Гърция се върна за преговори, но с празни ръце. Броени дни след референдума Гърция и еврозоната възобновиха преговорите, но Атина не направи чаканото от партньорите й ново предложение за реформи срещу пари. Офертата се очакваше първо от Еврогрупата, или 19-те финансови министри на страните от еврозоната. Въпреки че председателят на еврогрупата Йерун Дейселблум и негови колеги заявиха, че без ново предложение е невъзможно да се подновят преговорите, новият им гръцки колега Евклидис Цакалотос донесе старата оферта на Гърция, която така и не беше разгледана преди седмица.
Поредни усилия
Преди очакваната среща Франция и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер обявиха, че ще положат всички усилия да запазят Гърция в еврозоната. На Атина се дава последна възможност да представи нов план за реформи въпреки втвърдяването на отношението към Гърция в много страни от еврозоната след категоричното "не" на референдума, на който бяха отхвърлени европейските предложения за спасителен план. Въпреки че това не стана до края на срещата на финансовите министри късно следобед, според финландския финансов министър Александер Стуб Атина "ще внесе новото предложение до часове", съобщи Reuters. В кратко изявление след срещата Дейселблум съобщи, че финансовите министри от еврозоната ще проведат конферентен разговор в сряда, за да обсъдят молбата на Гърция за финансова помощ чрез Европейския механизъм за стабилност, след като получат новите предложения на Атина. Още по-оптимистичен пък беше еврокомисарят по икономическите въпроси Пиер Московиси, който каза, че има надежда за сделка с Гърция.
"Въпреки че не донесе нова оферта, министър Цакалотос изложи устно идеите си много убедително", коментира след края на срещата източник от Еврогрупата в опит да бъде позитивен. Преди нея Дейселблум подчерта, че Брюксел е направил всичко възможно "да укрепи и задържи заедно еврозоната", но независимо какво ще се случи занапред, "нашият авторитет ще бъде накърнен".
Вицепредседателят на ЕК Валдис Домбровскис стигна по-далеч и заяви, че "ако не бъде върнато доверието и няма сериозен план за реформи, не изключваме излизане на Гърция от еврозоната".
Без резултат
Срещата трябваше да обсъди новите гръцки предложения. По предварителни данни на Süddeutsche Zeitung Атина предлага на Еврогрупата същите реформи, които дни по-рано гърците отхвърлиха на референдум с над 61%. Гърция е съгласна да увеличи ДДС, но като запази изключението за островите, достъпът до повечето от които е труден, както и да не вдига данъка за ресторанти. Предлага се частично орязване на гръцкия отбранителен бюджет, който е сред най-високите като процент от БВП сред страните от НАТО. Италианската информационна агенция ANSA пък съобщи, че гръцкият премиер Алексис Ципрас ще поиска от колегите си във вторник вечерта кредитна линия от 7 млрд. евро, за да избегне страната му фалит. През деня обаче финландският финансов министър Александер Стуб подчерта, че Еврогрупата няма да обсъжда подобна помощ, нито пък страната му е склонна да подкрепи каквото и да е орязване на дълг.
Вместо исканите от Гърция 7 млрд. евро кредитна линия Еврогрупата предложи да отпусне до 24 часа след одобряването им 1 млрд. евро "хуманитарна помощ" за неотложни нужди, съобщи вчера гръцкият финансов сайт Capital.gr, позовавайки се на източници в Брюксел.
Продажби на активи са вдигнали печалбата на "Петрол". Преструктуриране, повече продажби и сделки за дъщерни дружества са вдигнали силно печалбата на дистрибутора на горива "Петрол", показва отчетът му за първото тримесечие. Той е неконсолидиран и в него не влизат резултатите на другите компании от групата. В края на март индивидуалната печалба на "Петрол" е 37.7 млн. лв. при едва 56 хил. лв. година по-рано.
Според обясненията на ръководството основната причина за силния ръст на печалбата е продажба на инвестиции в три дъщерни дружества. Става въпрос за "Варна Сторидж", "Петрол запад" и "Еврокапитал България". Сумарно цената, получена от тях, е 83 млн. лв.
Съдебна пречка
Сделката за покупка на "Еврокапитал" е станала през март тази година срещу 28.5 млн. лв. по обяснения от доклада. Продавач е трябвало да бъде "Нафтекс Петрол", а веднага след това купувачът "Петрол" е продал "Еврокапитал" в пакет с "Варна Сторидж" срещу 80.1 млн. лв.
Интересно е обаче как е отчетен приходът от продажбата, след като Окръжният съд в Бургас е наредил да се спре вписването още на първата сделка. Това е направено след обжалване на Митко Събев, който твърди, че той самият, а не "Нафтекс Петрол" е собственикът на "Еврокапитал България". В момента в Търговския регистър няма вписана никакви прехвърляния, а едноличен собственик на дружеството продължава да е "Нафтекс Петрол".
До редакционното приключване на броя от "Капитал Daily" не успяхме да получим коментар от ръководството на "Петрол".
За "Варна Сторидж", в което са апортирани основни активи и петролни бази на групата, има вписана смяна на собствеността от април. Дружеството е било на "Петрол", но вече е притежание на "Елит Петрол". Тоест "Варна Сторидж" пак си остава в групата, но не директно в "Петрол", а през дъщерно дружество.
Третата продадена компания - "Петрол запад", е създадена миналата година и в нея са апортирани бензиностанции, оценени на 2.99 млн. лв. Няколко месеца по-късно, през януари, е взето решение компанията да бъде продадена на лице, което няма връзка с групата, според обясненията в доклада. Така срещу 2.99 млн. лв. "Петрол запад" става собственост на "Кристъл асет мениджмънт". Последното не е пряко свързано с "Петрол" наистина, но има връзки с Гриша Ганчев, който е председател на съвета на директорите на дистрибутора на горива.
Другата поредна сделка на групата е покупката на "Петрол технолоджис" срещу 495 лв. и преименуването му в "Петрол финанси". Компанията е била собственост на Чудомира Христова, която си е е запазила 1% дял. Както и самият "Петрол" и дъщерните дружества, и това е с регистрация в Ловеч - там е било създадено, там си остава и сегашният му адрес.
България може да загуби милиони евро от ЕК заради ВЕИ-та. Голямата мода в развитието на селските райони - ударното изграждане на фотоволтаични паркове, е на път да се окаже прескъпо начинание за държавния бюджет. Европейската комисия отказва да признае десетки милиони евро разходи, платени за реализацията на тези проекти, защото токът от тях се купува на преференциални цени. Брюксел счита това за недопустимо двойно финансиране и настоява за намаляване на парите по програмата за развитие на селските райони. България ще се опита да спаси парите, като предоговори сериозна част от сключените договори за изкупуване на електроенергията на преференциални цени.
Това става ясно от писмо, изпратено от Брюксел до Държавния фонд "Земеделие" по повод извършена проверка на програмата за развитие на селските райони. Писмото е секретно, но "Сега" разполага с него. За проблема с проектите, изграждани в първия мандат на ГЕРБ, призна и правителството.
Изграждането на фотоволтаични паркове по програмата за селските райони бе сред най-атрактивните мерки в предходния програмен период. Пред bTV вчера вицепремиерът Томислав Дончев съобщи, че по програмата са реализирани около 350 ВЕИ проекта на обща стойност около 100 млн. лв. Максималният размер на помощта е 200 000 евро, като огромна част от проектите са финансирани на максимума. Няма данни каква част от тях в кои години са одобрени, защото програмата за развитие на селските райони бе изключена от общата информационна система за наблюдение на европейските програми.
Първият сигнал за сериозен проблем с проектите за фотоволтаични паркове е получен през март 2013 г. По регламент при подобно заключение за несъответствие на разходите с правилата ЕК посочва какви коригиращи мерки трябва да предприеме съответната държава, която има 2-месечен срок да отговори. България е изпратила два отговора - през май и през август, на базата на които е проведена двустранна среща. И след срещата са възникнали въпроси, на които България е отговорила в края на май 2014 г. Въпреки солидната размяна на писма страната ни до момента не е успяла да убеди Европейската комисия, че не следва да бъде санкционирана. Приемът на такива проекти обаче е бил светкавично спрян непосредствено след получаването на първото писмо от Брюксел.
След този кръг от уточнения ЕК е настояла бюджетът на селската програма да бъде намален с 28 млн. евро, става ясно от документите, с които "Сега" разполага. Сумата е изчислена на база на симулация за приходите на средностатистически проект за период от 20 години, като са отчетени инфлацията, разликата между пазарна и преференциална цена и количеството произведена електроенергия. Така комисията е изчислила, че при проектите, които са договаряни през 2011 г., бенефициентите са получили 418 859 евро допълнително финансово предимство по линия на преференциалните цени над вече предоставените 200 000 евро за инвестицията. През 2012 г. предимството възлиза на 243 178 евро, за 2013 ползите от по-ниските цени се изчисляват на 128 938 евро. Всички проекти, при които допълнителните ползи от преференциалните цени надхвърлят допустимата помощ, са загубили напълно отпуснатото еврофинансиране, а при останалите е извършено приспадане, става ясно от методиката. Корекциите са наложени за плащания, извършени от април 2011 до октомври 2013, като от ЕК са предупредили, че ако след тази дата има нови плащания, ще има и нови писма за несъответствие. От Брюксел изтъкват, че проблемът не е в изкупуването на електроенергията на преференциални цени, което би следвало да е декларирано в бизнес плановете на кандидатстващите за еврофинансиране, а в отпускането на помощите въпреки това.
От 2016 г. ще се изплаща обезщетение и ако автомобилът се счупи на пътя. От догодина застрахователите ще изплащат обезщетения при много повече ситуации на пътя. Това предвижда подготвения от Комисията за финансов надзор (КФН) нов кодекс за застраховането, който бе пуснат за обществено обсъждане от финансовото министерство.
Застрахователи вече ще изплащат обезщетения при щети заради влошено здраве на водача по време на движение. "Гражданска отговорност" ще покрива и одрасквания и щети от отварянето на врати по време на движение и когато колата е спряна. Обезщетения ще се получават и когато колата се счупи по време на движение и това причини катастрофа. Пари ще се плащат и при причинени щети от отделяне на теглено ремарке или друго приспособление.
Подобни ситуации досега не се покриваха от застрахователите, обясни пред "Сега" зам.-председателят на КФН Ралица Агайн, която отговаря за надзора над застрахователите. "Смятаме, че системата беше несправедлива. Не стига, че лицето вече е пострадало по някакъв начин, а трябва и да плаща допълнително", каза тя. На въпрос дали застрахователите не са се възпротивили на новите правила заради възможните по-големи разходи, тя отговори, че бизнесът е подкрепил идеите.
Повишава се и лимитът на обезщетенията по "Гражданска отговорност". От 2016 г. за смърт на пътя или телесно увреждане сумата става до 10 млн. лв. дори при един пострадал. Сега сумата за едно пострадало лице е 2 млн. лв. Сумата за имуществени вреди остава 2 млн. лв.
В новия кодекс изрично се набляга на това, че застрахователят не може под никаква форма да иска доплащане за "Зелена карта". Забранява се и възстановяването на отстъпка, предоставена при сключването на застраховката. "Гражданска отговорност" осигурява покритие на териториите на България, на останалите 27 държави - членки на Евросъюза, и на територията на Андора, Сърбия и Швейцария. Сертификат "Зелена карта" е задължителен само при пътуване до Албания, Мароко, Босна и Херцеговина, Русия, Беларус, Молдова, Македония, Тунис, Израел, Турция, Иран, Украйна, Черна гора. Издаването му обаче е включено в цената на "Гражданска отговорност". В последните години зачестиха случаите, в които застрахователите искат сума над цената на застраховката за "Зелена карта". Някои от тях пък си поискват направената отстъпка обратно.
За туристите в Гърция има всичко - засега. В Гърция за туристите има всичко - засега. Институции, рафинерии и търговци уверяват, че няма недостиг на горива. В първите дни на миналата седмица, когато беше обявена банковата ваканция, бензинът и дизелът се изчерпали, защото търговците не можели да платят акциза на горивата. Държавата отложила плащанията на налозите до отварянето на банките и доставките вече били редовни.
Въпреки това на места още има проблеми, споделят туристи, завърнали се наскоро от Гърция. На път от Халкиди към България им се наложило да чакат няколко часа на бензиностанция, докато бъде заредена отново с горива.
"На този етап нямаме проблем със стоките в хранителните магазини. Хипермаркетите са пълни и има всичко. Повишено търсене на продукти имаше преди 10-ина дни, когато хората се презапасяваха, но вече всичко е спокойно", твърди Димитриус Бабацин, собственик на магазин в Кавала.
Според него районът е селскостопански и има много фермери, които доставят произведени от тях продукти. И да възникне проблем с доставките, той ще е свързан с конкретни продукти, но до остър недостиг няма да се стигне, допълни Бабацин. Според него, ако се стигне до криза с храните, тя ще засегне предимно големите градове като Атина и Солун.
В Гърция обаче липсват някои от вносните лекарства
Причина е блокираната банкова система. Наличните количества, произвеждани зад граница, започнали да се изчерпват. Вносителите не могат да направят нови доставки, защото няма как да се разплатят с партньорите си в чужбина заради затворените банки.
Фармацевти обясняват, че при липси пренасочват клиенти към други аптеки, където все още има наличности. В градовете, близо до границата с България, каквито са Ксанти и Комотини, не са притеснени. Те разчитат, че ще могат да набавят нужните лекарства от аптеките в Кърджали.
"Често прескачаме на пазар в България. Там много от стоките са двойно по-евтини от гръцките. Не виждам проблем да купуваме и лекарства", заяви Деметра Апостолаки от Ксанти. Според нея единственото затруднение може да дойде от различните наименования на медикаментите в двете страни.
Неудобствата от създалото се положение в Гърция не се усещат в курортните селища на Бяло море, а плажните барове са пълни.
Разликата от предишни години е единствено в това, че има по-малко гърци. Посетителите сме предимно българи и румънци, заяви Стоян Бонев, който трета година прекарва ваканцията си в Керамоти. Според него няма промяна и в цените.
Ако банките останат затворени, туризмът може да издържи още 10 дни, твърди обаче Ставро Арнаотоглу, собственик на хотел на остров Родос. След това щяло да има проблем с продуктите заради невъзможността да се разплащат с доставчиците по банков път.
Плащането в брой на по-големи количества стоки не било възможно, тъй като в Гърция има ограничение за плащане в кеш до 300 евро.
Представители на хранителната индустрия се опасяват, че първо ще се усети липсата на меса, млека и сирена, твърди в. "Катимерини". Но имало достатъчно запаси от макарони, сосове и консерви. Благодарение на голямото вътрешно производство снабдяването на пазари с плодове и зеленчуци било нормално.
Няма ограничения за плащането с дебитни и кредитни карти, издадени от чужди банки. Но на практика става трудно, защото на доста места търговците се оправдават, че липсва интернет или системата се е сринала и искат пари в брой.
Арестуваха шеф на "Техномаркет" по италианско разследване за данъци. Николай Китов, представител на Съвета на директорите на "Техномаркет" АД и на "К и К Електроникс" АД, е задържан при изненадваща акция на полицията във вторник.
Ченгетата нахлули в офисите му, след като в София е получена европейска заповед за арест, издадена от властите в Италия.
52-годишният Китов е издирван от прокуратурата в гр. Монца във връзка с международно разследване за данъчни престъпления при доставки на стоки за бита, предимно на бяла и черна техника. Претърсванията в жилището и офисите на фирмите, които представлява, са приключили в ранния следобед във вторник. Те са извършени с разрешение на Софийски градски съд.
Делото в Италия се води за данъчни престъпления. Запознати разкриха, че по схемата "Карусел" се препродават стоки през верига от фирми, за да се укрие ДДС Каква е ролята на Китов в схемата, обаче засега не се уточнява.
Според източници от Италия разследването било за 70 млн. евро италианско ДДС. Ставало въпрос за бяла и черна техника, която е била изнесена от "Техномаркет" за тамошни търговци, които след това са я изнесли фиктивно в трета страна. Италианската държава може да има регресен иск срещу българската фирма за невнесеното ДДС.
"Това ще стане ясно в съда, който трябва да разгледа искането за арест и екстрадиране и да се произнесе.
До 40 дни към него трябва да бъдат изпратени доказателства за обвиненията и за наказанията, които италианският закон предвижда при ДДС афери", каза магистрат.
В съобщението на финансовата полиция в Милано се казва, че от "ранните часове на 7 юли е в ход голяма операция срещу престъпна структура, чиито членове са обвинени в планиране и реализиране на международна данъчна измама с продукти на електрониката".
Магистратът Пиеранджела Ренда от съда в Монца е издал 19 заповеди за арест, сред които е гражданин на България и италианец, живеещ в Монако. За тях са издадени европейски заповеди за арест. За италианските власти "мозъците" на схемата се сочат Ренато Вентура (собственик на компанията "Кантале" от градчето Понтекуроне в района на Генуа) и Кармине Перота от Рим.
Претърсени са над 50 къщи в Италия и чужбина по заповед на прокурора на Монца Доната Коста. На ръководеното от нея разследване сътрудничат властите в България, Хърватия, Монако, Полша, Чехия, Румъния, Испания и Швейцария, които претърсват заподозрените за участие в измамата компании.
Служители на финансовата полиция работят с банките за блокиране на активи и пари в брой за около 12 милиона евро.
Общо 27 души участват в разследването€ То е с кодово название "Плосък екран", защото схемата предвиждала основно измама с фиктивна продажба на телевизори. Заподозрените са планирали да използват и друга домакинска техника, която да се продава на пределно ниски цени, постигнати от избягването на плащане на данъци.
Екипът, разследвал престъплението в продължение на около една година, е успял да определи точно кои хора какво са извършвали в схемата. Групата представлявала сложна мрежа от компании в Италия и чужбина, които обаче съществуват само "на хартия" и купуващи техниката от България.
След като попаднат в Италия, стоките - телевизори, таблети, перални машини и друга електроника - се складират от логистичната компания в Десио и в района на Рим. След това те били купувани от Ренато Вентура и продавани фиктивно в провинция Пиемонт.
Позор с пагон и позната марка - „I РПУ-София". Потресаващи кадри с насилие надигнаха вълна от възмущение срещу полицията. На единия от записите се вижда как пет ченгета млатят, ритат и оковават с белезници млада жена и приятеля й при проверка на документи в центъра на София (виж клипа в галерията долу). Другият клип, разпространен от сирийска агенция, показва как български полицаи на границата с Турция посрещат бежанците - карат ги да лягат на земята и ги налагат с палки.
МВР реагира сутринта, като обяви с половин уста, че и в двата случая ще се правят проверки. Изяснено е кои са полицаите биячи от първия запис. Те са от печално известното Първо софийско РПУ. Имената им не бяха съобщени с мотива, че това може да попречи на проверката, разпоредена от началника на СДВР Младен Маринов. Официалната версия на полицията засега е, че ченгетата са били пратени заради сигнал за сбиване на улицата и нарушаване на нощната тишина. Младият мъж дал документите си, но жената не - били пияни, съответно с 0,5 и 1,5 промила. Затова и двамата били отведени в Първо РПУ, а срещу тях е имало бързо производство за хулиганство. То обаче било прекратено от Софийската районна прокуратура.
Полицаи от същото районно се прочуха през април 2014 г. с подобни записи. На тях ясно се виждаше как вкарват млада жена и приятеля й в районното и униформите им са цели-целенички. След 2 часа едно от ченгетата се появява с отпран пагон и обвинява жената, че го е нападнала и е посегнала срещу униформата му. Тогавашният шеф на РПУ-то Даниел Пашов и заместникът му Николай Панчев, които защитиха ченгетата си, бяха наказани съответно с порицание и предложение за уволнение. Неочаквано през април т.г. със заповед на Бъчварова Пашов и Панчев оглавиха Областната дирекция на МВР във Варна и тогава се оказа, че наказанията им са били отменени.
Новият запис е от декември 2014 г., когато начело на Първо все още са Пашов и Панчев. Нищо чудно сред бруталните полицаи да има от същите, участвали в епизода със скъсания пагон, коментираха източници от полицията.
Група във фейсбук обяви вчера, че свиква протест срещу полицейското насилие в петък от 18 ч. Демонстрацията под наслов "Качество, а не количество в МВР" ще е в градинката пред храма "Св. Седмочисленици" - точно там, където се провеждат и митингите на полицейските синдикати. Организаторите настояват да се премахнат някои привилегии, като например ранното пенсиониране на служители от МВР "без особени количествено измерими заслуги към задачите на ведомството". Иска се също ускорено създаване на електронно правителство и премахване на някои дейности на МВР като издаване на документи за самоличност, регистрация на автомобили и др.
"Ще подкрепим протеста срещу полицейското насилие", заяви вчера Валентин Попов, шеф на най-големия синдикат в МВР. „Полицейското насилие е недопустимо и не сме съгласни всички да търпим негативите на негови извършители", каза Попов. Той обаче уточни, че ако на този протест се отправят и искания срещу социалния пакет на служителите в МВР, то това би било нелепо и наивно. "Ако някой каже: "Това са разбойници, убийци, вземете им т.нар. привилегии", означава, че поставят всички служители в МВР под един знаменател. Да хвърлите заради един-двама или 50 престъпници петното върху всички служители на едно ведомство това е прекалено и се надявам, че е просто плод на малко повече емоции", добави Попов.
На трето място сме в света по износ на тоалетни седалки. България се оказва в топ 3 по износ на седалки за тоалетни чинии и е световен лидер по експорт на сплескани зърна през 2014 година. Това показва годишният анализ на Българската стопанска камара (БСК). Произведените у нас капаци за тоалетни се продават в Германия, САЩ, Великобритания и Франция, а експортът е за 61 288 000 щатски долара.
Зърната, „сплескани или на люспи, различни от овесените", както са описани като номенклатура, се купуват най-много от съседна Румъния. Реализираният експорт от тях е за 36 495 000 щатски долара.
В същото време България губи лидерското си място по износ на слънчогледови семена в света и вече е втора. Също втора позиция държим в световния експорт на патешко и гъше месо, временно консервирани череши, брашна от маслодайни семена, семена от кориандър, нерафинирана анодна мед. Трети сме по медно-цинкова ламарина, руди, различни от сребърните и др. стоки.
Като цяло обаче малък, но все пак спад от 1%, сваля България на 65-о място в света по износ на стоки за 2014 г., което е с 2 места по-надолу спрямо 2013 г. Българският износ, измерен в щатски долари, е 29,314 млн. щ. д. Както и в предишни години, водещите експортни групи стоки са горива и мед, следвани от електрически и електронни изделия и машини, както и житни растения. И при горивата и медта обаче през 2014 г. имат спад, съответно с 16% и 9%.
Прави впечатление силният спад в износа на зърнени култури за 2014 г. - 22%. Експортът на пшеница се е свил с 27%, а на царевица - с 23%. Свиват се и приходите от слънчоглед с 33%. За сметка на това нов продукт сред водещите е слънчогледовото олио, при което има 36% ръст.
Във фармацията е отчетен 15% ръст на износа, като в същото време световният внос е нараснал само с 3%.
В резултат на няколко чуждестранни инвестиции, България заема и важни пазарни позиции при износа на комплекти проводници за автомобили. Този експорт е насочен към Турция, Словакия, Румъния, Испания, Франция, Полша, Германия - страни в които се произвеждат автомобили. Сравнително голям пробив правим на румънския пазар, докато в Испания, Франция, Полша и Германия имаме спад.
Чужди туристи се колят и грабят край плажа. Чужди туристи все по-често вършат престъпления и хулиганстват в курортите ни. Само за последната седмица руснак нападна жена с нож, а при различни инциденти германци се ръгаха и грабиха един от друг в Златни пясъци. Слънчев бряг пък е известен с масовото пиянство на англичаните, а в Албена се оплакват от туристи, които опитват застрахователни измами, за да върнат разходите си за почивката.
26-годишен пиян руснак нападна 70-годишна жена и отнесе глоба от 500 лева за хулиганското си поведение. Инцидентът е регистриран на 5 юли, около 20,30 часа. Според подадения сигнал от потърпевшата софиянка, отседнала в хотел в курортния комплекс Златни пясъци, пияният руски турист я дърпал, бутал и крещял, уточниха от Варненския районен съд, където всекидневно гледат такива дела.
При друг случай, германец окраде свой сънародник, след като влезе през терасата в хотелската му стая. Инцидентът станал в понеделник в Златни пясъци. Крадецът се възползвал от забравената незатворена врата на терасата в хотелската стая и задигнал 2 мобилни телефона. След проведените оперативно-издирвателни дейности е установен и задържан за 24 часа 19-годишен турист, който се оказал също германец, отседнал в друг хотел на комплекса. По случая е образувано досъдебно производство, а материалите са докладвани на дежурен прокурор от Районна прокуратура - Варна.
Още по-тежко е престъплението на германеца Тобияс Замарция, разследван за извършен от него опит да ограби със сила пари и GSM от свой сънародник, остава в ареста, вместо да се пече на плажа на Златните. Това реши Апелативният съд във Варна, като потвърди първоначалния арест на германския гражданин. Инцидентът стана преди 10 дни на търговска алея в курортния комплекс, като грабежът е бил придружен и със средна телесна повреда на жертвата. Пострадалият Джъстин Шнайдер е 21-годишен немски турист. След като Тобияс го наръгал в корема и се опитал да му вземе парите и телефона, жертвата успяла да избяга и да съобщи в полицията. След това веднага е бил настанена за лечение в МБАЛ „Света Анна", без опасност за живота му.
Чужди туристи се опитват да заработват като бандити, докато разпускат на почивка в Слънчев бряг. Куриозните случаи не са много, но са показателни, че кражбите и обирите не са патент само на родните апаши, твърдят полицаи. Най-често чужденците крадат от хотелите чинии, чаши, хавлии и спално бельо.
Пускат още 15 километра от „Струма" в разгара на сезона. На 31 юли ще бъде пусната в експлоатация най-късата отсечка от 15 км на автомагистрала „Струма" между Сандански и Кулата, съобщи за „Монитор" шефът на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров.
По думите му пускът е изтеглен с ден напред за да могат хората в следващия съботен ден да пътуват по бързо към плажовете на Бяло море в Гърция. Той поясни, че това се прави по настояване на премиера Бойко Борисов. Шефът на пътното ведомство увери, че няма проблеми с довършването на отсечката и събитията в южната ни съседка не влияят на работата на гръцката фирма строител.
Изграждането на най-късата отсечка от „Струма" доскоро бе съпроводена с много проблеми. То тръгна през април 2012 г. Срокът за изпълнение на договора бе 23 месеца, като през април 2014 г. той беше удължен с около 4 месеца. Преди края на миналата година това бе направено още веднъж. Така изпълнението на проекта се проточи над 3 години. Строителството на лот 4 на „Струма" бе забавено от грешки в проекта, който бе даден на строителя. Това наложи да се правят и допълнителни отчуждения на имоти. От друга страна проблеми създаваха и претенциите на гръцката фирма „Актор". Тя спечели търга за строителството с най-ниска цена и след това започнаха претенциите за доплащания, които през 2014 г. стигнаха 38 млн. лв.
Досега за довършването на тази отсечка от страна на възложителя АПИ са платени 39,3 млн. лв. От тях около 31,8 милиона на главния изпълнител на проекта и над 7,4 млн. на 2 фирми подизпълнители, сочат данни от сайта на пътното ведомство.
Сега се работи непрекъснато по 24-часа и на обекта са ангажирани над 400 човека. На цялото трасе са положени над 100 000 куб. м от най-долния пласт на конструкцията - несортиран трошен камък. В началото на месеца започна полагането на последните два пласта асфалт - биндер и износващ пласт сплитмастик.
На другия строящ се лот 2 на „Струма" (между Дупница и Благоевград) изграждането върви по график. До края на миналия месец за строителството са платени 190,1 млн. лв. Отсечката се планира за бъде пусната за движение през есента. Довършването на двата лота се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма „Транспорт" 2007-2013 г.
Междувременно стана известно, че отсечката Шумен - Белокопитово от АМ „Хемус" и най-големият пътен възел у нас Белокопитово ще бъдат въведени в експлоатация предсрочно в средата на юли. След това от 1 септември ще започне ремонт на магистралата в участък с дължина от 30 км между Варна и Шумен.
Укритите осигуровки налели 800 млн. лв. в хазната. Над 800 млн. лв. са събрани благодарение на криминализирането на укриването на осигуровки.
Вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин се похвали, че решението на парламента от края на декември е дало резултат. Той се обяви в подкрепа на увеличението на заплатите и пенсиите.
„Увеличението на минималната работна заплата и заплащането като цяло е задължително", заяви Калфин, добавяйки, че това трябва да е постоянна тенденция. Вицепремиерът коментира, че работници и синдикати непрекъснато настояват за вдигане на минималната работна заплата.
В ефира на БНТ той отбеляза, че пенсионната реформа е тромава, но има дългосрочен ефект. „Не можем да чакаме някакви чудеса да се случат днес или утре. Но ние трябва да гледаме и да се стремим да има увеличаване на пенсиите", коментира Калфин.
Той изрази надежда, че преди ваканцията на депутатите промените в пенсионната система ще бъдат гласувани. По същото време социалните работници обявиха, че готвят протест в четвъртък.
Служителите в 20 дирекции в цялата страна планират да излязат в едночасова предупредителна стачка заради лошите условия на труд и ниското заплащане.
КЗК потвърди: Майонеза „Краси" е най-добрата майонеза на България. Комисията за защита на конкуренцията потвърди истинността на наложения от години рекламен слоган на майонеза „Краси", че е „Най-добрата майонеза" на България със свое решение от 30 юни тази година.
КЗК разгледа иск на „Олинеза" срещу „Краси", с който производителите от Костинброд атакуваха познатия от години рекламен слоган на най-продаваната марка майонеза у нас - „Краси".
Комисията разгледа представените доказателства и постанови, че не е извършено нарушение от страна на производителя на майонеза „Краси". КЗК ясно подчерта, че твърдението „Най-добрата майонеза" на „Краси" не съдържа елементи със заблуждаващ характер, както и че: „продажбите на майонеза „Краси" количествено превишават тези на други марки майонези".
БЛИЦ
Димитър Консулов, управител и основател на фабрика за майонеза "Краси"
- Г-н Консулов, вие използвате като рекламен слоган "Най-добрата майонеза" от дълги години как си обяснявате, че точно той и точно сега предизвика реакция?
- Предполагам, че свитото потребление се е отразило на конкурентите ми от "Олинеза" и те са решили, че по този начин могат да спечелят малко повече клиенти.
Да ме бяха попитали, щях да им кажа, че клиент не се печели с опити да се удари под кръста конкуренцията, а с други, много по-коректни и приятни за всички начини.
- Моля, коментирайте има ли елементи на сравнителна реклама в "Най-добрата майонеза"?
- Отговора на въпроса ви го даваше едно време учителката ми в трети клас - ако не се лъжа, тогава се учеше граматика в частта със сравнителна и превъзходна степен. Колегите от "Олинеза" и техните адвокати май не са били в този час. А е трябвало - щяха да си спестят много време, нерви и пари. Това, което помня от тогава, е, че приставката "по" се използва при сравняване, а приставката "най" се използва при превъзходна степен. Сигурен съм, че и вие, и всеки българин го знае, а и не само българин, всеки човек би трябвало да го знае това. Законът забранява сравнителна реклама, каквато например е "Майонеза Краси" е по-добра от майонезата на "Олинеза". Но изразът "Най-добрата майонеза" не сравнява нищо с нищо. Извън неговия чисто рекламен аспект този израз означава, че въпросната стока е най-добра. Точка. Няма сравнение, няма нищо. Така е записано и в закона тълкуването за сравнителна реклама. И в българския, и в европейския закон, така е и по света. Огледайте се - освен майонеза "Краси" на пазара има безброй много стоки и услуги, които се обозначават като "най". Освен тях такива "най" има и кметове, и градове за живеене, и компютърни мишки, и найлонови торбички, и световноизвестни пасти за зъби, и прахове за пране, и какво ли още не. Всички те да не би да не са си прочели законите и да ги нарушават?!
- Това заприличва ли на нова "майонезна война"?
- Това си е направо "Втората майонезна война"! Поне за мен такава ще бъде. Имайки опита от "Първата майонезна война", помнейки много добре какво се опитваха и какво успяха да ми стоварят на главата господата от Костинброд, нямам усещането, че сега ще си седнат на столовете и ще опитат да спечелят някой и друг клиент с качество и коректност. Като гледам промоциите им с намалени цени в магазините и като знам как от няколко месеца цената на борсовата стока "слънчоглед", от който се произвежда рафинираното слънчогледово олио, се вдига непрестанно, започвам да се чудя откъде ли го намират това евтино олио, с което достигат тези ниски цени? Иначе поне си поделиха ангажиментите - в Първата майонезна война отсреща беше Александър Найденов. От няколко години той си има малко проблеми от женско естество и може би поради това мястото му на главнокомандващ зае съдружникът му Христо Кръстев. Той пък не е могъл да вземе участие по времето на Първата майонезна война, защото се мъкнеше по съдилища, ако не се лъжа, има осъдителна присъда за побой на работниците си и затова сигурно сега е решил да повоюва малко и да си навакса загубеното. Явно с годините не е разбрал човекът, че войните са много лошо нещо и не си струва да си губиш времето с тях. Знаете приказката за най-лошия мир и най-добрата война... Всъщност тази приказка също е в "нарушение на закона за КЗК" според колегите от "Олинеза". А срещу кой ще е жалбата им този път - срещу мира или срещу войната?!
Дизел като самолетно гориво пуснаха от ЕКО. Бензиностанции ЕКО представиха на българския пазар иновативното гориво AVIO Diesel на специално събитие, което се състоя в хангара на Луфтханза Техник на летище София. Новото гориво AVIO Diesel e единственото в България с чистота на самолетно гориво. Ефектът се постига чрез специалната двойна филтрираща технология, която е заимствана от авиацията. Тя се състои от механичен филтър, който отстранява твърдите частици и абсорбиращ филтър, който редуцира водното съдържание на горивото. Дизелът е различен и защото съдържа специални добавки от най-ново поколение, разработени в сътрудничество с една от най-големите в света химически компании, които му осигуряват максимална ефективност. Това е гаранция, че автомобили, които бъдат заредени с AVIO Diesel, ще имат по-голямо ускорение, намаляване на шумовете и по-малко вибрации, както и нулева загуба на мощност на двигателя през цялото време на работа и в целия диапазон на оборотите му. Това обясни изпълнителният директор на "ЕКО България" Георги Деянов.
Едновременно с това новият AVIO Diesel дава изключителни резултати при почистването на двигателя, което води и до намаляване на консумацията на гориво. Двигателят се възстановява до нормалното му функциониране само с две зареждания на пълен резервоар с AVIO дизел, а с пет - се отстраняват и вътрешните отлагания в инжекторите.
"От стъпването ни на пазара преди 12 години, ние от ЕКО не спираме да работим едновременно в две посоки - да допринасяме за развитие на конкурентоспособността на този пазар и за увеличаване на доверието на потребителите към сектора. С всичките си действия ние винаги сме работили в посока удовлетворяване все повече на изискванията на клиентите ни. От самото начало иновациите в продуктовото портфолио и обслужването на клиентите са наши ключови приоритети. През последните години ние представихме нова серия от горива на българския пазар - горивата economy, които допринасят за намаляване на разхода на гориво и удължаване на полезния живот на двигателя. Сега е време да продължим тази тенденция и с иновативния AVIO Diesel, каза Георги Деянов, изпълнителен директор на "ЕКО България" ЕАД.
"Днес ние поставяме началото и представяме за пръв път на българския пазар AVIO Diesel. Нашата цел е да защитаваме и опазваме двигателите на автомобилите. Искаме също така да гарантираме нулева загуба на мощност, по-добра обща работа и ефективност", заяви Петрос Каралис, директор на международни пазари на "Hellenic Petroleum Group".
Специален гост на церемонията по представянето на иновативното гориво Avio Diesel беше един от най-добрите пилоти в света Марио Бакалов, който е и посланик на AVIO Diesel. "Като човек с опит в авиобранша, за мен на първо място винаги е била безопасността на хората по време на път. Ние, пилотите, трябва напълно да разчитаме на добра и изрядно функционираща техника. А в основата на тази безопасност е това да познаваш добре машината си и правилно да се грижиш за нея. Иновативната технология на AVIO Diesel-а наистина носи неоспорими ползи за потребителите и осигурява възможно най-добрата грижа за двигателя. Това е грижа за вашата безопасност. Горивото се доближава като качество до това на самолетите", заяви той. VIO Diesel вече е в продажба в избрани обекти от веригата.
Вдигат прага за ДДС до 100 хил. лв. Искане прагът за регистрация по ДДС да се увеличи от 50 хил. на 100 хил. лв. оборот ще внесе Министерството на икономиката. Това съобщи на среща с бизнеса във Варна министър Божидар Лукарски. Той посочи, че депутатът от Реформаторския блок Настимир Ананиев е внесъл предложение прагът да бъде увеличен до максималния за ЕС от 200 хил. лв. По този начин би се осветлил българският бизнес, а и това ще бъде в подкрепа на малките и средни предприемачи, смята Лукарски.
Министърът на икономиката заедно с министъра на транспорта Ивайло Московски предлагат разработване на стратегия за морската икономика. България се държи все едно не е на море, каза Лукарски. Той потвърди, че авиолиниите на Катар имат интерес летище Варна да бъде транспортен хъб за полетите, свързващи Близкия изток и Европа. Преговорите води министър Московски, а от страна на Катар са оглеждали Варна и морския аеропорт още при първото правителство на Бойко Борисов, припомни министърът на икономиката.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |