Работодателите ще си подбират хора още от училище. "Работа" е новата редовна седмична рубрика на в. "24 часа", която започва от този месец. Целта е чрез описване на тенденциите на пазара на труда да помогне на работодателите да намерят по-лесно персонал, а на хората - да стартират желаната от тях кариера.
Основен фокус на "Работа" ще бъде открояването на добрите практики, както и практически съвети как по-лесно се подбират хора и как хората да са по-успешни при кандидатстване за работа.
През тази и следващата година най-лесно ще бъдат назначавани учители, лекари, монтьори и строители
Възможност да си подбират работници с подходящ профил още докато са в училище трябва да получат от тази година българските работодатели. Това ще стане възможно след доработка на системата за кариерно ориентиране в училищното образование, която поддържа образователното министерство.
Проектът предвижда системата за кариерно ориентиране да има модул, подобен на трудовите борси в интернет. Той е включен в мерките от Националния план за заетост за тази година, който бе одобрен преди две седмици от Министерския съвет.
Новият модул ще позволи първо работодателите да публикуват обяви за временна и сезонна работа. За тях ще кандидатстват учениците над 15 г. По-големите ученици пък ще могат да създадат свои профили, в които да публикуват автобиография с постиженията си в училище и личните качества и умения.
Тези профили ще са на разположение на работодатели, които искат да си намерят отрано подходяща работна ръка, предвижда проектът. Тази трудова борса за ученици трябва да бъде изработена и пусната през 2017 г. и ще бъде финансирана по оперативната програма на образователното министерство "Наука и образование за интелигентен растеж".
Допълнително на платформата ще се публикува подробна информация за учениците какви са потенциалните работодатели в техния регион, какви заплати предлагат и какви са им изискванията за конкретните длъжности Ще има възможност и за онлайн комуникация между работодатели и ученици. Образованието, търговията и ремонтът на автомобили, финансовите и застрахователните дейности и здравеопазването са браншовете, в които ще има най-голямо търсене на висшисти през 2017 и 2018 г., показват прогнозите за пазара на труда. Това означава, че най-лесно ще намират работа учителите, финансистите, инженерите и лекарите.
135 127 ще са работните места в образованието до 2018 г., показва средносрочната прогноза, според която е направен и планът за насърчаване на заетостта. 91 754 ще са работните места в търговията и ремонта на моторни превозни средства. Доста по-малко ще са примерно във финансовата сфера и хуманното здравеопазване - между 47 и 49 хил. Тези числа на заетите по сектори ще бъдат достигнати през 2018 г. при очакван ръст на икономиката от около 3,4% през тази година.
Автомеханици, строители, шофьори и специалисти по логистика ще са най-търсените работници със средно образование през тази и следващата година, показва средносрочната прогноза. 433 254 работни места за среднисти ще има през 2018 г. в сферата на търговията и ремонта на автомобили.
147 115 пък ще са работещите в строителството хора със средно образование. Среднисти ще са нужни и за транспорта, където се очаква да има 144 237 работни места и хотелиерството със 125 хил. места.
Продавачи, заварчици, шлосери, шивачи, електромонтьори, камериери, готвачи са сред най-търсените от бизнеса професии, показват проучванията на Агенцията по заетостта. Именно заради това през 2017 г. безработни ще бъдат обучавани приоритетно в тези професии. Това ще става както в обучителни центрове, така и директно при работодателите.
Целта на държавата е за година да произведе над 1800 обучени в тези професии, като поне 732 от тях да си намерят и работа. По възможност, без да се дава субсидия на фирма, за да ги назначи. Още толкова безработни пък трябва да преминат обучения и за помощник-строители, маникюристи, козметици.
Като цяло почти при всички схеми, по които държавата ще отпуска пари на бизнеса за намаляване на безработицата, ще се изисква и допълнителна квалификация по приоритетни професии.
Планът за заетост е на стойност 73 млн. лв. за годината, а приоритетно за държавата ще е да се намира работа на младежи до 29 години, безработни над 50-годишна възраст, хора, които стоят без работа повече от 1 година, и такива, които нямат професия или са с квалификация, която не се търси на пазара на труда в момента. Като цяло едни от най-перспективните професии през тази и следващата година ще са в сферата на услугите, предвижда приетият от правителството план по заетостта.
50% от българската икономика е заета от услугите и техният относителен дял ще продължи да нараства. На второ място с около 30-40% дял заема индустрията, докато земеделието има едва 7-12% дял от българската икономика.
Според плановете на правителството тези пропорции ще се запазят и през следващите години. През 2017 г. е възможно да се появи тенденция на завръщащи се от чужбина нискоквалифицирани работници, очаква правителството. Причината е, че много от българите без квалификация търсят работа в страни като Германия, Швеция, Австрия, Италия, Испания. В тях обаче в момента има голямо количество бежанци, които подбиват цената на труда и изместват нископлатените източноевропейци, показват анализите на социалното министерство. Заради това и държавни субсидии ще се дават главно за проекти, които включват и допълнителна квалификация.
Изчезнаха такситата! На 1 януари София осъмна с 1000 жълти коли по-малко. Двайсет дни по-късно в големите снегове и минусови температури броят им на хартия се увеличи с 400, но по улиците недостигът им се усещаше неистово. По данни на Столична община към края на 2016 г. техният брой в София е бил 6195, а към 20 януари 2017 г. са били 5524, или със 671 по-малко.
Някакъв ад бе при минус 15 градуса да си поръчаш такси или пък да махнеш с ръка на улицата. Диспечери на някои таксиметрови компании дори спряха да отговарят на повикванията по телефоните.
Невъзможно е по телефона да си поръчаш такси предварително с точен час, дори полетът ти да е в 5 ч сутринта. В началото на януари влязоха в сила промените в Закона за местните данъци и такси и жълтите коли вече са обложени с таксиметров данък, който трябва да са платили до началото на 2017 г. За по-лесно го наричат патентен. За София общинският съвет определи той да е 850 лв. Именно с новия данък се обяснява и намалението на жълтите коли в столицата.
Според Спас Атанасов, председател на браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, в първите дни на годината някои от таксиметровите шофьори не са събрали пари да го платят, но не са отпаднали от пазара, тъй като ще се издължат по-късно. Възможно било някои да платят и за половин година, за да вземат разрешително. Други пък предпочитали да си починат в студа и да спестят данък за първия месец - 78 лв.
Дори след като температурите се вдигнаха, такситата все още недостигат. И при тях стана като при тока - търсенето и недостигът са в пиковите часове. Те са сутрин от 7 до 10 ч и вечер от 17 до 20 ч. През останалото време е спокойно, казва Спас Атанасов.
Когато изчезне снегът, ще спре и недостигът, смята той. И прогнозира, че заради таксиметровия данък пазарът може да се свие максимум с 200 таксита Според самите превозвачи дефицитът на жълти коли се дължал на съвпадение на няколко фактора - плащането на данъка, срещу което се получава разрешителното от общината, минусовите температури и засиленото търсене.
Заради неразчистените в първите дни малки улички такситата директно отказваха курсовете от и до тях. Кирил Ризов, председател на съюз "Такси", разказа за няколко случая, в които стигне ли колата до неразчистен път, клиентът отваря вратата и изчезва, без да плати. Това по думите му се превърнало в мода.
Калин Кокошаров от една от големите таксиметрови компании обяснява, че при тях не е имало проблем с патентния данък - шофьорите във фирмата го плащали от миналата година. В началото на февруари колите започнали да се увеличават, тъй като и клиентите са били повече.
Кокошаров съветва клиентите да ползват мобилните приложения на фирмите, защото чрез тях веднага се активира най-близкото такси. Така на хората не им се налага да чакат дълго диспечер да вдигне телефона. В някои фирми в 80% от такситата има пос терминали, така че може да се плати с карта.
Други пък съветват, ако клиентът иска да плати с карта, да каже на диспечерката и тя му изпраща такси с терминал, обясняват новостите в бранша. Във Варна от 2600 останаха само 800 таксита според шефа на независимия синдикат "Авто 94" Димчо Иванов.
"Таксата "такси" е непосилна за нас. В София е 850 лева, за Варна е 700 лева, а в Пловдив е 750 лева. Менда Стоянова каза, че това е окончателен данък, но не е така. Никой не ни е освободил от патентни данъци и данъци върху доходите. Получава се така, че плащаш данък, преди да си изкарал някакви пари", обясни Иванов.
Според изчисленията на синдикалиста около 10 000 лева са разходите на година на един таксиметров шофьор При това без да се включват в тях горивото и резервните части. "Миналия вторник мой колега спрял да си смени акумулатора, минал автобус на градския транспорт и го убил на място. А човекът е платил предварително такса "такси" и патент за 100 лева", добави Димчо Иванов. Той каза още, че повечето от младите шофьори на таксита минават курсове за водачи на камиони и заминават да карат тирове в Англия, Германия и Австрия.
"Става като по времето на социализма, когато се чакаше с часове, за да си хванеш такси. Данъкът бе предвиден от 300 до 1000 лв., да беше поне на най-ниското ниво. Общините решиха, че ще усвоят милиони от този нов данък. Къде са обаче грижите им за такситата, къде са химическите тоалетни и стоянките? Ходим по нужда в храстите като престъпници", гневи се Иванов.
Таксиджиите предвиждат нови протести в София, но това ще стане след избора на новия парламент. В Бургас през януари са издадени с 20% по-малко заявления за таксиметрова дейност Липсата на жълти коли обаче не се усеща, с изключение на студените дни, когато таксиметровите шофьори избягваха да излизат.
Такси безпроблемно може да се хване от улицата, на стоянка или по заявка. "Въпреки че са по-малко заявленията за януари, което бе обяснимо заради необичайните студове, постоянно пристигат нови и се обработват", заяви шефката на дирекция "Икономика" Ивелина Стратева.
Най-осезаемо недостигът се чувстваше по Нова година, когато таксиметровите шофьори се скриха в знак на протест срещу увеличения им данък и оставиха стотици бургазлии да мръзнат по улиците. В Пловдив те намаляха със 700, или с 1/3, след като съветниците приеха 750 лв. данък. От 1800 през 2016 г. в момента жълтите коли са 1100, съобщи председателят на асоциацията на таксиметровите водачи в града Диян Станев. Колегите му, които са се отказали, не могат да платят високия налог.
Шофьорите в града настояваха за 500 лв. патент. Такова бе и предложението на кмета Иван Тотев, но точно преди гласуването на сесия през септември 2016 г. групата на ГЕРБ внесе промяна на данъка и той бе закован на 750 лева. Последвалите протести на таксиджиите не доведоха до корекции.
От 3 години такситата в Стара Загора са 560. По предложение на самите таксиметрови фирми през 2014 г. броят на жълтите коли в Стара Загора бе намален от 700 на 560, такава е и квотата за тази година. В момента се подават молби за годишната регистрация, като едновременно с това се плаща и новият местен данък, който в Стара Загора е възможно най-ниският - 300 лв. И заради него, и с аргумента, че се вдигна минималната работна заплата, в средата на декември м.г. таксиметровите фирми в града вдигнаха цената на превоза с 29 ст. Тя остана 79 стотинки на километър денем и нощем, но първоначалната такса от 90 ст. стана 1,19 лв. За престой се плащат по 20 ст. на минута.
По-скъпо карат само десетина частници, които работят самостоятелно. В студените зимни дни клиентите чувстват недостиг на таксита, особено в пиковите часове, защото някои от шофьорите карат само при хубаво време, а други ползват зимата, за да ходят временно на гурбет в чужбина. 20% увеличение на цените искат от бранша Браншовата камара за таксиметровите водачи и превозвачи иска поскъпване на такситата в София, каза нейният председател Спас Атанасов.
Големите фирми обаче са на друго мнение. Към този момент за поскъпване на такситата не може и дума да става, коментира пред "24 часа" Людмил Лазаров, шеф на голяма таксиметрова компания. Не обмисляме промяна на цените. Според Атанасов цените на таксиметровите превози се променят на около 5 години. Въвеждането на таксиметровия данък, както и увеличаването на минималната работна заплата, а оттам и на осигуровките е повод това да се случи, смята той.
Увеличението би трябвало да бъде с 20%. В момента дневната тарифа е 77 ст. на километър, а нощната - 88 ст. Според Атанасов заради патентния данък някои от т.нар. "копърки" вече са вдигнали цените. А в студените дни при недостиг на таксита хората са били готови да плащат, за да се придвижат. Ниските цени на такситата и вдигнатите разходи са причина жълтите коли да не достигат. Към мотивите за поскъпването той добавя още увеличението от миналата година на винетките, както и очаквано поскъпване на застраховката "Гражданска отговорност".
Законът за концесиите e отложен за неопределено време. Влизането в сила на новия Закон за концесиите, който беше един от последните актове, приети от парламента преди разпускането му, се отлага за неопределено време, след като президентът Румен Радев наложи вето. При липсата на Народно събрание прегласуването ще остане за след изборите, а дали тогава законът ще бъде подложен на пълна ревизия ще зависи от мнозинството в бъдещия парламент.
Ветото на президента дойде след протести срещу бързото гласуване на документа в последните дни. Основните притеснения са свързани с възможността за удължаване на срока на концесиите, който теоретично може да стане безкраен. Според ГЕРБ забавянето може да доведе до финансови санкции от Брюксел, тъй като местният закон не е бил синхронизиран навреме с европейските изисквания.
В последния момент
Законът за концесиите беше приет на второ четене в пленарна зала на 24 януари, като гласуването мина на практика без дебати и след три опита за сформиране на кворум. Основната причина за промените беше необходимостта да се транспонира европейска директива и затова от ГЕРБ настояваха той да бъде изтеглен напред в дневния ред, тъй като България е заплашена от санкции заради забавянето. "Получено е писмо във връзка със закона, то е последно предупреждение преди налагане на санкции. За друго икономически закони от подобен вид санкцията е 850 хил. евро на месец", каза бившият председател на правната комисия в парламента Данаил Кирилов за "Капитал".
На практика проектът беше публикуван за публично обсъждане още през 2015 г., а в парламента беше внесен от Министерския съвет миналата пролет, но до финалното обсъждане се стигна едва в последния момент. Това предизвика и протести от екологични организации, според които законът защитава интересите на концесионера на ски зоната в Банско "Юлен". Срещу някои от новите постановки се обявиха и от дясно.
"Вечни концесии"
Едно от основните възражения срещу закона е възможността за удължаване на срока на концесиите. От политическа партия "Зелените" посочиха, че по този начин се въвеждат "вечни концесии". "Пределно ясно е, че законът е поръчан от силните на деня с цел да бъдат "бетонирани" придобитите от концесионерите права за вечни времена, като се използва европейското законодателство като претекст", казаха от партията и поискаха президентът да наложи вето.
Приетият закон предвижда ограничение на срока на концесията от 35 години, но той ще може да бъде удължаван с решение на парламента. Издадените от кметовете концесии също ще могат да се удължават, но с решение на общинския съвет, подкрепено от 2/3 от тях. "Това е една от гаранциите, че концесиите няма да са "вечни", коментира Кирилов. По думите му основната гаранция за това е, че срокът е един от критериите, по които се състезават кандидатите. Другият е стойността. И двете се базират на финансово-икономически анализ, изготвен от концедента.
От дясно смятат обаче, че е трябвало да бъде заложен горен лимит, в който да може да се удължава срокът. "Концесия по новия закон ще може да бъде сключена и за 100, че и за 1000 години напред, при "подходяща" икономическа обосновка, защото не бе прието предложението ни за залагане на ограничение за максималния концесионен срок", казаха от Нова република на Радан Кънев. От "Да, България" също посочиха, че по този начин се обезсмисля правилото, заложено в европейската директива, че концесията трябва да бъде ограничена със срок, за да се предотврати затваряне на пазара и ограничаване на конкуренцията.
Финансови притеснения
Притеснения създава и предвидената възможност концесионният договор да бъде променян и да се увеличава стойността му. В апела си към президента да наложи вето на закона от ПП "Зелените" посочват, че концесията може да поскъпне с до 50%. Промяната на практика обаче е до 10% и според Кирилов условията за това са много строги. "Това може да стане само след обосновано предложение, което се обявява публично. И в българския Търговски закон се предвижда такава възможност в случай на "стопанска непоносимост", когато ситуацията рязко се промени и страните вече не могат да изпълняват задълженията си по обективни причини", каза той.
Едно от ключовите възражения на противниците на закона обаче е възможността за злоупотреби при прекратяване на концесията. Според приетите правила, ако концесионерът е на загуба, концедентът (в лицето на държавата или общината) ще трябва да възстанови стойността на направените разходи и инвестиции. "Ако вземем за пример концесията на част от територията на Национален парк "Пирин", предоставена на "Юлен", до момента за 15 години концесионерът, собственост на офшорно дружество, декларира 80 млн. лв. инвестиции и счетоводна загуба от 15 млн. лв., което, макар и пазарно нелогично, е налице като декларирани данни", посочват от ПП "Зелените".
Според Кирилов законът предвижда механизми за контрол. "Първо, концедентът може да проверява твърденията на концесионера. Второ, на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол са вменени особени компетенции да упражнява допълнителен контрол по концесионните договори", каза той.
За следващия парламент
При всички положения дебатът ще продължи в следващия парламент, тъй като заради противоречивите мнения президентът спря обнародването на закона. Аргументите за решението му са, че някои от разпоредбите "поставят под въпрос принципите на правовата държава и местното самоуправление". Според него законът въвежда широки граници на субективизъм и възможности за корупционни практики. "Възможните санкции от необнародването на закона са несъизмерими с потенциалните рискове и щети от неговото прилагане", се казва в изявлението му.
БСП ограничи депутатите си до максимум 12 години в парламента. По-малко от два месеца преди извънредния парламентарен вот, на който БСП има шанс за първото място, партията одобри радикална промяна. По предложение на лидера Корнелия Нинова конгресът промени устава, така че ограничи максимално вътрешната опозиция, както и зависимостта на председателя от влиятелните лобита. Осигуряването на самостоятелност и по-голяма свобода на ръководството в БСП ще е нужно, особено, ако на социалистите се наложи да управляват в малцинство или в не съвсем комфортна коалиция.
Подсигуряване на тила
На закрито заседание в неделя делегатите на конгреса на БСП гласуваха председателят да се избира пряко от членовете на партията. Тази възможност съществуваше и досега, но никога не беше използвана, въпреки че още Сергей Станишев сериозно я обмисляше. За избран ще се счита този, който получи повече от половината от гласовете на членовете, които са малко над 100 хиляди, според последното преброяване преди години. За оставката му трябва да гласуват също толкова.
Предимството на това изменение е, че председателят няма да зависи в такава огромна степен, както досега от вътрешнопартийните лобита. Гласуването му на конгреса минаваше през договорки и търгуване на гласове от по-големите и влиятелни структури на БСП в страната. Не е тайна, че обикновено, ако има съвпадение на интереси между софийската и пловдивската организация, например, техният фаворит е победител. Подобна беше ситуацията през 2016 г., за което после Калоян Паргов от София и Георги Гергов от Пловдив получиха едва ли не местата си в Изпълнителното бюро "по право". Тази система е непробиваема, особено ако организационният секретар на "Позитано" 20 "владее" структурите, както дълги години правеше това Димитър Дъбов.
"Това е най-честният инструмент, който освобождава лидерското състезание от конгресни интриги, апаратни схеми, тайно подадени листчета и среднощни набивания на канчета на делегати. Прекият избор дава шанс за разговор за идеи, а не ограничава избора на лидер до изчисляване на баланси и преговори по кьошетата на НДК", написа във фейсбук Александър Симов, който е част от т.нар. ляво крило в БСП, но и от Изпълнителното бюро на партията.
От друга страна, минал веднъж през подобен пряк избор, председателят става трудно сменяем, освен ако сам не подаде оставка. Корнелия Нинова няма веднага да се подложи на процедурата, а едва след четири години, когато изтече настоящия й мандат. При негативно развитие за социалистическата партия на вота на 26 март, то този начин Корнелия Нинова обаче рискува да бъде лесно отстранена. Уставът иначе й дава право да остане начело най-много за още един мандат, освен ако междувременно не стане и премиер. Бившият председател на БСП, а сега президент ПЕС Сергей Станишев поиска конгресът да номинира Корнелия Нинова за този пост още сега.
Ограничение на мандатите на депутатите
По-голям скандал предизвика ограничението на мандатите на депутатите. Предвижда се социалисти, които имат 12 години стаж като народни представители да нямат право повече да се кандидатират. Идеята е да отстъпят път за младите. Противниците на тази идея опитаха още в първия ден на конгреса да отложат точката от дневния ред за следващия форум, но събраха само 66 гласа от всички делегати или около 10%. Това означава, че Янаки Стоилов, Михаил Миков, Ангел Найденов, Георги Пирински, Георги Божинов, Атанас Мерджанов, Димитър Дъбов и др., няма повече да могат да бъдат членове на Народното събрание.
Срещу текста гласува журналистката Велислава Дърева, самата тя бивш депутат от БСП. Тя заявила, че критериите не трябва да са формални, а да се оценяват професионализмът, експертността, почтеността. Дърева нарекла ограничението "противоконституционно". Според нея то не трябва да действа със задна дата.
Дни преди конгреса на заседанието на видинската организация Миков нарече това чистка. Пред конгреса не се изказа. Стоилов обаче заяви, че няма да участва в гласуването на устава. "Разбирам стремежа да спечелим периферен вот, но това няма да стане чрез разколебаване и разбиване на ядрото на партията, няма да стане чрез провокирания от част от ръководството реваншизъм", каза той и направи паралел с партията на турския президент Ердоган. "Истинските, необявени мотиви на техните инициатори (на измененията в устава бел.ред.) са в желанието БСП да бъде лишена от вътрешнопартийна алтернатива, а тя прави партията демократична, допринесе да се съхрани през годините. С тези промени вие отклонявате истинския разговор за отстъплението на политиката пред големите пари, за обслужването на частни и корпоративни интереси, които са проникнали във всички партии и години наред съсипват българския народ и държава", заяви Стоилов пред конгреса. И той, и Миков имат номинации за депутати от различни организации в страната.
Атака на властта
Част от речта на бившия зам.-председател на Народното събрание и лидер на лявото крило в БСП беше посветена на предложенията в управленската платформа, с която партията тръгва към изборите. "Да очакваме, че бизнес-социалистите, които напоследък взеха превес, ще проправят пътя на необходимата ни политика е поредната ни илюзия", каза той. Екипът около Нинова е подложен на постоянен натиск именно от такива коментари - от една страна част от партията смята идеите им за недостатъчно леви, от друга, здраво стъпилите на земята и добре подготвени хора си дават сметка за несъстоятелността на някои от най-крайните предложения.
За Стоилов, например БСП трябва да обещае осезаемо покачване на доходите на работещите - до два път за всички в следващите две години; минималната пенсия за трудов стаж да се изравни с линията на бедността за същия период; плоският данък категорично да отпадне; държавата за произвежда до 20% от БВП в края на следващия мандат; да се изравнят чуждите инвестиции от други държави с тези от ЕС и т.н.
На "Позитано" 20 са по-умерени, засега. Ръководството на БСП обсъдило и решило да се придържа към първоначалните си идеи в платформата, въпреки че ГЕРБ миналия петък ги "задминаха" по обещания с минимална заплата от 650 лв. и средна от 1515 лв. след четири години (повече в карето).
"Не можем да бъдем по-популисти от ГЕРБ и по-националисти от патриотите", каза Станишев пред конгреса. Той предупреди БСП да се пази от създаване на свръхочаквания, да наложи промяната, но и единството в партията, да не изравя окопи и да не се отнася високомерно към коалиционните партньори, но да заяви, че няма да отстъпи от платформата. "Който иска да ни подкрепи, да стане при ясни условия, за да не станем заложници в управлението", каза бившият премиер. Георги Пирински пък потвърди очакванията на Станишев, че трудното ще е след изборите, но според него това ще е заради "нагнетената обстановка от авторите на референдума", очевидно намеквайки за широката подкрепа, която получиха идеите на Слави Трифонов за промяна в избирателната система. "След изборите ще започне свирепият сблъсък с всеки, който не иска БСП да вземе властта, каза евродепутатът.
Силна анти ГЕРБ реч на Нинова
Речта на лидера на БСП Корнелия Нинова при откриването на форума беше построена като антитези на ГЕРБ или Бойко Борисов по теми като сигурност, икономика, здравеопазване, външна политика, еврофондове и други. Едно от внушенията в нея беше противопоставянето на правителството срещу народа. "Две България, два свята и между тях пропаст", обобщи Нинова. Целта на БСП била осем милиона българи и нито един беден. "Нашата цел - да спасим българския народ, който изчезва, българщината, която да ни съхрани. Тяхната цел - формулирана на националната среща на ГЕРБ - един милион гласове на изборите. Народ или гласове?", каза тя.
След това изброи основните обещания от предизборната платформа - преизчисляване на пенсиите, така че най-старите ще се увеличат с 20%, обвързване на майчинските плащания с минималната работна заплата, приспадане на 50 лв. от месечния данък върху доходите за всяко дете на работещо семейство, създаване на фонд "Индустрия" и фонд "Инвестиции", безплатно здравеопазване за здравноосигурените, по-високи заплати за учители, учени и за медицинските работници и други, спиране на концесията на летище "София" и т.н. За всичките им мерки ще са нужни близо по два млрд. лв. годишно.
"Мафията, корупцията, сгрешеният модел на прехода си имат своя паралелна държава", каза още Нинова. Проучване на БСП установило, че "плащаме извън джоба си, извън данъци, осигуровки и такси, над 2 млрд. лв. на година за здраве, за образование - 1.5 млрд. лв, над 3 млрд. лв. от завишените цени на монополи и картели, над 1 млрд. лв. за подкупи на администрацията, над 2 млрд. лв. били щетите от нагласените обществени поръчки..."Десет милиарда лева за паралелната държава. Ние ще я закрием", закани се председателят на БСП.
В пет европейски страни бензинът е по-евтин от България. Само в пет европейски страни масовият бензин е по-евтин в сравнение със средната цена в България. От балканските страни сред тях е единствено Босна и Херцеговина. При дизеловото гориво цените са по-ниски в 10 европейски държави. Това сочат данни на сайта GlobalPetrolPrices.com за миналата седмица.
През миналата седмица средната цена на масовия бензин А95 у нас е била 1.13 долара, или 2.05 лева. Според fuelo.net. в последната неделя горивото се е продавало средно за 2.07 лева, като тази цена на практика не е променяна през седмицата. Така страната ни се нарежда на 6-о място по евтин бензин сред 42 страни в Европа, но държи първенството в целия Европейски съюз. По-евтино е горивото в Беларус (1.11 лева за литър), Русия, Молдова, Украйна и Босна и Херцеговина. След България с незначителна разлика идват Македония, Румъния и Полша.
В Европа миналата седмица най-скъп е бил масовият бензин в Норвегия - средно 3.49 лева за литър. Скандинавската страна, макар и производител на петрол, провежда стриктна политика на ограничаване на използването на този вид горива и осигурява сериозни стимули при покупка на електромобили. Норвегия държи и световния рекорд по скъп бензин сред 170 наблюдавани страни. На обратния полюс е Венецуела с цена от едва 0.01 долара за литър, но заради особеностите в популисткото управление на тази страна, съчетано с елементи на утопичен комунизъм, тя едва ли трябва да бъде отчитана. Иначе очаквано най-евтин е бензинът в Саудитска Арабия - 0.24 долара за литър. В световната класация по-евтин бензин от България се продава в 102 страни, докато по-скъп е литърът в 68 държави.
Малко по-различно е съотношението при дизеловото гориво. По данните на GlobalPetrolPrices тук България е 11-а със средна цена от 1.14 долара, или 2.06 лева, за литър. Лидер с 1.11 лева е Русия. Равна на нашата е цената на дизела в Румъния, а с 2 и 3 стотинки на литър повече дават шофьорите в Латвия и Полша. От страните от ЕС по-евтино от България зареждат в Люксембург и в Литва. С цена от 3.28 лева за литър отново води Норвегия, където в последно време обявиха и планове за сериозно ограничаване на дизеловите автомобили. Данните на българския сайт fuelo.net. за цената на литър дизел в края на миналата седмица са за средно 2.07 лева, колкото и за масовия бензин.
На фона на българските доходи в сравнение с тези в повечето страни от ЕС обаче цените на горивата у нас изглеждат твърде високи. От голямо значение са и регионалните разлики. Трайна е тенденцията бензинът и дизелът да са по-евтини в източните и централите области, като се изключи Разград. С отдалечаването от морето цените растат, като най-високи, пак по традиция, са в София.
Парадоксално също така е, че по-високи цени поддържат големите вериги - тези, които заради големия оборот би трябвало да са по-евтини. Освен това заради ключовото си местоположение и броя си техните бензиностанции дават масовото усещане за цените. Още по-парадоксално е, че обвинените в картелно споразумение търговски фирми поддържат еднакви средни цени на бензина и на дизела. Според fuelo.net. през миналата седмица например средната цена на литър бензин в тези вериги от бензиностанции е 2.12 лева, или с 5 стотинки по-висока от средната за страната, изчислена от същия сайт. При дизела средната цена на литър дизел е "закована" на 2.13 лева - с 6 стотинки повече. Разликата между големите вериги и най-евтината достига 29 стотинки.
На фона на относително ниските крайни цени съвсем различно е положението при цените на горивата на едро. По данни на Европейския енергиен портал цената на едро на литър А95 у нас е 0.483 евро при средно 0.529 евро за целия ЕС. По-ниски от българските са цените на едро например в Австрия, Чехия, Полша, Румъния, Словакия, Великобритания. Разликата до продажните цени идва от акциза и ДДС. У нас акцизът за бензина е най-нисък - 0.363 евро на литър при средно 0.546 за ЕС. Дизелът на едро върви по 0.499 евро, докато акцизът за литър е 0.330 евро.
Така на практика по-големите приходи остават у производители, вносители и търговци, докато държавата се е отказала от част от възможните си доходи. Това е обаче по-скоро политическо решение, което със сигурност няма скоро да се промени.
Безхаберието на държавата уби жена в тунел на "Хемус". Жена загина при нелеп инцидент в тунела "Ечемишка" на магистрала "Хемус" вчера. Колата, в която е пътувала загиналата, е била ударена от паднала конструкция на осветлението. Гредата и осветително тяло се стоварили върху автомобила, в който жената седяла от дясната страна. Шофьорът е ранен. Инцидентът стана в тунела в посока София, където в момента движението е двупосочно заради ремонта на съседната тръба.
По ирония на съдбата инцидентът стана, докато лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов за пореден път хвалеше в Пловдив ремонтите и строителството на магистрали, направени от правителството му. "Каква беше АМ "Тракия" и каква е сега? Какви бяха мостовете, че се изтрепа народът по тях? Това, което сме направили, никой не го направи преди нас. То е съизмеримо с най-доброто строителство, което е имало. Като разкрихме тунела на "Витиня", другарите, защото едно момче се осакати там, под мазилката бяха сложили торби от цимент", заяви лидерът на ГЕРБ.
От пътната агенция (АПИ) потвърдиха за инцидента. Засега не е ясно защо осветителното тяло е паднало. "Първоначалните оценки сочат, че причина за тежкия инцидент е корозия на носещата метална конструкция на осветителната система", заявиха оттам. Заради инцидента движението бе отклонено по обходен маршрут по пътя София - Ботевград. На място е изпратен екип от следователи, съобщиха от прокуратурата. Започнало е разследване за причиняване на смърт по непредпазливост. В момента то се води срещу неизвестен извършител. От пътната агенция обясниха, че движението ще е по обиколния път, докато не приключат огледите и другите следствени действия на мястото. По-късно от МВР съобщиха, че заради инцидента изцяло се спира движението на ТИР-ове по "Хемус". "На изхода от София товарните коли се спират от пътните полицаи и отклоняват към свободните места за паркиране. Сходна е ситуацията за идващите товарни коли към София. Движещите от север ТИР-ове се спират и отправят към паркингите край Монтана, Враца, Ловеч и Велико Търново", заявиха от полицията.
Втората тръба на тунела се ремонтира от септември. Преди началото на ремонта на цялото съоръжение пътни експерти са го инспектирали и са описали дейностите за ремонт, сред които и подмяна на осветителната система. АПИ ще провери допълнително конструкцията на осветлението и ако има и други опасни елементи, ще бъдат отстранени, съобщиха оттам. До редакционното приключване на броя обаче в. "Сега" не получи отговор на въпросите кога за последно е правен оглед на трасето на магистралата в частта с тунелите и защо движението по него е разрешено, ако не е безопасно. Тази отсечка от аутобана се поддържа от държавната фирма "Автомагистрали".
Според АПИ тунелът с дължина 775 метра е пуснат в експлоатация през 1984 г. Не е ясно дали оттогава му е правен ремонт. В момента се работи по съседната тръба в посока Варна. Ремонтът трябва да приключи през пролетта. След това ще се ремонтира и тунелът в посока София. По магистрала "Хемус" се ремонтира и едната тръба на най-дългия тунел у нас - "Витиня". Там движението също е двупосочно в едната тръба, а срокът за приключване на ремонта условно е "до лятото".
Общо 31.5 млн. лв. бяха предвидени за ремонти на най-старите участъци по "Хемус" и "Тракия". Парите бяха отпуснати с постановление на Министерския съвет през април миналата година. В списъка с дейности влизат виадуктите и тунелите, линейни участъци, както и някои довършителни дейности като доизграждане на надлез над жп линията София - Бургас на околовръстното и северната тангента при Казичене. За тунел "Ечемишка" са предвидени 5.3 млн. лв.
Министър-председателят Огнян Герджиков разговаря вчера с министъра на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов по повод трагичния инцидент, съобщиха от правителствената пресслужба. Премиерът е разпоредил да бъдат извършени всички действия от страна на институциите от изпълнителната власт по изясняване на обстоятелствата, довели до инцидента, да бъдат предприети необходимите мерки и потърсена отговорност.
65 млрд. лв. потънали в обществени поръчки. Средствата, изразходени за обществени поръчки през последните 10 г., са около 65 млрд. лв., съобщи пред „Труд" бившият депутат Петър Славов. Данните са от Агенцията по обществените поръчки и от предоставена информация на база запитвания по време на парламентарен контрол, допълни той. „Контролът върху харченето на парите на данъкоплатеца не е добър. Това важи и за новия Закон за обществените поръчки, който не дава обещаваните резултати от приелото го мнозинство от ГЕРБ и проуправленската част на Реформаторския блок", коментира Славов.
„Ако са верни констатациите на някои медии, че 30-35% от тези средства са отклонени неправомерно или дори откраднати, сами можете да си направите сметка при ефективен контрол за каква огромна икономия на публични средства би ставало дума - над 20 млрд. лв., или по над 2 млрд. на година. Тогава в бюджета щеше да има достатъчно средства за увеличение на пенсиите и на заплатите в бюджетната сфера - образование, отбрана, сигурност и т.н.", каза още Славов.
Той и ексдепутатите Мартин Димитров и Методи Андреев бяха сред народните представители, които в началото на 2016 г. поискаха вето върху приетия нов Закон за обществените поръчки, но Плевнелиев не наложи такова.
Игра за милиони с ремонта на НДК - II. Христо Друмев. В коментара във в. „Труд" от 27 януари т.г. акцентът беше относно необичайно мощната и вероятно много скъпа кампания на ръководството на НДК за представяне на „приказната предстояща модернизация" на сградата след извършването на ремонти с приблизителна обща стойност 35 милиона лева.
Позволих си мой коментар главно поради лъжливото твърдение, акцентирано в тази кампания, че от създаването на НДК през 1981 г. досега не са били извършвани ремонти.
Забележката на в. „Труд" под линия във въпросната публикация, че има основание за специално разследване, имаше неочаквано положителен резултат. Получих над 50 телефонни обаждания от хора, пряко свързани лично или институционално със съдбата на НДК. Започнах да систематизирам съобщените факти. И изведнъж стана кристално ясна драматичната причина за тази необичайна медийна кампания „НДК - носителят на промяната", която за момента е пазена в дълбока тайна не само от ръководството на двореца, но и от екипа на принципала - тогавашния вицепремиер Томислав Дончев.
Както всички предприятия държавна собственост, НДК изготвя ежегоден финансов отчет, който внася до 31 март на следващата година в НАП с декларация образец 1010. За 2015 г. - първата пълна година на назначения през 2014 г. изпълнителен директор Мирослав Боршош, такава декларация е била попълнена и изпратена своевременно, но върната обратно поради липса на параф на принципала. От този момент започва драмата. Г-н Дончев отказва да подпише декларацията и вместо това писмено иска обяснение за съдържанието й - сензационна чиста загуба 9 296 729,99 лв. В отговор започва „изсмукване от пръстите" за представяне на „обективни фактори" за тази загуба, изброени от г-н Боршош в писмо лично до зам. министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика. Повечето от тях обаче нямат нищо общо с предстоящото председателство на Съвета на Европейския съюз. Примери:
Дигитално заснемане и съставяне на технически паспорт на сградата;
Обследване за енергийната ефективност.
Тези действия обаче са извършени още през 2009 г. от плевенската фирма КИМТЕКС. Пълната документация освен че се намира в НДК, бе изпратена на Агенцията за енергийна ефективност, в резултат на което НДК още тогава влезе в списъка на сградите държавна публична собственост, които следваше да получат значителна финансова помощ. Ако г-н Боршош е имал съмнения за този факт, е можел да се свърже с един от архитектите, отлично извършили задачата - Румен Данговски, понастоящем на работа в София, в РВД.
Проектиране и изменение на обект зала „Перото", което и до ден-днешен не е узаконено от ДАГ поради неуредени евакуационни възможности;
Проект и изпълнение за преобразуването на уникалната за България многофункционална амфитеатрална Зала 2 с въртяща се сцена в обикновена театрална зала с комична украса от стари обувки, отново при грубо нарушение на авторските права.
Странно защо е пропуснато преустройството, също в нарушение на авторските права, на единствения музикален магазин в НДК в Нов театър (по-известен като „театър „Кадурин"), вероятно защото той фалира още в следващите месеци.
Без да има редовен договор, че правителството ще отпусне някаква определена сума за „модернизация на сградата", се започва трескаво обявяване на обществени поръчки за извършване на проектни и строителни работи, всички неизменно без предварително съгласуване с авторския колектив на проекта НДК начело с архитектите Александър Баров и Косто Костов (вторият за щастие е жив и здрав). Всички тези обществени поръчки поради различни недостатъци и нарушения са атакувани от Камарата на архитектите в България (КАБ).
Създава се скандална ситуация, останала скрита за обществеността. Обещавано приказно бъдеще, а на практика очертаващ се финансов фалит. Правителството все пак решава да извърши спасителна операция - предоставят се 17 милиона лева, но като апорт към капитала на ЕАД „Конгресен център - Национален дворец на културата", който възлиза на около 300 млн.лв. (колкото е стойността на недвижимата собственост и обзавеждането в НДК).
Моята прогноза е - предстоят тежки дни за служебното правителство, за вицепремиера Деница Златева и министър Кирил Ананиев.
„Труд" ще продължи да следи пилеенето на пари от ръководството на Националния дворец на културата. Очевидно сериозно внимание на този процес могат да обърнат както ресорният вицепремиер, така и прокуратурата.
Предложения за най-спешни действия за НДК:
1. Да бъдат спрени всички запланувани, но незапочнати нови разрушения. С това ще се спестят исканите допълнително 18 млн. лв. и ще се спасят от разрушение престижните зали 7, 8 и 9 на петия етаж с емблематичните пана на Христо Стефанов, Златю Бояджиев и Йоан Левиев, както и други площи.
2. Спешно да се поднови съставът на досега летаргичната междуведомствена работна група, която реално да осъществява отговорно и компетентно подготовката на Националния дворец на културата като основна сграда за необходимия за председателството сграден фонд. Непременно да бъде поканен в нея арх. Косто Костов, съавтор заедно с покойния арх. Александър Баров, на архитектурния проект, както и представители на Министерството на културата, Съюза на архитектите в България и на Съюза на българските художници.
3. Да се извършат проверки на спорни обществени поръчки, както и на финансовите разходи за 2015 и 2016 г. (включително за съдбата на 6 600 000 лв. срочен депозит за ремонтите на Зала 1).
Фитнес в Пловдив за 126 хил. лева. Фитнес в Пловдив с начална цена 126 хил. лв. се продава на търг от Националната агенция за приходите. Фитнесът се намира в града под тепетата на ул. "Иван Гарванов" -63. Площта на имота е 162,53 кв. м и се състои от фитнес зала, стая за масаж, преддверие, сауна, парна баня, джакузи, стая за почивка, чакалня и санитарен възел. За участие в търга на НАП трябва да се направи депозит от 25 200 лв. като крайната дата за внасяне на парите е 10 февруари. В Пловдив се продава и ателие, което е завършено до Акт -14. Площта му е 49,39 кв. м, а началната цена на търга е 30 300 лв.
Интересни предложение има и от ТД на НАП във Варна. Например, продава се лозе с площ 636 кв. м в местността Старите лозя в с. Щипско с начална цена 700 лв. Продава се и дворно място с пространство от 1005 кв. м в район "Младост" на гр. Варна с начална цена 44 475 лв.
Във Варна, на ул. Константин Величков -18, се продава дворно място от 219 кв. м, ведно с изградените в него две едноетажни масивни сгради със застроена площ от 112,46 кв. м, както и гараж с площ 54,24 кв. м. Началната цена на целия имот е 201 675 лв. Апартамент във Варна с площ 93,76 кв. м, състоящ се от входно антре, две спални, дневна с ниша, хол, баня, тоалетна, килер и два балкона, се продава от НАП с начална цена 99 300 лв.
София привлича 45% от инвестициите. София привлича най-много инвестиции. Край столицата се правят не само складови бази и логистични центрове, но се изграждан и нови производствени предприятия. Общата сума на разходите на бизнеса за придобиване на дълготрайна материални активи (ДМА) през 2015 г. е 21,191 млрд. лв., сочат данните на НСИ. Като близо 45% от тези инвестиции, или над 9,606 млрд. лв. са направени в Югозападния район на страната, в който попада и София. Имено затова в столицата и заплатите са най-високи като изпреварват с близо 60% възнагражденията в останалата част на страната.
Най-много разходи за придобиване на ДМА се правят в сектора добивна и преработваща промишленост; доставяне на води; канализационни услуги и управление на отпадъци. Само за година в този сектор са налети 5,975 млрд. лв. Като тези пари са разпределени сравнително равномерно в страната. Отново районът около София е привлякъл най-много средства, но разликата не е толкова голяма спрямо останалите региони. В сектора промишленост, води и канализационни услуги инвестициите в ДМА в Югозападния район на страната през 2015 г. са 1,6 млрд. лв. На следващо място е Североизточният район, в който са вложени 1,184 млрд. лв. По малко над 1 млрд. лв. в този сектор са привлечени и в Югоизточния и в Южния централен район. Доста по-малко инвестиции в сектора са привлечени в Северозападния (560 млн. лв.) и Северно централния район (480 млн. лв.). Именно тези два района в Северна България се отличават с най-малко привлечени общи инвестиции в ДМА - съответно 1,519 млрд. и 1,77 млрд. лв. Затова в Северозападна България заплатите са най-малки, цените на имотите са най-ниски, а хората бягат към по-големите градове или дори в чужбина за да си търсят работа.
Вторият най-привлекателен сектор за парите на бизнеса е търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети; транспорт, складиране и пощи; хотелиерство и ресторантьорство. За година за придобиване на ДМА в този сектор са вложени 5,156 млрд. лв. Като тук районът около София привлича над 54% от средствата. Вложенията в ДМА от този сектор в Югозападния район са 2,791 млрд. лв.
Подобно е положението и в следващия сектор, който привлича най-много капитали - операциите с недвижими имоти. Общата сума на средствата за придобиване на ДМА в сектора е 1,535 млрд. лв. Като от тях 967 млн. лв., или 63% са насочени в Югозападния район, в който попада и София. На второ място, но с много по-малко привлечени средства, се нарежда Югоизточния район, където в операции с недвижими имоти са вложени само 171 млн. лв.
Подобни големи различия в инвестициите между районите на страната има и при останалите сектори на икономиката. В резултат, районът който се нарежда на второ място по разходи за ДМА е Южния централен с 2,9 млрд. лв. Това е над три пъти по-малко, от средствата вложени в Югозападния район. Ако се погледне по-общо се оказва, че инвестициите в ДМА в Южна България са 15,344 млрд. лв. за година. А в Северна България са само 5,843 млрд. лв. Това определя и голямата разлика в икономическото развитие на Южна и Северна България.
Борисов: 4 инвеститора напират да строят „Белене". Четири чуждестранни фирми, сред които най-големите китайски, до момента са заявили намерения да инвестират в АЕЦ „Белене". Проектът може да се реализира само като частен с условията да няма задължително изкупуване на тока и да не е нужна държавна гаранция за фирмата инвеститор. Това заяви в отговор на въпрос на член на ГЕРБ в Пловдив лидерът на партията Бойко Борисов. Той пристигна под тепетата, за да стегне редици си, като предупреди местните партийни лидери, че ще ги държи лично отговорни за раздорите помежду им при евентуална изборна загуба.
Борисов не пропусна да отбележи, че правителството му е дало повече пари на армията и полицията, но и че най-важно за страната било образованието. „Аз не мога да си поставя грандиозните цели на другарката Нинова да задължа народа да се множи до 8 милиона. Все пак това е доброволен акт на гражданите", каза Борисов, а думите му предизвикаха смях в залата, където се събра партийния актив. Той уточни, че през следващото си управление ще заложи двойно увеличение на учителските заплати. За увеличаване на прираста на населението от ГЕРБ щели да подкрепят тридетния модел. т.е. във всяко семейство да има по три деца, които обаче да бъдат образовани. „Трябва да сме по-умни, по-образовани, квалифицирани и конкурентноспособни", заяви Борисов.
Партийната субсидия трябва да бъде намалена от 11 лева на около 5-6 лева или дори 4 лева, съгласи се лидерът на ГЕРБ с друг партиен активист от залата.
По думите му цифрите доказват постиженията в рамките на управленския мандат на кабинета „Борисов" 2. В нашия мандат БВП ще мине 120 млрд. лв. Първия ни мандат беше 83 млрд. Цифрите безпощадно подкрепят политиката на ГЕРБ. Най-добрият мерител е парата, само за януари сме им оставили 1.7 милиарда излишък. Като събориха КТБ ние успяхме да изплатим парите на хората. Ако тези 2 милиарда не ги бяхме плащали за американски и руски централни... Ето ви 2.5, милиарда за учителите. Не е обещание. Чухме от БСП на конгреса само обещания, но те стъпват само на нашата събираемост. Представям си като почнат да ги събират, коментира експремиерът.
Един от най-големите упреци към мен и към партията бе, че сме много толерантни, обяви пък Борисов във връзка с взаимоотношенията на партията с коалиционните й партньори във властта, която бе поета преди броени дни от служебния кабинет след подадената от него оставка. И Добави: „Бях убеден и съм убеден, че 2017 година щяхме са стигнем 6 млрд. повече приходи. Щяхме да покажем, че не сме като тия дето се бият непрекъснато, че ще успеем като нация да се сплотим с всичките си по-големи съседи. Затова проявявахме тази толерантност.".
Той продължи с критиките си към БСП. Ако имаше паралелна държава, тя беше точно при БСП, когато митниците нямаха шефове. Как ние събрахме над 4 милиарда, каза бившият министър-председател. И обясни колко зле е била държавата преди да дойде ГЕРБ на власт. Извън мандата на ГЕРБ, всяка година се доплащат милиони на НЗОК, защото се харчи неразумно или се източва. В нашите две години не се доплаща, но веднага почнаха смени там, защото хората са неудобни. Като минах сега по АМ "Тракия"-гледам от всяка страна заводи, все едно си в градска среда. Мечтата ми е и по АМ "Хемус" да стане така и тогава вече можем да дадем път да дойде новата вълна, отбеляза Борисов.
Ние никога не сме казвали 300 лева пенсия, каза също така лидерът на ГЕРБ в отговор на въпроса кога ще бъдат увеличени доходите на най-възрастните. И допълни: „Държавата дотира отвсякъде пенсиите. Много ми се иска да се увеличат доходите, но трябва икономиката да заработи по-добре. Безработицата ни е 7%. На второ място сме в Европа по ръст на икономиката. 1990 година БСП ликвидира пенсионните фондове и не останаха пари в стълбовете. И сега близо 6 млрд. от бюджета отиват да допълнят осигурителните вноски. С всеки излишък през тези две години, пращахме допълнително на тези с най-ниските пенсии. Ако не бяхме платили на БСП милионите за "Белене", тогава щеше да е друго! Ама трябваше да оправим и големия шлем, да разплатим и американските централи."
Не подписвайте нови договори заради роуминга. Гражданите да не позволяват на мобилните оператори да използват отпадането на роуминга в Европейския съюз като основание за преподписване на действащите им договори, предупреди Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред БНТ. Той обясни, че когато потребителите имат безсрочни договори, не могат да бъдат принуждавани да ги преподпишат с какъвто и да било аргумент. Експертът съветва хората да приемат единствено по-благоприятни условия и да внимават с какви срокове се обвързват. Ние ще следим предварително дали мобилните оператори ще създадат съответния алгоритъм, който да позволи прилагането на новите разпоредби така, че да не се стига до срещани в миналото нелоялни практики, заяви още Маргаритов.
Комисията предлага да е домакин на дискусия между КЗП, операторите и компетентните институции, която да спомогне за по-бързото решаване на още един актуален казус - този с по-скъпите SMS-и на кирилица. „Това, което ние можем да направим, е да се произнесем за наличие на нелоялна търговска практика и да апелираме въпросът да бъде решен бързо и в полза на потребителите, обясни председателят на комисията.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.840090 |
GBP | 2.344750 |
CHF | 2.085330 |