Китайски дизел за една по-чиста София. Първите седемдесет нови китайски автобуса тръгват по линиите в София. Машините бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова. Те са част от поръчката на "Столичен автотранспорт" за 33.3 млн. лв. без ДДС на 110 нови дизелови машини, спечелена през миналата година от компанията "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Останалите 40 превозни средства са на пристанището в Бургас и ще бъдат докарани до дни, съобщи Фандъкова.
Дизел срещу метан. Настоящата поръчка е за дизелови автобуси, въпреки че предишната беше за далеч по-екологичните 126 метанови машини, спечелена от германската "Ман трак енд бъс" срещу 66.5 млн. лв. без ДДС, осигурени по оперативна програма "Околна среда". Сега процедурата, в която основен критерий беше предложената най-ниска цена, е финансирана със заем от общинската фирма и по думите на кмета на София със спестените пари ще бъде обявен нов конкурс за още 30 автобуса.
Китайските машини притежават най-високия екологичен стандарт в Европейския съюз - ЕВРО 6. Дизеловите двигатели обаче отделят далеч повече твърди частици (което означава сажди) и азотни оксиди от бензиновите, което поставя под въпрос стратегията на Фандъкова за "по-чиста София". Българската столица е на водеща позиция в Европа по замърсяване с фини прахови частици. Не е ясно и откъде е получен сертификатът за ЕВРО 6 на китайската компания - такъв може да бъде даден от лицензирани лаборатории във всяка страна от ЕС и важи за цялата общност. Както показва скандалът с далеч по-утвърдена компания като Volkswagen, подобни тестове невинаги показват точните данни.
Победител след оспорен търг. На обявения през 2014 г. търг участваха 10 компании, сред които такива от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия. До отваряне на офертите стигнаха шест от тях. В крайна сметка поръчката беше спечелена от "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид", която подаде втората най-евтина оферта, с 10 млн. лв. под прогнозната стойност от 43 млн. лв. Единствено турската "Карсан Отомотив Санайи Ве Тиджарет" предложи по-ниска цена - 32.9 млн. лв. През миналата година процедурата беше спряна след обжалване от третия в класирането - "Ивеко Чешка република". Тогава Комисията за защита на конкуренцията реши, че, макар и да дава нисък разход на гориво, китайският автобус е с най-високи енергийни и емисионни разходи сред участниците, което не е в съответствие с ЕВРО 6. Той печели обаче заради комбинацията от ниска цена плюс други фактори като гаранционен срок, разход на гориво, мощност и др. Въпреки това в крайна сметка поръчката беше пусната с решение на Висшия административен съд (ВАС).
Именно по тази причина в края на миналата година организацията "Спаси София" пусна запитване защо основният критерий в поръчката е ниската цена, която е с 60% тежест, а останалите 40% се формират от сбора на точките за другите показатели. Така един китайски автобус излиза около 300 000 лв. без ДДС срещу над 520 000 лв. за тези на MAN от предишната поръчка, работещи с метан.
Журналист от "Икономедиа" посети през пролетта завод на Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. в Китай по покана на "Литекс моторс". Тогава от българската компания обявиха, че нямат общ бизнес с китайския производител. Но от Yutong съобщиха, че оглеждат страната ни като един от вариантите за свой завод в Европейския съюз и ако това стане, ще работят с местен партньор.
И още автобуси. Според директора на "Столичен автотранспорт" Слав Монов останалите 30 превозни средства, които ще бъдат поръчани със спестените средства, ще струват 8.5 млн. лв. без ДДС, т.е. малко над 280 000 лв. на автобус. Фандъкова заяви, че новите 110 машини ще се движат по 9 линии, където постепенно ще заменят 30-годишни превозни средства. В бъдещите планове на общината са и нови 120 автобуса на природен газ, 12 хибридни автобуса и 20 електрически автобуса. Скоро в София започва тест на електробус на китайската фирма. "За три години успяхме да подменим над 50% от старите автобуси на града", заяви Фандъкова.
Бойко Борисов пое и българското председателство на ЕС на ръчно управление. Извънредните ситуации изискват извънредни мерки. Дали заради внезапно приближилото българско председателство на съюза, дали защото всичко в държавата вече се движи само от един човек, но Бойко Борисов се нагърби с още една функция.
Днес правителството е одобрило доклад на министър-председателя, в който се описват промени в механизма по организацията на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз, което ще се случва през първите шест месеца на 2018г. Според доклада Борисов ще бъде Национален координатор за подготовката и провеждането на председателството. Досега тази роля изпълняваше вицепремиерът по координация на европейските политики и институционалните въпроси и министър на образованието Меглена Кунева.
Посоченият мотив е по-ранното начало на председателството, което трябваше да започне през юли 2018г. След като стана ясно, че Великобритания ще напусне ЕС, британците се отказаха от своето председателство, което се падаше през втората половина на 2017г. и така и нашето се измести по-рано. "Необходимостта от силен политически ангажимент и ускоряване на подготовката" е мотивацията Борисов на измести Меглена Кунева, която е основна фигура по подготовката на председателството. Премиерът ще е подпомаган от дирекция "Координация по въпросите на Европейския съюз" в администрацията на Министерския съвет, съобщават още от правителството.
Смята се, че с Борисов начело, организацията ще се радва на "по-ефективна координация при изпълнение на предвидените в Плана за подготовката дейности и по-висока ангажираност на членовете на правителството". Очаква се ролята на Борисов, макар донякъде формална, да доведе до по-активно участие на различните министри, особено заради факта, че повечето са от ГЕРБ.
Стандартната практика в другите страни-членки е премиерът да застане начело на организацията на председателството, като така или иначе има водеща роля по време на шестте месеца. Но начинът, по който постът бе отнет от Кунева, показва че Борисов или не вярва тя да успее да се справи с мобилизирането на останалите отговорни фактори, или не е доволен от случващото се досега.
Източници от екипа на Меглена Кунева обясниха, че подкрепят тази смяна и са настоявали донякъде за нея, особено след като стана ясно, че британците няма да бъдат председатели. Очакват и всички участници в организацията да приемат задачите по председателството по-отговорно, тъй като с изместването по-рано подготовката се усложнява.
Източници, запознати със ситуацията обаче, посочиха пред "Капитал", че решението е било обявено от Борисов на оперативно заседание (което следва редовното заседание) и вицепремиерът е била, меко казано, изненадана от това развитие.
Всички за председателството
В рамките на организацията на председателството има две структури: Националния център по подготовката и провеждането на Българското председателство и Национален щаб. Щабът е по-скоро политическото звено, в него влизат министрите и шефовете на различни агенции. Заместник-председател на щаба е външният министър Даниел Митов.
Центърът пък отговаря за оперативната организация и за негов директор наскоро бе назначен дипломатът Любомир Иванов. Меглена Кунева запазва все пак роля: тя ще отговаря за логистиката и екипа, като ще бъде подпомагана от Националния център.
За инфраструктурата и сградния фонд ще отговаря вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев. Той ще изпълнява задачите си във взаимодействие с главните секретари на Министерския съвет и Народното събрание, както и с изпълнителния директор на "НДК-Конгресен център София" АД.
Координатор за сигурността ще бъде министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова във взаимодействие с началника на Националната служба за охрана. Координатори по отношение на бюджета за председателството, комуникационната стратегия, културната програма и приоритетите и програмата на председателството са съответно министърът на финансите Владислав Горанов, министърът на външните работи Даниел Митов, министърът на културата Вежди Рашидов и вицепремиерът Меглена Кунева.
Започва основен ремонт на тунел „Ечемишка". Нова пътна тапа по магистрала „Хемус" от днес. Започва основен ремонт на тунел „Ечемишка", информира Нова тв. Ще бъдат възстановени облицовката и хидроизолацията, пътната настилка, електрическата и вентилационната инсталация.
Ремонтът ще продължи до края на декември. Дотогава движението ще се извършва двупосочно в тръбата за София.
Остава в сила бедственото положение в село Главан, община Гълъбово. Остава в сила бедственото положение в село Главан, община Гълъбово. Над 2000 декара изгоряха до момента. Огънят все още не е овладян напълно, информира Нова тв. Снощи огънят достигна на 200 метра от къщите. Тази сутрин над селото има гъст дим. Започва и заседанието на кризисния щаб, от където ще вземат решение как да продължат да се борят с критичната ситуация.
Енергийната сигурност на Европа зависи от Турция. Основна причина за предприетия военен преврат, който някои побързаха да определят като „оперетен", игнорирайки платения за него висок кръвен данък от близо 300 жертви и хиляди арести, бе и си остава острото недоволство на почти половината от населението на страната от непрестанното усилие на президента Реджеп Тайип Ердоган и на неговата Партия на справедливостта и развитието за премахване на светската държава и за пълна ислямизация на турското общество.
Но ако мненията за скритите намерения, лансирани от Ердоган, се разминават, то неоспорим факт е огромното геополитическо значение, което Турция играе за енергийното осигуряване на Запада и особено на Европа.
А тази значимост не се свежда до произвежданите от нея нефт и газ, покриващи едва 8 на сто от търсенето на пазара, и до перспективата за откриване и експлоатация на нови въглеводородни находища, а до ключовата роля на страната като функциониращ регионален и международен транзитен център на енергийните суровини.
Това, за което повечето гръцки политици и управляващи не спират да говорят и горещо желаят - за превръщане на Гърция в енергиен хъб, Турция го е постигнала от години. Достатъчно е човек да хвърли поглед върху картата, за да види огромната плетеница от тръбопроводи за нефт и газ и от енергийни потоци, които пресичат Турция.
По-конкретно през сухопътните и морски проливи на Турция преминават ежедневно по 4 милиона барела петрол, количество, което съставлява 4,2 на сто от световното търсене. Около 2,6 млн. суров петрол и нефтени продукти идват от Русия и Казахстан и се транспортират чрез Черно море и проливите на Босфора до международните пазари.
В същото време 1,4 млн. барела суров петрол се превозват през сухопътните тръбопроводи от Азербайджан и Казахстан, а от неотдавна и от Северен Ирак, която тръба стига до пристанище Джейхан, и оттам тези продукти потеглят към европейски дестинации.
Твърде възможно е тези количества да се увеличат в следващите години, тъй като се очаква по-голямо производство от Казахстан, където през 2017 г. предстои да стартира отново добивът от огромното находище Казхаган, а от Кюрдистан се преценява, че ще се появи допълнително производство от нови находища, чиято експлоатация се очаква през 2017-2018 г.
По този начин пристанище Джейхан се превръща в основен експортен и енергиен морски хъб на Източното Средиземноморие. А то се намира едва на няколко морски мили северно от Кипър.
Освен петрола, Турция има амбицията да се превърне и в основна дестинация за пренос на природен газ, след като се изгради огромният тръбопровод ТАНАП, по който в съчетание със строения в момента ТАП, ще може да се пренасят първоначално ограничени количества газ /10 млрд. куб. м., които при определени условия могат да нараснат до 20 мрд. куб. м. годишно/ до европейските пазари.
Тръбата ТАНАП, която представлява една изключително важна енергийна артерия, дълга 1800 километра, и която има капацитет да пренася 40 млрд. куб. м., утре би могла да се използва за пренос на ирански газ до Европа, ако Турция реши да създаде необходимия транзитен режим.
На този фон все още е висящ проектът за строежа на един също толкова голям тръбопровод „Турски поток", по който руски природен газ ще се транспортира през Турция и Гърция до Европа.
За момента между руската и турската страна е договорено единствено изграждането на първата част от газопровода с капацитет 15,75 млрд. куб. м.
Руският министър на енергетиката смята, че този газопровод ще заработи в началото на 2019 г.
Всичко това ясно показва много важната роля, която Турция вече играе не само като основен регионален, но и потенциален европейски енергиен център заради горивото, което ще се пренася през нейна територия.
От тази гледна точка върховен приоритет за Запада представляват установяването на политическа стабилност и постигането възможно най-скоро на условия за сигурност в Турция. Това особено важи и за Европа, чиято енергийна сигурност зависи до голяма степен от Турция.
От тук насетне остава да се види как Ердоган и неговата правителствена партия ще действат занапред и доколко премерен ще е опитът им за ислямизация в интерес на една политическа и икономическа стабилност в страната.
МОН ще се бори с отпадането на деца от училище. Проект на просветното министерство ще се опита да задържи отпадащите от училище деца, съобщава БТВ.
Той ще насърчава и талантливите ученици с допълнителни часове. За целта Европа отпуска 140 милиона лева.
Проектът, наречен „Твоят час", ще достигне до поне 320 хиляди ученици от 1 до 12 клас във всички над 2500 общински и държавни училища. Предвижда се и родители да преподават в час от заниманията, а учителите няма да имат право да използват същите методи и помагала на преподаване, както в редовните часове.
„Искаме да направим образованието по-атрактивно, на децата да им е приятно да ходят на училище", обясни Красимир Киряков, зам.-министър на образованието и науката.
През миналата учебна година от училище са отпаднали близо 4 хиляди ученици. По този показател сме сред водещите в Европейския съюз.
„Твоят час" ще се опита да въздейста върху изоставащите ученици и да ги убеди, че в училище е интересно.
Ще наблягат на български и математиката. Училищата, които обучават най-голям брой деца със затруднения, ще получат най-много пари.
Всяко училище трябва да разработи своя програма, която да е готова до 21 октомври.
Гръцкото море по-евтино наполовина. Българите ще напълнят морските курорти в Гърция през септември. Още в първите дни на месеца всичко е резервирано покрай дните до 6 септември, които съвпадат с почивните за отбелязването на Съединението у нас. Напливът на родни туристи не секва, тъй като летният сезон в южната ни съседка е по-дълъг и времето се задържа по-топло. Качеството на услугите е много по-високо от това по нашите курорти, а цените падат наполовина, дори и повече. Още в средата на август хотелиерите от гръцките острови Тасос, Самос, Лесбос, Хиос и др. обявиха, че от 1 септември свалят цените с 50%. Примерът им е последван и от много други в туристическия бранш на Гърция.
Цените падат не само в хотелите, но и в заведенията край морето. У нас през септември хотелиерите свалят цената с не повече от 20-30%, твърдят туроператори. Драстичното сваляне на цените привлича в Гърция освен българи и много сърби и румънци. Места почти няма, като последно резеврации се правят за края на месеца и началото на октомври. "Имаме наши бази в седем хотела в курортите Аспровалта, Неа Врасна и Ставрос. Легловата ни база, която е около 200 легла, е пълна до 10 октомври с българи. Няма едно свободно място. Цената е много изгодна. Човек за четири нощувки плаща само 65 лева. Толкова ниски цените са и през месец май, когато още не е започнал същинският летен сезон", твърди Васил Ангелов, който е собственик на благоевградска туристическа фирма. За сравнение - през август цената за 5 нощувки на човек бе от 175 до 230 лева в зависимост от категорията на хотела и екстрите, които предлага. В Ставрос комплексите са с басейни, затова е по-скъпо.
В Аспровалта пък се предлага и храна, обяд и вечеря на човек струват само по 8 лева. Идват не само жители от вътрешността на България, но дори хора от Варна и Бургас. В хотелските бази има създадени условия за готвене и нашенците често се възползват от това, за да не харчат пари за хапване в гръцки заведения. Според туроператори голямото предимство е и близкото разстояние до Бяло море, чистите плажове и спокойствието в Гърция, не на последно място - водата е по-солена и действа добре на заболявания на костната система. С всяка изминала година нашенците на лятна ваканция в страната на Омир стават все повече. Хиляди българи отдъхват сред спокойствието, тишината и зеленината на гръцките курорти. Част от българските хотелиери и ресторантьори по Черноморието са готови да намалят цените повече от половина, но това пак няма да спаси сезона. Самите те признават, че каквото могат до 10-15 септември е максимумът на повечето места. Просто климатът е по-студен от гръцкия. Освен това няма спасители по плажовете, концесионерите спират да ги поддържат, дори прибират чадърите. Повечето от заведенията също пускат кепенци още в първите две седмици на септември. В конкуренция се включват и планинските курорти, които също пускат преференциални цени за почивните дни покрай Съединението и Независимостта. Почивките в Пампорово, Банско и Боровец за двойката по четири почивни дни са с 30-40% отстъпка. Специални оферти се предлагат и в балнеоложките центрове Сандански и Велинград.
2075 свлачища дебнат из страната. 2075 свлачища дебнат у нас. Това показва справка на Министерство на регионалното развитие, предоставена на „Монитор". Според информацията на ведомството около 60 на сто от свлачищата са в градове, села и вилни зони. Те са най-опасни за хората и могат да засегнат съоръжения от републиканската инфраструктура. Само от началото на годината новорегистрираните свлачища са 22. Освен това при 17 стари се наблюдава ново активизиране.
Останалите 40% от свлачищата също могат да бъдат рискови, но не пряко за живота на хората или за публичната собственост. Те се намират в земеделски местности и в гористи райони.
Българите в чужбина ще сменят шофьорските си книжки по електронен път. Българите в чужбина ще имат възможност да подновяват изгубена или повредена шофьорска книжки по електронен път. Кабинетът прие днес промени в правилника за издаване на българските лични документи и в Тарифа 3, съобщава bTV. Промените са мотивирани с обстоятелството, че Министерството на външните работи приключи работата си по проекта за внедряване на електронни услуги "Е-консулски услуги", финансиран по Оперативна програма "Административен капацитет" 2007-2013 г. Българските граждани, живеещи в чужбина, ще могат да подават заявления за подмяна на повредено, унищожено, изгубено или откраднато свидетелство за управление на моторно превозно средство с ново свидетелство със същата валидност по електронен път.
Това ще става чрез онлайн форма, която ще намерят на страницата на МВнР. Изисква се обаче да притежават електронен подпис, да имат вече издаден български личен документ в последните 59 месеца преди подаването на заявлението и да са им били снети биометричните им данни. Заплащането на заявените услуги също ще става по електронен път с промените в Тарифа 3.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |