Телефон 112 е мъртъв, опитват да го съживят. Телефонът за спешни повиквания 112 е мъртъв, а ръководството на МВР се опитва да го съживи с 13 млн. лв. Това става ясно от ускорена обществена поръчка, която се очаква да бъде възложена на спечелилата фирма.
Проблемът можеше да се реши с 3 млн. лв. преди две години, но тогавашният шеф на МВР Румяна Бъчварова имаше други грандиозни планове - да изгради нова система срещу 50 млн. лв. Това не се случи, но тел. 112 е оставен без следгаранционни ремонти от 25 април 2015 г.
Бъчварова твърдеше, че обществената поръчка е прекратена, тъй като вътрешното министерство няма откъде да плати 3 млн. лв. за 24-месечната поддръжка на тел. 112. Министърката уверяваше, че системата се поддържа с доброволен труд от IT специалисти на МВР.
Как доброволците са се справили става ясно от документацията на новия търг. Там е записано, че „техническото оборудване на системата е физическо износено, морално остаряло, а в център Русе има основни сървъри, които са в неизправност". Националната система 112 е с нарушени локализация, рутиране, бази данни, невъзможност за изграждане на конферентни връзки в център Монтана.
„Посочените обстоятелства сериозно затрудняват работата на системата и възпрепятстват непрекъснатото й функциониране. Това поставя в риск живота и здравето на гражданите, изпаднали в беда, а в случаите на природни бедствия, терористични заплахи или други кризисни ситуации, е заплаха и за националната сигурност на страната ни", твърдят от МВР в документацията на обществената поръчка.
От вътрешното министерство припомнят, че е затруднено и насочването на сигнали, подадени на тел. 112 към службите за спешно реагиране и други ведомства и администрации, както и предоставянето на информация на органите на съдебната власт, съгласно законовите разпоредби.
Фирмата, която спечели поръчката за тригодишна поддръжка на системата за спешни повиквания трябва да я надгради до последна версия, да смени всички сървъри и компютри и да обнови цялата техника. За първи път ще бъде осигурен и достъп до системата на хора със слухови и говорни увреждания. Те ще могат да подават сигнали чрез таблет, смартфон или компютър.
Последният договор за поддръжка на тел.112 е сключен през 2013 г. ( за 24 месеца) с фирмата, която е изградила системата. Той включва единствено подмяна на дефектирали части - платки, монитори, клавиатури, слушалки и т.н., но не и ъпгрейди на отделните софтуери на интегрираната система.
34 млн. лв. струваше изграждането
Националната система за спешни повиквания струваше около 34 млн. лв. Софтуерът беше изграден от "Контракс" срещу 27 млн. лв., а самият център - от консорциума "Сименс-Електрон прогрес" за 5,9 млн. лв. По първоначален план системата трябваше да заработи до края на септември 2008 г., но това не се случи. Забавянето беше порицано от Брюксел, който заплаши България със съд. В края на 2008 г. телефон 112 беше пуснат с ударни темпове и с много компромиси по отношение на софтуера.
Шефът на Националната асоциация на работещите в Спешната помощ д-р Десислава Кателиева пред „Труд":
Заради хаоса бият спешни екипи
Екип отива на адрес във Варна, а пациентът чака в София
Пълен хаос е. Паралелно работим с два телефона, които си предават по интернет информацията. Има има забавяне при приемането и предаването на повикванията. Има и изкривяване на информацията за състоянието на пациента и местоположението му. За съжаление понякога на тел. 112 се записва адрес в друг град, след като има дублиране на улици, номера.
Например, операторите записват адрес в София, но същата улица и същия номер го има и във Варна и екипът отива там, а пациентът в София остава да чака. Този хаос е от доста време. За съжаление беше обещано от държавата, че още 2016 г. проблемът ще бъде преодолян, но вече сме 2017 г. За съжаление понякога резултатът от неразборията е фатален за пациентите, които разчитат на спешна помощ.
Има и друг сериозен проблем - тел. 112 продължава да приема голяма част от повикванията и да ги преценява без да извършва т.нар. триаж (методика за разпределяне на пациентите в групи, по зададени правила). Това ни затруднява, източник е на грешки, а и не винаги се прави преценка на риска - както виждате за последния месец има три случая на нападение над наши мобилни екипи. Те отиват на адрес, където те биват бити от пациенти в нетрезво състояние или агресивни пациенти. Ако спешното повикване се преценяваше от нашите оператори по триажните протоколи, там беше заложено да се прави преценка и за риска за екипа. Това сега не се прави и при една ескалираща агресия екипите ни работят без сигурността им да им бъде гарантирана от приемащите на телефона.
Автоматично известяват и за катастрофи на 112
eCall ще бъде включен към единния европейски номер за спешни случаи
В понеделник ще бъдат отворени офертите на фирмите, които участват в обществена поръчка на МВР за внедряване на системата eCall към тел. 112. Търгът е за 1, 5 млн. лв. Оферти са подали три фирми - "Контракс", "Ентърпрайз Комюникейшънс" и "Просто лидер".
Системата eCall за целия ЕС е разработена така, че да се ускори оказването на спешна помощ при пътнотранспортни произшествия.
Новите превозни средства ще трябва да бъдат оборудвани с безжични устройства, които да изпращат автоматично сигнал за бедствие към номера за спешни повиквания 112.
Системата eCall ще допринесе за намаляване на броя на ранените и на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия в ЕС. Очаква се системата да намали наполовина времето за спешно реагиране, което ще доведе до спасяване на живота на хората и бързо лекуване на ранените.
От 31 март 2018 г. производителите на автомобили ще трябва да оборудват всички нови модели с бордови технологии, които ще осъществяват връзка с оперативно съвместимата услуга eCall, основаваща се на номер 112. Услугата дава възможност при катастрофа да бъде локализирано мястото на инцидента и веднага да бъдат изпратени спешни екипи, които да окажат медицинска помощ.
Медът поскъпва с лев за килограм. С до лев за килограм ще се увеличи цената за българския мед за крайните потребители тази година и така най-масовият - билков (многоцветен) ще се продава за поне 11 лева, прогнозират от бранша. Изкупната цена на едро ще скочи с около 50 % заради тежката зима, в която загубите на пчелни семейства са огромни. Търговците ще компенсират доста по-ниската печалба и недостига на мед на вътрешния пазар с внос на по-евтин от Украйна и Китай.
„През 2016 г. цената на килограм мед на едро беше между 3,3 лв и 3,8 лв. Сега очакванията са първите медове да са около 7 лв/ кг за акациевия, 6,2 лв/кг за рапичния, а биологичният да достигне 10 лв/кг. Билковият мед, от който се добива най-голямо количество беше около 3,8 лева за кг., а сега ще надмине 5 лева", каза пред „Труд" председателят на Съюза на българските пчелари Михаил Михайлов.
Проверка на „Труд" показа, че миналогодишният мед сега се продава за 10 лева за килограм билков мед, 12 лева за едноцветния (липов, акациев), а мановият мед традиционно държи най-висока цена - между 13 и 17 лева за килограм.
Той обясни, че у нас най-масово се внася мед от Украйна и Китай, които се търгува на едро съответно за 1,6 евро и 1,1 евро за килограм.
„Потребителите няма как да различат с просто око дали купуват истински мед или не и дали той е наистина български или внос от друга държава, при която е с по-ниско качество - нито по цвят, нито по аромат или консистенция. Единственият начин е да изискват от търговците сертификат за произход", обясни Михайлов.
Ограничението за плащания в брой мина на първо четене. Поетапното понижение на прагa за плащанията в брой мина на първо четене в Народното събрание със 102 гласа "за". Промените са записани в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), а идеята е таванът за кешови разплащания да падне от 10 хил. лв. в момента до 1000 лв. през 2019 г.
Мярката цели да се ограничи сивата икономика, като това е поредният опит на Министерство на финансите да я прокара. От дебатите в зала сега стана ясно, че затягане на ограничението за плащанията в брой отново е под въпрос.
Останалите промени в ДОПК са свързани със задължението на България да се присъедини към автоматичния обмен на финансова информация между данъчните администрации в ЕС. Той стартира през есента на тази година, а законовата рамка, която урежда как да се случва, трябваше да бъде приета още през миналата. Друга част от промените са свързани с ограничения за прехвърлянето на компании с неплатени данъци и осигуровки и разширяването на фискалния контрол върху акцизните стоки.
До 1000 лв. през 2019 г.
Към момента всяко плащане под 10 хил. лв. може да се извърши в брой, а над тази сума - задължително по банков път. С предложените изменения обаче този праг ще започне да пада: на 5 хил. лв. от август тази година, до 3 хил. лв. от 2018 и до 1000 лв. от 2019 г. Според Министерството на финансите, които са изготвили и предложили законопроекта, това ще намали сивата икономика, а и е в съответствие с наложилата се практика от другите държави в ЕС.
Същото важи и за плащане по договор, общата сума на което надхвърля лимитите. Тоест, ако през 2018 г. човек подпише договор за плащане на 5 хил. лв., дори и отделните вноски да са по 500 лв., те пак ще трябва да се плащат по банков път, тъй като общата сума по договора е над законовото ограничение.
Под въпрос
Предложението не е ново. Опитите за понижаване на лимитите за кешови разплащания са били на дневен ред вече няколко пъти, но резултатът е един и същ всеки път - предложението се отхвърля. Мярката продължава да предизвиква спорове и сега. Например Конфедерацията на работодалите и индустриалците в България (КРИБ) отбелязва, че понижаване на тавана за разплащанията може да доведе до административни затруднения и по-високи разходи за малкия бизнес. Те предлагат прагът да падне на 5 хил. лв. и да се запази поне година, за да може да се оцени ефектът от промяната.
Все още не е ясно какви промени ще претърпи проектът на второ четене. От "Обединени патриоти" например вече заявиха, че ще подкрепят по-голямата част от предложенията, но ще искат да се запази прагът от 10 хил. лв. за плащанията в брой.
Свидетелството за съдимост: прибързано обещание. Една от ясните заявки, които премиерът Бойко Борисов и вицепремиерът Томислав Дончев направиха след правителственото заседание миналия петък, посветено на "облекчаване на гражданите", бе за незабавното отпадане на свидетелството за съдимост като документ.
Първоначално Дончев предположи, че това може да стане до няколко седмици, ако не се налагат нормативни промени, защото базата данни е налична и справките за съдимост могат да се правят служебно от администрацията, вместо да се изискват от гражданите. Дни по-късно председателят на новата държавна агенция "Електронно управление" Росен Желязков даде отсрочка до есента - за да се възложи справката за съдимост на институциите, трябва да се направят промени в над 40 закона и 240 наредби, обяви той. Но пък тази промяна е елементарна и в едно изречение - проверката на съдимостта се прави служебно.
Предложението е неосъществимо, когато си осъждан
Действително предложението би улеснило гражданите, които сега вадят свидетелството от една администрация, за да го представят пред друга. В страната има 114 бюра по съдимост - 113 към районните съдилища и едно централно бюро към Министерството на правосъдието, където се издават удостоверения за лица, родени в чужбина, както и електронни свидетелства на неосъжданите граждани.
Предложението обаче не държи сметка за същността на проверката на съдимостта и различните хипотези, при които се изисква - при постъпване на работа и за получаване на определени разрешителни: за притежание на оръжие, за търговия с ценни книжа, при регистриране за определени професии (адвокат, нотариус, лекар и др.) и т.н. Това коментира съдията от Софийския районен съд (СРС) Петко Петков, който има пряк поглед върху процеса и като ресорен е зам.-министър на правосъдието през 2014-2015 г. в екипа на Христо Иванов. През последните 8 години като съдия Петков осъществяваше контрола върху бюрото по съдимост в СРС; освен това той е участвал и в работата по всички изменения на наредбата за съдимост от 2012 г. насам.
"Предложението на премиера Бойко Борисов и вицепремиера Томислав Дончев наистина сериозно би облекчило гражданите, но то просто не е осъществимо. Вярно е казаното от Томислав Дончев, че пълната информация за осъжданията на лицата фигурира в електронен вид в базата данни на бюрата по съдимост. В същото време информацията в тези 114 бази данни не е достатъчна, за да бъде издадено свидетелство за съдимост, когато лицето е било осъждано назад във времето и на негово име се съхранява бюлетин.
Нашето наказателно право познава два вида реабилитация - пълна и непълна. В този смисъл винаги, когато се издава свидетелство за съдимост на осъждани лица, се извършва правна преценка за какво точно се иска то, дали е настъпила реабилитация, а ако е настъпила - дали тя е пълна или непълна. Така в свидетелството за съдимост на едно лице, за което е настъпила непълна реабилитация по право, ще бъде отбелязано, че то не е осъждано, ако става въпрос за постъпване на работа в търговско дружество, но ако то иска да постъпи на работа например в МВР или свидетелството му е необходимо за получаване на достъп до класифицирана информация, тогава ще бъде отбелязано, че е осъждано. В момента такава преценка за всяко искане се прави от председателя на съответния съд или от оправомощени от него наказателни съдии", коментира Петков.
Действително и в момента на сайта на Министерството на правосъдието има опция един гражданин да заяви и да получи електронно свидетелство за съдимост по интернет, без изобщо да стига до гише. Това обаче е възможно само ако той има електронен подпис и никога не е бил осъждан. При подаване на електронната заявка системата автоматично проверява дали за него се съхранява бюлетин за съдимост (т.е. дали в миналото той е бил осъждан). Ако това е така, издаване на електронно свидетелство е невъзможно, защото няма как компютърната програма да извърши правната преценка, обяснява Петков.
Принципно недопустимо
Извън това според него е принципно недопустимо да се иска електронна справка за съдимост за друг човек, защото това в определен смисъл обезсмисля реабилитацията: "Ако издаването на такова електронно свидетелство се окаже невъзможно, защото съществува бюлетин, то тази невъзможност е указание за заявителя, че назад във времето гражданинът е бил осъждан, независимо че може да е реабилитиран. Така ще се заобиколят правните последици от реабилитацията - данните за предходни осъждания да не стават достояние на трети лица."
Всъщност и в момента има опция в някои случаи служебно да се получават справки за съдимост с пълната информация за предишни осъждания независимо от реабилитацията, но само от ограничен брой държавни органи: съд, прокуратура и разследващи органи - за нуждите на наказателното производство, органите по закона за защита на класифицираната информация, ЦИК - за всички кандидати за изборни длъжности, и т.н.
Според юристи по-добре е да се мисли за редуциране на случаите, при които се изисква проверка на съдимостта, не и за радикално премахване на свидетелството.
Но иначе този казус е добра илюстрация как българските правителства залагат реформите в администрацията и защо от тях нищо не излиза.
Кабинетът дава старт на трите военни суперпроекта за 3.54 млрд. лв. Правителството ще започне реализацията едновременно на трите военни суперпроекта, за които е предвидено да бъдат платени 3.54 млрд. лв. Това става ясно от доклад на военния министър Красимир Каракачанов до премиера Бойко Борисов. В документа има и специален разчет на разходите. За 2017 г. е предвидено да бъдат изхарчени 200 млн. лв. за придобиването на нов боен самолет и 171 млн. лв. за нов многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС. От следващата 2018 г. ще започне плащане и за нова техника за Сухопътните войски - по 100 млн. лв. През 2018 г. ще се дадат още 100 млн. лв. за самолет и 171 млн. лв. за кораб. Разходите за 2019 г. ще са 371 млн. лв., а за 2020 г. - 487 млн. лв.
В доклада е посочено, че за модернизирането на ВВС чрез придобиването на нов боен самолет ще отидат общо 1.5 млрд. лв., като последното плащане е заложено за 2025 г. За нови кораби ще бъдат платени от бюджета 820 млн. лв., като финалът ще е през 2022 г. За придобиването на 198 единици бойна и специална техника, както и допълнително оборудване за комплектуване на три батальонни бойни групи за Сухопътните войски, ще отидат 1 млрд. и 220 млн. лв., които ще се изплащат до 2029 г. Изрично е записано, че в този проект са включени "прогнозни разходи за интегрираната логистична поддръжка през целия жизнен цикъл на отбранителните продукти".
В доклада е посочено, че с оглед осигуряване на едновременното изпълнение на проектите МО предвижда преразглеждане на финансовите параметри на вече приетите проекти за инвестиционни разходи за Военновъздушните (ВВС) и Военноморските сили (ВМС). Това означава, че вероятно парламентът отново ще трябва да се занимава с проектите.
В доклада на Каракачанов е разказан и протоколът от работата на междуведомствената работната група по проекта за придобиване на нов тип боен самолет. От него става ясно, че има три предложения - на Швеция за нови бойни самолети Gripen, на Португалия (с логистичен пакет и въоръжение от САЩ) за употребявани бойни самолети Ф-16 и на Италия за употребявани самолети Eurofighter. Предложението на Швеция е класирано на първо място с резултат 0,90, следвано от това на Италия с резултат 0,61. Предложението на Португалия не е било класирано, тъй като ценовата схема не съответства на изискванията. В доклада на военния министър е записано, че "ще се наложи да се проведат допълнителни преговори с класираните страни", за да се съобразят офертите с променените финансови и времеви параметри на проекта.
България търси и спонсори за председателството на ЕС. Въпреки че е одобрен бюджет от 150 млн. лв. за председателството на ЕС, България ще разчита на спонсори за осигуряването на част от логистиката и материалите за събитията. Министърът за председателството Лиляна Павлова е изпратила на 9 юни до браншови организации покани да дарят различни артикули и услуги, като срещу това имената им ще бъдат публикувани на официалната страница на събитието. Новината бе съобщена от "Оффнюз" и бе потвърдена пред "Сега" от министерството.
В заявката са посочени 60 продукта, като рекламни и брандирани материали, химикалки, тефтерчета и напитки, тоалетна хартия, течен сапун, салфетки и хартия за ръце. Според министерството в това няма нищо нередно, защото такава била практиката и в други държави, които напоследък са председателствали ЕС.
В бюджета за председателството на България, който е в топ 5 на най-скъпите, са заделени близо 1.5 млн. лв. за рекламни материали, а за кетъринг са предвидени 1.7 млн. лв. Не е ясно защо и колко пари няма да достигнат, че се налага търсене на спонсори. От министерството твърдят, че държавата "няма да има никакъв финансов ангажимент към заявилите желание за партньорство", защото спонсорството ще бъде "безвъзмездно". Компаниите само ще получат възможност да се прочуят в Европа чрез продуктово позициониране. "Логото на компаниите, които ще подпомогнат председателството, ще останат на сайта (му) през целия 6-месечен период", пише в отговора.
Източник в министерството обясни на "Сега", че бюджетът за председателството не е променян - по 50 млн. лв. на година. Но тъй като миналата година са похарчени само 6 млн. лв., сумата е преразпределена за по-ударно харчене тази година, която е решаваща за подготовката. У нас ще има 200 европейски срещи, за които ще се използват спонсорските продукти. Но още 1500 срещи под българско председателство ще има и в Брюксел. Там финансирането би трябвало да е изцяло европейско, като се изключат разходите за подсиления щат с още 200 души, командировани от България.
Амбиция
България ще кандидатства да бъде домакин и на двете европейски агенции, които трябва да се изнесат от Лондон след Брекзит - Европейската агенция по лекарствата (ЕАЛ) и Европейския банков орган (ЕБО). "Ще се борим и за двете. Искаме равностойно състезание и нека няма предварителни условия, които да ни изключат", заяви в Брюксел премиерът Бойко Борисов. България предлага да настани агенциите в София и Пловдив.
В края на май ЕК огласи критериите, по които страните от ЕС ще кандидатстват за домакинството на ЕАЛ и ЕБО. Крайният срок за заявяване на кандидатурите е 31 юли. Едно от условията е, че нито една страна не може да приюти и двете служби, писа "Файненшъл таймс". Изборът ще бъде направен след няколко кръга на гласуване и окончателният резултат трябва да е ясен най-късно през октомври.
Половината от асансьорите се поддържат на черно. Около половината от асансьорите у нас се поддържат на черно, а близо три четвърти от приходите от ремонтите им не се декларират, смята Николай Маринков, гл. секретар на Българската асансьорна асоциация.
„Често асансьорите не са записани в регистрите и се поддържат от случайно нает техник, на когото се плаща на ръка", поясни той.
Според браншовика основният проблем е липсата на контрол върху хората, които се занимават с асансьори, сервизните и надзорните фирми.
Борисов сменя министри, ако не борят бюрокрацията. Премиерът Бойко Борисов се закани да сменя министри, които бавят административната реформа и не предприемат мерки за намаляване на бюрокрацията. Това заяви самият той в интервю пред Нова телевизия.
"Който от министрите забележа, че не е прегърнал идеята, си отива", заяви премиерът. Борисов изрази надежда реформата да се случи до септември и потвърди, че онези служителите, които отговарят за нея, няма да излизат в отпуск. От думите му стана ясно, че е изпратил служител в Министерския съвет в различни структури, за да направи "тихички проверки". Борисов поясни, че е направил проверка на столичния КАТ, а след това е станало ясно, че са нямали сайт, табели, пос терминали, а доскоро и тоалетни. Премиерът иска реформата да защити интереса на гражданите, защото сега имало възможности за измами: "Продавам автомобила си на вас, давате парите и отивате в КАТ, а колата се оказва запорирана. И проблем огромен". Борисов отново заяви, че всеки министър трябва до понеделник да представи анализ за това кои документи са ненужни с конкретни срокове за премахването. По думите му голяма част от публичните регистри, които са готови, трябва да са приведени към работа до следващата сряда. "Бях изключително впечатлен от нотариусите, от тяхното ръководство. Те дадоха една много прагматична програма как да сработят с КАТ. Тя вече е почти на финал и се надявам много скоро да заработи", коментира Борисов. Премиерът допълни, че над 90% от кадастрите са готови и могат да работят по електронен път.
Борисов коментира и срещата си с турския президент Реджеп Таип Ердоган в Анкара преди седмица. По думите му двамата си говорят на малки имена, като поддържа перфектни отношения с него по линия на защитата на границата ни от мигрантския поток.
„Имам една нишка, по която се движа, да опазим заедно границата си. По тази линия пазя добрите ни взаимоотношения. Имаме своите разногласия с Ердоган, за неговите изказвания за Европа например. В един приятелски тон мога да му кажа всичко, което мисля. Всички прекалиха и сега могат да си оправят отношенията", заяви премиерът. Борисов попитал Ердоган и за чистките в съседна Турция след преврата, а президентът му отговорил: „Бойко, те искат да ме убият". „Важно за България е да гарантира границата си. Каквато и да е оградата, тя се преодолява", заяви министърпредседателят, като посочи, че не трябва да си приписваме функции, че ще оправим взаимоотношенията между Германия и Турция. По-късно през деня, на заседанието на Европейския съвет в Брюксел, Борисов обясни, че споразумението с Турция работи и това ни дава голямо предимство. Според премиера докато Турция е партньор, има един огромен вал, който спира бежанската вълна към ЕС. По думите му неговите колеги в ЕНП и Европа, вече не вземат за ерес идеята му зоните за сигурност да са извън ЕС, а максимално близко до самите конфликти, като в Либия и Сирия например. Премиерът заяви, че е за пълно затваряне на границите на ЕС, каквито и усилия да ни струва. Това според него ще е пъти по-евтино от това, което впоследствие може да се случи в Европа.
Той е убеден, че най-прагматичното решение за темата отбрана е колективно членство на ЕС в НАТО. Обяви също, че ще кандидатстваме с два града за двете нови евроагенции, които се сформират - София и Пловдив. Едната от тях е тази за лекарствата.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |