Фондовата борса може да придобие енергийната. Българската фондова борса (БФБ - София) може да придобие 100% от капитала на Българска независима електроенергийна борса (БНЕБ), която беше създадена в началото на 2016 г. и в момента е собственост на Българския енергиен холдинг. Това става ясно от съобщение на БФБ на нейния сайт.
Условията по евентуалната сделка ще бъдат договаряни между двете страни след извършването на правен и финансово-икономически анализ на БНЕБ. В резултат на анализа ще бъдат уточнени и следващите стъпки по евентуалното придобиване на акциите на енергийната борса, става ясно още от съобщението. БЕХ вече е дал съгласието си за продажба на 100% от капитала на енергийната борса.
Ако се стигне до такава, енергийната борса реално ще остане под контрола на държавата, но с по-малко влияние и ще има различен принципал - от енергийното министерство ще мине към финансовото. В капитала на БФБ - София, 49.95% имат и много частни инвеститори - банки и инвестиционни посредници, които са нейни членове, други юридически и физически лица, както и чужди акционери. Освен това борсовото дружество има много по-голяма експертиза в търговията на регулирани пазари и е публична компания, която разкрива регулярно информация за дейността си и финансовото си състояние.
По информация на "Капитал" и според писмо, с което редакцията разполага, още през март ръководството на БЕХ е търсило вариант да привлече нови инвеститори в енергийната борса. Тогава идеята е била това да стане чрез листване на нейни акции на БФБ - София, като държавната компания остане с минимален дял от 51%. Министерство на енергетиката обаче не е дало съгласието си за този подход и така явно се е стигнало до идеята за продажба на фондовата борса.
Първоначланите планове, които са предвиждали капиталът на дружеството да бъде увеличен с между 30 и 50% , за да може повече инвеститори да запишат акции, на практика са осъществени. Реално от май до момента капиталът на борсата е бил увеличен с 54% и сега е 1.8 млн. лв.
Като цяло идеята на БЕХ е била по този начин да се привлече допълнително финансиране за енергийната борса, което е необходимо за нови търговски платформи и предоставянето на нови продукти. Споразумението с фондовата борса за продажбата обаче не включвало какви ще са следващите стъпки по отношение на енергийната борса, макар че предлагането на акции би било най-логично.
От БФБ не дадоха повече информация за предстояща сделка, докато тече анализа. По информация на "Капитал" идеята е тя да бъде финализирана до края на октомври.
Защо се налага прехвърлянето
Един от мотивите за проджабата на енергийната борса е споразумението между БЕХ и Европейската комисия (ЕК), с което беше прекратено делото, водено срещу холдинга за злоупотреба с господстващо положение. С него БЕХ се задължи до шест месеца след създаването на енергийната борса да прехвърли собствеността й. Първоначалните планове бяха правоприемник да бъде Министерството на финансите, но впоследствие въпросното прехвърляне на два пъти беше отлагано с разрешението на ЕК. Последният срок това да се случи беше краят на юли тази година, но тъй като и той няма как да бъде спазен от БЕХ са поискали ново удължаване.
Една от причините плановете да се променят и собствеността да не премине директно към Министерството на финансите е, че то не разполага със заложени в бюджета си средства за финансирането на борсата.
Скандинавската Nord pool, която осигури платформата за търговия "ден напред" на борсата вече е проявявала официален интерес за закупуването на миноритарен дял от дружеството. Тя беше избрана и за създаването на платформата за търговия в рамките на деня, която трябва да стартира в последното тримесечие на годината.
Въпрос на доверие
До момента именно една от основните критики към борсата беше, че не е независима, тъй като собственикът й БЕХ притежава основните централи, които продават на нея - Националната електрическа компания (НЕК) със своите водни централи, АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2". Точно за това според повечето от участниците на пазара възможността в нея да се включат частни инвеститъори е правилна, тъй като ще повиши доверието в нея.
Председателят на АТЕБ Мартин Георгиев коментира, че компаниите, част от асоциацията, подкрепят това решение. Той допълни, че до момента е обсъждана идеята да се даде възможност на компаниите, които участват на борсата, да придобият миноритарни дялове от нея, което ще подобри тяхното доверие и ще повиши независимостта й.
Още през март от ЕВН също коментираха че би било правилна стъпка борсата да стане или дружество с много акционери, или публична компания. По този начин нейната независимост ще може да се гарантира допълнително и от Комисията за финансов надзор и Министерството на финансите, бяха посочили от там. Изпълнителният директор на борсата Константин Константинов също беше коментирал пред "Капитал", че към продажбата на част от акциите обикновено имат интерес самите участници на борсата, защото по този начин те могат да получат по-пълна информация за нейното функциониране.
Oт Асоциация свободен енергиен пазар (АСЕП), която обединява друга част от търговците на енергия също смятат, че привличането на частни инвеститори е правилна стъпка. Евентуалното придобиването на енергийната борса от фондовата не съответства на този подход и предизвиква опасения. Едно от тях е, че БФБ е 51% държавна собственост и двете борси като продукт и филосовия са много различни. От АСЕП допълват, че търсеният ефект от подобна сделка е "спасяване" на БФБ и удовлетворяване на дългогодишните намерения на държавата да продаде своя дял в нея.
"Членовете на АСЕП смятат, че има смисъл само 100%-но листване на БНЕБ на борсата, и в този случай биха закупили акции", допълват от асоциацията. Според някои от членовете й предлагането на миноритарен дял на енергийната борса от БФБ би означавало само повишаване на ликвидността на втората за тяхна сметка.
Резултатите на двете борси
За първата година от съществуването си борсата е отчела сделки за 175 млн. лв., от които 172 млн. лв. са от продажба на електрическа енергия, сочи финансовият отчет на компанията за 2016 г. Приходите от услуги (комисиони по тях и обучения) са 2.1 млн. лв., а печалбата 745 хил. лв.
От началото на годината до май 2017 г. борсата е изтъргувала електроенергия за 122 млн. лв., а участниците на нея са 45 (при 18 при създаването й).
Приходите на БФБ - София, за миналата година са 2.4 млн. лв., а печалбата е 64 хил. лв. Сделките с финансови инструменти на нея през 2016 г. са били за 416 млн. лв. в над 58 хил. сделки.
Прагът за плащанията в брой остава 10 хил. лв. засега. Вечната дъвка на депутатите в няколко парламента - дали да се пипа и с колко прагът за плащанията в брой, продължава да се разтегля. При последното си заседание бюджетната комисия реши лимитът да не се променя и да остане 10 хил. лв. Това стана при второто четене на Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Въпреки че ГЕРБ даде назад от първоначалната си по-рестриктивна идея и предложи компромисен вариант - прагът да падне до 5 хил. лв., при гласуването му в комисията не получи достатъчно подкрепа. Сега против промените бяха БСП, част от националистите и ДПС. Все още обаче не е ясно как ще се разпределят гласовете в залата.
Мярка под въпрос
Това е трети опит на властта да свали прага за разплащанията в брой като мярка срещу сивата икономика. Първоначалното предложение на правителството предвиждаше от 1 август плащането в брой на суми над 5 хил. лв. да бъде забранено, на 1 януари 2018 г. лимитът да падне на 3 хил. лв., а на 1 януари 2019 г. той да стане едва 1000 лв. В деня преди заседанието на бюджетната комисия обаче нейният председател Менда Стоянова обяви, че управляващата партия е преразгледала становището си и че предлага таванът да е 5 хил. лв. Този вариант срещна подкрепа на част от бизнес организациите и на Министерството на финансите.
В момента ограничението е 10 хил. лв., а санкцията при нарушение е 50% от плащането за фирми и 25% за физически лица.
Продажба на фирми с данъчни задължения
При второто четене на ДОПК в комисията депутатите коригираха леко и текстовете, които са свързани с отговорността при прехвърляне на компании с неплатени данъци и осигуровки. В правителствения вариант в обхвата попадаха и хората, които имат нотариално заверено пълномощно от мениджмънта на фирмата да управляват цялостната й дейност. Идеята беше те да носят имуществена отговорност, ако извършат плащания, които представляват скрито разпределение на печалбата или дивидент, или продадат активи на дружеството на цени под пазарните и по този начин тя бъде източена, съответно не може да погаси задълженията си към държавата. Новата формулировка изключва притежателите на нотариално заверено пълномощно, тъй като така се засягаха и правата на счетоводителите и адвокатите. Правят се и допълнителни разяснения кои търговски пълномощници и прокуристи ще се държат отговорни за същите нарушения.
Още промени
Националната агенция за приходите (НАП) вече ще може да осъществява фискален контрол и върху акцизните стоки, когато те са освободени за потребление от митницата или са минали границата. Такива стоки са горива, тютюневи изделия, алкохол и от началото на следващата година данъчните ще имат право да спират и изискват проверка и на подобни товари.
Друга поправка пък цели улеснение на бизнеса и хората - от началото на годината държавните институции ще трябва да изискват по служебен път от НАП справки за наличие на публични задължения. Досега подобен документ трябваше да се представи в писмен вид от съответната фирма или човек.
Нов акциз за цигарите
Предложението на ГЕРБ - по-скъпите цигари да се обложат с по-нисък акциз от 2018 г., беше одобрено от комисията, въпреки че БСП не гласува поправките. В момента ставката е 101 лв. на 1000 къса и 27% от продажната цена, а предложението е те да станат съответно 109 лв. на 1000 къса и 25% от продажната цена от началото на следващата година. По този начин крайната стойност на по-скъпите цигари ще се доближи до тази на по-евтините. Очакванията на бранша са средното увеличение на кутия от началото на другата година да е с 20-30 ст.
В закона за пръв път се дава дефиниция на негорими тютюневи изделия (това са нови устройства на мултинационалните цигарени компании, при които има тютюн, но той не гори и отделя по-малко дим) и се описва как те да бъдат облагани по Закона за акцизите и данъчните складове - според количеството тютюн, съдържащо се в продукта, измерено в килограми. Ставката за тях ще е като на рязания тютюн, т.е. - 152 лв.
Над 63% от обвиняемите се измъкват с условна присъда или глоба. Над 60% от обвиняемите не влизат в затвора, а получават условни присъди или биват освобождавани от наказателна отговорност, т.е. санкционирани са с глоба. Това сочат данните на Националния статистически институт (НСИ) за миналата година. Когато все пак има ефективно наказание, то най-често е до 6 месеца. Това е срокът при над 54% от присъдите. Между 6 и 12 месеца са присъдени в 28.2% от случаите.
През миналата година обвиняеми са били 34 101 души. Условни присъди са получили 16 548 души, което е 48.5% от тях. Други 14.6%, или 4966 обвиняеми, са освободени от наказателна отговорност. Така броят на разследваните, които не са стигнали до затвора, стига до над 63%. Същевременно се запазва ниският брой на оправданите. През миналата година за невинни са обявени едва 2.2%, или общо 767 души. Този показател редовно се цитира от прокуратурата като оценка за добрата работа на разследващите. На практика обаче в масовия случай оправдателните присъди срещу висши чиновници, депутати, министри и по други шумни дела са концентрирани именно в този малък процент.
В данните на НСИ не са отбелязани осъдените за корупция, която уж се води за приоритет. Но в доклад на прокуратурата отпреди няколко месеца бе записано, че ефективните наказания за корупционни престъпления през миналата година са едва 26. Заедно с тях условно са осъдени 225 души. Пробация са получили 103, а глоба - 113 души. В доклада на прокуратурата се посочва и друго число - 371 окончателно осъдени и санкционирани за корупция през 2016 г. Тук обаче вероятно става дума само за окончателно приключилите през миналата година дела и не е ясно колко години те са се точили из съдебните зали, преди да стигнат до третата инстанция. 121 от тези присъди са за подкуп.
Малко са осъдените и при най-масовите престъпления като кражби и грабежи, отчита НСИ. Осъдителните присъди за тези престъпления са 22%.
Най-много престъпления се вършат от младите хора на възраст между 18 и 24 години, сочи статистиката. В тази възрастова група осъдените са 1250 на 100 хил. души. "С нарастването на възрастта стойността на коефициента намалява и за лицата на възраст 50 и повече години той е 133 на 100 000 души от съответното население", пише в доклада. Най-често престъпления сред непълнолетните пък вършат 17-годишните - 670 души на 100 хил. души население.
Под 200 са осъдителните присъди и за друго разпространено през последните години престъпление - каналджийството. През миналата година за 144 незаконни превеждания през границата са осъдени 193 души. Далеч по-голям е броят на осъдените за незаконно преминаване - 1771 души. В тези случаи масово се дават условни наказания.
През 2016 г. на доживотен затвор са осъдени шестима души. В един случай е постановена и най-тежката присъда - до живот без право на замяна.
Общините масово вдигат данъци заради финансова немощ. Лошото състояние на общинските бюджети, финансовата немощ на местните власти и отказът на централната власт от фискална децентрализация принуждават общините масово да вдигат данъци. То изглежда не само изкушаващо, но и наложително. Това се сочи в анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ), разпространен в края на миналата седмица.
Изчисленията на института, базирани на информация, получена от самите общини, показват, че все повече от тях прибягват към повишаване на ключови данъци. В последните години са проведени 6 независими проучвания. Резултатите от последното изследване са недвусмислени: местните данъци продължават да нарастват, като случаите на регистрирано увеличение през 2017 г. са 62, а намаленията - едва 8.
Анализаторите следят данъка върху недвижимите имоти - нежилищни имоти на юридически лица, данъка върху превозните средства и леките автомобили, годишния патентен данък за търговия на дребно, данъка за прехвърляне на собственост.
Общо за периода 2013 - 2016 г. са регистрирани 210 случая на увеличения и 50 случая на намаления на тези четири данъка. Най-вероятно действителните промени (и в двете посоки) са повече, но достъпна официална информация за това липсва, а тенденцията в данните е достатъчно ясна, за да не бъде поставяна под съмнение. Събраните данни покриват над 80% от общините и дават достатъчно добра представа за промените в основни данъци и такси на местно ниво, пише в анализа. Показателно е, че тенденцията за масово увеличение на данъците се засилва в периода 2016 - 2017 г. Тогава са регистрирани близо 60% от случаите на повишение.
Нарастването на данъчната тежест се налага заради финансовата немощ на българските общини вследствие на отказа на централната власт да предприеме реални стъпки за финансова децентрализация. През 2016 г. приходите на местните власти като съотношение към БВП у нас достигат едва 7% при средно 15.6% за ЕС.
Необходимостта от осигуряване на съфинансиране на европейски проекти, които са важни като източник на капиталови разходи, доведоха до теглене на заеми и трупане на дългове. Префинансирането и съфинансирането по европейски програми се яви като допълнително бреме за общините наред с поредни години на дефицити и пословично ниска събираемост на данъци от по принцип лесно прогнозируеми и проследими източници на собствени средства. Общините имат ограничена възможност за привличането на допълнителни средства, а това е необходимо, дори да е единствено заради наложения от МФ механизъм за оздравяване на закъсали общини, посочва анализът.
Самият факт, че болшинството от промените са в посока "нагоре", показва ясно, че цялото упражнение е следствие от инертни опити за пълнене на бюджетни дупки и няма нищо общо с концепции като "данъчна конкуренция" или "данъчна политика". Увеличенията на нивата на местните имуществени данъци може да има някаква бюджетно-управленска логика, когато става дума за общини с динамични пазари на недвижими имоти. Като се погледне разпределението на тези увеличения по общини последните години обаче, се вижда, че това е изключително рядко срещано. В много случаи данъчните ставки в подобни общини отдавна са по-високи от средните, т.е. промяната е извършена в предишни периоди.
Възможност
Преотстъпването на част или всички постъпления от данък общ доход обратно към общините на принципа "парите следват личната карта" е най-простият и лесно приложим модел за истинска промяна във финансовата самостоятелност на местните власти. Нещо повече - на общините може да се даде свобода да определят размера на този данък самостоятелно, но в рамките на съществуващата горна граница от 10%. Последният сериозен дебат по темата беше през есента на 2015 г. (малко преди местните избори), когато беше лансирано предложение общините да могат да начисляват до 2 процентни пункта върху ставката от 10%. Резултатът, очаквано и за радост на данъкоплатците, бяха поредица клетви от настоящи и потенциални кметове, че няма да се възползват от подобна възможност. Така темата за прехвърляне на подоходния данък към общините беше затворена. В крайна сметка управляващите на практика предложиха финансовата децентрализация да се постигне чрез повишаване на данъчното бреме вместо чрез разпределение на вече наложените данъци, заключават от ИПИ.
Салюти за две светини на Богородица. С 10 топовни салюта и военен оркестър Пловдив посрещна две светини. Ковчеже с част от покрова и ризата на Божията майка, пратени от руския патриарх Кирил, и копие на чудотворната икона на Света Богородица Всецарица от Атон пристигнаха под тепетата. В храма "Св. Богородица" ги чакаше митрополит Николай, който падна на колене пред тях. С литийно шествие реликвите бяха пренесени на ръце от войници до храма "Св. Марина". Стотици хора се тълпяха да докоснат ковчежето и иконата в очакване на чудо и изцеление. Молитва с вяра пред Всецарица помага на болни от рак, твърдят свещеници. Копието ще остане в Пловдив. Одеждите на Божията майка, които също имат голяма чудотворна сила, ще бъдат изложени за поклонение до 30 юли.
Скок на такса смет в крайните квартали. Такса смет за гражданите ще скочи от 2019 г. като най-голямото увеличение ще бъде за хората в крайните квартали на градовете. Това ще стане, ако парламентът одобри промените в Закона за местните данъци и такси, които бяха приети от Министерски съвет през миналата седмица. Промените предвиждат размерът на такса смет да се определя според количеството изхвърлени боклуци или брой на ползвателите на услугата, а не както в момента на база размера на имота и в кой квартал на града се намира.
В първоначалния вариант на предложението за промени беше даден преходен период като до 2020 г. общините щяха да могат да определят размера на такса смет според площта на имота. Но след общественото обсъждане на проекта, тази възможност е отпаднала. Освен това в първоначалния вариант се предвиждаше, че през всяка от първите 5 години след приемане на промените в закона, такса смет за всеки конкретен имот да не скача с повече от 20%. Но и този текст отпада от приетите промени. Така скокът на такса смет за гражданите от 2019 г. може да бъде и по-голям. В момента такса смет за имотите в центъра на големите градове е по-голяма от налога за жилищата в крайните квартали, защото данъчната им оценка е по-ниска. С промените за жилищата в центъра на София и в крайните квартали ще се плаща една и съща такса смет, ако в тях живеят еднакъв брой хора и хвърлят едно и също количество боклук. Наред с това много фирми ще плащат по-малко за събирането на отпадъците, защото сега плащат налога на база притежавани имоти. И за да влязат същите пари в общината, такса смет ще скочи най-много за хората в крайните квартали.
Гражданите и бизнесът плащат такса смет за три отделни услуги - събиране и транспортиране на битови отпадъци до инсталации за тяхното третиране, за самото третиране на боклука и за поддържане на чистотата на обществените места.
С промените в закона за първите две услуги такса смет ще може да се определя според индивидуалното количество битови отпадъци за имота или брой ползватели на услугата в имота. За да се плаща според количеството боклук общините може да задължат хората да купуват определен минимален брой торби, с които да си изхвърлят сметта. Другият вариант е за всеки имот да се определи колко контейнера за боклук са необходими и колко често се събират. Като в този случай блоковете може да поискат общината да им осигури заключващи се контейнери. За услугата по поддържане на чистотата на обществените места такса смет ще може да се определя на база брой ползватели на услугата в имота или според неговата площ. Когато такса смет се определя от количеството на сметта, общината може да приема различни ставки според вида да битовия отпадък. А когато за основа се използва брой ползватели на услугата или площ на имота, общината може да приема допълнително различни ставки според вида на имота и неговото предназначение. Общините ще може да определят и други бази, на които да се пресмята такса смет, но само ако докажат, че реално не може да се приложат начините за изчисление на таксата, посочени в закона.
Близо 500 работни места стоят незаети по 3 месеца. Средно по 474 работни места остават незаети по три месеца у нас. Това показват данни на Агенцията по заетостта за първите 5 месеца на годината. Почти всички свободни позиции, заявени от работодателите в бюрата по труда, са за персонал без квалификация. Оказва се, че най-търсени са служителите в сферата на преработващата промишленост, както и продавачите и автомонтьорите.
„Това са сфери, в които заплащането е ниско, което е причина за текучеството на кадри", обясни пред „Монитор" експертът по подбор на персонала Маргарита Николчева.
Директори на болници на прокурор. Със сигурност ще има директори на болници, които ще бъдат дадени на прокурор. Това обяви по bTV зам.-министърът на здравеопазването д-р Мирослав Ненков. Като пример за нарушения и дори престъпления Ненков посочи случилото се в ортопедичната болница в Горна баня, чийто директор поискал от здравното ведомство 70 хил. лв. за спешни ремонти, но проверка на министерството показала, че той вече е получил оферти за ремонтните работи и те са на стойност 20 хил. лв. Директорът е уволнен.
Като друг пример Ненков посочи болницата в Ловеч, която е „в кома". Проблемите на лечебното заведение обаче нямат нищо общо с лимитите, а са заради договор на болницата с частна структура за инвазивна кардиология, сключен преди 10 години. Ръководството на здравното заведение е сменено изцяло с хора, които не са от града, уточни зам.-министърът и повтори, че от Министерството на здравеопазването ще направят всичко, за да съживят лечебното заведение.
Процесът на модернизацията на Спешната помощ ще бъде дълъг, предупреди още д-р Мирослав Ненков. В момента се подготвят документите за пари, които ни отпуска безвъзмездно ЕС за оборудване и ремонти на спешните центрове. Те ще бъдат подадени в края на тази или в началото на следващата година, уточни докторът.
„В спешните отделения има много нападения над колеги, за които не знаем нищо - каза още д-р Ненков. - Повечето от тях са вербални. Не може до всяка една двойка лекари да се сложат полицаи. Единственото решение е бързо правораздаване и бързи присъди. Хубаво е да покажем последните двама хубавци, които нападнаха акушерки. Надявам се да не излезе сега, че имат високо кръвно или нещо друго."
Той изтъкна още, че екипите на Спешна помощ са малко за София - едва 13. „Те трябва да взимат решение дали да отидат при човек със счупена тазобедрена става или при някой с инфаркт, за да му спасят живота - каза той. - И като закъснеят за счупената става, какво правят близките? Почват да се оплакват на вас, медиите, да плюят по лекарите и да ги бият.
За проблема с тел. 112 зам.-министърът заяви, че той е софтуерен и се надява да се реши бързо.
Купонът и партитата за някои директори на болници свършиха. Държавните болници също могат да икономисват средства при добро управление, категоричен беше заместник-министърът.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |