Безработицата намалява, внасящите осигуровки - също. Пазарът на труда се възстановява в последната година и безработицата намалява, но в същото време хората, които реално плащат осигуровки, също намаляват. На какво се дължи този феномен? Според мотивите към проекта за промени в Кодекса на труда основните причини са: напускане на големи работодатели от България, политически и икономически сътресения, промени в цените на електрическата енергия и горивата, структурни промени в редица предприятия, формиращи добавена стойност, а също и в държавното управление. Мотивите са подписани от почти всички парламентарни групи - без "Атака" и независимите.
Само за девет месеца работещите и осигуряващи се хора, които на практика издържат пенсионната система, са намалели с 219 хиляди. Депутатите цитират справка на НОИ, според която през 2014 г. осигурени са били 2 165 339 българи. За деветте месеца на миналата година заетите, плащащи осигуровки в НОИ, са били 1 946 339. Безработицата обаче е намаляла от 10.7 на сто към края на 2014 г. на 8.3% към септември.
НОИ отчита заетите, които реално внасят пари за пенсия и другите социални вноски. Данните на Националния статистически институт (НСИ) са доста по-различни и те сочат, че към края на септември заетите са 3 104 700. Това означава, че 1 158 361 българи, или над 1/3 от работещите, не внасят осигуровки за пенсия. При това разминаването в статистиките на двете институции се задълбочава - през 2011 г. например разликата между осигурените в НОИ и заетите според НСИ бе значително по-малка - близо 512 хил. души.
Тези факти и съпоставки могат да бъдат обяснени с големия дял на сивата икономика, който според различни оценки е между 30% и 40%, и със законодателните "вратички", които позволяват човек да не се осигурява върху някои от доходите си. Вероятно влияе и сривът на доверието в осигурителната система, поради което все повече хора използват всяка възможност да избегнат плащането на осигуровки. Затова и хвалбите на социалното министерство, че заетите у нас са минали за първи път 3 млн. души от кризата насам през 2009 г., не са много уместни.
Друга част от промените в Кодекса на труда засягат синдикатите и работодателските организации. Предвижда се да се облекчат изискванията за членска маса, от които зависи признаването им за "национално представителни". Тази година предстои преброяване на социалните партньори, за да се види кои отговарят на условието да участват в националния съвет за тристранно сътрудничество, където се обсъждат всички важни социални закони и бюджетите на държавата, НОИ, здравната каса. Четиригодишният мандат на тристранката изтича през юли.
В съвета в момента участват двата синдиката КНСБ и КТ "Подкрепа" и четири работодателски организации - БСК, БТПП, АИКБ и КРИБ. Възможно е снижаването на критериите да позволи в съвета да се включат още бизнес организации. До 2012 г. например участваха шест, но две отпаднаха, след като ГЕРБ прие по-висок праг за членска маса.
70% от добива на пясък и чакъл е криминален. Незаконният добив на пясък, чакъл и др. строителни материали расте неудържимо през последните години и вече достига 70%, алармира минният бранш. Според фирмите, които работят на светло, държавата трябва да вземе спешни мерки, за да защити както бизнеса, който страда от нелегалната дейност, така и хазната, която понася огромни загуби от укриване на данъци и концесионни такси. Преди месеци от КТ "Подкрепа" дори обявиха, че има проучване, според което 90% от пясъка и трошения камък в автомагистрала "Струма" са незаконно добити.
Според Българската минно-геоложка камара (БМГК) само една трета от добива на скално-облицовъчни, инертни и строителни материали се извършва по правилата. Особено тежко е положението в района на Ивайловград и Гоце Делчев", коментира пред "Сега" Даниел Киряков от БМГК. Най-често нарушителите нямат никакви документи и дълбаят, където поискат, но има и нелегален добив покрай законни кариери.
Преките икономически щети за държавата и общините идват от неплащане на данъци, такси, осигуровки, ДДС, концесионни възнаграждения. Българската асоциация на производителите на инертни материали изчисли, че за три години загубите надхвърлят 110 млн. лева.
Много сериозни са и вредите за природата, защото нарушителите са безотговорни и безогледни, работят без екологични оценки, съсипват ландшафта и водите, почвата ерозира, расте рискът от наводнения и свлачища.
Според камарата наетите за черната работа хора също са потърпевши. Те не получават нормални заплати, нямат осигуровки, често стават злополуки.
От БМГК настояват за спешни действия и строг контрол. Като начало камарата предлага една проста мярка - на входа на всеки обект за добив на подземни богатства задължително да се поставя информационно табло с името на оператора и номера на концесията. Така ще се улеснят проверките и веднага ще се установява дали добивът е законен.
Първи по-видим ръст на автопазара след кризата. След като през 2014 г. пазарът на нови автомобили в България имаше първия по-отчетлив ръст (5.9%) от кризата насам, през 2015 г. продажбите вече растат с двуцифрен темп. Представители на бранша определят изминалата година като успешна, а причините за повишеното търсене са икономическият растеж и подновяването на автопарка както от бизнеса, така и от страна на частни лица. В оптимистичните данни има една уговорка - в обобщението влиза и реекспортът на автомобили, за който няма точни числа, но по неофициална информация той формира 15-20% от пазара. Така през миналата година има ръст от 15.6% според членове на Асоциацията на автомобилните производители и вносители до около 28 хил. коли, а според регистрациите на нови коли в КАТ растежът е 12.3%. Последните два месеца дори е имало над 20% растеж. Публични данни за пазарните дялове няма, тъй като заради кризата спадът на цените и последвалата възможност за реекспорт ААП спря да публикува от 2011 г. данни за пазара.
Декемврийско объркване
В момента информация за продажбите в България идва основно от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Именно те предизвикаха и леко объркване, тъй като показаха ръст от 62% през декември.
Проверка на "Дневник" показа, че това е абсолютна изненада за работещите в автомобилния бранш. "Данните на нашата браншова асоциация, с които разполагам, показват ръст от 20.7% за последния месец на миналата година, коментира Светослав Томов, главен мениджър "Пазарни анализи и планиране" в "Тойота Балканс". Според него това дори не е най-успешният месец през годината, като през ноември ръстът е бил 29%. Томов изрази мнение, че вероятно става дума за грешка.
"Изненадам съм от това число, според мен няма такъв ръст през декември. По мои оценки ръстът през декември 2015 г. спрямо 2014 г. е под 20%, което също е забележително постижение", коментира и ръководителят на търговското представителството на "Опел" в България Вихрен Горанчев. Мениджърът комуникации в "Рено Нисан България" Мартина Христова също каза, че данни за такъв скок на търсенето през декември при тях няма.
Сметка с калкулатор потвърждава това мнение. Според данните на АСЕА през декември в България са купени 3141 автомобила. Разликата между кумулативните данни за единадесетте месеца на годината и цялата 2015 обаче показват, че те са 2348. Така излиза, че през декември 2015 г. са купени не 1209, а само 416 повече коли от същия месец на от 2014, тоест ръстът е около 21.5%.
Съживяването на икономиката движи пазара
Годишният ръст, посочен от АСЕА, е по-скоро коректен, показа допитването на "Дневник". "Има ръст, както и да се мери. Според ААП е 15.6%, през регистрациите на КАТ е 12.3 на сто", пояснява Томов.
Според него основна причина за нарасналото търсене е съживяването на икономиката. Доказателство за това е миксът лекотоварни леки автомобили, който се е върнал в съотношението отпреди кризата - 20 към 80% в полза на леките. В най-тежките за бизнеса години (2010-2011) той е стигнал 16 към 84 на сто.
Като друг фактор Светослав Томов посочва остаряването на автопарка на фирмите, които са решили да инвестират в актив, който им носи пари. Според него ръст има както в покупките от фирми, така и от частните клиенти. "Въпреки всичко през 2008 г., която беше рекордна, продажбите бяха 65 хил., а сега са 28 хил.", което е много малко", каза още Томов.
"Основният обем продажби продължава да се генерира от големи корпоративни клиенти, които обновяват своите автопаркове и логично расте относителният дял на сегмент B - малките автомобили", е мнението на Вихрен Горанчев.
Според Мартина Христова от "Рено Нисан България" се забелязва раздвижване на пазара както при корпоративните клиенти, така и при индивидуалните.
Синдиците на КТБ се активизираха срещу прихващанията. Синдиците на Корпоративна търговска банка (КТБ) се активизираха в делата срещу кредитополучатели, които са правили сделки по прихващания на заемите си със закупени депозити. През първите дни на януари в Софийския градски съд (СГС) са били подадени нови искови молби, по които са образувани производства срещу шест търговски дружества. Сред тях за първи път има и фирми, водещи към депутата от ДПС Делян Пеевски.
С действието си синдиците демонстрират, че вече атакуват сделки на по-широк кръг. Досега основните действия бяха насочени към Едуардо Миролио, Гриша Ганчев и мажоритарния собственик на фалиралата банка Цветан Василев. Въпросът сега е дали интересът ще бъде отстояван качествено, а не проформа.
Всички прихващания и встъпвания в дълг могат да бъдат атакувани от синдиците, тъй като намаляват активите на банката и ощетяват останалите кредитори. Цесиите (сделките по пеахвърлянето на депозита към кредитополучателя) не са атакуеми, защото са между частни субекти и не променят нищо за КТБ.
Новите дела
Справка в регистрите на СГС, където се води и делото по несъстоятелността на КТБ, показва, че новите искови молби са започнали да постъпват на 5 януари. Първата претенция е отправена към одиторската компания КПМГ, която години наред заверяваше финансовите отчети на банката, без да забележи нередности в отпускането на кредити към свързани компании или че има неправилно отчитани лоши кредити като добри. От материалите става ясно, че КТБ претендира обезщетение за неизпълнение на договор от страна на КПМГ, вероятно за одит на отчетите на банката след отнемането на лиценза й.
Следват искови молби срещу "Сиболе сървисис инкорпорейтид България", "Дрослиан България", "Литекс комерс", "Табак маркет", оръжейния завод "Дунарит". Общото между тях е, че всички присъстват в списъка на синдиците за цесиите и прихващанията, публикуван в първата седмица на януари.
В тях за "Сиболе" излязоха три прихващания, съответно за 17 млн. лв., 8.7 млн. лв. и 1.6 млн. евро. "Дрослиан" бе представен с едно прихващане на задължение за 16.8 млн. лв., а "Табак маркет" - с прихващане за 34.4 млн. лв. Множество такива операции имат и "Литекс комерс" и "Дунарит".
Флангът се разгръща
Сверяване на сумите с тези на цесиите показа какви са били най-честите направления, по които са "спасявани" депозити и кой ги е придобивал. Дружества, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски, са купували депозити и са погасявали задължения основно през Първа инвестиционна банка (ПИБ), която е била активен участник на този пазар. "Сиболе", "Дрослиан" и "Табак маркет" са сред основните възползвали се от посредничеството на банката. "Сиболе" беше компанията, през която с кредит от КТБ беше приватизиран "Техноекспортстрой", който след раздялата Пеевски-Василев остана под контрола на депутата. "Дрослиан България" е дъщерно на едноименната офшорка, която държеше 49% от пловдивската "Юрий Гагарин". През 2015 г. тя продаде част от дела си във фабриката за филтри на заводите на "Булгартабак" в София и Благоевград, а през декември 2015 г. Пеевски официално влезе като акционер с 18% в "Юрий Гагарин". "Табак маркет" е собственикът на веригата Lafka.
Самата ПИБ е придобила 97.5 млн. лв. депозит на "Еър пропърти девелопмънт" (в несъстоятелност) на 30 октомври 2014 г., като засега няма много яснота как точно е станала сделката, тъй като синдик на дружеството по това време е близкият до Цветан Василев адвокат Мартин Апостолов. Няма информация и дали и какво плащане е направила банката за влога, чрез който дружествата на Пеевски са погасили задълженията си.
При "Дунарит", който още се счита за контролиран от Цветан Василев, прихващането е направено от Едоардо Миролио, но покрай сделката му с Пеевски за "Техномаркет" е по-трудно да се дефинира лагер. Факт е, че досега най-много активности на синдиците имаше точно срещу Миролио и Гриша Ганчев. Сега флангът се разгръща и към фирми под друг контрол. Предстои да се види и дали освен фирми ще бъдат атакувани и частни лица, чиито действия също са довели до значително намаление на активите на банката. Такива са например цесиите и прихващанията на Александър Сталийски и съпругата му Виолета Сечкова, които са имали общо над 30 млн. лв. в КТБ, преди да затвори, и с техните пари е придобит контролът над стъкларската фабрика "Рубин".
Сняг, лавини, потоп! Реките в Родопите преляха след денонощие порои, повлечени са сгради, коли, мостове, откъснати са села заради отнесени мостове и малки пътища, тръгнаха и много свлачища. На север пък преспи затиснаха селищата, коли закъсаха в преспите, строшени стълбове оставиха населени места за часове без ток.
Снегът започна да спира в неделя, но температурите падат и се чакат поледици. Влакове също закъсаха, магистралите обаче са проходими при зимни условия.
Кметовете изкараха цялата налична техника, на много места лично се включиха с екипите си да ринат снега или да пълнят чували за укрепване на речните диги.
Основните улици в големите градове бяха почистени още в неделя сутринта, но тротоарите са ангажимент на собствениците на сградите, напомнят местните власти. Зам.-шефът на ГЕРБ и лидер на депутатите Цветан Цветанов лично даде пример.
Дървена ваканция за училищата и детските градини е обявена на много места.
Влакове закъсаха, на прохода Шипка снегът мина метър
Заради тежкия сняг и паднали дървета има повреди по елмрежата на подбалканската железопътна линия. Движението по нея бе спряно в 2 ч през нощта срещу неделя. Бързият влак от Варна за София стигна само до гара Тулово, оттам пътниците бяха извозени с автобуси. Пътническият влак от Сливен за Карлово пък остана на гарата в Казанлък.
По информация от БДЖ към обяд продължаваха проблемите по мрежата в участъците Змейово-Тулово, Тъжа-Пирдоп и Гаврилово-Шивачево.
Към обяд в неделя снеговалежът в Стара Загора спря, но продължи да духа силен вятър и обстановката в цялата област остава сложна. 120 специализирани машини почистваха републиканската пътна мрежа в областта по данни на кризисния щаб. Въпреки това останаха изцяло затворени за движение пътният участък между селата Шейново и Дунавци в община Казанлък, както и подбалканският път между Мъглиж и Николаево. По разкази на очевидци видимостта там е едва 2 метра, защото духа силен вятър и навява преспи.
На прохода Шипка снегът вече е с дебелина около метър. Духа много силен вятър, платното за движение е стеснено. Продължава да вали. Подобна е обстановката и на прохода Хаинбоаз.
По цялата републиканска пътна мрежа е забранено движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона. От снегопочистващите фирми съобщиха, че магистрала "Тракия" в частта ѝ в Старозагорска област е почистена до асфалт. На магистрала "Марица" почистването продължи и след обяд.
На територията на областта няма постъпили сигнали за бедстващи автомобили и за тежки пътнотранспортни произшествия.
74 населени места обаче бедстваха без ток. Населението в тях е около 29 000 души. Електрозахранването е прекъснато заради тежкия сняг и паднали върху електропроводите дървета, които са счупили стълбове. На терен работеха 11 екипа, но от EVN ще пратят и допълнителни екипи от други области. Очакваше се привечер в неделя голяма част от селищата да светнат.
16 млн. лв. изтеглени чрез кражба на самоличност на висши мениджъри. 16 милиона лева са били източени от 10 европейски клона на международни компании само за 90 дни.
Ужилването е извършено чрез кражба на самоличност на висши мениджъри, чрез които са били изпратени 30 имейла и наредени 30 превода за суми между 100 хил. и 500 хил.
евро до края на декември 2015 г.
От тези пари измамниците са успели безпрепятствено да приберат 6 млн. лв., но благодарение на бързите действия на българските власти другите изпратени преводи на стойност 10 млн. лева са били блокирани по сметки в наши банки, преди да бъдат изтеглени.
Прокуратурата, ДАНС и МВР продължават разследването на една от най-сериозните трансгранични банди за измами и пране на пари, която бе разбита преди десетина дни в Пловдив.
Арестуваните 14 българи са били на най-ниското ниво в престъпната схема, като единствено успелият да избяга и обявен за издирване Георги Георгиев е бил малко по-високо в йерархията на международните измамници. Вече е установено, че Георгиев е успял да избяга с 2 млн. евро в брой, а разследващи имат оперативни данни, че при първите арести на пловдивските перачи на пари на 7 януари т.г. той все още се е намирал в България. Смята се, че до момента той се крие все още у нас с огромната сума в брой, като се опитва да уреди сигурни фалшиви документи, с които да напусне страната към Гърция или Румъния.
Мащабното разследване се извършва едновременно в България, Франция, Унгария и още 4 европейски държави, като по първоначални данни в схемата за кражба на милиони вероятно са участвали и бивши или настоящи банкови служители, както и вътрешни хора от някои от ужилените компании, смятат разследващи.
На крупната схема за кражба на пари първи се натъкнали от финансовото разузнаване на ДАНС, където на 29 декември м.г. постъпила информация, че преди дни пловдивчанин е създал дружество с капитал от 2 лева, а точно преди Коледа в неговата сметка постъпили 486 000 евро. След анализ и допълнителни проверки се установило, че ден преди Нова година същата фирма е трябвало да изтегли нови 500 000 евро.
Син на върховен съдия удрял полицаи и ги плашел с баща си. Синът на съдията от Върховния касационен съд Евгени Стайков е бил хванат да отглежда и разпространява наркотици в началото на 2015 г. в София. Марк Стайков се съпротивлявал брутално на задържалите го полицаи, като им нанасял удари и заплашвал, че баща му е виден юрист, научи „Труд".
След няколко опита да му се връчи призовка Марк Стайков използвал различни поводи, за да не се яви на разпити в прокуратурата. В момента той е привлечен като обвиняем. Тъй като софийските магистрати са отказали да гледат делото, случаят е прехвърлен в Смолян.
Евгени Стайков е протеже на председателя на Върховния касационен съд Лозан Панов, който придоби известност с речта си „Не на страха". Очевидно обаче съдиите се страхуват от своя шеф, след като не са посмели да посегнат на сина на неговото протеже по дело за дрога и нападение над полицаи.
Стайков бе председател на Софийския апелативен съд до 2009 г. и напусна след назначаването на Веселин Пенгезов. През миналата година се върна в съдебната система с протекцията на Лозан Панов. Когато бе приета кандидатурата на Стайков, Панов изрази задоволството си от връщането на такъв професионалист в редиците на съда.
С фалшиво ЕГН болничен шеф точел държавни пари. Във фалшифициране на лични данни, злоупотреба с власт и конфликт на интереси е забъркан бившият изпълнителен директор на столичната болница „Св. Иван Рилски" доктор Дечо Дечев, показва разследване на „Труд".
Закононарушенията, за които Наказателният кодекс предвижда затвор, медикът е извършвал в месеците преди да оглави лечебното заведение и впоследствие, докато е заемал шефския пост. Фактите, до които стигна екипът ни, би трябвало да представляват интерес за прокуратурата.
Историята
Д-р Дечо Дечев бе главен герой в медиите през април миналата година, когато здравният министър Петър Москов го уволни от Съвета на директорите и шефския пост в УМБАЛ „Св. Иван Рилкси". Причината за отстраняването на Дечев бе, че лечебното заведение започна процедура по сливане с УМБАЛ „Александровска". Целта на обединяването е част от здравната реформа за намаляване на административната тежест в системата. Тогава д-р Дечев обиколи много медии, за да разкаже, че всъщност е уволнен, защото критикувал политиката на Петър Москов. Докторът обяви, че реформата в сектора няма да успее, тъй като новият метод за финансиране на болничните услуги бил „недомислен".
Фактите
Въпросът, който поражда разследването на „Труд" е дали министър Москов е бил наясно със злоупотребите, извършени от д-р Дечев през годините, когато е бил начело на „Св. Иван Рилски".
Пъзелът е сложен и след неговото разплитане се появяват фрапиращи факти.
В средата на юли 2008 година, около месец преди д-р Дечев да влезе в ръководството на лечебното заведение, в българския правен мир се появява фирмата „Ридаком" ЕООД, чийто предмет на дейност е „търговия на едро с фармацевтични стоки, медицинска техника и апаратура". Едноличен собственик на дружеството е Дечо Петров Дечев. На пръв поглед става въпрос за съвпадение на имената, тъй като новият търговец на медицински консумативи е с различно ЕГН от бъдещия шеф на „Св. Иван Рилски". Но всъщност регистрирането на тази фирма води до началото на дейности от страна на д-р Дечев, с които той очевидно погазва закона.
През 2012 година докторът вече ръководи столичното лечебно заведение. На 26 юли е регистрирано дружеството ВИБ ТРЕЙД ГРУП, в чийто съвет на директорите влизат Дечо Петров Дечев (с ЕГН, което съвпада с това на болничния шеф) и още две физически лица - Бойчо Ралчев и Катя Чуканова. Фирмата се занимава с широк спектър от дейности - от търговия със стоки до реклама. На този етап има един Дечо Петров Дечев, който е едноличен собственик на „Ридаком", и друг, управляващ ВИБ ТРЕЙД ГРУП. Все пак единните граждански номера на двамата са различни.
Какво се случва на 25 февруари 2013 година? ВИБ ТРЕЙД ГРУП придобива Специализираната болница по неврология за активно лечение „Свети Лазар" и Медицински център „Ескулап-В" - и двете лечебни заведения са в Казанлък.
Предварителните намерения за тази сделка са посочени в доклада за дейността на ВИБ ТРЕЙД ГРУП за предходната 2012 г. Именно в него, според Търговския закон, всички членове на Управителния съвет трябва да посочат собствеността си в други фирми, ако имат такава и тя е над 25 процента. В този протокол е записано, че д-р Дечо Дечев от УМБАЛ „Св. Иван Рилски" държи 100% от капитала на „Ридаком" ЕООД.
Оказва се, че всъщност двамата Дечо Петров Дечев с различните ЕГН-та, са едно и също лице, а именно - директорът на софийското лечебно заведение.
500 000 семейства без ток и вода. Западът се събуди в преспи, а източната част от страната се оказа под вода. Изсипалите се дъждове и снегове не успяха да блокират пътищата в страната, но оставиха без ток близо 500 000 домакинства. Причината са скъсани проводници от паднали дървета и натежал по жиците сняг. Екипи на трите ЕРП-та започнаха веднага отстраняване на повредите. Те обаче трудно стигат до местата на авариите заради дебелия сняг, навяванията и падналите клони и дървета. Голяма част от хората в близо 700-те села без ток се топлеха на печки с дърва.
Курортите Бодрост над Благоевград и Семково над Белица също останаха без електричество заради паднали по жиците дървета. "Един електрически стълб е паднал в симитлийското село Полето, няма пострадали хора, служители на ЧЕЗ са на място, за да го вдигнат", заяви областният управител на Благоевград Бисер Михайлов.
Леденият пристъп на зимата остави Лудогорието без ток и без вода. Липсата на електрозахранване спря работата на помпените станции и чешмите в засегнатите райони също пресъхнаха. От "Енерго-про" обясниха, че заради тежките зимни условия достъпът на аварийните екипи до прекъснатите трасета е затруднен дори и за високопроходимата техника, с която разполагат.
През целия ден в неделя затворен остана и пътят Русе - Варна, като най-сложна бе обстановката по шосето между Разград и Шумен. В Шуменско и Старозагорско закъсаха няколко автомобила по третокласни пътища и се наложи да бъдат изтеглени. На места в Добруджанско имаше счупени стълбове, включително по линии средно напрежение.
И докато Северна и Западна България се бореха с натрупалия сняг, изсипалият се дъжд в Родопите, Хасковско и Бургаско предизвикаха наводнения. Община Камено обяви частично бедствено положение, след като дъждовете и прелели реки оставиха под вода село Ливада. През последното денонощие там се изля огромно количество дъждовна вода и 16 къщи в най-ниската част на селото са залети до първия етаж. 12 от домовете са отрязани от света и до тях няма достъп. Допълнителна причина за наводнението е изпускането на язовир "Чакърлийка". Нивата на реките в южната част на страната се повишиха. Залята бе помпената станция за питейна вода на Крумовград, но водоподаването не е спряно. Водата отприщи и десетки свлачища. Бедственото положение бе обявено и в Смолян заради поройните дъждове. В много населени места придошлите реки и преливащи дерета отнесоха селски мостове, повредиха асфалта по шосетата и наводниха трафопостове. До края на неделния ден за щастие не се наложи евакуация на хора, няма и пострадали. В общините Рудозем, Девин и Доспат също бе обявено частично бедствено положение заради активизирани свлачища и инфраструктурни проблеми, предизвикани от поройния дъжд. Щетите от разрушителното пълноводие тепърва ще се описват и изчисляват от общинските управи. В река Арда през нощта са паднали сграда на автомивка с оборудването и паркиран до нея микробус с АТВ. Постройката и автомобилът рухнали след активизирано свлачище, което е отнесло около 30-метров участък от подпорната стена на градския колектор.
Търсим 3 млрд. евро за жп линията София-Видин. Държавата ще търси близо 3 млрд. евро за модернизация на жп линията София - Видин. След като стана ясно, че идеята линията да бъде основно рехабилитирана със средства от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" не може да бъде реализирана, защото европарите не са достатъчни за всички проекти. До последно кабинетът се опитваше да осигури финансиране по Механизма "Свързана Европа" поне за участъка Видин - Медковец. Сега стана ясно, че правителството се отказва да обнови само част от линията Видин - София. Нямаме достатъчно средства за всички жп линии, които искахме да модернизираме през настоящия програмен период и за които имаме някаква проектна готовност, коментира за "Стандарт" Христо Алексиев, зам. генерален директор на НК "Железопътна инфраструктура". "Решихме да се откажем от идеята да обновим само жп участъка Видин - Медковец, тъй като това няма да доведе до реален ефект за движението. Видим ефект за намаляване на времето за превоз на пътници и товари ще има само ако се модернизира цялото жп направление София - Видин - Калафат - Крайова", обясни Алексиев. Идеята е нашата част от направлението София - Видин да се строи синхронизирано с румънския участък Крайова - Калафат, каза Алексиев и посочи, че румънците тепърва започват прединвестиционни проучвания.
Затова ще кандидатстваме за финансиране на цялата жп линия със средства от следващия програмен период 2021 - 2027 г., обясни зам. генералният директор на НКЖИ Христо Алексиев.
Жп линията София - Видин е изключително важна част от IV паневропейски транспортен коридор, свързващ Нюрнберг със Солун и Истанбул през моста "Нова Европа". Сега проектните скорости на повечето участъци по трасето са 70-80 км/час, поради което времето за пътуване между София и Видин е 5 часа и 10 минути. След приключването на проекта скоростта ще бъде увеличена до 160 км/час за пътническите и до 120 км/час за товарните влакове, а времето за пътуване ще бъде намалено на 3 часа. 2,9 млрд. евро е индикативната стойност на целия проект Видин - София. Високата стойност е заради огромните съоръжения по трасето - 32,2 км мостове и 28,4 км тунели. Най-скъпо ще струва участъкът София - Мездра (1,664 млрд. евро), който ще преодолее Стара планина от гара Столник по изцяло ново трасе през Ботевград.
Лаборатория пусна данните на пациенти в нета. Нарушението засечено миналата година. Медицинска лаборатория в София е пуснала свободно в нета личните данни на своите пациенти. Така дори външни лица са можели да видят ЕГН-тата и заболяванията на всички, отишли да се изследват в диагностичния център в столицата. Нарушението било засечено от Комисията за защита на личните данни, съобщиха за „Монитор" проверяващите. Фрапиращият случай на законово нарушение бил констатиран при проверка през 2015 г. Миналата година в комисията бил получен сигнал, че изследванията на пациентите на лабораторията се качват на интернет страницата на центъра. Те обаче не били с ограничен достъп и всеки можел да види трите имена, ЕГН-тата и дори резултатите от изследванията на всички клиенти на лабораторията. Тъй като центърът бил сертифициран като регистратор на лични данни, отнесъл солена глоба за нарушението.
При друг случай пък в комисията бил подаден сигнал, че фирма за бързи кредити е отпуснала кредити на служители в една болница без тяхното знание и без да са подписвали каквито и да е документи. По жалбите са образувани преписки в прокуратурата. След като държавното обвинение установи дали има извършено престъпление и не, тогава комисията ще провери дали има нарушение.Заради подобни гафове комисията е написала актове за 700 бона през миналата година.
Колите на трупчета най-рано от март. Дерегистрацията на леките коли заради липса на задължителната автозастраховка „Гражданска отговорност" ще започне най-рано от средата на март. Това научи „Монитор" от източници от застрахователните компании. Поне два месеца са необходими за изграждането на връзката между Гаранционния фонд и КАТ. Чрез нея КАТ ще научава в онлайн режим кои автомобили не са си подновили полицата и ще ги дерегистрира по служебен път.
В Кодекса за застраховането е предвиден срок от шест месеца, в който да се изпълни новото изискване за колите без задължителната полица. Нагласата както на КАТ, така и на Гаранционния фонд обаче е това да стане в рамките на два месеца. През този срок освен онлайн връзката ще трябва да се уточни и цялата процедура по дерегистрацията. Освен това от страна на МВР трябва да бъдат разписани и някои подзаконови нормативни актове, смятат от застрахователите.
Така или иначе новината за това, че колата е сложена на трупчета, няма да ни идва като гръм от ясно небе. В кодекса е разписан срок от 14 дни след изтичането на „Гражданската", в които Гаранционният фонд трябва да ни уведоми, преди да подаде колата на КАТ за дерегистрация, обясниха от фонда.
Справка от Гаранционния фонд показва, че към 4 януари автомобилите без „Гражданска отговорност" са 719 хиляди, съобщиха от Комисията за финансов надзор. Това са над 2% от всички регистрирани МПС-та съгласно регистъра на МВР, уточниха от там.
Най-голям е делът на колите без задължителната полица във Видин - 38%, а Враца е на второ място -с 34% без „Гражданска". В абсолютна стойност броят на незастрахованите коли е най-голям в София-град - над 161 хил. Това е всяка пета кола със софийска регистрация. От Гаранционния фонд очакват, че до края на месеца броят на автомобилите без застраховка „Гражданска отговорност" ще намалее, тъй като през януари изтичат голям брой полици, допълниха от финансовия надзор.
С влизане в сила от Нова година на новия Кодекс за застраховането важи изискването всички коли, които са без сключена застраховка „Гражданска отговорност", да бъдат служебно дерегестрирани от КАТ. След плащането на задължителната полица колата ще бъде регистрирана по служебен път.
Освен дерегистрацията липсата на „Гражданска" се наказва и с глоба. Глобата вече е 250 лв. вместо предишните 400 лв. Тези, които карат чужда кола без „Гражданска", ще бъдат глобявани с 400 лв. За повторно нарушение санкцията е 800 лв. Санкциите за фирми и ЕТ без сключена „Гражданска" са 2000 лв. за първо нарушение и 4000 лв. за второ.
От Нова година застрахователите са длъжни да издават сертификата „Зелена карта" заедно с „Гражданската". Полиците, сключени след 1 януари, вече ще важат не само в ЕС, но и в Турция и Македония, които са държави от системата „Зелена карта".
62 души на планетата притежават богатство колкото половината от човечеството. Най-богатите 62 души на планетата сега притежават толкова, колкото половината от световното население, около 3,5 милиарда души. Това става ясно от публикуван в понеделник доклад на международната конфедерация на 17 благотворителни организации Oxfam, който показва също, че свръхбогатите са станали още по-богати, а бедните - по-бедни, предава Reuters, цитирана от "Фокус".
По данни на Oxfam, богатството на въпросните 62 личности се е увеличило с 44 % от 2010 година досега, докато общото богатство на най-бедните 3,5 милиарда души е намаляло с 41 %.
Почти половината от свръхбогатите са от Съединените щати, 17 са от Европа, а останалите - от други държави по света като Китай, Бразилия, Мексико, Япония и Саудитска Арабия.
Докладът на Oxfam е публикуван преди годишната среща на Световния икономически форум в Давос, Швейцария.
Седмицата започва с жълт код за бурен вятър. Жълт код е обявен за 18 януари (понеделник) в 11 области на Източна и Южна България заради бурен вятър, съобщава НИМХ.
Кодът е в сила за областите Кърджалийска, Хасковска, Ямболска, Сливенска, Търговищка, Разградска, Шуменска, Силистренска, Добричка, Варненска и Бургаска.
В тези области ще духа силен и бурен северен вятър с пориви до 20 м/сек. Ще вали слаб сняг и ще има виелици и навявания. Вятърът ще е още по-силен - до 24 м/с, по Черноморието в областите Добричка, Варненска и Бургаска. В останалата част от страната е обявен зелен код.
Днес ще е предимно облачно на много места със слаби валежи от сняг. От запад на изток валежите постепенно ще спират и облачността ще се разкъсва. Ще духа умерен, в Източна България силен вятър от север-северозапад. Главно в Дунавската равнина и Източна България ще има снежни виелици и ще се образуват преспи, на места и видимостта ще е намалена. Максималните температури ще са между минус 6° и минус 1°.
Над планините ще бъде предимно облачно със слаби снеговалежи. През деня над масивите от Югозападна България валежите ще спрат и облачността ще се разкъса. Ще духа силен северен вятър. Мразовито време с максимална температура на височина 1200 метра около минус 10°, на 2000 метра - около минус 14°. Заради вятъра усещането ще е за още по-студено време. Има условия за измръзвания.
Над Черноморието ще бъде облачно и ще продължи да превалява слаб сняг. Ще духа силен и временно бурен вятър от север-северозапад. Максимални температури между минус 5° и 0°. Температурата на морската вода е 7°-8°. Вълнението на морето ще е 3-4 бала.
Атмосферното налягане е по-ниско от средното за януари, но през деня ще се повишава.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |