Избори и смяна на времето 2 в 1. Насрочените от президента Румен Радев за 26 март предсрочни парламентарни избори съвпадат с преминаването към лятно часово време. Тогава ще преместим стрелките с час напред, което означава, че всички, свързани с организацията на вота, трябва да станат час по-рано. Както и избирателите, които имат и други планове за деня, а държат преди това да гласуват.
Съвпадението може да затрудни най-вече секционните комисии. На всеки вот има случаи на закъснения или неявяване на техни членове, сега рискът да се успят е по-голям.
Съвпадението на вота със смяната на времето не се случва за първи път. На местните избори през 2015 г. се премина към зимно часово време Тогава обаче стрелките се върнаха с час назад и реално хората имаха бонус от време да отидат до урните.
"Ще предупредим навреме членовете на секциите. Не мисля, че смяната на времето ще затрудни провеждането на изборите. На последните местни избори нямахме никакви проблеми, и сега ще вземем всички мерки. Вероятно при обучението на РИК ще дадем указания да предупредят членовете на секциите", каза пред "24 часа" говорителят на ЦИК Цветозар Томов.
Извънредният вот на 26 март обаче създава друг сериозен проблем пред комисията. Според чл. 206 в Изборния кодекс "в избирателната секция избирателят може по свой избор да гласува с хартиена бюлетина или с бюлетина за машинно гласуване". Според някои експерти текстът не е императивен, но според други това значи задължително във всяка секция да има машина.
Секциите са около 12 500, а ще е нужен и резерв от машини. Не е ясно и как ще се организира пращането на машини за вота в чужбина. Освен това доставката на над 12 500 апарата за по-малко от 2 месеца е трудно осъществимо, а у нас нямало фирма, която да ги произвежда.
Не се знае и с колко ще се оскъпи вотът, но със сигурност ще е с няколко десетки милиона лева Наемът на 500 машини за президентските избори през 2016 г. струваше над 770 000 лв.
Няма време да променим изискването за машини във всички секции, утре (днес) е последният работен ден на този парламент, категоричен бе шефът на правната комисия на НС Данаил Кирилов. И напомни, че е предупреждавал за проблема, а текстът влязъл по предложение на реформаторите. На ход са ЦИК и служебното правителство, обясниха от парламента.
Очаква се в следващите дни ЦИК да излезе с решение по казуса.
Със закон спират презастрояването в кварталите. В жилищните комплекси да могат да се определят нови урегулирани имоти при реституция, но само ако те не засягат терените към съществуващите сгради и евентуалното строителство върху тях е възможно само ако не се нарушават правилата за отстояния със съседните обекти.
Ако това е невъзможно, останалата незастроена част от кварталите, вкл. реституираните терени, ще получат статут на озеленена площ за широко обществено ползване. А собствениците на реституирани терени, в които няма да се позволява строителство, ще се обезщетяват с равностойни общински терени. Това гласят промени в Закона за устройството на територията, които бяха приети окончателно.
Те целят да се спре презастрояването в кварталите, което в последните месеци води до протести от страна на гражданите. Това означава, че строежите вече ще са възможни само ако се спазват изискванията за отстояния между постройките.
Новите урегулирани парцели пък ще се определят, без да се засягат терени на околните сгради. Промените бяха инициирани и внесени с активното участие на Камарата на архитектите в България. Още миналата година, работна група към МРРБ с участието на КАБ и браншовите организации, направи подробен анализ на действащия Закон за устройство на територията и посочи добрите европейски практики.
Целта е облекчаване на административната тежест при проектиране и строителство, като акцентът бяха обекти като частните къщи и сгради за малък бизнес. Така вече няма да се изискват ненужни документи за издаване на разрешение за строеж като „План за управление на отпадъците" и „План за безопасност и здраве". Причината за това е, че те обективно не касаят разрешаването за започване на строеж и представляват ненужна спънка за строителите, смятат експерти.
Постепенно да се върви от „разрешителен" към „регистрационен" режим на проектиране. В момента по ЗУТ действа многостепенна система за „одобряване" на проект от различни инстанции, което излишно затруднява строителите.
Според измененията ще се премине към модела на големите европейски държави, според който проектанти и строители носят цялата отговорност за проекта, а администрацията следи за обществения интерес.
ЕК: Мониторингът ще отпадне, когато България си изпълни ангажиментите. Десет години след въвеждането на мониторинга, който Европейската комисия извършва на България и Румъния в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, отпадането му все още изглежда далеч за България. Това става ясно от публикувания днес доклад на ЕК, в който се прави десетгодишен обзор на механизма.
На брифинг в Брюксел високопоставен представител на комисията обобщи заключенията за двете държави така: България е стигнала най-далеч в конституционните промени и борбата с организираната престъпност, а най-големи предизвикателства пред страната са реформите в съдебната система и борбата с корупцията.
За Румъния се отбелязва напредък в дейността на антикорупционния орган, но се отчита липсата на резултати в борбата с корупцията на по-ниско ниво.
Като проблем за двете държави се отчита липсата на прозрачност и уважението към институциите, каза още високопоставеният представител на комисията в Брюксел.
Въпреки че докладът е обобщаващ за последните десет години, в него сериозно внимание се отделя на реформите в съдебната власт от последните две години, които бяха определени от първият заместник-председател на ЕК Франс Тимерманс като "значителен допълнителен напредък".
Основните препоръки са насочени към конституирането на новия Висш съдебен съвет и избор на председател на Върховния административен съд тази година, нуждата от постигане на трайни резултати в борбата с корупцията и реформа на наказателния кодекс и процес.
В документа се отчитат политизирането на прокуратурата и подложения на неправомерни влияния съдебен съвет.
"За нас са важни осъдителните присъди. Ние не можем да коментираме отделни случаи, а освен това за нас е важна работа на цялата система, в която са ангажирани много провоохранителни институции", коментира високопоставен източник от комисията.
Ще падне ли докладът?
На брифинг в Брюксел високопоставен представител на комисията заяви, че надеждите са до края на мандата (който изтича през 2019 г.) мониторингът да отпадне, "но това ще стане само при изпълнение на критериите". Следващият доклад ще бъде представен през септември и "няма да е непременно последният".
В политическия доклад за пръв път ясно се посочва, че не е уместно да се прави връзка между мониторинга и "решенията в други области, като например допустимостта за финансиране по линия на европейските структурни и инвестиционни фондове или достъпа до шенгенското пространство."
Преди две седмици мнозинството във ВСС прие, че ще поиска от ЕК да свали мониторинга на България. Подобна позиция от години се отстоява от евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС. Социологическо проучване на Евробарометър от сряда пък показа, че 72% от българите са срещу отпадането на наблюдението.
Непостоянни реформи и резултати
Обобщавайки 10-годишния процес на наблюдение, комисията отчита "променливият темп на реформите, дължащ се най-вече на периоди на политическа нестабилност". Като позитивен факт се отчита приемането на две важни национални стратегии от това правителство - за съдебната реформа и за борбата с корупцията.
В същото време, отчита ЕК, "борбата с корупцията по високите етажи на властта и с организираната престъпност продължи да бъде предизвикателство: необходимо е постигането на трайни резултати, изразяващи се в успешно приключване в съда на делата за корупция по високите етажи на властта, за да се приеме, че действието на реформата наистина е устойчиво".
ЕК оценява промените в конституцията, приети в края на 2015 г., и последващите изменения на Закона за съдебната власт, които доведоха до разделението на ВСС на две колегии, засилване правомощията на съдебния инспекторат и въведоха пряк избор на представители на съда и прокуратурата в кадровия орган на съдебната власт. "Засега е ясно, че реформата на съвета доведе до по-голяма прозрачност на процеса, посредством който той взема своите решения, а повишената демократичност ще намери отражение в избора на членове на съвета през 2017 г."
Настоящият ВСС - повече проблеми, отколкото смисъл
ЕК остро критикува работата на настоящия състав на кадровия орган на съдебната власт: "Независимо от това непрекъснатото напрежение между членовете на съвета на фона на твърденията за липса на обективност при вземането на ключови решения продължава да буди безпокойство." В документа се дава конкретен пример - "закъснелите и недостатъчни последващи действия във връзка със ситуацията, установена в Софийския градски съд към края на 2014 г.".
Като напредък от ЕК отчитат направеното по отношение на случайното разпределение на делата и изготвянето на съдебна карта и критерии за натовареност, която да послужи за реорганизиране на ресурсите в системата. "Установи се обаче, че трудно се вземат решения в чувствителни области, като например промяната на структурите на съдилищата и прокуратурите като част от цялостната реформа на съдебната карта. Макар че тези пропуски в известна степен бяха смекчени посредством разумни управленски решения, като например преразпределянето на длъжности за съответната година, Висшият съдебен съвет не съумя или не прояви готовност да поведе реформата в такива области", пише в документа, визирайки отказа на съвета да вземе решение за закриване и сливане на съдилища (единствената стъпка в тази посока беше по отношение на военните съдилища и прокуратури).
ЕК критикува работата на съвета по дисциплинарни производства, по която е постигнат "малък напредък в установяването на справедливост и прозрачност".
Остра нужда от промени в наказателния процес и кодекс
За пореден път ЕК подчертава нуждата от реформа на наказателния процес и наказателния кодекс: "Формализмът на наказателното производство продължава да бъде предизвикателство за българската правна система", се казва в документа, който отчита системния подход на правителството да направи цялостна концепция за наказателната политика, но препоръчва да бъдат приети известен брой целенасочени "изменения на Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс за подобряване на нормативната уредба на наказателното преследване на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност".
Акцент върху прокуратурата
В доклада на комисията е поставен отчетливо въпросът за нужда от реформа на държавното обвинение, като се отбелязва, че двойствената роля, която държавното обвинение играе - "не само в наказателното производство, но и в контрола върху администрацията в по-общ план, често засилва съмненията за неправомерно влияние и критиките по отношение на липсата на цялостна отчетност на прокуратурата".
В техническия доклад се прави коментар, че главният прокурор по-често прави коментари по политически въпроси, отколкото по такива, свързани с наказателното правораздаване.
На фона на тези "прекомерно силни" правомощия на държавното обвинение ЕК отбелязва, че институцията е в "центъра на дебата относно продължаващата липса на убедителни резултати по отношение на осъдителните присъди по дела за корупция по високите етажи на властта или за тежка организирана престъпност".
Корупцията - нищо ново
"Досега в България броят на конкретните дела за корупция по високите етажи на властта, завършили с влезли в сила осъдителни присъди, е много ограничен, а увеличаването на броя на тези присъди е най-ясното доказателство, че борбата срещу корупцията е реален приоритет", се казва в доклада.
В техническия доклад се изброяват всички аргументи, изложени от прокуратурата за липсата на резултати в борбата с корупцията по високите етажи. Краткият коментар на ЕК: Подобни фактори могат да затруднят преследването на корупция във всяка държава, България среща особени затруднения.
Позитивна оценка е дадена на взетите през последните две години антикорупционни мерки в МВР (Пътна и Гранична полиция), които взимат предвид модерните технологии. Те са определени като "явно изключение".
Върху тези стъпки беше дадена и позитивна оценка и по време на брифинга в Брюксел по представянето на доклада.
Позитивни стъпки в тази посока се наблюдават и в митниците, се казва още в доклада.
Организираната престъпност - тя си изчезна сама
Коментирайки напредъка в борбата с организираната престъпност през последните десет години, от ЕК обръщат внимание, че картината е силно променена и играчите са много по-малки и фрагментирани. Как се е стигнало до това? От комисията посочват българското ноу-хау: "Много от престъпниците от по-ранен период или са били убити в гангстерски войни, или са напуснали страната, или са се пенсионирали, изпирайки преди това активите си, насочвайки ги към легалната икономика."
В бележка под линията от комисията отбелязват, че при всички положения те са успели ефективно да избегнат всякакви правни последици.
Препоръките на ЕК за 2017 година:
- Прозрачен избор на членовете на бъдещия ВСС
- Изборът на нов председател на Върховния административен съд да бъде прозрачен и да се основава на качествата на кандидатите
- Капацитетът на Инспектората към ВСС трябва да бъде засилен, за да изпълнява новите си правомощия в превенция на корупцията в съда и прокуратурата
- Нужни са промени в Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс, които да улеснят преследването на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност
- Постигнатото по изпълнение на приетата през 2015 г. стратегия за съдебна реформа трябва да се отчита публично
- Трябва да бъде намерено решение на натовареността в най-натоварените съдилища, като се приемат стъпки в оптимизация на съдебната карта и въвеждането на електронното правосъдие
- За реформа на прокуратурата е необходимо приемането на пътна карта, която да включва "механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост"
- България следва да отчита направеното по анализа на прокуратурата на осъдителните решения от Европейския съд по правата на човека в Страсбург за неефективно разследване
- Има нужда да се приеме нов закон за борба с корупцията, с който да се създаде ефективен орган за противодействие на корупцията
- Налагат се сериозни промени в Закона за администрацията, които да засилят ролята на инспекторатите
- Трябва да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство
- Въведените предварителни проверки на процедурите по обществени поръчки, откритите нарушения и конфликтът на интереси следва да бъдат подлагани на външен контрол
- Борбата с корупцията на ниските нива в държавната администрация да почерпи опит от постигнатото от МВР в тази посока
- Да се въведе механизъм за публично отчитане на напредъка по прилагането на Националната стратегия за борба с корупцията за оставащата част от периода на изпълнение на стратегията
- Капацитетът на комисията за незаконно придобито имущество трябва да се засили чрез законодателни промени.
Кредитирането нараства трети месец поред. Кредитирането на бизнеса и домакинствата нараства трети месец поред, показват данните на Българската народна банка към края на 2016 г. Тенденцията за първи път бе регистрирана през октомври миналата година, като оттогава насам процентът на годишното увеличение на сумата постепенно нараства. Това е първото трайно повишение на общата сума отпуснати заеми от лятото на 2014 г. насам.
Ефектът на ниските лихви и растежа
Събуждането на кредитирането у нас със сигурност е подпомогнато от ниските лихви и активизирането на българската икономика. Общата сума на кредитите, отпуснати за нефинансовите предприятия от частния сектор, нараства с 0.3% в сравнение с края на 2015 г. до 30.6 млрд. лв., въпреки че намалява в сравнение с предходния месец с 418 млн. лв. Увеличение на годишна база регистрира и сумата, одобрена като кредити за потребление от физически лица, еднолични търговци и нетърговски организации. Тя достига 7.3 млрд. лв., което е с 0.6% повече в сравнение с декември 2015 г.
Най-осезаем обаче е ръстът при жилищното кредитиране, при което увеличението е с 1.4% на годишна база до общо 8.8 млрд. лв. Общата сума на кредитирането на частния сектор, включително други кредити, овърдрафт и кредитиране на други финансови институции, е 50.5 млрд. лв., като нарастват с 1.5% на годишна база.
Изменението в размера на кредитите за неправителствения сектор е повлияно от нетните продажби на кредити от други финансови институции, чийто обем за последните 12 месеца е 225.7 млн. лв. Прехвърлените на трети лица кредити, които са изключени от балансите на банките, наброяват общо 261 млн. лв., което е двойно по-малко, отколкото са били през 2015 г. Обратно изкупените кредити възлизат на 35 млн. лв.
Спестяванията, които гражданите държат в банковата система, продължават да се увеличават със значителни размери, въпреки че доходността по тях е под 1% в продължение на повече от година. Само през декември обемът на депозитите на физически лица и нетърговски организации в банките се е увеличил с над 900 млн. лв. За сравнение - приблизително толкова е цялата сума, която българските взаимни фондове управляват. Общата сума вече наброява 45.4 млрд. лв., което е с 6.6% ръст на годишна база. За последните шест години сумата на спестяванията на гражданите в българските банки се е увеличила с 2/3 от предходния си обем, който към края на 2010 г. възлиза на 27.3 млрд. лв.
При бизнеса размерът варира силно в зависимост от необходимостите на компаниите от оборотни или средства за реализиране на инвестиционни намерения. Въпреки това и при тях се наблюдава повишаване за втора година поред на спестяванията в банковата система, като понижението, регистрирано към края на 2014 г., може да се отнесе към фалита на Корпоративна търговска банка. При физическите лица подобен ефект липсва, тъй като над 98% от спестяванията бяха върнати отново в банковата система след изплащането на депозитите от страна на Фонда за гарантиране на влоговете в банките.
Кабинетът прие "предсрочно" постановлението за санирането. На последното си заседание и само ден преди да сдаде властта, кабинетът в оставка прие "предсрочно" постановлението за продължаване на санирането - повече от седмица преди да изтече нормативният срок за обществено обсъждане. Според одобрения текст обновяването на жилищата по програмата за енергийна ефективност на ГЕРБ вече няма лимити и може да продължи, докато има пари и докато не се обнови и последната панелка или стара тухлена кооперация.
Финансовият ресурс за саниране се увеличава от 1 на 2 млрд. лева. Това стана възможно, след като миналата седмица парламентът одобри увеличението на парите на практика без обсъждане, въпреки информациите, че програмата е непрозрачна, а дейностите по нея струват необосновано скъпо. "Кандидатстването по програмата ще се осъществява от 2015 г. и в следващите години до размера на разполагаемия ресурс", пише в постановлението. Реално програмата остава с отворен край и това позволява на всяка следваща власт да продължи обновяването на жилищния фонд. "Така ще продължи изпълнението на сградите, за които бяха спрени обществените поръчки и сключването на договорите до осигуряване на тези допълнителни средства", каза след заседанието регионалният министър Лиляна Павлова.
В края на миналата година, след изчерпването на първия милиард, санирането реално бе спряно, а кметовете - посъветвани да не сключват нови договори, макар че имаше чакащи одобрени сгради. Промените в постановлението бяха пуснати за обществено обсъждане на http://www.strategy.bg на 20 януари, петък, и гласувани на 6-ия ден - на 25 януари. Срокът за приключване на обществените консултации изтича на 3 февруари и, както се вижда на правителствения сайт, този срок все още е актуален. В доклада на регионалния министър към това постановление са записани и резултатите от досегашната работа по програмата. От тях стана видно, че сумата за обновяване на един апартамент досега е била средно 17 309 лева, а след корекциите и намаляването на референтните цени, в сключените досега договори, е "паднала" 15 771 лева на жилище.
Според закона за нормативните актове - чл. 26, ал. 4, срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, вносителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Този по-кратък двуседмичен срок именно продължава до 3 февруари. От доклада на МРРБ не става ясно какъв точно форсмажор е накарал правителството да не се съобрази със законовите срокове.
Министър Павлова призова следващата власт за "дух на приемственост", така че програмата да продължи "тъй като и вторият милиард е крайно недостатъчен за нуждите, които има в целия сграден фонд в страната". Тя отново окачестви показаният в медиите случай с некачествено изпълнение в Трявна като "политически клип". И се закле, че навсякъде при случаи с лошо качество и пропуски, възложителят в лицето на общината се намесва и те ще се отстраняват за сметка на изпълнителя.
Коментирайки цените на санирането Лиляна Павлова обясни, че всеки кмет като възложител на обществената поръчка може да обоснове образуването на цената на квадратен метър. "Не трябва да се правят спекулации и да се мери на кило", натърти министърът и за пореден път каза, че темата се използва като предизборна пропаганда.
Намерения
АПИ приключи със запълването на дупките по магистрала "Тракия", отчете вчера Лиляна Павлова. В духа на вече започналата предизборна кампания тя отговори на БСП за квалификациите, че аутобанът бил като "лунен пейзаж", а цените на винетките космически, с думите: "Време е да приземят кораба и да се осъзнаят". По-рано вчера от пътната агенция обясниха, че зейналите кратери по шосетата ще пълнят временно със студена асфалтова смес. "Устойчиви ремонти" щели да започнат през пролетта или когато времето позволи.
На Иракли пак ще се строят ваканционни селища. Пореден зелен сигнал за старт на строителството на един от дивите плажове на българското Черноморие - Иракли, е дала Регионалната инспекция по околна среда и води (РИОСВ). В последните дни на отиващото си правителство директорът Тонка Атанасова е разписала две решения, с които разрешава строителството на две ваканционни селища с бунгала и еднофамилни къщи.
И в двата случая се изтъква проверка, която показала, че в района няма дюни. Скандалните решения са взети на фона на факта, че само преди година парламентът забрани със закон всякаква стопанска дейност и обществени мероприятия в този район.
Ваканционните селища ще бъдат построени в местността Кладери, тъй като няма вероятност строителството им да окаже "значително отрицателно въздействие" върху местообитанията и видовете, пише в становището на бургаската екоинспекция. Заключението е направено, без да е извършена оценка на въздействието върху околната среда, тъй като от РИОСВ са преценили, че такава не е нужна - двата съседни парцела са от по 5.37 декара всеки, а законът задължава оценка да се прави само при строежи на терени над 10 декара. Макар проектите да са на двама братя, инспекцията ги разглежда като два отделни случая.
Проектите за ваканционните селища са на братята Димитър и Васил Саръстови. Решенията на РИОСВ са публикувани на 17 януари, а срокът за обжалването им пред ресорния министър и пред Административния съд в Бургас е 14 дни.
Предишният скандален опит за застрояване на Иракли бе преди 4 години, когато на фона на протести регионалният министър Лиляна Павлова спря строителството. Ден по-рано министерствата вкупом обясняваха, че най-новият бетон на морето е законен, но се оказа, че строежът все пак не отговаря на разрешението. Разминаването се видя при проверка от ДНСК.
Надзорниците тогава установиха, че в единия имот се строят 14 къщи и 3 склада, вместо 12 къщи, бар и басейн. В другия имот са изградени 14 къщи, ресторант, спа център, открит басейн и рецепция, вместо 8 еднофамилни къщи, резиденция от осем стаи и шест апартамента с подземен гараж, басейн, ресторант, спа център, механа и плажен бар, както е в решението по ОВОС. Тогава обаче вместо на братя Саръстови разрешенията за строеж на ваканционните селища бяха издадени на "Емона 2000" ЕООД, Добрин Иванов и "Дарс инвест" ЕООД.
Бойко Борисов: Направихме доста, сигурно можеше повече. Това е последно заседание. Да благодаря на всички вас, на медиите, които ни отразяват повече от две години. Направихме доста. Сигурно можеше и повече. Това заяви Бойко Борисов в началото на сбирката на кабинета на "Дондуков" 1.
Той уточни, че предаването на властта ще стане в петък и призова подчинените си да имат готовност за нея.
По време на самото заседание правителството реши да отпусне останалите 9 630 000 лева за осигуряването на летателната готовност на самолетите МиГ-29 на българските Военновъздушни сили. Тези средства са от общата сума от 30,52 млн. лв. по проекта.
След това бе засегната темата за нивото на язовирите у нас след обилните снеговалежи.
Според публикувания откъс от стенограмата думата взема екоминистърът Ивелина Василева.
"До вчера имаше въпроси дали ще прелеят язовирите, днес чувам от БСП, че са източени и са под мъртвия обем. Нито едно от двете неща не е вярно", казва Василева. Тя уверява, че към настоящия момент и през следващите месеци е гарантирано водоснабдяването на населените места и напояването. После отново се включва Борисов.
"Колеги, отнемаме доста от времето си да се занимаваме с празнодумство. Това е политиката, която са си приели да водят - да плашат хората. А хората очакват от нас да кажем какво ще се надгради в тази държава, какво по-добре ще стане, как ще преборим тези проблеми, които има, за да живеят всички по-добре. Насочете се и обяснявайте на тях, а не на БСП", обяснява министър-председателят.
Двама премиери ли има България днес? С двама премиери ли е България днес? Този въпрос бе най-обсъждан в кулоарите на парламента в сряда сутринта от депутати с юридическо образование. Повод за споровете бе следното съобщение, качено на сайта на президентството в 19,31 ч на 24 януари: "Със свой указ президентът Румен Радев разпуска 43-тото Народно събрание на 27 януари 2017 г. Държавният глава насрочва произвеждането на парламентарни избори на 26 март т.г. С друг свой указ президентът назначава Огнян Стефанов Герджиков за служебен министър-председател на Република България."
Самият указ не бе качен. В съобщението не бе посочено от коя дата е назначен Герджиков за служебен премиер. Обичайна досегашна практика и на Петър Стоянов, и на Росен Плевнелиев бе указите за назначаване на служебни правителства да се качват на сайта. Никога досега не бе обявявано и само името на служебния министър.
"В член 99, ал. 5 на конституцията ясно е казано, че президентът назначава служебно правителство. Там не пише, че назначава служебен премиер. В чл. 102, ал. 3, т. 1 е посочено, че не подлежат на приподписване указите, с които президентът назначава служебно правителство", коментира пред "Труд" професорът по конституционно право Пламен Киров. Той бе категоричен, че указите влизат в сила от момента на подписването им, ако в тях изрично не е посочено друго - т.е. че ще влязат в сила от определена дата. В съобщението на сайта на президентството от 24 януари такова уточнение липсваше. Това означава, че, Огнян Герджиков е служебен премиер още от вторник вечерта. В сряда обаче Бойко Борисов води заседание на МС в качеството си на премиер в оставка.
Според доктора по конституционно право Борислав Цеков Огнян Герджиков след подписване на указа от президента за назначаването "само номинално е служебен премиер". Такъв ще стане след встъпване в длъжност, обясни Цеков.
Според друг експерт по конституционно право - проф. Георги Близнашки, указите влизали в сила след обнародване в "Държавен вестник". Това не е съвсем вярно, тъй като президентски укази за опрощаване на дългове, за помилване не сме виждали публикувани.
В крайна сметка след 16 ч в сряда кашата с указите започна да се избистря. В 16,24 от пресслужбата на "Дондуков" 2 съобщиха, че "със свой указ президентът Румен Радев назначава от 27 януари 2017 г. служебно правителство". Пуснат бе и списъкът на служебните министри. От президентството увериха "Труд", че става въпрос за един указ, с който е назначено цялото служебно правителство. На журналистите обаче във вторник не били съобщени имената на министрите. Самият указ обаче не бе качен на сайта на президентството.
До 55% е доходността на взаимните фондове. Доходност до 55% за година са реализирали взаимните фондове, които работят в България, показа проучване на в. "Стандарт". Инвестиционният фокус на фонда, който е постигнал такава впечатляваща доходност за година, са Русия и страните от бившия Съветски съюз.
Друг български фонд е постигнал годишна доходност от 30,42%. Неговият портфейл следва структурата на борсовия индекс SOFIX, който през 2016 г. се представи много добре като се повиши с 27,23%. Три от българските договорни фондове са постигнали годишна доходност от 27-28%, а още толкова - 23-24%. Това са отлични резултати на фона на падащите лихви по банковите влогове.
В резултат договорните фондове стават все по-популярни в страната. А управляваните от тях средства вече са 980 млн. лв. Постигнатата по-висока доходност обаче върви заедно с по-високия риск. Няма гаранция, че отличните резултати на даден фонд ще се повторят през следващата година. Затова преди да инвестирате в даден фонд е добре да проверите в какви инструменти влага парите на клиентите и внимателно да следите международните пазари.
В страната оперират 112 взаимни фонда, като за последните 12 месеца 24 от тях са с отрицателна доходност, най-ниската от които е минус 14%. За 2017 г. прогнозите на капиталовите пазари са доста оптимистични, затова от бранша очакват интересът към взаимните фондове да расте.
Българите обаче все още залагат на сигурните банкови депозити. За година влоговете в банките са нараснали с 4,463 млрд. лв. и в края на декември достигат 68,189 млрд. лв. Като само спестяванията на гражданите се увеличават с 2,79 млрд. лв. за година и вече са 45,377 млрд. лв., сочат данните на БНБ.
Дават 1 млн. лв. за коли на ток. 1 млн. лв. ще получат общините и държавната администрация, за да си купят електрически автомобили. Това съобщи министърът на околната среда в оставка Ивелина Василева. Помощта е част от програмата за подпомагане използването на щадящи околната среда превозни средства.
За първа година администрациите ще могат да закупуват не само електромобили и хибриди, но и микробуси и малки електрически превозни средства като почистващи автомобили, обясни Василева. Субсидията за покупка на микробус на ток е 40 000 лв. 10 000 лв. е субсидията за закупуване на хибрид, 20 000 лв. за електрически автомобил и 15 000 лв. за малко превозно средство.
Василева представи и първите 9 общини, които ще получат финансиране, за да оползотворяват ефективно минералните си източници. Общата сума на проектите е 5,85 млн. лв., а спечелилите финансиране са Разлог, Полски Тръмбеш, Сапарева баня, Панагюрище, Минерални бани (Хасково), Бургас, Берковица, Велинград и Септември.
Държавата ще даде безвъзмездно 50% от стойността на проекта, а общините трябва да осигурят другата половина от нужните пари. Ако те са взети със заем, Националният доверителен фонд покрива и лихвите, обясни Василева. Тя заяви, че няма риск от засушавания или наводнения заради нивата на язовирите, няма риск и за спиране на пари по ОП "Околна среда".
В момента 54% от общия обем на язовирите е пълен с вода, така че няма рискове, заяви министърът. Наличието на повече от два пъти по-голям снежен запас ще осигури достатъчен приток в язовирите за гарантиране на потреблението на вода, каза още Ивелина Василева.
Роми на процент в схема с инвалидни колички. Роми и фирми за медицински изделия си партнират в схема за източване на пари за инвалидни колички и слухови апарати. Това твърди доставчикът на помощни средства Адриана Борисова, която преди време получила предложение за включване в подобна схема. „Намери ме един господин от ромски произход, каза, че е от Ботунец. Предложи да ми води по 30 клиенти на месец, на които да пускам фактури, а след това да си разделим парите", обясни пред „Монитор" Борисова.
Влизайки в схемата, жената трябвало да издава фактури за медицинско изделие, за което клиентът вече имал протокол от лекарска консултативна комисия (ЛКК), без да продава въпросното помощно средство. В замяна на издадената фактура фирмата получава 60% от стойността на инвалидната количка, слухов апарат или антидекубитален дюшек. За клиента остават останалите 40 на сто.
С копие от получената фактура клиентът се отчита пред социалните, за да докаже, че е похарчил парите по предназначение.
Разширяват икономическата зона в Божурище с още 155 дка. С още 115 дка ще се увеличи площта на икономическата зона в Божурище край София. Това реши кабинетът в оставка в сряда. Земите се намират в землището на с. Гурмазово и върху тях има 29 стари сгради. Имотът ще бъде внесен като непарична вноска в капитала на „Национална компания Индустриални зони" ЕАД и ще послужи за осигуряване на терени за инвеститори и изграждане на прилежаща инфраструктура към зоната.
От Българската агенция за инвестиции (БАИ) съобщиха за „Монитор", че в икономическата зона има привлечени със сключени окончателни или предварителни договори общо 16 инвеститори от България, Германия, Дания и Гърция. Те са от секторите автомобилна промишленост, високи технологии, складова и логистична дейност, като се очаква реализираните инвестиции да бъдат в размер на 220 млн. лв. и да бъдат разкрити около 1000 работни места.
В зоната край Божурище в момента работят три производства, две компании са в процес на стартиране и до края на 2017 г. ще започнат своята дейност още две фирми. Има няколко фирми, които сега изграждат базите си.
Според Стамен Янев от БАИ има заявен интерес от инвеститори за изграждане на интермодален терминал, съчетаващ 2 вида транспорт - автомобилен и железопътен, и се предвижда проучване на възможностите за изграждането му и свързването му с минаващата наблизо жп линия. Отделно се предвижда строеж на нова пътна връзка, а старата, която в момента се използва и не е в добро състояние, няма да се ремонтира.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.856860 |
GBP | 2.351940 |
CHF | 2.087550 |