Кражба за милиард в сивия сектор на хляба. Един милиард лева годишно краде сивият сектор в производството на хляб, заяви пред „Труд" Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
„Тези фирми, които произвеждат хляб нелегално не внасят нито осигуровки, нито данъци, а суровината им също е купена от мелничари, работещи на тъмно. Това е чиста кражба. На ден се произвеждат 2,5 милиона хляба, а половината от тях остават неотчетени към държавната хазна. Излиза, че правителството не се интересува какво става с тези пари.", допълни Кукушева.
Тя обясни, че в момента в производството на хляб легално оперират около 500 фирми, а поне два пъти повече работят в сивия сектор. Освен това 10% от фирмите, които имат регистрация за производство на сладкарство произвеждат хляб в огромни количества.
По думите й начинът да се противодейства на сивия сектор в бранша и да се намали цената на хляба е да се въведе диференцирана ставка от 5% ДДС.
„Ако не се въведе тази ставка, догодина този един милиард ще стане 1,2 милиарда лева откраднати от сивия сектор", каза още председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
В момента хляб се прави и в мазета, и гаражи с мишки и хлебарки, алармира Емил Георгиев, председател на Федерацията на потребителите в България /ФПБ/.
„Много от фирмите, които нелегално произвеждат хляб го правят в мазета и гаражи и затова понякога хората откриват в продуктите остатъци от мишки и хлебарки. Преди години имаше случай в Хасково, при който бе открит и живак в хляб", допълни Георгиев.
Правят ски зона в Добринище по италиански модел. България ще ползва опита на Италия за модернизацията на ски зоната в Добринище. Това заяви за „Труд" кметът на Банско Георги Икономов, който представи курорта пред Комитета на регионите в Брюксел.
Презентацията е по покана на зам.-председателя на групата на ЕНП в Европейския парламент и ръководител на българската делегация в групата, Мария Габриел.
Евродепутатът от Италия Херберт Дорфман е поел ангажимент да организира среща с кметове на градове в Италия. Ще ползваме техния опит, за да видим как се случват нещата там, подчерта Икономов.
„Евродепутати от различни държави останаха възхитени от Банско. Те не очакваха, че има такова чудесно място в сърцето на Европа, което става за целогодишен туризъм и инвестиции", допълни Икономов.
Курортът беше представен с атрактивни клипове, заснети с дрон, които разкриват Банско и околностите като район, в който годишните времена не са просто сезони. Бързи писти, знаменито гостоприемство, богат културен афиш през цялата година.
След срещата гостите опитаха и традиционните бански мезета и баница.
Самодейци пък пресъздадоха спецификата на фолклора в Банско чрез специално подготвена за събитието програма.
„Представянето на Банско в Комитета на регионите дава възможност за сближаване и задълбочаване на контактите с други европейски региони, за споделяне на добри практики, за търсене на решения на общите предизвикателства пред европейските планински райони. Още повече, че нашият град има какво да покаже пред европейските си приятели. Нашата култура, история, кухня и бит имат своето запазено място сред европейското семейство", заяви кметът.
Новите мегапоръчки ще са за жп строителство за 2 млрд. лв. Топ поръчителят тази година вече е ясен - това е държавната НКЖИ. Планът на компанията, която държи жп линиите и гарите, е видим от предварителните обявления за обществени поръчки през годината. Те са за почти 2 млрд. лв., като мегатърговете ще са два - за жп отсечката между Елин Пелин и Костенец, където планираният разход доближава 900 млн. лв., и за по-късата Костенец - Септември, за която ще са нужни около 350 млн. лв. Въпросните 78 километра се финансират по европейски програми и частично от бюджета. Целта е по новата линия влаковете да се движат с до 160 км/ч. За да се постигне тази скорост, ще се изграждат тунели и виадукти и вероятно затова цената е толкова висока.
Тези търгове се чакат в краткосрочен план от строителните компании, особено след спирането на големите пътни поръчки. В по-дългосрочен хоризонт България най-сетне ще има инфраструктура в направлението София - Пловдив - Бургас, която да позволява бърз транспорт, което може да вдигне интереса на пътниците.
В други много на брой по-малки търгове държавното предприятие ще похарчи още над 300 млн. лв. Поръчките са на етап обявление за предварителна информация, т.е., след като приключи проектирането по проектите, което се очаква да стане през 2016 г., би трябвало да се пуснат и тези за строителство. Предварителната обява се пуска най-рано 52 дни преди същинската поръчка, като целта е потенциалните кандидати да се информират предварително.
По жп пътя от София до Пловдив
Най-голямата поръчка ще е за строителство на жп отсечката между Елин Пелин и Костенец, като индикативната стойност е 872 млн. лв. Проектът трябва да е приключил най-късно до 2022 г., тъй като се финансира по програма "Транспорт". Другата голяма поръчка за строителство пак е за част от линията София - Пловдив, за отсечката Костенец - Септември. Тя е с прогнозна стойност 348 млн. лв., като според обявлението тя ще се финансира по Мeханизма за свързана Европа.
През втория период на оперативна програма "Транспорт" целта е завършването на основните направления, по които се работи до момента. За жп транспорта това е пътят от Драгоман през София и Пловдив за Бургас и от Пловдив към турската граница. В рамките на предишния период се работеше основно между Пловдив и Бургас, като определени работи останаха за довършване и през този период, т.нар. фаза 2. По линията между София и Пловдив пък се работи по участъка между Септември и Пловдив, като проектът трябва да приключи до края на годината.
Към момента от общо 425 км жп път между София и Бургас са изградени 220 км, като 200 от тях са грубо между Стара Загора и Бургас. Разстоянието между Пловдив и Стара Загора трябва да се довършва, като след Пловдив до Михайлово например трябва да се приключи първо техническият проект, тъй като там линията ще минава по ново трасе. В края на миналата година НКЖИ пусна поръчка за 84 млн. лв. за рехабилитация на жп участъците между Скутаре и Оризово и Стралджа и Церковски, като в момента държавната компания разглежда десетте подадени оферти. Предстои и да се проектират и изградят системите за сигнализация, управление на движението и телекомуникации в участъка Пловдив - Бургас. Индикативната стойност на тази поръчка, която също е на етап обявление за предварителна информация, е 161 млн. лв.
Между София и Пловдив нещата са на малко по-ранен етап. По линията между София и Пловдив в момента се работи по участъка между Септември и Пловдив, като проектът трябва да приключи до края на годината. В края на 2015 г. беше обявена поръчката за модернизация на отсечката между София и Елин Пелин. Тя е с дължина 23 км и прогнозната й стойност е 125 млн. лв. Процедурата е на етап разглеждане на оферти, които са 6 на брой. От предварителните обявления на Национална компания "Железопътна инфраструктура" става ясно още, че предстои да се обяви поръчка за строителство и модернизация на 3 тягови подстанции (Казичене, Ихтиман и Белово), също част от проект "Модернизация на жп линия София - Пловдив" и по специално в жп участъка София - Септември, като цената им е изчислена на 18 млн. лв.
След завършването на всички етапи, или най-рано през 2020 г., скоростта на движение по цялата жп магистрала София - Бургас ще е 160 км/ч, а от столицата до морето ще се стига за по-малко от 5 часа. Отделно трябва да бъде направена и жп връзката между София и Сърбия.
И още поръчки
Това далеч не е всичко. Изграждането на интермодалния терминал в Русе ще струва 40.5 млн. лв., а внедряването на система за управление на жп движението по линията София - Перник - Радомир - Кулата ще излезе 105 млн. лв. Други 22 млн. лв. ще бъдат похарчени за изготвяне на проект за електрификация на жп линията от Нова Загора до Симеоновград.
Отделно се задават "по-скромни" поръчки за около 200 млн. лв. С най-голяма прогнозна стойност са няколко предстоящи търга за строителен надзор на различни проекти. Сред тях са тези за рехабилитация на линията Пловдив - Бургас и две отсечки на линията София - Пловдив. Друг голям договор ще има за изграждане на интегрирана система за билетоиздаване, информация за пътници и осигуряване на контролиран достъп до влаковете на стойност 18 млн. лв. За разширяване на географската информационна система на НКЖИ пък са предвидени 15 млн. лв. НКЖИ ще обяви и поръчка за доставка на жп моторни влекачи "тежък тип" за 19.1 млн. лв.
Дружеството ще има нужда от релсови самоходни специализирани машини за поддръжка на контактната мрежа за 33.3 млн. лв., както и от аварийни автомобили на двоен ход за възстановяване на железен път след бедствия и аварии (3.3 млн. лв.). Поръчки се задават за резервни части на специализирани машини, от лека железопътна механизация за 2.1 млн. лв., от скрепителни системи за железопътни траверси (3.4 млн. лв.), работно и специално облекло - 2.7 млн. лв., униформено облекло - 1.9 млн. лв., и от канцеларски материали и консумативи за офис техника за срок от две години за 1.2 млн. лв.
Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв. В договорена сделка за 26.6 млн. лв. във вторник на нерегулирания пазар на фондовата борса бяха прехвърлени 531 950 акции от "Булгартабак холдинг". Пакетът представлява 7.22% от капитала на дружеството и отговаря точно на дела на италианския бизнесмен с български паспорт Едоардо Миролио. Пред "Капитал" той отказа да коментира и да потвърди, че е продавачът. Други големи миноритарни акционери с близък дял са КТБ с 6.02% и компанията на Делян Пеевски с 5%. Последният, който се счита за скрития голям акционер, обяви преди около месец, че ще се раздели с официалния си дял, за да не се дискредитира името на дружеството покрай прекратените държавни поръчки на строителни фирми, свързани с депутата от ДПС.
Повече яснота, включително и за купувача, трябва да има от бюлетина на Централният депозитар в понеделник. Освен това прехвърленият пакет акции надскача 5-процентовия праг, отвъд който по закон самият "Булгартабак" е длъжен да разкрие информация до инвеститорите. Вероятно заради неприключилия сетълмент такова до редакционното приключване на броя нямаше.
Сделка с отстъпка
Цената на прехвърлянето е по-ниска от последната котировка на "Булгартабак холдинг" на регулирания пазар, която е 65 лв. за акция. Тоест отбива от пазарната цена е с 23%. Това обаче е нормално за нерегулирания пазар на борсата, където страните се договарят за цената, но са длъжни да платят данък върху капиталовата печалба, докато на регулирания пазар сделките са освободени.
Трудно е обаче да се каже какъв е крайният финансов резултат за Миролио от сделките, тъй като купуваше и продаваше през годините на различни цени. По-скоро обаче това е загуба.
За пръв път той стана инвеститор в "Булгартабак" през 2012 г., когато придоби дял от около 5% за 27 млн. лв. Макар самият той да казваше в този период, че цигарената индустрия не е стратегически за него сектор, той продължи да окрупнява позицията си в дружеството, като към ноември 2013 г. вече контролираше 10.44% от "Булгартабак". По груби изчисления инвестицията е била за около 43.3 млн. лв., като в този период бизнесменът е плащал между 72 и 101 лв. за акция.
През май 2014 г. E. Miroglio Finance SA (дружеството, с което държи дела) продаде част от книжата си за 21.3 млн. лв., или срещу 90 лв. за акция, и остана с дял от 7.22%. През миналата година би трябвало той да е донесъл приход от 2.3 млн. от дивидент, тъй като акционерите на "Булгартабак" гласуваха да се изплатят по 4.20 лв. на акция от печалбата за предходната година. Това ще е балансирало донякъде загубата, която най-вероятно е донесла инвестицията на Миролио, ако той е продал пакета книжа на 50 лв. за лот във вторник.
В готовност за следващата
Тепърва ще става ясно кой е купувачът на книжата и как ще се променят съотношенията между останалите акционери. Мажоритарен собственик остава регистрираната в Австрия BT Invest, която държи 5 881 380 акции, или близо 80% от капитала, 5% са на "Табако инвестмънт" (която се държи от "НСН Инвестмънт"), 6% - на КТБ, а другите са в институционални инвеститори като взаимни, пенсионни фондове, Bank of Nеw York Mellon и малко дребни акционери.
"НСН Инвестмънт" на Пеевски бе създадена миналата година, след което освен в "Булгартабак" се появи и като собственик в "Юрий Гагарин" и кандидат за такъв в "Техномаркет" и "Химко".
В края на февруари депутатът от ДПС обяви, че ще продаде дела си в холдинга заради зачестилите по думите му опити за умишлено дискредитиране на компанията. Най-вероятно те са свързани с данните за голям дял на безбандеролни цигари на "Булгартабак" в Турция. Те обаче не са продадени директно от холдинга, а са изнесени за Дубай или Ирак и после по някакъв начин са се озовали на пазара в южната ни съседка, но без платени данъци.
Лечението ще е възможно само след даване на пръстов отпечатък. Пръстовият отпечатък ще е нужен за всяко лечение, поето от здравната каса. Ако иска да бъде лекуван, пациентът ще трябва да сложи пръста си на четец при личния си лекар, при специалиста, в лабораторията, в аптеката и в болницата. Изключение ще се прави само при домашни посещения и консултации от разстояние, предвижда проектът за служебен рамков договор, написан от надзорния съвет на здравната каса.
Още не е ясно откога ще стане това, тъй като касата наскоро сключи договор за софтуера за пръстовата идентификация, а срокът за направата му според поръчката на НЗОК е 4 месеца. Софтуерът ще се прави от консорциума "Стемо Гама Консулт" срещу 477 000 лева с ДДС. Един четец ще струва 286.80 лв., ще може да се купува само от консорциума и ще е за сметка на изпълнителните - лекари, болници, аптеки.
Според проекта "всяко здравноосигурено лице се автентифицира електронно чрез уникален идентификационен номер (УИН). Номерът е генериран въз основата на сканиране на произволни точки от пръст на ръка на ЗОЛ код. Кодът се генерира от четец, върху който ЗОЛ поставя пръст на ръка". В болниците отпечатък ще се дава и при изписване, а не само при постъпване. Така пациентът ще удостоверява, че реално е бил в болницата или кабинета, освен това "целта е предотвратяване или минимализиране на случаите на отчитане на неизвършена дейност", пише в мотивите на проекта.
Проектът обаче не предвижда отказ от снемане на код чрез отпечатък. От касата обясниха, че имат становище от Комисията за защита на личните данни, според която с отпечатъка не се нарушават личните данни на пациентите. Затова и не бил предвиден отказ, въпреки че първоначално се твърдеше, че това ще може да става със специална декларация. Не е описана и процедура, при която друг да взема лекарствата на тежко болни - роднина или просто близък, т.е. не е ясно дали това изобщо ще е възможно. Децата няма да дават отпечатък, а ще се вписват в документацията, както е сега - с ЕГН.
Въпреки обещанията на касата и тази година лимити за болниците ще има. С проекта за служебен договор се въвеждат както всяка година обеми на лечението, което касата ще плати на цялата система за 1 година. Всяка болница ще сключва договор за определен обем дейности, т.е. ще има лимит какво да отчита пред НЗОК. Освен това се предвижда при задаващ се дефицит в бюджета на касата НЗОК да може да коригира цените на лечението или на обемите, които плаща.
Договорът трябва да влезе в сила от 1 април. В момента той се базира на цели две несъществуващи наредби за основния пакет. Едната е по-старата, според която НЗОК имаше само основен пакет. Тя ще влезе в сила отново след две седмици. След нея ще има още една наредба - с основен и допълнителен пакет, която обаче ще се пише след промяната в Закона за здравното осигуряване, в който Конституционният съд отмени текста за разделянето на пакетите, тъй като не дава никакви критерии по какъв начин да стане то.
Талони
640 000 направления повече за прегледи при специалист ще плати здравната каса тази година, предвижда проектът за служебен рамков договор. Първоначално предложените малко по-високи цени на профилактичните прегледи за личните лекари и при специалистите няма да се въведат, което позволява да се увеличи ръстът на талоните.
Тол системата за магистралите ще струва 200 милиона лева. До месец се очаква агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да обяви обществена поръчка за системата за електронно таксуване по пътищата, която ще замени винетките. Това става ясно от обявлението за предварителна информация, според което предстои проектиране, изграждане и въвеждане на системата за събиране на тол такси за изминато разстояние за товарните автомобили и електронна винетка за леките коли.
Според предварителните разчети това ще струва 200 млн. лв. Процедурата за обществената поръчка трябва да бъде обявена до 11 април. Моделът за електронната система беше предложен от Световната банка. Експертите на банката обаче бяха изчислили стойността на системата между 480 млн. и 750 млн. лв. Предвиждат се различни начини на разплащане - предплатен билет и бордово устройство за проследяване на базата на GPS (което се дава от оператора на системата), както и чрез плащане на електронната винетка за период на валидност за леките коли.
Системата трябва да дава възможност клиентите да се регистрират освен на гише, и онлайн чрез мобилно приложение. Това позволява и регистрация чрез електронна идентификация. Необходимо е да има възможност за плащане на ПОС терминал чрез кредитна или дебитна карта, карта за гориво или виртуален ПОС. Трябва да има опция за покупка на "маршрутен билет" за ползване на пътя, интерфейс за пътно таксуване, който да приема и обработва пътната такса, изпратена от бордовото устройство. Изпълнителят на поръчката ще трябва да осигури и съвместимост на системата с чуждестранни устройства.
Предвижда се модулите да разполагат с възможност за контрол и санкциониране в цялата страна, така че МВР и АПИ да получават данни в реално време за гратисчиите по пътищата. Затова трябва схемата да е обвързана с граничните пунктове, както и с пунктовете на вътрешни и външни граници на ЕС. Част от контрола, освен от АПИ и МВР, ще се осъществява от агенция "Митници". Нейните служители ще могат да спират автомобилите и да проверяват в системата по регистрационния номер дали са платили пътната си такса на излизане от България. Системата трябва да притежава модул за информиране на водачите на превозни средства, включително чрез SMS.
В новата система ще се интегрират съществуващи устройства и мрежи за проследяване на трафика. Ще се осигури връзка с базата данни на НАП, митниците, МВР. Освен това в базата данни трябва да се категоризират превозните средства, които са задължени да плащат пътни такси. Капацитетът й трябва да позволява водене на отчет на поне 10 млн. активни автомобила. Освен стационарни пунктове се предвиждат и минимум 50 мобилни съоръжения за събиране на пътните такси. Това означава поне 50 автомобила с мобилни групи от минимум 5 души за налагане на глоби. На изходите по граница се предвиждат мобилни офиси. Ще има и център за обслужване на клиенти на място и по телефона, търговски обекти, електронно обслужване на клиенти по интернет и през мобилните приложения, както и център за телефонно обслужване.
Стъпка по стъпка
Моделът за въвеждане на тол системата беше предложен от Световната банка и приет от правителството през ноември миналата година. Тогава беше одобрено и поскъпването на сега действащите винетки. Експертите на СБ имаха няколко варианта със ставки на тол таксата на километър за камионите - 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението предстои, но според обявените намерения камионите ще плащат тол такси от началото на 2018 г., а през лятото на същата година ще се въведат и е-винетките за леките коли. Една от споменатите възможности беше публично-частно партньорство за прилагане на системата. От обявлението обаче става ясно, че държавата ще търси изпълнител, който да я въведе, докато експлоатацията на самата система ще остане в ръцете на държавата. Очаква се годишните приходи след въвеждането на тол таксите да достигнат 600 млн. лв. годишно. Преди повишението на цените на винетките през тази година от тях се събираха по около 200 млн. лв.
Наказват синода и двама министри, не пазят културно наследство. Наказателни производства започват срещу министерствата на здравеопазването и на правосъдието, както и срещу Светия синод, защото са допуснали сгради - паметници на културата, да се рушат.
Това стана ясно след заседание на междуведомствена комисия в София. Тя разгледа състоянието на 9 защитени обекта в столицата.
Здравният министър отговаря за сградите на баните в "Овча купел" и "Горна баня" и ще му бъде възложено обследване и започване на консервационно-реставрационни работи.
А правосъдният трябва да направи конструктивно обследване на бившия Нотариат и проект за укрепване и реставрация на фасадата.
Светият синод трябва да възстанови фасадата на Богословския факултет, от която пада мазилка. Сградата има и конструктивни проблеми.
100 000 лв. глоба пък ще наложи Столичната община на собствениците на къщата на арх. Георги Фингов на ул. "Шипка" 38. Красивата сграда - паметник на културата, се руши от години. Дирекцията по общински строителен контрол ще разпореди и ново обследване. Сградата е сред деветте обекта - паметници на културата, чието състояние разгледа вчера междуведомствена комисия. От Националния институт за недвижимо културно наследство са информирали, че за къщата има проект за укрепване и възстановяване.
Нова заповед се подготвя и за къщата на Яворов, тъй като предната е била отменена от съда. Там също ще се изиска обследване и проект за консервация и реставрация.
За Захарна фабрика има проект за преизграждане, като комисията се е разпоредила при него да се запазят фрагменти от фасадата. Цялостно обследване и проект за укрепване и възстановяване на фасадата ще трябва да направят и собствениците на жилищна сграда на бул. "Хр. Ботев". Срокът за обследванията е 3 месеца.
Към момента няма искане за събаряне или преустройство на сградата на бившата дискотека "Син сити", се разбрало на заседанието на комисията.
Преди дни стана ясно, че общината вече е наложила 400 000 лв. глоби на собственици, оставили емблематични сгради да се рушат. Кметството сезира и главния прокурор за Захарна фабрика и къщите на Яворов и Фингов.
Бъчварова: Реформата в МВР ще пести 65 млн. лева на година. Общо 65 млн. лева годишно ще се спестят от промените в Закона за МВР, съобщи вътрешният министър Румяна Бъчварова. Тя представи проекта пред синдикати, професионалното ръководство на МВР и депутати на обсъждане в парламента във вторник.
В момента системата работи тромаво, бюрократично, а същевременно законът за МВР е написван изцяло наново 4 пъти, а 75 пъти пък е бил прекрояван, поясни Бъчварова. Щатът в министерството бил от 34 256 полицаи, пожарникари и спасители и граничари. Още 4200 души работели в специализираната и общата администрация, а 6804 били наетите на трудови правоотношения.
Основните цели на промените са финансово стабилизиране и оздравяване на министерството, съвременен модел на управление и кадрово и техническо укрепване на полицейските структури, посочи Бъчварова. Тя изброи 7 насоки за модернизация на МВР. С промените се предвижда преструктуриране на министерството и изваждането на някои служби от него.
Така например регистрацията и пререгистрацията на коли, издаването на лични карти и документи ще мине в държавно предприятие "Център за предоставяне на услуги". От заплатите на 1432-мата служители, които ще работят там, МВР ще спести на година близо 22 млн. лева, изчисли Бъчварова и добави, че центърът ще е на самоиздръжка.
Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" да стане агенция, е друго от предложенията. Така тя щяла да има по-лесна координация и по-добри възможности за кандидатстване по проекти.
Идеята бе остро посрещната от синдикатите. Венцислав Станков от синдикат "Огнеборец" дори на шега поиска пожарната не просто да се изведе в отделна агенция, а да стане държавна агенция, пряко подчинена на премиера Бойко Борисов. Идеята му бе посрещната с усмивки от присъстващите.
Други 16 млн. лв. ще дойдат от осигуряване на възмездна охрана. Така частните съдебни изпълнители, институциите и ведомствата вече ще си плащат за охраната, която получават от полицията при осъществяване на дейността им, посочи Бъчварова. В момента тя се предоставяла безплатно.
Намаляването на платения отпуск на полицаите от 30 на 25 дни годишно пък ще налее в хазната още 13 млн. лв. "Оказа се, че много от отпуските не се завеждат. Няма електронна система, която да ги следи. Подава се молба за отпуск, ползва се отпуск, тя не се завежда и след това плащаме изключително големи суми като компенсации за неизползван отпуск", каза Бъчварова. Според нея със спестените от отпуски пари могат да се назначат още 660 нови полицаи.
"С това намаление на отпуските ще работим повече и за по-малко пари", опонира ѝ Валентин Попов, председател на Синдикалната федерация на служителите в МВР.
12, а не 20 заплати да получават при напускане служителите, е друго от предложенията. "Искам да подчертая, че това ще важи само за постъпилите на работа след 1 януари 2017 г.", поясни Бъчварова. Датата била избрана след диалог със синдикатите и е отстъпено от идеята промяната да важи веднага след приемането на закона. С нововъведението министерството ще пести по 30 млн. лв. на година от 2030 г. нататък, каза Бъчварова.
"Този законопроект почива на финансовата целесъобразност. Ние не сме търговска фирма. Няма ясен план какво се иска от министерството и от нас", опонира Галентин Грозев от Синдикалния алианс "Сигурност".
И пенсионери ще пазят границата
Пенсионирани полицаи ще поемат и част от охраната на границите и на обектите, които сега безвъзмездно се пазят от МВР. Те ще сменят и униформените, които сега са командировани на границата, за да може те да си поемат полицейските функции. Това е едно от предложенията за промени в закона за МВР на вътрешния министър Румяна Бъчварова.
По този начин полицаите щели да започнат да си вършат същинската полицейска и жандармерийска дейност. Само в София имало 506 такива бройки, каза Бъчварова. Така щял да се осигури ресурс за охрана на обществения ред, подчерта Бъчварова.
Жена генерал поема бежанците. Жена генерал ще се грижи за бежанците в България. Петя Първанова ще оглави ресорната агенция, научи "Стандарт" от източници в Министерски съвет. Решението ще бъде гласувано на днешното заседание на правителството.
Първанова бе първата жена вътрешен министър. Тя оглави МВР в служебното правителство на Марин Райков.
Преди месец премиерът Бойко Борисов уволни шефа на Агенцията за бежанците Никола Казаков заради злоупотреби с обществени поръчки за храната на мигрантите. За изпълняващ длъжността до назначаването на титуляр беше определен един от зам.-председателите на ведомството - Кирчо Киров.
Изнасяме автомобили и части за 1,26 млрд. Износът на превозни средства и части за коли нараства от 45 млн. лв. през 2000 г. до 1,26 млрд. лв. за 2015 г. Така тази продукция вече формира 2,76% от общия износ на страната, сочат данни на Инфограф. Ролята на производството на превозни средства и части за тях за родната икономика сериозно нараства през последните години. Най-голям ръст от 2009 г. насам има при износа на пътнически и други автомобили. Но сериозен дял в експорта имат и тракторите, велосипедите и частите за коли. Броят на наетите в сектора "Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета" продължава да нараства. В периода 2000-2015 г. заетите в бранша се увеличават 5,5 пъти, като след 2009 г. се задържат над 10 000 души, а през третото тримесечие на 2015 г. за пръв път надхвърлят 20 хил. души. Това е в силен контраст в сравнение с общата тенденция в промишлеността у нас, в която броят на наетите за същия период намалява с около 15%.
Въпреки сериозното подобрение в представянето на сектора у нас след 2000 г. Румъния и Сърбия се развиват много по-добре. Производството на автомобили се превърна във водещ фактор за сръбската икономика и след 2013 г. е основният двигател на сръбския износ.
Експортът на автомобили и други превозни средства формира близо 14% от общия износ на Сърбия през 2014 г. Същото важи и за Румъния, където в този сектор продължават да бъдат привличани сериозни чужди инвестиции. Преките чужди инвестиции в автомобилостроенето в Румъния към края на 2014 г. са над 3,24 млрд. евро, което е 5,4% от общите инвестиции в страната (малко над 60 млрд. евро). Сред водещите инвеститори, освен Automobile Dacia и Ford, се нареждат още Preh, Yazaki, Autoliv, Kimball Electronics, Schaeffler, Draxlmaier и много други. В Сърбия безспорен тласък на сектора дава Fiat, инвестирайки над 940 млн. евро за 4 години. Други водещи инвеститори са Michelin (370 млн. евро), Cimos (120 млн. евро), Robert Bosh (71 млн. евро), Magneti Marelli, Johnson Controls, Draxlmaier, Mecaplast, Sigit, Lames и др. Общите инвестиции в сектора са над 1,7 млрд. евро, а заетите в него - около 27 хил. души.
В България чуждите инвестиции в производството на превозни средства и части за тях към края на 2014 г. са около 255 млн. евро, което е едва 1,2% от чуждите инвестиции в страната (около 21,6 млрд. евро към края на 2014 г.).
Десет деца дневно стават жертви в интернет. Хлапетата, повечето от които са малолетни, са изнудвани в социалните мрежи с техни голи снимки, нападани са от педофили или гледат съдържание, което вреди на психиката им. За това съобщи пред „Монитор" д-р Луиза Шахбазян - зам.-координатор на Центъра за безопасен интернет. Годишно на горещата линия на центъра се получават над 2500 сигнала от разтревожени родители, както и от самите деца. Случвало се е оплакванията да стигат и до 600 на ден. Принудено чрез измама да проституира, 19-годишно момиче пък разказва в интернет форумите, че „приятелят" й я карал да му отчислява 300 евро от дневния си оборот и да му ги изпраща в България.
Всяка трета бутилка вода мами с етикета. Всяко трето шише или около 200 млн. л вода е била продадена в бутилки, чиито етикети са неясни за потребителя. Това твърдят от Федерацията на потребителите в България (ФПБ). По предварителни данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки през миналата година сме изпили около 650 млн. л.
„Етикетите на бутилките често са с подвеждаща или с недостатъчна информация. Има опаковки, на които дори с лупа не може да се прочете какво има в бутилките", казва изпълнителният секретар на ФПБ Емил Георгиев. „Не се изписва наименованието на находището на водата, а се използва по-известно географско име.
Например вода от едно находище се бутилира в друго съседно село. Много други води не се бутилират в находището", твърди още той.
От ФПБ посочиха пример за един от продуктите, на който не е посочено наименованието на находището по начин, че потребителите да могат да го прочетат при покупка. На друга бутилка това от наименование не е написано с 1,5 пъти по-широки и по-високи букви от търговската марка, което според неправителствената организация е в нарушение на изискванията за етикетиране на продуктите.
По думите на Георгиев не било ясно от етикетите кога една вода е минерална и кога изворна, както и точното търговско наименование на производителя. Той съобщи и за хванати търговци в Хасково, наливали вода от чешмата и я продавали като минерална или изворна.
Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България заяви, че не отговаря на истината твърдението за липса на информация за водата върху етикетите. „В таблици има данни за минерализацията. Не ми се вярва да е чак толкова тежка ситуацията с дребните букви на етикета. Има регламент колко големи трябва да са те в зависимост от обема на бутилката. Те се изчисляват спрямо възможната площ на етикета", обясни тя.
„Нашите производители са обект на стриктен контрол. Водата има изискване да се бутилира с директна тръбопроводна връзка във фабриката за бутилиране. Сондажът се намира в санитарно-охранителна зона. Абсурдно е да се твърди, че масов продукт като водата може да се предлага нарушение на европейските правила. Неоснователни са претенциите и за имената на водите. Те са част от европейски списък и свободно се търгуват в цяла Европа", каза Величкова.
Тя съобщи още, че българската бутилирана вода се продава и в съседните страни - Румъния, Македония и Сърбия. Изнася се дори и в Китай, като най-голям относителен дял в продажбите зад граница има натуралната минерална вода.
„От около 650 млн. л бутилирана вода продадени у нас през миналата година, малко над половината е била минерална, останалото количество е изворна и трапезна", обясни тя.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |