В България токът е по-скъп, отколкото в Германия и Дания. Богатите северни страни в Европейския съюз (ЕС) плащат по-малко за електроенергия на едро, отколкото по-бедните южни държави. Най-евтина е електроенергията в скандинавските държави и в Германия. Най-скъпо е в Италия, Гърция и Португалия. България е в златната среда, но плаща повече от водещите страни, както и от бързо развиващите се прибалтийски членки на ЕС. Причините за това са неразвитият пазар, липсата на реална конкуренция и свързаност на енергийните системи. Това показват данните за четвъртото тримесечие на миналата година на генерална дирекция "Енергетика" към Европейската комисия.
Така докато в Дания, Швеция и Финландия средните цени на едро са в диапазона 30-33 евро за мегаватчас, то в България цената е 40.70 евро. В Германия също плащат за ток по-малко - средно 33.90 евро за мегаватчас. Най-евтино е в Норвегия - 30 евро. В същото време в Италия, Гърция и Португалия плащат двойно - до почти 61 евро за мегаватчас.
Липсата на конкурентен пазар на електроенергия в България, за който се говори от години, е причината за скъпия ток на едро. В края на миналата година цените за бизнеса на свободния пазар тръгнаха нагоре. Тогава работодателите заявиха, че става въпрос за манипулация на пазара, тъй като на практика на него участват ограничен брой играчи. "На борсата по това време имаше двама продавачи - АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2". Пускаха се малки количества, които вдигнаха цената с огромни проценти. В същото време за деветте месеца на миналата година увеличението на тока при АЕЦ и държавната ТЕЦ е под 5%. Тогава откъде дойде разликата?", възмути се шефът на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев пред в. "Сега". Според него повишението на цените в края на миналата и началото на тази година е било лишено от икономическа логика и е резултат от спекула. В резултат, под заплаха от протести, Народното събрание гласува промени в Закона за енергетиката, с които търговците на борсата ще станат в пъти повече. Една от основните поправки е зелените централи с мощност от над 4 мегавата и когенерациите също да продават тока си на свободно договорени цени. Затова и бизнесът призова държавния глава Румен Радев по-бързо да обнародва новия Закон за енергетиката. Ефектът обаче ще се усети евентуално след месеци.
Експертите на ЕК отчитат, че през последните три месеца на миналата година цената на тока в Европа се е повишила в повечето страни. Но там, където има по-добра свързаност на енергийните системи и по-голяма конкуренция, цената се задържа. В страни като Гърция и Италия, които остават относително изолирани, цената е по-висока. Италия е и нетен вносител на електроенергия, което също е фактор, за да държи тя най-високата цена в Европа в края на 2017 г.
Цените на едро са важни за индустрията и за търговците на ток и обикновено се различават от цените за бита. Данните на Евростат за цените на дребно за битовите потребители в края на миналата година показаха, че у нас стойностите са най-ниски. През първата половина на 2017 г. българите са плащали по-малко от 10 евро за 100 киловатчаса, докато в Дания и Германия - над 30 евро. Съпоставката обаче е само за крайни цени и не се обвързва с нивото на доходите и покупателната способност.
Тв рекламите с лотарийни милионери може да секнат. Масовата продажба на лотарийни талони за търкане ще бъде забранена, както и рекламите на новоизлюпени усмихнати милионери в най-гледаното време на телевизиите. Такива законови промени готвят от Националния фронт за спасение на България. Ако идеите на партията на Валери Симеонов бъдат подкрепени, талончета на късмета ще се продават само на места, които имат лиценз за организиране на хазарт, и ще изчезнат напълно от обикновените търговски обекти - супермаркети, лавки, офиси на мобилни оператори, застрахователни посредници и платежни услуги. НСФБ е част от коалицията "Обединени патриоти", която партнира на ГЕРБ в управлението.
Рекламата на хазарт в медиите няма да се забрани напълно, но ще се ограничи. "Ограничението е, когато правите реклама, да не съобщавате, че Иван Петров от Трън е спечелил фамозната сума от 200 хил. лв. Нормално е да се съобщават самата игра, денят на теглене на печалбите и друга подобна информация, но не и да се показват спечелилите, което според нас стимулира прекалено участието в такива игри, това започва да придобива мащабите на епидемия", обясни пред "Сега" Христиан Митев (НФСБ), който е и зам.-председател на правната комисия в парламента. По думите му хазартният бизнес и без друго ползва достатъчно облекчения.
Пакетът от промени, лансирани от патриотите, ще обхване два закона - за хазарта и за радиото и телевизията. Ограниченията за организиране на игри и продажбата на талончета за лотарии ще важат за всички търговски обекти, които нямат лиценз от Държавната комисия по хазарта. Това означава, че билети за търкане ще се продават само в тото пунктове, казина, бинго зали и др. подобни. "Такава е била регламентацията и преди 2012 г. Ние не правим нещо коренно различно, което е съществувало и преди", обясни Христиан Митев. В закона за хазарта ще бъде въведена забрана не само за пряка, но и за непряка реклама за хазарт, т.е. при случаи, когато при търговската разгласа на други продукти се рекламират по скрит начин и всякакви форми на хазартни игри. Същите ограничения ще се запишат и в медийния закон. Така игрите с талончетата ще бъдат ограничени както търговските съобщения за алкохол и цигари, поясняват партньорите на ГЕРБ в управляващата коалиция.
"Обединените патриоти" все още не са готови с конкретни предложения, защото предстои идеите на депутатите на Валери Симеонов да бъдат обсъдени от цялата парламентарна група до края на седмицата. По думите на Митев някои от колегите му дори мислят за още по-сериозни рестрикции. Проверка на "Сега" сред депутати на БСП и ГЕРБ показа, че има немалко гласове в подкрепа на предложените от НФСБ промени. "Това означава, че може да преодолеем очакваната силна съпротива на хазартното лоби", коментира депутат от мнозинството. Вицепремиерът Симеонов съобщи по БНТ, че е водил разговори с ръководството на ГЕРБ по темата и очаква техния отговор.
Симеонов обяви, че вече има жесток отпор от хазартното лоби." Съпротива има и ще има. Вече има удари под кръста, даже и с посегателство върху семейството ми, но не искам да коментирам това", каза вицепремиерът. Той отправи остри критики срещу държавния регулатор в тази сфера. "За мен комисията по хазарта е пробита, тя обслужва хазартните олигарси", заяви Симеонов в интервю за националната телевизия.
Облагане
Хазартният бизнес у нас от години се радва на специално данъчно третиране - като плащане на такси вместо данъци. Според информация на Amadeus на Moody's приходите на сектора за 2017 г. са доближили 3 млрд. лева. И постъпленията от хазарт в бюджета растат от година на година, но са скромни на фона на оборотите. За миналата година например компаниите от хазартния бранш са внесли в държавната хазна 177 млн. лева. Депутатът от НФСБ Христиан Митев посочи пред "Сега", че патриотите не предлагат вдигане на облагането за хазарта само защото се съобразяват с "колегите от ГЕРБ да няма промяна на данъчната политика".
При липса на борба с корупцията ЕК ще трябва да се намеси. ЕК предлага за бъдещия бюджет на ЕС да бъде въведен нов механизъм за "Добро финансово управление и върховенство на правото". С него Европейската комисия може да наложи финансови санкции, ако прецени, че в дадена страна членка има "общи недостатъци" по отношение на върховенство на закона, които могат да доведат до злоупотреба с европейските средства. Комисарят по правосъдието, потребителите и равенството между половете Вера Йоурова обяснява как процедурата би работила.
Концепцията за "общите недостатъци" изглежда доста разтеглива. Как ще бъде задействана?
-Оценката на бъдещата комисия (след 2019 г. - бел. ред.) трябва да бъде много конкретна, много специфична. Тя трябва да установи, че нарушението на независимостта на съдебната система, провалът да се действа при нередности или кражби при обществените поръчки и т.н. заплашват интересите на целия ЕС. Тогава ЕК ще започне дебат със страната, за да поиска обяснения. Със сигурност тази процедура няма да може да се стартира заради единични случаи, трябва да има доказана систематичност. Но например, ако ОЛАФ ни съобщи, че неговите разследвания не се взимат сериозно от властите, то това може да предизвика оценката на ЕК, че в страната има провал при борбата с кражбите на европейски средства. Ако ЕК види, че в дългосрочен план властите не се борят с корупцията и не правят достатъчно да защитят финансовия интерес на ЕС, то тогава ние ще трябва да се намесим, защото това изискват договорите на ЕС
В България и Румъния се прилага Механизмът за сътрудничество и проверка - на теория той трябва да гледа изключително детайлно проблемите на страната, но реално всички са наясно, че той не работи.
-Оценката по отношение на използването на европейските фондове и върховенството на закона ще бъде направена за всяка страна поотделно. Така че не мога да кажа дали България и Румъния, които сега са под МСП, биха предизвикали санкции.
Можем ли да предположим, че с този нов механизъм за върховенството на закона МСП ще отпадне и наблюдението на България ще стане част от общия механизъм?
-Двата механизма са различни, така че не може да се прави такава връзка. Акцентът на новия механизъм са европейските фондове.
Каква е разликата със съществуващата процедура за нарушения? В България средствата по структурните фондове бяха замразявани вече няколко пъти.
-Ще бъдем много по-ясни. В сегашната система има толкова много условия, които могат да доведат до замразяване на средствата, и искаме първо те да бъдат подчертани, но, на второ място, добавяме и ясна дефиниция на върховенството на закона.
Thomson Reuters вероятно ще изчислява СОФИБОР от 1 юли 2018 г. Thomson Reuters вероятно ще изчислява пазарните индекси СОФИБОР и СОФИБИД от 1 юли 2018 г., съобщи Менда Стоянова, председател на комисията по бюджет и финанси в парламента, пред БНР. По думите й в момента се водят преговори.
Според източници на "Капитал" разговорите се водят от месеци, като процесът не е финализиран поради фактори от техническо и регулаторно естество, но очакванията са това да се случи. Към днешна дата обаче въпросът все още е отворен, коментираха от банковия сектор. За тях и за клиентите им темата е важна, тъй като засяга основен ценообразуващ индекс, включен в лихвите на множество договори по кредити в левове.
Името на компанията до момента не е оповестявано, тъй като Thomson Reuters е глобална борсово търгувана компания и информация от подобно естество оказва влияние на поведението на инвеститорите.
Защо и как
Промяната в администрирането на СОФИБОР от БНБ до 1 юли към друг администратор се налага от изскванията на Регламент 2016/1011 на Европейския съюз относно индексите, използвани като бенчмаркове за целите на финансови инструменти и финансови договори, който се въвежда и в българското законодателство. Цялата тази промяна се наложи заради скандала с манипулирането на LIBOR през 2012 г. Според този регламент след 1 януари 2018 г. бенчмарковете трябва да се изготвят от лицензирани или регистрирани администратори от Европейския съюз или от трета държава, включени в регистър, поддържан от Европейския орган за ценни книжа и пазари.
За промяната, която ще засегне индекса, е известно още от март миналата година, когато самата БНБ оповести, че от 1 юли 2018 г. ще преустанови изчисляването на индекса във връзка с изисквания на европейски регламенти и въвеждането им в българското законодателство. Решението е именно във връзка с прилагането на изискванията на регламента, чиито разпоредби са заложени в проект за промени в Закона за кредитните институции, Закона за потребителксия кредит и Закона за кредитите на недвижими имоти на потребители, внесени на 2 май 2018 г. от Менда Стоянова. Дори те да не бъдат гласувани обаче, регламентът има пряко действие и директно се прилага и в България.
С промените ще бъде записано, че когато пазарен индекс, който банки ползват за формиране на референтен лихвен процент по договори за кредит, се промени съществено или вече не се изготвя, банките ще го заменят с друг. Замяната ще се случва по план, изготвен от банките, представен в БНБ и одобрен от регулатора. В тези планове банките представят към какви индекси ще транзитират при образуването на референтния лихвен процент, евентуално заменяйки СОФИБОР, както и методите на изчисляване.
Ако не е СОФИБОР
Ако Thomson Reuters или някой друг поеме изчисляването и поддържането на СОФИБОР, на банките няма да им се наложи да правят рязък завой за пренастройване в лихвообразуването. При забавяне обаче може да се наложи да се мислят алтернативни решения към какво да се вържат плаващите лихви по левови заеми.
Възможни варианти са избор на индекс, изчисляван на база данни от официална статистическа информация, комбинация от индекси с обвързване с цената на финансиране. Изискването на регламента е да са публично достъпни данни. Всяка банка сама решава какъв вариант и каква комбинация да приложи. Обявяваната ежемесечно от БНБ средна пазарна ефективна годишна лихва по депозитите е един такъв публичен индекс, който директно обвърза цената на кредита с цената, на която се финансира банката.
По думите на Менда Стоянова пред БНР в предложенията за промени в българските закони различното от това, което е посочено в текста на регламента, е, че предлаганите законови промени указват, че в момента, когато се прави замяна на индекси, когато един индекс престава да съществува, не трябва това да влошава положението на клиентите и договорените лихвени нива да бъдат повишавани. Според Менда Стоянова в предложените промени е предвидено, ако предсрочно в първите 5 години се погаси кредит и това се случи при промяна на съответната формула за изчисляване - на базата на това, че някой от индексите е заменен, потребителят може да смени банката си, без да плаща наказателна санкция. По думите й промените трябва да влязат в сила от 1 юли 2018 г.
Промяната засяга основно договори за жилищни и потребителски кредити с банки, но индексът свободно може да е бил ползван във всякакви други договорни взаимоотношения между търговски контрагенти за плащания, задължения и др. Няма официални данни колко са договорите за кредити, които биха били засегнати от евентуална промяна. Асоциацията на банките в Бългрия не събира такава информация. Това се счита за търговска информация за всяка банка. От БНБ също няма данни за броя на договори с референтен лихвен процент, използващ СОФИБОР.
Ананиев: Няма да се спестяват пари от спешната помощ. Няма да се спестяват пари от спешната помощ, каза министърът на здравеопазването Кирил Ананиев по време на заседание на парламентарната комисия по здравеопазване.
Сумата за спешната помощ през тази година за областните болници няма да бъде по-малка, отколкото през миналата година, увери той. Министър Ананиев допълни, че ще се сключат договори с всички спешни центрове, с които е имало договори и през миналата година. Може да има промяна във финансирането на един или друг център, но то ще бъде на база преминал болен, каза още той.
По думите му в момента се събира информация и ще се направи анализ, за да може от следващата година да има диференцирано плащане на база качество и количество оказана помощ.
Министър Ананиев каза още, че са подписани договори с държавните и общински лечебни заведения и вече им е изпратен аванс. Започваме ритмично финансиране на тези лечебни заведения на месечна основа, за да има регулярни плащания, каза още той.
ЕП ни даде за пример как се харчат пари за инфраструктура. Инфраструктурни проекти в България бяха обявени за образцови от ЕП. Това стана с приемането на доклада за насърчаване на устойчивия транспорт и премахване на участъците с недостатъчен капацитет в ключови мрежови структури. Той е изготвен от българския евродепутат Андрей Новаков и получи повече от 73 процента одобрение. От 650 гласували "за" бяха 475, "против" 153, "въздържали се" 22. В доклада са включени и инфраструктурни обекти в други страни от Източна Европа.
Сред посочените за пример са жп линията София-Пловдив, метрото и магистрала "Тракия", като е проучено еврофинансирането за периода 2007 - 2014 г., поясни Новаков. Те са образци как се управляват еврофондове, заяви той. Те показват как се строи в България, такова е мнението и на ЕП. С това мнозинство за доклада става ясно че за последните 10 години в България се строи по учебник, поясни Новаков. Според него 25 те процента против доклада показват, че тези, които са против кохезионната политика, са малцинство.
Кохезионната политика трябва да я има, допълни Новаков. Ще изпратим доклада до ЕК и ЕП, за да покажем, че има смисъл и да тя продължи, особено финансирането на обезлюдените райони и че не трябва да се делим на държави във и извън Шенген. Както и че фондовете не трябва да се използват като морков и тояга, обобщи Новаков.
Кърпят 700 хил. квадрата дупки в градовете. Близо 700 хил. квадратни метра улични дупки ще бъдат асфалтирани в големите градове на страната през тази година, показа проверка на „Монитор".
Само в София предстоят ремонти на 54 000 квадратни метра настилка на ул. „Граф Игнатиев" и на над 200 000 квадрата на други улици.
В Русе ще бъде положена нова настилка на 140 улици с площ от 319 552 квадрата. В Пловдив пък от 1 май в ход е реконструкцията на булевардите „Руски" и „Шести септември", а във Варна - на бул. „Приморски". С пълна сила капитални ремонти на улици се правят още и в други големи градове като Велико Търново, Шумен и Кюстендил.
Междувременно стана ясно, че при забавяне на ремонта на столичната улица„Граф Игнатиев" фирмата изпълнител ще отнася по 240 хил. лв. глоба за всеки просрочен ден.
Кораби ще зареждат втечнен газ от пристанищата до 2029 г. До 2029 година пристанищата от основната европейска мрежа, включително Бургас и Варна, трябва да имат изработени устройства за зареждане на корабите с втечнен газ. Това е приела Европейската комисия, според която тези точки ще се ползват и за зареждане на пристанищната механизация. Това съобщи във Варна шефът на ИА „Морска администрация", кап. Живко Петров на стартиралия Европейски форум за морски транспорт. Основна му задача е обсъждането на стратегията за морския транспорт на ЕС за периода 2019-2028 година. Мащабното събитие е част от програмата на българското председателство на Съвета на ЕС и ще продължи до 5 май. Екологичната тема е една от темите, залегнали в дневния ред на форума.
Според кап. Петров, зареждането с втечнен газ е само една от промените, които предстои да бъдат въведени във връзка приноса на корабоплаването към опазването на атмосферата от вредни емисии. „Оказа се, че корабоплаването и морският бранш до момента са най-слабо регулирани в тази насока. Индустрията и енергетиката дадоха своя принос. Сега е време и корабоплаването да поеме своята тежест в голямата задача за намаляване на вредните емисии. Въпросът се обсъжда и в Международната морска организация на световно ниво, къдeто Европа е водеща в този аспект. Целта е да се намалят, както твърдите частици, така и въглеродните и азотните окиси и съдържанието на сяра. В момента се разработват регулации за използване на гориво с ниско съдържание на сяра в европейските пристанища. Следващата стъпка е голяма част от сега използваните неекологични горива със сяра, мазут или тежки въглеводороди, да бъдат заменени с алтернативни, като втечненият природен газ, например.
Другото алтернативно гориво е зареждането на корабите с електрическа енергия в пристанищата. „Към момента, докато корабът се обработва, работят неговите генератори, които горят мазут и излъчват вредни газове, за да произвеждат електричество за корабните съоръжения.
Новата политика е самите пристанища да изградят такива системи за зареждане на корабите с достатъчна мощност, за да не работят двигатели с вътрешно горене, а да се използва захранване от брега", коментира кап. Петров.
На форума ще се обсъжда още морската сигурност, морските магистрали и фериботния транспорт. Според експертите, за развитието на т.нар. морски магистрали в Черно море, е необходимо не само обновяването на съществуващия фериботен флот на България, а и да се създадат нови търговски отношения и връзки. Обсъжда се и визия за разширяването на съществуващата връзка България - Украйна - Грузия с Русия и Турция.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |