Гладът за кадри у нас е най-голям от 8 г. насам. Бизнесът у нас е изправен пред най-големия недостиг на кадри от 2011 г. насам. Това сочи проучването "Недостиг на таланти 2018" на фирмата за персонал "Менпауър", включващо над 600 компании.
Общо 68% от фирмите в България се затрудняват да запълнят свободните си позиции, като най-сложни за намиране са квалифицираните работници, инженерите и шофьорите. Дефицитни са още служителите за ресторанти и хотели, здравните специалисти, ИТ специалистите, търговските представители. В топ 10 на най-трудно намираните кадри попадат още мениджърите, офис служителите, счетоводителите и финансистите.
Според изследването 38% от работодателите посочват липсата на кандидати като основна причина за недостига на кадри в България. Сред останалите пречки са липсата на умения по специалността (24%), както и на опит (11%). 11% от компаниите не могат да запълнят свободните си места заради очакванията на кандидатите за по-високо заплащане и липсата на т.нар. меки умения - комуникация, работа в екип и решаване на проблеми.
Още три балкански държави са сред страните, изпитващи най-големи трудности в намирането на подходящи служители. В Румъния от недостиг на кадри се оплакват 81% от предприемачите, в Турция - 66%, а в Гърция - 61%. Най-сериозно е положението с намиране на служители в Япония (89%), Тайван (78%) и Хонконг (76%), както и в Сингапур (56%), Индия (56%), Словакия (54%) и Аржентина (52%).
Ирландия (18%), Великобритания (19%) и Холандия (24%) изпитват най-малко трудности да попълнят свободни позиции, като работодателите, заявили, че не могат да открият търсените кадри, са съответно 18%, 19% и 24%.
Борисов поиска от ГЕРБ да стопира втори лобистки закон. Премиерът Бойко Борисов нареди на депутатите от ГЕРБ да оттеглят пореден законопроект, който предизвика съмнения и критики за лобизъм в полза на определени фирми за сметка на други. Става дума за промени в Закона за акцизите и данъчните складове, с които депутати от ГЕРБ начело с шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова предложиха драстично да се завиши акцизът на нагреваемите цигари още от октомври. Мотивите са, че така в хазната ще влязат 15 млн. лв. повече. Срещу мярката се противопоставиха и депутати от управляващата коалиция. От ВМРО директно нарекоха законопроекта лобистки и прибързан, с което се дистанцираха от съратниците си в "Обединени патриоти".
От Солун, където се провежда четиристранна среща за Балканите, премиерът обяви пред български журналисти, че е бесен на патриотите, и нарече поведението им "зверски популизъм". "Разпоредил съм на Цветанов да изтеглят закона, да направят срещи. Правим този подарък, бедна България, подаряваме тези пари. Патриотите, като дойдат сега за бюджета, ще им извадя тези пари. Много им стисках зъбите. Достатъчно", разгневи се премиерът. Преди седмица той нареди на депутатите от ГЕРБ да оттеглят законопроекта за създаване на автомобилна камара, след като малките автобусни превозвачи излязоха на протест срещу задължението да се сдружават по ред, определен от големите филми.
По-рано вчера депутатите от ВМРО категорично осъдиха повишението на акциза на бездимните цигари и заявиха, че мярката няма нищо общо с грижата за повече постъпления в хазната. В същото време колегите им от НФСБ заедно с мощна група депутати от ГЕРБ подкрепиха законовата промяна. В парламента вчера патриотите от НФСБ едно към едно повториха неубедителните мотиви за по-високия акциз, представени ден преди това от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова. Тя обясни, че преди една година, когато парламентът е гласувал да се въведе акциз върху този нов продукт, депутатите въобще не са предполагали, че толкова бързо ще нарасне потреблението му. Тогава бе избрана ставка като тази на насипния тютюн, те. доста по-ниска от акциза на обикновените цигари, тъй като те са по-малко вредни за здравето. Ако в края на 2017 г. потреблението на нагреваемите цигари е било 1%, сега е 1.4%, а до края на годината ще стане 1.6%, заяви Менда Стоянова. Според нея обаче продуктът е вреден и трябва да бъде облаган като конвенционалните цигари. До момента бюджетът е изгубил 15 млн. лв. и ако не се промени ставката още сега, ще загуби още 15 млн. лв., сметна тя.
Нейни колеги от ГЕРБ вчера обясниха в кулоарите на парламента, че тези допълнителни 15 млн. лв. са изключително важни. "Бюджетът тази година е много по-социален и с по-голям акцент върху образованието и сигурността, като 15-те милиона лева, които биха дошли от корекцията на акциза, ще бъдат полезни именно в тази посока", разви тезата Александър Иванов от ГЕРБ. И поправи журналистите, че не става дума за повишение на акциза, а за "изравняване на цената на едни тютюневи изделия към цената на другите". На практика обаче предложението е акцизът на бездимните цигари да стане от сегашните 152 лв. на килограм на 177 лв. на 1000 къса плюс 25% от продажната цена. Което на практика означава частта от цената, която отива в бюджета под формата на акциз, да се вдигне от 93 ст. на 2.50 лв., а заедно с ДДС - от 1.87 на 4.47 лв.
Unilever купи сладоледите "Дени". Британският концерн Unilever купи "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, която произвежда сладоледите с марка Denny Ice Cream. Сделката, чиято стойност не беше обявена в съобщението, подлежи на одобрение от Комисията за защита на конкуренцията.
По инициатива на Unilever
Маркетинг мениджърът на българската компания Александър Цветанов заяви пред "Капитал", че инициативата за сделката е на Unilever, а преговорите се водят от една година.
"Сладоледена фабрика" е основана през 1993 г. от Цветан Цветанов и братовчед му Румен Данчев. Освен тях сега съдружници са и синовете на Цветанов - Александър и Вилиян.
Българското подразделение за сладоледи на Unilever и великотърновската компания ще се слеят, новата структура ще е част от Unilever South Central, а Цветан Цветанов ще бъде нейният управляващ директор. "Всички работещи в компанията ще запазят местата си", посочи Александър Цветанов.
"За нас е удоволствие да приветстваме Denny Ice Cream в семейството на Unilever. Техните познания за местния пазар правят марката много харесвана от българските потребители. Също така съм доволен, че Цветан Цветанов ще се присъедини към нас, тъй като той е изключителен предприемач. Той ще играе важна роля в създаването на светло бъдеще за този нов бизнес", коментира в съобщението за сделката Джеймс Симънс, управляващ директор на Unilever South Central Europe.
Според управителя на българската компания Цветан Цветанов присъединяването към портфейла на водещ световен производител на сладолед ще бъде от полза за марката Denny Ice Cream. "Горди сме, че през последните 25 години сме построили такъв голям бизнес в България, и вярваме, че нашето наследство и познания са перфектни за Unilever", цитиран е той в съобщението.
Втори по пазарен дял
Българското дружество произвежда цялата гама сладоледи - импулсни (на клечка, във фунийка), фамилни (кутии, големи разфасовки), за ресторанти и барове, торти и др. От доклада за дейността на фирмата през 2017 г. става ясно, че 65% от продажбите са били за българския пазар, 15% - за ЕС, а 20% - за трети страни. Според данните в Търговския регистър финансовите резултати на компанията се подобряват - приходите през 2017 г. са нараснали до 12.174 млн. лв (11.006 млн. лв. за 2016 г.), а печалбата е достигнала до 2.241 млн. лв. (1.173 млн. лв. за 2016 г).
"Ние сме втори по продажби на сладолед в страната с около 15% пазарен дял в обем и 12% в стойност", уточни за "Капитал" Александър Цветанов.
"Сладоледена фабрика" притежава производство във Велико Търново, а през 2016 г. инвестира над 5 млн. лв. и в предприятие в промишлената зона на Дебелец, което утроява капацитета й. Освен това компанията инвестира над 100 хил. лв. в слънчеви панели, а системата за спестяване на енергия й позволява да намали разходите си до 30%.
"От началото на тази година отчитаме ръст от 25-26% на продажбите в стойност спрямо същия период на миналата година. Планираните за тази година инвестиции са за около 3 млн. лв. и включват покупката на два ТИР-а, работещи с метан, маркетинг в търговски условия, промоции", коментира Александър Цветанов.
През тази година дружеството ще приключи с изграждането на логистична база в Стара Загора за 800 палета, в която инвестира около 1 млн. лв. Очакванията са тя да разшири позициите на марката в Южна България и да подобри качеството на дистрибуцията.
Купувачът
Unilever е един от водещите световни доставчици на продукти за красота и лична хигиена, домашни грижи, храни и напитки, които достигат до 2.5 млрд. потребители дневно в над 190 страни. Корпорацията има 161 хил. служители, отчита продажби за 53.7 млрд. евро през 2017 г. и притежава над 400 марки, сред които Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann, Lipton, Wall, PG Tips, Ben & Jerry's, Magnum, Lynx.
В Южна и Централна Европа групата Unilever работи в сектора на храните, грижа за дома и личната хигиена чрез поделенията Unilever South Central Europe и Unilever Romania. Unilever South Central Europe чрез офиса в Букурещ отговаря за маркетинга и продажбите в Румъния, България, Сърбия, Черна гора и Молдова.
"Мелексис" започва разширение с инвестиция за 17 млн. евро. Производителят на чипове и сензори за автомобилната индустрия "Мелексис България", който е част от белгийската група Melexis, започна разширение на базата си в София с инвестиция за 17 млн. евро. Проектът включва увеличаване на производственото пространство, складовите площи и развойния център и е част от 5-годишен план на стойност 75 млн. евро. Строителството се очаква да приключи в рамките на 2 години.
Новата сграда
Комплексът на "Мелексис" в квартал Горубляне, който в момента е с площ 7500 кв.м, ще бъде разширен с нови 15 хил. кв.м. Сградата ще бъде енергийно ефективна, като ще има автоматизирана система за управление, умно следене на температурата и силата на осветлението, повторна употреба на енергията и топлината от сградната апаратура, казаха от компанията. "За следващите 5 години напред имаме амбициозни планове, които започваме да реализираме поетапно с първата копка на новата сграда. Растежът на екипа ни следва и глобалната тенденция на Melexis, като набирането на кадри през тази година е с фокус към отделите, занимаващи се с развой, производство, планиране и IT", каза управителят на "Мелексис" Силвен Коло.
Към момента в българския офис на Melexis работят 475 души, а плановете включват броят им да нарасне до 575 до края на тази година. Още около 160 души ще бъдат наети до 2022 г., когато ще приключи сегашното разширение. Компанията започна работа в България през 2000 г. с около 50 души екип.
Финансов ръст
През 2017 г. "Мелексис" е увеличила продажбите си с над 70%, като обемът им е достигнал 56.4 млн. лв. Нетната печалба е нараснала с 23% до 2.7 млн. лв. Основен фактор е по-голямото количество на тестваните електронни компоненти, се посочва в отчета. Компанията предоставя услуги по тестване и проби на компоненти за белгийския си собственик. В резултат на инвестиционната програма за увеличаване на производствения капацитет през миналата година стойността на имотите, машините и съоръженията в баланса на дружеството са нараснали с 12 млн. лв.
"Кемпински" в Банско отново е №1 в България. "Кемпински Хотел Гранд Арена Банско" спечели за втора поредна година титлата за „Най-добър хотел на България за 2018г." („Bulgaria's Leading Hotel 2018") от Световните туристически награди (World Travel Awards). Гласуването се проведе онлайн на официалната страница на организацията и бе отворено както за професионалисти от сферата на туризма, така и за крайните потребители. Тазгодишната гала церемония по връчването на наградите се състоя на 30 юни, събота в историческата зала „Запейон" в центъра на гръцката столица Атина. По време на най-дългоочакваното събитие в европейската хотелиерска индустрия, Кемпински Хотел Гранд Арена Банско бе признат за победител на една от най-желаните награди в хотелиерския бизнес.
По повод на спечелената награда, Генералният Мениджър г-ца Наталия Каширская коментира: „За нас е огромна чест да спечелим отличието за втора поредна година. Това поставя Банско на световната карта, откроявайки го като дестинация на много високо международно ниво. Много съм щастлива, тъй като това е чудесно признание за екипа на хотела. Искрено благодаря на всички гласували за доверието им и за високата оценка".
В момента се провежда и гласуване за „Най-добър спа център на хотел в България 2018" ("Bulgaria's Best Hotel Spa 2018") в текущото класиране за Световните спа награди (World Spa Awards). Гласуването ще бъде отворено до 17 август 2018г. и всички желащи да подкрепят единствения Kempinski.
СПА центърът на хотела е изцяло реновиран с уникални термални съоръжения на водещата в световен мащаб немска фирма Klafs. За първи път в България тук гостите могат да се насладят на уникална дизайнерска арома парна баня с капацитет за 15 човека, която е първата по рода си не само в България, но и първата пусната в експлоатация от германския производител. Напълно обновеният спа център разполага с четири различни вида сауни - последно поколение билкова сауна с капацитет за 15 човека, инфрачервена сауна с вградени сензори за биометрични данни, измерващи температура на тялото, кръвно налягане и пулс, автентична Финландска суха сауна и иновативен санариум - комбинация от парна баня и сауна с капацитет за 15 човека. Новата термална зона предлага още отопляема релакс пейка - лакониум по индивидуален проект на архитектите Маргарита Божинова и Славин Байлов, два приключенски душа за контрастна терапия топло-студено с четири екзотични преживявания - топъл тропически дъжд, студен водопад, освежаваща мъгла и стимулиращи джетове, освежаваща снежна стая с постоянна температура -13º C за криотерапия и специално обособена зона за дълбок дигитален релакс, оборудвана с пет анатомични самозатоплящи се легла, регулируеми според индивидуални предпочитания на клиента. Тук гостите могат да се потопят в приказка за огън и лед пред камина, срещу която е разположен леден фонтан за освежаване и дизайнерски хималайски фонтан с питейна вода за утоляване на жаждата.
Водната зона на модерния СПА център има обновен интериор с един вътрешен и два външни басейна, открит детски басейн, външно джакузи и обновено вътрешно джакузи.
Новият СПА център предлага също и предпочитаната от световно известни спортисти, NORMATEC технология - възстановяваща система за крака след физическо натоварване и спорт за подобряване на кръвния поток и тонуса.
Витамин барът, намиращ се в непосредствена близост до СПА рецепция също е с изцяло нов облик с осветен бар от полускъпоценни камъни, уютна зона за релакс, камина и екзотично озеленена вътрешна градина, предлагащ богат избор от освежаващи коктейли, смутита и здравословно балансирано меню.
С обща площ от 1200 кв.м., новият спа център е един от най-големите и модерно оборудвани в страната, предлагащ разнообразие от сезонни процедури, ексклузивна козметика и автентични лечебни източни практики.
Белград: Има увеличение на мигрантите, идващи от България. От месец май има увеличение на броя на мигрантите и бежанците, които влизат в Сърбия от България. Това съобщиха от Републиканския комисариат за миграция и бежанци в Белград.
В Сърбия в момента има 2891 миграти и бежанци. 324 от тях са настанени в приемни центрове в област Пчиня. Там се настаняват мигрантите, които идват от Македония и България. В приемните центрове в област Пчиня броя на мигрантите е намалял с 38 за последните два месеца. За същия период има двойно увеличение на броя на мигрантите, които са дошли от България в Сърбия.
В приемния център в Босилеград в момента има 50 мигранти от Близкия и Средния изток. В приемния център във Враня - 114 мигранти, в Прешево - 85 и в този в Буяновац - 75 мигранти. Всички те са дошли от Македония. Най-много бежанци има от Афганистан, а след това са тези от Пакистан, Иран и Ирак.
Броят на тези от Сирия представлява 1.8 на сто от общия брой бежанци. От началото на 2018 година до 1 юни през всички 18 приемни центрове в Сърбия са преминали общо 8602 души. За същия период 3185 бежанци и мигранти са изразили желание да получат убежище в Сърбия, но само 78 от тях са подали молба за това.
Погват частни фирми за джигити с актове. Частни фирми ще бъдат проверявани за служители, които имат неплатени актове към Пътна полиция и множество нарушения, но въпреки това са назначени на длъжност „шофьор". Такова предложение е направено след съвещание между няколко министерства, провело се в МВР, научи „Монитор".
Причината за по-крутите мерки, които все още се обмислят, е големият пътен травматизъм в работно време, както и на път към работа.
„Сериозен проблем е високата смъртност при пътувания по време на работа. През периода 2011-2017 г. по вина на водачи на фирми са загинали 685 и са били ранени 9137 граждани. В тази статистика не са включени пътнотранспортните произшествия с участие на служителите от държавната и общинската администрация, както и пострадалите по време на работа като пешеходци и велосипедисти", се казва в доклад на МВР, изпратен до Министерския съвет.
Правителството реши - болничните ще се изплащат по часове. Кабинетът прие предложението на социалния министър Бисер Петков болничните вече да се изплащат в часове, а не в дни както беше до сега. Промяната ще засегне тези, които работят на смени.
Така ако те отсъстват от работа за 1 ден, а работният им ден е 12 часов, ще получат обезщетение общо колкото за 12 часа. Според синдикатите промяната може да е в ущърб на работещите, а според работодателите това може да доведе до злоупотреби. Промените влизат в сила от този месец. Целта на измененията е гарантиране правата на работниците и служителите, както и на работодателите. Очаква се това да доведе до по-голяма справедливост при заплащането, защото по този начин щял да бъде обхванат реално положения труд.. По часове ще бъде изчислявано и майчинството.
Регламентира се и ползването на 365 дни отпуск при осиновяване на дете до 5-годишна възраст, както и на допълнителния отпуск при отглеждане на дете до 2-годишна възраст, ако след изтичане на отпуска, детето не е навършило 2-годишна възраст.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |