Ядрени опити в Козлодуй искат еврочиновници. Международната организация „ЕВРАТОМ Агенция по доставките" подлага българската АЕЦ „Козлодуй" на небивал по своята бруталност натиск да се откаже от използването на усъвършенствано руско ядрено гориво.
Още по-скандалното е, че без да отбележи пряката връзка с радиационната и ядрената безопасност, агенцията настоява АЕЦ „Козлодуй" да използва своите реактори, за да проведе експерименти с американски уранови касети, произведени от „Уестингхаус".
Това стана ясно от официално писмо на генералния директор на „ЕВРАТОМ Агенция по доставките" Стаматиос Цалас до изпълнителния директор на АЕЦ „Козлодуй", с което „Труд" разполага.
Ами ако в хода на „тестовете" някой от двата български реактора гръмне? Какво правим? Кой е виновен? На тези въпроси писмото не отговаря. Не става ясно дали висшият бюрократ Цалас се вълнува от тях. И дали помни, че Чернобилската АЕЦ гръмна точно заради провеждането на експеримент. Вместо това в своето писмо той сочи като положителен пример именно Украйна, която в момента тества отделни касети с американско гориво.
По закон отговорността за радиационната и ядрената безопасност е на оператора - АЕЦ „Козлодуй", а контролът е в ръцете на националния орган - Агенцията за ядрено регулиране (АЯР).
„Толкова тежка заплаха от Европа срещу българската атомна енергетика не е имало от времето, когато бяха затворени първите четири блока на АЕЦ „Козлодуй", коментираха български експерти.
Зловещият лобистки документ е изпратен от генералния директор на агенцията Цалас на 8 юли и е получен в българската атомна електроцентрала на 12 юли тази година.
Генералният директор Цалас мотивира исканията си към АЕЦ „Козлодуй" с императивното настояване за „диверсификация" - разнообразяване на източниците за доставка на ядрено гориво.
„Препоръчвам ви АЕЦ „Козлодуй" да се въздържа от всякакви стъпки, които биха довели до създаване на препятствия за алтернативни доставки на ядрено гориво", изстрелва в писмото си Цалас.
Няма международно приет документ - нито Договорът за ЕВРАТОМ, нито друг, в който диверсификацията на доставките да има приоритет над радиационната и ядрената безопасност, обясниха български юристи от сектора.
Високопоставеният еврочиновник е насочил копието си конкретно към новото руско ядрено гориво ТВСА-12, което АЕЦ „Козлодуй" въвежда като част от програмата за увеличаване на мощността на пети и шести блок до 104%. То е разработено в диалог с българските оператори и вече е изпробвано в руски атомни електроцентрали. Притежава референтност - неговата безопасност е доказана и не е необходимо България да прави експерименти с него.
„ЕВРАТОМ Агенция по доставките" е одобрила ползването на касети ТВСА-12 в АЕЦ „Козлодуй" и тяхната доставка през есента на 2015 г. и през пролетта на 2016 г. Затова реакцията на генералния директор Цалас срещу внедряването на усъвършенствания тип руско гориво е напълно необяснима", казаха специалисти от българската централа.
Нещо повече: дейността на европейската агенция е свързана с осигуряването на еднакъв достъп до суровини, материали и услуги в ядрено-горивния цикъл на всички страни, подписали Договора за ЕВРАТОМ. С това писмо обаче тя откровено съдейства на един конкретен производител на ядрено гориво - „Уестингхаус", без да се съобразява с интересите на атомната електроцентрала „Козлодуй", възмущават се български специалисти.
Според тях твърдението на Цалас, че в атомните централи в Украйна вече успешно е внедрено гориво на „Уестинг-хаус", не отговаря на истината. През тази година там има нов случай на разхерметизирана уранова касета на американския производител от новия модернизиран тип и все още няма положителен опит от експлоатацията на реактор с цяла активна зона с такова гориво.
Не бива да има илюзии: скандалното писмо от ЕВРАТОМ до АЕЦ „Козлодуй" представлява сериозно изпитание за новото ръководство на атомната електроцентрала, за Министерството на енергетиката и за държавата ни като цяло е категоричното мнение на експертите.
България има конкретни задължения по Договора за ЕВРАТОМ, които трябва да изпълнява. В същото време не бива да подценява опитите за лобистки натиск, които може да идват дори от високопоставени чиновници. Както в случая с малките блокове на АЕЦ „Козлодуй", така и по темата за доставките на ядрено гориво липсата на постоянна комуникация и дипломатичност с европейските институции ще доведе рано или късно до тежки загуби за България, предупреждават препатили експерти.
Писмото на Цалас е пълно с искания за информация, които са легитимни и не бива да се пренебрегват. „АЕЦ „Козлодуй" трябва незабавно да ангажира професионален екип от специалисти, които владеят езика на общуване с Европейската комисия и с „ЕВРАТОМ Агенция по доставките". За да се реши сегашният проблем и за да се избегнат бъдещи, трябва да започне целенасочена ефективна информационна кампания и сътрудничество с тези европейски институции", казаха още специалистите.
Източникът на атаката
ЕВРАТОМ - Европейската общност за атомна енергия, авторитетна международна организация, е създадена през 1957 г. със седалище в Люксембург. За нея казват, че е „държава в държавата". Тя е отделна от ЕС, но се подчинява на неговите институции. Основната й цел е създаването на общ пазар за атомна енергия в Европа и развитие на ядрената енергетика.
Неприятното в нашия случай е, че всеки договор за доставка на ядрено гориво в страна членка на ЕС изисква решение от ЕВРАТОМ. Ако становище на агенцията не отговаря на интересите на конкретна АЕЦ или държава, най-добре е проблемът да се реши по пътя на преговорите. В противен случай страната ще трябва да влезе в тежки юридически битки.
Шефът на АЕЦ „Козлодуй" Иван Андреев: Не е коментирана смяната на гориво
„Има получено писмо от „ЕВРАТОМ Агенция по доставките". Създадена е работна група, но не е коментирана смяната на гориво", коментира пред „Труд" новият шеф на АЕЦ „Козлодуй" Иван Анреев.
Вчера той бе вписан като изпълнителен директор на централата.
Агенцията за ядрено регулиране: От вас научаваме за писмото от ЕВРАТОМ
Във връзка със скандалното писмо „Труд" се обърна за коментар към държавния контролен орган по въпросите на радиационната и ядрената безопасност - Агенцията за ядрено регулиране (АЯР).
Ето отговорa на официалната институция:
„Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) не е запозната с исканията на ЕВРАТОМ Агенцията по доставките, изложени в цитираното писмо на агенцията до ръководството на АЕЦ „Козлодуй" по повод диверсификация на доставките на ядрено гориво за АЕЦ „Козлодуй".
Съответствието с изискванията по безопасност на АЕЦ се оценява от АЯР в процеса на лицензиране посредством извършваните анализи и оценки на представените от лицензианта документи.
Всеки проект за изменение на одобреното за използване ядрено гориво и/или на условията за неговата експлоатация подлежи на лицензиране, включително и случаите при диверсификация на доставките на ядрено гориво.
В края на м. октомври 2015 г. в АЯР е депозирано заявление на АЕЦ „Козлодуй" ЕАД за издаване на разрешение за извършване на „Поетапен преход на енергоблок 6 на АЕЦ "Козлодуй" към експлоатация с ядрено гориво ТВСА-12". Заявление за издаване на същото разрешение за 5-и блок е постъпило в АЯР в началото на м. април 2016 г.
Във връзка с постъпилите заявления в АЯР се изпълнява програмата за регулиращ преглед на представените документи, които обосновават безопасността при използването на усъвършенстван ядрено-горивен цикъл в работата на блокове 5 и 6 АЕЦ „Козлодуй" с модифицирано ядрено гориво ТВСА-12. Анализите и оценката при прегледа се извършват от инспекторите на АЯР и са в своята заключителна фаза. Окончателното становище на АЯР ще се основава освен това и на провежданата външна независима експертиза."
АЕЦ подготвя търг за доставките на гориво
„Труд" потърси коментар и от Министерството на енергетиката във връзка с лобисткото писмо от ЕВРАТОМ. Ето какво обясни пресцентърът на ведомството:
„Писмото на ЕВРАТОМ е получено в АЕЦ „Козлодуй" на 12.07.2016 година.
В плановете на "АЕЦ Козлодуй" ЕАД влиза извършване на диверсификация на доставките на ядрено гориво за нуждите на централата, в съответствие с "European energy security strategy" от 28.05.2014 г. Във връзка с това през ноември 2015 г. е създадена работна група с участието на специалисти от "АЕЦ Козлодуй" ЕАД и БЕХ ЕАД, която е разработила проект на план за действие по диверсификацията на доставките на ядрени материали и услуги в ядрено-горивния цикъл на атомната централа. Планът за действие създава условия за провеждане на търг за доставка на ядрено гориво с осигуряване на възможности за диверсификация.
От сключване на действащия договор за доставка на свежо ядрено гориво (сключен през 2002 г.) производителят постоянно усъвършенства технико-икономическите показатели на горивото. Процесът по внедряване на усъвършенствано ядрено гориво ТВСА-12 в АЕЦ се извършва в рамките на действащия договор за доставка на гориво, при спазване изискванията на нормативната уредба в Република България и документите на МААЕ. Този договор е сключен преди влизането на страната в Европейския съюз, нотифициран е съгласно условията на договора ЕВРАТОМ и действието му се запазва до изтичане на предвидения в него срок.
В "АЕЦ Козлодуй" ЕАД стриктно се спазват всички изисквания за ядрена и радиационна безопасност, съгласно действащата нормативна уредба относно провеждането на тестове или изпитания с ядрено гориво.
Преминаването към 104% мощност на реакторите е възможно и с горивото, което се използва в момента, но при по-неизгодни от икономическа гледна точка условия и параметри на ядрено-горивния цикъл.
От "АЕЦ Козлодуй" ЕАД е подготвено уведомително писмо до БЕХ ЕАД и Министерство на енергетиката за организиране на работна среща по въпросите, поставени от ЕВРАТОМ Агенцията по доставките."
Спират от движение стотици хиляди лизингови автомобили. Стотици хиляди лизингови автомобили не могат да преминат годишен технически преглед и остават на трупчета заради нова наредба на Министерството на транспорта.
Законът задължава пунктовете за технически прегледи (ГТП) да въвеждат идентификационен номер и да сканират бланка с холограмен стикер за платен пътен данък към общината. Този документ получава всеки данъкоплатец, платил по старомодния начин, нареден на опашка, пред касите, в общината. Лизинговите къщи обаче плащат по банков път данъка на автомобилите, съобщи БГНЕС.
Досега за преглед на автомобил се изискваше само заверено копие на платежното, но от петък са въведени новите методи за проверка на платен данък. Към наредбата се споменава, че ако някой шофира без технически преглед, автоматично застраховката на колата му остава невалидна. За липса на преминат ГТП автомобилът се спира от движение и се издава акт от 50 лв. на шофьора на превозното средство.
Според съобщението на Автомобилна администрация новата проверка на платен данък започва в общините, които са заявили готовност за системата, от 18 юли. Лизинговите къщи и дилърските фирми на автомобили са провели разговори с отговорните институции за бързо решаване на проблема, но дотогава клиентите, чиито автомобили предстои да преминат технически преглед, ще останат заключени.
Според новите изисквания в общините, които използват системата, ще бъдат допуснати до ГТП само автомобили, които нямат неплатен данък. Ако системата отчете, че за превозното средство има данъчно задължение, шофьорът трябва да предостави документ за платен пътен данък. В общините, които все още не използват системата, шофьорът трябва да предостави документ за платен данък, който да бъде сканиран.
Как държавата подкрепя концесионираното летище Горна Оряховица. Държавата ще даде 2.05 млн. лв., които Министерството на транспорта ще пренасочи към летищата в Пловдив и Горна Оряховица, реши правителството на последното си заседание. Сумата не изглежда грандиозна, но в нея има два проблема. Първо, управляващите не комуникират за какво точно се дават тези пари. И второ, по-притеснително - от няколко дни летището в Горна Оряховица има частен стопанин - Румен Гайтански-Вълка, и стои въпросът защо държавата подпомага новия концесионер. Първо с държавното си дружество му предостави нужния "опит" при кандидатстването, после препроектира магистрала "Хемус", за да има връзка с летището, а сега дава и субсидия.
Официалното знание и незнание
"С тези средства ще бъдат покрити натрупаните задължения на държавата към летищата, които са свързани с изискването за финансиране на дейности по осигуряване на безопасността и сигурността на полетите, както и за поддържане и развитие на летищата", се казва още в съобщението на правителствената пресслужба. Не става ясно как ще бъде разпределена сумата между двете аерогари и кога са натрупани въпросните задължения, както и защо вече концесионираното летище Горна Оряховица ще получи нови средства от държавата. Транспортният министър Ивайло Московски не отговаряше на мобилния си телефон, а от ръководството на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" заявиха, че не знаят за това решение, не са в състояние да отговорят на въпросите, както и че са само контролен орган.
Изпълнителният директор на летище Пловдив Владимир Щърбанов заяви пред "Капитал Daily", че научава за отпуснатите средства от медията. "С нас не е говорено и не е коментирано. Не е по наше искане. Имаме просрочени вземания от началото на тази година. Сумата е значително по-малка от 2 млн. лв.", заяви той, като обаче отказа да назове конкретно число. "Очевидно е свързано с концесията, за да се поизчистят нещата", добави той.
В името на концесионера
За летище Пловдив в момента тече процедура по отдаването му на концесия, като срокът за оферти изтича на 19 септември.
Горна Оряховица обаче вече премина през такава и за концесионер беше избрано обединението "Гражданско летище Горна Оряховица", свързано с Румен Гайтански-Вълка, който държеше бизнеса с боклука на София, а сега чисти други областни градове. Концесията се превърна в прецедент, защото държавното дружество "Летище Горна Оряховица" има 5% дял в консорциума победител, като така покри условието за опит, търсено от участниците.
Малко след процедурата за концесия пък стана ясно, че магистрала "Хемус" ще бъде препроектирана, за да се осигури скоростна връзка с летището. Договорът за концесия е бил подписан на 11 април, той е влязъл в сила от 8 юли, а ръководството на държавното дружество вече е сменено, показва справка в Търговския регистър.
Въртележка от такси и субсидии
Според отчетите на летищата на тях им е възложено да изпълняват функциите на летищна администрация, като получават за целта средства от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта. Те събират летищните такси от превозвачите от името и за сметка на същата тази администрация. Тъй като тези средства не са достатъчни, на практика те получават допълнително финансиране, т.е. субсидия. От отчета на летище Пловдив за 2015 г. става ясно, че приходите от това финансиране са били 1.8 млн. лв., а при летище Горна Оряховица финансирането за миналата година е било 587 хил. лв. Т.е. общо с 337 хил. повече от допълнителните пари, отпуснати на последното заседание на правителството.
Финансови дупки
Пловдивското дружество от доста време изпитва финансови затруднения. То не се радва на много редовни полети, ако изключим нискотарифната Ryanair. През 2014 г. му беше намалена и държавната субсидия с около 20-25%. Приходите от 4.1 млн. лв. през 2013 г. паднаха на 3.8 млн. лв., а загубата се увеличи от 1 млн. лв. през 2013 г. на 1.2 млн. лв. през следващата. Накрая летището заработи с ограничено работно време от 6 до 22 часа, като през миналата есен стана скандал, след като там на тъмна и празна аерогара се приземи аварийно самолет на Wizz Air. За 2015 г. приходите продължават да падат и са 3.5 млн. лв., но има леко свиване на финансовата дупка и загубата е 987 хил. лв.
Неясно бъдеще
Обратното на летище Пловдив, но от много ниска база, летище Горна Оряховица е увеличило приходите си за изминалата година, като от 744 хил. лв. през 2014 г. те са нараснали до 862 хил. лв. за 2015 г. За изминалата година държавата е предоставила с 61 хил. лв. по-малко спрямо предишната година, но дружеството е отчело повече приходи от наземно обслужване и други дейности, които са компенсирали това свиване. Печалбата за 2014 г. е 1 хил. лв., а през 2015 г. дружеството е завършило на нулата.
Все още не е ясно как концесионерът смята да развива аерогарата, но той ще трябва да инвестира в нея 32.1 млн. лв. (със 101 хил. лв. повече от минималните, заложени от Министерството на транспорта), като 22.4 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите 4 години.
Годишното концесионно плащане ще е в размер на по-голямата от двете суми: 10 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия, и дължимият ДДС върху сумата, или 70 хил. лв., и дължимият ДДС върху сумата, коригирана на всеки три години от срока на концесията с индекса на потребителските цени с натрупване за тригодишен период. Концесионерът дължи и на държавата еднократно концесионно плащане в размер на 100 хил. лв. без ДДС в едномесечен срок от подписване на договора.
Карина Караиванова е единственият кандидат за КФН. Заместник-министърът на финансите Карина Караиванова е единствената кандидатура за председател на Комисията за финансов надзор (КФН). Тя беше номинирана от ГЕРБ в сряда, когато изтече крайният срок за подаване на документи в деловодството на парламента. Най-вероятно изслушването й ще е другата седмица, тогава се очаква да е и гласуването в зала. При успех КФН ще има нов председател. От него се очаква да осигури качествени проверки на пенсионните и застрахователни компании и да проведе стрес тестовете след това.
Познатият кандидат
41-годишната Карина Караиванова е икономист, възпитаник на Стопанския факултет на Софийския университет "Климент Охридски". Специалността й е финанси и банково дело. Караиванова има допълнителни специализации в Ирландия, Холандия, Япония и България. Професионалният й опит е натрупан основно в държавната администрация. Постъпва в Министерството на финансите през 2003 г. като редови експерт с ресор програма САПАРД и други европейски фондове. Издига се до директор на дирекция "Национален фонд" през 2011 г., а година по-късно е назначена за заместник-министър на Симеон Дянков, но за кратко. Отново е издигната на поста при Владислав Горанов. Ресорите на Караиванова са управление на държавния дълг, международни финансови институции, Национален фонд и дирекцията "Държавни помощи и реален сектор", в която попадат всички предприятия с държавно участие.
Номинацията на Карина Караиванова за председател на КФН е издигната от парламентарната група на ГЕРБ. Мотиви за подкрепата са 10-годишния й опит на ръководни позиции, които пряко засягат фондовата борса, капиталовите пазари и пенсионната реформа в страната, както и участието й в съвместни проекти с институции като Централния депозитар, Българската народна банка, КФН, професионални асоциации и сдружения, което е база за очакваната добра комуникация с тях.
"През годините тя успява да извоюва уважението на своите колеги от Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка и се налага като един много добър професионалист в своята област и ръководител с отлична репутация и много добри административни и организационни качества", пише в номинацията й. Това е директна референция към критиките срещу досегашния председател на КФН Стоян Мавродиев. Сред тях е и писмото на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), което бе изпратено в началото на месеца до премиера Бойко Борисов. То съдържаше притеснения, че под ръководството на Мавродиев се допускат значителни пороци в започналите проверки на застрахователи и пенсионни фондове, което може да постави под въпрос признаването на резултатите от тях.
На седмица от гласуването
По процедура кандидатът трябва да бъде проверен за принадлежност към бившите служби на Държавна сигурност и разузнаването на някогашната Българска народна армия. С публикуването на кандидатурата в сряда започва да тече 3-дневен срок, в който заинтересовани гилдии, неправителствени организации и медии ще могат да отправят въпроси към тях. Те ще бъдат ползвани при изслушването на номинацията в комисията по бюджет и финанси, която след това ще изготви становище и ще го отнесе към депутатите в пленарната зала. Там гласуването ще е успешно, ако кандидатът събере повече от половината гласове на присъстващите в залата.
Трудна сделка
При одобрението на правилата за избора миналия петък стана ясно, че политическата подкрепа за нов шеф на КФН няма да е лесна. Управляващите от ГЕРБ успяха да задвижат процедурата с помощта на депутати от Реформаторския блок, БДЦ и шестима независими. БСП гласуваха твърдо против, а депутатът от ДПС Йордан Цонев разкритикува остро кратките срокове за избора. Според източници от парламента обаче позицията на Цонев не отразява нагласите в цялата партия.
В началото на седмицата пък като евентуална кандидатура на Патриотичния фронт е бил обсъждан Стоян Мавродиев, според източник на "Капитал". Сега от формацията обясниха отказа си да внесат кандидатурата му за втори мандат с това, че, ако го направят, само ще легитимират избора на Карина Караиванова, защото тя се ползва с подкрепата на ГЕРБ и Реформаторския блок и част от БДЦ.
От формацията на Валери Симеонов разказаха, че преди няколко дни са правени сондажи с депутатите от АБВ, "Атака" и петимата народни представители от Народен съюз от парламентарната група на БДЦ, на която е обсъждана възможността трите парламентарни групи заедно да внесат кандидатурата на Мавродиев, като от БСП получили уверение, че ще го подкрепят при гласуването в пленарната зала. Впоследствие обаче депутатите от Народен съюз променили позицията си. От ПФ посочиха това като причина за отказа си да номинират Мавродиев повторно за поста. От националистическата формация намекнаха, че ще се опитат да прекратят процедурата, така както беше спряна тази за КЗК. Оттам смятат, че причина за рестарт на избора за председател на КФН може да стане сезирането на Конституционния съд заради съкратените срокове за номиниране на кандидатите. От БСП вече започнаха да събират подписи в парламента. За сезирането на КС са необходими 48 подписа на депутати, но БСП разполага с 38 народни представители. От ПФ не изключват възможността да се включат в подписката.
Тежко наследство
Следващият ръководител на регулаторния орган ще завари започнали проверки на застрахователи и пенсионни компании, които са почти без аналог в Европа. Организацията им дотук бе съпроводена с хаос и проблеми, като например неравномерно разпределение на проверяваните компании сред одиторите, както и странно струпване на дружества с български собственици при малки и непопулярни местни одиторски кантори. Тепърва ще се решава въпросът със стрес тестовете, които би трябвало да се направят още тази година.
Новият председател на надзора ще трябва да реши и кадрови проблеми в комисията, тъй като двама от заместниците му са с изтекли мандати. По закон следващият председател ще трябва да излъчи номинации, които парламентът да одобри.
Бензинът в България е прекалено скъп спрямо доходите. Автогоривата в България са далеч от най-скъпите в света, но цените им са прекалено високи, ако ги съпоставим с равнището на доходите. Средната цена на най-използвания бензин - А 95, поставя страната ни на 22-ро място сред 61 държави, показва изследване на агенция Блумбърг за второто тримесечие на тази година. С други думи, в 21 държави номинално горивото е по-евтино, а в 39 е по-скъпо. Нещата обаче рязко се променят, ако се отчете и покупателната способност на населението. Според данните на Блумбърг България изпада на 52-ра позиция в класирането по достъпност, защото се оказва, че за покупката на 1 литър бензин българинът дава 5.6% от среднодневната си надница. В края на юни тя е била 33.58 лева.
През въпросното второ тримесечие у нас масовото гориво е струвало средно 1.90 лева за литър и това всъщност е най-ниската цена в целия ЕС. През същия период холандци, датчани, италианци, гърци, финландци, шведи, португалци са плащали между 2.75 и 2.97 лева за литър. В Гърция и Турция цените също сериозно превъзхождат нашите, като са съответно средно 2.83 и 2.70 лева. Изобщо в Европа автогоривата са скъпи - особено на фона на някои държави от Азия и Латинска Америка, които имат собствен петрол и по-особена ценова политика. Във Венецуела например напълването на резервоара струва по-малко от чаша кафе. Там литър А 95 излиза по 1 цент, или към 1.7 стотинки. В Русия плащат 1.01 лева, в САЩ - 1.20 лева, в Саудитска Арабия - 0.43 лева.
Но по-важна е не самата цена, а дали тя е адекватна на доходите на местното население. И както се вижда от анализа на Блумбърг за "поносимост", на българите бензинът им е скъп. В Румъния например цената е 2.17 лева - повече от нашите 1.90, но там за литър гориво се плащат 4.83% от средната дневна надница, а у нас - 5.6%. От "нашата черга" са Typция с 5.61%,Тайланд с 5.77% и Индонезия с 5.91%. На дъното е Пакистан с цели 14.98%. Ако подминем Венецуела, която води и по този показател - 0.25%, начело е Кувейт с 0.31%. От Европа най-напред по достъпност на автогоривата е Швейцария - 0.68%. Цената на литър бензин в алпийската страна, известна с високи доходи и завиден стандарт на живот, е била 2.61 лева.
Блумбърг е сметнал и каква част от средната годишна заплата отива за бензин, но тук сравненията са доста неуместни, защото начинът на живот е твърде различен в отделните страни. В САЩ например разстоянията са големи, също както и мобилността и, както е известно, американците не слизат от колите си. В "зелени" държави в Европа масово сменят колите с велосипеди, а бензиновите и дизелови машини отстъпват на хибриди и на работещи на природен газ и на ток. Населението в по-бедните страни пък пести гориво и гледа да не навърта много километри.
У нас средният шофьор налива годишно едва 78.29 литра бензин. Това е около два пъти по-малко например от Унгария. В САЩ средният шофьор употребява 1590 литра годишно, в Кувейт - 1051 литра, в ОАЕ - 927 литра. В Швейцария средното потребление е 467 литра.
Къде колко струва бензинът
Ниски цени
Държава цена на литър
Венецуела 1 щатски цент, или малко над 1 ст.
Кувейт 41 стотинки
Саудитска Арабия 43 ст.
Иран 70 ст.
Малайзия 70 ст.
ОАЕ 85 ст.
Нигерия 91 ст.
Русия 1.01 лв.
Индонезия 1.05 лв.
Пакистан 1.09 лв.
Високи цени
Хонконг 3.33 лв.
Норвегия 3.06 лв.
Холандия 2.97 лв.
Дания 2.89 лв.
Италия 2.88 лв.
Гърция, Израел 2.83 лв.
Финландия, Швеция 2.79 лв.
Португалия 2.75 лв.
Турция 2.70 лв.
*Цените на бензина са на базата на данните на GlobalPetrolPrices.com и са за 95-октанов бензин от последната седмица на второто тримесечие.
Министерствата ще докладват на НАП всеки превод по договори над 30 000 лева. Правителството ще затегне допълнително контрола върху бюджетните разходи. Министерства, агенции, комисии, общини, областни управи, училища и останалите получатели на средства от хазната ще трябва да докладват в НАП и митниците за всяко плащане по договори на стойност над 30 000 лева, предвижда решение на кабинета, гласувано вчера. Съответно двете приходни агенции ще засичат данните и ще правят прихващания, ако се окаже, че фирмата, която чака пари от ползвател на бюджетни средства, е същевременно длъжник на хазната. Логиката на прихващането е, че не може фирмата хем да дължи на държавата данъци, акцизи, мита или такси, хем да иска да получи пари от нея.
Този механизъм за "нулиране" на вземания на бюджета и вземания на бизнеса бе въведен още в края на 2014 г., но тогава летвата бе по-висока - 100 000 лева, а сега на прицел ще бъдат и по-дребните обществени поръчки и договори на бюджетните организации - които надхвърлят 30 000 лева.
Освен увеличаването на обхвата на контрола има и други промени в механизма. За улеснение на разпоредителите с бюджетни средства обменът на информация с митниците и НАП няма да е по имейл, а през информационна система. Очаква се това да улесни процедурата и да направи възможен контрола върху три пъти по-нисък минимален праг на подлежащите на проверка разплащания. И сега приходните агенции са длъжни да проверят в 7-дневен срок дали даден изпълнител има чисто данъчно досие, или пък е длъжник, който не е предоставил обезпечения, и се налага да се направят запор на средства и прихващане. Но занапред, ако 7-дневният срок не е спазен и примерно министерството не е получило отговор от НАП или от митниците, системата автоматично ще изисква изясняване на положението в допълнителен 3-дневен срок.
От механизма на контрол са изключени обаче Народното събрание и съдебната власт, въпреки че те са големи възложители на обществени поръчки и имат сериозни харчове. Причината е, че първата и третата власт са независими и имат самостоятелни бюджети.
Ефекти
Вчера не стана ясно какви допълнителни приходи се очакват след промяната в правилата. По данни на НАП новият механизъм през 2015 г. даде добри резултати. За първите 8 месеца хазната успя да събере 123 млн. лв. Не бе предоставена информация как се разпределя сумата по видове разпоредители. "Тази система работи добре. Рядко се стига до забавяне. Рискът при намаляване на праговете е именно такъв, но информационната система може да реши този проблем", коментира зам.-кметът по финансите на Столичната община Дончо Барбалов.
Полицията не видяла ни един кортеж на мутри. Разрешителни за 17 оръжия, сред които и картечница, са издадени на мъж с цел самоохрана, съобщи Ася Петрова, ръководител на Върховната административна прокуратура и заместник на главния прокурор Сотир Цацаров. Тя представи резултатите от проверката по Закона за частната охранителна дейност и Закона за оръжията, боеприпасите и взривните вещества. От думите ѝ стана ясно, че луди, домашни насилници, разследвани и осъдени също ползват оръжие и боеприпаси, а МВР няма регистър на разрешителните и не осъществява ефективен контрол.
Проверката е възложена на МВР в края на февруари след скандал с побой на околовръстното, при който три от мутрите на Ивайло Борисов-Ториното пребиха семейство.
120 000 граждани и фирми са проверени за оръжие от 8 март до 27 май т.г., а нарушенията са 456, съобщи в Ася Петрова. Повечето от нарушенията са свързани с неподадени заявления за подновяване на разрешителното за оръжие. 135 случая са дадени на прокуратурата. 112 са отнетите оръжия, издадени са 193 акта. Най-много проверки са извършени в София - над 20 000. В столицата са открити 73 нарушения. Има обаче области с формални проверки, където не било открито нито 1нарушение.
Проверката не е пълна и ще се наложи още една, защото не са проверени всички 211 000 фирми и физически лица, които имат разрешителни за оръжие, каза Петрова. Тя изрази недоволство от факта, че полицията не е открила нито един случай на гардове, които блокират улици, за да осигурят придвижването на боса си. След скандала с побоя на околовръстното от ВАП бяха наредили проверка и за нарушения по Закона за частната охранителна дейност и Закона за движение по пътищата. В тази връзка МВР направило 7000 проверки. Издадени са 18 акта за административни нарушения и 137 наказателни постановления. Мутри, които да блокират улици, не са засечени.
Първата проверка за незаконни оръжия, разпоредена от ВАП, бе през 2014 г. след стрелбата в Лясковец, при която загина баретата Емил Шарков. Тогава стана ясно, че разрешителни за оръжия имат над 211 000 граждани и фирми. 122 хил. го ползвали за самоохрана. През 2016 г. резултатите и контрола продължават да са лоши. След като от ВАП наредили на МВР проверката, били открити фрапиращи случаи и едва тогава полицията започнала да изземва незаконни оръжия. Например на 29 март от разследван за престъпления са отнети 8 ловни пушки и боен пистолет "Валтер", а това трябвало да се случи още при повдигането на обвинения.
Мъж от с. Лазарово, следствен за документни престъпления, държал пистолети, полуавтомат, едноцевки. Те също са иззети. Боеприпаси и оръжия продължавали да ползват и осъдени за шофиране след употреба на алкохол, биячи с бухалки. Фирма на участник в престъпна група също има разрешение за оръжие, което е отнето, но уведомлението не е връчено, защото човекът е задържан.
Най-фрапиращи са случаите с двама въоръжени психично болни. Единият имал 12-милиметрова гладкоцевна пушка Иж-54. Прокурорите случайно открили това, защото присъствали на проверките заедно със служителите на МВР, които по закон контролират разрешителните.
Трима мъже с наложени от съда ограничителни мерки заради домашно насилие също били въоръжени, а разрешителните им не били отнети.
След резултатите от проверката най-големият проблем за прокуратурата остава липсата на единен автоматизиран регистър за оръжията и разрешителните, който трябва да поддържа МВР по закон. Там трябва да има данни за всички боеприпаси в България. След запитване от ВАП до МВР главният секретар отговорил, че този регистър се създава от ноември 2013 г. и в него се вписват данните след тази година, но не и преди това. Регистър щяло да има през ноември 2018 г.
"Този регистър трябваше да го има още преди 5 г. МВР има задължение да предоставя информация от него на страните - членки от ЕС, но поради липсата му това няма как да стане. Не може да се осъществява и контрол, както и преценка за отнемане на разрешителни за носене на оръжие", каза прокурор Петрова.
Боклукът на Неапол и Палермо тръгва за България. Купищата боклуци из улиците на Неапол и Палермо, които се виждат из всички колоритни репортажи за тези градове в чуждите медии, са на път да станат само спомен.
Столиците на Кампания и на Сицилия намериха разрешение на своите проблеми с отпадъците и то се нарича България. Италианските общини олекват с милиони евро в бюджетите си, но и с хиляди тонове боклук в сметищата си за сметка на две български сметища - във Варна и в Полски извор, до Камено, област Бургас.
Първата пратка от 7200 тона отпадъци тръгва за България от Джулиано, провинция Авелино до Неапол. Според в. "Кориере дел медзоджорно" с третирането на боклука, с превръщането му в екобали и изпращането му към пристанището в Бургас е била натоварена асоциацията от фирми Defiam Ecobuilding. Тя е спечелила търг за 14 млн. евро на област Кампания и след получаването на разрешение от българските власти ги изпраща. Това е първото разрешение за износ на боклуци отвъд италианските граници.
Тоновете отпадъци, складирани в Джулиано, се товарят на камиони и се изпращат в Серино, където се подлагат на първо третиране. То е необходимо, за да бъдат натоварени за България. От Серино боклукът пътува за пристанището на Неапол, където го товарят на кораб. Дестинацията е пристанище Бургас. Оттам боклукът пак се качва на камиони, които се отправят към крайната дестинация - Полски извор, до община Камено в област Бургас.
Какво ще стане след това с италианските отпадъци, все още не е ясно. В искането си за оторизация до област Кампания фирмата Defiam е посочила, че отпадъците ще бъдат подложени на операции R12 и R13, което, преведено на езика на италианските нормативи, означава разопаковане и складиране с цел да се подложат на други операции. Екобалите може да отидат в сметища, олекотени от онези продукти, които могат да се използват отново. Друг вариант е да бъдат изгорени или пък да захранват циментов завод. Defiam е поискала разрешение за износ на 35 000 тона отпадъци за България. Одобрението на българските власти за операцията е дошло на 3 юни.
Според "Кориере дел медзоджорно" България открай време е предпочитаната дестинация за италианския боклук. И докато Бургас е любимо място за отлежалия боклук, то Варна е предпочитана за пресните отпадъци на Сицилия. България е една от страните в ЕС, в които все още се прибягва до сметищата, които имат най-тежки последици за околната среда, коментира още вестникът.
Операция "Боклук" стартира и в Сицилия с адрес Варна, съобщи вестник "Република". Този път става въпрос за циментов завод до черноморската ни столица.
Най-голямото сицилианско сметище - това в Лентини, което се управлява от компанията Sicula Transport, започва изнасянето на отпадъци за Варна. Първата пратка е от 10 000 тона.
Това са пресни отпадъци, събирани ежедневно по улиците на Палермо. Всеки ден гражданите на сицилианската столица изхвърлят 5600 тона боклук. Според "Република" сицилианската фирма праща пробно към Варна първия "колет" от 10 000 тона сухи отпадъци, както и обработени боклуци, подготвени за изгаряне.
Цената, която Палермо плаща на фирмата износител, е по-висока от средната за пазара в Италия. Фирмата обаче твърди, че преговаря с българите за по-изгодна оферта, като се има предвид, че част от отпадъците са под формата на гориво.
Сицилия открай време е в извънредна ситуация с боклука. Достатъчно е някое от сметищата да бъде затворено за часове, и на острова се разразява хаос, тъй като планини от отпадъци затрупват улиците на градовете.
Според "Кориере ди Рагуза" италианското министерство на околната среда е наредило италиански отпадъци да заминават в чужбина - например в България или Холандия, защото сицилианските сметища изнемогват. Сицилия произвежда всеки ден 2,3 млн. тона боклук, докато капацитетът на сметищата е 1,7 млн. тона. Единственият изход в близко бъдеще е изнасянето на отпадъците извън острова въпреки солената сметка от 80 млн. евро, която той плаща всяка година.
Смята се, че Сицилия плаща 140 евро за всеки изнесен тон боклук, което е с 40 евро повече от разходите в самия остров. Тези разходи се поемат от общините. За да се справи сама с боклука си, Сицилия трябва да построи нови сметища или структури за третиране на отпадъците, но това не се прави.
В Сицилия разделните отпадъци съставляват едва 13 на сто от общия обем. Много често боклукът пътува и по 700 км, за да бъде разтоварен в сметище.
МОСВ не било уведомено да има превоз на тонове отпадъци
Към настоящия момент в РИОСВ -Варна", не са постъпвали уведомления от компетентните органи за превоз на 35 000 т отпадъци с произход Италия", заявиха от екоминистерството.
Оттам уточниха, че превозът, вносът и износът на отпадъци в рамките на ЕС се извършва по регламент от 2006 г. Процедурата включвала и предварителна нотификация. Имало обачи и изключения.
Според Закона за управление на отпадъците трансграничният превоз на боклуци се контролира от РИОСВ в мястото на произход и местоназначението. Ако е на границите на ЕС, контролът е от митническите органи, Гранична полиция и звената на Пътна полиция. По време на самия превоз отговорностите били на агенциите "Автомобилна администрация", "Железопътна администрация", "Морска администрация" и др. При съмнение за съответствието на товара с придружаващите го документи и класификацията му като вид отпадък контролните органи уведомяват РИОСВ.
На територията на пристанище Варна многократно са извършвани превози на отпадъци, уточниха от екоминистерството.
"В момента проучваме въпроса. Получихме сигнал и нашите специалисти работят по документацията на товара от Италия. Ще информираме навреме медиите", заяви Пламен Ташев, директорът на РИОСВ във Варна. Шефката на РИОСВ в Бургас Тонка Атанасова потвърди, че нея не е достигала информация за проекта в Полски извор, нямало и искане за ОВОС за инсталация за боклук.
Удържат автоматично дългове към хазната. Държавната администрация, която сключва договори с граждани или фирми, първо ще ги проверява дали имат задължения към приходната агенция и митниците, и ако са налице борчове, те ще бъдат приспадани от сумата на възложената поръчка. Това предвижда приета от Министерския съвет поправка в наредбата за разплащанията на разпоредителите с държавния бюджет. Предвижда се преди плащането на дължимото по държавни договори ведомствата да проверяват фирмите и гражданите, с които работят, за задължения. Проверката ще трае 10 дни, и ако се открият борчове, те ще ще се прихващат от дължимото от държавата плащане. Изискването се отнася за случаите, в които трябва да се направят плащания за над 30 хил. лв., както и за по-малки суми (над 100 лв.), когато са част от договор за поне 30 000 лв. Държавното ведомство, което ще сключва договор с частна фирма, ще трябва да отправи питане до Националната агенция за приходи и Агенция "Митници", дали тази компания има задължения. Договорът ще се подписва, след като се получи зелена светлина от НАП и митниците, за да е ясно дали да се плати цялата сума, или да се направи прихващане на вземанията на бюджета. Когато се установи, че фирмата има дългове, приходните администрации ще изпращат потвърждение в 7-дневен срок, че е наложен запор върху вземания на длъжника от банка или от държавно ведомство, или че дълговете са обезпечени с пари, банкова гаранция или държавни ценни книжа.
В наредбата е предвидено, когато ведомство не получи потвърждение от НАП или митниците в 7-дневен срок, да се дава допълнителен 3-дневен срок за отговор. За неизпълнение на задължение, предвидено в наредбата, ръководителят на съответното ведомство ще се наказва с глоба. Целта на новата мярка е да повиши събираемостта на задълженията към хазната, да се намалят разходите за събиране на публичните вземания чрез електронен обмен на информация, ефективно да се използват съществуващите информационни технологии и ресурси в институциите, се посочва в мотивите на Министерски съвет.
Очакванията са с приетите промени в наредбата да се подобри и отчетността и прозрачността за дейността на публичния сектор, да се ограничат корупционните практики и да се засили сътрудничеството между институциите в процеса по събиране на бюджетните приходи.
БНБ пуска монети с манастири и царе. 15 нови възпоменателни монети ще пусне БНБ в периода 2017-2019 г. Те са свързани с кръгли годишнини от важни събития в българската история и юбилеи на бележити личности. Догодина първо ще бъде пусната паричка "Благовещение" от 24-каратово злато и номинал 100 лв., предвижда монетната програма на БНБ.
След нея е "Хан Тервел" от 10 лв. - сребърна с частично златно покритие. За 140-годишнината от рождението от Елин Пелин ще бъде отсечена медна монета от 2 лв., а по повод 150 г. от построяването на моста при Бяла от майстор Колю Фичето - сребърна монета от 10 лв. С номинал 10 лв. и от сребро ще бъде и паричката, увековечаваща Рилския манастир.
През 2018 г. отново ще има една златна монета от серията "Християнство", посветена на св. Първомъченик Стефан. С лика на цар Иван Асен II ще бъде отсечена сребърна пара с частично позлатяване. Сребърни ще са монетите по повод 140 г. от Освобождението на България, "Стария бряст в Сливен" и по повод председателството от България на Съвета на ЕС.
Много кръгли годишнини и през 2019 г. ще бъдат отбелязаяни подобаващо от Българския монетен двор. 140 г. ще се честват от рождението на Симеон Радев и от създаването на Търновската конституция. БАН става на 150 г., което също ще бъде ознаменувано с монета. Сребърни ще бъдат паричките в чест на братята Евлоги и Христо Георгиеви и за Дряновския манастир.
Имигранти пълнят старческите ни домове. Чужденци, избрали да живеят и работят в България, пълнят старческите ни домове с възрастните си роднини. Случаите на възрастни чужденци, доведени от близките си у нас, за да изживеят старините си, все повече зачестяват, установи проверка на агенция „Монитор".
„Гъркиня, която живее в България повече от 10 г., иска да настани възрастния си баща при нас, защото в родината му няма кой да се грижи за него", заяви собственикът на частен старчески дом край Стара Загора Валентин Желев. Англичанка, избрала родината ни, също решила да премести майка си у нас. „Жената се е заселила трайно у нас и затова иска възрастната й майка да е по-близо до нея", разказва още Желев. Десетки частни институции за възрастни предлагат услуги на няколко езика - гръцки, турски и английски. Собствениците признават, че трудно намират болногледачи с английски език, но за сметка на това кандидат-работниците с гръцки били в изобилие. „Има доста болногледачки, работили в Гърция, които искат да работят тук", обясни собственикът на старчески дом край Пловдив Христо Николов. Месечният престой в частни домове варира между 600 лв и 1200 лв., а за чужденци таксата е двойна. „Все пак предлагаме услуги на чужди езици, което предполага, че възнаграждението на персонала е по-високо", обясни още Николов.
Оказва се, че не само чужденците се насочват към родните институции за възрастни. Български емигранти масово разчитат на специалистите в домовете да се грижат за възрастните им роднини.
„Не искам майка ми да е сама в дома си, затова предпочитам да я настаня в някой дом, където знам, че ще има компания", споделя емигрантката Мария, която от 12 г. живее и работи в Италия.
Агенти под прикритие коз в борбата срещу тероризма. Внедряването на агенти под прикритие е ключов инструментариум в противодействието на тероризма. Това изтъкна шефът на ДАНС Димитър Георгиев пред депутатите от Комисията по вътрешна сигурност, които одобриха на първо четене поправките в Закона за противодействие на тероризма. С текстовете родното ФБР за пръв път ще получи възможност за използването на такива специализирани служители срещу терористични организации. Ако това се одобри от НС, ще трябва да пристъпим и към спешно обучение на агенти, уточни пред „Монитор" Георгиев. Той подчерта, че редица държави използват този механизъм, като освен придобиването на информация той давал възможност и за използването на служителите под прикритие като свидетели в бъдещ съдебен процес. В рамките на дебата около законопроекта за пореден път се заформи спор между управляващи и БСП за това доколко допустимо е да се ограничават правата на гражданите с цел опазване на живота им. В крайна сметка „за" законопроекта бяха всики, освен депутатите от БСП и Атанас Атанасов от ДСБ.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |