Ценова война при цигарите. Поскъпване на евтините цигари с 20 - 30 стотинки, а на най-скъпите - с 1 лев. Според изчисления на финансовото министерство, ако кутия с 20 цигари струва 4,40 лева, то за нея от тази година пушачите ще плащат 4,63 лева. Тези с цена 5,20 лв. поскъпват до 5,55 лв. По-скъпите тютюневи изделия от 7 лева вече ще струват 7,95, а за кутиите с най-високи цени - от 10 лева, скокът ще бъде до 11,94 лв. Това се очаква като резултат от променената структура на акциза за тютюневите изделия, която влезе в сила от тази година.
В момента обаче на пазара има истинска ценова война и поскъпването не се случва, твърдят търговци. Проверка на "24 часа" в регистъра с цените на тютюневите изделия потвърди това. От него се вижда, че нито една чужда компания не е вдигнала цигарите си. Има подадена информация само от две фирми - "Филип Морис" и "Джапан табако", за регистрация на две нови разновидности, но цените им са същите, както на сходни цигари от същата марка. Нито една от другите чужди компании няма нова регистрация.
Причината за липсата на нови цени е нормативен вакуум, твърдят запознати с цигарения пазар. С новите текстове в закона за акцизите бе променена структурата на налога. Освен това е премахнат и един от членовете, който гласеше, че новите ставки влизат в сила не по-рано от два месеца след обнародването. Така новият налог влезе в сила още на 1 януари.
В същото време обаче акциз се плаща, когато стоката бъде извадена от данъчен склад и тръгне към търговците на дребно, поясняват експертите. Поради това големите чужди компании през декември са заредили търговците с цигари, които са по старите цени. Според неофициална информация, потвърдена от няколко независими източника, количествата, които са доставени извънредно, ще стигнат за период от 3 до 5 месеца.
Това означава, че има реална опция цигари на стари цени да се продават до началото на май. Информацията бе потвърдена и от шефа на митниците Ваньо Танов. При отчета за работата на ведомството му за 2015 г. той прогнозира, че количествата продадени бандероли по старите цени са толкова, че ще стигнат за 4-5 месеца.
Това става възможно и поради липсата на срок, в който това може да се прави. В предишни години със заповед се определяше срок, в който в търговската мрежа се предлагат тютюневи изделия със стар бандерол. Най-често максималният срок за това е бил до 3 месеца. За тази година обаче такава заповед няма и на практика цигарите със стари цени може да се продават до изчерпване на количествата. Този вакуум е използван от чуждите компании, които са заредили извънредни количества цигари.
Единствата фирма, която не е приложила този трик, се оказва "Булгартабак", показва справка в регистъра с цените на тютюневите изделия. От нето става ясно, че холдингът в края на миналата година е регистрирал нови цени, които са с 20 ст. по-високи на кутия в сравнение с тези през миналата година.
Това означава, че поне за три месеца в бюджета приходи от акцизи върху цигарите ще идват само от марките на "Булгартабак". От чуждите компании такива приходи няма да има, тъй като техните цигари продължават да се продават на старите цени.
За тях акцизът е бил платен в края на миналата година. Облагането на цигарите бе повишено заради новите изисквания на ЕС за минималния размер, който до 2018 г. трябва да стигне 90 евро на 1000 къса. Това бе първа промяна в акциза от 2010 г. От тогава цените на цигарите у нас не са променяни, като корекция не е правена дори с инфлацията за 5 години.
С новата структура се дава възможност за по-малко и плавно увеличение на цигарите в долния и средния ценови сегмент. Такива продават почти всички компании на пазара у нас - български и чужди.
Разчетите на финансовото министерство сочат, че от новия акциз се очаква тази година да бъдат събрани около 120 млн. лв. повече, ако потреблението остане същото.
Сега обаче остава под въпрос събирането на тези пари, тъй като все още няма вносни цигари на новите цени.
Поскъпването не спира до 2016 година - увеличение ще има и през следващите две. Например, ако кутия цигари от 4,70 лева сега трябва да е 4,90, през 2017 г. цената й ще бъде 5,11 лв., а през 2018 - 5,36 лв. Цигарите от 4,40 например след две години ще струват над 5 лева.
Нивото на акциза за цигарите спрямо продажната им цена в България е едно от най-високите в ЕС, показват данни на Европейската комисия. Страната ни е на трето място, като преди нас са само Малта и Великобритания.
Цената на бандеролите, които се поставят, за да се докаже, че е платен акциз, се оказва една от най-високите в България. Тя е над 12 лева на 1000 къса цигари. Поради това част от компаниите продават продуктите си на българския пазар в ниския ценови сегмент с нулева печалба и дори на загуба.
Уволниха 22-ма горски, 5-има са шефове, над 300 наказани. 22-ма ръководители и служители на горски стопанства са уволнени, съобщиха в понеделник от земеделското министерство. 5-има са директори на стопанства - Георги Христосков на ДГС - София, Иван Иванов на ДГС - Етрополе, Атанас Диманков на ДГС - Дупница, Борислав Котузов на ДГС - Симитли, и Бисер Дачев на ДЛС - Осогово. Всички тези стопанства са към Югозападното държавно предприятие (ЮЗДП). Останалите 17 уволнени са началник на отдели, лесничеи и надзиратели.
"Не е правена някаква специална проверка на ЮЗДП, от която да следват уволненията. Те са резултат от поредица оперативни проверки, а констатираните нарушения не са еднократни. Министерството провежда нова политика, а явно има нежелание за промяна в стила на работата у някои колеги", коментира шефът на ЮЗДП Дамян Дамянов. Установените нарушения са основно за незаконна сеч и транспортиране на дървен материал. Според Дамянов много случаи на нерегламентирана сеч са предадени на прокуратурата, като не за всички вина имат директорите.
"Те обаче имат задълженията да контролират подчинените си. Има достатъчно констатирани пропуски в работата им, заради това са отстранени. Започваме и ревизии в тези пет поделения", допълни шефът.
За директорът на ДЛС - Осогово, Бисер Дачев, който е бивш шеф на агенцията по горите до януари 2013 г., имало сигнали, че възлага на служителите си дейности от частен характер. Дачев е в отпуск, но това не пречило да се прекрати договорът му.
Директорът на Горското в Симитли Борислав Котузов пък се уволнява за трети път в последните 3 г. През лятото на 2014 г. бе освободен от поста, но месец по-късно министерството го възстанови. Същата процедура се повтори и в края на август 2015 г. Той бе уволнен само за седмица и отново върнат на директорския пост. В Симитли го наричат Ген. Кутузов и е смятан за недосегаем горски шеф заради близостта му с политик от висок ранг.
Георги Христосков е уволнен от ДГС - София, заради унищожените над 20 дка фиданки на Витоша. Иван Иванов от ДГС - Етрополе, е освободен заради незаконно отсечени 876 бука от гора на манастира "Св. Троица". При Атанас Диманков от ДГС - Дупница, е установена сеч на 59 дървета от терен, за който не е имало разрешение.
Над 300 горски служители са с наложено дисциплинарно наказание през последната година, каза министърът на земеделието Десислава Танева.
Износът на България все повече се забавя. Очакванията на Министерството на финансите и други институции за забавяне на ръста на българския износ към края на 2015 г. продължават да се сбъдват. За периода януари - ноември 2015 г. общите продажби на България зад граница са се увеличил с 5.3%, което е доста далеч от двуцифрените темпове на растеж през първата половина на годината. Стойностният му обем е 41.9 млрд. лв. за целия период. Само за ноември спрямо същия месец година по-рано има спад от 0.9%.
Причината до голяма степен е свързана със спадовете на продажбите към трети страни от август насам. Това се дължи на ниските цени на горива, метали и храни на международните пазари, както и на икономическите проблеми на някои от основните ни търговски партньори извън ЕС, като например Китай и Русия. За съжаление експортът към ЕС също постепенно се забавя и през ноември е нараснал с едва 1.1%. Предвид индикациите за забавяне в глобалната икономика дори и европейският двигател за българските износители вероятно ще бъде принуден да превключи на по-ниски обороти и вероятно в следващите месеци поръчките и към местните поддоставчици ще намалеят допълнително.
Продажбите към ЕС растат
Все пак за единадесетте месеца на годината износът на България към ЕС се увеличава с 8.2% на годишна база и достига 26.9 млрд. лв. Съюзът остава по-важният пазар за компаниите като около две трети от продажбите ни в тази посока се насочват традиционно към Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция и Белгия. Въпреки летните икономически сътресения в Гърция експортът ни към тази дестинация все пак е нараснал с 2.1% за периода януари - октомври. По-подробната разбивка на продажбите по вид стоки и страни за ЕС към края на октомври показва (за ноември ще е налична след месец), че се затвърждава тенденцията от последните няколко месеца за ЕС да изнасяме най-много електроника и машини, чиито продажби са скочили с 20.5% на годишна база за периода януари - октомври 2015 г. и достигат 2.58 млрд. лв. Тук влизат различни електрически двигатели, трансформатори, жици, електронни интегрални системи, панели, кабели. На второ място вече са други видове машини и апарати - например котли, двигатели, турбини. Доскоро медта беше експортна стока номер 1 към дестинациите от ЕС, а сега остава вече на трето място. Причината е, че стойностният обем на продажбите й не расте толкова бързо колкото преди заради по-ниските цени на метала на международните пазари.
Застой на износа към трети страни
При третите страни за периода януари - ноември 2015 г. износът се увеличава с минималните 0.4% на годишна база до 15 млрд. лв. Над половината от стойностния обем на експорта е насочен към Турция, Китай, Сърбия, Русия, Македония, САЩ и Сингапур. Само през ноември продажбите на България към трети страни спадат с 4.3% спрямо ноември 2014 г., а вероятно отрицателните тенденции ще продължат. Десислава Николова от Института за пазарна икономика (ИПИ) коментира за "Капитал" в началото на януари: "Експортът ще пострада и няма да бъде водещ двигател на растежа основно заради забавянето на китайската икономика." Според нея през последните години България има много сериозна пряка експозиция към този пазар, но също така и непряка - по линия на Европейския съюз и най-вече Германия. Данните на НСИ показват, че за януари - ноември 2015 г. експортът ни към Китай се е увеличил с 3.4%, но в тази посока изнасяме най-много различни метали и руди, чиито ниски цени ще бъдат основни рискове за износа през 2016 г. Само пред 2015 г. цените на основните метали спаднаха с около 30%, възможно е тенденцията да се задържи и през тази година.
Другите рискове за продажбите ни към трети страни са по линия на Турция и Русия. В доклад от миналата седмица Световната банка предупреди, че България е сред държавите в Европа, които ще усетят най-много забавянето на растежа на турската икономика, както и икономическите проблеми на Русия и Китай. Причината за тази зависимост са тесните търговски и финансови взаимоотношения на България с тези развиващи се пазари. Страната ни е дълбоко интегрирана във веригите на доставки, а като цяло регионът е силно зависим от търговията със суровини. С 25.6% е спаднал износът ни към Русия за единадесетте месеца от годината, и в номинално изражение Сърбия я изпреварва в класацията на основните ни търговски партньори. Освен санкциите върху търговията ни с Русия оказва влияние и спадащият курс на рублата. Към основния ни търговски партньор извън ЕС, Турция, също намаляват продажбите - с 2.2%. Съществено (с 37.7%) продължава да намалява износът и към Сингапур. Дестинацията се използва основно при продажба на нефт и нефтопродукти за данъчни цели.
Така по всичко изглежда, че прогнозите за забавящ се износ, което ще доведе до това българската икономика да разчита повече на вътрешното потребление за растежа си, са реалистични. В средносрочната бюджетна прогноза на Министерството на финансите се очаква общият ръст на експорта за 2015 г. да е 8.1%, за 2016 г. - 4.6%, 4.8% за 2017 и 5% за 2018 г.
Облигационерите на БДЖ започват продажби на имоти на компанията. Просрочените задължения на Българските държавни железници вече доведоха и до първа продажба на сграда на транспортния холдинг. Това става ясно от Регистъра на публичните продажби на Камарата на частните съдебни изпълнители.
На купувачи се предлага административната сграда на Транспортна полиция, която е собственост на "Холдинг БДЖ". Въпросната служба вече не се помещава там и имотът е необитаем. Процедурата е задействана от кредиторите по втория облигационен заем на БДЖ, по който има просрочия от години и те не могат да съберат вземанията си. Сградата се намира на столичния булевард "Княгиня Мария Луиза" 110а. Тя е на пет етажа. Продажбата ще започне на 12 януари и ще продължи месец, като началната тръжна цена е 2.732 млн. лв.
Дотук заради забавени плащания към кредиторите се продаваха само товарни вагони. Сега обаче се дава ход и на продажби на недвижимо имущество, като това едва ли ще е единствената продажба на сграда на холдинга. Най-атрактивният актив на БДЖ безспорно е административната сграда на ул. "Иван Вазов" 3. Там обаче съсобственик е Национална компания "Железопътна инаструктура", като това би отблъснало потенциални купувачи, освен ако не могат да изкупят и дела на инфраструктурната компания.
Нерешима кредитна сага
Вторият облигационен заем за общо 120 млн. евро беше отпуснат на железниците през 2007 г. за покриване на стари задължения, което е честа практика на компанията. Преди години обаче държавното дружество започна да изпитва затруднения при покриването на плащанията си към кредиторите и се стигна до големи просрочия, като към есента на миналата година компанията дължи още 145 млн. лв.
До споразумение между длъжник и кредитори за прегодоваряне на задълженията обаче не се стигна, тъй като на няколко пъти от държавната компания предлагаха неприемливи за насрещната страна условия.
В края на 2014 г. сумата по кредита бе обявена за предсрочно изискуема, а от лятото на 2015 г. банката довереник - Българската банка за развитие, започна продажбата на вагони, които са обезпечение по заема. По реда на Закона за особените залози обезпечение са 5 хиляди товарни вагона и 25 дизелови мотриси. През май миналата година на общо събрание на кредиторите беше взето решение да започне разпродажбата на 3542 от товарните вагони и мотрисите. Последните се използват от железницата за крайградските й пътнически превози, но не и въпросните 3542 товарни вагона. Търговете обаче не се радват на голям интерес. Сега се стига до ново развитие при събирането на вземанията - вече с изпълнителен лист.
И към Брюксел
Освен с продажби на имущество кредиторите вече декларираха, че ще започнат процедура срещу България, като според източници на "Капитал Daily" премиерът Бойко Борисов е бил известен за тези им намерения с писмо. В него те са поискали още личната му намеса за намиране на решение на въпроса. Писмото е придружено от проект на жалба до Европейската комисия, в която пише, че България е нарушила европейското право в сферата на железопътния транспорт, тъй като от 2007 г. не е инвестирала необходимите усилия във финансирането и преструктурирането на БДЖ, така че те сега да са способни да преживеят условията на пазарната икономика и да си плащат дълговете.
До въпросното писмо се стигна, след като в началото на октомври министърът на финансите Владислав Горанов отказа да обсъжда с депутатите от транспортна комисия плановете за спасяване на БДЖ, най-скъпият от които би струвал на държавата над 600 млн. лв. - за инвестиции и покриване на задълженията. Това, което в крайна сметка реши да предприеме държавата, е да даде летище София на концесия с основното искане да бъдат платени 600 млн. лв. накуп в началото, за да се спаси железницата.
Скъпата е-система за документи ще обслужва само шепа хора. За пореден път управляващите въвеждат и шумно рекламират скъпоструваща е-услуга, която на практика е почти неизползваема. Това е новата система за електронни консулски услуги, която трябва да позволи приемането и обработката по електронен път на заявления за подновяване на лични карти, паспорти и шофьорски книжки. Тя струва 700 хил. лв. Услугата обаче реално ще се ползва изключително рядко, тъй като клиентите й трябва да отговарят на редица ограничителни условия, които я обезсмислят. Не е ясно и защо тя може да се ползва само от българи в чужбина. Освен това скъпоструващата платформа не е изцяло онлайн - накрая заявителят трябва да се яви в консулската служба и да си получи документите лично, вместо да му бъдат доставени с куриер.
Желаещият да подаде документи за паспорт по електронен път трябва да има вече издаден български личен документ в последните 59 месеца и да са му били снети биометричните данни. Задължително е срокът на личните му документи да не е изтекъл. Ако е, той трябва да се яви лично в някое РПУ, за да бъде първо глобен. Необходим е и електронен подпис. Кандидатите за първи паспорт не могат да се възползват от услугите.
Против всякаква логика, онлайн издаването ще излиза по-скъпо, отколкото ваденето на документи на гише. Таксата ще е 20 евро при подаване на онлайн заявление от чужбина. Тя е доста по-висока от тарифата на МВР в България. За сравнение на гише у нас издаването на лична карта струва 18 лв. за хора между 18 и 58 г. и 13 лв. за младежи. Безсрочната лична карта, която се издава след 58 г., е 11 лв. От такса са освободени навършилите 70 г., за хората с увреждания сумата е 3 лв. Дипломатическият паспорт струва 45 лв. Шофьорската книжка струва 25 лв. за хората до 58 г., 11 лв. плащат тези между 58 и 70 г. Международният паспорт от 18 до 58 г. излиза 40 лв. Към всички суми се прибавят и поне 3 лв. банкова такса на документ.
Заради всички тези ограничения сънародниците ни зад граница са силно скептични, че онлайн системата изобщо ще проработи. Според Временните обществени съвети на българите в чужбина - най-активната гражданска инициатива на диаспората ни по света, предлаганите услуги ще бъдат недостъпни за по-голямата част от хората заради изискванията, на които трябва да отговарят. В становище до правителството, президентството и парламента обществените съвети обявиха, че недостатъците на предложените услуги ги обезсмислят, а "в определено отношение ги правят дори контрапродуктивни за 1.5 млн. български граждани по света". Анализът им показва, че от е-услугите няма да могат да се възползват десетките хиляди наши сънародници, които трябва да извадят паспорт за първи път, на които са им изтекли редовните документи или които нямат електронен подпис. По оценка на Временните съвети не повече от 0.1% от българите в чужбина разполагат с електронен подпис. Условието поръчаният онлайн документ да се взима от консулско представителство пък ще затрудни много хора, които живеят в градове, които са далеч от него. Затова направените разходи от 700 хил. лв. за внедряване на е-услугите ще се окажат неоправдани, а единственото им "постижение" ще е да се улеснят чиновниците в консулствата, смятат от Временните съвети.
В сайта strategy.bg, където нормативните промени бяха представени за обществено обсъждане, потребителят gavrilov е написал: "Поредният мъртвороден опит за симулиране на административно обслужване! Естествено, добре известно е, че никой в чужбина не притежава електронен подпис, така че системата е негодна за употреба. Малкото българи с електронен подпис пък имат редовни лични документи по очевидни причини. Който може да извади електронен подпис в България, той може да си поднови и личните документи. Да не говорим, че без редовни лични документи няма как да получи електронен подпис (Параграф 22). Т.е. броят на потенциални потребители на новата система за електронно обслужване е близък до нулата. Чудесен български пример за имитация на дейност". Според него вероятната цел на проекта е да оправдае липсата на административно обслужване на над един милион българи в чужбина извън консулските представителства. Много подобни коментари напълниха и форумите във "Фейсбук".
Въпреки тези критики на 30 декември 2015 г. правителството въведе новата система за електронни консулски услуги, като одобри промени в Правилника за българските лични документи и Тарифа №3 за таксите, които се събират за консулско обслужване от МВнР. От външното министерство напомнят, че издаването на паспорта може да стане чрез нарочно пълномощно от близките в България. Изготвянето на такова пълномощно обаче също създава затруднения, тъй като изисква или да се ходи до консулското представителство, или до нотариус в България. Електронният подпис няма как да отпадне заради опасност от злоупотреби, обясниха оттам.
Сметната палата разкри, че се продават моркови с олово и ГМО пуканки. Българинът няма надеждна защита от некачествени и вредни храни. Това разкрива докладът на Сметната палата за работата на Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ). В него са дадени конкретни примери за моркови, "натежали от олово", овесена каша с отровни гъбички, лазаня с месо, третирано с хормони и др. В много случаи част от лошата стока е хваната в складове и е иззета, но други количества са стигнали до хладилниците ни, а никой не е предупредил и приканил купувачите да върнат опасните храни.
Одиторите посочват, че агенцията по храните страда от хронично безпаричие, заплатите са ниски и това води до две беди - текучество и подкупи. В доклада, който обхваща голям период (2011-2014 г.), се посочва, че е пренебрегвано изискването за ротация на инспекторите. БАБХ не е имала годишни планове за проверки по магазини, заведения, складове, тържища и граничните пунктове. Според одиторите на Сметната палата не е организиран ефективeн контрол, има риск на територията на страната да бъдат допускани опасни храни, съществува риск от корупция.
В доклада са цитирани конкретни случаи, в които въпреки сигналите и проверките вредни стоки са стигали до домовете ни. Например пловдивското поделение на БАБХ било сезирано за пратка моркови с наднормено съдържание на олово. Бързата проверка открила празен склад - стоката била потеглила към търговци в цялата страна и дори вече била пласирана, установили последващите инспекции. "От областните дирекции по безопасност на храните, централата на БАБХ и министерството не са предприети действия за информиране на населението", констатира Сметната палата.
След сигнал за 1584 кг генетично модифицирани пуканки за микровълнова фурна проверките установили, че стоката бързо е плъзнала по магазините в цялата страна. От търговската мрежа били иззети само 6 кг пуканки. Останалите 1578 кг са били изкупени, а никой не е уведомил населението, разкрил одитът на Сметната палата. В аналогични сюжети до крайния потребител са стигнали лазаня със свинско месо със синтетични хормони, овесени изделия, в които бил открит токсичният деоксилеваленол и др.
По време на одита е била утвърдена процедура, при която, ако фирмата, която пласира вредни храни, не си изпълни задължението да предупреди населението и да прикани купувачите да върнат лошата стока, това трябва да направят БАБХ и агроминистерството.
Одитът разкрива, че БАБХ е работила по доста задачи с финансиране от еврофондовете и българския бюджет, усвоявала е средства, но реални плодове няма. Важни проекти, стартирали 2011-2012 г., не са завършени. Към март 2015 г. все още няма разработени модули за мониторинг, лабораторен анализ и контрол на качеството и безопасността на храните към специализираната информационна система за ветеринарен контрол. Не е изградена информационна система за лабораторен контрол и проследяемост на пробите и резултатите от тях, посочва Сметната палата.
Одиторите констатират, че законите ни са в крак с правото на ЕС, но подзаконовата уредба куца и това позволява инспектори и фирми да "тълкуват" правилата. Сметната палата дава над 20 препоръки - например да има денонощни дежурни във всички подразделения на БАБХ. Министърът на земеделието и храните и директорът на агенцията имат 6 месеца срок да предприемат мерки и да докладват за изпълнението на препоръките. От няколко месеца агенцията има нов директор.
Оставка на Бъчварова, ако убийците не бъдат заловени. "Да бъдат разкрити и задържани извършителите на убийството на Александър Антов сега и веднага. Ако това не се случи, министърът на вътрешните работи да подаде оставка." Това се казва в отворено писмо на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Шефът на модна къща "Агресия" бе застрелян в петък вечерта в софийското село Бистрица.
"Поредното показно и нагло убийство в България, този път на един предприемач, символ на това как един българин може да успее и със собствени сили да изгради от дребно надомно производство една истинска империя, безкомпромисно и оглушително постави въпроса: Защо ни е нужно МВР? Защо са ни нужни вицепремиер и министър на вътрешните работи? Защо бюджетът прахосва над един милиард лева за тези институции, когато всеки един от нас може да бъде разстрелян като куче, защото просто не се харесва на някого или този някой иска да му вземе парите или направо целия бизнес? Да убие, да ограби, да линчува, и то с ясното съзнание, че ще остане безнаказан. Да, наистина безнаказан!", се казва още в отвореното писмо на КРИБ. Оттам припомнят, че още няма арестуван, дори заподозрян за убийството. "Но иначе, както винаги, се работи по всички версии, докато накрая всички отново забравят. Този път обаче това няма да стане! Александър Антов бе една от иконите на сказанието за това какъв наистина би трябвало да бъде българският преход и в името на светлата му памет ние няма да допуснем смъртта му да остане просто част от черните хроники на медиите. Ако МВР допусне това, КРИБ няма да се примири и ще намери начин да насърчи разкриването на поръчителите, извършителите и пазителите им", пишат още от конфедерацията.
Зам. главният секретар на МВР: Стеснен е кръгът около извършителите
Полицията вече е стеснила кръга на евентуалните извършители на убийствата на шефа на „Агресия" Александър Антов и на бившия висаджия Веселин Стоименов и има версии за разстрелите. Това стана ясно вчера от думите на зам. главния секретар на МВР Георги Арабаджиев. Той е категоричен, че няма връзка между двата разстрела.
„Има лица, към които сме насочили нашия интерес. Уверявам, че много ритмично вървят разследванията както по линия на извършителите, така и на евентуалните поръчители. Има вече конкретика, която ни обнадеждава", каза Арабаджиев. Той каза, че няма да коментира версии, докато извършителите не бъдат арестувани. И добави, че няма да се пристъпи към задържане, докато не се съберат годни доказателства.
„Управителят" Петко бил безработен
„Не коментирам нищо, за да не засягам светлата памет на човека и заради скръбта на близките му." Това каза по телефона пред „Труд" 38-годишният Петко Владков Митов от София. той се води управител на 23 фирми, пет от които са били на Александър Антов. Според Нова тв по документи Митов бил безработен от 2013 г. и не е познавал Антов. „За себе си мога да кажа само, че не съм ром, а чист българин по потекло", заяви Митов, който говори с изявен ромски акцент.
В домашни условия ракията не може да се пречисти. В домашната ракия има два пъти повече опасни съединения като метанол, висши алкохоли етилацетат и ацеталдехид, отколкото в най-евтината купешка ракия. Това показва тест с газхроматограф, поръчан от БНТ. Резулататът сочи, че дори най-стриктно направената домашна ракия не може да се пречисти добре от казана - и заради директния огън, който не позволява контрол на температурата, и заради малкия капацитет на дестилационната колона в сравнение с промишлената.
Опасните съединения могат да доведат до фатален край, особено ако напитката е с неизяснен произход, както се случи в Якоруда, където по празниците починаха петима души след употреба на алкохол менте, купен на черно.
Очевидно контролът върху производството на домашна ракия не е достатъчен, след като такива неща се случват, коментира пред „Труд" председателят на Националната лозаро-винарска камара Радослав Радев. По думите му случаите, подобни на този в Якоруда, не са рядкост. Често обаче те се записват като смърт от сърдечна недостатъчност или инфаркт, а не като отравяне с домашен алкохол.
„Съществува един огромен сектор, който е с незаконни съоръжения за дестилация, където вече съвсем нелегално се вари ракия от всякакви суровини, където според мен няма никакъв контрол", обясни Радев.
При лицензираните производители подобни рискове за здравето са сведени до минимум.
„Първо, имаме лицензионен режим, който в крайна сметка гарантира, че самите производствени площадки отговарят на всички технически, санитарни и здравни изисквания. После самите съоръжения преминават през подобен тип контрол на тяхната изправност. Лицата, които работят там, имат съответната професионална квалификация", обясни Радев. По думите му при лицензираните дестилери на спиртни напитки производството е тотално контролирано.
„Веднъж чрез монтирани уреди по цялата производствена площадка, така че се проследява процесът от влизане на суровината до излизането на завършения продукт. Тези уреди в реално време предават информация към Агенция „Митници" и във всеки един момент може да се види какво се случва там и в какъв обем. При лицензираните дестилери перманентно се извършва и физически контрол. При някои от по-големите производители всекидневно има човешко присъствие на контролните органи", допълни той.
Над 180 млн. лева загуба за държавата
Изчисленията на база годишната гроздова реколта показват, че акцизът събран от в специализираните малки обекти - казани, регистрирани в Агенция „Митници", е около 600 000 лева. За сравнение годишно лицензираните предприятия плащат по 180-185 млн. лева акциз.
Гроздовата реколта в България в зависимост от климатичните условия варира между 400 и 450 млн. килограма.
„Лицензираните предприятия преработват около 200-250 млн. килограма, остатъкът се преработва извън тях", обясни Радослав Радев. По думите му става въпрос за винено грозде, което не е предназначено за директна консумация като плод.
„То очевидно се преработва, от него се прави домашно вино и след това се изварява ракия. Отчитайки това количество, приблизително около 40 млн. литра ракия може би се произвеждат извън лицензираните предприятия", изчисли той.
Варна бута дизела под 1,60 лв. Радвай се народе, бизнесменът Веслин Марешки обеща дизел под 1,60 лева още тази седмица! Поне във Варна, където аптечният бос има бензиностанции.
"Преди маржът от дистрибутора до колонката се движеше между 40 и 50 стотинки. Една бензиностанция с две колонки и половина в областен град не може да повлияе на пазара, но останалите играчи на него реагираха и реакцията им е такава, че се излагат пред гражданите. На бензиностанциите на една верига на различни места във Варна има разлика от 20 стотинки за литър гориво и още 20 стотинки спрямо бензиностанциите в други градове", коментира Марешки пред "Дарик".
Бизнесменът твърди, че зарежда от всички дистрибутори и след навлизането му на този пазар се е сблъскал с враждебност. По думите му върху дистрибуторите е имало натиск да не му продават горива. "Не очаквах, че световни компании могат да реагират така, но явно такова е нивото в българските им офиси", добави Марешки.
Според него еднаквите цени на горивата показват, че между веригите е имало гласна или негласна договореност. Картелно споразумение трудно можело да бъде доказано, но правителството може да направи регулации и да не се продава на високи цени, като определи максимален праг. Такъв е и първият въпрос в инициираната от бизнесмена подписка за провеждане на референдум", сподели още Марешки.
Бизнесменът очаква кабинетът и парламентът да се съобразят с желанието на българските граждани за по-евтини горива, тъй като "никой няма да търпи във Варна дизелът да струва 1,59 лв., а в София -1,99 лв".
"Южен поток" пак е желан от Москва, чака се Брюксел. Москва връща проекта за изграждането на газопровода "Южен поток", научи "Стандарт". Възможна ли е наистина реанимация на спрения от самия руски президент Владимир Путин преди 13 месеца мегапроект, който трябваше да доставя 63 млрд. куб. метра руски природен газ през териториите на България, Сърбия, Унгария, Словения и Австрия? За отговор се обърнахме към енергийният експерт проф. Атанас Тасев.
- Проф. Тасев, дойде ли времето за реанимация на "Южен поток" или да се доверим на информацията от Министерството на енергетиката на Русия, че промяна в статута на проекта няма?
- Вижте, "Южен поток" ще се реализира, а на този етап реакцията на руското енергийно министерство е повече от нормална. Просто се очаква един документ от Еврокомисията, който ще промени ситуацията. Така че информацията за рестарта на проекта "Южен поток, която сте публикували в "Стандарт", може би малко изпреварва събитията, но няма начин проектът да не бъде реанимиран. Това сочи икономическата логика, на която аз вярвам.
- За какъв документ говорите?
- Документ в подкрепа на реализацията на проекта за газоразпределителен център с работното наименование "Балкан" край Варна, а като част от него - и на проекта "Южен поток", разбира се, при спазването на условията на Третия енергиен пакет. Така че при новите условия и при новата преформулировка на задачата ние имаме своите шансове, тъй като на практика сега се ликвидират причините, които доведоха до разрива с руснаците отпреди година и нещо. Реално тогава Владимир Путин реагира много емоционално на изключителната бюрократичност на Еврокомисията, която сега променя вектора на своята политика в обратна, положителна за нас посока. А като добавим и новия геополитически фактор изведнъж се озоваваме в много добра позиция, благоприятна за връщането на проекта. Казано с езика на един стар виц, сега България напуска арменското и се връща в нормалното училище.
А вицът е следният:
"Учителят по математика в еврейското училище попитал: - Деца, колко прави 2+2?
Моше веднага вдигнал ръка и отговорил:
- 8.
- Не е вярно, Моше, пиша ти двойка - отвърнал учителят и започнал да обяснява на учениците:
- Деца, във всяко нормално училище 2+2 е равно на 4. Но понеже вие учите в еврейско училище, трябва да знаете, че при определени условия 2+2 може да бъде равно на 5, понякога - на 6, а много рядко - дори на 7, но никога - на 8. 2+2 е равно на 8 само в арменското училище, завършил учителят и писал двойка на Моше."
Та и ние досега бяхме в арменското училище. Хайде като човек, който е наясно с газовите проблеми, смятайте колко проекта за газопроводи съществуват: "Южен поток", "Южен поток-2", "Турски поток", "Северен поток-2", "Силата на Сибир", "Трансадриатическия газопровод" (TAP) "Трансанадолския газопровод" (TANAP), "Южен газов коридор" и т.н. - и излиза, че 2+2 излиза 8, че и повече. А сега вече всичко си идва на мястото. "Турски поток" го няма, а TAP и TANAP са под въпрос.
- Е, чак под въпрос?
- Да, защото TANAP минава по маршрута на проекта "Набуко" през кюрдските територии, с които не е ясно какво точно ще се случи в близките години. Следователно на този етап т.нар. "Южен газов коридор" звучи твърде оптимистично, да не кажа - направо химерично. А "Силата на Сибир" просто го няма.
- Ще го има, но явно ще бъде забавен заради рецесията на китайската икономика.
- Така де. И какво остава? Само "Южен поток"!
- Да припомним тогава какво ще спечелим от възстановяването на проекта "Южен поток"?
- Въпросът е не какво ще спечелим, а какво ще загубим, ако го няма "Южен поток". Защото ако наистина руснаците бяха реализирали "Турски поток" и бяха спрели транзита на газ през Украйна, каквато е основната им цел, то 800 км тръби и 6 компресорни станции от транзитния газопровод на наша територия автоматически щяха да се превърнат в скрап. А сега те не само че остават, но и ще се наложи да разширим газопреносната си мрежа, за да се превърнем в един голям транзитьор на газ. Още повече, че рано или късно ще дойдат и алтернативни доставки на синьо гориво - от регазификационни терминали на Егейския бряг, от собствен добив, евентуално - от проектите TANAP и TAP, ако се реализират. Така че един ден ние ще транзитираме през наша територия между 70 и 90 млрд. куб. метра природен газ годишно, което ще ни превърне в един солиден геостратегически фактор с всички икономически последствия от това. Та ето, това е важното. А като се има предвид и фактът, че фирмата, която ще оперира газопровода, е регистрирана по българското законодателство, ясно е, че ще имаме и преки ползи, като работни места, данъци, а след изплащане на инвестициите - и дивиденти. Така че рестартът на "Южен поток" връща България на газовата карта на Европа, което е най-главното!
- Ако си говорим чисто икономически - коя всъщност е основната причина за рестарта на "Южен поток" - конфликтът между Русия и Турция след свалянето на Су-24, или липсата на каквато и да било чисто икономическа логика в проекта "Турски поток"?
- Всичко - както липсата на икономическа логика на "Турски поток", така и влошаването на отношенията между Русия и Турция. Ако случайно "Турски поток" се беше реализирал, то това щеше а бъде в някакъв минимален вариант, а не в пълния размер от 63 млрд. куб. м, както е капацитетът на "Южен поток". А това означава, че транзитът за Турция, Гърция и Македония щеше вече да минава директно по дъното на Черно море, а не през наша територия, с всичките негативи от това - липса на транзитни такси за България, съкращаване на много хора в "Булгартрансгаз" и т.н. А сега новата геополитическа динамика ни дава шанс.
Наркодилъри разглобяват коли за автомафията. Наркодилъри разглобяват крадени коли за автомафията. Причината за прекфалификацията, която набира все по-голяма сила основно в столицата е по-голямата печалба, която задигнатите возила носят, разкриха криминалисти пред „Монитор". Те вече имали и случаи, когато разработват някого за разпространение на дрога, влизат в жилището му за обиск и се натъкват на части от крадени коли. Един от последните случаи бил в столичния квартал „Люлин", където униформените открили голямо количество задигнати чаркове.
„Наркомафията и автомафията винаги са били свързани. Сега обаче се наблюдава едно ново явление. Ако до преди това просто групите работеха заедно, подаваха си информация или намираха клиенти то сега кражбите леко по леко изместват разпространението на дрога и превръщат този бизнес в основен", разказаха разследващи.
Стигаме до Истанбул с влак за 4 часа. За около 4 часа ще може да се пътува от София до Истанбул с влак, научи „Монитор". Това ще стане, след като след като през 2020 г. завърши реконструкцията на жп линията до турската граница.
„До края на годината ще бъде готова по-голямата част от нея между гара Септември и Свиленград", съобщи инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). „Тя ще позволява движението по нея да става със скорост до 160 км/ч. Проблемът е, че железницата ни засега не разполага с локомотиви и вагони, които да могат да я развиват. На турска територия между границата и Истанбул вече функционира високоскоростна линия. Влаковете по нея взимат това разстояние за не повече от 2 часа", поясни той.
Както „Монитор" вече писа, в момента в БДЖ единствено електрическите мотриси от серията Desiro могат да вдигат пределната скорост за новата линия.
Инж. Ламбрев съобщи още, че до края на януари ще бъдат пуснати за движение с акт 15 отсечките Първомай-Димитровград-Нова Надежда и Симеоновград-Харманли- Любимец-Свиленград. Свиленград - турска граница е пусната отдавна в експлоатация. До септември това ще стане и с оставащите около 3 км от трасето в района на гара Симеоновград. „Там нещата се забавиха заради отчуждаването на терените и не можеше да се работи. Трасето на скоростния жп път е ново и за това се наложи да се изкупуват имоти. Към края на годината ще бъде пусната и отсечката Септември-Пловдив", обясни той. По думите му в участъка между София и Пловдив вече е завършена три четвърти от работата по модернизация на телекомуникациите.
Едновременно с линията към турската граница върви и рехабилитацията на трасето между Пловдив и Бургас. Първият лот от този проект между гарите Михайлово и Калояновец е готов. Предстои завършването и на останалите 2 отсечки - Стара Загора-Зимница и Церковски-Бургас. По втория лот физическото изпълнение е над 94%. Предстои единствено завършването на централизацията на гара Ямбол. По лот 3 са положени 145 км железен път от общо 147 км. Работи се по подмяна на контактната мрежа.
Ще се изненадате кои храни са най-поскъпнали за последните 10 години. Кои са най-поскъпналите храни у нас през последните 10 години? По данни на националната статистика това са бобът, зелето и свинската мас, предава bTV.Скокът на цените обаче явно не пречи на консумацията на тези продукти, защото тя трайно се увеличава. Същевременно сме намалили хляба и маргарина.
За 10 години цената на килограм боб скача от 1,60 лева на почти 5 лева - цели 170 процента. И тогава, и сега обаче на домакинство се падат над 8 килограма боб годишно. При зелето - поскъпването с почти 140% води до по-малко зелки в мазето, предаде БЛИЦ.
Дали е заради по-високите цени, или пък заради идеята да се храним по-здравословно, но според статистиката сервираме 30 процента по-малко хляб на масата. Белият хляб от около 80 стотинки преди 10 години вече е 1,30 лева. При свинското данните са в обратна посока - цели 250 процента повече пържоли, отколкото преди 10 години.
За експертите, които следят цените на борсите, както и какво произвеждаме в България, поскъпването на боба и зелето е обяснимо. Скокът от цели 140% при цената на свинската мас обаче си остава загадка.
„С маста ме изненадвате. За боба и зелето е абсолютно нормално. Боб и зеле в България се отглежда в минимални количества, вече няма наши, внос са", коментира икономистът Едуард Стойчев.
А бумът в консумацията на свинското е свързан с това, че месото е евтино, а причината е, че най-често е замразен внос. Личното усещане обаче се оказва различно от данните на статистиците
Дори маргаринът, за който се твърди, че вреди, сериозно поскъпва, въпреки че губи клиентела - 30 на сто по-малко избират този продукт в сравнение с 10 години назад.
Оказва се, че сланината има твърди почитатели въпреки почти удвоената й цена от 2,30 лева за кг до 4,55 лева за кг.
Здравните власти обаче може да са спокойни - като количество на домакинство средно се падат само по 300 грама.
Над 5600 свободни места в бюрата по труда. Над 5670 са свободните места в бюрата по труда в страната. Това показа проверка на "Новинар" в електронната трудова борса към Агенцията по заетостта.
В Софийско най-много се търсят охранители и шофьори на тирове. За първата позиция има обявени 120 свободни работни места, а за тираджии местата са около 95. Между 420 и 600 лева варира заплатата на един охранител. Търсят се шофьори предимно за международни превози - Испания, Белгия и Холандия, като заплащането е доста солидно - 3100 лева.
Сред най-търсените са и кредитните специалисти. Има обявени 90 свободни места. Четвърти и пети в класацията са готвачите и застрахователните агенти. Около 40 са свободните места за софтуерни и ИТ специалисти. При тях заплащането е около 1200 лева, но и изискванията са по-високи - задължително владеене на чужд език. Най-високата заплата, която предлага работодател в София, е над 6000 лева и е за длъжността на продуктов мениджър.
В Пловдив най-много се търсят монтажисти и оператори на машини. Работодателите в областта имат нужда и от 15 шивачки и 20 печатари. Във Варна пък има нужда от електрозаварчици. За тази длъжност има обявени 20 свободни места. 20 души се търсят и за ремонт на корабни корпуси.
В Бургас бизнесът е обявил най-много свободни места за монтажници на кабели и машинни оператори. Има нужда и от 18 домашни санитари, чиито възнаграждения са около 420 лева.
В морската столица се търсят медицински сестри и акушерки. Свободните места за тях са 13, парите, които биха могли да получават, са до 615 лева. Сред тях е и длъжността на т.нар. здравен медиатор, чиято основна задача е да подобрява здравния статус в ромските общности. Търсени се оказват и учителите - има 8 такива обяви.
Безработните, който са регистрирани в бюрата по труда, са над 346 000 души. Сред тях преобладават хората между 25 и 50 години. Агенцията по заетостта за втора поредна година набира кандидати за работа в селското стопанство в Португалия.
Търсят се работници за бране на плодове. Заплащането ще варира между 725 и 1100 евро в зависимост от продуктивността. За целта ще се организират трудови борси. В Пловдив борсата е на 18 януари, в Русе - на 19 и на 20 януари, а в столицата - на 21 януари.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |