва, че "МВБ трак енд бъс България" има четири залога в полза на свързаната с "Ескана" ЦКБ. Единият от тях е по договор за инвестиционен банков кредит от 2014 г. в размер на 450 хил. лв. за покупката на сервизно и складово оборудване. Крайният срок за изплащане е през май 2019 г. Пак от 2014 г. компанията има и договор за овърдрафт до 1.050 млн. лв., който е изтекъл през май тази година. Като други задължения по банков кредит в отчета си за миналата година "МВБ трак енд бъс България" посочва текущи задължения за 3.42 млн. лв. и нетекущи задължения за 11.980 млн. лв.
Заради провал на стари европроекти България ще загуби пари за екология. България отново е изправена пред опасността да бъде спряно европейско финансиране по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). За това предупреждава Сметната палата след одит на проектите за борба с наводненията и свлачищата, изпълнявани от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Заради неизпълнението на задължителните мерки Европейската комисия може да започне и наказателна процедура срещу страната ни. Като отговорни за забавените проекти и за всички последици от това са посочени 6-има министри, управлявали програмата от 2009 г. досега. Това ще е пореден провал в усвояването на парите за екология. В периода 2013-2014 г. ЕК блокира парите по ОПОС за страната ни заради нарушения в обществените поръчки, а впоследствие бяха наложени солидни глоби.
Проверката на планове за управление на риска от наводнения е за периода от началото на 2012 г. до средата на 2015 г. Изпълнители на плановете и получатели на парите са четирите басейнови дирекции, които отговарят за реките в Дунавския район (с център Плевен), Западнобеломорския (Благоевград), Източнобеломорския (Пловдив) и Черноморския (Варна). Общо безвъзмездната финансова помощ за проекта е с първоначална стойност около 20 млн. лв., а изпълнението му се точи още от 2011 г.
Експертите на одитния орган изрично посочват, че поведението на българските власти е неадекватно, особено заради сериозните промени в климата. Свидетели сме на все по-големи природни бедствия, а от наводненията страната ни страда все по-често през последното десетилетие. Безхаберието на няколко български правителства е причина да наводняваме години наред и съседните Турция и Гърция. Директива на ЕС е наложила на държавите членки още от 2007 г. "да приложат подход на дългосрочно планиране за намаляване на риска от наводнения". Мерките трябва да са в 3 етапа: предварителна оценка на риска, карти на заплахата и риска от наводнения и планове за управление. Те са заложени още в споразумението ни за партньорство с ЕС.
За съжаление обаче напредъкът на българското екоминистерство и подчинените му агенции е незабележим. "Постигнати са резултати и напредък по изпълнението на проекта, но не са изпълнени основни дейности", констатират проверяващите. Не е направен цифров модел на релефа чрез лазерно сканиране на районите с голям риск от наводнения - става дума за дейности за над 7 млн. лв., които не са изпълнени от басейновата дирекция в Плевен. Не е разработена информационна система (интернет платформа) за управление риска от наводнения, към която да се вържат всички отговорни ведомства, общините и живеещите в района. Този проект е за 555 000 лв. на дирекцията в Пловдив.
Заради закъсненията бюджетът на проекта вече е бил намален от 20 млн. на 12 млн. лв. Освен че България губи безвъзмездно финансиране за близо 8 млн. лв., ще трябва да извади от държавния бюджет поне 3 млн. лв. за довършване на проектите, тъй като срокът за плащания по стария програмен период изтече в края на 2015 г. Още тази година трябва да се направи екологична оценка на плановете за управление, да се очертаят мерките за Източнобеломорския район и да са готови картите на районите под заплаха от наводнения, за които отговаря дирекцията в Плевен. Оказва се, че въпреки изтичащите срокове в края на март тази година все още не са били сключени договорите за изпълнението на тези задачи.
Според одиторите причините за неизпълнението на важните проекти са липсата на опит в дирекциите за "сложен и специфичен проект", забавянето на процедурите заради търговете по обществените поръчки и фактът, че самите чиновници са подценили задачата. Проектът е започнат късно, недостатъчен е административният капацитет, а екипите са се сменяли често - шестима министри са били начело на МОСВ в одитирания период. Към това се прибавя лошата координация между дирекциите и програма "Околна среда". Като некадърност и безхаберие може се оцени констатацията, че получателите на парите не отчитат факта, че дейностите от проекта са свързани - всяка басейнова дирекция трябва да извърши определена дейност, като резултатът от нея е задължителна основа за започването на следващата задача от друга дирекция. Така забавянето на една задача води до забавяне на всички останали. Не на последно място са "неефективните мерки", които управляващите по програмата са опитали да вземат, за да спасят проектите.
От МОСВ вчера коментираха, че новата ОПОС не е застрашена, а забавянето е станало в период, в който "настоящото ръководство не е имало контрол". И увериха, че до края на годината правителството трябва да одобри и четирите плана за управление на риска от наводнения. Така ще бъде изпълнено предварителното условие в споразумението с ЕС за програмния период 2014-2020 г.
Отговорните
Сметната палата посочва и виновниците за ситуацията. Отговорност по Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор носят министрите на околната среда начело на МОСВ от 2009 г. досега. Това са Нона Караджова в първия мандат на ГЕРБ, служебният министър Юлиян Попов, Искра Михайлова-Копарова от кабинета "Орешарски", сегашният депутат от ДПС Станислав Анастасов (наследи Михайлова, след като тя стана евродепутат), другият служебен министър Светлана Жекова и сегашният министър Ивелина Василева.
Юридически хватки може да забавят и "Струма". Цялата магистрала "Струма" може да е готова до края на 2020 г., но само ако "юридически хватки" не забавят изграждането на последния участък през Кресненското дефиле. Това заяви наскоро пред журналисти шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров. Все още обаче не е ясно как точно магистралата ще преодолее най-трудното изпитание - Кресненското дефиле.
Оставащата част от магистралата между Благоевград и Сандански - общо 62 км - е разделена на 4 подучастъка. Благоевград-Крупник е с дължина от 12.6 км, предвиденият тунел при с. Железница е около 2 км, Крупник-Кресна е с приблизителна дължина 21 км (през дефилето), а Кресна-Сандански - 23.6 км. В момента се работи по няколко варианта за преминаване на трасето през най-тежките 15 км, по оценката за въздействие на околната среда и по отчужденията. Затова според Лазаров вариантът аутобанът до Гърция да е готов след три години и половина "е съвсем реалистичен срок, стига да няма процедурноправни пречки и засечки и обжалвания. Няма неатакувана процедура на АПИ, оплака се пътният шеф и призова жалбите да се ограничат.
За частта с тунел "Железница" пътният шеф обясни, че след спирането заради жалба процедурата е подновена. За другите участъци вече върви проектирането, а самото изграждане ще започне веднага след изчистване на техническите проекти. "За частта през дефилето работата не е спряла, гледат се вариантите според всички изисквания - финансови, екологични и социално-икономически", допълни Лазар Лазаров. Според него местните хора не искали магистралата "да излиза" от Кресна, за да не загубят поминъка си. Дори имали готовност и за гражданско неподчинение с блокада на пътя, предупредил кметът.
Преди месец регионалният министър Лиляна Павлова каза, че тази част от магистралата няма шанс да се строи преди 2018 г. До тогава трябва да са приключили всички процедури заедно с обществените обсъждания, за да се пристъпи към същинското проектиране. Предстои да се разработят четири варианта за трасе, да се направят проучване и оценка за въздействие върху околната среда. Следват обществени обсъждания и проектиране на окончателно избраното трасе. Павлова се надява повечето задачи да се изпълнят до края на тази година, така че догодина да се направят проектите. България трябва и да съгласува избрания вариант с Европейската комисия (ЕК), защото довършването на "Струма" се финансира по програма "Транспорт" с 673 млн. евро.
Наплив
17 са кандидатите за проектиране и строеж на 4.5 км от автомагистрала "Струма", от които 2 км са тунел. Вчера в пътната агенция бяха отворени офертите. Прогнозната стойност на поръчката е 250 млн. лв. без ДДС. Сред компаниите са български фирми, както и чуждестранни - като турската "Ташяпъ" и гръцката "Актор". Тунел "Железница" е част от отсечката Благоевград - Крупник.
Пръчка от мозъка на мъж извадиха лекари. Лекари извадиха 15-сантиметрова бамбукова пръчка от главата на мъж в Плевен. Няма описан подобен случай в световната медицинска литература. Това съобщи в понеделник началникът на университетската клиника по „Неврохирургия" в града доц. д-р Йордан Панов, който е извършил операцията.
Преди 2 седмици късно вечерта мъжът на име Трифон се спънал и паднал върху бамбукова пръчка, с която прикрепяли цветя, в двора на къщата си в ловешко село. Веднага след злополуката 57-годишният мъж постъпил в болницата в Плевен в кома.
Пръчката е влязла в медиалния ъгъл на лявото око, а след компютърна томография на главния мозък е установено, че тя е проникнала 15 см в мозъка - през медиалния ъгъл, покрай очния нерв тя пробива черепа, плъзга се покрай най-големия кръвоносен съд, хранещ мозъка, минава през слепоочния дял и ствола на мозъка и се забива в малкия мозък. Там са разкъсани много кръвоносни съдове и се е получил бързо нарастващ кръвоизлив, като и кухините на мозъка също се изпълват с кръв.
„Направихме спешна, дори бих казал импровизирана операция, тъй като самото нараняване е уникално, като вид и степен на нараняване и дълбочина на проникване", отбеляза доц. Панов. Специалистите преценяват, че черепът трябва да се отвори спешно отзад, за да се стигне до малкия мозък, да се отстранят съсиреците, да се спре кървенето и да се освободи кухината, която е пряко свързана с центровете на дишането и сърдечната дейност. Бамбуковата пръчка е отстранена много внимателно през окото.
Още на следващия ден пациентът идва в съзнание. „Факт е, че за тези 14 дни от инцидента до понеделник неговото състояние се подобрява много бързо - в момента може да движи ръцете и краката си, прави опити да ходи, а дори зрението на окото е запазено", разкри завеждащият Клиниката по неврохирургия.
Случаят ще бъде представен на международни научни форуми и в световната специализирана литература по медицина, каза медикът.
17 оферти за строежа на тунел „Железница". 17 кандидати подадоха оферти за изпълнители на обществената поръчка за проектиране и строеж на най-големия тунел у нас „Железница", част от лот 3.1 на автомагистрала „Струма". Това стана ясно от процедурата за отваряне на документацията, стартирала вчера в централата на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
До месец става ясен изпълнителят на проекта за 250 млн. лева
Обществената поръчка е на стойност 250 млн. лева и обхваща 4,46-километров участък от магистрала „Струма" между 366-и и 370-и км, който включва тунел „Железница", планиран с дължина от 2 километра. Заложено е строителство на две мостови съоръжения с обща дължина 700 м - едното от тях преминава над жп линията София - Кулата и над пътя Симитли - Благоевград. Срокът за изпълнение е 1400 дни.
Експерти от АПИ коментираха пред „Труд", че изпълнителят на проекта ще бъде избран в рамките на месец.
Припомняме, че проектът трябва да бъде реализиран по оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.".
Обществената поръчка стартира в края на миналата година от Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП). В началото на април парламентът закри НКСИП, а всички дейности на компанията преминаха към АПИ месец по-късно.
Офертите постъпили в Агенция „Пътна инфраструктура" са на:
Обединение „Галерия Струма" ДЗЗД;
Асталди ЕС ПИ ЕЙ;
Обединение „Струма Лот 3.1 -Железница" ДЗЗД;
ДЗЗД „Ташяпъ-Струма 2017";
Консорциум „Струма лот 3.1"
ДЗЗД „Железница 2016-Дуйгу-инжконсултпроект-екип Котов";
Обединение „БГ Струма Железница 2020";
Обединение „Тунел Железница 2016" ДЗЗД
Обединение „Геопът - Железница - К";
ДЗЗД „Лот 3.1 Тунел Железница";
СП ИТИНЕРА СпА - СИНА СпА
„ИНЧ" АД;
ХВС Галерия ДЗЗД;
Д/в Актор -АЕР ДЗЗД;
Обединение „Струма Железница";
Обединение „КОНДОТЕ - МОНОЛИТ" ДЗЗД;
ДЗЗД АМ Струма тунел 2016.
Малък Багдад на пъпа на София. Малък Багдад изникна на пъпа на София. Бегълци от Ирак са превзели района между джамията Баня Баши, Женския пазар и Лъвов мост. Повечето се опитват да получат статут на бежанци и да отседнат трайно у нас. Много от тях обаче нямат документи. Средно около стотина са нелегалните мигранти, които полицията задържа всяка нощ при редовните хайки в района.
"Сирийците не идват вече тук, прекалено много станаха иракчаните, които те смятат за свои врагове. Има и доста афганистанци, които бягат от талибаните", обясни пред "Стандарт" 24-годишният Ахмед. За разлика от иракчаните сирийците правят всичко възможно да прекосят България и да се доберат до Западна Европа. Трансфер до Германия струва две хиляди евро, твърдят пришълците.
По ул. "Симеон" до пазара можеш да видиш единствено икономически мигранти от Афганистан и Пакистан и тук-таме някой северноафриканец.
"Върнат ли ме в Афганистан, талибаните ще ме убият", казва Ахмед. Той седи на трегер край тротоара на ул. "Симеон" на метри от Женския пазар. Не иска да мисли кога ще го екстрадират към Джелалабад, където живее фамилията му.
"Тръгнах към Европа, защото талибаните гонят всеки като враг. Нападнаха ме до къщата ни, стреляха в гръб от 3 крачки, баща ми работи като охрана на германци", казва Ахмед и вдига фланелката си, за да покаже изходна рана на един от куршумите. През стомаха му има огромен 20-сантиметров прорез от операцията по ваденето на 3-те куршума от тялото му. Ахмед бил нападнат преди 3 месеца, а фамилията му от 7 братя и и сестри се местела на всеки в нова къща на всеки 2 месеца. "Като ни открият отново къде живеем, ще бягаме отново", казва той.
"Нямам пари, за да тръгна на север. Полицията ни хвана в бус след границата, биха ни, макар че им показаха раните от операцията", разказва той пред "Стандарт". След това го закарали в Харманли, а оттам в общежитието от открит тип "Военна рампа". След като бил регистриран, сега чака да бъде разгледан статутът му, но е сигурен, че ще му откажат бежански статут и ще бъде върнат в Афганистан.
"Просто късметът ме е изоставил сега, но ще ми трябва, за да избегна връщането си в Афганистан", казва замислено Ахмед. Той работел дори в Китай като техник на мобилни телефони, но там за 1-месечна виза искали по 5000 долара.
По уличките около Женския пазар в следобедното слънце се виждат хора с раници с багаж. Не е ясно къде отиват - или към нов хотел, или просто се движат в очакване на нощния трансфер към границата.
Намаляват цената на водата в Добрич. Цената на водата в Добрич, която е най-скъпата в страната, ще поевтинее. Това е заложено в бизнеса плана на ВиК Добрич за периода 2017-2021 г., който бе представен от управителя на дружеството инж. Петър Калчев на Общото събрание на Асоциацията по ВиК на територията на област Добрич. За да постигне този резултат, в плана си дружеството залага на намаляване и на водните загуби от 86 на сто до 81.81%. Според инж. Калчев обаче може да се очаква и по-голям процент на намаление на загубите с прилагането на ефективни мерки, планирани в годините за управление на водните количества и експлоатация на системата.
С 12 млн. лв. ще намалеят дълговете на добричкото ВиК в резултат на преструктуриране на дружеството от ЕООД в ООД, съобщи още инж. Петър Калчев. Пред кметовете на общини и областния управител той обясни, че с преобразуването ще отпаднат задълженията по кредит, теглен назад в годините от Международната банка за възстановяване и развитие и ВиК Бургас. "В процес на преговори сме за разсрочване за срок от 10 години на задълженията към две Басейнови дирекции - Варна и Плевен, за такса водоползване, което ще ни позволи да си подновим разрешителните. С актуализиране на цената на водата, което е факт от 1 август, ще можем да посрещаме плащанията по оставащите ни задължения" - увери Калчев.
Крадци точат ток като за цял град. Ток колкото за годишната консумация на град с около 30 хиляди жители се краде у нас всяка година. Това показват данните на ЧЕЗ, ЕВН и „Енерго-Про" за последните три години и половина, предоставени по запитване на „Монитор". Според тях всяка година енергодружествата констатират кражби от порядъка на 55 млн. киловатчаса средно.
Ако темповете на кражби на еленергия продължават, нелегално ползваният ток от началото на 2013 г. до края на тази година ще стигне близо 220 милиона киловатчаса за целия период. Енергийни експерти обясниха, че това количество се равнява на 40-дневна работа на 220-мегаватов блок на топлоелектрическа централа, или на една трета от годишното потребление на град като Стара Загора.
Няма да затварят Орлов мост. Столична община няма да затваря Орлов мост, заради строежа на метрото. Това заявиха от „Московска" 33. Часове по-рано беше съобщено, че заради строежа на третия лич от метрото от тази нощ ще има промени на движението около Орлов мост. Първоначалната идея на строителя беше в следващите 2 години да се забрани влизането на автомобили по шлюза за десен завой от бул . „Евлоги и Христо Георгиеви" към бул. „Цариградско шосе". Така колите щяха да се движат по останалите две ленти. „Строителят е намерил начин да работи така, че да не се налага реорганизация на движението.", обясниха от общината.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |