Държавата може да похарчи до 5 млрд. лв. през декември. В последния месец на годината хазната планира да изхарчи рекордна за последните години сума от 5 млрд. лв. Това е близо два пъти повече спрямо разходите за декември 2015 година и с 2 млрд. лв. повече спрямо разплатените през този ноември 3 млрд. лв. Все пак има вероятност разходите да не бъдат направени изцяло и дефицитът в хазната за 2015 г. да се окаже по-малък от очакваното.
Това показват предварителните данни на финансовото министерство за изпълнението на бюджета за ноември. Подробни данни за месеца няма - засега е готова само статистиката за октомври, макар че от депутатите се очаква да гласуват актуализация на бюджета за 2015 г.
Според наличните към момента данни разходите по общия бюджет към края на ноември, с включени бюджети на осигурителните фондове, общините и еврофондовете, са за 29.5 млрд. лв. В същото време според актуализираната програма за 2015 г. разходите може да достигнат 34.52 млрд. лв. Разходите бяха завишени с 1.7 млрд. лв. спрямо първоначалните очаквания, като основната причина е в заложените по-високи суми за строителство покрай еврофондовете.
Финансовото министерство вече се застрахова, че тези разходи могат да не бъдат изпълнени, включително и планираните плащания по еврофондовете. Подробните данни към октомври показват, че изпълнението на разчетите ще бъде изключително трудно. За 2015 г. капиталовите разходи са планирани в размер на 6.275 млрд. лв. От началото на годината до октомври отчетените разходи за строителство са 4.15 млрд. лв. Тоест за 2 месеца трябва да се разплатят 2.1 млрд. лв.
Ако тези разходи не се направят и кабинетът не се изкуши на всяка цена да пренасочва планираните суми за други харчове, дефицитът по консолидираната фискална програма може да се окаже по-нисък от планираното. Според внесената в парламента актуализация на бюджета за 2015 г. е предвидено дефицитът по консолидираната програма да се завиши от 3 на 3.3% от БВП. Финансовият министър Владислав Горанов обясни, че това е най-крайната прогноза и минусът може да е по-малък. По предварителни данни за ноември дефицитът е възлязъл на 457 млн. лв. при заложен годишен дефицит по консолидираната програма от 2.87 млрд. лв. От тези данни излиза, че в последния месец на годината ще се натрупа дефицит от 2.4 млрд. лв.
От данните за октомври става ясно, че изборите са се отразили тежко на общинските финанси. За октомври бюджетите на общините излизат на дефицит от 38.4 млн. лв. За сравнение - през октомври 2014 г. салдото по общинските бюджети е било с излишък от 175.6 млн. лв., през 2013 г. излишъкът е бил 229.1 млн. лв. За дефицита са допринесли и по-високите разходи за заплати на фона на уж орязани бюджети. За заплати и осигуровки по общинските бюджети към края на октомври са изхарчени със 103 млн. повече спрямо разходите за октомври 2014 г. За октомври хазната е излязла на малък излишък от 63.9 млн. лв. Приносът на еврофондовете към това салдо е отрицателен - дефицит от 319.5 млн. лв., но по националния бюджет има излишък от 383.4 млн. лв., който е успял да компенсира. Излишъкът по националния бюджет към октомври е натрупан благодарение на излишък по бюджетите на вузовете, БАН и обществените медии - 273.2 млн., и излишък по бюджетите на социалноосигурителните фондове от 167.8 млн. лв. Размерът на фискалния резерв към края на октомври е 10.2 млрд. лв., включително 500 млн. лв. бъдещи вземания от ЕС.
Банките натрупаха 906 млн. лв. печалба за 10 месеца. 2015-а се оказва една от най-печелившите години за банките в България. Само през октомври те са прибавили нови 111 млн. лв. към печалбата си. Това показват последните данни на БНБ за състоянието на банковата система. Година по-рано печалбата на трезорите у нас за този месец беше почти 2 пъти по-малка - 60 млн. лв.
Октомври е един от най-успешните месеци за банковата система. По-голяма печалба е била натрупана само през януари, когато тя беше 121 млн. лв. За 10-те месеца на 2015 г. трезорите у нас са спечелили общо 906.5 млн. лв. Печалбата на системата е нараснала с цели 35% на годишна база. По същото време миналата година тя беше 673.3 млн. лв. Според подуправителя на БНБ Калин Христов обаче към края на 2015 г. подобряването на резултатите ще се забави заради предстоящите вноски от общо 82 млн. лв., които ще трябва да се направят към новосъздадения Фонд за преструктуриране на банки, както и заради започналия вече процес на предварителна подготовка за проверките на качеството на активите през 2016 г. Според прогнозите на анализатори той по всяка вероятност ще доведе до по-високи равнища на провизиране.
Една от най-доходоносните дейности за банките е събирането на такси и комисиони. В края на октомври приходите от нея надхвърлят 845.3 млн. лв., като за година са пораснали с 9%. Реално приходите по това перо са почти равни на цялата печалба на банковата система за периода. Само през октомври банките в България са събрали над 87 млн. лв. от граждани и фирми под формата на такси и комисиони.
През октомври приходите на банките от лихви са 296.3 млн. лв. За първите 10 месеца общата им сума достига 3.06 млрд. лв. На годишна база доходът от лихви обаче намалява с над 236 млн. лв. Причината за това са по-ниските лихвени нива по заемите. В същото време обаче заради драстичното намаление на лихвите по депозитите разходите за изплащане на лихви също намаляват. Докато в края на октомври 2014 г. разходите за лихви са били 1.164 млрд. лв., сега те са се свили с 35% до 763 млн. лева. Така по-бързо намаляващите лихви по влоговете изцяло компенсират загубите на трезорите от спадащата цена на заемите.
СПЕСТЯВАНИЯ
По данни на БНБ влоговете в банковата система у нас към края на октомври са общо 72.43 млрд. лв. Депозитите на домакинствата са 43.35 млрд. лв. Те са нараснали с 372 млн. лв. само за месец. Депозитите на фирмите се увеличават с 46 млн. лв. до 18.608 млрд. лв. През октомври с 23 млн. лв. са намалели кредитите на фирмите, както и тези на домакинствата - с 44 млн. лв. Увеличават се обаче заемите на сектор "Държавно управление" - с 46 млн. лв.
Най-скъпият и дълъг тунел: 2 км за 250 млн. лв. Държавата обяви поръчка за най-дългия тунел на магистрала в страната. Той ще е на "Струма" в отсечката преди Кресненското дефиле и е с прогнозна цена от 250 млн. лв. Със стойността си това е една от най-големите пътни поръчки за тази година, а вероятно и за следващата. Тя трябва да се финансира по европрограмата "Транспорт" и от държавния бюджет. Тунелът "Железница" е два километра, но поръчката включва и 2.46 км открит път и съоръжения. Срокът за изграждането е 1400 дни, или почти 4 години.
Тунелът при с. Железница след Благоевград ще е най-дългият в България. Сега първенството държи "Витиня" на магистрала "Хемус" с дължина 1.125 км. Трасето през Кресна още не е напълно ясно, след като държавата вече се отказа от рекордно дългия 13-километров тунел.
Отделният тунел
Тунелът при Железница е част от проекта за отсечката на "Струма" от Благоевград до Крупник, която е 17 км. Държавната компания НКСИП е решила да го раздели на две, защото проектирането на пътната част е изисквало 9 месеца по-малко, отколкото на тунелната.
Сега лотът е разделен на два етапа, като за първия с дължина 12.54 км вече има избран изпълнител. Това е обединение "АМ Струма 3.1", в което влизат благоевградската "Агромах", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив", АБ, "Хидрострой" и "Алве консулт" (виж карето). Те спечелиха търга с максимален брой точки на техническата оферта и цена от 139 млн. лв. без ДДС, която при непредвидени обстоятелства не може да надвиши 155 млн. лв. без ДДС.
"Първо, искахме да пуснем по-бързо пътната част, второ, стойността на целия проект щеше да е много висока, както и изискванията към кандидатите. Не всеки е специализирал и има опит в тунелно строителство", посочи Асен Антов, председател на управителния съвет на НКСИП. Ако целият участък - път с тунел, беше пуснат в рамките на една процедура, изпълнителят можеше да е съвсем друга компания или обединение с опит в тунелното строителство, а общата стойност на поръчката - около 400 млн. лв. Преди година държавата обявяваше като очаквана стойност на тунела сума от 200 млн. лв.
Сега изискванията към кандидатите са да имат достъп до собствен финансов ресурс от 20 млн. лв. Те трябва да имат опит с проектиране и строителство на магистрала или първокласен път с дължина поне 2 км, на пътен, жп или метро тунел, както и на нови мостови съоръжения с единични отвори над 17 м и обща площ над 13 000 кв.м.
Въпросът с цената
Тунелът преди с. Железница ще е на почти същото място като съществуващия тунел на път Е79, само че на няколкостотин метра навътре в скалния масив. Освен него изпълнителят ще трябва да изгради още няколко пътни съоръжения преди и след тунела - мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София - Кулата и надлез над път Симитли - Благоевград. Съоръженията са част от проекта за преминаване на "Струма" през Кресненското дефиле, който има оценка за въздействието върху околната среда от 2008 г., тоест минал е всички етапи на одобрение. Въпросният проект включва и 13-километров тунел, но заради високата му стойност - над 1 млрд. лева, той най-вероятно няма да се реализира. Вместо това магистралата ще преминава чрез две самостоятелни платна на различни нива със серия от мостове и тунели.
Цената от 250 млн. лева е прогнозна, надяваме се в състезателната процедура да постигнем по-ниска стойност, каза Асен Антов. Според експерти от пътния бранш цената за съоръжението може и да реалистична, тъй като досега толкова дълъг тунел, който да отговаря на съвременните европейски норми, не се е изграждал. Съоръжението ще е с две отделни тръби, всяка с по две платна, тоест изпълнителят ще изгради 4 км тунел в двете посоки. Най-голямото предизвикателство ще са вентилацията, специалните настилки и осветлението, които да гарантират безопасност на движението.
5 млн. абонати могат да сменят доставчика си на ток от 2016 г. Пет милиона абонати ще могат да сменят доставчика си на електроенергия от 1 януари 2016 г. В това число влизат основно битовите потребители и дребният бизнес, или средно 65% от клиентите на електроснабдителните дружества ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про". По-големите консуматори (около 12 хил. абонати към октомври 2015 г.) вече в почти пълна степен са на свободния пазар на електроенергия.
Тези данни бяха представени по време на последната информационна среща от кампанията за либерализацията на електроенергийния пазар в София. Преди това срещи се проведоха и във всички областни градове. През 2016 г. предстои и още по-мащабна и детайлна кампания, включително медийна, посочи зам.-министърът на енергетиката Николай Николов.
Възможности и рискове
Излизането на свободния пазар от страна на битови абонати или дребни стопански потребители на електроенергия, което означава да можеш да сменяш доставчика си на ток, засега е пожелателно. Ако желаят, те могат да останат и на регулирания пазар, където цената се определя от КЕВР. Засега експертите препоръчват по-скоро този вариант, тъй като той дава по-голяма сигурност, но принципно свободният пазар ще накара търговците да предлагат атрактивни и по-изгодни от регулираните цени. Във Виена например ЕВН предлага 40 различни оферти, а в Прага - ЧЕЗ предлага 61 оферти в конкуренция с 32 доставчика.
Свободният пазар обаче крие и рискове - най-вече ако клиентите не изберат достатъчно надежден търговец. Евгения Харитонова от КЕВР коментира, че от регистрирани 150 търговеца едва около 40 са активни. Ако все пак търговецът не може да изпълни ангажиментите си, клиентът няма да остане без електроенергия, а ще бъде снабдяван от доставчик от последна инстанция, докато си намери нов. Неговата цена обаче е значително по-висока.
Трудности пред борсата
Дни преди старта на електроенергийната борса (на 11 декември) все още не е ясно по какъв начин ВЕИ производителите и тези на високоефективна енергия, както и двете централи TEЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" и ТЕЦ "AES Марица-изток 1" ще се включат към свободния пазар. За целта трябва да бъде избран механизъм, който да ги компенсира за разликата между пазарната цена и тази по сключените вече дългосрочни договори с преференциални цени.
Според Николов това вероятно ще се случи "през първата половина на 2016 г.". Това означава, че в следващите няколко месеца на борсата ще се продава енергия само от държавните АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица-изток 2" и НЕК, която обаче няма да е достатъчна за истинска борсова търговия. Към момента на борсата има регистрирани 8-9 участника (производители и търговци), посочи Милена Божинова от Българската независима електроенергийна борса (БНЕБ).
Такса "Перник" за коли в София предлага бизнесът. Такса за автомобилите, които не са със софийски номера, но влизат в столицата, предлага бизнесът. Идеята беше представена пред кмета на София Йорданка Фандъкова на заседанието на бизнессъвета. В него участваха ръководството на КРИБ начело с шефа ѝ Кирил Домусчиев, председателят на Българската стопанска камара Сашо Дончев, шефовете на "Главболгарстрой" Симеон Пешов, на "Софарма" Огнян Донев, на камарата на строителите Светослав Глосов и др.
"Идеята ни е за въвеждане на винетки за колите, които не са със софийска регистрация. Съотношението е 1:5 в полза на тези от други градове. Това ще реши проблема с трафика", каза Георги Ранделов, мениджър в "Майкрософт" за Централна и Източна Европа. Предложението е интересно, но трябва да се обмисли, отвърна Фандъкова. Тя е възложила на зам.-кмета по финанси Дончо Барбалов да разработи цялостна данъчна политика. Това не означавало увеличение на налозите. "Когато сме готови, ще ви представим идеите и ще обсъдим и това предложение", увери Фандъкова.
1,18 млрд. лв. е проектобюджетът на София за 2016 г. "Ключов проект е строителството на третия лъч на метрото. Това са 7 км със 7 станции. Трасето е в най-натоварената част и ще има затруднения в центъра", каза кметицата. Затапването ще започне напролет, очаква се да продължи около година по булевардите "Патриарх Евтимий", "Витоша" и улиците "Граф Игнатиев" и "Г. Софийски". Затруднения ще има и в "Красно село". Ще стартира и строителството на естакадата на булевардите "България" и "Гешов". Ремонти ще има по булевардите "Монтевидео", "Вл. Вазов", "Черни връх" и ул. "Обиколна".
Затруднения ще има и в кварталите. За ремонт на улици там са заделени 34,6 млн. лв. До март тя е поискала всеки районен кмет да представи 4-годишна програма с улиците за ремонт в кварталите.
Домусчиев заяви, че няма съществени забележки към финансовата рамка, но поиска повече мерки срещу замърсяването на въздуха, защото София е на челните места в Европа.
Зелените политики са заложени във всички проекти, обясни Фандъкова. Работи се по 2 проекта - за производство на екопелети в завода за боклук, които да се дават на социално слаби, и предоставяне на безплатни филтри за пречистване на изгорелите газове от комините. За тях ще се търси еврофинансиране.
Купуват 20 стари чешки трамвая
20 употребявани чешки трамвая ще возят догодина софиянци. На сесията си в четвъртък СОС трябва да одобри сделката за покупката им от общинското дружество "Столичен електротранспорт". Чешките мотриси са в експлоатация от 1998 г. Имат 25 седящи места и 147 правостоящи, имат отоплителна система. Един трамвай струва 27 500 лв.
Следващото лято ще пристигнат и първите 4 от 28-те модернизирани швейцарски трамвая, а в момента тече процедура за покупка на 5 чисто нови мотриси и 110 градски автобуса.
Фандъкова разгледа вчера ретротрамвай, който ще се превърне в туристически инфоцентър. Мотрисата, произведена в началото на миналия век, е реставрирана със средства от "Сименс".
Бойко Борисов: Банда некадърници предизвика паника на летището. Бесен съм от безотговорните действия на всички, които предизвикаха паниката на летище София около измислената бомба. Това коментира Бойко Борисов пред сайта „24 часа".
Министър-председателят нарече „банда некадърници" служителите от летище София и полицията, които няколко часа държаха на нокти държавата, пускаха съобщения за открита бомба в оставения на терминал 1 микробус.
Роботи взривяваха откритата раница, телевизионни камери снимаха действията около стария летищен терминал на България.
„Да отменяш полети, да говориш глупости по медии, да вдигаш на крак държавата, е не просто грешка, а безотговорност и виновните трябва да понесат отговорност за това", обясни премиерът.
По повод съобщенията от летището, че полицейското куче надушило взрив, Борисов излезе със своя, полушеговита версия: "Някое улично куче е вдигнало крак край микробуса и полицейското куче "хванало следата".
Опасения за бомба в бял микробус с белгийска регистрация затвори пътя към терминал 1 на летище София във вторник рано следобед.
При рутинна проверка на автомобили, които престояват повече от 12 ч на паркинга, куче търсач надушило вривно вещество, съобщи шефът на летището Христо Щерионов. В 12,50 ч е подаден сигнал в МВР. Районът около буса е отцепен от полицията.
Към 13,30 ч пътници теглеха пеша куфари от разклона преди аерогарата, но не можеха да се доберат до терминала. Най-затруднен бе възрастен мъж с две патерици. Екипът на "24 часа" съобщи на охраната за трудноподвижния човек и той е бил закаран на терминала с количка.
Към 13,30 ч бе изкъртена една от вратите на микробуса и робот започна да вади багажите от него. Първо бе изнесен куфар, последва го раница. Роботът измъкваше пакетите един по един на 10-15 минути.
Разнопосочни изявления в следващия един час всяха смут. Първо пред медиите служител на пресцентъра на летището заяви, че има взривно устройство в микробуса. От МВР отрекоха. Към 15 ч бомба не беше открита. Излезе и шефката на пресцентъра Любка Пелева, която направи уточнението, че има съмнения за взрив. Малко по-късно шефът на аеропорта Христо Щерионов съобщи, че има съмнения за взривно вещество в буса, но такова още не е открито.
След него говори шефът на Гранична полиция главен комисар Антонио Ангелов: "Бусът, за който е подаден сигнал за съмнителен багаж, е паркиран около 1 часа през нощта от чужд гражданин, който е излетял около 5 часа. Към момента няма данни за намерено взривно устройство. Продължава проверката на багажа и на самото превозно средство. Установили сме с каква регистрация е и с каква народност са гражданите, но към момента няма да давам информация." Ангелов обясни още, че при реакция на кучето и на детектора за взривни вещества обстойната проверка е задължителна.
Към 15,40 часа шефът на летището Щерионов съобщи, че всички полети от стария терминал се прехвърлят на новия.
На аеропорта освен дежурната пожарна пристигна още една. Малко по-късно бе извършен контролиран взрив на малко пакетче. В 16,40 ч. микробусът бе изтеглен.
Екипи за противодействие на бомбения тероризъм не откриха взривно устройство на летище София, съобщи пресцентърът на МВР. Към 16,30 часа те извършиха контролирано взривяване на част от багажа, който бе изваден от микробуса, допълниха от МВР.
Много от посетителите на Бизнес парк "София" във вторник също изпаднаха в паника, когато видяха масирано изнасяне на служители оттам. Оказа се фалшива тревога. В сградата до околовръстното шосе е имало практическо учение за 15 мин. За това е имало предварителен план и всички служители са били предупредени, уточниха от МВР.
Сградите на съдилищата в Петрич и Благоевград също бяха опразнени след анонимни заплахи за бомби, но такива не бяха открити.
Лихвите по кредити растат догодина. Още догодина лихвите по кредитите ще започнат да се повишават и този процес ще продължи и през 2017 г., прогнозираха от Асоциацията на банките в България (АББ) вчера. Причините - очакванията от догодина Европейската централна банка да спре да налива ликвидност в банковата система, както и ниското ниво, което стигнаха индексите EURIBOR и LIBOR, на база на които се формира лихвата по ипотечните заеми. Според банкерите в рамките на година-година и половина тези индекси вероятно ще започнат да се покачват.
Преди седмица подуправителят на БНБ Калин Христов прогнозира, че лихвите по депозитите ще намаляват и догодина, като ще паднат под 1%.
В момента средната лихва по новите жилищни заеми в левове е 5,60%, а в евро - 5,95 на сто, по данни на БНБ. При потребителските кредити в левове оскъпяването е 10,51%, а в евро - 7,05 на сто. Според банкерите ниските лихви носят и рискове, защото при повишението им много хора може да срещнат трудности с вноските.
Заради ниските лихви и отпадането на таксата за предсрочно погасяване на жилищните заеми тече процес на масово предоговаряне. "Хората слизат на лихва, по-ниска с 1-2 процентни пункта", обясниха от банковата асоциация. Оттам посочват, че този процес е причината и за ръста на приходите от такси, основно от предоговаряне, в банките. Към октомври постъпленията по това перо са 845,4 млн. лв. спрямо 778 млн. лв. за миналата година.
Увеличените приходи от такси, заедно с намалените разходи за лихви и за обезценки на лоши кредити са причината за ръста на печалбата на банките. Тя достига 907 млн. лв. към октомври, което е с 234 млн. лв. повече спрямо същия период на миналата година.
Във връзка с новия закон за ипотечните кредити председателят на Управителния съвет на АББ Петър Андронов каза, че чрез него се въвеждат европейски правила в българското законодателство. Така банките ще трябва да дават график за това как ще поскъпва един кредит още при подписването на договора. Клиентите ще бъдат информирани и за това какво ще се случи с даден кредит, ако лихвата се промени заради външни условия. Освен това те ще имат срок от 14 дни да помислят дали да приемат предложените условия.
България и Албания с най-скъп мобилен нет в Европа. България и Албания са двете държави с най-скъп мобилен интернет в Европа, показват данните от последния годишен доклад на Международния съюз по телекомуникации (ITU). Освен това страната ни е паднала с няколко места в световната класация по достъп до интернет и се нарежда вече на 32-ро място в Европа и на 50-о в света. Данните са към 2014 г.
Според доклада на ITU 1 гигабайт мобилен трафик в България излиза средно по 6,72 долара. Най-евтиният мобилен интернет в Европа е в Полша - 5,27 долара за 1 гигабайт предплатено, и в Австрия - 5,76 долара за 1 гигабайт при договор.
Тарифите и на трите ни мобилни оператори са направени така, че достъпът до интернет на пръв поглед да е евтин. Уловката е, че тази цена и високата скорост важат само за определено количество информация. След изчерпването му, което става бързо, скоростта пада значително, а доплащането за допълнителен трафик с нормална скорост е на по-висока от обичайната тарифа.
Колкото до фиксирания интернет, средната му скорост в България се е повишила двойно за последните 4 години, сочи докладът. През 2010 г. тя е била 68 091 бита в секунда, докато през 2014 г. достига 138 277 бита в секунда. Общо 57,9% от домакинствата имат компютър, докато през 2010 г. са били 35,1%. Въпреки това в световната класация падаме от 47-о място през 2010 г. на 50-о, защото други държави са се развили по-бързо от нас. Лидер в световната класация за поредна година е Южна Корея.
Батерия вдигна паника за бомба. Фалшива паника за бомба на летището подлуди вчера София. Неадекватни изказвания за открито взривно устройство нажежиха допълнително напрежението, а в крайна сметка се оказа, че става дума за неверен сигнал. Няколко часа обаче постъпваше противоречива информация, което доведе до сериозно объркване. Най-голям страх вся служителка на летището, която обяви, че има открито взривно устройство, каквото в крайна сметка не бе открито.
Това обаче не попречи над пет часа експерти по взривовете да проверяват съмнителен бял микробус, паркиран пред Терминал 1. Около 12,30 ч полицаи от Гранична полиция заедно с куче тръгнали на обход и минали през паркинга. Кучето реагирало на взрив, когато стигнало до белия бус "Мерцедес Спринтер" с белгийска регистрация. Това наложило светкавично да бъдат извикани антитерористите от СОБТ. Тяхното куче, порода белгийска малиноа, специално обучено да открива експлозиви, също потвърдило съмненията и реагирало положително. След това бусът бил обследван и със специално устройство, който открил нисковолтови токове в буса. Апаратът също подал сигнал, че във вътрешността на мерцедеса има източник на ток. Около 13,30 ч антитерористите взривиха задната врата на буса, а в публичното пространство започна да се усеща паника. Специален робот започна да вади с автоматичната си ръка куфари с багаж. Той изхвърли първо син полиетиленов плик, след това пазарска чанта, от която се виждаше детска раница. По-късно излязоха денкове с багаж. Около 16,30 ч баретите взривиха с пирозапалка част от багажа, в който се оказа, че няма взривно вещество. Половин час след това се чу втори пукот от взривен багаж. По-късно антитерористите провериха долната част на шасито и отвориха предния капак на буса, за да търсят експлозив в двигателната част. Едва около 17,30 ч бусът бе изтеглен настрани от джип "Пустинна котка", а минути по-късно беше извлечен от паркинга. "Установихме, че бусът е собственост на белгиец, който го е оставил около 1 ч през нощта на паркинга. Впоследствие той е излетял в 5 часа сутринта", коментира шефът на Гранична полиция Антонио Ангелов.
И всичко щеше да си остане поредната фалшива аларма, ако към 15 ч служителката от пресцентъра на летището Даниела Велева в прав текст заяви, че в буса е открито взривно устройство. Думите й предизвикаха сериозна истерия, въпреки че към онзи момент проверката на екипа от СОБТ, изпратен на мястото, все още изобщо не беше приключила.
За напрежението допринесе и шефът на Гранична полиция Антонио Ангелов, който обяви, че "при нормален обход на маршрута от наряд на Гранична полиция със служебно куче то реагира на взривно вещество, след което е използван специализиран уред за детекция на взривни вещества, който също реагира, след което е задействана веднага процедурата за реакция при взривни вещества".
Половин час след Велева шефката на пресцентъра на летището уточни, че става дума само за съмнения. Наложи се МВР да излезе с официална позиция, че бомба няма. По информация на БНР Даниела Велева ще бъде освободена заради изявлението й пред медиите.
Въпреки че сигналът се оказа фалшив, движението бе отцепено още от 13 часа от кръстовището на бул. "Брюксел" към Терминал 2. Още около 14,30 ч пък пътници за полета за Валенсия в 17,20 ч вървяха пеша към Терминал 1, но бяха отклонявани и не можеха да влязат в залата за отпътуващи. По-късно летищните власти затвориха Терминал 1, а всички полети с излитане до 24 часа бяха прехвърлени на Терминал 2. По-късно от летището уточниха, че полетите от 1,30 ч ще бъдат прехвърлени отново на Терминал 1.
Бойко: Пушат и ядат сланина, а държавата ги лекува. Правителството не се е отказало от въвеждането на данък "Вредни храни". Мярката е част от здравната реформа, зад която правителството твърдо стои. Това стана ясно вчера от изказването на премиера Бойко Борисов, който взе участие в конференция на тема "Власт, лекари и пациенти - заедно в реформата". Той бе категоричен, че целта не е да се печелят пари, а да се предпазят хората. "Пие ракия, пуши цигари, яде сланина и не желае да има хранителни навици! Трябва ли други да му плащат скъпото лечение", възмути се Борисов. И препоръча "да се пие в определени граници - колкото казва медицината". Според него темата може и да изглежда смешна на пръв поглед, но тъкмо това е причината да сме на първо място по инсулти и инфаркти. Затова трябва да се започне отрано и да се напомни на родителите, че не бива да се правят на добри, купувайки по три сладоледа на ден на детето си, в резултат на което след 20 години то ще има много други увреждания, които струват скъпо на здравната система.
Премиерът предложи и други санкции - например застрахователите да "одират" пътните нарушители "в пъти повече, отколкото другите шофьори". "Няма мантинела несмазана в тази държава! Това какво означава - или безхаберие, или некадърност, или слаба дисциплина. Апелирам ние като държава да кажем ще толерираме ли тези хора, които се правят на бабаити, а след това трябва да вадим от джобовете си стотици милиони за лечението им", настоя Борисов.
Според здравния министър Петър Москов "фискалните мерки срещу вредоносните навици" ще предотвратят вдигането на здравните вноски за всички. Той се обяви за нова методика, по която да се финансират болниците, защото сега тези, които поемат основното лечение на най-честите заболявания, "гълтат вода" и "потъват", а други хитруват и лекуват само "високодоходни и нискоразходни патологии". НЗОК не прави разлика и не стимулира съвестните.
Тезата му бе защитена от Борисов. "Не може няколко големи болници да влачат всички останали със своите във всяка посока лечения, а другите да са само на скъпите пътеки и да отчитат добри финансови резултати. Не е честно, не е справедливо и няма да го бъде", отсече премиерът.
Той обяви, че е оптимист за здравната реформа. Още повече, че вече има положителни примери - новият шеф на ВМА Николай Петров само за година спестил "от охрана и прехрана" 21 млн. лв. Тези средства ще отидат за повишаване на заплатите в Спешна помощ догодина. "Министър Москов има пълната ми подкрепа", отсече Борисов и допълни шеговито, че е готов да чуе всяко разумно предложение, защото "нямаме претенции с министър Москов, че сме най-умните, а само най-красивите. Засега".
Сменяме доставчика на ток за месец. Пет милиона битови потребители на ток ще имат право да сменят доставчика си в рамките само на един месец. Целта е, ако те са недоволни и избраният търговец на еленергия не си изпълнява задълженията, да могат да го сменят максимално бързо. Няма да има ограничение за това колко пъти можем да сменяме търговеца. Първо обаче двете страни трябва да са изчистили финансово взаимоотношенията си.
Всичко това ще стане възможно след освобождаването на пазара за битовите клиенти, което означава да се направят съответните промени в законите и в останалите нормативни документи. Официално освобождаването на пазара за бита ще стартира в началото на следващата година, но реално излизането на пазара на битовите потребители ще започне от 1 април. Това стана ясно на заключителната среща от информационната кампания за либерализацията, която се провежда от енергийното министерство.
Излизането на пазара за най-малките, но най-многобройни потребители на еленергия ще има начален, но не и краен срок. Тоест те могат, ако искат, да си останат и при сегашното енерго. Практиката в Европа показва, че реално 10-15% от хората се възползват от възможността да минат към нов доставчик.
В момента 150 фирми имат лицензии за търговия с електрическа енергия. От тях обаче реално активните на пазара са 30-40, като броят им със сигурност ще нарасне след либерализацията.
Ако решим да сменим сегашното енерго с търговец на ток, ще можем да избираме какъв договор да сключим с него. Едната опция е контрактът да е комбиниран. При него ще получаваме една фактура, както за доставката на електрическата енергия, така и за преноса й до дома, за достъпа. А също така в нея ще са включени и всички такси, като тази "Задължения към обществото". Другата възможност е да сключим два отделни договора - с доставчика и с електроразпределителното дружество, което е отговорно за физическата доставка на еленергията. Тогава ще получаваме от две отделни фактури - от търговеца и от ЕРП-то - ЧЕЗ, ЕВН и „Енерго-Про".
Мрежите средно и ниско напрежение са собственост на трите ЕРП-та. Затова и занапред ще се обръщаме към тях, ако оставаме без ток или ако имаме проблеми с качеството му. Пак ЕРП-то ще е този, който ще ни дърпа шалтера за неплатени искания. Това обаче няма да става самоволно, а по искане на търговеца. Затова от ЧЕЗ, които участваха на вчерашната среща, препоръчаха много добре да изчистим клаузите с новия си доставчик при какви условия ще ни се спира и в какви срокове ще ни се пуска после електричеството.
От съществено значение ще бъде самият избор на търговец не само заради цената, но и заради това дали той ще може да достави нужното количество електроенергия. Това е особено важно, тъй като има търговци, които нямат достъп до енергия директно от производителя, а самите те закупуват от други търговци. Затова от КЕВР посъветваха да сме предпазливи при избора на търговец. В случаите на фалит потребителите няма да останат без електричество, успокоиха от енергийното министерство. В такъв случай домакинствата ще бъдат прехвърляни на т.нар. доставчици от последна инстанция. Те обаче ще продават на по-високи цени от пазарните нива.
По отношение на цената зам.-министърът на енергетиката Николай Николов коментира, че е възможно първоначално да се наблюдава повишаване на цените за бита, след което обаче се наблюдава стабилизиране. Той се позова на опита на другите държави, освободили пазара за бита.
Настигнахме белгийците по изпита бира.
В България сме изпили по 72 л бира на глава от населението, или колкото белгийците. Това сочи актуален доклад на браншовата организация Пивоварите на Европа за 2014 г. По този показател отново лидери са в Чехия с 144 л, Германия - 107 л., и Австрия - 104 л.
Страната ни отчита обща консумация от 5,230 млн. хектолитра пиво. Отново безспорен лидер в класацията е Германия с изпити 86,512 млн. хектолитра, следвана от Великобритания с 43,752 млн. хектолитра и Полша с 37,644 млн. хектолитра. Общо в страните от ЕС през миналата година са изпити 384,4 млн. хектолитра пиво.
България заема 17-та позиция по обем производство на бира с 4,9 млн. хектолитра. Първото място отново принадлежи на Германия с 95,3 милиона хектолитра бира, следвана от Великобритания и Полша. Чехия и Белгия са на 6 и 7-мо място. През 2014 г. европейските страни са произвели общо 384,2 милиона хектолитра пиво.
Завишеният интерес на консуматорите към категорията доведе и до откриването на над 700 нови пивоварни в Европа - с 12% повече от 2013 г. и двойно повече спрямо 2008 - 2009 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |