ЕС и Канада поетапно ще отворят пазарите си. Европа и Канада ще търгуват и инвестират свободно помежду си. В неделя в Брюксел беше подписано Всеобхватното икономическо и търговско споразумение (СЕТА) - след седемгодишни преговори и преодоляна в последния момент спънка от малкия белгийски регион Валония. Европейският съюз доказа пред света, че въпреки сложната си структура може да постига общи решения. А това дава основания да се очаква, макар и след време, подобна сделка и с много по-големия партньор - САЩ.
Споразумението трябва да премахне близо 99% от митата между ЕС и Канада и да увеличи двустранната търговия с 20%, както и да стимулира инвестициите. Това ще стане плавно - първо с ратификация от Европейския парламент, а после и от депутатите от близо 40 национални и регионални парламента в ЕС, което се очаква да приключи за 2 години. В най-добрия случай премахването на мита може да започне в началото на 2017 г., а за някои мерки са предвидени преходни периоди между 3 и 5 години.
За България това означава шанс за повече износ и привличане на инвестиции. Двустранната търговия сега е символична (виж таблицата), инвестициите - почти отсъстващи, така че в бъдеще това може да се промени. Другата ключова промяна е, че канадските компании ще могат да съдят българската държава в специално създаден арбитраж. При сегашната пробита съдебна система в страната опасността от разходи по такива дела може да се окаже стимул за нейната промяна. И не на последно място - споразумението беше използвано от политиците тук, за да се ускори падането на визите към Канада.
Какви са ползите за Европа:
- Премахване на почти 99% от канадските мита; още в началото това може за освободи 400 - 500 млн. евро на европейските вносители годишно (за внос на текстил например митата сега стигат до 18%)
- Участие в обществени поръчки в Канада не само на федерално, но и на ниво провинция и общини; никога досега фирми извън Канада не са допускани до подобни конкурси, а там обемът на средствата е два пъти по-голям от този на федерално ниво; канадските поръчки ще се съберат на един сайт, за да бъдат улеснени средните и дребните компании от ЕС
- Производителите на мляко и млечни продукти, вино, алкохол, плодове и зеленчуци и преработени храни могат да изнесат повече според това доколко ЕС ще отвори тези сектори за канадците. Повече от два пъти може да са висококачествените сирена например.
- Защита на храни от ЕС с "географски индикатор" като сирене рокфор или оцет балсамико от Модена - общо 143 конкретни продукта; Канада се ангажира да няма канадски генерични версии на тези храни
- Премахва се двойното тестване и сертифициране, особено за дребни и средни предприятия. Това засяга основно електроуреди, електроника, радиооборудване, играчки, измерителни уреди и машиностроителна техника; подробностите ще се изясняват - дали това няма да прави определен орган на ЕС за предназначените за износ за Канада стоки
- Запазване стандартите на ЕС за безопасност - на здравето, на потребителските права и околната среда; канадският внос трябва да отговаря и на регулациите в ЕС за ГМО продукти или третирано с хормони говеждо например
- Взаимно признаване на професионални квалификации като архитекти, счетоводители и инженери; съответните организации от двете страни на Атлантика ще трябва да се договорят как да стане това, а правителствата да му придадат законова форма
- Улеснено прехвърляне на персонал от двете страни по СЕТА за временна работа в ЕС и Канада, т.е. европейските компании ще могат да използват свои служители за дейността си в Канада, включително за поддръжка
- Разширен достъп до канадския сектор на услуги и инвестиции; фирмите от ЕС ще ползват предимства и осигурен пазарен достъп до сектори като екологични услуги, телекомуникации, финанси - както на национално, така и на провинциално ниво; ЕС защитава от канадците всички свои публични услуги
- Канада се ангажира да защити по-добре авторските права и интелектуалната собственост, включително като приравни своите регулации и закони към европейските, включително за защита на патентите на фармацевтични стоки от ЕС и подсилване на граничния контрол срещу внос на имитации и фалшификати.
Защита на инвестициите
Системата за защита на инвестициите и уреждане на спорове между компании и правителства е една от най-критикуваните клаузи в споразумението. Според критиците му с идеята за арбитражни комисии може да се злоупотребява от международни корпорации, способни да влияят на определянето на екостандарти или трудови права например. В СЕТА се казва, че се гарантира правото на правителствата да регулират, обещава се използване на независими съдии и повече прозрачност. За целта се създава не само нова съдебна система за инвестициите (Investment Court System или ICS), но и съвместен механизъм (Joint Interpretative Instrument), който допълнително ще изяснява спорните моменти.
ICS ще е публична система, а не основана на ad hoc трибунали, с независими съдии, назначени от ЕС и Канада. Тя ще работи само за компании с явни собственици, но не и т.нар. shell или mailbox компании, представени само от адвокатска кантора или пощенски адрес. "В никакъв случай публична институция няма да може да бъде принуждава да променя закони или да плаща глоби", се казва в обяснението, разпространено от Европейската комисия.
От Брюксел изрично подчертават, че тази система все още се обсъжда от различните правителства в ЕС и няма да влезе в сила в началото на прилагането на СЕТА. Именно тази система бе едно от несъгласията на белгийската провинция Валония да даде одобрението си. Компромисът, който тя прие, е да има призив в крайна сметка по споровете между компаниите и правителствата да се изказва и Съдът на ЕС в Люксембург, но това е само пожелателно.
Какво се очаква
Привържениците на СЕТА твърдят, че търговията между двете страни от сделката ще се увеличи с 20%, като годишно икономиката на ЕС ще се разшири допълнително с 12 млрд. евро (13 млрд. щатски долара), а на Канада - с 12 млрд. канадски долара (9 млрд. щатски долара).
Това е първото подобно споразумение на ЕС със страна от Г-7 и Европа се нуждаеше от постигането му в момент, когато Великобритания - една от големите икономики, реши да напусне съюза след 43 години членство, а икономическият растеж е ограничен от бавни темпове и изчерпване средствата на монетарната политика за стимулирането му.
СЕТА се възприема като платформа за преговорите по Трансатлантическия търговски и инвестиционен договор (TTIP) със САЩ. Плановете бяха те да приключат пред края на мандата на президента Барак Обама на 20 януари 2017 г. Но сега и двете страни признават, че това е невъзможно да се постигне и разговорите ще продължат със следващата администрация в Белия дом.
България е на четвърто място по най-лоши пътища из ЕС. България попада сред петте страни - членки на ЕС, с най-некачествена транспортна инфраструктура. Това показва доклад на Европейската комисия, който разглежда и класира състоянието на транспортния сектор в различните държави от съюза. Цялостният рейтинг за българската транспортна инфраструктура е "сравнително нисък".
По-лоши пътища има само в три други държави: Латвия, Малта и Румъния. Добрата новина е, че в миналогодишния доклад сме били на предпоследно място, следвани само от Румъния, но тази година сме изпреварили две от страните. Съвсем леко подобрение се забелязва в инфраструктурата на въздушния транспорт и пристанищата. Според изчисленията в доклада годишният разход, свързан с транспорта, на глава на населението през 2014 г. е бил 600 евро.
Лоша инфраструктура, по-малко време в задръствания
Българската транспортна инфраструктура във всяка от категориите - пътища, железопътен, въздушен транспорт и пристанища - попада в топ пет на най-зле развитите.
Освен че сме на четвърто място по лоша пътна инфраструктура, пристанищата ни също са под средното ниво на Европейския съюз и в тази класация сме предпоследни, като единствено румънците са получили по-нисък резултат.
Българските летища и служби, които обслужват въздушния транспорт, са се подобрили, но пак сме едва на 25-о място сред 28 държави. Железопътната инфраструктура се е влошила според данните от доклада спрямо миналата година. Тогава Полша е била след нас, но тази година ни е изпреварила по този показател.
От друга страна, според проучването на ЕК пазарът на железопътния превоз на товари в България е сред най-отворените за конкуренция из ЕС: конкурентите на основния оператор имат пазарен дял от 48.8%, третия най-висок в ЕС.
Броят на смъртните случаи по пътищата на глава на населението в България е 98 - най-високият в ЕС, като се е увеличил от предишните две години. През 2014 г. броят им е бил 91, а през 2013 г. - 83. Последни сме и по удовлетвореност на потребителите от железопътния транспорт. Потребителите обаче са по-доволни от въздушния транспорт - по този показател сме на 10-о място от 28 държави. На шесто място сме по неудолетвореност от градския транспорт.
Годишно българските шофьори прекарват 30.37 часа в задръствания, което е съвсем малко под средното за ЕС. Делът на енергията от възобновяеми източници в потреблението на транспортни горива е също малко под средното за ЕС - 5.3%. За сравнение, шампионът в категорията - Финландия, е с 21.6% дял.
Лидерите в класациите са на запад
Като цяло транспортната инфраструктура е най-добра в Холандия, Швеция, Германия и Австрия.
В категорията за пътна инфраструктура Холандия е на върха на класацията за втора поредна година, следвана от Франция. Останалите страни в топ пет са Австрия, Португалия и Дания. Германия е чак на осмо място. Холандците са първенци и в още две инфраструктурни категории: пристанища и въздушен транспорт. Железопътната инфраструктура на Франция пък е най-добрата в ЕС, следвана от финландската и холандската.
Европейският анализ на транспорта
Данните в така наречения Индекс на транспорта в ЕС сравняват постиженията на страните членки в общо 30 категории, свързани с транспорта. Целта на годишния доклад, изготвен от експерти в Европейската комисия, е да се идентифицират сферите, в които са необходими приоритетни инвестиции и действия. Освен това има за цел да покаже как вътрешният пазар в ЕС в областта на транспорта се задълбочава и да насърчи преминаването към мобилност с по-малко емисии. Индексът се публикува за трета поредна година.
Въпреки стимулите студентите в търсени от бизнеса специалности намаляват. Приемът на студенти във важни за българската икономика специалности като математика, физически и химически науки, животновъдство и др. се срива в сравнение с миналата година, въпреки че повечето от тях бяха обявени за приоритетни. Стимулиращите мерки на кабинета за определени професионални направления като математиката пък откровено се провалят. Това показват данните за реалното изпълнение на одобрения от правителството план-прием в държавните висши училища у нас за академичната 2016/2017 г., предоставени от просветното министерство на "Сега".
Изключително важно направление като физически науки например е загубило половината си студенти. Ако през 2015 г. в него общо във всички държавни вузове у нас са учили 309 студенти, което е било 68% реализиран прием, то през 2016 г. кандидат-висшистите по физически науки се стопяват до 180 души, или 58% изпълнение на отпуснатите бройки (и то, при положение че отпуснатият план-прием е двойно по-нисък). Драстичен е сривът и при друго значимо направление, обявено отново за приоритетно - транспорт, корабоплаване и авиация. Тук тази година ще учат само 815 души, което е едва 55% изпълнение на одобрените бройки. Миналата година приетите в това направление са били 1405 души, или 84% изпълнение.
Нисък е бил интересът и към животновъдството - 72% реализиран прием за 2016 г. (161 приети студенти) срещу 94% изпълнение през 2015 г. (212 приети студенти), както и към горското стопанство - 77% изпълнение през 2016 г. (279 души) срещу 91% (329 души) през м.г. Металургията също губи бройки - тази година приетите студенти са 57 (60% изпълнение), докато м.г. те са били 61. Макар и малко, намаление има и при студентите по педагогика - за разлика от миналата година, когато у нас кандидат-учителите са били 2670 души, или 99% реализиран прием, през тази година те са 2666 души, или 96% прием.
Данните показват спад и на студентите по математика. Тази специалност получава от държавата по-висока субсидия - през 2016/2017 г. вузовете получават бонус от бюджета в размер на 2000 лв. за всеки студент, приет над миналогодишната им бройка. От 171 души през м.г. обаче кандидат-математиците у нас се топят до 157 души, т.е. спадът в процентно съотношение е от 59% на 52%. Мерките на кабинета, изглежда, са проработили за другото направление, за което също вузовете могат да получат по 2000 лв. за привлечен студент - комуникационна и компютърна техника. Тук намалението на реализирания прием е от 91% на 88%, но реално броят на студентите се увеличава от 2381 на 2540, т.е. държавата ще трябва да даде по 2000 лв. за 159 младежи от това направление. Увеличение има и при третото направление с подобен бонус - информатика и компютърни науки, в което тази година ще учат близо 2000 студенти при 1733-ма през м.г.
Сред приоритетните направления, които са успели да привлекат повече студенти от м.г., се открояват тези от областта на изкуствата - музикално и танцово изкуство, театрално и филмово изкуство, изобразително изкуство и теория на изкуствата. По-висок е процентът на реализирания прием в направленията медицина, фармация, филология, енергетика и др., макар че при доста от тях реалният брой на студентите намалява в сравнение с м.г. - както поради намаления план-прием, така и заради по-малкото кандидат-студенти у нас като цяло. Ако през 2015 г. у нас са били приети близо 50 хил. студенти, то година по-късно те се стопяват до 42 758 души.
Любопитно е, че при икономиката процентът на изпълнение на приема се увеличава от 86% на 93%. Реално обаче тук ще учат малко над 7385 души при 9824 души през м.г. Спад има и при другата специалност с насищане на кадри - администрация на управление - от 3244 студенти през м.г. на 2208 студенти през т.г.
Отличници
С изцяло реализиран прием могат да се похвалят 7 висши училища у нас. Медицинските университети в Плевен и Варна, Минно-геоложкият университет, НСА, НХА, УНСС и УниБИТ са сред отличниците, които са успели да привлекат толкова студенти, колкото им е отпуснала държавата. Вузове с реализиран прием, близък до 100%, са още МУ-София, МУ-Пловдив, НАТФИЗ, НМА, ТУ-Габрово и др. Софийският университет е приел 5335 студенти, или близо 84% изпълнение, при 5868 студенти през м.г. (85% изпълнение). Най-назад в класацията с най-ниски проценти изпълнение на приема са Висшето строително училище "Л. Каравелов" (55%), Висшето транспортно училище "Т. Каблешков" (67%), УАСГ (67%), ХТМУ (63%), Стопанската академия (72%) и др.
Депутатите узаконяват по-високата глоба за пътник без билет в София. Общините вече ще имат законно право да определят сами глобите за нередовни пътници в градския транспорт. Това беше гласувано в края на миналата седмица с промените на Закона за автомобилните превози (ЗАП), приети на първо четене в парламента.
В сега действащия текст на закона е записано, че пътник, който пътува без билет или друг документ, се наказва с глоба от 10 лв. в населените места. В Столичната община обаче от 1 юни с увеличението на билета от 1 на 1.60 лева глобата също беше вдигната - от 10 на 40 лева. Според юристи това таксуване на нередовен пътник е абсолютно извън рамките на закона.
"След като в закон е уредена административнонаказателна отговорност за "пътуване без билет", т.е. без превозен документ, недопустимо е с наредба на общински съвет да се въвеждат нови състави на административни нарушения, невизирани в закона. Това противоречи на основен принцип в административнонаказателното право и на чл. 2, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания", коментира адвокат Валентина Каменарска. Още след въвеждането на новите цени в София тя възрази срещу нарушението. Сега депутатите са на път да разрешат законово тази неуредица, според която в момента столичното кметство е очевиден нарушител. Това обаче означава, че ще "развържат ръцете" и на други общини да си вдигат глобите за гратисчиите.
Заедно с това парламентът дава възможност на инспекторите на ДАИ да доказват нерегламентираните превози. Те ще имат право да вземат свидетелски показания от пътниците. "Знаем за колите и малките бусове, които уж тръгват в същата посока и уж возят на цената на билета на обществения транспорт, но не издават документ", каза Димитър Горов от БСП в подкрепа на промените. При проверките ДАИ ще може да доказва, че има нарушение, когато шофьори превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават пари.
Шефът на транспортната комисия Настимир Ананиев обяви, че санкциите не са насочени към споделеното пътуване между приятели, а са срещу нелоялната конкуренция и сивия сектор. Според предложенията ще се увеличат глобите за "превозвачи" без лиценз. За първо нарушение те се вдигат от 1500 на 2000 лв., а за второ нарушение стават 4000 лв.
Рекордно голям бюджет догодина. Повече пари за здравеопазване, образование, МВР, отбрана и европроекти. Това са акцентите в бюджета за догодина, който ще гледа правителството в понеделник на извънредно заседание.
Предвижда се още ръст на доходите и запазване на данъците, което да е съчетано с намаление на безработицата до 7,3% през 2017 г. Лидери по процент на увеличение сред министерствата са регионалното и транспортното - с 20-22% повече от тази година.
Ръстът на парите за образование е малко над 9%
Допълнителните средства спрямо 2016 г. ще са 230 млн. лв. За реализиране на приоритетите ще се изпълняват интегрирани мерки и действия за гарантиране на равен достъп до качествено образование и професионална подготовка и растеж, основани на знанието и науката. Ще се привличат и млади учители в системата на средното образование.
С почти половин милиард се увеличават социалните и здравните плащания, докато разходите за пенсии скачат с 250 млн. лв. В сектора на здравеопазването приоритетни остават спешната медицинска помощ, електронното, майчинското и детското здравеопазване, лечебните заведения за болнична помощ, както и лекарствената политика. За целта са планирани малко над 3,2 млрд. лв.
Рекордните 1,23 млрд. лв. ще е бюджетът на МВР догодина. Той е със 100 млн. лв. повече в сравнение с 2016 г. С 10 млн. до 107 млн. лв. е увеличен и бюджетът на ДАНС. Нарастването за Държавна агенция "Разузнаване" е 3 млн. лв., а на НСО - с 4 млн. лв. С 20% по-висок бюджет ще получи съдебната система - 565 млн. лв. Намаление обаче има при парите за земеделското министерство.
Общо 400 млн. лв. повече в сравнение с тази година ще струва издръжката на чиновниците догодина.
В петък съветът за тристранно сътрудничество одобри трите бюджета - на държавата, на НОИ и на НЗОК, както и промени в Кодекса за социално осигуряване. Окончателните цифри на бюджета ще станат ясни, след като бъде приет и от парламента.
Двете приходни агенции трябва да съберат 2,4 млрд. лв. повече, а разходите е планирано да нараснат с 2 млрд. лв. Постъпленията от данъци и осигуровки се залагат с почти 8% повече.
Около 600 млн. лв. се очакват от концесията на летище София и от старта на толсистемата.
Най-голям е ръстът на разходите за Националния фонд, т.е. тези, които са свързани с европроектите. Там увеличението е с 1,5 млрд. лв. Следват ги парите за отбрана, които са с около 700 млн. лв. повече, но за 3 г. до 2019 г. Допълнителни средства отиват за закупуване на нови изтребители и патрулни кораби.
Фискалният резерв към края на годината не трябва да пада под 4,5 млрд. лв., каквото е ограничението и в момента. БВП прескача 100 млрд. лв. до 2019 г. В доклада към изпълнението на бюджета е записано още, че съотношението държавен дълг към прогнозния БВП се очаква да бъде около 25% към края на 2019 г.
Финансовият министър е планирал за газовата връзка с Гърция 215 млн. лв. и 261 млн. евро гаранции за кредити за студенти и докторанти.
През 2017 г. брутният вътрешен продукт ще стигне 92,4 млрд. лв., а през следващите две съответно 97 и 100,5 млрд. лв. Икономическият ръст леко ще се забави - до 2,5%, но през следващите две години ще се ускори до 2,7%. Бюджетният дефицит ще бъде нисък - 1,4%, планира финансовият министър. И ще се свива през следващите 2 години - съответно до 1% през 2018 г. и до 0,5% през 2019 г.
Макрорамката на бюджета е разчетена при валутен курс на долара спрямо еврото от 1,121. Цената на петрола през 2016 г. бе ревизирана на 43,6 долара за барел при очаквана 39,7 долара според пролетната прогноза.
Максималният размер на държавния дълг към края на 2017 г. не може да надвишава 23,9 млрд. лв., е записал министър Горанов. Това означава, че най-големият му размер, който може да бъде поет догодина, е 1,2 млрд. лв. Няма обаче да се поема нов външен дълг, тъй като буферът в бюджета, който остава от тази година, ще позволи изплащането на еврооблигациите за 950 млн. евро, чийто падеж е в средата на 2017 г.
В рамките на текущата бюджетна година Министерският съвет може да проведе преговори и да сключи с Банката за развитие на Съвета на Европа споразумение за заем в размер до 200 млн. евро за съфинансиране на проекти.
Доходите нагоре с 5,8%, инфлацията - 1,5
Финансовото министерство е заложило в бюджета увеличаване на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2017 г. на 460 лв. И планира този размер да се запази за 2018 и 2019 г., което е ръст от около 5,8%, който ще изпревари очакваната инфлация от 1,5%.
Средномесечният доход за получаване на помощи за дете за 2017 г. е 400 лв. Месечните помощи са: за едно дете - 37 лв., за две - 85 лв., за три деца - 130 лв., за четири - 140 лв., и за всяко следващо с 20 лв. отгоре. За близнаци е 75 лв., е предвидено в проектобюджета. Размерът на еднократната помощ при раждане е: за първо дете - 250 лв., за второ дете - 600 лв., за трето дете - 300 лв., за четвърто и всяко следващо дете - 200 лв.
Финансовият министър е планирал от догодина за дете с определени 90% увреждания да се плащат 930 лв. Ако увреждането е от 70-90% - 490 лв., от 50 до 70% - 420 лв., и под 50% - 350 лв.
Борисов: Борим се за еврокомисар по екология или регионално развитие. Трябва ни еврокомисар на екологията или на регионалното развитие. В тези два сектора България има най-голяма нужда и ще гледаме да се преборим. Така премиерът Бойко Борисов отговори кой ще заеме мястото на Кристалина Георгиева, която става шеф на Световната банка. "Първо ще говоря с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер да видя какви са възможностите. Вече имаме най-високия пост, който българин заема в Световната банка. Това е много мощна институция и присъствието на Кристалина Георгиева там също е от полза за страната", заяви Борисов. Той допълни, че Георгиева си е изпълнила ролята и европейските средства за България са завишени от 12 на 15 милиарда евро.
Веднага след освещаването на новата църква "Св. Архангел Михаил" в Асеновград, Борисов пое към Пловдив. Той мина по обновения булевард "Васил Априлов" и разгледа новия зоопарк. "Той ще е рай за децата. Нужен е период на адаптация за животните, които сега ще населим, а напролет ще го отрием", обяви премиерът в присъствието на кмета Иван Тотев. 4,4 млн. лева струва зоологическата градина, която е с 23 хабитата и е над 40 дка. В момента се изгражда клетка за тигъра. Борисов увери, че той ще бъде доставен от София. Тежал 260 кг и е на 3 г. "Разкошен е. Кметът ходи, гледа го, гали го. Уникално животно", заяви Борисов. На въпроса как ще се казва звярът, министър-председателя отсече:"Тотев".
Премиерът съобщи, че догодина по това време ще има нова магистрала Пловдив-Асеновград. Двулентовият път от 20 км, по който стават много катастрофи, ще бъде удвоен.
"Нямам неизпълнени обещания. Имаше един, който ми ги броеше, но като видя, че нямам нито едно разминаване, спря да ги отчита", допълни Борисов. И уточни, че в сряда ще бъде избран изпълнител за пътя Пловдив-Асеновград. "Ако няма обжалване, стартираме. Догодина по това време ще има магистрала. Заделили сме 27 милиона лева", каза той. А до 1 декември щял да приключи основният ремонт по пътя Асеновград-Пампорово.
Борисов даде картбланш и на преместването на авиомузея от Крумово в Пловдив. Той увери, че е осигурил финансиране. 10-те хиляди експоната ще бъдат изложени в бившия корпус "Тактическа авиация".
"Не съм броил колко църкви и манастири сме ремонтирали, нито новопостроените. Има кой да ги брои", каза той. Митрополит Николай отбеляза, че Борисов е първият държавник, който усилено подпомага ремонтирането на стари храмове и строи нови. Владиката му връчи икона на "Св. Архангел Михаил". Същия дар поднесе и на Симеон Сакскобургготски.
Патриарх Неофит пък благослови асеновградчани и всички българи. "Бог да ви дава здраве, успехи и ангелска сила във вашия живот", каза негово светейшество.
„Музейни бойни машини" купуваме от американци. Порочна схема е заложена и за закупуването на нови бронирани машини за Сухопътни войски, предупредиха висши военни. След като стана ясно, че условията за изтребители са така направени, че се дава предимство за придобиване на американските F 16 втора ръка, вчера офицери предупредиха, че се подготвя сходна сделка и за бронираните машини. Очаква се стойността на проекта за БТР-и да е около 1 млрд. лв.
Лобистки интереси обаче са наклонили везните към "Гардиън-М1117 ", модел от началото на 80-те години на миналия век, за който експерти твърдят, че е като музеен експонат. Участници в мисията ни в Афтанистан разказаха, че въпросните машини били свалени от въоръжението на американците заради недостатъчно надеждната защита срещу взривове и мини. В момента се ползвали от Националната гвардия и военната полиция в САЩ.
Инвестиционният проект за бойните машини още не е внесен за гласуване в парламента, но министър Николай Ненчев уверил членовете на комисията по отбрана, че параметрите за сделката вече са готови. Според работния вариант на проекта става въпрос за 238 бронирани бойни машини. Очаква се Министерството на финансите да даде зелена светлина на предложението.
Още през пролетта Николай Ненчев съобщи, че военното ведомство е водило разговори с американската компания "Текстрон", която можела да изгради свое предприятие в България и да произвежда или сглобява подобни машини у нас. От два месеца американската фирма има офис в България.
МО има договор с "Текстрон" от 2007 година за доставка на 7 бронирани машини "Гардиън-М1117" за 14 млн. лева. Бившият министър на отбраната Аню Ангелов обясни още през 2010 година, че той е рамков и по него може да се закупят още машини.
Командировка: Самандов и Боцев благословили сделката
Военни припомниха, че през септември 2014 г. тогавашният шеф на Съвместното командване на силите ген. Атанас Самандов (в момента той е секретар по отбрана и сигурност на президента Росен Плевнелиев) и командващият пехотата ген. Андрей Боцев (на снимката) бяха на 20-дневна командировка по покана на американската оръжейна фирма "Текстрон". След завръщането си двамата се похвалиха, че рейнджърите ни в Афганистан ще получат дарение от 10 нови бронирани машини "Командо-селект" на фирмата (въпросните машини са с 30% по-надеждна защита срещу мини и взривове от "Гардиън - М1117"). Предполага се, че още тогава са поели ангажимент за купуване на още машини за пехотата ни.
Превозвачи изкарват тирове на протест. Български превозвачи излизат на протест утре. Тирове ще бъдат струпани на шест контролно-пропускателни пункта - ГКПП Капитан Андреево - Капъкуле, Лесово - Хамзабейли, Кулата - Промахон, Дунав мост - Русе, Дунав мост - Видин и Калотина, където има традиционно и най-голямо струпване на камиони. Протестът ще започне в 10 часа и ще продължи два часа, предупредиха организаторите в декларация. Тя е подписана от Съюза на международните превозвачи, Националното сдружения на българските превозвачи, транспортните компании, членове на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, Съюза на транспортните работници и Асоциацията на българските износители.
Браншовите организации се обявяват против продължаващата вече няколко месеца усложнена обстановка на граничните пунктове. Нашите шофьори са принудени да чакат по 24-30 часа, за да преминат, коментира пред „Труд" Красимир Лалов, зам.-председател на управителния съвет на Националното сдружения на българските превозвачи. По думите му тази ситуация затруднява не само бизнеса, но и прави икономиката ни неконкурентна. Той не уточни дали камионите ще блокират движението на пунктовете.
Според браншовите организации продължителното престояване по ГКПП води до загуби от стотици хиляди левове дневно както за фирмите, упражняващи дейност по международен автомобилен превоз на стоки, така и за икономиката на страната.
Бизнесът губи хиляди левове всеки ден
Въпреки многократните сигнали и апели към отговорните институции за справянето с проблема с дългото чакане на ГКПП на страната резултат няма. Напротив, положението се влошава с всеки изминал ден, което води до ескалиране на напрежението, пишат организаторите.
И допълват, че при такова развитие на ситуацията не могат да останат безучастни към проблемите на българските превозвачи, което налага предприемане на действия в защита на българския транспортен бранш.
Бивш кмет обзавел детска стая с общински пари. Бившият кмет на Кочериново Костадин Катин се сдоби с втора присъда за злоупотреби. Този път на него беше наложено наказание лишаване от свобода за срок от една година и шест месеца с тригодишен изпитателен срок. Обвинението на Катин е за това, че той си е позволил да обзаведе с общински пари детска стая в дома си. Присъдата беше постановена от Дупнишкия районен съд за престъпление по член 201 от Наказателния кодекс.
Бившият градоначалник е признат за виновен в това, че на 14 септември 2006 г. в град Кочериново, област Кюстендил, в качеството му на длъжностно лице - кмет на Община Кочериново, е присвоил общински пари в размер на 984 лева. Средствата му били необходими за изработването и монтирането на обзавеждане за детска стая в дома му.
С общинските средства Катин закупил легло, гардероб, бюро, стенен рафт и компютърно бюро.
Заради това си провинение бившият градоначалник е лишен да заема държавна и обществена длъжност за срок от 2 години, както и да заплати на общината сумата от 984,20 лв. ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на деянието. Що се отнася до обзавеждането в детската стая на Катин, то се отнема в полза на държавата, решиха още магистратите.
Присъдата може да се обжалва и протестира в 15-дневен срок пред Окръжен съд - Кюстендил.
Това е втора присъда на Костадин Катин. Той вече изтърпява четиригодишна в затворническото общежитие в Самораново, отново за злоупотреби. Наказанието му беше наложено за съставянето на документи с неистинско съдържание, с които е разрешил да се отсекат 21 тополи.
Борисов: Инвеститор за „Белене", или 7-и блок за „Козлодуй". „Правителството или ще намери инвеститор за АЕЦ "Белене", или ще търси вариант да направи 7-и реактор в АЕЦ "Козлодуй". Това обяви днес в Пловдив премиерът Бойко Борисов относно плановете на властта за развитие на ядрената енергетика у нас след уговореното с Русия отпадане на лихвите по обезщетението, което страната ни трябва да плати за оборудването на нереализирания проект „Белене". „Това трябва да се случи, за да не се налага с парите, които сме дали, да правим музей на ядрени реактори, където те да бъдат излагани, защото са ги започнали още от 1986 година", обясни Борисов.
Премиерът коментира и бъдещото излизане на Кристалина Георгиева от ЕК за висок пост в Световната банка. По думите му тя е свършила добре своята работа като еврокомисар, като е успяла да увеличи парите за България от 12 на 15 млрд. евро. „Сега ни трябва човек в сферите „Екология" и „Регионално развитие" - там, където България най-много има нужда, ако можем там да се преборим", каза Борисов, като уточни, че му предстои разговор с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер по темата. Той побърза да подчертае, че в Световната банка Георгиева също ще е от полза за страната ни.
По-късно днес в ефира на bTV Борисов дори поясни, че според него ако тя останела в ЕК, занапред повече щяла да пречи на България, тъй като всички щели да гледат под лупа дали не работи само за повече пари за собствената си страна. Премиерът обясни, че „имаме прекрасни кандидати" за бъдещ еврокомисар, но предпочете да остави посочването на конкретни имена за след изборите. Ден по-рано той отхвърли възможността за тази позиция България да изпрати сегашния държавен глава Росен Плевнелиев.
В телевизионното си участие заедно с кандидата на ГЕРБ за президент Цецка Цачева Борисов обяви още, че ще се направи ревизия на всички приватизационни сделки от началото на прехода, за които срокът не е изтекъл. Бил дори възложил вече на ДАНС да му изготви списък. „Да се провери, защото не може изведнъж 100-годишни партии като преродени да се явяват и да почват да забравят какви неща са правили по времето на БСП, на СДС", ядоса се Борисов.
Във връзка със залога на предстоящите президентски избори пък той потвърди, че ако ГЕРБ не е с най-добър резултат на първи тур, ще подаде оставка като премиер, защото тогава се броели самите партии. При евентуална загуба на балотажа обаче не планирал такива последствия за управлението на страната.
Днес в Пловдив премиерът разгледа новопостроения булевард „Васил Априлов", за който държавата даде 2,5 милиона лева, след което посети изграждащата се зоологическа градина. Очаква се тя да заработи през пролетта на 2017 година, като дотогава ще бъде населена с животни. Зооградината ще е на 40 декара, с 23 хабитата и специално за нея от Софийския зоопарк ще бъде докаран 3-годишен 260-килограмов бенгалски тигър. Тотев ще се казва бе категоричен премиерът в отговор на въпрос как е името на огромното животно. „Разкошно животно е. Кметът ви ходи в София, гледа го, храни го, гали го", каза още Борисов.
По това време догодина пътят от Пловдив към Асеновград ще е изграден, колите ще се движат като по магистрала, заяви още Борисов. Той уточни, че за целта са осигурени 27 млн. лв.
„Вземаме от контрабандистите и от борбата с корупцията и даваме за музеи, паркове, църкви, манастири, пътища, армия и пенсионери. Правителството е построило и обновило стотици черкви и манастири, но ние не ги броим", коментира пък по-рано в Асеновград Борисов след освещаването на новата черква „Свети Архангел Михаил".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |