16% ръст на туризма, а само 130 деца учат за сервитьори. Туристическият бранш ще може да наема чужди работници от държави извън Европейския съюз за срок от 90 дни, за да попълни празните работни места за сезона. Това обяви социалната министърка Зорница Русинова на дебат за кадрите в туризма, организиран от "24 часа" в партньорство с "МЕТРО България" и министерството на образованието.
Форумът бе част от националната кампания на "24 часа" "Учи, за да работиш".
Промените в наредбата и закона за трудова миграция вече са одобрени от правителството, обясни Русинова пред десетки представители на туристическия бизнес.
"Най-важното е, че имаме по-добра координация с всички институции и по-бърза писта по отношение на разрешителните, както и на разрешителните за сезонна заетост до 90 дни", каза министърката. Тези нови правила ще важат при наемане на работници от трети страни. Досега наемането на чужденци можеше да става най-малко за едногодишен срок и това правеше практиката неудобна за бизнеса.
Бързото обработване на документите на сезонните работници обаче не отменя задължението на работодателите от сектора да докажат, че в България няма подходящи работници за съответното работно място, преди да поискат разрешително за внос на кадри.
За първи път социалното министерство е предвидило 30 млн. лв. за т. нар. гъвкава схема за обучение и заетост. В нея 50 души могат да се обучават едновременно по готварство и сервитьорство, съобщи още Русинова.
Всички фирми ще могат да кандидатстват от началото на следващата година и да стартират проекти преди началото на сезона, ангажира се тя.
С финансирането ще могат да се наемат безработни, регистрирани в бюрата по труда, да ги обучават в неактивната част на сезона и да ги ползват като работна ръка в активния. До момента, преди да бъде назначен на работа, служителят трябваше да е преминал докрай обучението си, когато е по схемите за квалификация и преквалификация. Тези обучения обикновено са по 6 месеца или година и това правеше бързата подготовка на работници за туризма невъзможна.
30-те милиона лева за финансиране на гъвкавата схема са по програмата за развитие на човешките ресурси и ще осигурят обучение за 5000 безработни и 2100 заети лица. Проектите могат да са с бюджет от 20 000 до 391 166 лв.
Схемата е иновативна, защото работодателите за първи път сами ще определят периода, в който да работят или учат новоприетите лица, обясни министър Русинова. Работодателят ще може да започне квалификацията на работника, след което за няколко месеца да го назначи. След края на сезонната заетост пък обучението ще продължава.
Това бил най-полезният подход, тъй като по този начин се подпомага бизнесът, каза Русинова. А подпомагането му явно си струва.
Над 6 млн. чужди туристи са посетили България през тази година, това е с 16% ръст спрямо 2015 г. Ако към тях се прибавят и българите, общият брой на туристите ще надхвърли 8 млн., заяви на дебата министърът на туризма Николина Ангелкова. За първа година има и огромен ръст в т. нар. крила на сезона (така в бранша наричат месеците преди и веднага след сезона - б.р.). За април и май средно ръстът е с по 20% за всеки месец, отбеляза Ангелкова. Спрямо 2006 г. пък тазгодишният ръст е с 40%.
"Малка и бедна България подготвя кадри за богата Европа. Това е фактът в момента", каза Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Липсват около 14 000 души за туризма, каза Рагин и заяви, че туристическият бизнес търси готвачи от Армения и Грузия, а рецепционисти - от Украйна. Той поиска регламентация на т. нар. сини и зелени карти, с които у нас да се наемат чужди работници.
Андре Токев: Децата у нас учат за готвачи, после за инженери, а накрая карат такси
В България няма изграден работен път на един кадър. Когато започне едно дете или юноша да е готвач, то не знае какво го очаква в следващите 15 години. Може да учи за готвач, после да учи за инженер и накрая да работи като таксиметров шофьор.
В Германия например, където съм завършил, имам магистърска степен за главен готвач. Там отиваш, работиш между 8-10 години, трупаш опит, ставаш главен готвач и си избираш дали да си в кетъринг, дали в хотел, в "Мишлен" или авторски ресторант.
Тук в България няма тази визия. Аз ходя в училището в Банкя да представят идеята, но те не я възприемат. Това разказа един от най-известните готвачи у нас Андре Токев.
Това ни е проблемът, не сме тясно специализирани, а сме експерти във всичко, каза Токев и обясни: "Кадрите трябва да се специализират и да следват ясен кариерен път. Ставам готвач, на 55-60 г. нямам тези сили да работя 15-20 часа и отивам да преподавам."
"Откакто се върнах преди 15 г. в България, се боря за развитието на готвачите. Със съвместните усилия на много колеги направихме така, че професията готвач да е на високо ниво", каза още той.
Ще отнемаме звезди на хотели, които газят правила, туристът гласува за качество
През цялото лято всички 4- и 5-звездни хотели в България са били запълнени 100%. Това означава, че и чужденците, и българските туристи търсят качествен продукт. Това заяви министър Николина Ангелкова на дебата, организиран от "24 часа". По-късно при обсъжданията тя не скри, че е много възможно да бъдат отнети звезди на няколко 4- и 5-звездни хотела, които не спазвали изискванията за този вид категория. Ангелкова не посочи имена, но каза, че застрашените се броят на пръстите на едната ѝ ръка.
"Трябва да бъдем категорични, че за да има по-нататъшен ръст, качеството на продукта трябва да е на високо ниво", заяви министърката. От януари до юли приходите в туризма са за 1,7 млрд. евро, което е с 15% повече спрямо 2015 г. Сега основното предизвикателство е да се надгради постигнатото, като се насърчат инвестициите в материалната база и кадрите, каза Ангелкова.
В туризма е нужен качествен персонал, за да продължи растежът. Ангелкова припомни още, че по данни от World Travel and Tourism Council за 2015 г. броят на директно заетите в туризма у нас е над 92 хил., но основен проблем остава липсата на целогодишна заетост в сектора.
Сред проблемите е и фактът, че за 20 г. в България са направени инвестиции за около 18 млрд. евро в изграждане на материална база, а във вузовете със специалност "Туризъм" са подготвени едва 12 хил. специалисти. Остър недостиг има в изпълнителските позиции - пикола, камериерки, сервитьори, рецепционисти, бармани, почистващ персонал и пр.
От друга страна, чувствителен дефицит се забелязва и за специализирани кадри, за нови и т.нар. редки специалисти (за голф, гурме, спа услуги и др.) "Важна стъпка напред в преодоляването на тези проблеми бе създаването на Междуведомствения съвет за кадрите в туризма, в рамките на който всички ангажирани институции търсят дългосрочно решение на проблемите", подчерта Ангелкова.
Към него вече функционират четири тематични работни групи: програми за обучение; възможности за стажове и квалификация; трудова миграция; кариерно развитие и социални аспекти.
Борисов: Изборът на ректор на Медицинския университет е скандален и непрозрачен. С 263 гласа ректорът на Медицинския университет в София проф. Вихра Миланова беше свалена от противниците си, които стоят зад бившия ректор проф. Ваньо Митев, на тайно заседание на общото събрание вчера. Журналисти не бяха допускани. В киносалона на Военномедицинска академия, който е бил нает през месец август, се събраха 320 души, като необходими за кворума бяха 267. Защо още през август, се питаха пред залата някои от поканените? Отговорът е, че в този период е започнал одитът на 8-годишното управление на ректора Ваньо Митев и той самият е започнал в този период да събира подписи от деканите за сваляне на своята наследничка, посочена и подкрепяна при избора ѝ от самия него. Академикът е бил недоволен, че тя е предоставяла информация за неговите управленски действия на Министерство на образованието.
Самата ректорка не дойде на закритото за медии общо събрание, свикано от председателя му проф. Генчо Начев. Според организаторите те поканили проф. Миланова, но тя не се явила.
Изпълнителният директор на Александровска болница доц. Костадин Ангелов пък беше изгонен от събранието, разпознат като вероятен враг на Ваню Митев. Близо 4 часа заседаваха делегатите при закрити врата, но към 17 часа беше ясно името на избрания, който всъщност беше единственият, спряган за поста - проф. Виктор Златков. До юни той беше директор на Майчин дом. Изкара 2 мандата, но не се кандидатира за трети.
Един от първите коментари бе на премиера Бойко Борисов. "Поради появилата се в медиите информация за избирането на нов ректор на Медицинския университет в София искам категорично да заявя, че нямам абсолютно никаква роднинска връзка с въпросния човек. Нещо повече, намирам избора му за скандален и непрозрачен. Който ме познава, знае добре, че от повече от 30 години не съм имал никакъв контакт с въпросната фамилия", коментира той във фейсбук.
Заседанието се проведе въпреки препоръката на вицепремиера и министър на образованието Меглена Кунева то да се проведе едва като бъдат решени по безспорен начин всички въпроси, свързани с легитимността му и след като бъде гарантирана законосъобразността на взетите от общото събрание решения.
Скандалът тресе медицинския университет от лятото, след като одит на Министерството на образованието и науката установи множество нарушения, сред които фрапиращи суми в рамките на четвърт милион лева за екзотични командировки на бившия ректор акад.
Ваньо Митев, изплатени хонорари на него, съпругата му и двете им дъщери, закупен луксозен джип със средствата на вуза и др. Журналисти не бяха допуснати до заседанието, а и почти никой не пожела да разговаря с тях, вероятно изпълнявайки заповед.
Охрана с униформа на факултета по дентална медицина не допускаше никого без покана за общото събрание. Засилено беше и полицейското присъствие пред входа на киносалона на ВМА. Полицаите стояха от началото до края на форума.
След приключването на общото събраниеделегатите излязоха от друг вход, за да избегнат среща с медиите.
Начинът, по който се проведе заседанието на общото събрание на Медицинския университет - София - с охрана, с извеждане принудително на негови членове, въпреки че имаше висяща процедура във ВАС и в пълното медийно затъмнение, е напълно неприемлив, заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева.
Тя поясни, че правомощията на министъра в условия на академична автономност са малко, но ще ги употреби докрай. Първо, ще направим проверка на общо основание за начина, по който е проведено събранието в МУ - София. И второ, започвам сериозен разговор със съвета на ректорите за академичната автономност, каза още Кунева и допълни, че не може да допусне да се слагат петна върху репутацията на висшето образование в България.
"Противоречията подронват авторитета на лекарите и на образователната система в областта на медицината. Явно има боричкания, но има доста неща, които трябва да се изяснят за предишното ръководство на университета." Това коментира проф. Христо Деянов, който не беше делегат на общото събрание, но беше дошъл във ВМА да види колеги.
"Проф. Митев беше ректор 2 мандата и вероятно одитът, който беше назначен, е открил разни неща, които трябва да се установят дали са така. Ако са така, както одитът казва, тогава наистина има нарушение. Щом в университета има толкова много пари, вероятно има и някои нарушения, но това не значи, че този човек е лош", каза още проф. Деянов.
В съобщение от проф. Вихра Миланова се казва, че днес тя ще представи "всички факти по незаконосъобразността на провелото се на 11 октомври 2016 г. Общо събрание на МУ - София".
Големите сделки с ток на борсата: Високи такси и неясни количества. Дългосрочните сделки за електроенергия трябваше да са възможни на новата борса от началото на октомври. Търговията не започна, а новият срок е краят на месеца. Извън забавянето по-големият проблем е ще има ли предлагане: нито един от трите големи производителя - АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица-изток 2" и Националната електрическа компания (НЕК), не е наясно какви количества енергия ще задели за платформата. Досега и трите държавни компании диктуват правилата на свободния пазар, където продават енергия за около 1.3 млрд. лв. годишно през собствените си онлайн системи. Целта на новата платформа е да ограничи този монопол, защото през годините имаше съмнения за някои от сделките. Търговците на ток обаче са с нисък интерес към борсата, тъй като тя ще налага високи такси и няма яснота за предлагането.
Подготовка за старта
Платформата за дългосрочни договори трябваше да заработи от началото на октомври (от януари борсата работи, но само за краткосрочни сделки), но засега няма яснота кога точно ще се случи това. Изпълнителният директор на държавното дружество Константин Константинов коментира само, че това трябва да стане в рамките на този месец, но според търговци няма логика това да се случи преди средата на ноември, когато приключва годишният планов ремонт на АЕЦ "Козлодуй".
Освен това споразуменията с производителите за количествата, които ще могат да предоставят на новата платформа, все още не са факт. От ТЕЦ "Марица-изток 2" коментираха за "Капитал", че в момента извършват анализ на производствените си възможности и това какви количества и за какви периоди ще може да предоставя на тази платформа. "Този анализ ще определи дали дружеството да запази определени количества за търгуване и през собствената си платформа", посочват оттам.
Подобен е и отговорът на АЕЦ "Козлодуй", която също е в процес на регистрация на платформата. "С оглед настъпващите промени в пазарните условия АЕЦ "Козлодуй" подготвя актуализация на пазарната си стратегия с цел максимално използване на всички търговски възможности за реализация, включително и чрез новата платформа на Българската независима електроенергийна борса (БНЕБ)", посочват оттам. От НЕК не бяха открити за коментар.
До миналата седмица в БНЕБ все пак са получени над 15 заявления за участие в новия борсов сегмент, коментираха оттам. В същото време на проведеното преди дни обучение за работа с платформата са участвали само пет фирми, което според търговци показва слабия интерес към предлаганата възможност.
Колко ще струва
Основна причина търговците да не са ентусиазирани от новата възможност, която борсата предоставя, са борсовите такси, които не са конкурентни на други подобни платформи за търговия. Например брокерската платформа TFS, която работи и в България, предлага с до 2-3 пъти по-ниски такси за търгуваната енергия, посочи Мартин Георгиев, председател на Асоциацията на търговците на електроенергия в България (АТЕБ). Това се вижда и от презентация на сайта на самата борса, в която е направено сравнение между цените на различни оператори. Там се вижда, че при ТFS таксата за участие е нула, докато тази на българската борса е 6 хил. евро. Годишната такса, която БНЕБ е определила, също е двойно по-висока - 10 хил. евро. В допълнение с още две такси, които се начисляват върху сделките, то за всеки мегаватчас търговците трябва да плащат допълнително 0.05 евро, докато при TFS е 0.03 евро.
От презентацията се вижда, че БНЕБ предлага най-висока такса и в сравнение с още шест борсови оператора, които работят в региона (виж таблицата). В същото време в презентацията се посочва, че при увеличаване на търгуваните обеми таксите на българската борса могат да бъдат намалени. Това обаче едва ли е достатъчен стимул за търговците да плащат повече за една и съща услуга.
Основните недостатъци
Освен високите такси новата платформа има и други недостатъци, смятат търговците. Един от тях е, че реално борсата няма да гарантира изпълнението, коментира председателят на Асоциация свободен енергиен пазар Соня Кадиева. На това мнение е и Мартин Георгиев от АТЕБ: "Борсата няма да има централизирана роля, само ще намира енергия, без да гарантира изпълнението на сделките". За сравнение, когато с централите се сключват директни договори, доставката на електроенергията е гарантирана. По думите на Георгиев друг недостатък е, че борсата няма клирингова къща, която да управлява експозициите на фирмите, и участниците трябва сами да поддържат отделните депозити.
Проблем е и че борсата може едностранно да променя правилата. Затова от асоциацията са предложили подобни промени да стават с одобрението на КЕВР.
Притеснително изискване е и това за 100% авансово плащане на сделките, което, изглежда, не е отпаднало, въпреки че правилата за сключване на дългосрочните сделки бяха обсъдени със сектора. От борсата обаче поясняват, че това важи само за покупко-продажба на енергия за определени часове през следващия ден. "Във всички останали случаи всеки инициатор на сделка сам преценява дали да изиска, или предложи авансово плащане", допълват оттам.
В същото време обаче Соня Кадиева коментира, че на други подобни платформи няма авансово плащане, а лимити на търгуваните количества.
Това, което все пак се е променило в правилата, са сроковете за подписване на споразумения след сключване на сделките и сроковете за обезпечителни действия, коментираха от борсата. Вече съществува и механизъм за анулиране на вече сключена сделка, ако това е станало поради техническа грешка. Променен е и размерът на гаранционните обезпечения за участие от 150 на 75 хил. лв.
Накратко - пазарните участници все още гледат скептично дали борсата ще заработи ефективно. Това настроение може да промени само БНЕБ - като осигури количества (дори не само от трите държавни централи) и като облекчи максимално правилата за сключване на сделки.
"Доместина" привлече 1 млн. лв. от инвеститори. Компанията за професионално почистване "Доместина" е привлякла нова инвестиция от 1 млн. лв. Средствата са предоставени като заем, който може да се конвертира в дялово участие, от двама настоящи и един нов инвеститори. Привлеченото финансиране ще се използват за разрастване на пазара в Полша, където "Доместина" стъпи преди седем месеца и вече зае водещо място в столицата. От следващия месец компанията навлиза в още пет големи града там. Ако моделът се окаже успешен, предприятието планира да го приложи и в други европейски страни.
Финансирането
Новите средства са осигурени изцяло от бизнес ангели. Двама от тях са настоящи инвеститори - старши вицепрезидентът на Metro Group Вероника Пунчева и съоснователят на "Телерик" Светозар Георгиев, които увеличават дела си. Към тях като нов инвеститор се присъединява и друг от създателите на "Телерик" - Васил Терзиев. От компанията не уточниха как е разпределена сумата между инвеститорите.
Средствата се предоставят под формата на convertible - заем, който е конвертируем в дялове в даден бъдещ момент. "Това е малко популярен модел в стартъп средите и се прилага за бизнеси, които се очаква значително да пораснат", обясни единият от създателите и изпълнителен директор на фирмата, Владислав Симов. Конкретният дял, който инвеститорите ще придобият, се определя към момента на конвертирането, тъй като в момента не се знае бъдещата му стойност.
Заем за растеж
"Доместина", която предлага услугите си през собствена платформа, ще използва средствата за разрастване на пазара в Полша, където навлезе през февруари тази година. "В рамките на седем месеца се превърнахме във водеща компания във Варшава, при това там имаме конкуренция, а цените ни са по-високи", каза Симов. Той уточни, че в полската столица работят още пет стартъпа в дигитална среда. По думите му полският потребител използва много повече мрежата, като транзакциите в дигитална среда там са с годишен оборот от 6.4 млрд. евро. За сравнение, обемът в България е 315 млн. евро.
Според Симов успехът на "Доместина" на този конкурентен пазар се дължи на модела на компанията. "Ние например предлагаме 4-часови посещения във фиксирани часови блокове, много сме гъвкави към нуждите, имаме абонаменти и т.н. Полските конкуренти вече започнаха да ни копират", каза той.
С новата инвестиция компанията бърза да "затвори" полския пазар, като навлезе в петте големи града - Гданск, Гдиня, Сопот, Краков и Вроцлав. Във всичките тях дейността започва на 1 ноември, като клиенти могат да бъдат както физически лица, които търсят фирма за почистване на дома, така и компании. Там ще се прилага нов оперативен модел - членство, като всеки член ще може да предлага по един нов член на месец. В различните градове ще има леки модификации според спецификата на местния пазар. "Това е агресивен и много рисков нов модел, който може да се окаже и неуспешен", призна Симов. Целта на проекта е да се валидира механизмът за отваряне на нови пазари. "Ако се окаже успешен, планираме да покрием цялата територия на Полша и да навлезем и на други пазари в Европа", каза той.
Платформа за бизнеса
В България бизнесът също се разраства, като освен почистване на домове компанията вече предлага и почистване на офиси чрез платформата Domestina@work. По думите на Симов за тази услуга по-лесно се намират работници, въпреки че и там вече се усеща недостиг. Липсата на работна ръка е един от основните проблеми на компанията, която бързо расте. Затова наскоро е въведено ново решение. "Започнахме да правим пакети за хора, работещи в чужбина, които искат да се върнат в България и ние им осигуряваме работа тук", обясни той.
"Доместина" започва бизнеса си за професионално почистване на домове преди две години и половина като стартираща компания с финансиране от Launchub. Основният й актив е платформата, чрез която се осъществява връзката между клиентите и помощниците, които извършват почистването. "За това време на пазара все още не се чувстваме стабилни", казва Симов. Въпреки това заради технологията си наскоро компанията е получила оферта за закупуване на дял с план за последващо изкупуване, но я е отхвърлила. Това на практика е второто предложение от създаването на бизнеса.
Адвокатите пак си вдигат минималните хонорари. Адвокатите вдигат част от минималните си хонорари и въвеждат минимални прагове за поредица от дейности, за които досега нямаше такива. На 13 октомври Висшият адвокатски съвет (ВАдС) ще разгледа на извънредно заседание промените в Наредба №1 за минималните размери на възнагражденията. Това е тарифата, под която адвокатите не могат да слизат при договаряне за предоставяне на услугите си.
Промените са предложени от работна група и от председателя на ВАдС Ралица Негенцова. В мотивите им пише, че промените се налагали заради инфлацията, адекватното заплащане, достойнството на професията, предвидимостта на пазара на услуги, избягване на вредни практики в различните съдилища при определяне на адвокатски възнаграждения, настъпили изменения в националното и общностното законодателство.
Промените са основно в две части. В първата се предлага вдигане на част от досега действащи минимални адвокатски възнаграждения. За устен съвет и съдебна или административна справка минималният хонорар става от 20 на 30 лв. Същата сума ще се плаща и за консултация за медиация. Минималният хонорар за писмена консултация се вдига от 40 на 60 лв. За молба за отказ или възстановяване на българско гражданство ще се взима най-малко 300 лв. вместо досегашните 200 лв. Променя се и тарифата при съставяне на писмен договор, нотариални актове за собственост, продажба, замяна, дарение, ипотека, извънсъдебна спогодба, както и за извършване и съставяне на акт по обстоятелствена проверка на база цената на съответния договор или акт. Сега в тези случаи при интерес до 1000 лв. минимумът е 50 лв., а ще стане 70 лв. За учредяване на кооперативно сдружение хонорарът се променя от 250 на 400 лв., а за регистрация на фондации минимумът става от 350 на 400 лв. Правят се промени и при хонорарите за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с определен интерес възнагражденията. При интерес между 100 000 и 1 000 000 лв. минималният хонорар е 3530 лв. плюс 2% за горницата над 100 000 лв. Ако интересът е над 10 млн. лв., минималното възнаграждение ще е 111 530 лв. плюс 0,5% за горницата над 10 млн. лв.
Въвеждат се и редица нови дейности, за които ще има минимален праг на цената им. Например най-малко 1500 лв. ще струва за изготвяне на документация за процедури по Закона за обществените поръчки, за тръжни и конкурсни документации по законите за държавната собственост, за общинската собственост, за концесиите. Въвежда се минимален хонорар за представителство, защита и съдействие по дела за поставяне под запрещение - 500 лв., както и при производства по Търговския закон по иск на съдружник или акционер срещу дружеството - 800 лв. Въвежда се и минимум и при делба на земеделска земя - 300 лв.
Като нова дейност с минимален хонорар е записано и процесуалното представителство, защитата и съдействието по дела за съществуване или унищожаване на договори, за сключване на окончателен договор - не по-малко от 600 лв. Пак нови са минималните възнаграждения по дела по български документи за самоличност - 400 лв., както и по дела по Закона за подпомагане на земеделските производители - 500 лв. Предвиден е минимум при процесуално представителство по производства по Закона за убежището и бежанците.
Предвижда се възнагражденията за процесуално представителство да се дължат за всяка инстанция, включително и при връщане на делото за ново разглеждане. Освен това хонорарите при няколко иска са за всеки един от тях поотделно. С промените е предвидено и да се взима отделен хонорар при всяка фаза на делбата - при процесуално представителство по такива дела.
Въвеждат се и минимални хонорари за изготвяне на жалба до Европейския съд по правата на човека в Страсбург или до Съда на Европейския съюз в Люксембург - 1200 лв., като тук не се включва процесуалното представителство. Не по-малко от 300 лв. ще се плаща на адвокат за жалба по Закона за обществените поръчки, писмен отговор, възражение по такава жалба без процесуално представителство пред Комисията за защита на конкуренцията или Върховен административен съд. Същата сума е и за изготвяне на възражение пред контролиращ орган или жалба до съд по финансови корекции по проекти, свързани с разходване на европейски средства или оперативни програми.
В действащия Закон за адвокатурата е записано, че адвокатът в кръга на работата си има право да заверява преписи от документи, които са му предоставени във връзка или по повод защитата на правата и законните интереси на негов клиент. Пред съда и органите на досъдебното производство, както и пред всички други органи те имат силата на официално заверени документи. С промените в наредбата е предвидено да се плаща на адвоката за заверяване на преписи - 3 лв. за първа страница и по 2 лв. за всяка следваща. В мотивите към промените изрично е посочено, че това заверяване не препятства достъпа до квалифицирана правна помощ и не ограничава хората сами или чрез лица, натоварени от държавата с удостоверителна функция, да заверяват преписи от документите и книжата. Когато го прави адвокат, трябва да се заплаща и трудът, и отговорността, смятат адвокатите.
С измененията за първи път се въвежда и възможността за слизане под минималните хонорари, когато става дума за клиенти като болници, социални домове за деца, хора с увреждания или възрастни хора. В тези случаи може да се договарят възнаграждения под минимума, заложен в наредбата.
Българите още бъркат кредитната карта с дебитна. Българинът все още няма навик да ползва кредитната си карта вместо портмоне - за плащане на всекидневни разходи. Всъщност у нас този банков продукт си остава слабо разпространен - на 100 души се падат едва по 12 кредитни карти, докато има страни като Испания, където покритието е 97 на сто, т.е. броят на картите е почти колкото населението. В Румъния обаче съотношението е точно като нашето - 12 на сто, а в Полша е 15 на сто. Това стана ясно на семинар, организиран от финансовия портал "Моите пари" и банка ДСК.
Хората, които нямат кредитна карта, дават различни обяснения: 11% намират лихвите за високи, 4% смятат, че годишната такса е прекалено голяма, 7% признават, че са кандидатствали, но банката не ги е одобрила, показва проучване на "Моите пари", проведено миналия месец. Най-много от нямащите обаче - 34%, казват, че не се нуждаят от тази услуга. 25 на сто просто не желаят да задлъжняват, а 2% обясняват, че живеят в малък град или село и няма къде да ползват пластиката.
Хората, които имат кредитни карти, плащат с тях сравнително рядко и обикновено прибягват до тях за по-едри покупки. 36% ползват кредитна карта между 1 и 5 пъти месечно, всеки четвърти плаща с пластиката дори по-рядко от веднъж месечно, а има и 3%, които никога не са я пускали в употреба. В България на човек се падат едва по 2.53 плащания годишно с кредитни карти, в Полша трансакциите на човек са 8.22 за година, а в Испания - 26, което е 10 пъти повече от българския резултат, коментира Пенчо Савов от ДСК банк.
Изследването разкрива, че много българи все още не са наясно какво е гратисен период и кога започва да се олихвява усвоената сума. Например 14% не знаят, че кредитната карта е измислена като алтернатива на кеша, бъркат я с дебитна и я ползват за теглене на пари в брой. А в тези случаи няма гратисен период и лихвата започва да тече веднага. На практика само 43% от анкетираните са "в час", че периодът, в който не се начислява лихва, важи за плащане на покупки през ПОС терминал или чрез интернет, но не и при взимане на пари от банкомат или от касата на банката.
Как българинът избира? Интересно е, че сред хората, които вече имат кредитна карта, само 8% са търсили ниска лихва или нисък ГПР - годишен процент на разходите, включващ лихвата и таксите. 12% са взели решение най-вече заради дългия гратисен период или заради изгодната годишна такса. Всеки 10-и е направил избора си заради предлаганите бонуси и отстъпки. 14% са се изкушили от промоция, а най-много - 23%, са хората, които са се снабдили с кредитна карта по предложение на банката.
Прави впечатление, че една трета от анкетираните правят покупки с кредитна карта за над 500 лева месечно. На второ място са хората с разходи между 200 и 500 лева - те са 26%. А цели 41% усвояват скромни суми от лимита - под 200 лв. месечно.
Да имаш и да нямаш
38% от участвалите в анкетата все още нямат кредитна карта, посочи Иван Стойков от "Моите пари". В същото време 25% ползват две и повече пластики. Проучването показва също, че образованието има значение - сред притежателите на кредитни карти висшистите са над 70%, а само 2% са с основно образование. И още един любопитен факт - над една трета от ползващите кредитни карти се намират в София.
Вируси повалят по 6 500 души на ден. Вирусни инфекции повалят 6,5 хиляди души на ден. Това показват официалните данни на Националния център по заразни и паразитни болести. В момента болни са всеки 62-ма души на 10 000 население. Според статистиката по 45 000 души се заразяват на седмица и почти 6,5 хиляди души на ден. Най-много са болните в Габрово, Стара Загора, Кюстендил, Силистра и Ловеч.
„Не става въпрос за епидемиологична ситуация, но разболяваемостта се е повишила", обясни пред „Труд" доц. Атанас Мангъров, който е завеждащ на детското отделение в Инфекциозна болница в София.
Вирусите, които върлуват из страната, са от типа ентеро- и аденовируси. Заболяването протича с температура, повръщане, диария и кашлица и продължава по около 1 седмица, като най-тежко е през пърите 4-5 дни. „Най-важно е отначало да не се яде тежка храна. Трябва да се пият и много течности, за да не се дехидратира болният", обясни още доц. Мангъров. По думите му няма смисъл от тъпченето с лекарства, защото симптомите отшумяват от само себе си.
Инкубационният период, в който се проявяват неразположенията от момента на заразяването, е около 1 седмица. Болният продължава да разпространява вируса, докато има висока температура.
По думите на доц. Мангъров усложнения настъпват в 10 до 20 на сто от случаите. За да не се стига до тях, болните трябва да стоят вкъщи и да се грижат за себе си. Специалистът уточни, че инфекцията може да се превърне в бактериална едва след шестия ден и чак тогава трябва да се прибегне до антибиотици.
Единственият начин да се предпазим от заразяване е да не посещаваме места, където има много хора, и да поддържаме добра лична хигиена, поясни доц. Мангъров.
Харчим още 150 млн. евро за електронно управление. Още 150 млн. евро ще бъдат изхарчени за електронно управление. Това бе потвърдено при представянето на концепцията за развитие на електронното управление за периода 2016-2021 г. Презентацията бе направена лично новоназначения шеф на новата Държавна агенция "Електронно управление" Росен Желязков .
Според неговия план до 2021 г. с въвеждането на е-услуги постигне спестяване на 1,1 млрд. лева годишно. Това ще се случи чрез намаляване на консумативи и съкращаване на излишни чиновници.
В момента администрацията предоставя 2312 вида услуги, действат и 924 регулаторни, лицензионни и разрешителни режими. Според Желязков с електронизацията на администрацията много от тези услуги и режими може да се окажат излишни.
Около 480 услуги се очаква да бъдат електронизирани приоритетно до 2021 г.
"Важен ангажимент на агенцията са информационната сигурност, киберсигурността и киберустойчивостта", подчерта Желязков.
ББР: Заемите за бизнеса се увеличиха с 254 млн. През последните месеци се наблюдава известно оживление при отпускането на нови кредити. Към края на юни кредитите към нефинансови предприятия са на стойност 32,9 млрд. лв., като това е увеличение с 254 млн. лв. спрямо края на март, се посочва в доклад на Българска банка за развитие. Кредитите за домакинства са на стойност 18,3 млрд. лв., което е увеличение от 203 млн. лв. Добрите резултати от проведената проверка на качеството на активите на банките ще увеличи готовността им да увеличат своята експозиция към фирми и граждани, като се има предвид, че и търсенето на заеми също нараства през последните месеци, посочват от ББР. Въпреки оживлението на кредитния пазар на годишна база общият размер на кредитите за фирмите все още отбелязва спад от 2,9%, а този за домакинства регистрира намаление от 1,6%. Но още през следващите месеци се очаква кредитите към фирми и домакинства да надхвърлят обема на отпуснатите заеми година по рано, пише в доклада на ББР.
Делът на необслужваните кредити с просрочие над 90 дни намалява и към края на юни той е 14,5%, което е близо до дела на необслужваните заеми в края на 2011 г. Продължава процесът на спад на лихвите по кредити и депозити, посочват още от ББР. Тенденцията започна през 2012 г. като особено силно се проявява между 2014 г. и 2016 г. През този период лихвите по новите фирмени кредити намаляват почти два пъти - от около 9% (края на 2011 г., началото на 2012 г.) до 4,5-5% (в средата на 2016 г.).
Рекламираме вино в Китай и Япония. Реколтата от грозде тази година е много добра и винопроизводителите очакват да налеят в бъчвите над 160 млн. тона вино. Това е с 10 млн. тона повече от миналата година, коментира Галина Нифору, председател на Българската асоциация на винопроизводителите, в която членуват над 30 елитни изби у нас. Тя припомни, че 90% от родните винопроизвдители вече имат собствени лозя. Това им осигурява качествено грозде, пълен контрол по пътя на виното - от лозовия масив до бъчвите, и все по-радушен прием на международните пазари.
От няколко години Българската асоциация на винопроизводителите работи по един проект с находчивото название "Новите вина на антична Тракия". Неговата цел е промотиране на българските вина с деклариран географски произход в най-големите световни пазари - Китай, САЩ, Япония, и постигане на достойна цена за техните качества, поясни шефката на асоциацията Галина Нифору. При средна цена от 1,2 евро за бутилка, на която се търгуват българските вина в страните от Европейския съюз, при износа в най-бързо развивиащия се пазар - китайския, наши изби са постигнали средна цена 7 евро за бутилка, добави със задоволство Галина Нифору.
3800 камери бдят над училища и забавачки. Над 9100 видеокамери следят за реда по площади, улици, както и в училища и около забавачките в страната. Това показа прочуване на „Монитор" по данни, предоставени от общините и училищата. 3600 от видеоочите следят за нередности около и в школата и детските градини.
Точно 2326 общински камери дебнат за вандали, крадци и всякакви нарушители в София. Под наблюдение са над 355 важни точки в града, сочи справка на Столична община, изготвена за „Монитор". Точно 239 са училищата и детските градини, които са опасани с видеоочи. Така родителите могат да са спокойни за хлапетата, защото освен стаите те следят и коридорите и входовете. Вече година общинските камери ловят джебчийките пред Централна гара, Лъвов мост и около Женския пазар, а освен това те се грижат и за спокойствието на гражданите около джамията, където се струпват бежанци и има оплаквания от хора. Под строго наблюдение са и 49 подлеза - на Централна гара и на автогарата, „Ботевградско" и „Цариградско шосе", бул. „България" и др. Целта е да се опазят ремонтираните подлези от вандали, които драскат стените, крадат решетките и чупят осветлението. Камери вече са монтирани около Националния стадион „Васил Левски". Те са свързани с полицията и от няколко месеца дебнат за нарушители по време на мачове. Видеоустройства са инсталирани и в зоологическата градина, както и около НДК.
В системата за контрол вече са включени над 39 парка и детски площадки. Кадрите от всички видеокамери отиват в общинския дежурен център за 24-часово наблюдение. Видеонаблюдението намали десетократно сигналите за инциденти, обясниха от общината. От началото на годината общинските камери са засекли над 173 кражби или нарушения. Дисковете със записите са предадени на полицията и в момента се работи по тях.
Видеонаблюдението в Септември пък не пожали преди време и кандидат за кмет. Благодарение на видеокамера, монтирана пред общината той бе спипан да краде рози от градинката отпред. Устройството бе запечатало как неуспелият мургав мераклия за управленския пост изтръгва цветните насаждения от общинските лехи и му бе наложена глоба за хулиганската проява.
Преди месец вицепремиерът и вътрешен министър Румяна Бъчварова поиска МРРБ да финансира изграждането на видеонаблюдение в 39 града. Финансовите средства според МВР биха могли да дойдат по европейската оперативна програма "Региони в растеж", в която има приоритетна ос за осъществяване на мерки, свързани с обновяването на градската среда и осъществяване на мерки за интегриран градски транспорт.
В същото време голяма част от изградените от местната власт системи за видеонаблюдение в отделни общини нямат връзка с районните полицейски управления и ефективността им не е на добро ниво.
"В тази връзка в МВР бе подготвена заповед, с която са утвърдени Насоки за определяне на местата за изграждане на системи за видеонаблюдение и на минимални и функционални и технически изисквания към системите", посочи тогава Бъчварова.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |