БНБ: Нов гуверньор, стар екип. Очаквано финансистът Димитър Радев бе избран за управител на Българската народна банка (БНБ) в конкурс с още трима кандидати. Номинацията му, издигната от ГЕРБ, бе подкрепена и от депутати от ДПС, Реформаторския блок, "Български демократичен център" и АБВ. Шестгодишният мандат на новия гуверньор започва да тече от 15 юли, а предложеният от него екип е съставен изцяло от сегашни кадри на БНБ. Управление "Банков надзор" ще бъде поверено на Димитър Костов, който в момента е ръководител на управление "Банково". То пък ще се поеме от главният юрист на институцията Нина Стоянова. Отговорникът за валутния борд Калин Христов, чийто мандат изтича през октомври, ще запази позицията си като ръководител на управление "Емисионно". Това ще е разпределението, ако депутатите гласуват предложените имена.
Така, като не се допуска нито едно ново външно за БНБ лице, остава въпросът как Радев ще успее да защити номинациите си предвид призивите за поемане на морална отговорност за фалита на КТБ, за която депутати официално констатираха, че е източвана и я нарекоха пирамида, а надзорът е бил "безотговорен". Те бяха отправени най-силно към досегашния гуверньор Иван Искров, който след 12 години на поста и една година призиви за оставката беше освободен предсрочно. Реално обаче аргументът, че той е знаел за нередностите в банката (за които имаше и медийни публикации) и не е реагирал, важи и за останалите членове на управителния съвет.
Гладко и без дебати
Новият управител на БНБ има 35 години опит във финансите както в България, така и в чужбина. Бил е заместник-министър на финансите в шест поредни правителства след 1991 г., а през последните 14 години работи в Международния валутен фонд. Името му се появи сред възможните номинации през април, а през май Радев долетя от Вашингтон, за да проведе срещи с партийните групи в Народното събрание. Преди седмица пред парламентарната група по бюджет и финанси той защити детайлна концепция за управлението на БНБ, която включва 18-месечен екшън план за изясняване на ситуацията в банковия сектор, стабилизиране на слабите звена, предприемането на мерки за недопускане на нова криза и подготовка за бъдещото присъединяване на България към европейския банков надзор и еврозоната. Конкуренти в конкурса за позицията му бяха финансистът Бисер Миланов, бившият служител на БНБ Виктор Йоцов и ректорът на висшето училище по застраховане и финанси Григорий Вазов. Те обаче не получиха подкрепа от депутатите в парламента.
За Димитър Радев гласуваха със "за" 130 от общо присъствалите 180 депутати в залата. Единодушно зад него застанаха групите на ГЕРБ, ДПС (само със 7 присъстващи в залата от общо 36), РБ, БДЦ и АБВ. Един депутат от Патриотичният фронт подкрепи номинацията, както и един от независимите депутати в парламента. Преди гласуването председателят на ДПС Лютви Местан настоя кандидатите да обявят имената на подуправителите, с които смятат да работят. "Именно защото подуправителите са с относителна автономност на ресорите си и единствено управителят може да ги номинира, то екипът, с който възнамерява да управлява една от най-важните институции в България, следва да бъде важен ориентир за парламентарните групи кой да бъде подкрепен и кой да не бъде подкрепен", каза Местан от трибуната и заплаши, че ако предложението не бъде прието, парламентарната група на ДПС няма да подкрепи нито един кандидат, защото се създавало впечатлението за договорки. Въпреки че идеята не бе подкрепена, ДПС частично взе участие във вота и с това се превърна в една от партиите, поели отговорността за избора на Димитър Радев като гуверньор.
Други предложения на депутатите в пленарната зала бяха кандидатите да направят изявление от трибуната на парламента, в което да отговорят на въпроса дали са работили за структурите на Държавна сигурност. Отхвърлена беше идеята изборът на управител да се отложи до произнасяне на Конституционния съд по делото срещу пороци в административната процедура. Депутатите проявиха интерес към предложението на независимия депутат Велизар Енчев заплатите на ръководителите на БНБ да са публични. Той посочи, че Иван Искров се е разписвал срещу 45 хил. лв. месечно, което било 10% над възнагражденията, които получават подуправителите. Тези данни не са потвърдени от БНБ, въпреки че са били изисквани от медии и граждани, включително по Закона за достъп до информация.
В отговор на депутатските питания Димитър Радев заяви от трибуната в парламента, че не знае каква е заплатата, която ще получава като управител на БНБ. "Заплатите - това е пропуск в процедурата, не знам какви са. Имам индикация, че ще бъде доста по-ниска от това, което получавам в момента, но този въпрос ще бъде дискутиран с управителния съвет. Ще се придържам стриктно към критериите, които се прилагат и по отношение на публичност по този въпрос, и по отношение на заплащането", бяха думите на новия гуверньор. На излизане от пленарната зала той обяви имената на подуправителите, с които планира да работи.
България получава 33 млн. евро от ЕС за два енергийни проекта. Европейската комисия публикува списъка с одобрените от Европейския съвет ключови проекти в областта на енергийната инфраструктура. Общата сума на проектите е 150 млн. евро. С по-голямата част от тези средства ще бъдат финансирани проекти в Централна и Югоизточна Европа, както и в страните от Балтийския регион.
България участва с два проекта, които ще получат безвъзмездно финансиране - разширяването на газохранилището в Чирен и изграждането на нова електропреносна линия между "Марица-Изток" и Бургас. За 3D сеизмични проучвания на Чирен, които са част от разширението, "Булгартрансгаз" ще вземе 3,9 млн. евро. Електроенергийният системен оператор (ЕСО) пък ще получи почти 29 млн. евро за новата далекопроводна линия от 400 kV, която според ЕК е част от четири такива линии, увеличаващи свързаността между България и Гърция.
Това е вторият най-скъп проект в списъка, като преди него е само полско-чешкия газов интерконектор.
Това е третият подобен списък, който ЕК пуска с одобрени проекти по общата схема за увеличаване на енергийната свързаност на Европа. Схемата е на стойност 5,35 млрд. евро и трябва да бъде изпълнена до 2020 г.
Кабинетът започва тотална подмяна на държавната администрация. Управляващата коалиция поема курс към поредната чистка в държавната администрация. Министерствата ще прекратят договорите на всички ръководни кадри, наети на непълно работно време. Наети без конкурс по заместване чиновници няма да могат да бъдат преназначавани на друга длъжност и ще загубят работата си след връщането на титулярите. В администрацията ще се освободят нови работни места и от служители, заемащи втора незаета длъжност по съвместителство. Управляващите обещават честни конкурси за запълване на тези и други длъжности, но едва през 2017 г. Това предвижда проект за промени в Закона за държавния служител, с който "Сега" разполага.
Законопроектът, в който са залегнали идеи най-вече на Реформаторския блок, е бил обсъден късно в понеделник на заседание на Съвета за административна реформа и вече е изпратен за съгласуване по министерствата. На заседанието вицепремиерът Румяна Бъчварова е представила анализ, според който 81% от назначенията и преназначенията на служители в администрацията през 2014 г. са станали без конкурс, като за целта министерствата са ползвали съществуващи "вратички" в Закона за държавния служител.
Голяма част от новите текстове целят да затворят тези вратички. Законопроектът предвижда всички държавни служители, наети на ръководни постове на непълно работно време, да бъдат освободени в едномесечен срок от приемането му. Преназначаването на тези служители на друга длъжност в същата администрация ще бъде изрично забранено. Освобождаването им ще може да стане без предизвестие, защото промяната в изискваното работно време се добавя като ново основание за едностранно прекратяване на договорите в администрацията.
С преходни разпоредби в закона ще бъде изрично забранено и назначаването на друга длъжност на наети по заместване служители. Това ще доведе до масово освобождаване на служители със срочни договори. За чиновници, които заемат други постове по съвместителство, се въвежда изрично условие това да се случва еднократно - за максимум от 6 месеца. Очаква се това също да освободи щатове.
Поевтиняването на плодове и зеленчуци ускорява дефлацията. Намаление в цените на сезонните храни ускори дефлацията у нас. Това показват данните на НСИ, според които средната цена на стоките и услугите през юни е паднала с 0.9% спрямо май. На годишна база, в сравнение с миналия юни, инфлацията се забавя до 0.4%. През май годишната инфлация беше 0.9%. Спрямо декември миналата година пък животът е поевтинял с 0.2%. Според националната статистика през последния месец храните и напитките са поевтинели с 2.3%, дрехите и обувките - с 0.4%, стоките за бита и обзавеждането - с 0.6%, а здравеопазването - с 0.7%.
Най-много са паднали цените на зелето и доматите - с над 31%, на черешите и ягодите - с 25.6%, на краставиците - с 25.5%. Свинското месо е поевтиняло с 1.5%, а месото от едър рогат добитък - с 1.5%. Увеличение през юни има при ябълките и цитрусовите плодове, които са поскъпнали съответно с 6.6 и 5.8%. При нехранителните продукти намаление има в цените на климатици - с 2.9%, телевизори - с 0.6%, пропан-бутан - с 0.7%, метан - с 2.2%. За сметка на това нагоре вървят цените на бензина - на А95Н - с 0.4%, а на А98Н - с 0.5%. През юни цените на лекарствата са паднали с 1%, докато цените на лекарските услуги обаче са се увеличили с 0.4%.
Борисов: Всяка партия с ВиК шеф? Няма да го бъде. 12 области към момента нямат шанс да получат финансиране по ОП „Околна среда", защото не са структурирали регионални ВиК асоциации с 1 ВиК оператор, които ще са получател на средствата, съобщи регионалният министър Лиляна Павлова на дискусията „Деветте пътя към еврофондовете". Тя изброи Велико Търново, Габрово, София област, в които има по 2 ВиК оператори, а региони като Благоевград, Разград и Кюстендил имат по 3-4 и повече.
Според експерти причината е в липсата на постигнато съгласие между местните власти на територията на съответния регион. „Всяка партия иска да има шеф на ВиК. Това няма да го бъде", категоричен бе премиерът Бойко Борисов в коментара си за реформата във водния сектор.
„Обръщам се към кметовете и ВиК шефовете - септември трябва да имаме по едно водно дружество. Всичко останало са дребни игрички и не ме интересува дали са от ГЕРБ, реформатори или други. Иначе Брюксел няма да ни даде тези пари.
Ще отделим здравото и само 16-те (вече готовите водни асоциации) ще получат парите. Другите да се обясняват защо не получават. Или вървите по правия път, или пара няма да видите. Не съм го измислил аз, а Брюксел. Брюксел дава милиарди, а всички останали дават акъл, ама пари не дават", каза още премиерът.
Екотаксата за нова кола пада с 5%, за старите се вдига с 3 на сто. Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени с 5% продуктовите такси, които се плащат за нови превозни средства и ще бъдат увеличени с 3 на сто за старите коли, заяви екоминистърът Ивелина Василева на третата дискусия от кампанията "Деветте пътя към еврофондовете". Тя се организира от в. "24 часа", "Труд" и КРИБ.
Т. нар. екотакси може да влязат в сила от септември. В момента за новите коли се плащат 146 лв., а за най-старите - 267 лв.
3,6 млн. са моторните превозни средства у нас, като 66% от тях са на възраст над 10 години, обясни министър Василева. Според нея е необходимо хората да бъдат стимулирани да ползват съвременни и по-щадящи околната среда автомобили.
Само преди 2 седмици ЕК обяви, че завежда дело в съда срещу България за неспазване на нормите за фини прахови частици във въздуха.
Брюксел преведе аванс от 60 млн. лв. по ОП "Околна среда", с които да започне изпълнението на новата програма, съобщи още Василева. И уточни, че това са не толкова видими инвестиции, но те подобряват живота на хората и помагат на общините и бизнеса. Над 7000 нови работни места били открити по изпълнението на екопроектите през стария програмен период.
Най-много пари - 70% от всичките 3,5 млрд. лв. до 2020 г., са заделени за приоритетна ос "Води". Това са над 2 млрд. лв., които ще тръгнат след 2018 г., когато се реформира водният сектор, уточни министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Изискването е за 1 територия да има само 1 воден оператор. Досега това е изпълнено в 16 региона, ако останалите не го направят, да обяснят на хората, че за тях пари няма да се отпускат, каза Павлова.
В новия програмен период е предвидено и да се намали тежестта на цената на питейната вода в домакинските бюджети.
В момента при изчисляване на цените КВЕР не допуска те да са над 4% от средния доход на домакинствата в съответната област.
Новият праг ще падне до 2,5 на сто, съобщи министър Павлова. Според проучванията на Световната банка за ВиК сектора у нас пък били нужни 11,5 млрд. лв.
"Явно е, че тези 2 млрд. по ОП "Околна среда" са крайно недостатъчни, затова подготвяме и друг подход - създаване на фонд за евтино кредитиране на водните оператори с капитал от 200 млн. лв.", каза Павлова. Европейската банка за възстановяване и развитие също била готова да отпуска заеми. Министър Павлова беше категорична, че ако не бъде направена реформата във водния сектор, нито един лев няма да влезе в него от екопрограмата.
Очакват се 300 000 повече туристи на морето. Близо 300 000 туристи повече ще имаме това лято спрямо миналото, но независимо от това приходите от сезона ще са по-ниски, прогнозира Румен Драганов, шеф на Института за анализи и оценки в туризма. Според него цените у нас са четири пъти по-ниски от Гърция.
"Този месец средната заетост по Черноморието ще достигне до 38%, а през август - над 55%", каза Драганов. Повече туристи ще дойдат от Чехия, Полша, Унгария и Словакия. В същото време лек ръст се регистрира на германци и англичани. "Очакваме с около 150 000 руснаци по-малко спрямо миналата година, при общо 660 000 за цялата 2014 г. Сега ще паднем на нивото на 2011 г., когато сме имали малко над 400 000 руснаци", добави Драганов.
Преди ден от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация заявиха, че спадът на руски и украински туристи може да удари 60%. Министерство на туризма твърди, че отливът е с 20 на сто.
"Туристическият бранш е с впечатлението, че хотелите са празни в по-голямата част. Това е така, тъй като тази година имаме 140 нови хотела. България не води никаква политика по отношение на разширяване на легловата база и всяка година нови легла излизат на пазара. Съответно пада средната заетост и цена на стая", коментира Драганов.
Според него, ако удвоим леглата в следващите 10 години, средната заетост, която сега се движи в рамките на 30%, ще падне под 10%. В същото време средният процент на българите, които могат да си позволят хотел на първа линия на Черноморието в големите курорти, е около 2 на сто", посочи още Драганов.
"Има намаление на цените за нощувки. България се явява близо четири пъти по-евтина от Гърция в момента във върха на сезона. Късият сезон води до това качественият персонал да не желае да работи у нас. България подготвя такива кадри, но те работят в Гърция, Европа, на круизните кораби, но не и у нас", коментира Драганов.
По отношение на кризата в Гърция той посочи, че българите продължават да пътуват към южната ни съседка. "Традиционно българите посещават Гърция като много близка дестинация. Освен това използват пари кеш, така че за тях въобще не беше изненада предупреждението, което трябваше да отправят други правителства и туроператори към гражданите си. Българите посещават малки таверни и семейни хотели, където кредитни карти не се използваха и преди. С пълен резервоар с бензин няма никаква промяна по отношение на нагласата и очакването на българите, отиващи към Гърция", смята Драганов.
Десислава Атанасова: Кризата в КТБ е заради бизнес зависимости.
- Госпожо Атанасова, според доклада на временната парламентарна комисия за КТБ банката е работила като пирамида, а водещи институции като ДАНС и БНБ са проспали порочните практики в нея. Защо се е стигнало до такива съществени пропуски?
- Изводите в доклада са формирани вследствие на преценка за всички данни и факти, които сме обсъждали. Взети са предвид всички доказателствени средства, които са ни представени от различните институции - писмени справки, одиторски доклади, обяснения по зададени от нас въпроси, доклади на квесторите, както и дадени обяснения в хода на действие на самата комисия. Държавните институции, които са имали ангажимент за контрола и надзора на банките, не са го упражнили в достатъчна степен. Става въпрос главно за БНБ и Управление "Банков надзор". В доклада сме оставили една отворена фраза за това дали поради непрофесионализъм или поради други причини е това бездействие. Факт е, че през този период гуверньорът на БНБ Иван Искров е имал сериозни неформални отношения с мажоритарния акционер в КТБ Цветан Василев. Факт е също, че подуправителите на БНБ са подведени под отговорност и вече имат внесени обвинителни актове. Факт е, че временно изпълняващият длъжността подуправител на "Банков надзор" Нели Кордовска в деня преди обявяване на банката под особен надзор е изтеглила достатъчно сериозна сума от КТБ. Освен това одиторската компания, която ежегодно е заверявала отчетите на КТБ, не е изпълнила всеобхватно и пълно задълженията си съгласно одиторските стандарти. Факт е, че един от служителите на фирмата също е имал неформални отношения с Цветан Василев. Пътували са в чужбина по круизи в различни екзотични дестинации. Няма как да бъдем убедени, че този одитор, тази госпожа, която е част от одитиращата компания, е направила преценка на всички обстоятелства по функционирането на банката. Освен това така и не стана ясно защо докладът на ДАНС за 2013 г. не е бил внесен в парламента, но там няма и дума за КТБ.
- Може ли да твърдим, че политически зависимости също са попречили на БНБ да упражни надзорните си функции?
- Не знам дали може. През 2013 г. ГЕРБ не беше в управлението. През март нашето правителство подаде оставка. До края на годината управляваше друго правителство. Показателно е обаче, че във въпросния доклад на ДАНС няма и дума за политическите процеси през тази година, а те не бяха никак малко и бяха доста интересни.
- Наскоро разказахте пред медиите, че фирма, свързана със сина на зам.-директор на ДАНС е получила голям кредит от КТБ. На какви други фрапиращи случаи се натъкнахте?
- Всичко е описано в доклада, включително целият механизъм на източване. Тази дупка в КТБ от над 4 млрд. лв. е вследствие на обезценки по кредити, които са необезпечени, нямат валидни ипотеки. Кредитополучателите са били свързани лица или фирми без търговска история и дейност или са лица пряко свързани с мажоритарния собственик. В доклада ясно е показано как средствата от една фирма биват прехвърляни на свързани с мажоритарния собственик други фирми. Докладът е публикуван на сайта на парламента и всеки може да се запознае с него.
- Чуха се обаче мнения, че докладът не е достатъчно критичен към Комисията за финансов надзор (КФН) и прокуратурата.
- Вероятно имате предвид особеното мнение на съпредседателя на Реформаторския блок Радан Кънев. Процесът на вземане на решения на комисията за КТБ е описан в стенограмите на заседанията. Мнението на Радан Кънев е отразено в част от стенограма на едно от заседанията, когато ние вземаме решение по отношение на това каква е целта на комисията, каква ще бъде дейността й, поредността на институциите, които ще разглеждаме. Тогава при представяне на въпроса пред комисията следва ли да обсъждаме действията на прокуратурата, именно Радан Кънев казва, че иска да разбере цялата истина около КТБ. Той припомня, че до един момент и по публичните данни, които има, КТБ е изглеждала като здрава банка. Според Кънев работата на комисията е да оцени вярното от невярното, фалшивото от здравото. По думите му всичко останало е работа на прокуратурата. Всички сме били наясно какъв е предметът на комисията и кои институции можем да изслушваме. Още тогава бяхме наясно, че като се има предвид досъдебното производство за КТБ, няма как да призовем прокуратурата да отговаря пред нас. Освен това Народното събрание контролира съдебната власт, когато приема годишния доклад за дейността й и когато приема и обсъжда бюджета й.
- А за КФН?
- По отношение на КФН в доклада достатъчно детайлно и коректно е описано съдържанието, което са ни представили оттам. Относно сделката, която Радан Кънев коментира в особеното си мнение, е направена допълнителна задълбочена проверка. Тя е установила, че към 2012 г. КФН не е била уведомявана за тази сделка с ценни книжа на "Нордърн Лайтс България", тъй като дружеството е регистрирано в Кралство Холандия. За тази емисия ценни книжа разрешение е дала Ирландската фондова борса и тези книжа са листвани на Ирландската фондова борса. Без някой да уведоми КФН, че това се случва с някое дружество, регистрирано в друга държава членка, институцията няма как да получи тази информация.
БДЖ стратегията готова до края на лятото. Стратегията за спасяване на БДЖ ще бъде представена за одобрение в парламента най-късно до края на лятото след ваканцията на парламента. Това обяви вчера транспортният министър Ивайло Московски.
„По документа вече има коментари от финансовото министерство", поясни той. „Оттам имат забележки, които не са свързани по същество и технически експерти вече започнаха да работят по тях. Надявам се да успеем преди ваканцията на парламента, ако това не стане, веднага след подновяването на работата му той ще бъде внесен в НС", прогнозира министърът.
За плановете за стабилизиране на БДЖ се заговори усилено от началото на годината, когато стана скандалът със спрените и отново пуснати губещи влакове.
През март бяха представени три сценария за развитие на превозвача - реалистичен, оптимистичен и песимистичен. В документа не се предвижда чужд мениджмънт който да помага за спасяването на железницата и обхваща периода до 2022 г. Минималните инвестиции за това време ще бъдат в размер на 210 млн. лв., но от БДЖ се надяват сумата реално да бъде много по-голяма.
Зам.-министърът на транспорта Антон Гинев каза за „Монитор", че БДЖ продължава да работи на загуба.
„Основните причини за това са нерентабилните влакове и прекъсванията на трафика заради изпълнените на големите жп проекти или планови ремонти по линиите", поясни той.
Междувременно стана известно, че от 585 пътнически влака, които се движат всеки ден, с климатична система са 279 или по-малко от половината. От БДЖ твърдят, че с климатици разполагат дизеловите и електрическите мотриси Siemens, които обслужват основно крайградските дестинации или общо 253 влака, както и композициите по дългите направления София - Варна - София и София - Бургас - София. Някои от тях пътуват с климатизирани седящи и спални вагони.
Вчера министър Ивайло Московски обяви още, че отново ще бъде започната процедурата по стратегията за развитие на транспорта, защото по старата е имало обжалване. „Не съм в течение от кого е жалбата. Вероятно е от някой, който е преценил, че така разписано, заданието не отговаря на някакви условия", коментира той. „Няма да има проблеми поне да я стартираме и едва ли това ще попречи на отпускането на средства от Брюксел. За тях е важно да видят, че има стартирана такава стратегия. Правим всичко по силите, за да се съкратят сроковете. Няма промяна в приоритетите", допълни министърът.
Относно плановете за даването на концесия на летищата в София и Пловдив министър Ивайло Московски поясни, че в момента текат процедури за изготвяне на концесионни анализи за двата аеропорта. По думите му очаква се до края на годината те да приключат. Ако анализите покажат, че летищата могат да бъдат дадени на концесия, ще се пристъпи към откриване на процедура за предоставянето им. Той допълни, че в предишния му мандат е проведена процедура само за карго-терминала на летище Пловдив, а сега тя е за цялото летище.
„Не се обсъжда въпросът за продажба на летища. Всички инвестиции, направени по време на концесиите, остават собственост на държавата", категоричен бе Московски.
Келнерът предупреждава коя манджа се готви бавно. За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. Това е записано в проект на постановление за приемане на Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията.
Времетраенето за изпълнението на поръчката зависи и от звездите на обекта, напр. за студени предястия, салати и аперитиви се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди" и до 15 минути в заведенията "три звезди" и"две звезди"; за останалите ястия и напитки - до 20 минути, е записано още в проектодокумента.
За всички категории пък важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.
Броят на местата за сядане в прилежащите към морски и планински места за настаняване - клас „А" заведения за хранене и развлечения, където се предлага основното хранене на гостите, трябва да бъде равен на 30 % от общия брой стаи и/или апартаменти в мястото за настаняване.
Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект. Например управителите, администраторите и старшите камериерки на хотелите и мотелите от една до 3 звезди трябва да владеят поне един чужд език. Управителят може да е със средно образование, но трябва да имат поне 3 години стаж в туризма.
За управителите, администраторите, маркектинг мениджърите и ръководителите бизнес услугите на хотелите 4 и 5 звезди се иска да знаят поне 2 чужди езика, а за старшите камериерки и портиерите - поне по един. За петзвездните хотели се изисква висше образование дори за консиержа, като той трябва да владее задължително поне един чужд език. Подобна езикова подготовка се изисква и за обслужващия персонал на асансьорите и пиколата.
В проектодокумента е записано още, че минималните познания по чужд език изискват те да са свързани с обслужващия процес и задълженията на съответната длъжност, като за квалификацията не се изисква документ. Лицата, заемащи посочените длъжности, следва да имат минимални познания по български език.
Намаляват нередовните длъжници към банките. Изпълнителните дела на банките срещу длъжници стават все по-малко - те са под 20% от общия брой дела и намаляват, каза председателят на Камарата на частните съдебни изпълнители Георги Дичев. Като цяло изпълнителните дела също стават все по-малко, допълни той. Голяма част от оплакванията на гражданите досега са свързани с реда за принудително изпълнение. Но Министерството на правосъдието постигна добра рамка на промените в Гражданския процесуален кодекс (ГПК) и те бяха приети от МС през миналата седмица, припомни Дичев.
Най-важното в тези промени е създаването на гаранция за несеквестируеми суми в банкови сметки. Досега имаше спор дали парите от майчински, пенсии, социални добавки и др. могат да бъдат запорирани. Заради банковата тайна съдебният изпълнител сега не знае какъв е произходът на средствата на длъжника и запорира цялата сума по сметката. С промените в ГПК този проблем се решава и дори когато заплатата се получава по банкова сметки суми в размер на минималното възнаграждение няма да се блокират. Ще бъдат въведени и електронни запори на банковите сметки, с което ще се намалят таксите, които длъжниците плащат на съдебните изпълнители.
Променят се и условията за провеждането на търговете. Така ще се стигне до повишаване на цените на имоти. Началната цена на търговете няма да пада под данъчната оценка. А срокът за внасяне на цената от купувача ще се удължи от една на две седмици. Така купувачът ще има време да вземе кредит за да придобие имота.
Друга важна промяна в ГПК касае подсъдността на делата. Сега се позволява кредиторите да злоупотребяват и това се случва не рядко. Така например длъжник от Бургас с образувано изпълнително дело в София трябва да дойде до столицата, за да се запознае с всички материали. Ако вземането е малко, то може разноските да са повече от самия дълг. Това се случва, защото сега изпълнителните дела могат да се образуват по адресната регистрация на кредитора. С промените в ГПК и този проблем ще отпадне.
Хотелиерите в Несебър си учредиха клуб. Хотелиерите в Несебър ще работят заедно за устойчиво развитие на туризма в общината. За целта представители на над 30 хотела се обединиха в сдружение с нестопанска цел - Клуб на хотелиерите.За председател от инициативния комитет е предложен Радостин Дачев. За зам.-председател е номиниран собственикът на хотел "Арсена" Филип Лисков, който се ползва с високо реноме сред хотелиерския бранш. В устава на клуба е предвидено създаването на обща политика по отношение на осъществяваната дейност на община Несебър в областта на туризма. Както и съвместно проучване на всички условия за стимулиране на туристическата и хотелиерската дейност, организирани от местни и чуждестранни лица. Клубът има за цел да изработи политика на коректност към фирмите за развлечение, доставчиците на туристически услуги и др. В учредителния документ изрично е записано, че се създава отношение на непримиримост и отпор "към лошите практики в бранша, рушащи доверието в туристическия продукт и злепоставящи българската държава".
Една от основните причини за създаването на клуба бе дейността на концесионера - фирма "Сироко" и нейният председател Боян Бонев, които в началото на месец юни окупираха цялата плажна ивица и не допускаха туристите до свободни зони, каквито се изискват по закон. Това доведе до подписка с над 3000 подписа срещу стопанина на плажа. В резултат на общото недоволство концесионерът освободи около 25% от плажната ивица, но към този момент това се оказва крайно недостатъчно и създава сериозни трудности за туристите.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.853520 |
GBP | 2.340630 |
CHF | 2.088670 |