Шефът на ДАИ арестуван за подкуп. Шефът на агенция "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ) Цветелин Цветанов е бил арестуван в специализирана акция на ДАНС, ГДБОП и специализираната прокуратура, научи в. "24 часа".
Акцията е започнала днес на територията на София, Враца и Видин. Работи се по разследвания за изнудване на превозвачески фирми, вземане на подкупи за издаване на превозвачески лицензи и фалшифициране на протоколи от шофьорски изпити и издаване на фалшиви книжки, обясниха източници от службите.
Претърсванията в клонове на автомобилната администрация на територията на тези триобласти продължават. Според разследващи са намерени вече доказателства. Имало дори тетрадки, в които са описвани приходите от корупцията.
При акцията са открити и банкноти в различна валута. до редакционното приключване на броя бяха преброени 13 000 лв. и 6000 евро.
Освен шефът на агенцията Цветанов са арестувани 3-ма служители във Враца, 3-ма във Видин, а в столицата задържаните са 8. Арести се очакват и във Варна и Габрово.
От министерството на транспорта потвърдиха, че ГДБОП и ДАНС са влезли в автомобилната администрация и входът в сградата на министерството е отцепен. Те не бяха уведомени за ареста. Министърът на транспорта Ивайло Московски е разпоредил шефът на сигурността на ведомството да окаже съдействие на разследващите, а ако се докажат нарушения, извършителите да си понесат отговорността.
Цветелин Цветанов бе назначен от премиера Борисов по предложение на Московски на 12 януари 2015 г. Тогава за "24 часа" Московски каза: "Имам му доверие."
Цветанов смени предишния шеф Димитър Ганев. Московски търсеше човек, който да се справи с корупцията в автомобилната администрация и най-вече в регионалните звена. Това се наложи след скандалите във Велико Търново и Плевен заради тъй наречената такса спокойствие. Първата му кандидатура бе на бившия шеф на антимафиотите Станимир Флоров, но премиерът не го назначи.
Цветанов е от Плевен, инженер е по професия, работил е 5 г. в "Проучване и добив на нефт и газ", бил е в "Луфтханза техник", бил е регионален шеф на автомобилната администрация за Плевен, Ловеч и Габрово. В края на 2012 г. е освободен и е станал управител на общинска фирма.
Полицаи вербували студент да продава дрога и да набира проститутки. Полицаите Божидар Милев (24 г.) и Николай Апостолов (30 г.), които бяха арестувани при акция на "Вътрешна сигурност" във вторник, са били предадени от жертвата си - студент наркодилър. Милев го изнудвал за пари и го предупреждавал за акции на колегите си, а Апостолов му поставил задача да направи наркоорганизация и да продава дрога около Народния театър. Когато обаче му наредил да търси момичета за проститутки, студентът подал сигнал в полицията. Милев е стрелял по агентите на "Вътрешна сигурност" при ареста си. Това разказаха в сряда говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова и зам.-директорът на "Вътрешна сигуност" в МВР Павлин Коджахристов.
Историята на корумпираните ченгета с амбиции за наркобосове започва в края на 2015 г. Двамата униформени са на най-ниско ниво в СДВР - редови служители на охранителна полиция. Божидар Милев, който работи в 7-о РУП, открил в стая в студентско общежитие наркотици.
Полицаят отвел в районното студента за разпит. Там по думите на момчето Милев и други полицаи са го били и тормозили психически. Този престой на студента обаче не е отразен в дневника на районното. Няма и протоколи за разпит. Според Коджахристов разследването продължава, за да се изясни дали и други униформени са участвали в схемата. По разказа на жертвата той бил заплашван от Милев, че ако не работи за него, ще му съсипе живота, като му бъде повдигнато обвинение за наркотиците, открити в стаята му.
Още при първия разговор Божидар Милев взел от студента 330 лв., които младежът носел със себе си. Казал му, че трябва да даде общо 1000 лв., така че дължи още 670 лв. След това го пуснал да си ходи.
Още следващия ден Божидар Милев се свързал с жертвата си, за да получи остатъка от рекета. Момчето предало парите, без да възразява. Контактите между двамата зачестили. Полицаят Милев обаснил на студента, че трябва да му дава по 300 лв. на седмица. В замяна щял да го предупреждава за акции на колегите си по линия на наркотиците. Пращал му и есемеси с номерата на колите на оперативните работници, от които да се пази.
"Божидар Милев има 2 г. стаж в МВР. Поведението му говори, че е станал полицай, за да злоупотребява със служебното си положение.
Чувствам се неудобно, че има такива колеги", каза Павлин Коджахристов. Студентът, който е бил принуждаван да работи за Божидар Милев, решил да подаде сигнал срещу него в средата на февруари. Поводът - освен да продава дрога ченгето му наредило да търси и момичета, които да станат дилъри, но и да работят като проститутки.
Тогава младежът се свързал с ръководството на Столичната полиция. Шефът на СДВР Младен Маринов докладвал случая и той бил поет от "Вътрешна сигурност". Така започнало наблюдението и подслушването на полицая Божидар Милев.
Задържаният Божидар Милев
По време на разработката било засечено и второ ченге, което печели от наркотици - 30-годишният сержант Николай Апостолов. Той бил наказван няколко пъти и местен от една служба в друга. За последно бил охрана в метрото. Божидар Милев уредил среща на колегата си със студента. Апостолов бил представен на момчето като човека, който контролира продажбата на наркотици в центъра.
"Работил съм за Златко Баретата, за Митьо Очите...", започнал да изрежда Апостолов имена на видни представители на ъндърграунда пред студента, без да знае, че той вече участвал в разработката на "Вътрешна сигурност".
Новата задача на младежа била да продава наркотици около Народния театър. Апостолов му казал, че той ще му доставя дрогата. Така на 12 март Николай Апостолов предал на студента 1 г пико и 1 г марихуана, които трябвало да продаде.
Наркотиците били опаковани в станиоли от шоколадови яйца, които Апостолов купувал за малкото си дете. Все още се изяснява откъде ченгетата са вземали наркотиците, за да ги дават на студента, който трябвало да ги пласира.
Ченгето твърдяло пред момчето, че има собствени "готвачи" на синтетична дрога и своя търговска марка.
Николай Апостолов също наредил на студента да търси дилъри, за да създаде по-голяма организация за пласиране на наркотици. И той, както и Милев, поискал момичета да се включат в мрежата, защото будят по-малко съмнение. Девойките трябвало и да проституират, а клиентите щял да намира униформеният.
"Двамата полицаи са действали независимо един от друг. Дори в един момент между тях е имало конкуренция - кой се справя по добре. Няма данни за организация и затова разследването не е в специализираната прокуратура", категорични са разследващите.
Николай Апостолов, който охранявал метростанции, бил по-активен в контактите си със студента. Той дори имал идея момчето да купи семена за марихуана и да наеме апартамент в София, където да ги отглежда. Парите за наема, за семена и апаратура щял да осигури Апостолов.
Във вторник полицаят и момчето трябвало да се видят в кв. "Бъкстон" за поредната размяна на дрога и пари. Ченгето щяло да носи 4,5 г пико, а студентът трябвало да му даде 270 лв. Спецполицаите от "Вътрешна сигурност" белязали 6 банкноти от по 50 лв. и ги дали на студента, за да може Апостолов да бъде арестуван с описаните пари. При срещата между двамата студентът подал на Апостолов 300 лв., но "наркобосът" бил точен - трябвало да вземе 270.
Той прибрал 250 лв. и пратил младежа в близкия магазин да развали банкнотата от 50 лв. Така тя останала в търговския обект и се наложило след ареста агентите на "Вътрешна сигурност" да я търсят там.
Ryanair обяви мащабна програма за полети от и до София. Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа - Ryanair, отваря свой център в София. От 30 октомври на летището в българската столица ще бъдат базирани 3 самолета. От същата дата компанията ще лети до 21 дестинации. Това съобщи главният търговски директор на ирландския авиопревозвач Дейвид О'Брайън на специална пресконференция.
До половината от дестинациите и в момента се лети от летище София чрез други превозвачи, като това са ключови европейски столици и градове. Другата половина обаче са напълно нови, обобщи О'Брайън (виж карето). С това си разписание Ryanair ще има по 90 полета на седмица. За 2016 г. ще превози 700 хил. пътници, а през 2017 г. - над 1.5 млн. души от и за София.
Мащабното влизане на авиопревозвача в София в края на 2017 г. ще го подреди на първо или второ място на база брой превозени пътници в зависимост от представянето на настоящия лидер по този показател, унгарската Wizz Air, каза О'Брайън. Тя също разполага с база тук. На трето място ще остане националният авиопревозвач "България ер". За българските пътници това означава една много по-добра свързаност и по-силна конкуренция между превозвачите, като по думите на О'Брайън сегашните цени на полетите от и до летище София били завишени и почти двойно над тези в Букурещ.
От Ирландия и на изток
Ирландският авиопревозвач представя себе си като най-голямата low-cost авиокомпания на континента, която ще превози 106 млн. пътници тази година, има 83 бази, каца до 200 летища в 31 държави, поддържа над 16 хил. маршрута, има 330 самолета Boeing 737 и поръчка за още 350. Компанията е силно фокусирана върху големите пазари като Великобритания, Испания и Италия, а отскоро и върху Германия. Големите й поръчки й позволяват да разшири пазарите си и да погледне и към по-малките като софийския, обясни О'Брайън, като общият брой на превозените й пътници ще нарасне от 106 млн. тази година на 180 млн. през 2024 г.
Компанията има славата на най-икономичната от всички low-cost компании. Самият О'Брайън твърди, че цените на конкурента й Wizz Air били с 28% по-високи от тези на Ryanair, а тези на EasyJet със 79% при средни цени на ирландската авиокомпания от 47 евро. Това се дължало на по-ниските операционни разходи, които били по-ниски от тези на конкурентите, както и на мащабна инвестиция на компанията от 800 млн. евро.
До момента компанията беше само на пловдивския пазар с полетите си до Лондон и Франкфурт. Нискотарифният превозвач влезе на летището в Пловдив през 2010 г., след като общините в региона създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив - южната врата на България". Той се захранваше от около 10 общини, които заделяха първо по 50 ст. на жител, а после по 1 лев, като така индиректно субсидираха превозвача. За да не бъде непозволена помощ към авиокомпанията, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламираше региона пред потенциалните пътници. През годините имаше проблеми с плащането от страна на фонда, като авиокомпанията на свой ред бавеше плащанията си към летището. В средата на 2015 г. стана ясно, че превозвачът има интерес към столицата. Първата й линия до Пиза ще бъде пусната в началото на април, като от края на април започват и полетите до Лондон. Останалите 19 дестинации ще бъдат открити в края на октомври, когато бъде открита и базата.
Разполагане във "Враждебна"
От превозвача пресмятат, че влизането им на столичния пазар и отварянето на базата ще осигури 1100 работни места, като изчислението е направено във основа на методологиите на авиационната консултантска компания ACI, която предвижда, че на 1 млн. пътници са необходими до 750 работни места, а пътниците на авиокомпанията, 1.5 млн. на брой, ще доведат до 40% ръст на авиотранспорта в столицата. Трите самолета, които ще се базират тук, струват 300 млн. долара, каза О'Брайън, като описваше инвестицията на компанията.
Все още не е ясно дали пътниците на авиокомпанията ще бъдат обслужвани на стария или на новия терминал на летище София, каза О'Брайън. Наземното обслужване на Ryanair ще се извършва от "Суиспорт България", местното поделение на швейцарската хендлинг компания Swissport, като от няколко години в българското й дружество с участие е авиационното поделение на "Химимпорт", "Бългериан еъруейз груп".
По отношение на полетите си от летище Пловдив от компанията заявиха, че те няма да бъдат спирани, "освен ако не направят нещо глупаво като вдигане на цените", каза О'Брайън. За летищата във Варна и Бургас той заяви, че операторът там - Fraport, който държи концесията на аерогарите, заедно с партньора си "Химимпорт" не предлага подходящи цени.
За столичната аерогара предстои да бъде обявен конкурс за концесия, като по думите на О'Брайън водещ за концесионера и за държавата трябва да е пътническият трафик. Той даде примери за лоши концесии като тези на летищата в Атина, Белград, Тирана и Тбилиси. Според О'Брайън летищата в Атина и Тирана са скъпи колкото "Шарл дьо Гол", като в резултат на това Атина прави по 14 млн. пътници на година, а можело по 25 млн., колкото летището в Дъблин, обясни той. На въпрос какво ще направят, ако Fraport концесионират и столичното, О'Брайън заяви, че всичко си има последици, ако някой реши да въвежда допълнителни такси и даде пример с Осло, където компанията е възможно да си затвори базата заради нова екологична такса от 8 евро.
Управляващите приеха данък "такси" на първо четене. Корпоративният данък за фирмите за таксиметрови услуги се заменя с еднократен данък между 400 и 1000 лв. за всеки регистриран към нея таксиметров автомобил. Освен това отпада изискването компании да наемат на трудов договор шофьорите, които отново ще имат право да карат за своя сметка, но от името на лицензирания превозвач. Това стана възможно с приемането на първо четене на поправки в Закона за местните данъци и такси и в Закона за автомобилните превози.
Ако предложенията минат и на второ четене, това ще означава, че големите фирми все пак ще плащат някакъв данък върху дейността си. Отпадането на изискването за назначаване на шофьорите означава, че вероятно ще продължи масовата практика сега всеки шофьор да си регистрира фирма, от която после бързо да се отървава. И така плащането на данък върху дохода, здравни и пенсионни осигуровки и ДДС остава негарантирано.
Почти пълна депутатска подкрепа
За законопроекта, който бе определен като лобистки дори от депутати от управляващата коалиция, гласуваха 106 народни представители от всички партии без БСП и "Атака". Разбивката по групи показа, че 100% от присъстващите в залата депутати от ГЕРБ са гласували за промените, въпреки че Цветомир Михов (един от вносителите на поправката от октомври 2015 г.) заяви публично, че върху него е оказван натиск от страна на фирми от бранша, а новият вариант и според него е лобистки. Само трима от депутатите на ДПС не гласуваха за промяната, а 100% подкрепа дадоха Патриотичният фронт, БДЦ и АБВ. От Реформаторския блок гласуваха шарено.
Това е вторият опит да бъде променен законът, контролиращ дейността на таксиметровите услуги, който с почти пълно мнозинство беше променен през октомври 2015 г. Първия път - през ноември - на ГЕРБ не им достигнаха няколко гласа. Под въпрос този път бяха АБВ, които след обещание, че между първо и второ четене долният праг на алтернативния данък ще бъде свален до 300 лв. за година, са се съгласили да го подкрепят. Той ще се внася предварително от регистрирания превозвач за всеки автомобил и едва тогава кметът ще издава разрешение тази кола да извършва таксиметрова дейност.
Връщане на старото положение
Законопроектът предизвика най-много спорове в зала заради връщането на възможността таксиметровата дейност да се извършва и от лица "от името на регистриран превозвач". Това оставя старото положение, тъй като с промените от октомври беше даден гратисен срок до 1 април. Опозицията изрази съмнение, че се е бързало толкова, за да се приемат поправките преди този срок и да се успокоят големите таксиметрови компании. След края на гласуването депутатът от ГЕРБ Светослав Иванов поиска срокът между двете четения на законопроекта да бъде съкратен до пет дни, което беше подкрепено с голямо мнозинство.
Но дори и при този съкратен срок остава огромна времева дупка между момента, в който ще започне да действа приетият през октомври закон (1 април) и сега обсъжданите промени, които трябва да започнат да действат от 1 януари 2017 г. (първата вноска по новия данък трябва да се плати до 31 март 2017 г.). По време на обсъжданията стана ясно, че за петте месеца като превозвачи са се регистрирали само няколко нови фирми. Т.е. шофьорите трябва да бъдат назначени на трудови договори до края на годината, след което отново ще могат да карат за своя сметка.
Още промени следващата седмица
Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обеща множество промени между първо и второ четене, които по нейните думи ще успокоят опасенията на опозицията, че законопроектът е лобистки, не решава проблемите в бранша, а единствено обслужва 4-5 големи таксиметрови компании. На първо място Стоянова обяви, че долният праг на алтернативния данък ще бъде намален до 300 лв., с което се удовлетворява искането на АБВ.
Значителни промени бяха обещани и при частта от законопроекта, която засяга Закона за автомобилните превози. Тук най-много се атакува текстът, който дава възможност на водачите да работят от името на превозвачи. "Ще бъдат внесени промени, които регулират взаимоотношенията между водача и превозвача. Задължително ще се подписва договор. Когато превозвачът регистрира автомобилите в "Автомобилна администрация", той вече ще е длъжен да регистрира и имената на всички водачи", обясни Стоянова.
Този регистър ще е публичен и всеки контролен орган ще има достъп до него през интернет. Освен това превозвачът ще трябва да покаже списък на автомобилите, на шофьорите и удостоверение, че е платен данъкът, за да получи разрешение от общината.
Пари няма, но кабинетът одобри военни поръчки за 2.5 млрд. лв. Без много обяснения правителството взе решение да изхарчи близо 2.5 млрд. лв. за покупката на нови изтребители, бойни кораби и двигатели за МиГ-29. Става дума за най-големите проекти в армията, които се чакат от години, но досега нито едно правителство не е успявало да ги започне. Според закона за отбраната проектите трябва да бъдат гласувани и от Народното събрание. Засега обаче може да се гадае как точно ще се случи покупката на новата техника, тъй като няма отговор на най-важния въпрос - откъде ще се намерят толкова пари за отбрана.
След заседанието на правителството военният министър Николай Ненчев даде мъгляви обяснения. Според него трите проекта ще бъдат на стойност 3 млрд. лв. По-късно от МО обаче го поправиха и обясниха, че общата сума е 2.419 млрд. лв. Само проектът за бойните самолети се изчислява на 1.2 млрд. лв., но те ще стигнат за половината от планираните общо 16 изтребителя. Първите осем самолета трябва да бъдат доставени между 2018 и 2020 г. Другите осем изтребителя ще бъдат купени през 2022/23 г., но те не са включени в сметките на правителството. Въпреки че практиката досега в другите държави е показала, че е нужна близо година за сключване на договор с фирмата доставчик, от МО планират това да стане още тази година. Предвижда се първата вноска по договора от 80 млн. лв. да е до края на 2016 г. През 2017 г. ще се платят 250 млн. лв., през 2018 и 2019 г. - по 450 млн. лв.
Не е ясно дали ще има конкурсна процедура, или ще се премине към пряко договаряне. Военният министър не успя да обясни, въпреки че от месеци има експертна група по въпроса. Сделката ще бъде по Закона за обществените поръчки, съобщи Ненчев. Това обаче е невъзможно, когато се преговаря с правителства или става дума за употребявани изтребители.
Групата явно не е успяла да изясни и въпроса какви точно изтребители ще са нужни на авиацията - нови или втора употреба. Според Ненчев се разглеждат и двата варианта. От МО вече обявиха, че се водят преговори с компанията "Сааб" за изтребителите "Грипен", за американските F-16 и за европейските "Юрофайтер". Засега нови предлагат само шведите. Останалите варианти са втора употреба. Тогава възниква въпросът по какви критерии ще бъдат сравнявани машините.
Вчерашното решение не даде отговор на въпроса и откъде ще дойдат парите за скъпите покупки. Със сегашния си бюджет МО трудно ще покрие дори вноските за самолетите. През 2015 г. то е изхарчило 65 млн. лв. за капиталови разходи. Тази година те ще достигнат 230 млн. лв., но пак са далеч дори от вноската за самолетите през 2017 г. Тук не се включват парите и за останалите два проекта.
Кабинетът одобри и построяването на два нови патрулни кораба за бойния флот. Прогнозната им цена е около 1 млрд. лв. Те трябва да са готови до 2021 г., което означава, че плащанията за тях ще съвпаднат с тези за изтребителите.
Третият одобрен проект е за покупка на нови двигатели за МиГ-29. Той предвижда покупката на 20 двигателя, с което ще бъдат осигурени ресурси на 10 самолета - два учебни и осем бойни. Цената на този проект е неизвестна, но изпълнението му съвпада с останалите два. От МО се затрудняват да отговорят на въпросите откъде ще бъдат купени двигателите, след като няколко месеца се опитват да купят 6 двигателя от страни, различни от Русия, с която министерството категорично отказва да преговаря.
Включването на проекта за двигателите беше изненада, тъй като се очакваше да бъде одобрена покупката на бронирани машини за пехотата. Това е другият мащабен проект на армията. Той е записан и в плана за реформа. За Сухопътните войски са необходими около 250 машини - бойна бронирана и спомагателна машини за три батальонни групи. По първоначални прогнозни цени проектът е за 1 млрд. лв., които ще се изплащат за 6-7 години в зависимост от финансовата рамка. Обяснението на МО за отлагането му е, че е нужна преработка.
"София БТ" се опълчи на ликвидатора си "Булгартабак". Скандалите около "Булгартабак" отново ескалират, след като от холдинга обявиха, че цигарената фабрика "София БТ" ще бъде затворена, а около 400 души ще бъдат уволнени и пратени на трудовата борса. Вчера хората от софийската фабрика се събраха на протест, поискаха намесата на депутатите и настояха за оставки в холдинга. От синдикатите обявиха за фалшива версията, според която "София БТ" се затваря, защото злостни медийни коментари са довели до прекратени поръчки и липса на клиенти.
"Ние казваме, че има пазари. Намериха ни чужди фирми, които са искали да изнасят цигари на "Булгартабак", имат гарантиран пазар, необходимите средства, документи. Фирмите казват, че са им отказали", обяви Никола Миленков от КНСБ. Той твърди, че има документални доказателства за това и те са приложени към декларация на протестиращите до Народното събрание. Представители на КНСБ и КТ "Подкрепа" вчера разговаряха с депутати, които се ангажираха да изискат договора за приватизация от 2011 г. и да изяснят какви са клаузите и дали купувачът на "Булгартабак" ги спазва. А още на 1 април Агенцията за приватизация влиза в холдинга, за да направи "ревизия" на място за изпълнението на следприватизационните ангажименти.
За днес е насрочен нов протест, но пред централата на "Булгартабак" в центъра на София, където трябва да се проведе и общо акционерно събрание. Синдикатите ще поискат оставката на директорите на холдинга, но промени в мениджмънта така или иначе са заложени в дневния ред на акционерите днес.
Работниците искат също да се изясни кой е реалният собственик на "Булгартабак", защото в момента това е скрито зад акционери офшорки. "Защо собственикът е тайна? С кого да преговаряме?", попита вицепрезидентът на КНСБ Валентин Никифоров. Преди дни икономическият министър Божидар Лукарски призна, че не знае кой стои зад "БТ Инвест" и че е работа на медиите за разследват.
Офшорни загадки
Близо 80% от акциите в холдинга са на "БТ Инвест", която при приватизацията на "Булгартабак" през есента на 2011 г. бе на руската Внешторгбанк, а после бе придобита от дубайската офшорка "Ти Джи Ай Мидъл Ийст" (TGI Middle East FZE). Тя пък продаде "БТ Инвест" на други две лихтенщайнски офшорки, а преди седмица отново се върна като акционер в тютюневата компания, купувайки дяловете на италианския бизнесмен Едоардо Миролио и на депутата от ДПС Делян Пеевски.
Големите трусове в групата "Булгартабак" започнаха след "преврата" в ДПС, който доведе партията до разцепление. Турски медии обявиха, че Делян Пеевски и Ахмед Доган имат забрана да влизат в страната и че контрабандни канали вкарват български цигари в Близкия изток. Малко след това Делян Пеевски продаде 5% от акциите си в "Булгартабак", придобити неотдавна. "Булгартабак" обяви, че прекратява износа в Близкия изток, за да защити от нападки реномето си, а после реши да закрие софийската цигарена фабрика.
Йорданка Фандъкова: Горенето на боклука няма да замърси въздуха. Производството на RDF гориво не е опасно. Не бихме направили компромис с чистотата на въздуха. Това заяви кметът на София Йорданка Фандъкова относно изграждането на инсталация в „Топлофикация София", в която RDF горивото - крайният продукт след преработването на боклука, се превръща в ток и парно.
Редица екоорганизации сигнализираха, че изгарянето на алтернативното гориво ще замърси въздуха в София. Столичният кмет обаче обясни, че се залага 4-степенна защита на околната среда и въздуха, с която сегашните емисии от ТЕЦ „София" ще намалеят два пъти.
„Излишно беше години наред да се манипулират хората с очаквания инсталацията да бъде много вредна", категорична бе Фандъкова и посочи, че в момента такава инсталация работи и в завода в село Яна. За последните 6 месеца там е произведена електроенергия за 385 млн. лв.
Екоминистърът Ивелина Василева потвърди, че опасност за околната среда няма. „Резултатите показват, че няма повишаване на допустимите норми. Качеството на въздуха в района на „Топлофикация София" е гарантирано", обясни още Василева.
С изграждането на завода за отпадъци в село Яна се изпълниха първите две фази от интегрираната стратегия за управление на отпадъци. За първите 6 месеца са обработени над 55 млн. т боклуци. Произведени са и 510 т черни и 28 т цветни метали, 28 т пластмаса и 833 т стъкло. По думите на Фандъкова над 1 т отпадъци се преработват всеки ден.
До момента над 90% от битовите боклуци на София се изпращат в завода в село Яна, като от 1 април този процент ще стане 100.
Скандал в парламента за 150 млн. лв. Скандал избухна в парламента заради 150 млн. лв. Депутати се обвиняваха, че парите не влизат в хазната заради такситата, които не плащат данъци. Практиката ще продължи и занапред, стана ясно при гласуването на промените в Закона за местните данъци и такси. След „спонтанния" протест и блокада на Орлов мост от шофьорите с жълти коли на 24 март депутатите се разбързаха с поправките. Вчера парламентът гласува на първо четене предложенията на ГЕРБ, Патриотичния фронт, АБВ и БДЦ. Те отново връщат „копърките" (такситата, които возят на завишени цени).
„Като натискате бутона при гласуване, внимавайте какво правите. Лишавате ли българската държава от 150 млн. лв. ДДС в бюджета, или те отиват в джоба на превозвачи, които не са такива", обърна се Румен Гечев от БСП към колегите си в парламента. Той обясни, че сметката е направена при най-песимистичен вариант - на базата на среден оборот от 50-60 лв. на такси на ден. Гечев припомни, че такситата в страната ни са 23 203 и че от 2008 г. не плащат корпоративен данък и че не се регистрират и по ДДС, защото крият обороти.
По време на дебатите депутатите се обвиняваха в лобизъм и в обслужване на мафията.
"Копърките" бяха забранени през октомври по предложение на ГЕРБ. Тогава беше прието таксиметровите превози на пътници да се извършват само от превозвачи, които имат удостоверения за регистрация. Тогава от Закона за автомобилния превоз отпаднаха текстовете, които гласяха, че такива услуги могат да се извършват и от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.
Шефът на бюджетната комисия Менда Стоянова защити внесения проект. Тя призна, че има много фиктивни служители на трудов договор в големите таксиметрови фирми и че не може да се идентифицира за кого работят така наречените копърки. И обеща проблемите да бъдат отстранени между първо и второ четене.
Концесионерът на летище Пловдив влага 35 млн. Поне 35 млн. евро ще трябва да инвестира бъдещият концесионер на летище Пловдив, от които 16 млн. евро трябва да бъдат вложени през първите 5 години, научи в. "Стандарт". Инвестициите са за обновяване на полосата за излитане и кацане, за разширение на перона и на пътеките за рулиране. Включена е също и опция за изграждането на карго терминал.
На редовното си заседание вчера правителството прие решение за откриване на процедура за предоставяне на концесия на аеропорта край тепетата за срок от 35 години. Целта е да бъде привлечен финансово стабилен инвеститор с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища, за да се гарантира бъдещото развитие на аеропорта. Засега интерес към летище Пловдив проявява собственикът на "Пампорово" АД, както и неизвестна турска компания. Бъдещият концесионер ще трябва да плаща и годишна концесионна такса в размер на поне 5% от общите си приходи, като първоначално той ще трябва да плати и около 300 хил. евро. Концесионерът ще бъде определен чрез открита процедура. Критериите за комплексна оценка на офертите са размер на годишно концесионно плащане (с относителна тежест 40%), инвестиционна програма (с тежест 35%) и програма за развитие и управление (25%).
Летище Пловдив е резервно на столичното летище при бури и мъгла. То се използва основно за чартърни полети за курорта Пампорово. Годишно аеропортът обслужва около 100 хил. души, което е 40 пъти по-малко от летище София.
Влагат 23 млн. за чисти води. 23 млн. лв. ще вложи Министерството на регионалното развитие и благоустройството за подобряване качеството на питейната вода в страната през тази година. Според инвестиционната програма на ведомството всяка година ще се извършват ремонти и подобрения за подобна сума. Това заяви строителният министър Лиляна Павлова, която вчера подписа първите шест договора с общините Варна, Бургас, Стара Загора, Хасково, Правец и Симеоновград. Вече е предвидено да бъдат сключени споразумения за предоставяне на финансиране в размер на 19 млн. лв. на тези и още 12 общини. Павлова отчете, че 28-те административни области в страната са приравнени на 28 водни територии, за 18 от които са сключени договорите между асоциация и оператор за стопанисване и експлоатация на инфраструктурата и съоръженията. 18-те вече могат да кандидатстват с проекти по ОП "Околна среда".
242 от общо 265 общини в страната подкрепят реформата, заяви министърът и допълни, че интерес към окрупняване има и в четирите неконсолидирани области, но не от всички общини в тях. В Благоевград има сформирана Асоциация по ВиК и е избран един оператор, но трите малки общински дружества на Кресна, Петрич и Сандански не са присъединени към него. В Кюстендил и Ловеч пък общинските дружества в Дупница и Сапарева баня, както и на Троян не се съгласни да се влеят в консолидираните оператори, информира Павлова. В Пазарджик държавното дружество е в ликвидация, а 9 малки неефективни общински дружества без достатъчно приходи и възможности за инвестиции не са съгласни да се присъединят към него. Ще предложим законодателна промяна, чрез която да закрием дружеството в ликвидация и след това да се открие ново, каза Павлова.
За да не бъдат ощетени жителите на населените места, заявили желание за консолидация, общините ще получат целеви субсидии за реализация на важни ВиК проекти от държавния бюджет, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Оправдаха Вальо Топлото за валутно престъпление. Бившият шеф на столичното парно Валентин Димитров е оправдан по обвиненията за валутно престъпление. Това съобщиха днес от пресцентъра на съда.
До оправдателната присъда се стигнало, след като в днешното съдебно заседание прокуратурата заявила, че вече не подържа обвинението. До това се стигнало тъй като според промените в Наказателния кодекс от 2015 г. деянието, за което е обвинен Димитров вече не представлява престъпление. В същото време защитата на Вальо топлото е пледирала „невинен".
В крайна сметка съдът е признал бившият шеф на парното за невинен и по двете обвинения. Пред Темида Топлото отговаряше заради затова, че от 1999 г. до 2003 г. е извършил валутни сделки в нарушение на българското законодателство в австрийския град Куфщайн. Предоставените от него финансови кредити и сделките с ценни книжа са за обща сума от 432 581,71 щатски долара (665 085,73 лева) и 2 565 643,20 евро (5 017 961,90 лева).
Второто обвинение е за 11 сделки, извършени от топлото в периода 2004 г. до 2006 г. в София. Според обвинителния акт Димитров е отново e нарушил валутните закони, като в качеството си на управител на фирма ПРО МАРК ЕООД, не е декларирал пред БНБ за нуждите на статистиката на платежния баланс множество сделки, чиято обща стойност е 8 220 401,58 евро (или 16 007 708,02 лева). Като предметът и на двете престъпления е в особено големи размери.
Турци и китайци напират за летище Пловдив. Фирми от България, Китай, Хонконг и Турция са проявили интерес да станат концесионери на летището в Пловдив. Това съобщи след заседанието на правителството транспортният министър Ивайло Московски. „Имахме вече посещения от няколко китайски компании, включително и действащ оператор. Проявен е интерес и от турска компания", обясни той. Министърът изрази надежда да се постигнат добри параметри и летището да се управлява по професионален начин и да се направят инвестиции.
Решението на кабинета е срокът на концесионния договор да е за 35 години. По този повод Московски коментира, че когато има нов закон, в него ще има текстове, предвиждащи по взаимно споразумение на концесионера и държавата да се направи адаптиране на условията в договора.
„Засега работим по съществуващия закон", поясни транспортният министър. Той припомни, че това е вторият опит за намиране на концесионер на аеропорта под тепетата. „Заедно с концесията на гражданското летище ще се даде право на концесионера да изгради и оперира и карго терминал", каза още Московски.
Концесионерът ще бъде определен чрез открита процедура, като критериите за комплексна оценка на офертите са размер на годишно концесионно плащане (с относителна тежест 40 на сто), инвестиционна програма (с относителна тежест 35 на сто) и програма за развитие и управление на обекта (с относителна тежест 25 на сто).
Аерогарата във втория по големина български град от години се използва за резервно на столичното летище при лошо време, както и за чартърни полети за туристи за ски курортите. Засега само 2 фирми едната прави рейсове от и до Лондон, а другата от и до Тел Авив.
За широко коментираната концесия на летище София, на която се възлагат надежди да спаси БДЖ, Московски каза, че е още рано да се дават подробности.
„Ще ви информирам, когато бъдем готови да я внесем в МС", поясни транспортният министър.
Засега у нас само 3 летища у нас са отдадени на концесия. През 2006 г. немската "Фрапорт" взе летищата във Варна и Бургас. В началото на тази година правителството даде на концесия и аеропорта в Горна Оряховица.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |