Срещу предложените от Министерството на финансите промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО) се обяви и Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО), тъй като „тайната разработка" не е обсъждана с тях.
В разпространена до медиите позиция, от БАДДПО са категорични, че с предлагания законопроект са нарушени важни правни принципи и характеристики на правовата държава, като:
а) принцип на законността, който включва прозрачен, отчетен, демократичен и плуралистичен законодателен процес;
б) принцип на правната сигурност, който изисква разпоредбите да са ясни и предвидими (особено за адресатите им, подчинени на тях) и да не се променят ретроспективно;
в) забрана на произвол на изпълнителната власт, т.е. всяка намеса на публичната власт в сферата на частната дейност на дадено лице трябва да е оправдана от установени в законодателството съображения и да се осигурява защита срещу произволна или непропоционална намеса. Нуждата от подобна защита е общ принцип на правото на Европейския съюз.
Постоянно променящата се правна рамка създава лош инвестиционен „климат" и разколебава бъдещите инвеститорите или мотивира сегашните инвеститори да се оттеглят от българския пазар на допълнително пенсионно осигуряване.
Според Асоциацията на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, всякакви промени, които се отнасят до сектора на допълнителното пенсионно осигуряване, следва да се предлагат, дискутират и осъществяват след приключване на прегледа на активите на пенсионните фондове. Видно от актуализираната през април 2016 г. Национална програма за реформи се залага след провеждане на този преглед да се изготвят нови законодателни промени през септември 2016 г.
КСО е променян цели 45 пъти само след 2010 г., а от влизането му в сила преди 16 г. - общо 117 пъти, с което се нарежда сред водещите български закони с най-чести изменения и допълнения, а не рядко и чрез преходни и заключителни разпоредби на други закони.
Всичко това показва нестабилност, несистематичност и липса на цялостна концепция, а това води до последваща необходимост от нови нормативни промени. Честите законодателни изменения и допълнения в областта на допълнителното пенсионно осигуряване създават несигурност за осигурените лица и непредвидима бизнес среда, включително са предпоставка за отлив на инвестиции, а оттам пречки пред създаването и поддържането на работни места и пред осигуряване на социална сигурност и икономическа стабилност.
От БАДДПО заявяват, че предложенията на МФ не са аргументирани чрез пълноценна оценка на тяхното въздействие в краткосрочен и дългосрочен план върху пенсионната система и върху социалноикономическото развитие на страната. По тях не е проведено предварително обществено обсъждане със заинтересованите страни и с браншовите асоциации. Определен е срок от 3 седмици за обществено обсъждане, като значителна част от него са национални и празнични дни.
Подобен законодателен подход - „на бързо", „на тъмно" и в „тайна" от обществото и от бранша създава правен хаос, нестабилност и риск от противоречива правна уредба, ерозира доверието в пенсионната система, а като цяло и във финансовата система и нейната стабилност.
Пенсионните дружества заявяват своето категорично желание да изплащат всички видове пенсии, като настояват задължително в закона да се регламентира свободен избор на българските граждани и към момента на тяхното пенсиониране да им се предостави право сами да преценят и изберат дали искат да им се изплатят наведнъж част или всички натрупани до момента средства по индивидуалните им партиди, дали искат да получават пожизнена пенсия или срочна пенсия с гарантиран или с променлив размер, включително платима от индивидуалната партида до нейното изчерпване. Настояваме и за лицата, избрали да получават пожизнена пенсия, да се уреди в закона възможността за нейното унаследяване. В този смисъл настояваме задължението за получаване само на пожизнени пенсии от универсалните пенсионни фондове, да се замени със свободен избор на лицата, съобразно волята им и конкретната житейска ситуация кога и как да се разпоредят с личните си пенсионни средства, което да става към момента на пенсионирането им. Това би било аналогично на последните значителни промени в КСО (от лятото на 2015 г.), с които се даде право на гражданите да избират вида си на осигуряване, включително и да предпочетат само Държавното обществено осигуряване.
Само подобен аналогичен законодателен подход ще гарантира спазване на конституционно признати права на собственост на гражданите и на пенсионно осигуряване при зачитане на собствената им воля, пише в заключение на Позицията на Асоциацията на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване.
И други експерти предупредиха, че отново се предлага фундаментално преобръщане на системата без разчети, финансова обосновка и оценка на въздействието. Социалният министър Ивайло Калфин заяви, че не е запознат с предложенията на Горанов и не ги е коментирал по същество. От БСК поискаха спешна среща по темата на Националния съвет за тристранно сътрудничество и категорично обявиха, че проектът трябва да се отложи, докато не станат ясни резултатите от стрес тестовете на пенсионните фондове. Те трябваше да са готови през август, но Комисията за финансов надзор ги отложи с три месеца.
Бившият социален министър Иван Нейков коментира пред вестник "Сега", че това е промяна на модела на осигурителната система у нас. "Това е някакъв опит да се премахне заинтересоваността на хората от собствените им пари. Това е някакъв опит да превърнем втория стълб във втори поред първи стълб. Не е коректно да направиш толкова дълбоки изменения, без да направиш предварителна оценка. Как си сигурен, че защитаваш интересите на осигурените лица по този начин? Защо не вземат да обявят една национализация и да мирясаме най-после", коментира още Нейков.
"Ако не се промени сега законът, може да се стигне до ситуация, в която пенсионер е изчерпал натрупаните средства по индивидуалната си партида и тогава ще трябва неговите синове и дъщери да му плащат пенсията", защити проекта си финансовият министър пред „Медиапул". Той подчерта, че проблемът с недостига на средства по индивидуалните партиди при по-дълъг от актюерски разчетения период на изплащането на пенсиите стои.
В крайна сметка финансовият министър изрази готовност да не внася законопроека в Министерски съвет: „Това, което сме предложили, е едно решение, но не е единственото възможно. Ако аргументите "против" надделеят, няма да внеса проекта в правителството. Но проблемът ще остане", посочи Горанов пред "Медиапул".
Финансовият министър Владислав Горанов за втори път успява да шокира всички с радикалните си идеи за пенсионна реформа, припомня вестник „Сега". След като преди година разклати системата с идеята парите от универсалните фондове да могат да се прехвърлят в НОИ, сега министърът отново предлага отнемане на осигурителни права - този път чрез създаването на общ пул, в който да отидат парите от индивидуалните партиди на осигурените след навършването на пенсионна възраст, както и с отпадането на възможността неизползваната част от втората пенсия да се наследява. Затова не е изненадващо, че всички експерти, работодатели и пенсионните дружества се обявиха против прибързаната промяна, която Горанов се опитва да наложи.