Горивата поевтиняха до 2,15 лв. Ексминистър: Може и под 2 лв. Горивата поевтиняха отново и от вторник по големите бензиностанции цената им е с 5 ст. по-ниска. Масовият бензин А-95 се продава а 2,15 лв., толкова струва и дизелът.
Така в рамките на близо десет дни цените на горивата паднаха с 20 ст., след като държавата започна проверки по бензиностанциите, а Комисията за защита на конкуренцията прави анализ за картел.
Средната печалба за богатия свят от литър продадено гориво е около 5-10 стотинки, заяви пък по Би Ти Ви бившият министър на енергетиката Трайчо Трайков. Толкова се печелело в САЩ и Германия. в България маржът е 30-35 стотинки, уточни Трайков. Според него цената на дизела трябва да е с поне 40 ст. по-ниска. Проверка на "24 часа" на цените на едро показа, че в момента литър дизел се продава за 1,80-1,90 лева. В началото на проварките шефът на митниците Ваньо Танов заяви, че маржът на бензиностанциите бил 45 ст. Което означава, че със свалянети на цените той е е намаля с 10-15 ст.
Бившият министър прогнозира, че през този месец цената на горивата ще падне и под 2 лева.
Според Трайков еднаквите цени по бензиностанциите говорели за картел. Като пример той посочи, че в един и същи ден всички свалят цените от 2.40 на 2.20 лв.
Комисята за защита на конкуренцията прави секторен анализ за картел, но няма да изпада в подробни обяснения към момента, заяви говорителят на ведомството Марио Гаврилов.
Според него не било достатъчно цените да са близки, за да се докаже картел.
"Ако решим да влезем в една компания да проверим документите й, съдът информира тази компания предварително. От КЗК ще изследваме маржовете, но нямаме правомощия да кажем на някого защо продава на по-висока цена. За да се докаже картел на горивата, трябва някоя от фирмите да се почувства недоволна и да натопи другите фирми", допълни Гаврилов. Според него било много трудно да се събере информация за картел, която да послужи успешно пред съда.
"Чудесно е, че КЗК се е наела със задачата да го установи, но не съм съгласен, че е толкова трудно събирането на информация. В закона е предвидено задължение за всички физически, юридически лица и държавни органи да съдействат с информация. Комисията има право не само да изисква любезно и да чака, а да отиде, да запечата, да проверява компютри", коментира Трайков.
Срив в цената на пшеницата на световните борси - поевтиняването в световен мащаб е около 20 на сто в последните два месеца. Не се очаква обаче това да се отрази на цената на хляба.В цената на хляба влизат както разходите за суровини, така и за заплати на служителите, инвестиции и печалбата на производителя, съобщава bTV.
50 до 80% от цената на хляба всъщност се формира от цената на брашното. Респективно от пшеницата. А до 10% от цената енергоизточниците. Токът поскъпна, но пък газът поевтиня драстично, както и останалите горива.
Въпреки това производители на хляб и тестени изделия не очакват продуктите им да поевтинеят, а дори не изключват поскъпване.
Пекарната на Иван Петков дава работа на 30 души. Фирмата оцелява благодарение на постоянните клиенти и свитата печалба. Не вижда суровините, с които работи да са поевтинели.
„Българската търговия си е самосиндикална, специфична и много рядко се влияе в положителен смисъл от световната", коментира управителят. Така Иван не само не очаква поевтиняване, а дори напротив - с поскъпването на тока, производствата които работят на електроенергия, дори се готвят да вдигнат цени.
За да пестят от ток в мелница в мездренското село Горна Кремена пък работят само нощем. Казват, че у нас реколтата от пшеница също е много като количество, но с лошо качество.
„На вид много хубаво брашно изглежда, но няма никакви хлебопекарни качества", обясни мелничарят Николай Борисов.
Затова за поевтиняване на брашното и дума не можело да става. Изчислява, че при изкупна цена на пшеницата от 36 стотинки за килограм, същото количество брашно излиза оттук на 50 стотинки, при положение че, ако се спазва схемата в бранша килограм брашно трябва да е 72.
От стоковата борса отчитат поевтиняване на пшеницата с 3% у нас и с над 20 на сто в световен мащаб.
„Мрачните очаквания на хората у нас, всеки се застрахова за други страшни неща, които ще му се стоварят върху главата, затова и търговците на дребно избягват активно да свалят цените", обясни Васил Симов от Софийската стокова борса.
От стоковата борса все пак очакват и крайните цени да паднат.
Въпреки опасенията за слаба реколта на слънчогледа, от стоковата борса у нас, не е изключват цената на олиото също да падне в световен мащаб. Това ще може да се каже със сигурност в края на септември, когато окончателно ще е ясен добивът.
Германски завод за авточасти ще има в Съединение. Пловдивският регион привлече нов производител на авточасти - инвеститор е германската компания RSN Sihn, а място на завода ще е град Съединение. Компанията вече е закупила терен от 20 декара за почти 1 млн. лв. и в момента разработва проекта. Търговският директор Кристоф Шулц потвърди за "Капитал Daily", че RSN Sihn смята да започне дейност в България.
Производството на автокомпоненти е най-бързо развиващият се индустриален сектор в страната през последните години. По последни оценки заводите са над 40, служителите - над 30 хил., а приходите надхвърлят 3 млрд. лв. Добрата новина е, че новите фабрики се разпръсват из страната - има ги в по-малките градове. Така Съединение например, който е регион за земеделие, ще има и алтернатива. Причината за избора обаче вероятно е близостта до магистрала "Тракия" и Пловдив, който напоследък е харесван от инвеститорите в индустрията и услугите.
В готовност
Кметът на Съединение Георги Руменов каза пред "Капитал", че очаква проектът на германската компания да е готов до средата на септември. Той поясни, че следващата седмица инвеститорите ще бъдат в България за пореден рунд разговори. Конкретният план за нов завод все още не е публичен, но се вижда чрез внесените документи в общината и през сделката за недвижимия имот. Кристоф Шулц не даде повече подробности за размера на инвестицията и кога ще е готова производствената база. Той уточни, че официална информация ще има след 20 септември.
Според публикации в местни медии в новия завод ще бъдат разкрити 250 работни места. Ясно е и че в предприятието ще се произвеждат метални компоненти, което се вижда и от продуктите на германската компания.
Дъщерната фирма на RSN Sihn - "Ер Ес Ен България" ЕООД, е създадена през март 2015 г. с капитал от 130 хил. лв. Като управител е вписан Андреас Баум, който е и мениджър на компанията майка и е един от акционерите в RSN Sihn.
През юни "Ер Ес Ен България" е купила имот с размери малко над 20 декара в Съединение, показва справка в Имотния регистър. Продавач на имота е "Фако-Инв", а цената - 908 хил. лв.
Части за Mercedes, BMW и Porsche
"Ер Ес Ен България" ще проектира, конструира и произвежда механични и флуидни (хидродинамични) свързващи елементи, както и детайли по чертежи и нестандартни части, строителни групи и системи. Кметът на Съединение обясни, че става дума за металообработка и монтаж.
RSN Sihn GmbH, която е основата през 1939 г., е специализирана в сервоуправлението и активното окачване. Партньори на компанията са както големи автомобилостроителни марки като Mercedes, BMW, Porsche, така и други производители на части за коли като Continental. Към момента компанията има около 500 служители и се определя като производител от среден размер, но за сметка на това снабдява големите производители на автомобили от високия ценови сегмент.
На сайта й няма информация за финансовите й резултати, но според австрийската информационна агенция APA RSN Sihn е имала приходи от 50 млн. евро през 2014 г.
Разходите за заплати в администрацията най-после започнаха да намаляват. Разходите за възнаграждения и осигуровки на държавните служители са започнали да намаляват. Данните от изпълнението на държавния бюджет за първите седем месеца на годината показват, че служителите в министерствата и агенциите са получили с около 18 млн. лв. по-малко спрямо същия период на 2014 г. Това е първият месец, през който тези разходи се свиват, докато предишните шест месеца имаше постоянно увеличение. В закона за бюджета за 2015 г. Министерството на финансите фиксира 10% по-малки разходи за възнаграждения на персонала спрямо предходната година. Това се равнява на около 330 млн. лв.
Въпреки започналия процес по консолидация на разходите остава съмнението дали министерствата ще успеят да изпълнят закона, а оттам - дали няма да се наложи актуализация на бюджета в тази връзка. Към края на седмия месец общите разходи са свити с по-малко от 1%, което означава, че в следващите пет месеца темпът на консолидация трябва да е двойно по-бърз.
Големите виновни
В интервю за "Капитал" финансовият министър Владислав Горанов каза, че основните проблеми са в двете силови министерства - на отбраната и на вътрешните работи. "Определени ведомства не взимат предвидените в закона мерки да се вместят в бюджетите и това вероятно ще създаде проблеми в края на годината. Със сигурност големите проблеми са в двете силови ведомства", каза министърът. По неговите думи анализът на работещите в МВР е готов, а той показва, че около 6000 души могат да бъдат преназначени от първа в трета категория труд. По този начин ще намалее тежестта за държавата от плащането на осигуровките, а впоследствие и от плащането на пенсиите.
МВР е едно от най-проблемните ведомства, тъй като над 90% от общия му бюджет на стойност 1.032 млрд. лв. е предназначен за възнаграждения, осигуровки и издръжка на персонала. Едва 13 млн. лв. са предвидени за капиталови разходи. Подобно е положението при Министерството на отбраната - при бюджет от 955 млн. лв. 73% са разходи за персонала. Данните от системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА) обаче показват, че и двете ведомства са свили разходите през юли: МВР с близо 9% спрямо миналата година, а МО - с 6.5%. Въпреки всичко за тенденция все още не може да се говори на базата на данни само за един месец, още повече че в разходите влизат тези от графа "други плащания за персонала". Там са бонусите на държавните служители, плащанията в натура, както и разходите за униформи на служителите.
Численост
От доклада за състоянието на администрацията за 2014 г. се вижда, че свиването на реалните щатове се оказва трудно. Общата численост е намаляла с 2.8% спрямо 2013 г. Вижда се обаче, че над половината от свитите бройки са незаети щатове (близо 2200), а реалните съкращения са 1900. Последните актуални данни на НСИ към края на март показват, че числеността на централната администрация (министерства, агенции, комисии и др.) е достигнала 53 204 души - с около 1300 щатни бройки по-малко от същия период на 2014 г. Числеността на служителите в МВР към края на май е 49 692 души.
Банките увеличиха печалбата си повече от два и половина пъти за година. Повече от два и половина пъти - с над 166%, или с 383.4 милиона лева, е нараснала печалбата на банките у нас за 1 година. Положителният резултат на трезорите в края на сегашния юли е бил 614 милиона лева, става ясно от последните данни на БНБ. В края на миналия юли банковата система отчете 230.2 милиона лева печалба.
Само през юли банките са прибавили нови 110.4 милиона лева към печалбата си. Това е един от най-успешните им месеци тази година. По-голяма печалба банките са имали само през януари, когато са натрупали 120.6 милиона лева.
По думите на икономиста Любомир Дацов все по-сериозните банкови печалби се дължат на подготовката за предстоящите стрес тестове и прегледа на активите им. "Банките започнаха много усилено да преструктурират портфейлите си заради предстоящите проверки", заяви вчера той пред "Сега". Има и друг фактор, повлиял ръста на печалбите - раздвижването на икономиката. Според него това е и причината за свиването на просрочените кредити.
Основна причина за растежа на печалбата на банките обаче остават приходите от такси и комисионни. В края на юли те са надхвърлили 586.7 милиона лева. Реално приходите по това перо са почти равни на цялата печалба на банковата система за периода. Само през юли банките в България са събрали над 93.2 милиона лева от граждани и фирми под формата на такси и комисиони.
Приходите от лихви през юли са били 305.9 милиона лева. От началото на годината до началото на август общата им сума в банковия сектор достига 2.171 милиарда лева. На годишна база обаче приходите по това перо се свиват с близо 18%, или с 466.8 милиона лева. Причината за спада са по-ниските лихвени нива по кредитите. Спадът на лихвите по депозитите е много по-голям от този по кредитите и изцяло наваксва загубата на трезорите. Разходите на банките за изплащане на лихви по депозити се свиват с над 46% до 568.888 милиона лева за година. В края на юли миналата година трезорите са изплатили 1.064 милиарда лева на вложители. Така въпреки ръста на депозитите за последната година разходите на банките за изплащане на лихви са се свили наполовина. Причината е в драматичния спад на лихвените нива по влоговете за последната година.
"Понижаването на лихвите по депозити носи печалбата на банките", обясни и доц. д-р Григор Сарийски при представянето на годишен доклад за развитие на икономиката на Института за икономически изследвания при БАН през юни. Според БАН банковата система успява да отбележи положителни тенденции, защото въпреки намалението на приходите по лихви от кредити разходите по депозитите намаляват много по-бързо. Освен това приходите от такси и комисиони продължават да се увеличават.
Икономическият министър откри, че не добиваме петрол. Цените на горивата в България са високи, защото страната ни е малък пазар и няма собствен добив на петрол. Това откритие направи вчера пред БНТ икономическият министър Божидар Лукарски. За пореден път той отчете, че цените падат, като причина за това били засилените проверки и трайно ниските цени на нефта.
"Факт е, че в България хората най-после проявиха интерес към това какви са цените на горивата. Те са далеч от тези, които са в Дубай и Италия. Различни пазари - различни потребления. Нека да не гледаме непрекъснато зад Океана, през Океана и там, където има добив на петрол", заяви Лукарски. Противно на думите му обаче, експерти и граждани периодично подновяват дебата за високите цени на горивата у нас, особено преди облагането им с ДДС и акциз.
"Понеже българинът никога не е доволен, ще ви кажа, че в Германия, когато цената на горивото падне с между 1 и 2 евроцент, всички немци говорят за това и излиза на първа страница на вестниците", заяви Лукарски. В последните дни той неколкократно подчертава, че шумната акция за качеството и контрола на горивата е установила едва под 1% нарушения по бензиностанциите. Досега обаче никой от правителството не е дал обяснение защо не се проверяват рафинериите и доставчиците на горива у нас, откъдето тръгва проблемът с високите цени.
Национален протест срещу скъпите горива започна вчера група от недоволни българи, организирани през социалните мрежи. В София, Варна, Бургас и други градове те изразиха недоволството си пред сгради на държавната администрация и с шествия по централни улици и булеварди.
Едно от предложенията на протестиращите е да се създаде единен орган за контрол на цените. "Това беше възможно преди 10 ноември. Хората, които искат такова нещо, се връщат леко назад в мисленето. Регулирането на цените е подход от времето на централизираната пазарна икономика и не би довело до добро на пазара", коментира исканията им Лукарски. По думите му няма как държавата да създаде единен орган и регулатор. "Централизираната икономика остана назад във времето", обобщи той.
Пращат чиновниците на уроци по почтеност. Това е записано в проект „Етични стандарти за почтеност в публичния сектор", публикуван от Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (ЦППКОП) към МС. Постоянно ще се правят курсове за налагане на етични правила за поведение, придобиване на умения и вземане на решения.
Когато служителите се провинят и получат наказание „устно предупреждение" и временно отстраняване от длъжност, те ще бъдат изпращани на опреснително обучение. След временно отстраняване от длъжност или понижение ще им организират „поправително" обучение. Какво точно представлява то обаче от проекта не става ясно.
Последните две мерки срещу неетични чиновници са уволнение и наказателно производство. Служителите в публичния сектор ще бъдат уволнявани, ако се докаже, че са подали фалшив сигнал срещу свой колега за корупция или друго престъпление.
Една от основните препоръки в документа е да бъде изготвен единен национален кодекс за поведение на лицата от публичния сектор, който да бъде приет със закон. Кодексът трябва да дава конкретни примери и да оказва поведенчески модели. Предлага се въвеждане на ежегодна проверка за почтеност на хората от публичния сектор. Това ще става с психометричен тест за почтеност.
В средата на юли „Труд" писа, че бъдещите служители на държавната администрация ще преминават задължителен психометричен тест, след което ще изчакват в централна база данни да бъдат наети. Около тази промяна са се обединили членовете на Съвета за административна реформа начело с вицепремиера Румяна Бъчварова.
Тази есен в парламента се очаква да бъдат внесени поправки в Закона за държавния служител. След влизането му в сила нито една администрация няма да има право сама да наема служители. Институциите ще са длъжни да ползват само кадрите от банката за чиновници. Един кандидат може да стои в списъка не повече от 3 г.
Промените в Закона за държавния служител включват още премахване на назначенията на „временно изпълняващ длъжността" в администрацията. Според екипа на Бъчварова там имало много злоупотреби. Затова вече ще се позволява едно назначение за 6 месеца за вакантен пост. За това време трябва задължително да се намери титуляр.
Кризата пълни Варна с призрачни кораби. Пет изоставени от корабовладелците си кораби са задържани във Варна от зимата до сега, съобщи шефът на "Морска администрация - Варна" кап. Валентин Енчев. Всичките са регистрирани под удобните флагове на Панама, Белиз, Островите Кук и Маршалови острови и се собственост на офшорни фирми.
От информация на местни корабни агенти и от разказите на моряците става ясно, че зад тях стоят гръцки компании. "Ние нямаме право да комуникираме директно с корабособствениците. Информацията минава през съответната администрация на флага. От кореспонденцията ни досега става ясно, че нито един корабособственик не се е отказал от кораба си, но и не предприема никакви действия", обясни кап. Енчев. Плавателните съдове са разтоварили стока на Пристанище Варна, но не са намерили нови товари и са оставени на произвола, за да не губи корабопритежателя пари, обясняват причините за масовите изоставяния корабни брокери.
Българската администрация няма друг избор освен да задържи плавателните съдове по ред причини. От една страна екипажите, съставени предимно от украински моряци, нямат провизии и не са получавали заплати, от друга корабите създават опасност за корабоплаването, тъй като екипажите им са паднали под изискуемия минимум, защото моряците бягат от тях. На един от плавателните съдове вече няма никой.
На три от корабите пък е отнет флага от администрацията, която го е издала, което прави ситуацията още по-сложна. Местните агенти на корабособствениците също имат да получават пари, но въпреки това продължават да осигуряват храна на моряците за своя сметка. За екипижатие се грижат и от местните кораборемонтни заводи и украинското посолство.
Ученици напират за гимназия в центъра. Наплив към гимназиите в централната част на столицата отчитат от столичния регионален образователен инспекторат (РИО). Учениците имат засилен интерес към училищата, които се намират в центъра на София. Централните гимназии са предпочитани по две основни причини - от една страна авторитетът им на институции, които гарантират качествено образование и от друга страна възможността за децата да сменят обкръжаващата ги среда, коментира пред „Монитор" заместник-министърът на образование Ваня Кастрева, която дълги години беше началник на РИО - София.
Едновременно с наплива от ученици към централната част на града, столични райони като „Студентски" и „Сердика" са останали без прием в профилирани паралелки след завършен VІІ клас. През настоящата кампания тревожен факт е и трудното реализиране на паралелките в районите „Младост", „Люлин" и „Подуяне", коментираха пред „Монитор"още от РИО - София. Много от кандидат - гимназистите от отдалечените райони пък са предпочели да останат в близкото училище в VІІІ общообразователен клас, вместо да учат в профилирана паралелка в по-отдалечен район. Причината е закритите профилирани паралелките в техните райони, в които тийнейджърите са искали да учат и са били приети. След като обаче прием не е реализиран, учениците са предпочели да учат в общообразователен клас, но да останат близо до дома си, вместо да се запишат някакъв профил в училище в друг район, където има места.
50 паралелки са закрити в столицата, като 29 от тях са в профилирани гимназии, а 21 - в професионални, отчетоха още от просветния инспекторат в София. Така за учебната 2015/2016 година се реализира прием в общо 249 паралелки в столицата, от които 169 в СОУ и профилирани гимназии и 82 паралелки в професионални гимназии. Предварителният план беше за запълване на 198 профилирани паралелки и 103 професионални.
Големият брой закрити паралелки се дължи на факта, че като цялото учениците тази година са по-малко на брой, както и на по-големия брой слаби оценки на националното външно оценяване, коментираха още от РИО - София. От инспектората не пожелаха да назоват конкретните закрити паралелки с мотива, че така ще навредят още повече на престижа на училищата.
Както „Монитор"вече писа рекорден брой двойки и спад в знанията по математика показаха тазгодишните седмокласници на националното външно оценяване. Випускът е показа най-слабите постижения на изпита по математика след седми клас от шест годни насам. 14 939 от общо 54 305 ученици имат слаби оценки. Това са 27,51% от общия брой явили се. Седмокласниците не са се представиха блестящо и на изпита по български. Там двойките бяха 8154.
Край на тапите - пускат „Цариградско" предсрочно. Движението по основните платна на бул. "Цариградско шосе" в София ще бъде пуснато днес - две седмици предсрочно. Добрата новина за столичани съобщи вчера кметът на града Йорданка Фандъкова при инспекция на строителните работи на бул. "Витоша".
"Така столичани ще могат да се движат свободно", подчерта градоначалникът края на тапите по едно от основните пътни трасета в София. Фандъкова уточни, че е започнала работа по локалните платна на "Цариградско шосе", като дейностите ще продължат в следващите 2 месеца, но движението ще бъде изцяло възстановено. Дължината на ремонтирания участък е 5,8 км - от Околовръстното шосе до надлеза над бул. "Ал. Малинов" и от Четвърти километър до "Алея Яворов". Цялата работа по реасфалтирането е глътнала малко под 20 млн. лева включително и мостовите съоръжения.
От днес се пуска и движението на автомобили и трамваи в участъка от НДК до бул. "България", съобщи още Фандъкова. Тя уточни, че само за 2 дни - от 12 септември, движението ще бъде спряно в участъка от НДК до бул. "Скобелев" за полагане на износващия слой асфалт, защото в улиците около НДК текат цялостни ремонти. "До 15 септември трябва да приключат ремонтите и на тротоарите, както и на подлеза, който се ремонтира отново заради вандалски прояви, поради което монтираме и видео наблюдение", посочи още градоначалникът. Това е първият етап от цялостната реконструкция на бул. "Витоша" в участъка от НДК до Южния парк. "Той включва и подмяната на трамвайните релси от бул. "Скобелев" до бул. "България". Това вече е направено", обясни още Фандъкова, което означава, че от днес сутринта се пуска и трамвайното движение в този участък.
Във връзка с ремонта на бул. "Витоша" в частта до Южния парк, тя коментира, че предстои да се реши дали ремонтните дейности да продължат или да спрат и да останат за другата пролет. "Искам да видя сроковете, разчетите, организацията на движението, защото всички си даваме сметка, че от следващия понеделник движението в София става есенно, а от 15 септември става много интензивно", обясни кметицата и посочи, че затова трябва да се прецени до каква степен районът от бул. "Витоша" до Южния парк ще може да понесе продължаващ ремонт.
Фандъкова подчерта, че до първия учебен ден ще приключи и ремонтът на бул. "Сливница" и на моста на "Захарна фабрика". "Така че, всички големи обекти, както бяхме поели ангажимент да са приключили до 15 септември и движението да бъде възстановено, ще са изпълнени", зарече се Фандъкова.
13 000 първолаци дим да ги няма. Става дума за деца, родени през 2008 година и на възраст за постъпване в първи клас, които не са записани в училище. Вчера просветното министерство оповести данни за броя на първокласниците, записани към първи август. Те са около 65 000 деца. Срокът за записване всъщност тече до първия учебен ден, но малък брой са родителите, които чакат 15 септември, за да изберат училище на детето си.
В същото време през 2008 година живородените деца са били 77 712, сочат данните на Националния статистически институт. Предполага се, че по-голямата част от незаписаните деца
са на гурбет или направо са емигрирали
с родителите си, още преди да навършат училищна възраст. Доста стряскаща е например разликата в София, където родените през 2008 година деца са били 14 381. Първокласниците в столицата тази година са малко над 11 100, което означава, че се губят около 3000 малчугани. Най-малко са децата в първи клас във Видин, където са записани едва 678 деца. Родените там преди седем години са били 815. Всъщност броят на първолаците във Видин, където по традиция се записват най-малко деца, е равен на този в три големи софийски училища. Статистиката всяка година показва разминавания между записаните в училище деца и данните на НСИ, но за първи път данните са толкова стряскащи - всъщност това е един малък град. Миналата година липсващите първокласници са били 11 946.
В столицата най-голям прием на малчугани има в 119 СОУ "Акад. Михаил Арнаудов" - 195 деца, разпределени в седем паралелки, разказа директорът Диян Стаматов. Преди време училището имаше идея заради големия прием да ползва и помещения в съседната Професионална гимназия по фризьорство, където да изнесе или занималните, или по-големите ученици. Родителите обаче били против децата им да отидат да учат в друга сграда, затова се наложило училището да се справи със собствени сили. Принудили се да приспособят за две нови класни стаи други административни помещения. Едното от тях е именно директорският кабинет, който вече ще бъде класна стая. Самият Стаматов ще се премести в друго по-малко помещение. Другата класна стая е изградена, като са ползвани лекарският кабинет, училищната радиоточка и стая на помощния персонал. Самият школски доктор отива в друго помещение, което е с около десетина квадрата по-малко, а техниката на радиовъзела се пренася в кабинета на директора. Четирима от досегашните възпитатели пък вече са назначени за начални учители, разказа Стаматов. Той потвърди и тенденцията учители да емигрират, която бе спомената и от лидера на учителския синдикат Янка Такева. Тази година на конкурсите за нови преподаватели се явили наполовина по-малко кандидати спрямо минали години, когато сто и над сто учители се бореха за едно място.
Вдигат учителските заплати от октомври. Заплатите на учителите ще бъдат повишени от октомври тази година, съобщи вчера в Русе президентът на КНСБ Пламен Димитров. Той и председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева са разговаряли с министъра на финансите Владислав Горанов късно в понеделник, когато са получили уверение за допълнително финансиране в размер на 20 млн.лв. за средното образование, обясни синдикалният лидер. Пламен Димитров заяви още, че средствата са предвидени за възнагражденията в средното образование за оставащите три месеца до края на годината. "Това беше наша битка през последните няколко месеца да покажем, че има нужда и възможност от бюджета да се отделят средства за големите системи, където се очаква заплатите да растат", коментира президентът на КНСБ. Увеличението на учителските заплати ще е между 7 и 10 на сто, според механизма за използване на допълнителните средства. Ако парите се насочат само към педагогическия персонал, максималното нарастване на възнагражденията ще е с 10%. Очаква се в следващите две седмици начинът за разпределяне на парите да бъде договорен между Министерството на образованието и Синдиката на българските учители.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |