Харманли - столица на бежанци. Харманли се превръща в столица на преселниците. Въпреки протестите на местните именно на територията на бившето поделение в града е изградено и едно контейнерно селище с 400 места. Предстои да се направи и второ, научи "Труд" от депутати. Само преди три седмици в Харманли имаше около 400 преселници в центъра, в момента са 3200 от общо 5568 настанени във всички лагери на територията на страната.
В момента бежанските центрове в страната работят със 7% над капацитета си, съобщи вчера пред радио "Фокус" Димитър Киров, който е началник на дирекция "Качество на процедурата за международна закрила" към Държавната агенция за бежанците (ДАБ). Той увери, че се вземат допълнителни мерки за осигуряване на условия за настаняване въпреки запълнените места.
"Някои от помещенията са оборудвани с допълнителни легла. Освен това агенцията разполага с изградено контейнерно селище с капацитет от 400 души, което при необходимост ще бъде приведено в експлоатация. Предвидено е изграждането и на второ такова със същия капацитет, а именно - още 400 места за чужденците, търсещи закрила", обясни Димитър Киров.
Той добави, че от началото на годината над 10 000 мигранти са напуснали доброволно бежанските центрове, което значително забавя процедурата за получаване на статут, но докато тя тече, чужденците имат право свободно да се придвижват у нас.
На сайта на агенцията за бежанците последната справка за броя на преселниците е от август. Данни за националността на хората в центровете там няма. От отдел "Връзки с обществеността" отговориха на "Труд", че към 3 октомври центърът в Харманли е запълнен 132%.
Междувременно от правителствената пресслужба съобщиха, че председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер е изпратил писмо до министър-председателя Бойко Борисов, в което го уверява, че се очаква тази седмица да бъдат подписани грантовите споразумения по отпуснатите 108 млн. евро от ЕС за овладяване на миграционния натиск по границите на България.
Над 130 българи на ден търсят работа в Европейския съюз. Близо 24 000 българи са използвали европейския портал за професионална мобилност EURES през първата половина на годината, обявиха пред "Труд" от Агенцията по заетостта. Платформата, която предлага услуги в рамките на Европейския съюз и Европейското икономическо пространство, събира на едно място възможностите за работа на Стария континент. Въпреки че не е ясно колко от тях са започнали работа зад граница, по груби сметки това означава, че над 130 сънародници са консултирани за възможностите за реализация в страна членка на съюза.
Проверка на вестника в столично бюро по труда показва, че в момента спешно се търсят наши готвачи с опит и английски език за Швеция и Южна Англия, както и електротехници и електромонтьори за Германия.
200 работни места в сферата на туризма обявиха на младежка трудова борса във Варна работодатели от Австрия, Германия, Великобритания и Швеция. Те търсят готвачи, сервитьори, рецепционисти, камериерки, хора за ресторанти за бързо хранене. Предложението към готвачите за работа в Австрия включва между 1300 и 1600 евро заплата. Британска фирма с 53 ресторанта набира 50 майстори на черпака срещу 7,50 паунда на час.
"Подборът обаче не е лесен, защото освен езиковата подготовка преценяваме индивидуалните качества на кандидата, а на финала има и практически изпит", обясни представител на компанията. Близо 150 редовни и стажантски позиции за висшисти и среднисти предлагаха на борсата кол центрове, инженерни, застрахователни и IT фирми, счетоводни къщи, търговски вериги.
Борисов даде предизборно 223 млн. лв. за образование. Пет дни преди официалното начало на предизборната кампания на ГЕРБ премиерът Бойко Борисов обяви, че в бюджета за следващата година ще има допълнителни 223 млн. лв. за образование, 126 млн. от които ще отидат за по-високи учителски заплати. Новината беше съобщена във вторник в Министерския съвет в присъствието на синдикатите, финансовия министър Владислав Горанов и председателя на парламентарната комисия по образование Милена Дамянова (ГЕРБ), но в отсъствието на образователния министър Меглена Кунева или друг представител на министерството. Увеличението на учителските заплати всъщност беше заявено от Кунева по време на учителския събор, организиран от нейния екип в зала "Арена Армеец" през юни. Тогава Борисов беше отговорил, че чува за идеята от медиите.
Заплати, автобуси, обезщетения
Най-голямото перо от допълнителните средства ще отиде за мотивация на учителите - 100 млн. лв. за учителски заплати и 26 млн. лв. за увеличаване на минималната работна заплата от 1 януари. Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева съобщи пред журналисти в Министерския съвет, че парите ще бъдат разпределени по длъжности и степени в сферата на образованието - както за преподавателите, така и за техническия и помощен персонал. По думите на Такева детайлите ще станат ясни след
разговори със социалните партньори, но според нея "най-високият процент трябва да отиде за увеличение на минималната начална работна заплата и мотивиране на младите учители, които трябва да дойдат от университетите". "По наши изчисления средното увеличение ще бъде 10%", заяви Янка Такева и добави, че в него влизат и работещите в детските градини.
Освен за заплати, допълни средства ще има и за:
- транспорт на учениците (12 млн. лв.),
- обезпечаване на колективния трудов договор (12 млн. лв.) (колективният трудов договор урежда трудовите, социални и осигурителни условия за учителите, които са синдикални членове - бел. ред.),
- увеличение на стандартите за детските градини (11 млн. лв.),
- обезщетения при пенсиониране (9 млн. лв.),
- дейности за деца със специални образователни потребности и ресурсни учители (6 млн. лв.),
- иновативни практики (3 млн. лв.),
- закупуване и поддръжка на училищни автобуси (2.6 млн. лв.),
- български училища в чужбина (1.5 млн. лв.) и
- защитени училища - (318 хил. лв.).
Въпреки че новината беше обявена от Борисов без присъствието на министъра на образованието, по-късно през деня Меглена Кунева припомни ролята си за увеличението на учителските заплати. Тя подчерта, че нуждата от повишаване на парите за учителите е мотивирана от страна на министерството "достатъчно отдавна", за да може да убеди Министерския съвет, премиера и финансовия министър, че това са много важни и необходими средства за българското образование и наука. "Радвам се, че правителството обективира една оценка, която имахме още когато сключвахме коалиционното споразумение - приоритет да бъде образованието", каза тя, цитирана от агенция "Фокус". По думите ѝ това е най-голямото увеличение на бюджета за образование през последните 10 години и инвестиция, която дава най-голямата добавена стойност.
Колко всъщност е бюджетът за образование
България е една от страните, които отделят нисък процент от брутния си вътрешен продукт за образование. За тази година са предвидени 3.1 млрд. лв. по консолидирания бюджет - което е 3.5% от прогнозния БВП. От тях почти 2.2 млрд. лв. са разходи за персонал в сферата на училищното образование. По информация на "Капитал" през 2017 г. тази сума ще бъде 2.3 млрд. лв.
В края на октомври миналата година синдикатите договориха с правителството увеличение на минималната учителска заплата със 70 лв. и така тя стана 600 лв., а средната - 890 лв.
От "от вас научавам" до "основен приоритет"
Когато в края на юни министърът на образованието Меглена Кунева обяви по време на учителския събор в "Арена Армеец", че се поема ангажимент за увеличаване на възнагражденията с 10% от 1 януари 2017 г. - и че е говорено с финансовия министър, премиерът и ведомството на Владислав Горанов изглеждаха учудени. "Аз от вас научавам. Тя (Меглена Кунева - б.а.) може би има резерви в министерството и ще го направи, с мен и с финансовия министър не е говорено по тая тема", категоричен беше министър-председателят. От Министерството на финансите също заявиха официално, че не са водени разговори за увеличение на учителските заплати от догодина.
Близо четири месеца по-късно тонът на премиера по отношение на образованието вече е друг. "Бюджетът е в доста напреднала фаза, направихме разчети с финансовия министър и преценихме, че след като образованието е наш основен приоритет и са поети ангажименти, можем за следващата година да дадем допълнително 223 млн. лв. за образование", заяви Борисов във вторник. Той допълни, че възможността за още средства е дошла от това, че "тази година сме събрали с милиард и 600 милиона повече благодарение на работата на приходните агенции, МВР, ДАНС и прокуратурата". По думите му идеята е да се обезпечи Закона за предучилищното и училищното образование, който влезе в сила от 1 август т.г. Той, обаче, беше приет преди точно една година и разходите по новите дейности е трябвало да бъдат ясни още тогава. Само че тогава избори не се задаваха.
Малко кандидати искат да строят метрото от "Красно село" до "Горна баня". Една от най-големите строителни поръчки - за част от третия лъч на столичното метро, предизвика слаб интерес - основно от местни компании, които вече са работили по изграждането на подземната железница. Двете обособени позиции за общо 178 млн. лв. без ДДС събраха осем оферти - първата пет, а втората три, стана ясно при отварянето им в сградата на общинското предприятие "Метрополитен". Единственият самостоятелен чуждестранен участник е испанско обединение между "Конструктора Сан Хосе" и "Обрас Субтерранеас", познато тук с участието си в търга за тунел "Железница", част от магистрала "Струма". "Конструктора Сан Хосе" е част от Grupo Sanjose, с голям опит в мащабни инфраструктурни проекти по целия свят. Испанците кандидатстват за втората обособена позиция.
Какво се строи
Поръчката е за участък от третия метродиаметър с дължина около 4 км и 4 нови метростанции - от "Красно село" и по-точно от новото депо "Земляне" до кв. "Горна баня". Тя е разделена на две обособени позиции - по две метростанции всяка. Първата е за МС 15 и 16 и два тунелни участъка с дължина 1909 метра, които ще се изградят по открит способ (изкопи). Втората позиция е за МС 17 и 18 и за два участъка с дължина 2056 метра. Те ще се изградят по нов австрийски тунелен метод по подобие на участъка от метрото под бул. "Черни връх" (работи се под земята, за да не се затваря движението). Срокът за изграждане ще е максимум 3 години.
Търгът се финансира от новата оперативна програма "Транспорт", а третият лъч на столичното метро след изграждането му ще свърже "Горна баня" с кв. "Левски". Той е с дължина 16 км и има общо 16 метростанции. Осигурено е финансиране за участъка от "Горна баня" до бул. "Владимир Вазов".
Поръчката
Според условията на търга участниците могат да подават оферти само за една от двете обособени позиции. Първата позиция, която е и по-голяма, предизвика повече интерес и за него оферти подадоха пет обединения. Прогнозната стойност е 92 млн. лв. без ДДС. Тук изненади няма - кандидатите са обичайните участници и победители в търговете за метрото - "Джи Пи груп" (заедно със "Станилов" и др.), "Геострой" и "Пътстрой" (част от "Геотехмин" на Цоло Вутов), "Главболгарстрой" (с испанската "Асигния"), "Евроалианс Геотехника" с Пи Ес Ай и др.
Чрез дъщерното си "Евро алианс тунели" "Евроалианс" участва и за втората обособена позиция - в обединение с "Трейс груп холд" и др. По същия начин са процедирали и "Джи Пи груп", чиято свързана компания "Виа конструкт груп" (регистрирана на същия адрес) е подала оферта за позиция 2. Тя е с прогнозна стойност 86 млн. лв. без ДДС. За нея кандидатстват още испанското обединение на "Конструктора Сан Хосе" и "Обрас Субтерранеас", което ще използва испански подизпълнители - "АудингИнтраеса". "Старт инженеринг" ще са подизпълнители на няколко от участниците, като например обединението на Джи Пи и на "Главболгарстрой".
Критериите за оценка са предложена цена с тежест 48 т. и критерии за качество с тежест 52 т. В показателите за качество влизат срок за изпълнение на обекта, предложение за проучване и проектиране, както и предложение за технология и организация за изпълнение на строителството. Продължителността на поръчката е 3 години.
Проектът
Поръчката е за отсечката от бул. "Овча купел" до "Горна баня" и в него влизат четири подземни метростанции. Проектът е разделен на две обособени позиции, като първата е дълга малко над 2.3 км, а втората - близо 1.5 км. По трасето ще се изградят 4 подземни метростанции (МС) - 15, 16, 17 и 18. Те се намират при "Никола Мушанов" и бул. "Президент Линкълн", после в "Овча купел 1" - при кръстовището на бул. "Монтевидео" и бул. "Западна тангента", и "Овча купел 2" (при ул. "Централна"). Третият лъч приключва в "Горна баня" със спирка, разположена перпендикулярно на околовръстния път. Във втората обособена позиция се включва и жп спирка, част от линията София - Перник.
Кметът на София Йорданка Фандъкова посети германския завод Herrenknech, в който е произведена машината за пробиване на тунели за третия лъч на метрото, съобщиха от Столичната община. Къртицата тежи 1600 тона и носи името "Витоша". Тя трябва да пристигне в България в края на октомври и ще започне работа през февруари 2017 г. С машината ще бъдат прокопани 7 км тунели в централната част на третия лъч - от "Земляне" до театър "Зад канала".
КАТ иска да смени актовете с фишове, за да наказва по-бързо. Броят на нарушенията, за които може да се издават фишове вместо актове, ще бъде разширен. Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), които парламентът ще обсъжда в тази сесия. По този начин в КАТ се надяват да се прескочат тежките процедури по издирване на нарушителите и връчване на наказателните постановления, което ще гарантира по-бързи санкции и по-голяма събираемост на глобите.
Новият режим ще важи за всички нарушения, за които ЗДвП не предвижда отнемане на шофьорската книжка. На практика това значи за почти всички от тях. В момента книжка се отнема само при шофиране след употреба на алкохол над 0.5 промила или друго упойващо вещество, при превоз на пътници без лиценз, при управление на моторно превозно средство без "Гражданска отговорност" или с неплатена глоба. Всички останали нарушения ще могат да се санкционират с фиш. Според МВР това ще става само със съгласието на шофьора. Ако той откаже да получи фиш, ще се пише акт, а след това ще се издава и наказателно постановление. "По този начин се избягва многократното търсене на нарушителя, за да му се връчи постановлението, съкращава се срокът за налагане на наказанието, тъй като фишът се издава на момента в негово присъствие", пише в мотивите към законопроекта. По закон фишът се плаща в 7-дневен срок от връчването му. Има идея глобата да се плати веднага на служителите от КАТ, които да бъдат оборудвани с ПОС-терминали. Иначе фиш може да се плати в банка или по електронен път.
МВР продължава да изпитва проблем с връчването на актове. Почти половината наказателни постановления, изпратени по пощата с обратна разписка, се връщат. На практика те се водят невръчени и не могат да влязат в сила. Законът за административните нарушения и наказания (ЗАНН) предвижда и т.нар. неприсъствено връчване, когато адресатът не може да бъде открит. Наскоро обаче Върховният касационен съд излезе с решение, че този тип връчване не дава гаранция, че шофьорът знае за отнетата му книжка, и затова не може и да бъде съден по Наказателния кодекс, ако бъде хванат в ново нарушение.
За да реши тези проблеми, МВР предвижда в патрулките да бъдат инсталирани принтери. Според ведомството са нужни 278 бройки, чрез които КАТ ще може да връчва на нарушителите актове още на пътя. Така ще могат да се издават и електронни фишове и актове от камерите за контрол на скоростта. Принтерите ще бъдат закупени с пари от Гаранционния фонд, а вчера МВР очакваше решение за отпускане на средствата.
Друга промяна предвижда актът да се обяви на сайта на съответното РПУ, където е съставен, ако нарушителят не може да бъде открит на адреса му. Така той ще се води връчен. Това се прави с текст в преходните и заключителните разпоредби на Закона за движение по пътищата, с който се променя и Законът за административните нарушения и наказания. "В случай че нарушителят не е намерен на посочения от него адрес и не е посочил друг свой адрес пред административно наказващия орган, последният прилага наказателното постановление към преписката и го обявява на интернет страницата си и на таблото за съобщения в сградата по седалището си, като наказателното постановление се счита за връчено от момента на обявяването му", пише в законопроекта.
КФН ще вдига таксите на застрахователи и пенсионни фондове. Идеята на Комисията за финансов надзор (КФН) да се самоиздържа от такси от надзираваните дружества е на път да се реализира. Това стана ясно от думите на новия председател на институцията Карина Караиванова, която вчера обеща на медиите, че ще работи открито и в диалог.
"В началото сме на законодателна инициатива, според която КФН ще се самоиздържа без субсидия от бюджета. Това е възможно, ако комисията се финансира изцяло от надзорни такси. И след проведени разговори с бизнеса имаме подкрепата им за това", каза Караиванова. Идеята вече била обсъдена с представители на инвестиционните посредници, застрахователните и пенсионните дружества.
Бюджетът на КФН за 2016 г. е 10.44 млн. лв. Той се формира от три основни източника. 3.2 млн. лева е субсидията, заложена в тазгодишния бюджет. Постъпленията от такси, които КФН събира за издаване на лицензи, разрешителни и т.н., са близо 5 млн. лв. (за 2015 г.). Отделно от глоби се събират още 2.3 млн. лв.
Ако иска да скъса с бюджетните инжекции, КФН на практика ще трябва да увеличи собствените си приходи, т.е. да вдигне постъпленията от такси с поне 3 млн. лева. Преди десетина дни от Министерството на финансите коментираха, че са запознати с намерението на КФН и че ще го подкрепят, ако поднадзорните дружества са готови да преглътнат вдигането на таксите.
Реакциите на бизнеса и експертите не са еднозначни. Според анализатори нарастването на административното бреме по принцип е вредно, а значително вдигане на таксите може да доведе до проблеми за някои от по-малките компании. За пенсионните дружества има и друго притеснение, свързано с техните приходи. В КФН по-рано имаха намерение да орежат таксите, които компаниите за допълнително пенсионно осигуряване събират от своите клиенти. Според програмата за постепенно намаляване на таксите, ако днес частните пенсионни дружества взимат до 4.5% от всяка вноска, то през 2017 г. процентът трябва да стане 4.25%. През г. 2018 ще паднат до 4 на сто, за да стигнат до 3.75% през 2019 г.
За пенсионните дружества ще бъде тежко, но вноските за осигурените няма да се увеличат, те са фиксирани в закона. Това коментира пред "Сега" шефът на асоциацията на частните пенсионни фондове Никола Абаджиев и добавя: "Разговаряхме с ръководството на КФН и подкрепяме постигането на независимостта й. Сега обаче обсъждаме размера на това повишение, трябва да е оптимално".
"Всички надзорни институции в Европа са независими от правителството и ако КФН иска това, трябва да се самоиздържа. Отдавна искаме независим застрахователен надзор", заяви преди време и председателят на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова пред сп. "Икономист".
Оценки
За стрес тестовете на застрахователните и пенсионните дружества Карина Караиванова каза, че "процесът е в такъв вид, че от наша гледна точка не би следвало да поражда въпроси по отношение на резултатите, които ще бъдат известни до края на годината". Днес КФН ще публикува окончателния списък на компаниите, които ще правят оценките на активите.
Премиер, главен прокурор и двама министри при майка на загинал футболист. 23-годишният Никола Терзиев умира, след като 28-годишният Бейтула Исмаил го блъска с над 200 км/ч на магистрала "Хемус". Веднага след като научава, че сестрата на загиналия млад мъж е публикувала във фейсбук писмо, адресирано лично до Борисов, министър-председателят пожелал да разговаря с майката.
Срещата е била във вторник преди заседанието на Министерския съвет, научи "24 часа" от майката Анелия Терзиева. На срещата са били още главният прокурор Сотир Цацаров и министрите на вътрешните работи и правосъдието Румяна Бъчварова и Екатерина Захариева.
Преди дни сестрата на Никола Терзиев Боряна сподели снимка на брат си като малко момче, на която той позира до Бойко Борисов. По това време Борисов е главен секретар на МВР и двамата се запознават случайно. Премиерът посъветвал Ники да не става футболист, а каратист.
"Ники беше убит преди месец, като служебната му кола бе изхвърлена от пътя от шофьор, карал със скорост над 220 км/ч - близо три пъти над ограничението. На убиеца нито му е повдигнато обвинение, нито е задържан, а може вече да не е и в страната - въпреки свидетелските показания и въпреки полицейския протокол", пише сестрата Боряна.
За часове писмото ѝ бе споделено от над 15 хил. души във фейсбук. Боряна също е била на срещата с Борисов, Цацаров, Бъчварова и Захариева. Те ми обещаха пълна подкрепа и затягане на мерките при смърт на пътя, каза пред "24 часа" майка ѝ Анелия Терзиева.
"Много се зарадвахме, че ни обърнаха внимание", добави и дъщерята Боряна. Всички обещали на семейството безусловна подкрепа, за да бъде наказан убиецът на Ники.
Заради многото смущаващи твърдения на близките на загиналото момче около катастрофата главният прокурор Цацаров е наредил проверка на варненския окръжен прокурор Владимир Чавдаров.
На Бейтула Исмаил дори не му е била наложена мярка за неотклонение Той блъснал Никола на магистрала "Хемус" отзад, като е хвърчал с над 200 км/ч. Терзиев карал служебен фолксваген. Работел като доставчик на храна. Колата на Никола изхвърчала от пътя и се забила в дере. Части от нея проникнали в тялото на младия мъж, който починал от остра кръвозагуба.
Наложило се да режат автомобила, за да го извадят. Още по-шокиращото е, че това не е първата смърт на пътя, причинена от Бейтула Исмаил. Преди години ударил жена на пешеходна пътека и тя починала. Исмаил обаче останал на свобода с условна присъда. Имал забрана да шофира 2 години. През февруари 2014 г. обаче е бил реабилитиран по право.
Това означава, че ако сега бъде подведен под отговорност, няма да бъде съден при условията на опасен рецидив, макар да причинява втора смърт на пътя. Тъй като не е бил пиян, ще се размине с минимално наказание, вероятно дори условно, коментираха юристи.
Премиерът Борисов е обяснил на майката, че ГЕРБ готви промени в Закона за движение по пътищата и ако те бъдат приети, при тежки катастрофи с пострадали и жертви на причинителите ще бъдат отнемани веднага шофьорските книжки. Борисов споделил обаче, че различни лобита пречат на промените.
Анелия Терзиева настояла да отиде лично в парламента, когато промените влязат в зала за гласуване. Пред "24 часа" майката изрази увереност, че след срещата до дни ще има обвиняем за смъртта на сина ѝ. "Нашата битка не е за смъртта на Ники Той си отиде и нищо няма да ни го върне. Искаме да се промени законът, за да има по-тежки наказания за убийците на пътя", каза майката Анелия.
Доволна от разговора с премиера е и дъщеря ѝ Боряна. Тя работи в сферата на маркетинга, поддържа и личен блог. Затова и успяла толкова човешки, искрено и добре да напише посланието си до Борисов. Самият Ники работел като доставчик на храна, играел и футбол. Бил нападател в отбора на Суворово, който се състезава във "В" група. Играел и плажен футбол за "МСК Спартак Варна". С тях станал шампион на България в деня, преди да загине.
Помагал и в семейната ферма за крави, която е основният доход на семейството му. След като загина, варненци излязоха на няколко протеста с искания за строги мерки за войната по пътищата.
Дни след смъртта на Ники починало и кучето му МойКу. "Е, че какво е това име?", попитала го майка му, става ясно от прифила на Анелия във фейсбук. "МОЙто КУче значи, мамо!", отвърнал младежът, който сега разхожда МойКу в Рая.
Машиностроенето в подем, задъхва се за инженери и работници. Българското машиностроене е в подем. През последните 1-2 години износът расте, откриват се нови пазари и работни места. 5% от икономиката идват само от производството на авточасти (Виж карето) Това стана ясно на първия дебат от кампанията на в. "24 часа" и списание ".BG/Иноватор" "Новата БГ икономика".
Форумът бе под патронажа на икономическия министър Божидар Лукарски и със съдействието на ВМЗ, "Арексим", "Сенсата Технолоджи" и Българска банка за развитие.
Принципът "Парите следват ученика" е вреден за средното професионално образование и трябва да се премахне. Това поискаха вчера от управляващите представители на машиностроителни предприятия. Мотивът на фирмите е, че правилото за парите кара сега кметовете изобщо да не се съобразяват с нуждата на местните предприятия от кадри, а насърчават само добре звучащи специалности, с които после учениците трудно намират работа.
Предприятията от отрасъла се задъхват от липсата на средни кадри, а по трудовите борси изобщо не могат да се намерят стругари, фрезисти или заварчици, защото тези кадри рядко остават без работа, казаха директори на фирми. Проблемът е остър дори при инженерните специалисти, подчерта шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев, който е и собственик на ХЕС АД.
"Назначихме наскоро четири завършили инженери, но не ги пуснахме в цеховете, за да не им се смеят хората. Наложи се да наемем специалисти от БАН да ги дообучат. Какво остава за малките фирми, които не могат да отделят такъв ресурс", каза Велев.
Шефът на "Прогрес" АД в Стара Загора Славин Янакиев заяви, че масово завършилите инженери у нас са технически неграмотни и на практика не могат да разчитат правилно чертежи. Той даде и пример с езиковата гимназия в Стара Загора, чиито паралелки се увеличават в пъти за сметка на професионалните училища.
"Не се става богат с търкане на билетчета, а с усвояването на занаят, но това някой трябва да го обясни на подрастващите", каза Янакиев. Количеството на подготвените специалисти също е недостатъчно. През 2015 г. в България икономика са завършили 60 000 млади хора, административни специалности - 20 000, право - 11 400, а машинно инженерство - само 5000 човека, съобщи Васил Велев.
Той настоя социалното министерство да направи бързи реформи, които да спрат трудовата миграция.
Зам.-министърът на образованието Диян Стаматов отчете, че в цялата страна в момента само 4830 ученици се обучават по професии, които са нужни на машиностроенето.
"Към момента обучение има по 14 професии и 33 специалности в 52 професионални училища", каза Стаматов. Най-много деца учат за машинен техник, а най-малко - за техник-металург".
"Дуалното обучение не е панацея за машиностроенето", каза председателят на Браншова камара "Машиностроене" Илия Келешев. Освен тежкия проблем с кадрите той изтъкна, че въпреки успехите на бранша и увеличението на износа има проблеми с руския пазар заради санкциите и спада на рублата.
"Най-големият износител за Русия - "Мадара" Шумен, съкрати няколкостотин души, защото не работи вече с "Камаз" Друго предприятие пък е намалило с 95% производството си по същата причина", изтъкна той. "Минималната заплата в бранша трябва да стане 1500 лева, за да привличаме младите хора", заяви шефът на бургаското "Спартак" АД Кирил Яков.
Проблем според него била ниската все още производителност на труда. Иначе във всички водещи машиностроителни фирми у нас вече се работи с цифрови машини и с роботи - проблемът е, че трябват хора, които да пускат тези машини. Яков призова правителството да отдели от бюджетния излишък 100 млн. лв., с които да се създаде фонд Той ще трябва да финансира професионалната подготовка и повишаването на квалификацията на около 20 000- 30 000 човека.
"Само тогава нашият бизнес ще стане привлекателен за младите", заключи той. Яков изтъкна, че същият проблем с кадрите съществува и в Германия и Великобритания, но заради заплатите там на бизнеса му е по-лесно да привлича хора от нашия регион и от други държави.
Елитните езикови гимназии са ковачници на емигранти. Децата в тях освен език трябва да имат и професионално обучение, казаха от пазарджишката фирма "Механикс груп".
На форума не липсваха и положителни примери. Никола Александров от сливенската ЗММ описа как предприятието заедно с местния техникум е организирало дуалното обучение в чисто нова специалност, която ще осигури нови кадри за завода. Проблем за бизнеса е и че твърде късно реагира когато някъде се закрива професионално училище. Протестите обикновено са постфактум, направиха си самокритика фирмите.
Министърът на икономиката Божидар Лукарски: Имаме 10% ръст на машиностроенето
България е на трето място в класация за най-добра дестинация за инвестиции в производството 10% ръст на машиностроенето е възловото число. Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски при откриване на дискусията на в. "24 часа" и списание "BG Иноватор" "Машиностроене - тихият възход".
През 2015 г. в сектора се произведоха 5% от обема на индустриалното производство и се създадоха около 7,6% от добавената стойност в индустрията. Произведената продукция е за 2,47 млрд. лв.
През 2015 г. оборотът на външните пазари на производството на машини възлиза на 1,83 млрд. лв., увеличението е 3%. За периода 2008-2015 г. износът на машини от България нарасна с 64%.
Автомобилостроенето е един от развиващите се сектори. От януари 2004 г. до октомври 2016 г. са сертифицирани дванадесет проекта в автомобилостроенето с общ размер на инвестициите от 654,8 млн. лв. и предвиждащи разкриване на над 7130 нови работни места.
На България е отреденото трето място в световен мащаб като най-добра дестинация за инвестиции в производството на консултантската компания Cushman&Wakefield (Manufacturing Index 2015).
В топ 10 България изпреварва Литва (5-о място) и Естония (6-о място). Друг отрасъл, който отбелязва значителен ръст на продукцията и износа, е отбранителната индустрия. През последните две години износът и производството на продукти, свързани с отбраната, от български дружества отбелязват ръст от над 60%.
Зорница Русинова, министър на труда и социалната политика: Няма млади хора, които да са техници и инженери
Липсват млади хора, които да се образоват в технически и инженерни специалности, и това носи проблем с кадрите за машиностроенето. Това обяви социалният министър Зорница Русинова на дискусията, организирана от "24 часа" и списание ".BG/Иноватор".
"В машиностроенето през миналата година са заети около 123 хил. души. Основната част - 65%, са със средно образование. Един от важните проблеми е липсата на квалифицирани и мотивирани кадри. Липсата на млади хора, които искат да се образоват в технически и инженерни специалности, за да се удовлетвори нуждата на сектора", заяви Русинова.
"Този месец очакваме второ четене на закона за насърчаване на заетостта. За първи път на областно и местно ниво власт, синдикати и работодатели ще прогнозират за 6 месеца детайлно каква е необходимостта от работна ръка. Това ще ни даде по-добро насочване на инвестициите за обучение", каза още тя. Предстои за първи път с 30 млн. лв. работодателите да направят собствени програми според интереса и технологиите си да обучат персонал като привлекат безработни или неактивни хора, каза Русинова.
Недялка Стефанова, мениджър "Арексим инженеринг": Само в 2 университета се изучават полимери
Само в два университета в България се изучава професията полимеростроене, а в нея е бъдещето на машиностроенето. Това заяви на дебата Недялка Стефанова, мениджър "Човешки ресурси" от смолянската "Арексим инженеринг". Тя попита зам. образователния министър Диян Стаматов каква ще е политиката на ведомството по отношение на средното професионално образование, тъй като в Смолянския регион професионалните гимназии вече са закрити.
"Форумът стана възможен със сътрудничеството на ВМЗ - Сопот, " Арексим инженеринг", "Сенсата- текнолоджи" и Българската банка за развитие. От банката във форума участваха експерти по инвестиционно кредитиране, които бяха готови да консултират бизнеса.
Арх. Любомир Станиславов, директор на "Аутомотив клъстер България": 5% от икономиката ни идва от авточасти
Автомобилостроенето се оказва най-бързо развиващата се индустрия в България. В момента тя дава 5% от БВП, докато само допреди две години приносът ѝ в икономиката бе 3%. Това заяви Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив клъстер България", на дискусия за машиностроенето, организирана от "24 часа" и списание "BG/Иноватор".
В производството на авточасти са заети вече 35 000 души, броят им ще се удвои през следващите години, каза той. Фирмите, произвеждащи авточасти в България, вече достигнаха 110. Според него тези компании трябвало да станат около 250-300 и тогава можем да очакваме привличането на голям западен автомобилостроител.
Станиславов посочи, че двата центъра на тази индустрия в България са Ботевград и Пловдив и те вече са преобразили заетостта. В тези два града безработицата е далеч по-ниска от средната за страната, а средната заплата е по-висока.
В Пловдив например заплатата е по-висока от средната в столицата. Производителите на автомобилни части, както и цялото машиностроене обаче масово се оплакват от липсата на добре подготвени кадри.
Духалката помпа двойно сметката за ток. Почти двойно или със 75-80 лева скача месечната сметка за ток от духалка или маслен радиатор, ако са включени 8 часа през нощта. Това сочат разчетите на енергото. През есента в по-хладни дни, преди да бъде пуснато парното, мнозина предпочитат да затоплят помещенията в дома си с такива уреди.
В най-добрия случай те вдигат сметката с поне с 30 на сто, твърдят от ЧЕЗ България. Нормалното средно месечно потребление на електричество в двустаен апартамент без отоплителни уреди на ток е около 60-70 лева. Заедно с разходите за духалката месечната сметка може да набъбне до 100-120 лева, показа проверка на „Монитор".
Подмяната на старите с енергоефективни уреди е най-добрата инвестиция, тъй като разходът на енергия пада с до 38%. Според професора от Техническия университет в София Никола Калоянов при липса на парно най-добре е жилищата да се отопляват със съвременни климатици, осигуряващи трансформация на енергията над 1 към 3,5 т. е. за един консумиран от мрежата киловатчас ток да получим топлина за повече от 3,5 киловатчаса.
7 фирми искат да контролират строителството на 10 км от АМ „Хемус". 7 са отворените оферти за надзор при строителството на близо 10 км от автомагистрала „Хемус" между Ябланица и Боаза, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
По реда на поскъпването им в деловодството на ведомството бяха отворени предложенията на:
ДЗЗД Надзор АМ „Хемус" 2016, в което участват: „Трансконсулт БГ"ООД, „Логистика 2" ЕООД; „Мотт МакДоналд Лимитид";
ВИА НОРД ДЗЗД, в което са: „План Инвест" Пловдив, „Инфра Инвест" ООД и „Сърч Корпорейшън СРЛ";
„Пътинвест - Инженеринг" АД;
Обединение „Хемус - Ябланица", с участници: „Пътконсулт 2000" ЕООД, „Пловдивинвест" АД и „ИРД Инженеринг С.р.л.";
Сдружение „Хемус - Консулт", в което са: „Рутекс" ООД и „3ТИ /трети/ Проджети Ингенериа Интеграта С.п.А.";
ДЗЗД „Консултанти Хемус 1 - 2016", в което са: „Евроконсулт" АД, „Строл-1000" АД и „ПИ ЕС Консулт" ЕООД;
ДЗЗД „Контрол региони АМ „Хемус" 2016", с участници: „Геоексперт България" ЕООД и „СЖС Чек Републик" ООД.
Бъдещият изпълнител ще трябва да изготви комплексен доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект със съществените изисквания към строежа, извършване на технически контрол по част „конструктивна" и упражняване строителен надзор при изготвянето на технически проект и строителство (инженеринг) на АМ „Хемус", в участъка между Ябланица и Боаза, от км 78+500 до км 87+800.
Прогнозната стойност на обществената поръчка е 1,6 млн. лв.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |