Бюджетът за 2017 г. е най-щедър към МВР и МО. Непрекъснатите заплахи на премиера Бойко Борисов, че България я грозят бежанци и войни, намериха изражение и в проектобюджета. Следващата година ще бъде годината на сектор "Отбрана и сигурност", който ще получи рекордно увеличение на средствата. През тази година финансирането на сектора е било 3.34 млрд. лв., докато през 2017 г. ще е 4.167 млрд. лв. (от 3.8 до 4.5% от БВП ). Увеличението на разходите е с близо 25%. Тук освен парите за министерствата на отбраната и на вътрешните работи са включени и бюджетите на всички служби за сигурност и държавния резерв. Нарастването е драстично на фона на увеличението на парите за други ключови сектори като здравеопазване и образование. За здраве парите се увеличават от 3.938 млрд. лв. на 4.206 млрд. лв., което е ръст от 6.8%. За образование повишението е със 7.3% - от 3.12 млрд. лв. на 3.35 млрд. лв.
Причината за нарастването на парите в "Отбрана и сигурност" са проектите за модернизация на армията, които тръгват от следващата година. Става въпрос за покупка на западни изтребители и построяването нови бойни кораби. За следващите три години от държавния бюджет ще бъдат дадени общо 1.122 млрд. лв. От тях 683 млн. лв. са за замяна на МиГ-29 с нов тип изтребител. 231 млн. лв. ще бъдат отделени през 2017 г., 226 млн. лв. - през 2018 г., и 226 млн. лв. - през 2019 г. Изборът на доставчик трябва да стане до пролетта на 2017 г. За построяване на патрулните кораби ще бъдат отделени общо 439 млн. лв. От тях 171 млн. лв. за 2017 и 2018 г. и 97 млн. лв. за 2019 г. На практика всички капиталови разходи, записани в бюджета на МО за следващата година, ще отидат за тези два проекта. Според проекта на МФ военният бюджет през 2017 г. ще е 1.080 млрд. лв. За тази години той беше 1.033 млрд. лв., или увеличението е 4.5%.
Като сума най-впечатляващо е увеличението при МВР - с над 106 млн. лв., като министерството е лидер при харчещите с бюджет от 1.23 млрд. лв. В сравнение с миналата година увеличението е 9.4%. Реформата в министерството, която трябваше да намали разходите на едно от най-скъпите ведомства, очевидно не се е случила. Вместо да харчи по-малко, министерството ще направи точно обратното. Няма и намек за ползата от гласуваното по настояване на вътрешния министър Румяна Бъчварова държавно предприятие, в което да се отделят личните документи и регистрацията на коли. Идеята бе то да се издържа от таксите, които събира.
По традиция огромната част от парите на МВР отиват за заплати на персонала, а за капиталови разходи, ново оборудване и т.н. се отделят минимални суми. Тази практика ще бъде спазена. За персонал догодина ще се дадат 1 106 763 000 лв. Капиталовите разходи не достигат и 15 млн. лв. Формално най-много средства, т.е. най-много заплати, ще се отделят по направлението противодействие на престъпността и опазване на обществения ред - над 670 млн. лв. Увеличението тук е с около 42 млн. лв.
Малко над 185 млн. лв. отиват за охрана на границите и справяне с мигрантския поток. В сравнение с миналата година тук се отбелязва ръст с над 20 млн. лв. Тези средства обаче далеч не са единствените, които МВР ще изхарчи за гранична охрана през идната година. Към тях трябва да се прибавят и 160-те млн. евро, които ЕК отпусна за справяне с мигрантската криза. Те ще отидат предимно за техника на гранична полиция - 400 АTВ-та, джипове, граничен кораб и друга техника.
Съдебната власт също получава повече пари. Висшият съдебен съвет е поискал близо 598 млн. лв. за системата. По традиция не всички предложения са приети и в крайна сметка финансовото министерство е намалило сумата на 565 млн. лв., която все пак е по-голяма от тазгодишните 518 млн. лв. Силно впечатление обаче прави увеличението в бюджета на самия съвет. Тази година съдебните кадровици имаха 12 млн. лв. за харчене, а догодина те ще са 21 млн. лв. Не е ясно за какво точно ще отидат тези пари. Съветът вече гласува увеличение на собствените си заплати, както и на тези на магистратите. Въпреки увеличението на издръжката обаче сумата далеч се разминава с поисканото от съвета. Те са заявили, че са им нужни цели 42 млн. лв. за следващата година.
С 16 млн. лв. повече ще получи прокуратурата и вече ще има на разположение над 216 млн. лв., а парите за съдилища се увеличават от 268 на 284 млн. лв. Двойно се увеличава и бюджетът на Инспектората към ВСС. На тази структура бяха възложени допълнителни функции за проверки на конфликт на интереси и имущество на магистратите с промените в конституцията от края на миналата година. Пак със същите промени на ВСС бяха прехвърлени за управление съдебните сгради. Вероятно това е причината съветът да поиска 31 млн. лв. за капиталови разходи. Отпуснати са му обаче 17 млн. лв.
По-голямо увеличение има и в бюджета на просветното министерство - 9%, макар че като сума това са само допълнителни 40 млн. лв. Лъвският пай от увеличението отива към "Политиката за всеобхватно, достъпно и качествено училищно и предучилищно образование" - парите тук скачат от 390 на 428 млн. лв. С част от тях ще се покрие увеличението на бюджетите на редица национални програми в средното образование, с които МОН дофинансира училищата у нас - за намаляване на отсъствията, за обезщетенията при пенсиониране, за оборудване на лаборатории и др. Преди време премиерът Бойко Борисов обеща допълнителни 223 млн. лв. за образование за догодина. От просветното министерство обясниха, че това е факт, но не цялата сума е в бюджета на МОН. По-голямата част от увеличението е към сметките на общините - например за обещаното отдавна 8-10% увеличение на учителските заплати.
Шампиони
Рекордьори по процентно увеличение на бюджетите са строителното министерство - с 22% до 401 млн. лв., и транспортното - с 20% до 271 млн. лв. Заложени са 200 млн. лева разходи за изграждане на новата тол система за събиране на пътни такси. За "БДЖ - Пътнически превози" са предвидени 35 млн. лева трансфер от хазната за покупка на нов подвижен състав и за погасяване на задължения на дружеството.
Горанов нагласи лесен бюджет и за 2017 г.
Летище София, тол такси и е-винетки качват приходите догодина с 800 млн. лева
Бюджетът за догодина много прилича на сегашния - лесен за изпълнение, с буфери и с презастраховки. Това казват числата в двата документа, публикувани от Министерството на финансите - проектобюджета за 2017 г. и подробна прогноза за идните три години. МФ пусна проекта в последния момент в опит да спази законовия срок за внасяне на сметките в НС - 31 октомври. Дебатите по бюджета обаче ще текат след изборите.
За 2017 г. кабинетът планира приходите от данъци и осигуровки в националния бюджет да нараснат с 1.47 млрд. лв. до 28 млрд. лв. Сходен ръст - 1.27 млрд. лв., имаше и в бюджет 2016 г. От мотивите към закона става ясно, че допълнителните приходи догодина ще дойдат не толкова заради по-здрав контрол и по-добра събираемост, а заради увеличения на акцизи, вноски, такси. Ефектът от тези повишения се изчислява на общо 852.5 млн. лв.
Най-сериозен е приносът на увеличените пенсионни осигуровки - 394.9 млн. лв. 200 млн. лв. допълнително се чакат от новите тол такси и електронни винетки, макар че е съмнително, че системата за събирането им ще заработи догодина. Плюсът в приходите заради новите акцизи на цигарите възлиза на 84 млн. лв.
За поредна година правителството обещава приходните администрации да затягат контрола, без да посочва обаче какви точно постъпления се чакат от тях. Ръст от 682.7 млн. лв. се залага и при неданъчните приходи. Тук влизат 600-те милиона от концесията на летище София, които бяха планирани като приход в хазната и през 2016 г., но вече е очевидно, че сделката ще остане за догодина. Като се прибавят и еврофондовете, приходите ще достигнат 35.4 млрд. лв.
Има и "макроикономическо" обяснение за увеличението на приходите. За 2017 г. правителството прогнозира скромните 2.5% ръст на брутния вътрешен продукт, но този процент изглежда занижен, защото се очакват ръст на потреблението и повече инвестиции заради отпушване на строителството по новите оперативни програми. Подобно "подценяване" видяхме и за 2016 г. - бе заложено 2.6% увеличение на БВП, а преди дни вицепремиерът Томислав Дончев се похвали, че ръстът вероятно ще надхвърли 3%. Сдържаната прогноза за икономиката улеснява правителството впоследствие да отчита по-добри показатели за приходите в бюджета.
Провалът на плановете на правителството за усвояване на еврофондовете през 2016 г. доведе до безпрецедентно за последните години балансиране на държавния бюджет. Бюджет 2016 ще приключи с 0% дефицит при планиран минус в държавната хазна от 2%, като ефектът от неусвоените фондове е значително по-осезаем от шумно тръбения ръст в приходите. Много вероятно е по същия начин да приключи и 2017 г. - с нулев дефицит или дори с излишък заради нереализирани намерения при европроектите. Това не е попречило на МФ да се презастрахова с очакван дефицит от 1.4% и твърде консервативни прогнози за забавен растеж на икономиката.
Игри със салдото
Че и догодина е възможен нулев дефицит или дори излишък, личи от подробните данни за тази година и планираното ниво за усвояване на еврофондовете догодина. Тази година националният бюджет приключва с дефицит от 1.3848 млрд. лв. при планиран минус от 1 649.4, тоест малко по-добре от очакваното. На фона на този дефицит при националната хазна обаче при еврофондовете има натрупан излишък от точно 1.3848 млрд. лв. Така бюджетът приключва с 0% дефицит. Много е вероятно това неочаквано нулиране да се случи и догодина. За 2017 г. бюджетът залага много високо ниво на разходи по еврофондовете - 4.2 млрд. лв., при положение че тази година министрите не успяха да изпълнят по-неамбициозен план - за 3.7 млрд. лв. разходи. Вместо това усвоеното за т.г. се очаква да възлезе на 2.16 млрд. лв. Така излиза, че догодина кабинетът трябва да се справи два пъти по-добре.
Държавата ще плаща по-високи вноски за пенсия за военни и полицаи
За втори път в рамките на няколко години държавата завишава драстично вноската за пенсия на служителите от сектор "Сигурност". През 2017 г. хазната ще плаща с 20 пункта по-висока за пенсия на военни и полицаи, предвижда проектът на бюджета за Държавното обществено осигуряване. Така за родените преди 1960 г. вноската става 60.8%, а за родените след 1959 г. - 55.8%. Останалите 5 на сто от тяхната вноска отиват за втора пенсия в универсален пенсионен фонд.
Ръстът на вноската с 20 на сто ще донесе допълнителни 216 млн. лв. на ДОО за догодина. Въпреки драстичното увеличение фондът, в който постъпват вноските на военни и полицаи и от който се изплащат пенсиите на ранните пенсионери от сектор "Сигурност", остава на сериозен дефицит. За догодина той ще е почти 131 млн. лв. Парите от вноските на военните и полицаите бяха отделени в НОИ от общите вноски на останалите работещи именно за да се види какъв е дефицитът заради ранното им пенсиониране. Общият недостиг за пенсии е в размер на 4.1 млрд. лв. Общите разходи на НОИ за пенсии се очаква да стигнат почти 9 млрд. лв.
От януари се увеличава и пенсионната вноска на работещите в масовата трета категория с един пункт до 18.8 на сто. 5% от тази вноска за родените след 1959 г. отива във втория стълб.
Минималната заплата става 460 лв. В резултат на ръста й минималните осигурителни доходи нарастват средно с по 2.6%, което ще донесе малко над 24 млн. лв. в ДОО. Растат само минималните прагове за служителите на минимална заплата, иначе останалите остават на нивата от тази година заради липсата на договаряне между бизнеса и синдикатите. Не се променят другите осигурителни параметри - максималният осигурителен доход остава 2600 лв., таванът на пенсията - 910 лв.
Новото в социалната сфера в бюджета за 2017 г. са новият вид помощи за децата с увреждания. Помощта се диференцира според степента на увреждане - за дете със и над 90 на сто ще се получават месечно по 930 лв. За дете с между 70 и 90 на сто увреждане ще се получават месечно по 450 лв., а от 50 до 70 на сто - 350 лв. Месечната сума обединява всички други помощи по закона, които тези семейства получават сега. Над 26 хил. деца ще получават тези помощи.
Новият дълг догодина може да е 1.2 млрд. лв.
Финансовият министър Владислав Горанов е предвидил поемане на 1.2 млрд. лв. нов дълг през 2017 г. въпреки заявките, че може да се заложи нулево ниво за нови заеми. От мотивите към законопроекта за бюджета става ясно, че 800 млн. лв. от тези средства ще отидат за плащане на падежи по вътрешен дълг, тоест реално дългът не расте. Други 400 млн. лв. се залагат за осигуряване на съфинансиране на оперативните програми чрез заем от Банката за развитие на Съвета на Европа. 800 млн. лв. са по силите на фискалния резерв и Горанов вероятно ще бъде критикуван дори и за това ниско ниво на дълга. По данни към август фискалният резерв бе 14.5 млрд. лв. при законов лимит от 4.5 млрд. лв. Споразумението за съфинансиране на еврофондовете също ще предизвика критики на фона на трупаните излишъци по сметките от ЕС.
Наред с тези финансирания догодина страната ни трябва да плати и падеж по еврооблигации в размер на 950 млн. евро, като за това ще бъде използван буферът от 2 млрд. лв., взети като заем за гарантиране на стабилността на банковата система. Финансовият министър има още един буфер от изтеглените тази година заеми - за плащане на дефицита за 2016 г. Тъй като се очаква хазната да приключи годината без дефицит, този ресурс може да покрие плащането по арбитражното дело за АЕЦ "Белене", което се очаква да бъде окончателно преведено до края на годината.
В проектобюджета за 2017 г. е отпаднало намерението за даване на нови държавни гаранции в размер на 1 млрд. лв. за продължаването на националната програма за саниране.
Токът може да поскъпне, ако паднат цените за износ. В българската енергетика може да се отвори нова дупка от над 100 млн. лв. годишно, а цената за всички потребители в страната да се увеличи с 3.3 лв. за мегаватчас. Това прогнозират големите консуматори на ток, ако идеята за намаляване на мрежовите цени при износа на ток бъде приета от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Това се казва в позиция на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК), Българската асоциация на металургичната индустрия (БАМИ) и Българската камара на химическата промишленост (БКХП). Вчера те бяха подкрепени и от работодателите от АИКБ, БСК и КРИБ.
Подобна идея бе обсъждана преди дни в рамките на среща между синдикати и работодатели, които коментираха развитието на въгледобива с експерти от министерството на енергетиката. Отделен въпрос е, че с намаляването на цената ще пострадат и финансите на Електроенергийния системен оператор - част от приходите от таксите за износ отиват в неговия бюджет.
Предложението се коментира периодично, но до момента реално не е срещнало подкрепа. Целта, според един от неговите застъпници - бившият ляв министър на икономиката Драгомир Стойнев, е, че така ще се отпуши износът на ток, а ефектът ще се отрази положително най-вече на мините.
Според индустрията обаче такава мярка би била вредна и непазарна. Така големият бизнес ще субсидира отново износа на електроенергия за съседни страни. И в момента индустрията плаща за експорта на ток, тъй като той е освободен от таксата "задължение към обществото", предупреждават предприятия и работодатели. Те вече са изпратили писмо до ресорния министър Теменужка Петкова. В него изтъкват, че многократно са настоявали за прекратяването на кръстосаното субсидиране на различните потребители в страната.
"Една такава мярка ще насочи кръстосаното субсидиране на електроенергията към нашите конкуренти в съседни страни и това ще има пагубен ефект върху българската икономика", заявяват големите предприятия. Те подчертават, че секторът все още не е реформиран и отказват да поемат допълнителна тежест в цената. Пред в. "Сега" шефът на БФИЕК Константин Стаменов коментира, че "ако махнеш цените за износ, ще изнасяш евтин ток и ще стимулираш икономиката на съседните държави. В същото време за нас ще остане скъпият ток, както се е случвало много пъти, включително и в момента. Ние купуваме по-скъп ток, отколкото този, който се изнася. Само че какъв е смисълът да продаваш евтино навън, ако близо половината от този ток си произвел с вносни енергоносители", пита Стаменов.
Бизнес паркът завърши голямо рефинансиране. Собственикът на най-голямото офис пространство в столицата - "Бизнес парк София", предоговори финансирането си. Завършеният изцяло преди осем години комплекс договори заем от 113 млн. евро от Unicredit Bank Austria, Уникредит Булбанк и Raiffeisen Bank International. Всъщност кредит от 100 млн. евро беше отпуснат година по-рано от италианската банка и българското й поделение и то погаси старо по-малко задължение към Deutsche Bank. Сега новото е, че почти една трета от заема се поема от австрийската Raiffeisen Bank International и общата сума е леко увеличена. Отпуснатото през 2015 г. финансиране е и с по-ниска лихва и нов срок за погасяване - май 2020 г., се вижда от вписвания в Търговския регистър.
Това е най-голямото корпоративно рефинансиране в България за последните две години, което показва позитивното отношение на банките към мегапроекта и затвърждава тенденцията на активно преструктуриране на задължения на компании покрай по-ниските лихви. По-рано през годината "Енерго про" рефинансира през ДСК кредит за над 100 млн. лв.
По информация в чужди медии банковият синдикат е получил задача от собственика на бизнес парка да разработи възможности за финансиране на нов проект в същата област - строителство и управление на бизнес сграда. От Arco Capital Corporation, част от Gamercy, които притежават и управляват парка, не коментираха информацията.
Най-голямото корпоративно рефинансиране
Оригиналното задължение към германската Deutsche bank е от 2006 г., когато Gamercy купи бизнес парка. То бе рефинансирано през лятото на миналата година през UniCredit Bank Austria и UniCredit Булбанк. Предоставеният заем е от два компонента: първият е инвестиционна част за 109.6 млн. евро, от които австрийското поделение отпуска 58 млн. евро, а българското - 51.5 млн. евро. Вторият компонент е заем под условие за 3.3 млн. евро, които се осигуряват изцяло от Уникредит Булбанк. През септември тази година към синдиката се включва и Raiffeisen Bank International - Австрия, който чрез цесия поема вземания за 31.5 млн. евро. По този начин се разпределя по-равномерно рискът между кредиторите, като едновременно с това се балансират лимитите, които чуждестранните банки имат по отношение на експозиции в България.
Освен, че е по-голям по размер от падежиралия през 2015 г. кредит, новият заем е и при по-изгодни условия - 3.65% лихва плюс тримесечния Euribor. Договорът с Deutsche bank беше с лихва 6.193% до януари 2012 г., след което лихвата ставаше плаваща. Финансирането преди десет години беше отпускано при съвсем различни обстоятелства и обезпеченост, докато сегашните кредитори имат изцяло изграден комплекс, който генерира приходи.
Бизнес паркът в София е най-големият по рода си проект в Югоизточна Европа - с 14 офис сгради от клас А, търговска част и паркинги. Застроената площ е 187 хил. кв.м, като всички обекти са наети с дългосрочни договори между 5 и 10 години. Негови клиенти са 150 международни компании, които движат бизнеса си от България чрез повече от 11 хил. служители.
За миналата година "Бизнес парк София" и "Бизнес парк София 2" са генерирали съответно от 17.2 млн. лв. и 8.5 млн. лв. приходи, а нетната им печалба е респективно 4.3 млн. лв. за първото и 2.7 млн. лв. за второто дружество, обособени така заради различните фази в изграждането и експлоатацията на проекта. Последната инвестиция на зелено в парка бе завършена през 2008 г., непосредствено преди глобалната финансова криза, която замрази за дълго имотния пазар. Според публикации в чужди медии собственикът на бизнес парка, Arco Capital, има намерение да построи още нещо в границите на имота в столичния квартал "Младост", но какво и с какви параметри засега не е ясно.
Твърде голям за продаване
Самият Arco е подразделение на американския инвестиционен фонд Gramercy, който бе доста активен на българския пазар преди години, но се оттегли от почти всичките си участия тук след кризата. Сред тях бяха енергийната "Приста ойл груп", Българо-американска кредитна банка (БАКБ), фармацевтичната "Софарма". "Бизнес парк София" е от типа проекти, при който инвеститорът се оттегля след фазата на строителството и го прехвърля на нов собственик, специализиран в управление на недвижими имоти. През 2006 г. това направи германската строителна компания Lindner, като Gramercy плати около 120 млн. евро при рекордно ниска доходност от 6.4%, по информация от имотни консултанти тогава. Стратегията на фонда сега е неизвестна. Според някои консултанти на няколко пъти е проучвана възможността за продажба, но интересът не е бил огромен или цената не е срещнала очакванията. Други два източника коментираха, че нагоре в корпоративната структура също е настъпила промяна и има участие на дружество от групата Deutsche bank.
Рекордна година за туризма очаква министерството. Конфликти, изострено международно положение, терористични атаки, напрежение между отделни държави. Тези иначе изключително неприятни глобални и регионални фактори се оказаха стимулиращи за българския туризъм. На фона на временно охладнелите отношения между Русия и Турция, политическите проблеми в последната и отслабналата сигурност в дестинации като Египет, Тунис и др., българското Черноморие се оказа по-привлекателно от всякога за организираните по-нискобюджетни западноевропейски туристи. След известно оттегляне миналото лято руснаците също се завърнаха на българското море тази година. Така очакванията са 2016 г. да завърши с рекорден ръст от 10-11% и рекордна посещаемост от 11 млн. туристи - чужди и български.
Прогнозата е на туристическото ведомство, а според министърът Николина Ангелкова, която даде пресконференция по повода в четвъртък, това са дори песимистичните прогнози на ведомството й.
Очакванията са и за силен зимен сезон, през който поне ще бъде повторен миналогодишният ръст от около 4%, а очакванията за следващото лято са също положителни, допълни министърът. Тя добави, че приходите от туризъм за седемте месеца на годината са с ръст от 15 на сто и са в размер 4.7 млрд. лева.
Тези добри новини обаче идват единствено по силата на стечението на обстоятелствата и вероятно ще имат по-скоро временен ефект, ако България не реши трайните си проблеми: презастрояване, лошо обслужване, евтин продукт. Както показа и поредицата от криминални събитията в Слънчев бряг това лято, големите ни морски ни курорти далеч не са дори безопасно място, а профилът на чуждестранните туристи, които ги посещават, също не е завиден. За зимния туризъм ключов фактор е и времето - последният сезон зимата се оказа лоша, с много малко сняг.
Повече от всякога от чужбина
Въпреки всичко тази година цифрите са рекордни: от януари до септември близо 7 млн. чуждестранни туристи са посетили България, или с 15 на сто повече спрямо същия период на предходната година, а за цялата 2015 г. броят на чужденците, почивали в страната е 7.1 млн. души. Това лято 18 на сто повече са били чуждестранните туристи спрямо същия период на миналата година, като за периода от юни до септември над 5 млн. чуждестранни туристи са посетили страната. До края на годината по песимистични прогнози може да бъде подмината и границата от 8 млн. чуждестранни туристи, смятат от министерството.
В четвъртък бяха публикувани и данните на НСИ само за септември, които показват почти 13% ръст на броя чуждестранни туристи за този месец, като забележително се увеличават посещенията от Германия - с 28%, Белгия - с 26%, Чехия - с 22%, Гърция, Австрия, Холандия, Обединеното кралство, Полша и други. Макар да преобладават посетителите от страни от ЕС (около 65% дял), увеличават се и посещенията на граждани извън ЕС- с над 10%, като най-голям е ръстът на посещенията от Русия - 73%.
Българските туристи, посетили летните курорти, пък са над 2 млн. или 7 на сто повече спрямо миналогодишния активен летен сезон, а от началото на годината до септември ръстът е около 8%, което означава около 2.9 млн. български туристи. До края на годината се очаква те да са около 4 млн. Така общият брой на българските и чуждестранните туристи за тази година се очаква да достигне общо около 11 млн. души.
Ръст и при зимния сезон
Преди броени дни министерството сподели и положителните си очаквания конкретно за настъпващия зимен сезон - ръст от 4.5%, който е сходен на този от миналия сезон, когато чуждестранни туристи са дошли в България на ваканция, достигнаха близо 1.2 млн. С около 5% повече са били и приходите от туризъм за периода декември 2015 г. - март 2016 г., или около 827 млн. лв.
По индикации от бранша продажбите за зимния сезон се движат с добри темпове и има ръст на интереса от Румъния и Молдова, каза Ангелкова. По предварителни данни от планираната зимна програма на летище Пловдив вече е заявен интерес към дестинация България от страни като Израел, Ирландия, Русия и Великобритания.
Гърция остава топ дестинация за българите
Очаквано заради многото официални почивни дни през септември българите са увеличили пътуванията в чужбина в сравнение със същия месец на предходната година. Топ дестинацията остава Гърция, като през септември тя е била посетена от 134 хил. българи, при 131 хил. за същия месец на 2015 г., показват данните на НСИ. Втора посещаемост е Турция - 112 хил. посещения, което е с малък спад спрямо година по-рано. С най-голям ръст са пътуванията до Сърбия - с 168.4% до 39 хил. за месеца и до Чехия с 81.4% до 8716 посещения. Намаляват пътуванията към Обединеното кралство, Испания, Македония и други.
София забранява строежите в градинки. Строителството в междублокови пространства в София ще бъде забранено със закон. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова, която участва в планьорката на "24 часа" и отговаря на въпросите на журналистите от вестника.
Това е една от промените в Закона за устройство и застрояване на Столичната община, които кметството инициира, а в сряда правителството прие.
„Целта ни е да въведем ред при строежа на високи сгради и да запазим зелените площи на столицата - тема, която вълнува всички. С промените се въвежда нова категория "терени за озеленяване в жилищни квартали" - това са междублоковите пространства, в които през годините са били реституирани много имоти, и виждате сега какво напрежение има сред хората. За да защитим тези терени, строителството в тях се забранява със закон", обясни Фандъкова.
Според промените, които предстои да се обсъдят в парламента, в междублоковите пространства ще се разрешават само детски площадки и изграждане на подземни гаражи, но задължително със зеленина отгоре, включително и висока дървесна растителност.
Въвеждат се и допълнителни изисквания за издаване на разрешителни за строеж. За сгради над 50 м и над 20 000 кв. м площ разрешително ще се дава, след като общинският съвет одобри обемно-пространствените планове.
Устройствените планове на такива сгради задължително вече ще трябва да имат анализ и симулация на трафика. Така предварително ще се доказва транспортната обезпеченост на големите обекти. Предстои СОС да приеме наредба с правилата за анализ на транспортното обслужване.
"Общият устройствен план позволява изграждането на много високи сгради например по бул. "Тодор Александров" и "Цар Борис III". За там има проекти, които чакат. Но моето мнение е, че в историческия център на града не трябва да се разрешават високи сгради. Не бива небостъргачи да спират въздуха от Витоша и гледката към нея. Има зони, които са подходящи за такъв тип строителство - например бул. "Цариградско шосе". Там се предвижда още една висока сграда и в района може да се оформи делови център с модерни сгради", каза Фандъкова.
Както "24 часа" съобщи, в София има три искания за строителство на небостъргачи. Единият обект, който ще е на бул. "Цариградско шосе", има разрешително за строеж и със своите 202 метра ще е най-високата сграда у нас. Другите две искания са за небостъргач до мол "Парадайз" и цял комплекс от няколко кули с лагуна по средата близо до "Пирогов".
Друга промяна в закона за София предвижда да се увеличат изискванията за строителството на общежития и апартхотели Те вече ще трябва да отговарят на изискванията за високи жилищни сгради с нужните отстояния и задължителен брой паркоместа. "Такъв е случаят при блоковете 19, 20 и 21 в "Младост", където спрях строителството на подобна сграда. Тя беше обявена като общежитие, което дава възможност за по-малки отстояния и по-малко паркоместа. Всички тези възможности за заобикаляне на правилата ще се преустановят с промените, които предлагаме", обясни Фандъкова.
Строителство само на църкви, кафенета, тоалетни, трафопостове и съоръжения за отдих пък ще се разрешава в парковете и градините в столицата, предвиждат още промените в закона.
С квалифицирано мнозинство СОС ще може да приема максимално допустими норми за застрояване на имоти, квартали и територии, както и да определя зони без рекламни елементи и преместваеми обекти. Общинските съветници ще могат и да ограничават параметрите на застрояване под максимално допустимите норми. Няма да се издава разрешение за строеж в територии, определени за далекоперспективно развитие, ако няма достъп до улица и техническа инфраструктура.
Ще се изработи и наредба за градската среда с правила за облика на сградите. Въвежда се глоба за собственици, премахнали строеж без план за безопасност и управление на строителните отпадъци. Тя е от 500 до 20 хил. лв. за физически лица и имуществена санкция от 1000 до 50 000 лв. за юридически лица. (
Плътните огради в комплексите - до 60 см
Огради в жилищни комплекси не може да са с височина на плътната част над 60 см, предвиждат промени в Закона за устройство на територията, които прие правителството. В урегулирана територия може да се изграждат огради само по регулационните граници на имотите към улица и към съседите.
Ще има задължение собствениците на недвижими имоти и потребители на водоснабдителни и канализационни услуги да се присъединят към изградените водоснабдителни и канализационни мрежи и съоръжения.
Въвеждат се срокове за разглеждане и оповестяване на проекти за устройствени планове, както и срок за одобряване на изменения в инвестиционен проект. Целта е ограничаване на корупционни практики и недобросъвестно забавяне на инвестиционни проекти или устройствени планове за отделни територии. Както и на вероятността имоти, предмет на проектите, да остават с неизяснен устройствен статут за неопределен срок.
Съществена промяна е обединяването на категориите строежи. В момента те са шест, но се смята, че са раздробени и затрудняват проектанти и възложители. В проекта първите три категории, в които са пътища, магистрали, язовири, електро-, газови и топлофикационни мрежи, жилищно строителство и др., се обединяват в едно. Те ще бъдат с еднакви изисквания за оценката на съответствието, строителния надзор, въвеждането в експлоатация и административния контрол.
Фейсбук пребори обществения транспорт в Родопите - предпочитат споделените пътувания. "Само 2 пъти за 5 г. съм се возил с автобус от Смолян до София. Тогава още не бях ориентиран в социалните мрежи, а и те не бяха това, което са днес. В рейсовете вземат скъпо и се движат бавно", казва Георги.
Той е студент и изчислява, че поне 100 пъти си е намирал транспорт до родния град чрез групи за пътувания във фейсбук и сайтове. "През социалната мрежа се организираме, понякога съвсем спонтанно, като гледаме обявени свободни места в автомобили за след няколко часа или на следващия ден. Други пък търсят превоз сред приятелите си", обяснява младежът, който учи медицина.
Принципът е да си поделят разходите за гориво. В правилата на повечето групи е посочено, че тези, които предлагат превоз срещу заплащане, трябва да искат толкова пари, колкото да си поделят разходите, но не и да са на печалба.
В двете посоки пътят обикновено му излиза по-малко от 20 лева Цената на билета за автобус до София в едната посока е 25 лв., за студенти е с 2 лв. по-евтино. На Георги му се е случвало да пътува със съвсем непознати и да се запознаят в колата, но никога не е имал проблем нито с надеждността на автомобила, нито със сигурността си.
"Създадох групата за пътуване във фейсбук още когато бях студентка във II курс. Нямах кола, а 25 лв. за автобус ми се виждаше непосилно. Постепенно групата растеше и сега има 6707 участници", разказва Елена Бадева, която вече е завършила, но продължава да поддържа страницата си в интернет. Елена не приема за нормални цените на транспортните фирми. Наскоро пътувала в Турция от Адана до Невшехир в областта Кападокия, разстояние, по-голямо от Смолян до София. Цената на билета в автобуса била 40 лири, но имало климатик, колани за пътниците, безплатна вода и дребни сладки.
"Нашите превозвачи се оплакват от цената на горивата, но в Турция са по-високи", казва Бадева. Досега тя не е получавала заплахи от транспортни фирми, но индиректно чрез нейни познати ѝ казвали да не се занимава с подобна дейност Бадева държи създадената от нея група да е затворена и не приема хора без снимки и без никакви приятели. Поставя и условие да се пише на кирилица, без нецензурни думи и обидни изрази, както и за точност и коректност от страна на предлагащите и приемащите да пътуват.
В друга от групите за пътуване: Смолян - Пловдив - София, има 3532-ма участници. Тя се е определила като "Група за позитивни хора, търсещи евтин, удобен и бърз превоз в приятна компания". В нея на 2 часа някой обявява закъде ще пътува и колко места има.
В Девин групата е с над 2000 участници, рудоземската е с 1056 души. В Доспат пък групите са 3, а тези за пътуващи към и от Златоград са 5 с над 2000 участници. В социалната мрежа се откриват групи за пътуване до Мадан, Баните, Борино, Триград, Смилян, Старцево и още много села в Родопите.
"Автобусът спира на всяка спирка. Само до Пловдив се движи с 40 мин по-бавно. След това до София още се забавя и в крайна сметка стигаш с час и половина по-бавно. Времето е пари. А е и по-комфортно с лек автомобил", казва Ани Младенова от Смолян.
"Като няма социален транспорт, какъвто е железопътният, ние ще направим социален автомобилния", казва тя. Младенова си спомня, че дори майка ѝ по соцвреме е получавала награда като многодетна да пътува безплатно с влак два пъти в годината, но си заминала от този свят, без да се е възползвала нито веднъж.
Тя смята, че липсата на жп транспорт е вид дискриминация спрямо живеещите в Родопите, тъй като не ползват влак, а плащат солидарно с всички български граждани инвестициите в други райони и огромните загуби на БДЖ.
Реално транспортните фирми имат просто нарисуван бизнес за регион като Смолянския - без конкуренцията на речен и жп достъп. На практика обаче не е така. Много студенти пътуват ежедневно със споделено пътуване. Много са и пенсионерите, които избират по-евтиния вариант заради прегледи в по-големите болници в Пловдив и София. И кметове на села участват в споделените пътувания.
Често служебните им коли возят възрастни хора при пътуванията си към по-големите градове. При тях проблемите са не само парите за транспорта, а и връзките, които трябва да направят. Не от всички села има обществен транспорт до общинския център или удобна връзка, за да се качат навреме в автобус за големия град и да могат да си спазят часовете за преглед, обясняват селски кметове.
"До няколко години общественият транспорт реално ще спре да съществува при сегашната ситуация. Освен договорките по фейсбук има и много автомобили, които крадат пътници около автогарите и за нас няма работа. Многократно сме сезирали ДАИ и КАТ. Наскоро се принудих да продам 2 автобуса, тъй като няма закъде да пътуват В крайна сметка аз съм теглил кредити преди, за да закупя тия автобуси, но ситуацията се промени коренно", казва Иво Топчиев, собственик на транспортна фирма.
"Настоящата нормативна база не ги тълкува тези нови явления. По правило ние нямаме правомощие да спираме леки автомобили. Трябва да присъства и КАТ. И ако се установи, че има разплащане, би трябвало да има и представител на Икономическа полиция", казва Атанас Кавърджиков, главен инспектор в местната ДАИ. Те могат да проверяват само компании с лиценз за извършване на превоз. Обикновено пътуващите, организирани чрез фейсбук, са познати и могат да кажат различни версии.
Разплащането между пътниците ставало в началото и трудно се установявало. Сайтовете пък били динамични - уговорките ставали бързо и докато инспекторите стигнат до този, който е обявил споделеното пътуване, той вече би могъл да е заминал. И докато фирмите се чудят как да напълнят автобусите си, в групите вече вървят и реклами за международно споделено пътуване.
В тях се твърди се, че средно 20% от бюджета ни отива за разходи за гориво и техническо обслужване на автомобил. Ако возим споделено само един пътник, ще ни отнеме 5 минути повече от общото време за пътуване. Същевременно ще намали наполовина сметките за гориво. "Ако всеки пътува споделено поне един ден в седмицата, движението по пътищата ще се намали с над 20%", апелират и екозащитници.
Блокада в София заради концерта на Слави. Центърът на София ще бъде блокиран за цяло денонощие заради концерта на Слави Трифонов, който ще се състои в събота вечерта и ще е с вход свободен. От тази нощ до неделя сутринта се забранява движението в района на Орлов мост - по бул. „Цариградско шосе" в участъка между бул. „Евлоги и Христо Георгиеви" и алея „Яворов".
През целият съботен ден движението в столицата ще бъде кошмарно, защото следобеда се затваря и булевард „Евлоги и Христо Георгиеви", и частта на бул. „Цар Освободител" от кръстовището при Софийския университет до Орлов мост. При необходимост движението ще се забрани и по съседната ул. „Цар Иван Асен II".
Концерт-митингът в подкрепа на референдума, иницииран от „Шоуто на Слави", ще започне в събота в 19 ч, а сцената ще бъде разположена по диагонал на сградата „Царевец" и ще гледа към хотел „Плиска".
Организаторите очакват десетки хиляди души да присъстват, а към вчерашния ден 16 000 бяха потвърдили присъствието си във фейсбук страницата на събитието.
От столичната полиция увериха, че са взели драконовски мерки, за да гарантират сигурността на хората. Освен охранители и цивилни полицаи МВР ангажира и Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ) да пази концерта.
Около мястото на събитието ще бъдат разположени 22 контролно-пропускателни пункта, през които хората ще бъдат проверявани за обемисти багажи и забранени предмети. Няма да се допускат пияни и неадекватни хора. Ще има 4 обособени пункта за евакуация, 4 линейки, а по всички алеи на Борисовата градина ще пазят полицейски групи.
От „Шоуто на Слави" обясниха пред „Труд", че фирма на шоумена поема всички разходи около организирането на мероприятието. Оттам бяха категорични, че събитието няма да е стандартен концерт на Ку-ку бенд.
Кунева се отказа от ромските стипендии. Министърът на образованието Меглена Кунева се отказа от намерението държавата да плаща част от ромските стипендии за успех над 3,50. От МОН обявиха, че средствата от бюджета, предвидени като съфинансиране по проекта "Подкрепа на ромски ученици за успешно завършване на средно образование", ще бъдат предназначени за 150-те учители, които ще работят с децата и с уязвими групи.
Менторите ще контролират посещаемостта и резултатите на учениците и ще представят редовен отчет за всяко дете, участващо в програмата. Те ще ги подпомагат и със съвети, в това число за разумно използване на стипендиите, обясняват от просветното ведомство.
Така 30-те евро месечно, които ще получават 700 ромчета за две години, ще дойдат от Ромския образователен фонд, който се съфинансира от Световната банка, Института "Отворено общество", Европейската комисия и други.
Решението беше взето след среща на Кунева с представителя на фонда за България Огнян Исаев и директора на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства Мануела Радева.
Първоначално бе обявено, че от републиканския бюджет ще дойдат 40% от парите за стипендии, или общо 218 080 евро за двете години на програмата.
Кунева аргументира промяната с "повишената обществена чувствителност" по темата и обеща по-стриктен контрол за посещаемостта на учениците от уязвимите групи, включително чрез прилагане на санкциите, които общините могат да налагат на родителите за неосигуряване на присъствието на децата в училище.
Служебните вечери с лимит. Таван на разходите за служебни обеди и вечери на кметовете ще бъде сложен с бюджета за 2017 г. Размерът на средствата за представителни разходи за кметовете не може да бъде по-голям от 2% от общия годишен размер на разходите за издръжка за дейност "Общинска администрация". Това е записано в проекта на бюджет, който е подготвен от министъра на финансите Владислав Горанов и е пуснат за обществено обсъждане. Размерът на парите за представителни разходи за общинските съвети пък няма да може да надвишава 2% от общия годишен размер на разходите за издръжка за дейност "Общински съвети".
С бюджета за 2017 г. се утвърждава обща годишна квота за предоставяне на ваучери за храна в размер 280 млн. лв., при 260 млн. лв. за настоящата година. Увеличението е добра новина за работниците, тъй като има голям интерес от страна на работодателите да дават ваучери за храна, с които се пестят налози. В бюджета за 2017 г. се предвиждат и 84 млн. лв. за възстановяване на фермерите на част от платения то тях акциз за гориво за тракторите.
Драга промяна, която се прави с бюджета за 2017 г. е това, че на банките ще се даде достъп до информация за банковите сметки и сейфове на длъжници. Банките ще могат да получават данни от регистъра на БНБ с номерата на всички банкови сметки и техните титуляри, както и с лицата, които държат банкови сейфове. Така длъжниците към трезорите няма да могат да скрият парите си като си открият нова сметка или си наемат трезор в друга банка.
Взимат звезда на хотел заради стаите и басейна. Хотел във Велико Търново ще остане без една от звездите си, получени при категоризация. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова по време на отчета си за завършилия летен сезон. Комисията, която дава категории на местата за настаняване, вече ще може и да ги отнема. Първата паднала звезда е на 4-звезден хотел, който вече ще може да работи като тризвезден. Причината е неотговаряне на изискванията за стаите и басейна.
По време на отчета си министърът обеща до месец да са готови и професионалните карти на лицензираните екскурзоводи. Пластиките, които трябва да удостоверят кой водач има право да разказва за нашата история и забележителности, трябваше да бъдат готови до юни, когато влезе в сила наредбата за професионалната дейност на екскурзоводите. Според Ангелкова това ще се случи до месец. Причината е, че от браншовата организация настояват на самите карти да бъде изобразен и знакът на ЕС, допълни зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева.
От години от бранша настояваха за подобни карти, каквито има във всички туристически дестинации, така че гидове без лиценз да нямат право да работят у нас, както и заради опасността да се изопачава историята ни.
Проверките за това дали у нас екскурзоводите са легални ще се извършват от КЗП. Ангелкова обеща, че Министерството на туризма също ще извършва проверки, започвайки месец след като картите станат факт.
Не стана ясно обаче как ще се случи това при липсата на достатъчно експерти във ведомството. Ангелкова отчете, че поне 11 млн. родни и чужди туристи са почивали през 2016 г. у нас. 30% ръст за летния сезон догодина прогнозира министърът.
Розов кокаин залива ски курортите ни. Наркотик, които се продава като кокаин, но е розов на цвят залива вече ски курортите ни. Опиатът се продава предимно на чужденци и според експерти е смъртоносен. Субстанцията, чиито ефект е близък до този на белия прах, вече се търгува в Боровец, в Банско и дори в Пампорово, твърдят запознати.
Цената му е 140 лева за грам, колкото е и тази на белия кокаин. Разликата е обаче, че цветната дрога се предлага само на чужди туристи и в нея има голям процент дизайнерски наркотици и химикали, които са крайно вредни за човешкото здраве и дори могат да убият употребяващия я.
Твърди се, че от подобна дрога е умряла и 33-годишната британска туристка Нина Холмс. Тя загинала, след като си поръчала кокаин преди две години в Боровец. Субстанцията, която й донесли, била цветна. За няколко дози тя платила 200 паунда. Малко след като я консумирала, тя се оплакала от болки в гърдите, припаднала, а по-късно починала.
След трагичния случай дрогата повече не се появила на пазара в Боровец. Смята се обаче, че от тази година тя отново ще се предлага по заведенията и хотелите както в този курорт, така и в останалите ни зимни дестинации, които са привлекателни за чуждите туристи. Причината била, че доставната му цена е сравнително по-ниска от тази на кокаина. На крайния потребител обаче се продавал за същата сума, колкото и кокаинът. Бил и привлекателен заради цвета си. Съставките му обаче нямали нищо общо с познатия бял прах. Дрогата била изключително и само синтетична.
Според разследващи, работещи в сферата на наркотрафика, розовият кокаин е изобретен в Холандия, но колумбийските производители са взели рецептата и сега успешно го правят и пласират в цял свят.
Произвеждаме изотопи за лечение на рак за Балканите. България има възможност да произвежда изотопи за медицински цели за лечение на ракови заболявания не само за болниците в нашата страна, но и за тези в целия Балкански полуостров. Това съобщи директорът на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН доц. Димитър Тонев по време на посещението там на министър-председателя Бойко Борисов. Премиерът Борисов разгледа новия циклотрон, доставен доставен преди няколко месеца със спомоществуванията на департамента по енергетика на САЩ с близо $30 млн. , АЕЦ „Козлодуй" с $ 2 млн. млн. и 1 млн. лева от Министерството на образованието и науката. В сряда кабинетът одобри отпускането на 3 млн. лв. за построяването на специална сграда, в която да заработи ускорителят. Предвижда се тя да бъде готова до две години, когато ще бъде пуснато в експлоатация и съоръжението.
Това е една мини ядрена централа, като тази в Страсбург, посочи премиерът Бойко Борисов и уточни, че тя ще бъде безопасна. Не само в региона на Балканите, но и в цялата Югоизточна Европа това е едно уникално съоръжение. Десетилетия наред до сега внасяхме изотопи за онкоболните от Унгария и Чехия със самолети. По пътя те се разпадаха, не се знаеше дали като пристигнат тук, те ще бъдат достатъчно силни за хората, които ги чакаха. Направете сметка колко пара е изтекла от България и колко народ е загинал, чакайки в мъки и от нерви. припомни тъжната практиката до сега министър - председателят Борисов.
Отпуснахме 3 млн. лв. на БАН, за да могат да направят обществената поръчка и да се намери фирма, която да построи съоръжението. От битката с контрабандата и корупцията имаме над 3, 7 млрд. лв. за последните две години, припомни той.
Премиерът Борисов посочи, че двата основни приоритета на правителството са образованието и здравето.
Освен за здраве тук ще имат възможност да се развиват и учените. Може би след някоя година от тук ще тръгне и някои нобелист, каза още той и пожела проектът да бъде осъществен бързо.
Новият циклотрон ще е в съседство със стария мини изследователски реактор, строен в далечната 1956 година, който се намира на няколко километра от центъра на София. Съоръжението е произведено по поръчка и е доставено в началото на година.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |