Депутатите подкрепиха идеята само адвокати да контактуват с НАП и НОИ. Скандалният проектозакон за адвокатурата, който предвижда адвокатите да станат задължителен посредник в отношенията на фирмите с всички държавни органи, бе приет тихомълком и с пълно единодушие в правната комисия на Народното събрание в сряда късно вечерта. Зад него застанаха 17 депутати от ГЕРБ, Реформаторският блок, Патриотичният фронт, ДПС и БСП с уговорката, че ще има промени между двете четения.
Според проектозакона само адвокати, а не счетоводители, юрисконсулти или куриери, ще имат право да носят и получават документи от НАП, НОИ, НСИ, Булстат, БНБ, Инспекцията по труда, общините и останалите административни служби, както и да внасят финансови отчети или други документи в търговския, имотния и други регистри. За нарушение на тази разпоредба се предвижда глоба от 1000 до 5000 лв., която при рецидив се удвоява. Още по-скандалното е, че самите санкции ще се налагат от адвокатските колегии и ще влизат в техния бюджет, вместо да се внасят в държавната хазна. Освен това всички граждани и органи ще бъдат задължени да донасят на колегиите кой подава например молба в НОИ без адвокат. Адвокатите придобиват и право да удостоверяват подписите на частни документи и договори, които не подлежат на вписване, на пълномощни, както и да потвърждават верността на преписи и извлечения от книжа и документи.
Законопроектът, който е писан от Висшия адвокатски съвет и внесен от депутати адвокати, бе определен като откровено лобистки, тъй като засегнати от него са нотариуси, счетоводители, юрисконсулти, съдебни изпълнители. Към недоволството им се присъединиха най-големите работодателски организации и синдикатите. Бурните реакции принудиха вносителите му - депутати от ГЕРБ, РБ, ДПС и ПФ, да го "замразят" за година. Стигна се дотам, че членовете на правната комисия се обърнаха към държавната комисия срещу конфликта на интереси да отсъди доколко е редно да се занимават с проектозакона.
Прокарването му тихомълком през правната комисия предизвика вчера острата реакция на Българската стопанска камара (БСК). "Законопроектът ограничава конституционно гарантирани права, като правото на труд и свободна стопанска инициатива, засяга права на регулирани професии, създава условия за установяване на монопол върху определени дейности и нарушава права на търговците като потребители на адвокатски услуги", пише в писмото на БСК до председателя на парламента Цецка Цачева, шефовете на парламентарни групи, правната комисия на НС и медиите. От БСК напомнят, че срещу проектозакона има над 30 отрицателни становища на НСТС, работодателски, синдикални и браншови организации, както и становище на Комисията за защита на конкуренцията, според което редица текстове в него нарушават правилата на свободното съревнование. "Считаме за опасна тенденция политически решения да се приемат под влиянието на уличен натиск от една гилдия, без да се отчита балансът на интересите на всички професионални групи и обществото като цяло", пише в писмото. От БСК призовават депутатите да не приемат на първо четене проектозакона в пленарната зала и предупреждават, че ако това се случи, "работодателите могат да премерят сили с адвокатите на полето на площадната демокрация".
Обяснения
"Недейте да спекулирате, че искаме да монополизираме всички консултантски услуги", обърна се към опонентите си шефът на Висшия адвокатски съвет Ралица Негенцова на заседанието в сряда. По думите й проектозаконът е изработен изцяло в полза на гражданите. И даде за пример искането на адвокатите да извършват част от нотариалните заверки, което щяло да улесни хората, тъй като нотариусите у нас са по-малко от 700, а адвокатите са над 13 хиляди. Представителите на Съюза на нотариусите обаче контрираха, че влизането на неограничен брой юристи в тази област ще доведе до абсолютен произвол.
ДАИ ще затяга контрола на такситата. По-големи правомощия при проверките на такситата ще получи ДАИ с промени в Закона за автомобилните превози, които вече са внесени от правителството в парламента. Ако таксито вози клиенти, а не е пуснат например апаратът, инспекторите от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (известна като ДАИ) ще снемат сведения от пътниците. Това коментираха пред "Сега" от ресорното Министерство на транспорта.
В момента в подобни случаи законът не дава защита на потребителите на транспортната услуга. Дори и ДАИ да направи проверка и да установи нередност, се оказва, че таксиджията се измъква с обяснението, че в момента вози близки без заплащане. Често при качването на такси на клиентите се казва: "Ще ви закарам, но за 5 лв." като тази сума е повече, отколкото би отчел апаратът. Това става най-често при превоз на къси разстояния. В тези случаи, ако ДАИ спре жълтия автомобил за проверка, инспекторите ще имат право да вземат сведения от пътника, че се извършва нерегламентиран превоз.
В други случаи при проверка шофьорите се оправдават, че вече не работят като такси. Колата обаче е с лепенки, които подвеждат клиентите, а парите не се отчитат. За тези нарушения в закона са предвидени глоби от 1500 лв. и спиране на автомобила от движение за 6 месеца.
От транспортното министерство изрично уточниха пред "Сега", че промените, които са одобрени от правителството, не са насочени срещу споделените пътувания. Неотдавна дейността на платформата за споделени пътувания "Юбер" беше забранена с решение на съда, след като в КЗК бяха подадени жалби от лицензиран таксиметров превозвач. В законодателството засега не е предлагана забрана на споделените превози, но няма и правила, които ясно да регламентират как може този вид транспорт да действа, без да бъде атакуван от закона. Наскоро Европейската комисия излезе с критики и насоки към държавите в ЕС, включително и България, които не подпомагат и дори възпрепятстват развитието на споделените бизнеси.
Преди време транспортният министър Ивайло Московски се обяви за разтоварването на ДАИ от прекомерните й правомощия. Това стана след корупционния скандал около вече бившия шеф на ДАИ Цветелин Цветанов. Последваха критики от главния прокурор Сотир Цацаров, че в един контролен орган е концентрирана твърде много власт, което автоматично поражда условия за корупция. Затова Московски предложи обединяването на контролните функции на пътя в една институция - например пътната полиция. В момента, ако КАТ спре товарен автомобил и иска да провери дали са спазени регламентите за почивка, трябва да повика екип на ДАИ за измерване на тахографа. Все още обаче от ведомството на Московски не са представили предложения за такива текстове. Бяха подготвени само промени за затягане на режима за подготовката и изпитите на кандидат-шофьорите.
Brexit: Пазарите гласуваха за оставане в ЕС. В деня на провеждания във Великобритания референдум, който продължи до полунощ в четвъртък, финансовите пазари заложиха на оставането на страната в Европейския съюз.
Още при отваряне на изборните секции борсите по света започнаха да се движат така, сякаш резултатът е поражение за евроскептиците. Оптимизмът на инвеститорите се простираше от Азия през Европа до САЩ. Именно той е показателен, тъй като при напускане на Великобритания те биха били най-засегнати от шоковете върху икономиката, финансовата система и пазарите. Много от големите банки и фондове са поръчали свои екзит полове за вътрешно ползване, на чиято база са давали нареждане на брокерите как да търгуват.
Зелената вълна на борсите в четвъртък говореше недвусмислено за увереността в запазване на членството.
Залозите при букмейкърите също бяха рекордни и в полза на оставането в евросъюза. Все пак до последно имаше и притеснения, сигнал за които бяха продължаващите високи нива на кеш и депозити, които се поддържаха в системата в случай на внезапен обрат.
След поскъпване от 1% в четвъртък британската валута достигна $1.4842 долара за паунд - най-силният обменен курс спрямо долара за 2016 г. Ако тази тенденция се запази, това ще е шестата поред седмица на поскъпване - общо с 4.1%.
Още в ранната борсова сесия индексът FTSE се повиши с 1.43% и това добави общо 25 млрд. паунда към стойността на акциите на борсата. В късния следобед повишението се ограничи до около половин процент, но оптимизмът се пренесе на Уолстрийт. По същото време данни от заложните къщи, смятани от някои за по-добър индикатор от прогнозите на социолозите, показват 86% вероятност страната да остане член на ЕС.
"Брокерите очевидно търгуват, като залагат срещу резултат Brexit и в полза на Bremain", коментира Financial Times. Подобно на Brexit (от Britain и Еxit) - изразът за излизане от ЕС, Bremain е изразът (от Britain и Remain), с който медиите обозначават вота за оставането на Великобритания в съюза.
Как се държаха борсите
През нощта Токио поведе азиатските борси нагоре с 1.2% поскъпване, паневропейският Stoxx 600 започна търговия с 0.3% нагоре, а американският индекс при фючърсите подсказва преди началото на търговията на Уолстрийт, че водещият индекс S&P 500 ще се повиши с 10 пункта.
По обед лондонският FTSE 100 бе с 1.29% нагоре, германският DAX се повиши с 2.1%, а парижкият CAC 40 - с 2.29%. Към 17 ч. българско време общоевропейският индекс FTSEurofist 300 бе поскъпнал с 0.8%, а показателят на сините чипове в еврозоната бе напреднал с 1.3%. Големите национални индекси в Европа отстъпиха част от по-ранните печалби, но останаха в положителната зона, като германският DAX и френският CAC 40 бяха напреднали със съответно 1.25 и 1.4 на сто, а британският FTSE се бе покачил с 0.9%.
Фондовите борси в САЩ последваха позитивната тенденция и отвориха с ръст за четвърта поредна сесия в четвъртък. Индексите Dow Jones industrial average и S&P 500 започнаха търговията с ръст от 0.6%, a технологичният Nasdaq напредна с 0.8 на сто. (За повишението спомогнаха и данните за силен спад на молбите за помощи за безработица в САЩ през миналата седмица.)
Намаля търсенето на германски държавни облигации, а 10-годишните британски са със стабилна цена, което също се разчиташе като сигнал, че инвеститорите не търсят убежище за средствата си заради неизвестен изход на референдума.
Суровинните пазари също следваха тази позитивна тенденция, като петролът сорт Brent поскъпна с 1.2% до над 51.20 долара за барел. Пониженото търсене на сигурни активи обаче се отрази негативно на златото, чиито фючърси спаднаха с 0.2% до 1266 долара за тройунция.
Какво знаят инвеститорите
Самият факт, че няма срив в търговията, се тълкуваше като сигнал, че референдумът ще приключи с поражение за евроскептиците. В края на изборния ден медиите нямаше да обявяват резултати от екзит пол - проучванията, които се правят в секциите. Междувременно стана известно, че инвестиционни банки и хедж фондове са поръчали такива анкети, но информацията от тях е само за служебно ползване и инструкции към брокерите как да действат.
Билал Хавиз, анализатор в Nomura, коментира за Financial Times, че ако се използват като критерий американските пазари - най-ликвидните в света, "стойността на акциите и облигациите изглежда положително свързана с паунда".
Колегата му Кит Юкс от Société Générale допълва, че при новина за оставане на Великобритания в ЕС очаква паундът да скочи над 1.50 долара, докато при победа на привържениците на Brexit ще поевтинее веднага до около 1.35 долара.
Въпреки това търговците не са спокойни и поддържат по-големи депозити от обичайното, за да реагират в случай на внезапен поврат. Цената на застраховането срещу резки движения на курса паунд - долар се повиши с 15% през последната седмица, на високи нива стои индексът CBOE Vix, показващ нагласите за волатилност на S&P 500.
Данни за май показват, че строителният сектор не се притеснява от възможна рецесия заради Brexit. Новите договори са се увеличили с почти 8%, а стойността им е за над 6 млрд. паунда, сочи информация от Barbour ABI, следяща какво се случва в този бранш. Спрямо същия период на 2015 г. увеличението е с над 10%.
Рекордни залози
Заложните къщи във Великобритания отчитат увеличена активност с рекорден обем суми, обвързани с политическо събитие. От Betfair казват, че само в понеделник за референдума са заложени 3.7 млн. паунда. Така общата сума е достигнала почти 43 млн. паунда, докато за парламентарните избори през миналата година бяха заложени 28 милиона, а за изхода от Световната купа по футбол през 2014 г. - 35 милиона паунда. И от William Hill съобщават рекордни залози от общо 20 милиона паунда и категорично предпочитание в полза на запазване на членството.
Заложните къщи регистрираха поврата в полза на победа на привържениците на членство в ЕС - вероятността за такъв изход бързо се покачваше и надхвърли 80% в четвъртък, като прогнозите са за краен изборен резултат от 50 - 55% за Bremain.
Подобно явление заложните къщи са наблюдавали за последно преди референдума за независимост на Шотландия през 2014 г. И тогава коефициентите им показваха правилно, че резултатът ще е в полза на оставането в рамките на Обединеното кралство.
Прогнози дадоха преднина на привържениците на ЕС
Последното проучване, проведено в навечерието на референдума, показва преднина на привържениците на статуквото. Данните са единствените публично огласени, но във финансовия сектор са поръчани и се провеждат и в момента допитвания, които обаче остават за употреба само на персонала. Анкетата на Ipsos MORI по поръчка на Evening Srandard показва, че 52% от избирателите ще гласуват за оставане на страната им в ЕС. Противниците на членството са 48%. От участвалите в проучването, проведено във вторник и сряда до 21 часа местно време, близо 1600 души, 87% са казали, че категорично са определили за кого да гласуват, но 12% не са избрали никой от двата лагера.Онлайн проучване на Populus, проведено във вторник и сряда, дава 10 пункта преднина на лагера за оставане (55% срещу 45%). Осреднени данни на няколко от най-актуалните допитвания показаха в четвъртък следобед минимална преднина от 51% за привържениците на ЕС.
Накланянето на везните в полза на проевропейските сили стана през последните дни, като прогнозите бяха в рамките на 48 срещу 42 процента, но и с 10-11 процента колебаещи се. От Ipsos MORI подчертават, че последните им данни са драматичен обрат спрямо миналия четвъртък, когато бе убита депутатката Джо Кокс. Тогава привържениците на Brexit водеха с 53 срещу 47 процента.
Компаниите в България се подготвят за "Индустрия 4.0". За над 80% от компаниите в страната дигитализацията играе много важна роля. Повече от половината пък оценяват сегашното си ниво на обвързване на процесите с цифрови технологии като пълно или значително. Това показват резултатите от анкета, проведена от Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) сред 59 български, германски и други чуждестранни фирми членки. Поводът за запитването беше представянето на концепцията "Индустрия 4.0" в София.
Все по-важно за бизнеса
Проучването е проведено от 1 до 16 юни, като целта е да даде представа за сегашната ситуация и да установи какви са плановете на бизнеса в страната по отношение на дигитализацията. Резултатите показват, че близо 90% от фирмите ще направят стъпки в тази посока до три години. Над 70% пък ще инвестират до 3% от оборота си през следващите пет години в обвързване на процесите, които създават стойност - от разработването, през производството и логистиката, до сервиза и извеждането от експлоатация. В 64% от анкетираните фирми има специален отдел или служител, който се занимава с дигитализацията. Данните от допитването разсейват притесненията, че по-високата степен на цифровизация води до съкращения на персонал. Общо 61% от мениджърите заявяват, че не очакват промяна в броя на служителите си в резултат на технологичната промяна.
Пречки и предимства
Това, което спъва процеса засега, са необходимите инвестиции. Това е посочено като пречка от над половината от участниците. Проблем представлява и квалификацията на служителите, както и сигурността на данните. По-малко участници отбелязват недостатъчната зрялост на технологията и недостатъчната стандартизация като риск засега.
Въпреки това анкетираните мениджъри посочват редица предимства на дигитализацията на процесите - увеличение на ефикасността, по-добро планиране и управление, по-висока производителност. Понятия като иновация, комуникация с клиентите, адаптивност и Time to Market през следващите 5 - 10 години ще добият ново значение. България трябва да бъде активна и да влияе при създаването на новите принципи, за да подсигури позициите си в конкурентната среда, подчертават от ГБИТК.
Нова революция
Концепцията "Индустрия 4.0" е т.нар. четвърта индустриална революция след тези на въвеждането на машините, поточните линии и IT технологиите. Тя съчетава реалния свят на производството с виртуалния свят на информационните и комуникационните технологии, при което традиционните промишлени процеси се допълват и оптимизират чрез дигитализация. Това позволява да се обработват и използват в реално време огромен обем данни и създава основата за серийно производство на индивидуални продукти.
Ангел от София взе 3 милиона от тотото. Поредният милионер от тотото е известен. Това е Ангел Михайловски от София.
Според новите правила на тотализатора той се яви в централата на БСТ в София, за да получи печалбата и да бъде показан по телевизията по време на тегленето на следващия тираж.
Ангел не пожела да уточни точно къде работи, но признава, че е в голям телеком, и смята да инвестира взетите над 3 милиона лева.
Още не е решил дали да организира нещо за семейството си подобно на някои други щастливци с големи печалби, които бързат да заминат на пътешествие.
Новият милионер не се притеснява, че цяла България вече знае за неговата печалба.
Смята, че правилата трябва да се спазват.
Не играе редовно тото и няма постоянни числа.
Както обикновено се случва, и този голям джакпот в играта "6 от 49" бе ударен с обикновен фиш за 90 стотинки с една комбинация.
Горанов иска пари за доставка на хляб в малки общини. Разрешение за 702 113 лв. допълнително от бюджета ще поиска от МС финансовият министър Владислав Горанов.
С парите министърът предвижда да се покрият част от транспортните разходи за доставка на хляб и на основни хранителни продукти в малки и планински селища.
Предложението си Горанов е записал в проект за постановление на МС, обявен за обсъждане.
По данни на сдружението на общините помощта очакват над 83 000 души, които живеят в малки села или махали, главно в периферията на страната. Те нямат достъп до основни услуги, защото липсва частен интерес за разкриване на магазини и затова няма редовно снабдяване с основни хранителни стоки, посочва Горанов.
Разчетите на министерството са с отпуснатите пари да се правят минимум 2 зареждания на хляб в седмицата.
Предложението на министъра е достъп до финансиране да получат населени места, които отговарят едновременно на следните два критерия: на тяхна територия да няма работещи търговски обекти, а населението им е под 500 жители по постоянен адрес. Ще бъдат допуснати и населени места с над 500 жители, ако те се състоят от махали, отдалечени на над 5 км от основното селище. В проекта си министърът изрично е записал, че няма да се помага на курортни селища.
По данни на сдружението на общините към момента искания за помощ са подали 94 общини за общо 1 050 селища. Общият брой транспортни маршрути е 391, а тяхната обща дължина е 19,3 хил. км.
Министърът е приложил и разпределение на парите по общини, като индикативната стойност на 1 км пробег е 0,70 лв. Предложението е средствата да се предостяват на кметовете на два транша - 50% авансово и изравняване в края на годината. Изборът на доставчици ще е по закона за обществени поръчки.
Разпит в автобуса узаконяват депутатите. Служители на ДАИ да получат специални правомощия за разпит на пътници, предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, внесени от правителството за разглеждане в парламента. Стъпката е в посока контрол на нерегламентираните превози, а в мотивите се посочва, че това е необходимо за „установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не".
В Чл. 91, ал. 3 от Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, който тепърва ще се гледа от транспортна комисия в Народното събрание, се посочва, че това правомощие "има огромно значение при установяване на нарушенията, извършвани от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза". В проектозакона е записано още, че „събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно".
От Министерство на транспорта коментираха пред „Труд", че решението е крачка в борбата със сивия сектор при превозвачите и припомниха, че ДАИ няма право да спира леки автомобили, а само камиони, бусове, автобуси и таксита. Оттам обявиха още, че предстои сериозен дебат с цялата професионална общност, както на ниво комисия, така и в пленарна зала, преди промените в закона да бъдат гласувани.
„В момента сме с вързани ръце при проверки на автобуси, защото можем да проверяваме само дали се дава билет или не. И сега правим проверки заедно с екипи на МВР и НАП. Целта за повече правомощия за ДАИ не е за злоупотреба с контрол над обикновените пътници, а осветляване на сектора", коментира пред вестника директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" Красимир Калайджиев.
Според Настимир Ананиев, председател на Комисията по транспорт в парламента, решението е добро, но „трябва да се внимава, за да не се преминава границата на контрола".
Превозвачи споделят, че в момента основен проблем за нерегламентираните пътувания са случайните превози с автомобили 8+1 места, които кръстосвали пътищата на страната и събирали цени за пътуване „под масата", а при проверка пътниците обяснявали, че са роднини.
Напоследък на дневен ред е и темата за забрана на т. нар. споделено пътуване, като беше предложено интернет сайтове с такава цел да бъдат забранени.
Ремонти в жегата задръстват центъра на София. С първите дни на астрономическото лято поредна серия ремонти ще залее София. Буквално до дни строители започват да работят по ключовия столичен булевард „Витоша" в частта му от НДК до началото на Южния парк. Настилката там ще бъде изцяло подменена, като ще се смени трамвайният път и ще се изградят нови тротоари и осветление. Довършва се и започнатата миналата година велоалея. Работата по булеварда се очаква да продължи около 35 дни, като през това време трафикът ще е отклонен към обходни маршрути.
Междувременно в началото на юли тръгва и един от другите мащабни проекти, който допълнително ще блокира движението - реконструкцията на бул. „Черни връх" от бул. „Тодор Каблешков" до ул. „Флора Кънева". Това е последният етап от изграждането на цялостния проект за трасе, което да извежда трафика от бул. „Цариградско шосе" директно на Южната дъга на Околовръстния път. Конкретни дати за започване на работата все още не са обявени. Дни преди да започне строежът ще се оповестят и обходните трасета, обясниха от Столичната община.
В края на юни започва и изграждането на малко над километър от ул. „Обиколна" в кв. „Дружба" и ремонтът на ул."Козлодуй" в участъка от бул. „Мария Луиза" до ул. „Константин Стоилов" и „Индустриална".
Добрите новини са, че първата фаза от ремонта по бул. „Монтевидео" в „Овча купел" вече е към края си. Става въпрос за участъка на булеварда от ул. „673" до бул. „Президент Линкълн". След завършване на отчуждителните процедури ще стартира работа и по втория етап - от ул. „673" до бул. „Никола Петков".
В момента тече реконструкцията на малко над 5 км на бул. „Владимир Вазов" в частта от моста „Чавдар" до бул. „Ботевградско шосе". Ремонтират се и километър и половина от бул. „Ботевградско шосе" - от ул. „Витиня" до ул. „Летоструй", както и 10 моста и надлези, както и подлезът под булеварда при ул. "Витиня".
"Химко" Враца е на път да намери нов купувач. Фирма на пазарджишкия бизнесмен Георги Пиримов е вероятният нов купувач на отдавна неработещия торов завод "Химко" в гр. Враца. Единствен бившият акционер във фалиралата Частна земеделска и инвестиционна банка е внесъл депозита от 1 млн. лв. на проведения пореден търг от синдика на дружеството Росица Томова. В срок от 30 дни трябва да бъде заплатен и остатъкът от продажната цена в размер на 10 млн. лв., за да бъде продажбата действителна.
Припомняме, че през последните години "Химко" стана арена на сериозни сблъсъци на интереси. След приватизацията му през 1999 г. - на безценица и с огромни дългове, последва безогледно разграбване на активите, източване на паричните ресурси на завода и неколкократно прехвърляне на собствеността. За да се стигне до 2003 г., когато "Химко" спира производствената си дейност, а през 2006 г. е обявено в несъстоятелност. През 2007 г. е приет план за оздравяване, като търговското предприятие на дружеството е прехвърлено на друга фирма - "Ново Химко", с офшорна собственост. "Ново Химко" обаче не е в състояние да изпълнява оздравителния план и не плаща на кредиторите на торовия завод. Поради това несъстоятелността е възобновена, а край на дългата съдебна сага за връщане на предприятието обратно в "Химко", е сложен едва през октомври 2015 г., когато Върховният касационен съд окончателно отклонява претенциите на "Ново Химко". Междувременно обаче част от активите на "Химко" са прехвърлени в негово дъщерно дружество - "Хименерго", а впоследствие препродадени на друга фирма - "Камибо". Продължителни и сложни съдебни процеси всъщност позволяват на синдика на "Химко" и на кредиторите му - основно НЕК, Булгаргаз и НАП, да възстановят част от загубите си.
Оказва се, че по заведено от "Ново Химко" през 2014 г. дело, е била налице претенция за цялото търговско предприятие на "Химко". В този процес защитник на "Химко" е столичното адвокатско дружество "Ангелов, Андреев и партньори" с адвокат Александър Ангелов (един от съсобствениците на ПФК "Левски"), което постига успех, а съдът окончателно приема, че активите трябва да останат в "Химко". Връщането на имуществото в "Химко" осигурява безпроблемно финализиране на процедурата по несъстоятелността и удовлетворяване на държавните дружества кредитори и НАП. А самото финансово състояние на "Химко" към момента е такова, че не позволява дори заплащане и на вече извършените юридически услуги, благодарение на които осребряването на активите може да стане факт.
В друг съдебен процес "Химко", представлявано отново от "Ангелов, Андреев и партньори", е предявило искане спрямо "Камибо" за заплащане на над 5 млн. лв., представляващи стойността на инсталация за сяровъглеродно производство - прехвърлена, но незаплатена от дружеството ответник. С решение от месец май тази година, Върховният касационен съд е уважил жалбата на "Химко" и делото е било върнато на Апелативен съд - София. По това дело интересите на "Камибо" са били защитавани от адвокатската кантора на адвокат Иван Тодоров. Дали "Химко" ще намери най-после своя нов купувач, след двата неуспешно проведени търга за продажба на активите му, предстои да разберем. Приключилите съдебни дела за активите на торовия гигант, дават предпоставки за това.
Дано обаче интересите на Георги Пиримов не са инсталациите да бъдат нарязани за скрап, а да включват възстановяване на производството и откриването на нови работни места.
Китайци искат да правят електрически коли у нас. Китайската компания за производство на леки и тежкотоварни автомобили JAC Motors проучва възможностите за производство в България и навлизане на европейския пазар. Това съобщиха представители на компанията по време на среща със зам.-министъра на икономиката Любен Петров. JAC Motors разглежда България като отправна точка към европейските пазари за произвежданите от компанията електрически автомобили и автобуси. От китайската компания заявиха, че при успешен старт ще бъде обсъдена и възможността за установяване на асемблиращо производство в България с използване на произведени у нас компоненти.
България има традиции в производството на електрокари и мотокари, посочи зам.-министър Петров. Той припомни, че в началото на 2016 г. е учреден автомобилен клъстер, което е показател, че броят на фирмите, работещи в този сектор е съществен, както и че всеки 8 от 10 автомобила в света са изработени с български компоненти. "Ето защо при започване на производство тук JAC Motors ще намери партньори, с които да работи. Убеден съм, че използването на електромобилите е бъдещето в световен мащаб. Такъв проект е в пълно съответствие с програмата на правителството за привличане на инвестиции във високотехнологични сектори", заяви зам.-министър Любен Петров. Пред китайските инвеститори Министерството на икономиката представи и НК компания "Индустриални зони". Тя развива осем проекта за изграждане на индустриални зони на територията на страната, където китайската компания може да намери подходящ терен, инфраструктура и комуникации за своето производство.
Авторските права изтичат през дупка в закона. Едва 700 лв. е получило сдружението „Копи БГ", което отговаря за събирането и разпределението на парите, получени като компенсационни възнаграждения от производители и вносители на CD-та, DVD-та и флашки у нас. Цялата сума е била платена през 2012 г., а през следващите 4 години - нито лев.
През 2011 г. влязоха в сила поправки в Закона за авторското право и сродните му права, с които трябваше да уредят плащането на въпросните компенсации. На практика обаче става тъкмо обратното заради вратички в закона, от които са се възползвали вносители и производители на информационни носители, обясниха от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП).
През последните 4 г. нито една стотинка не е отчислена в сдруженията за колективно управление на авторски права, потвърдиха пред „Монитор" и от Министерство на културата.
5000 дела срещу граждани е завела Топлофикация София. 5 хил. дела е завела Топлофикация София срещу граждани, които имат задължения към енергийното дружество. Това заяви омбуцманът Мая Манолова по време на обсъждане на мерки за подобряване на услугата „Топло". По думите й до момента при нея са постъпили 550 жалби от потребители, като през миналата година броят им е бил 382. Тя допълни, че дружеството продължава да събира юрисконсултските възнаграждения в размер на 300 лв. от всяко заведено село. В процеса се начислявали и паразитни разходи, които още повече увеличавали дължимата сума от клиентите. Така, ако даден човек дължи 100 лв., сумата скача до 1483 лв., ако клиентът реши да възрази.
Омбуцманът е сезирал Конституционният съд за юрисконсултските такси. Освен това е подала сигнал и към ресорните еврокомисари, отговарящи за добри практики в топлоснабдяването.
Следващата седмица на заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) ще се обсъждат промени за възнагражденията на юрисконсултите, съобщи Иван Иванов, шеф на КЕВР. Той обясни, че закона позволява подобни такси и трябва да се изчака решение на КС. До тогава размерът на възнагражденията може да се намали с решение на Столичен общински съвет, обясни още Иванов. Манолова обаче заяви, че хората плащат 3 пъти на Топлофикация, за да ги съди.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |