Мръсна вода в чешмите на 14 града. Питейната вода в половината от 29 български града е замърсена с фекалии, нитрати или хлор. Такъв резултат са дали тестове, поръчани от асоциация „Активни потребители" в края на миналата година. При проучването са анализирани 52 проби, събрани от обществени чешми в 29 града. В 14 града водата се оказала замърсена, в 11 вредните вещества са близо до пределните стойности. Само в 4 от градовете - Етрополе, Враца, Монтана и Панагюрище, качеството на водата се оказало добро.
„При определени обстоятелства, например обилни дъждове или намаление на дебитите при засушаване, стойностите на тези замърсители могат да превишат максимално допустимите и потенциалната опасност да се превърне в реална", коментираха от асоциацията.
Изследванията за ешерихия коли и на коли форми, чието съдържание е показател за наличие на фекалии във водата, са отчели подобно замърсяване в София, Ботевград, Ловеч, Димитровград, Златица и Костинброд. Наднормени количества нитрати в питейната вода имало във Видин, Димитровград и Пазарджик. В други 13 града съдържанието е на гранични нива. Наднормени количества хлор са измерени в Русе, Велико Търново, Габрово, Стара Загора и Ямбол. В други 10 града съдържанието е било близо до критичната точка.
„Изводите от изследването сочат, че е нужно създаването на независим орган, който да контролира и следи за качеството и безопасността на питейната вода", коментира пред „Труд" председателят на асоциацията Богомил Николов.
Държавата прибира по лев от всеки литър гориво. Печалбата на литър гориво на бензиностанциите у нас е 12%, обясни Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация по Нова телевизия.
По думите му цените на бензина не падат със същото темпо, с което поевтинява петролът, тъй като във всеки литър гориво имало малко над 1 лев държавни вземания - акциз и ДДС, които са непроменими. "Има ценова котва, към която ние сме привързани", обясни Делчев.
Няма в близка прогноза нещо, което да говори за увеличаване цените на горивата, увери той.
От своя страна говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов заяви, че не знае дали във Варна има картел или не по повод това, че местна бензиностанция рязко свали цените на бензина и дизела.
"Насърчителен знак е, че фирмите, които се конкурират с въпросната бензиностанция, са приближили цените си до нейните. Ако имаше картел, те щяха да заложат по-ниски цени, за да могат да я изтласкат от пазара", коментира Гаврилов, като допълни, че това не е изолиран случай и подобни бензиностанции има и в София, както и по магистрала „Хемус".
Андрей Делчев на свой ред изтъкна, че е напълно логично големите вериги да могат да си позволят да заложат една цена на едно място, а друга цена - на друго, и това не е против закона.
"Има борба за локален пазар, която е предизвикана от пазарното поведение на един играч, който ние отказваме да коментираме, защото това си е негова пазарна политика, подчерта Делчев.
Датска мебелна компания ще инвестира 100 млн. евро в Божурище. България вече става видима на европейската карта като добро място за логистика. След като преди две години швейцарската Trisa избра региона на София за свой дистрибуционен център за Източна Европа, сега това направи и датската мебелна компания JYSK.
Чрез българското си дружество "Юск бул" до края на 2018 г. компанията ще инвестира 100 млн. евро в изграждането на логистична база, която да обслужва региона на Балканите и Югоизточна Европа. Проектът ще е разположен на територията на държавната зона "Божурище", стана ясно при подписването на меморандум за инвестиционно намерение с "Национална компания индустриални зони", която управлява парка. Това ще бъде вторият голям чуждестранен проект в "Божурище", след като в края на 2014 г. германската Behr-Hella Thermocontrol откри завод за автомобилни части за 15.3 млн. евро.
Проектът на датската компания е сред десетте най-големи инвестиции в индустриален и логистичен актив в страната. Тя ще създаде около 200 работни места. И може да служи като магнит за други международни дружества, търсещи къде да позиционират дистрибуционната си база за региона.
Център за региона
Мястото за изграждане на дистрибуторския център е отсято по няколко причини, стана ясно от изказването на заместник изпълнителния директор на "Юск бул" Алан Кьергор. "Божурище беше избрано като най-добрата локация не само по отношение на настоящия и бъдещия ни бизнес в България, но и на цялата ни стратегия за разширение в Източна Европа и на Балканите", каза Кьергор.
Икономическият министър Божидар Лукарски допълни, че преговорите са продължили почти година и не са били много леки. Въпреки това компанията е взела правилното решение, тъй като Божурище е точното място за логистичен център, който да обслужва региона, добави министърът. От ведомството уточниха, че държавата осигурява терена, но не го подарява - "Юск" го купуват по пазарни цени. В имотния регистър все още няма вписана такава сделка, показа проверка на "Капитал". Безплатната подкрепа е това, че "Национална компания индустриални зони" ще прекара цялата инфраструктура до обекта - ток, вода, път, газ. Решение за това се чака в сряда на Министерски съвет.
Повече информация за проекта и за инвеститора даде посланикът на Дания Кристиан Кьонигсфелд, който посочи, че инвестицията на компанията в размер на 100 млн. евро не е само финансов ангажимент. "JYSK ще осигури обучение и постоянна работа на приблизително 200 българи, а по време на строителството работните места ще достигнат 500", каза той. По думите му датската група ще осигури прехвърлянето на най-модерните логистични технологии и ноу-хау.
Бизнесът на JYSK в България
"Юск бул" е част от мебелната верига JYSK Holding, а краен собственик е датският гражданин Ларс Ларсен. Българската компания е регистрирана през 2005 г. в Пловдив с 500 хил. лв. капитал. Основните категории стоки в магазините на JYSK включват продукти за спални, бани, дневни и трапезарии, тераси и градини. Веригата вече има шест магазина в страната - в Пловдив, Велико Търново, Бургас, два в София, а от миналата година и в Плевен. При откриването на последния обект координаторът маркетинг и продажби на JYSK за страната Ирайда Паюч коментира, че групата планира мрежата от представителства в България да достигне до 35 магазина в средносрочен план.
От отчета на българското дружество за 2014 г. става ясно, че приходите му са 8.5 млн. лв. спрямо 6.4 млн. лв. за предходната година. Компанията е на загуба от 263 хил. лв. (минус 597 хил. лв. за 2013 г.). През 2014 г. почти два пъти и половина са се увеличили материалните активи на дружеството, достигайки над 1 млн. лв. По данни към септември 2015 г. в компанията работят 71 души.
Плевнелиев иска смели реформи, Борисов ще отстоява стабилността. Реформи и стабилност - така с по една дума могат да се опишат акцентите за 2016 г. на президента Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов. Двамата говориха по време на десетата годишна среща между бизнеса и правителството, организирана от "Капитал". "Трябва смелост, трябва всеобхватна реформа и, разбира се, тази реформа в българското правораздаване трябва да се ускори", каза президентът. "От името на правителството мога да ви кажа, че до последно ще се борим за тази стабилност и ще я отстояваме, готов съм и на всякакъв друг вариант", задочно отговори премиерът.
Тема на срещата беше как България да се справи с глобалната нестабилност, която вече разклаща както световната икономика, така и Европейския съюз. Светът е изправен пред подновена рецесия, вълни от бежанци, нарастващ тероризъм и все по-агресивна международна среда. "Както сп. Economist написа наскоро, от 1970 г. насам никоя година не започва толкова лошо като 2016 г.", коментира ситуацията политологът Иван Кръстев.
В тази обстановка за България е важно какъв път ще избере, тъй като, както е известно от предни години, кризата в света е винаги добро оправдание в страната да не се предприемат по-радикални промени в многото боледуващи сектори на икономиката и социалната сфера.
И за Плевнелиев, и за Борисов страната е постигнала значителни икономически успехи. "България остана стабилна въпреки неспокойния, по-опасен и непредсказуем свят на тежко противопоставяне между глобални и регионални сили, конвенционални и хибридни войни, замразени конфликти, провалени държави, терористични атаки, природни бедствия и невиждана миграционна вълна, постави контекста Плевнелиев. "Фактите за 2015 г. го доказват. 2.8% ръст на икономиката, 12% ръст на експорта, 40% ръст на чуждестранните инвестиции, 2.8 млрд. лв. ръст на приходите в бюджета, дефицитът намаля чувствително до 2.6% от БВП, безработицата падна до най-ниското ниво от 2009 г. насам, държавният дълг е под 30% и е третият най-нисък в ЕС, миналата година записа и най-добрия резултат в усвояването на еврофондовете." Въпреки че и президентът, и премиерът говориха за необходимостта от реформи в съдебната система или за повече енергийна сигурност в региона, в изказването на двамата се забелязваше очевидно разминаване в приоритетите.
Плевнелиев особено акцентира върху всекидневния сблъсък в България и в региона между "олигархичния модел на икономиката и истинското предприемачество; сблъсъкът между отговорния бизнес, който е изграден с мисъл за следващото поколение, и, разбира се, сенчести структури, които са изградени с помощта на зависимости и задкулисие; сблъсък между старо и ново, между минало и бъдеще, необходими са неотложни реформи". Според президента реформите трябва да са широко приемани, за да са устойчиви и да не дават плод на популизма и национализма. "Без работеща съдебна система, която да осигури върховенството на закона, няма да се повиши качеството на живот, няма да има и инвестиции", заключи той.
Финансовият министър заговори за риск от вдигане на данъците. Финансовият министър Владислав Горанов не изключи евентуална промяна в данъчната система, ако страната ни продължи да трупа нови дефицити и дълг. Той предупреди, че ако дългът нараства прекалено бързо, ще възникне въпросът доколко сегашната данъчна система е в състояние да издържа разходите на държавата. Горанов посочи и конкретен сектор, който може да натовари бюджета с нови дългове при популистки подход към проблемите - енергетиката.
"Трябва да сме особено предпазливи за бързото нарастване на дълга. Ако зависи само от мен, нямаше да се трупа дефицит и темата за нов дълг изобщо нямаше да е тема. Миналата година не успяхме да ограничим в по-сериозна степен дефицита, защото решихме хазната да подкрепи в максимална степен усвояването на еврофондовете. Но ако не вървим към намаляване на нивата, това ще престане да бъде тема за дълга и ще стане тема за данъчната система", коментира вчера финансовият министър пред представители на банките и на бизнеса. Според него сегашната структура на данъците е в състояние да покрива бюджетните разходи, но няма да издържи, ако върху бюджета се прехвърлят и външни дефицити, като тези в енергетиката.
"С много усилия успяхме да балансираме енергийната система, за да не трупа нови дефицити, но в сектора е налице огромна вътрешна задлъжнялост. Този въпрос може да се реши на пазарен принцип, ако спрем да гледаме на енергетиката като на част от социалната политика. Ако обаче тук заложим и фиска, темата за нивото на дълга и данъчната система ще се постави много по-остро", предупреди Горанов. Според него промяна в нивата на облагане в момента ще е голяма грешка и България ще загуби основно конкурентно предимство. "Не мисля, че сега е времето да решаваме този въпрос", заключи финансовият министър. По последни данни към ноември държавният дълг е 27.2% от БВП, а за тази година със Закона за бюджета е заложена възможност за поемане на допълнителни до 5.3 млрд. лв.
Изказването на Горанов не бе предизвикано от конкретен повод и остави впечатление за презастраховка срещу съществуващ натиск за прехвърляне на дълговете на енергетиката върху хазната. По данни на енергийното министерство към септември миналата година дефицитът на НЕК възлизаше на 3.7 млрд. лв., като 2.3 млрд. лв. от тях са от невъзстановени инвестиционни разходи по проектите "АЕЦ Белене" и "Цанков камък". В края на миналата година стана ясно, че чуждите банки нямат доверие на БЕХ и отказват да му предоставят поискания заем от 650 млн. евро без държавни гаранции. В бюджета за тази година няма заложени държавни гаранции за БЕХ. Според енергийния министър Теменужка Петкова и в момента продължават преговорите с банките, заявили интерес да отпуснат парите. Основната част от тези средства са нужни, за да може дъщерната на БЕХ Национална електрическа компания да се разплати с двете американски централи в "Марица-изток" за изкупувания от тях ток по дългосрочните им договори, а те, от своя страна, да изчистят задълженията си към държавните мини "Марица-изток". Дълговете на НЕК към двата теца надхвърлят 960 млн. лв. Тези плащания са и условие за намаляване на цената на електроенергията от тях.
Икономиката има потенциал за по-висок растеж от планираните 2.1%. "В края на годината държавата наля много сериозно финансиране по линия на европейските фондове и ефектът от това не е отрязан с нож към края на декември. Очакваме от пролетта да започне работа по сключените 1900 договора за саниране на многофамилни жилищни сгради, които ще вкарат като оборот в малките и средни фирми 1 млрд. лв.", коментира още финансовият министър. Според него това ще даде тласък за допълнителен растеж и донякъде ще замести ударното финансиране по линия на еврофондовете покрай приключването на стария програмен период през 2015 г. Горанов се надява политическата стабилност да повлияе по-сериозно и върху потреблението, защото хората продължават да държат парите си в спестявания. "Няма сериозна политическа алтернатива, клатенето на лодката при възходящ икономически цикъл няма да е от полза за никого", предупреди на два пъти Горанов.
БНБ не очаква банките да имат нужда от подкрепа от хазната. БНБ очаква предстоящата оценка на качеството на активите на банките да подтвърди, че банковата система е стабилна. Считаме, че може би няма да се прибегне към заложения в бюджета буфер по линия на дълга за подкрепа на финансови институции. Това обяви вчера управителят на БНБ Димитър Радев по време на десетата годишна среща между правителството и бизнеса.
Оценката на активите безспорно ще е събитието на годината за БНБ и банковия сектор, коментира Радев. Той я обвърза и с проблема за доверието в банковата системата и перспективите пред страната за членство в еврозоната. След предстоящите стрес тестове за банките ще бъде извършена и съвместна оценка на финансовия сектор от страна на МВФ и Световната банка, допълни той. Финансовият министър Владислав Горанов на свой ред също не очаква да възникне необходимост от ликвидна подкрепа за банките. Както "Сега" писа, с бюджета за тази година държавата заложи 2 млрд. лв. буфер като застраховка за евентуални проблеми.
Същинската част по оценката на качеството на активите ще започне след 15 февруари, когато трябва да е готова методологията за извършване на оценката, съобщи още Радев. Той припомни, че ще бъдат прегледани всички активи, включени в балансите, но при кредитните портфейли ще се приложи извадка на база на оценка на рисковите профили. Тези анализи трябва да са готови до края на юни и ще служат като основа за стрес тестовете. Те ще се разиграят при два макроикономически сценария - основен и негативен, а резултатите трябва да са готови през август. Според управителя на БНБ изградената институционална рамка в момента е добра, има нормативна рамка и дори да има проблеми, те ще могат да бъдат решени на пазарен принцип от самите банки.
Банковият сектор е готов за оценката на активите, но това не бива да се възприема като едва ли не магическо действие, коментира Петър Андронов, председател на Асоциацията на банките в България и изпълнителен директор на СиБанк. Според Андронов методологията при подобни оценки само привидно е обективна, но всъщност изхожда от много на брой субективни допускания, които могат да доведат до огромни разлики в крайния резултат. По-важното е при тези стрес тестове да изчистим недобрите банкови практики, ако има такива, коментира Андронов. Според него еднократната оценка на активите няма как да запълни дефицити в работата на администрацията, нужен е системен солиден банков надзор.
Проф. Сашо Пенов: Специален тест, за да учиш право. В специалността "Право" в Софийския университет да се кандидатства със специални тестове по български език и литература и по право, а не с развиване на теми, както досега. Това предлага деканът на Юридическия факултет проф. Сашо Пенов.
Така ще се избегне наизустяване и въпроизвеждане на готови текстове. Промяната няма да влезе в сила за тазгодишната кандидатстудентска кампания.
Държавният изпит пък трябва да бъде единен за университетите пред държавна комисия. Съставът ѝ ще се избира с жребий между съдии, прокурори и преподаватели. Целта е да се повиши качеството на юридическото образование.
Токът стигна 44,5 лв. за мегаватчас на енергийната борса. 24 сделки са били сключени в първия работен ден на енергийната борса, като средната цена за мегаватчас беше 44.05 лв., съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова.
Цените и количествата от първата реална сесия с дата за доставка 20 януари вече са публикувани на страницата на Българската независима енергийна борса. Данните сочат, че постигнатите цени са между 44.03, 44.05 и 44.07 лв./MWh, а общите търгувани количества са 4369.20 MWh.
Министърът посочи, че заради очакваното поскъпване на тока при либерализацията вече се мисли за защита на застрашените потребители. До края на април ще се определят критерии, по които да се идентифицира тази група потребители, а след това и регламент за подпомагането им.
"Държавните енергийни предприятия подобряват финансовите си резултати през изтеклата година", каза още Петкова.
Предварителните отчети на дружествата показват, че Енергийният системен оператор ще увеличи печалбата си близо три пъти спрямо 2014 г., "Булгаргаз" ще излезе на печалба, а загубата на НЕК се свива с 300 млн. лв. за година до 220 млн. лв.
Петкова посочи още, че от юни насам разходите на държавните енергийни фирми са се свили с 40 млн. лв.
Домино с цените на бензина. От началото на годината петролът бележи все по- голям спад на световните борси, а в България мнозина очакват домино с цените на бензина. Пример за това е ситуацията в Добрич, където бензиностанциите преосмислиха ценовата си политика, след като във Варна Веселин Марешки предложи гориво на доста изгодни цени. С отварянето на бензиностанция от варненския бизнесмен новината за ниската цена на горивата мълниеносно стигна и до Добрич и десетки добруджанци отскачаха до морската столица, за да заредят гориво, съчетавайки и пазаруване в някой от големите търговски центрове. Това бързо накара веригите в Добрич, както и по-малките бензиностанции да преразгледат ценовата политика и вече трета седмица да вдигат или намаляват с по стотинка-две цени, за да печелят и да не губят клиенти. Средно автогазът се движи на цена от около 90 стотинки за литър, макар че в неделя имаше бензиностанции в града, които я предлагаха и за 88-89 стотинки за литър. От години собствениците на дизелови автомобили се радват на по-ниска цена на дизела - за литър дизелово гориво се плаща между 1,86-1,90 лв. за литър. В Добрич върви мълвата, че Марешки е идвал и оглеждал терени и добруджанци с нетърпение очакват да отвори обект и в града. В социалните мрежи имаше множество покани, отправени към бизнесмена в тази връзка.
В София цените бележат намаления със средно между три и пет стотинки за дизела и бензин А 95. Втори месец падат и цените на горивата в Кърджали. Още в средата на декември м. г. те бяха под 2 лева. Тогава масовият бензин А95 бе 1,98 лева за литър, а дизелът-1.96 лева. Тази седмица на януари в бензиностанциите на една от големите вериги най-масовият бензин А95 се продава вече на 1,89 лева за литър. Това означава, че поевтиняването от преди месец е с 9 ст. Дизелът сега се купува за 1,81 лева, а през декември в Кърджали вървеше по 1,96 т.е. спадът е с 15 ст. Пропан-бутанът струва 0,89 лв. за литър, бензин А98 - 2,15, метан - 1,45 лв. Практиката показва, че при намаляване на цените в една от веригите бензиностанции цените намаляват и в останалите обекти за продажба на горива.
С около 5 стотинки е паднала цената на горивата по бензиностанциите в Пернишко през януари. Можем да си го позволим, защото разходите ни за издръжка са по-малки от тези на веригите, обясни собственикът на една от веригите бензиностанции. Той обаче не е убеден, че трябва да го прави. От есента насам горивата са поевтинели с около 12-15 стотинки и сега най-масовият бензин върви между 1,85 лв. и 1,92 лв. за литър.
Търсим €38 млрд. за жп магистрала. 38 млрд. евро са необходими за изграждането на "Южно-Северен поток". Това обясни инж. Румен Марков, управител на "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" при представянето на проекта "ABC+De" в Информационния център на ЕК в София. "Южно-Северен поток" е работното наименование на бъдещата високоскоростна и високоефективна жп магистрала, която до няколко години трябва да свързва Балканските страни от ЕС и Турция с Балтийско и Северно море. Жп магистралата ще тръгва от бъдещото пристанище край гр. Ферес, Гърция и ще стига до ново пристанище при устието на р. Висла в Полша. Заложено е изграждане на жп разклонения към гр. Бурса в Турция и към второто по големина европейско пристанище - Хамбург. Целта на проекта "ABC+De" е да привлече голяма част от контейнерния трафик от Китай, Индия, Индокитай и Южна Корея за Централна Европа, както и генерирания в региона на Черно, Азовско и Мраморно море и Източното Средиземноморие товаропоток, като превърне новия порт Ферес в "хъб" и нова търговска врата за Европа, обясни инж. Марков. По новата жп магистрала с по-голям габарит от европейския ще пътуват товарни влакове със скорост 160 км/час и общо тегло до 8500 тона, натоварени с контейнери на два етажа. По "Южно-Северен поток" ще се движат и нов тип американски жп цистерни, които ще доставят над 3.5 млрд. куб. м втечнен природен газ (LNG) годишно на цени, по-ниски от тези на "Булгаргаз", обясни инж. Румен Марков. По новата жп магистрала ще пътуват и пътнически влакове със скорост 360 км/час, с които от Истанбул до Берлин ще се стига за 7 часа и половина, коментира още Марков. "Южно-Северен поток" ще спестява около 3000 мили и една седмица за доставка на контейнерите с китайски стоки за Европа.
За да привлича товари по Дунав, "ABC+De" включва и широкомащабни хидропроекти по реката, обясни още инж. Марков. Те включват изграждане на няколко канала, които ще съкратят 360 км път на корабите и ще предпазят населените места по поречието от наводнения за 1000 години, обясни инж. Марков. Всичко това, плюс изграждането на стени и ВЕЦ по реката ще превърне притоците на Дунав - Сава, Тиса и Морава, в плавателни, а 145-те дни ниски води, които сега спират корабоплаването по Дунав, ще останат спомен, коментира инж. Марков. Общата стойност на проектите по р. Дунав е 35 млрд. евро, поясни той. Целият проект "ABC+De" за изграждане на жп магистрала и подобряване на корабоплаването по р. Дунав на обща стойност над 73 млрд. евро, ще бъде представен в Европейската комисия и в Европарламента, каза инж. Румен Марков. Цялата идея за проекта "ABC+De" тръгва от разработката на логистичен план за превоз на 8,5 млн. т желязна руда годишно от находището "Кремиковци", на което компанията е концесионер, обясни инж. Румен Марков.
Фирми цакат служителите си с командировъчни в чужбина. Фирми изплащат в пъти по-малки командировъчни на служителите си зад граница, алармират адвокати. Според европейското законодателство командированите служители трябва да получават дневна надница, базирана на стандартите на държавата, в която отиват. Родните работодатели обаче масово изпращат свои работници в чужбина, като им превеждат в пъти по-ниски суми. „Предприятията си удържат командировъчните пари, а на служителите дават жълти стотинки, с които да оцеляват", обясни пред „Монитор" юристът Ива Тодорова. Само за последните 2 месеца Тодорова е работила по 6 подобни казуса. „Става дума за инженери, които са командировани за 2 месеца. Получили са еднократно по 200 евро при положение, че за тази длъжност в Германия трябва да вземат по 70 евро на ден", заяви още юристката. В три от случаите съдът вече се е произнесъл в полза на работниците. Сега, за да вземат полагащото им се, служителите се обръщат към частни съдебни изпълнители. През миналата година в Главната инспекция по труда (ГИТ) са подадени 250 сигнала. „Сигналите са свързани с неизплатени трудови възнаграждения и командировъчни", обясниха от ГИТ.
Тръгва строителството на третия лъч на метрото. Започва строителството на първите седем станции на централния участък от третия лъч на метрото.Те ще са от театър "Зад канала" до "Красно село". Стартираме и процедурата за още 4 спирки, така че до 3 години „Горна Баня", „Овча купел" и центъра ще се свързват с „Хаджи Димитър", съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя подчерта, че след три години и половина още 500 000 столичани ще могат да се възползват от най-екологичния и бърз градски транспорт и подчерта, че строителството на метрото е най-важната „зелена" политика на града.
Третия лъч на метрото ще е с обща дължина от 16 км - 10.5 км под земята и 5.5 км над земята, и ще има 16 метростанции. Засега е осигурено финансиране от 401 млн. лева по оперативна програма "Транспорт" и още 90 млн. лева общинско и държавно дофинансиране за 12 метростанции, разделени на два етапа.
От 20 до 1 февруари поетапно започва строителството на централния участък от третата линия на метрото, която има седем станции - при Малък градски театър зад канала, Орлов мост (връзка с първата линия), при кино "Одеон" (бул. "Патриарх Евтимий"), НДК (връзка с втората линия), при ВМА (кръстовището на ул. "Георги Софийски" и бул. "П. Славейков"), на кръстовището на "Иван Гешов" и "България" и на кръстовището на ул. "Житница" и ул. "Гоце Делчев".
Това е най-трудният за строителство участък, защото преминава през централната градска част, има подпочвени води, а при Орлов мост и НДК ще мине и под вече съществуващите станции.
Вторият етап, който ще започне в края на 2016 г., но ще приключи заедно с първия през 2019 г. има четири станции. Те са при булевардите "Никола Мушанов" и "Президент Линкълн", после в "Овча купел 1" - при кръстовището на булевардите "Монтевидео" и "Западна тангента", и "Овча купел 2" (при ул. "Централна"). Накрая лъчът приключва в "Горна баня" със спирка, разположена перпендикулярно на околовръстния път. Западният й край опира до ж.п. линията София-Перник.
До края на годината се очаква Столичната община да приключи процедурите за още една станция - в кв. "Хаджи Димитър" - между ул. "Ильо Войвода" и ул. "Панайот Хитов".
С изграждането на третия лъч на метрото трафикът в София ще се намали с 20-25%, прогнозира Фандъкова. Тя обясни, че още от утре ще има промяна в организацията на движението в центъра. Ще бъдат закрити част от местата за паркиране в "синя" зона и ще бъдат изместени някои спирки на градския транспорт. От 00.00 часа на 20 януари до 31 март се затварят крайните ленти на булевард „Патриарх Евтимий" между „Васил Левски" и „Хан Крум". Колите ще се движат еднопосочно в двете средни пътни ленти на булеварда. Забранява се и движението на пешеходци по левия и десен тротоари в същия участък. За да има къде да минават хората ще се направят два временни ленти по 1.50 м. Забранява се паркирането по лявата лента от пътното платно на булеварда в посочения участък; забранява се влизането на ППС по лявата лента от пътното платно на бул. „Васил Левски" при кино „Одеон", съобщават от Центъра за градска мобилност.
Втората тапа по булевард „Патриарх Евтимий"ще е между „Витоша" и „Княз Борис І", където движението на автомобили също ще се извършва еднопосочно в двете средни пътни ленти на булеварда.
Затруднение ще има и по улица „Св. Георги Софийски" между бул. „Пенчо Славейков" и ул. „Константин Иречек". Там машините за копаене обаче ще заемат южната зелена площ и южния пешеходен тротоар. Хората ще могат да се движат само по северния тротоар. От 04.30 часа на на 19-ти януари до 24.00 часа на 31-и март се закриват местата за почасово платено паркиране в района, като и около спирката пред УМБАЛ „Александровска".
Заради метрото ще има промяна маршрута на тролей № 7, който ще тръгва от Люнин, но вместо до кино Одеон, ще стига до площад „Сточна гара".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |