Имотните застраховки и "Каско" поскъпват заради нова управленска приумица. Държавата се кани да събира пари от имуществените застраховки на всички граждани и фирми, за да покрива щетите, които природни бедствия нанасят на незастрахованите земеделски стопани. Ако намеренията бъдат реализирани, това ще доведе до поскъпване на "Автокаско" и застраховките на жилищата. Въпреки че ще плащат повече обаче, застрахованите няма да получат по-високи обезщетения в случай на щета. За тази опасност алармираха от Асоциацията за застрахователите в България, след като Министерството на земеделието публикува на сайта си концепция за приемане на специален Закон за превенция от природни бедствия и неблагоприятни климатични събития в земеделието.
Агроминистерството предлага сегашната агенция "Борба с градушките" да се преобразува в държавно предприятие, като една от функциите му ще е да изплаща обезщетения на пострадали от природни бедствия фермери. За целта държавната фирма ще управлява специален фонд. Намеренията са той да се пълни от няколко източника. В него ще влизат средствата, които в момента държавата отделя за борба с градушките, плюс задължителни вноски от земеделските производители, но на база на заявената за подпомагане площ. Освен това застрахователните компании са задължени със своеобразен нов налог - те ще правят отчисления към фонда от премийния приход от три вида застраховки - "Пожар и природни бедствия", "Други щети на имуществото" и "Автокаско".
"Недопустимо е на държавно предприятие да се вменяват дейности с характеристиките на застраховател по смисъла на Кодекса за застраховане. Дейности като набиране и разходване на средства, предназначени за изплащане на обезщетения при настъпване на събития, установяване на събитията, разглеждане на претенции, определяне размера на причинените вреди и изплащане на обезщетения могат да се извършват единствено от застрахователни дружества", предупредиха от бранша.
Застрахователите намират за крайно несправедливо с премиите на граждани и фирми, които са застраховали имуществото си и които нямат нищо общо с агросектора, да се плащат обезщетения на пострадали фермери, които са отказали да застраховат отглежданите от тях култури. "Този подход не поощрява доброволното сключване на застраховки и не стимулира повишаване на застрахователната култура в страната, която всички критикуваме. Ефектът ще бъде точно обратен - ако някой ми подарява обезщетение, защо да плащам застраховка", коментира Станислав Иванов от Асоциацията на българските застрахователи пред Bloomberg TV Bulgaria.
Според него пазарът на застрахователни продукти в България е доста труден заради изострената конкуренция и цените са доста "изтънени". Това означава, че всяко натоварване на разходите на застрахователите ще доведе до влошаване на резултатите, а оттам до увеличаване на премиите, за да не се наруши платежоспособността на застрахователите. "При това поскъпването на застраховката няма да доведе до по-големи обезщетения, защото трябва да се правят вноски в новия фонд", казва Иванов.
С колко може да поскъпнат имуществените застраховки и "Автокаско", която е най-масовата застраховка след задължителната "Гражданска отговорност", засега не е ясно. Концепцията за нов закон за превенция срещу градушките е доста обща, без никакви конкретни стойности за вноските, които трябва да пълнят новия фонд. Застрахователите обаче припомнят, че когато през 2016 г. държавата също е лансирала идея за подобен фонд, се е говорело за отчисления от 0.8% от застрахователните премии.
Само 8-9% от земеделските стопани сключват договори за застраховка на площите, които засяват. Но дори и те застраховат частично, а не 100% от площите си, посочи Станислав Иванов. Освен това застраховки масово не сключват крупните земеделски производители. Те не застраховат земеделските култури заради малката вероятност цялата площ да бъде увредена от природни бедствия и съответно да претърпят големи загуби. Така на практика с новия закон, от една страна, застрахователите ще финансират загубите на големи земеделски производители, които принципно не сключват застраховки, а друга страна - източник на финансиране биха били застраховани лица, които нямат нищо общо със сектора на земеделието.
Застраховането на земеделските култури се прави по сложни схеми на база на стойността на реколтата и премиите са различни за различните култури. През миналата година например за застраховане на реколтата от пшеница за 100 лв./дка срещу рисковете градушка, буря, проливен дъжд и пожар премиите са тръгвали от 3.60 лв. на декар.
Предложение
Асоциацията на застрахователите все пак подкрепя предприемането на мерки за превенция от природни бедствия, но на базата на публично-частно партньорство между застрахователи и държава по аналогия на застраховането на отговорността "ядрена вреда" чрез Българския национален застрахователен пул. Това би позволило застраховане на пълния обем на земеделските площи и в пълен обем на рисковете. Според тях предложеният от агроминистерството модел не съществува в нито една развита европейска страна. Навсякъде се стимулира застраховането на земеделските стопани. Неблагоприятните климатични събития в земеделието, в частност градушки, продължават да се финансират от държавата само в Молдова, Сърбия, Румъния, Русия, Македония и Словения.
Модел
Преобразуването на държавната агенция "Борба с градушките" създава поредното ново държавно предприятие, което ще се издържа от вноски от бизнеса. Преди време министърът на икономиката Емил Караниколов обяви, че с промени в Закона за водите собствениците на язовири ще бъдат задължени да правят отчисления от своите приходи от стопанска дейност в нов държавен фонд, който ще финансира ремонтите на водоизточниците, които общините нямат възможност да поддържат.
Видин ще е с Търговище, Варна "прибира" Бургас. Видин и другите градове от Северозападна България най-вероятно ще се обединят с Търговище и Силистра, а Варна ще е заедно с Бургас. Районите за планиране от шест се намаляват на четири. Всичко това стана ясно вчера във Варна, по време на среща, организирана от регионалното министерство по повод подготвяното ново райониране. Крайно решение все още няма, но участниците споделиха, че на база на досегашните дискусии в страната като най-консенсусен се оформя гореописаният вариант.
МРРБ стартира общественото обсъждане през януари, когато представи три проекта на райониране. Реформата, която няма да засегне административното деление, цели да "намери място" на Северозапада. Заради обезлюдяването тамошният район не покрива европейския критерий за статистическа единица от т.нар. второ ниво, а подобен проблем в перспектива ще има и Северният централен. Всичко това е важно с оглед на европейското финансиране. В единия от проектите на МРРБ Северозападът се обединява с Югозапада, в друг - приобщава Велико Търново и областите между тях. Най-положително обаче е бил срещнат вариантът, при който има Дунавски район от Видин до Силистра, Черноморски, обединяващ Варна, Бургас, Добрич, Шумен, Сливен и Ямбол, Тракийско-Родопски с Пловдив, Стара Загора, Хасково, Кърджали, Смолян и Пазарджик, а четвъртият е Югозападният. Това означава, че София няма да се обособи самостоятелно, каквито бяха очакванията.
Според варненския областен управител Стоян Пасев председателството на районите ротационно ще се поема от областите, каквото е положението и в момента. Така щяло да е, докато се въведе второ ниво на местното самоуправление, при което районите за планиране щели да имат избираем председател и съвет. По-интересното обаче е, че няма да се размине без нов чиновнически щат. Според проф. Веселина Троева, шеф на дружеството "Национален център за териториално развитие" към МРРБ, най-вероятно ще се създадат управленски структури на районите - национална или регионални агенции, а може и друг вид звена.
Търговище на бунт
Цялата тази ситуация обаче не се харесва в Търговище. Кметът Детелин Димитров заплаши с гражданско неподчинение, недоволен е и областният управител Митко Стайков. Те не искат областта им да е в Дунавския район. Причината не са лоши чувства към Северозапада, а фактът, че икономически и исторически Търговище се интегрира към Варна. Представителите на Североизтока пратиха предложение в МРРБ Търговищка област да се зачисли към Черноморския район. В перспектива са възможни още напрежения. Не е ясно как ще бъдат помирени Варна и Бургас, тъй като единият от градовете трябва да стане център, особено ако се формира местна управленска структура. Жители на Русе пък се притесняват да не получат за "столица" Велико Търново, каквито слухове имаше наскоро.
Износът спада през февруари за втори път от близо две години. За втори път в последните близо две години износът на стоки отчита спад, като причината отново се крие в намалената търговия с държави извън ЕС. През февруари общият експорт е бил за 3.83 млрд. лв., което е надолу с 5.3% на годишна база, показват данните на Националния статистически институт, публикувани в четвъртък.
Понижението на експорта за трети страни започна през ноември миналата година, като намалението е основно при горивата, храните и цигарите. През повечето от предходните месеци износът към ЕС успяваше да компенсира минуса към трети страни. Сега статистиката отчита забавяне на ръста към партньорите в съюза до 6.5% при 27% през януари. Сигнали за забавяне на експорта се видяха и в няколко отчета на публични компании.
Месечен спад
Понижението на износа на стоки към трети страни продължава да се задълбочава през февруари, като статистиката отчита 25% намаление. То идва основно от стоковите групи на горива и масла, безалкохолни, алкохолни напитки и тютюн, храни и живи животни. На годишна база намаленията във всеки от тези отрасли са между 38% и 69%. В данните на статистиката се вижда и значително намаление на стойността на продажбите към един от големите ни външнотърговски партньори извън ЕС - Турция. За първите два месеца на годината спадът е почти 30% на годишна база.
За сметка на това вносът продължава да расте, което е очаквано, предвид че потреблението е един от основните двигатели на икономиката напоследък. За първите два месеца увеличението е с над 11% до 9.6 млрд. лв. Само за февруари ръстът е по-малък - 3.1% на годишна база. Запазва се тенденцията голяма част от вносните стоки да са с произход други държави от ЕС - за първите два месеца вносът от държави членки е за над 5.78 млрд. лв., тоест около 60% от общия.
Велореволюция от София. Има едно изделие, в което азиатските фабрики са почти абсолютен монополист. Над 90% от велосипедните рамки в глобален мащаб идват от Китай, Тайван или Филипините. И само на едно място в Европа - в Португалия, са опитали да разчупят тази исторически оформила се хегемония.
До по-малко от година България може да стане втората държава в Европа, която се включва на ранен етап в производствената верига и трупа експертиза в изработката на най-важния компонент - рамката. В ход е изграждането на високотехнологична фабрика край София, в която ще бъдат вложени 6.4 млн. лв. Максималният й капацитет ще е 200 хил. алуминиеви рамки годишно, а новосъздадените работни места - 113, предимно за машинни инженери.
Макар на пръв поглед да изглежда бутиково като мащаб, това е амбициозно начинание, което още на кота нула попада на радара на големите имена в производството на велосипеди. Причината е, че ще разреши обострен проблем в бизнеса им и ще спести значителни разходи. Успехът би спомогнал и за създаването на ноу-хау, което може да се репликира, и така да подсили имиджа на България, която е пета сила в производството на велосипеди в Европа с годишна продукция от близо милион колелета.
Първи български велозавод
Идеята за българско производство на рамки и друг път е циркулирала във велопредприемаческите среди, но за пръв път е направена сериозната крачка с основаване на фирма, осигуряването на финансиране и начертаването на подробен бизнес план за пет години напред. Точно преди великденските празници е учредена "Сайкъл ГЕТС", в която мажоритарни собственици са "Юнийда индъстрис" на Георги Стоименов, който стои зад RAM - едни от най-разпознаваемите планински български велосипеди и няколко машиностроителни предприятия, но по-популярен като мениджъра на Григор Димитров, и "Емпауър кепитъл" - фондът за дялови инвестиции в растящи компании. Стоименов и фондът на Елвин Гури само преди месеци излязоха с добра печалба от своята първа обща инвестиция - млечният производител "Кремио". Другите двама по-малки акционери в "Сайкъл ГЕТС" са Антон Настев и Александър Давидков, които са добре познати имена във велоиндустрията, включително в RAM, и ще бъдат оперативните директори на новата фабрика.
Тя ще се разположи в или около София, най-вероятно в Горубляне, като до месец ще бъдат поръчани машините - преси за хидроформоване на алуминиеви профили, металорежещи машини, линии за заваряване. Доставката на техниката от азиатския производител ще отнеме пет месеца, а откриването на фабриката е планирано за пролетта на следващата година. Тя ще разчита за суровина от българските производители и доставчици на алуминий. От общата сума малко над 4 млн. лв. са средства на четиримата инвеститори, а останалото ще бъде банково финансиране.
За разлика от китайските фабрики, разчитащи основно на ръчен труд, българската ще тръгне с роботизирани линии, което ще позволи опитмизиране на процесите и по-голяма експедитивност и качество на изработката. Рамките ще се режат лазерно, а заварките ще се правят автоматизирано.
"Има дейности, които всички знаем, че може да бъдат базирани на ръчен труд. Но ние си казахме, че искаме всичко да бъде високотехнологично и че не искаме да разчитаме на това, че трудът в България е по-нископлатен. Ако човек разсъждава дългосрочно, той вижда, че това не може да е основното ти конкурентно предимство", коментира Георги Стоименов от "Юнийда индъстрис".
"В първата година от отварянето на завода ще наемем 61 души, повечето машинни инженери. Ние ще си изградим специалистите. Вярваме, че ще излезем на break even още на втората година, а до четвъртата ще сме си възвърнали инвестицията", добавя Славчо Парушев от "Емпауър кепитъл".
"Парадокс е, че никой досега не го е направил. Аз видях в Тайван в какви условия работят хората във фабриките. Ние сме напълно конкурентоспособни. Направили сме си труда да намерим надеждни консултанти и вярвам, че университетите в Европа ще са отворени за сътрудничество, имайки предвид, че като производствена мощност ще сме им на три часа път", добавя Антон Настев.
Голямата революция
Само по себе си производството на определено количество велосипедни рамки, носещи щампата на европейското качество, не е най-значимото постижение, с което "Сайкъл ГЕТС" може да направи име в индустрията. При успех това ще даде възможност за разчупване на модела, по който работят производителите на велосипеди в Европа.
"Всеки производител е зависим от партньорите си в Азия и не е тайна, че браншът не е доволен от все по-дългите срокове. От поръчката до доставката минава повече от половин година. Освен това статистиката е такава, че максимум 40% от всички части пристигат навреме", обяснява Антон Настев.
Борислав Христов от "Юнийда индъстрис" повдига още завесата към кухнята, за да е ясен проблемът, който "Сайкъл ГЕТС" иска да разреши: "Всички компании в байк бизнеса зареждат веднъж годишно. И когато не успеят да продадат велосипедите от една колекция, следващия сезон я обезценяват с 30%. Тоест, ако поръчаш по-малко, няма да можеш да направиш достатъчно продажби, а ако поръчаш повече, понасяш директна загуба с 30%. Това е скритата цена на доставката от Китай, която всички производители на велосипеди в Европа плащат", обяснява Христов.
Втората ниша, в която се цели "Сайкъл ГЕТС", са електрическите велосипеди. "Моторът им се произвежда основно в Германия. Оттам се изпраща в Китай, за да се вгради в рамката, и след това се връща обратно в Европа. Представете си какво струва това на производителите! А пазарът на електрически велосипеди расте много, за три години достигна близо 3 млн. бройки. Това са най-трудните за изработка изделия, където маржовете са и най-високи. Ние ще можем да произвеждаме и такива рамки", посочва Борислав Христов.
Амбициите на екипа са софийската фабрика да може да изпълнява поръчки за 12 седмици, при това ще може да работи и по-малки серии и дори да предлага изработването на мостри - нещо, което в момента е невъзможно. "Ако дадем възможност за доставки на малки количества, но редовни, ние ще можем да разкъсаме това производство в годината, за да не се случва накуп, когато пристигне голямата доставка. Тези големи еднократни поръчки се правят само заради азиатците, защото производителите са на колене и нямат друг избор", обяснява Христов.
Славчо Парушев от "Емпауър кепитъл" добавя, че при възможност да решат проблеми от такъв мащаб услугите на "Сайкъл ГЕТС" ще са много търсени, дори и да са в по-високия ценови сегмент. "Каквото предлага Тайван, това ще можем да предложим и ние, но без презокеанския транспорт, без чакане от 26 седмици и без неразбиране с клиента какво точно е искал да му произведат", посочва Парушев. Той набляга, че българската фабрика няма да се цели в клиентите на китайските производители. "Да се конкурираш в евтино производство е обречено. Но когато имаш логистично предимство и инженерингов потенциал, разликата е колосална. Това с обирането на луфтовете между търсене и предлагане със съкратени срокове на доставка има изключително бъдеще", подчертава инвеститорът.
Рисковано начинание
На този етап най-големият страх на партньорите зад проекта е да не успеят да накарат машините да заработят и всички планове за разрешаване на индустриални проблеми и възвръщане на инвестицията да се окажат неоправдани. Дори и тогава обаче екипът ще е натрупал стратегически опит, който няма да остане неоценен. "Хубавото е, че създаваме още една компетентност в областта на производството на велосипеди. Това е, което ни привлече като фонд", обяснява Славчо Парушев от "Емпауър кепитъл".
"Не случайно няма други в този бранш. Много е сложно и има риск. Но ако погледнете дългосрочно, нашият бизнес има бъдеще в България, докато асемблирането няма. То се превърна в благодатна ниша заради цената на труда и по логистични причини, но постепенно това предимство ще изчезва", разсъждава Борислав Христов, който като дългогодишен управител на "Рам байкс" би трябвало да има впечатления от първа ръка. Според него производството на рамки не е по силите на една компания, специализирана в асемблирането на велосипеди, но е много логично в бъдещ момент, при успех на фабриката, да бъде потърсена синергия с такава асемблираща компания. Така ще бъде добавена още стойност в производството.
Според екипа, най-малкото заради участието на фонда, вероятно сегашните инвеститори ще продадат завода. При планиран оборот на фабриката от 30 млн. лв. към 2022 година това не би било грандиозна сделка, но пък с потенциал за много добра доходност за серийните предприемачи, стоящи зад проекта.
14,6% повече приходи след Нова година отчита туризмът. 14.6% е ръстът на приходите от нощувки за първите два месеца на 2018 г. Данните затвърждават повишено търсене на по-висококатегорийни хотели. Това коментира министър Николина Ангелкова, съобщиха от пресцентъра на Министерство на туризма.
С 14.6% са нараснали приходите от нощувки на туристи в местата за настаняване с 10 и повече легла през първите два месеца на 2018 г. спрямо същия период година по-рано. Общо през януари и февруари постъпленията от нощувки достигат над 100 млн. лв., като за същите месеци на миналата година са били близо 87.5 млн. лв. Това стана ясно след анализ на данните на Националния статистически институт за февруари, публикувани днес. Приходите от нощувки на българи са повече от 43.5 млн. лв. и нарастват с 10.9%. Увеличение от 17.6% бележат постъпленията от нощувки за от чужденци за първите два месеца на 2018 г. и достигат 56.6 млн. лв.
Общият брой на реализираните нощувки в България е близо 1.85 млн., като се отбелязва ръст от 8.2%. От тях близо 875 хил. са осъществени от чужденци, а около 975 хил. - от българи. Ръстът е съответно от 11.3% и 5.5%.
„Показателен е фактът, че увеличението в постъпленията от нощувките изпреварва нарастването на пренощувалите лица и ръста в броя нощувки", коментира министърът на туризма Николина Ангелкова. Това потвърждава тенденцията, че посетителите предпочитат по-висок клас места за настаняване, тоест фактът, че у нас идват по-висок клас туристи говори за повишаване на качеството на туристическия продукт в страната.
Общо пренощувалите лица в места за настаняване са малко над 762 хил., като се увеличават със 6.5% спрямо януари и февруари година по-рано. По данни на НСИ само за февруари 72% от чужденците са отседнали в 4 и 5-звездни хотели. Тяхната обща заетост е 44.8% за месеца и е най-висока сред всички места за настаняване. От българите - над 35.9% са избрали висок клас хотели.
През 2017 г. общо реализираните нощувки в категоризираните места за настаняване с 10 и повече легла в цялата страна са повече от 26 млн. и се увеличават с 3.4% в сравнение с година по-рано. В това число българите са с над 8.948 нощувки, а тези на чужденците надвишават 17 млн. и са с 5.9% повече спрямо 2016 г.
Държавното участие в сделката за ЧЕЗ бе обречено. Абсолютно правилно бе, че държавата не се включи в сделката за активите на ЧЕЗ в България. И съвсем нормално първата реакция на премиера Бойко Борисов беше, че това е частно правна сделка, в която държавата не бива да се меси. Веднага обаче последваха политически демарши срещу това негово мнение, но министър-председателят вече придоби опит в политиката и започна да прилага съвременни методи на управление. В математиката също има такъв метод - да докажеш нещо, допускайки противното, когато виждаш абсурда на допуснатото. Затова и ако Бойко Борисов беше твърдо застанал зад тезата за ненамеса на държавата в сделката, щеше да се надигне една вълна, която щеше да го удави кабинета. Но премиерът постъпи мъдро, като формално отстъпи пред този политически натиск и сега вече ясно се вижда от всички пълният абсурд пред евентуална намеса на държавата в сделката, с изключение, разбира се, на определени политически среди. Но всички видяхме, че болшинството от експертите веднага логично казаха "не" на каквото и да било държавно участие в продажбата на активите на ЧЕЗ у нас.
На първо място, ако държавата вече решила да участва в сделката, така тя щеше да влезе в противоречие с висящото арбитражно дело във Вашингтон. Стана ясно, че има клауза, при която Гинка Върбакова се задължава да съдейства по това дело, което е естествено, защото трябва да се разпитват свидетели, да се разгледа документация и т.н. - следователно продавачът се е защитил от гледна точка на информация. А ако в сделката влезе държавата, тя автоматично трябва да приеме тази клауза, което е нонсенс - държавата трябва да се изправя сама срещу себе си.
Второто противоречие, ако държавата беше решила да влезе в сделката, щеше да бъде фактът, че държавата сама ще определя цените на електроенергията като собственик на дружеството и сама да ги регулира чрез КЕВР. Защото всички знаем, че не регулаторът КЕВР вдига цените, а напротив - той задържа вдигането им спрямо исканията на дружествата. И какво щеше да стане - за втори път изправяне на държавата срещу държавата. А принципно исканията на дружествата за вдигане на цената на тока са преди всичко, за да инвестират в мрежата. В противен случай след време ще се окаже, че имаме централи, ама нямаме мрежа, а по-добре е да нямаме централи, а да имаме мрежа, защото ток някакси и на някаква цена винаги можем да купим, но без мрежа не можем на никого да го доставим. А ако не се инвестира в поддръжката и развитието на мрежата се получава т.нар. "Калифорнийски синдром", когато от прекалено силната рестрикция не се инвестира в мрежата, системата се срива и тогава цените стават значително по-високи от първоначалните.
Третото противоречие, ако държавата беше решила да участва в сделката за активите на ЧЕЗ у нас е, че това щеше да обезсмисли самата сделка. Ако, да речем, държавата влиза с 34% в сделката, то за Върбакова оставаха 33%. Тогава каква е логиката Върбакова да участва?
В крайна сметка влизането на държавата в сделката не само, че не е логично, но то влиза в противоречие и с Третия енергиен пакет на ЕС. Защото ние по силата на третия пакет разделихме вертикалната интеграция в енергетиката и разбира се, обратното връщане ще предизвика ответна реакция от Брюксел.
Най-важното в случая е, че смяната на собствеността не влияе на процесите на регулация и на ценообразуване. Във всички случаи искането на ЧЕЗ за вдигането на цената, както на останалите дружества, не е свързано със смяната на собствеността и подлежи на регулация от страна на КЕВР. Защото КЕВР не е регистриращ орган, а е регулиращ. Тогава КЕВР взима големия червен молив и започва да задрасква и обяснява защо. Регулаторът не е всесилен, той може да зачертае и да обоснове, но ако тази обосновка не е достатъчно добра, има Върховен административен съд, който трябва да се произнесе. Защото системата е създадена така, че да няма произвол на държавните институции. Инструментът на регулатора са решенията, които са административен акт, а те подлежат на обжалване в 14 дневен срок.
Що се отнася до апела на бизнеса държавата да си върне обратно собствеността върху двете американски централи в комплекса "Марица изток", то това е подвеждане обществото. Преди време имаше опит да се използва полският модел, дори беше предложен и проектозакон. Аз като го видях и паднах от смях, защото там пише Закон за предсрочно прекратяване дейността на американските централи, който в член 1-ви урежда компенсациите за тях. До края на преференциалния период остават съответно 5 и 8 години - и щем не щем, ще трябва да си го дочакаме този срок. Ще кажем, че ще прекратим договора, а всъщност ще прекратим този формат на договора, а ще подпишем друг, който не променя паричния поток към централите. В противен случай ще получим унгарски модел на дългите и тежки арбитражни дела, от което, разбира се, ще губи единствено държавата./ Проф. Атанас Тасев, енергиен експерт
България внася ИТ-та от Индия, Франция - алжирски лекари. С внос на ИТ експерти от Индия България бори кризата за висококвалифицирани кадри, докато Франция наема лекари от Алжир и Мароко. Това показват данни на Евростат за издадените разрешителни за работа на служители от страни извън ЕС, известни като сини карти.
С тези работни визи европейските работодатели могат да наемат специалисти в сферата на здравеопазването, високите технологии и науката. През 2016 г. сини карти са били издадени на 20 979 висшисти от трети страни. 17 630 или 85% от всички разрешителни са дадени в Германия, като най-търсени се оказват инженерите и лекарите. Работодателите във федералната република наемат лекари основно от Турция и Индия, докато за компютърни експерти разчитат на кадри от Украйна и Китай. Заради недостига на инженери немските шефове издават работни визи на специалисти от Русия, Китай и САЩ. Във Франция през 2016 г. са били наети 750 служители от трети страни, показват данни на европейската статистика. Най-много работни визи са получили инженерите, предимно от Русия и Украйна, следвани от лекари от Алжир и Мароко. От възможността да наемат висококвалифицирани кадри от страни извън ЕС са се възползвали десетки полски фирми, които през 2016 г. са поискали сини карти за 673 експерти. На четвърто място по брой работни визи се нареждат Люксембург с 636 разрешителни, следван от Италия, където са били издадени 254 документа.
България заема осмо място по „внос" на висококвалифицирани кадри от трети страни, като през 2016 г. страната ни е издала 115 разрешения за работа. У нас най-много чужденци идват в ИТ сектора, като основен донор на кадри са Украйна, Русия, Индия и Китай. Все повече работодатели наемат инженери от Русия, Турция и Тунис.
Счупихме 13-годишен рекорд по сключени бракове. Броят на сключените бракове през 2017 г. е най-висок за последните 13 години. През 2017 г. са регистрирани общо 28 593 брака, което е с 1790 повече спрямо 2016 г. Коефициентът на брачност е 4% на 1000 души. Това е най-високото ниво от 2005 г., когато коефициентът е 4.3%. Три четвърти от всички регистрирани бракове пък са сред населението в градовете, сочи изследване на Националния статистически институт (НСИ) за демографските процеси през миналата година, оповестено днес.
Средната възраст при сключване на брак за мъжете и жените е съответно 31.4 и 28.4 години.
Областите с най-много бракове на 1000 души от населението са Разград и Добрич, а най-нисък е броят им в област Враца. Броят на разводите през 2017 г. е 10 411, което е със 192 по-малко от регистрираните през 2016 г. Средната продължителност на брака до неговото прекратяване е 15.8 години.
От Националния статистически институт отчитат спад в раждаемостта. През 2017 г. в страната са регистрирани 64 359 родени деца, което е с 1029 деца по-малко спрямо 2016 г. Най-висока е раждаемостта в областите Сливен, София, Стара Загора и Пловдив. Най-ниски стойности се наблюдават в областите Габрово и Видин.
Броят на починалите продължава да расте, като за миналата година те са 109 791 души. Това е с 2211 души повече спрямо 2016 г. Равнището на общата смъртност на населението в България е най-високо сред европейските страни, отчита НСИ.
Средната продължителност на предстоящия живот, изчислена за периода 2015 - 2017 г., е 74.8 години и спрямо предходния период (2014 - 2016 г.) се увеличава с 0.1 години. Средната възраст на населението на България през 2017 г. е 43.6 години
3 422 409 мъже и 3 627 625 жени са живели в България към 31 декември 2017 г.Това означава, че на 1000 мъже се падат 1060 жени. Броят на мъжете преобладава във възрастта до 53 години. С нарастването на възрастта се увеличават броят и относителният дял на жените от общото население на страната.
Хората в трудоспособна възраст у нас към 31 декември 2017 г. са 4,248 млн. души, или 60.3% от населението на страната, като мъжете са 2,233 млн., а жените - 2,015 млн. През 2017 г. броят на трудоспособното население намалява с почти 56 хил. души, или с 1.3%, спрямо предходната година. Към края на 2017 г. над трудоспособна възраст са 1,736 млн. души, или 24.6%, а под трудоспособна възраст - 1,066 млн. души, или 15.1% от населението на страната.
Процесът на застаряване е по-силно изразен сред жените, отколкото сред мъжете. Относителният дял на жените на възраст над 65 години е 24.4%, а на мъжете - 17.4%. Тази разлика се дължи на по-високата смъртност сред мъжете и като следствие от нея - на по-ниската средна продължителност на живота при тях. В регионален аспект делът на лицата на 65 и повече навършени години е най-висок в областите Видин (29.3%), Габрово (28.2%), Кюстендил (26.9%) и Ловеч (26.6%). Общо в деветнадесет области този дял е над средния за страната. Най-нисък е делът на възрастното население в областите София (столица) - 17.2%, и Варна - 18.6%.
Общо за ЕС-28 относителният дял на населението на 65 и повече навършени години е 19.4%. Най-висок е този дял в Италия (22.3%), следвана от Гърция (21.5%) и Германия (21.2%). Общо в шест страни, включително и България, делът на възрастното население е над 20.0%.
Никой не живее в 162 селища
162 населени места у нас са без население. Най-голям е техният брой в областите Габрово, Велико Търново и Кърджали - съответно 61, 58 и 11. В 1172, или в 22.3% от населените места, живеят от 1 до 49 души включително. С население над 100 хиляди души са шест града в страната, в които живеят 34.1% от населението на страната.
В 72 общини с население под 6000 души живеят едва 3.9% от населението на страната. В същото време в деветте общини с население над 100 хил. души живеят 41.0% от населението на страната. Най-голяма по население е Столична община - 1 325 429, следвана от общините Пловдив - 345 213, и Варна 344 748. Най-малката община е Трекляно - 798 души.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |