Лампата убиец запуши България за 10 дни. Нелепата смърт на 64-годишната Елена Михайлова в тунела "Ечемишка" затвори магистрала "Хемус" за период между 7 и 10 дни. Това съобщи за "24 часа" Георги Златев, който е шеф на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ.
В неделя греда, върху която са монтирани лампите в тунала, падна върху автомобил и уби Елена Михайлова. Заради инцидента министърът на регионалното развитие Спас Попниколов разпореди тунелът да бъде затворен, докато не бъдат изследвани стоманените конструкции, върху които са осветителните тела.
Това всъщност блокира магистрала "Хемус", тъй като в съседната тръба на тунел "Ечемишка" - от София към Варна, в момента се прави ремонт. Спряно е движението по аутобана от пътен възел "Правец" до пътен възел "Витинска река".
Шефът на пътната агенция Дончо Атанасов назначи комисия, която да изследва металните конструкции. В нея са привлечени и външни експерти по метални конструкции, които ще осигурят и независим поглед върху експертизата.
В понеделник към 9 ч те започнаха работа, очаква се проучванията им да продължат и във вторник. Експертите ще трябва да предложат мерки, за да бъде преминаването през тръбата безопасно.
Според Георги Златев колкото и скоростни да бъдат ремонтите, които ще предпише комисията, ще отнемат между 7 и 10 дни. "Няма да си позволим лукса да допуснем застрашаването на човешки живот", каза още шефът на поддържането в пътната агенция. От АПИ ще бързат, за да се пусне поне едната лента в тунела. Преди да започне ремонтът на "Ечемишка", е оправен старият път, за да има алтернатива.
От АПИ предвидили, че една катастрофа може да затвори този участък от "Хемус" за часове. В Пътната агенция обаче не допускали, че единствената тръба може да бъде затворена за дни. Двете тръби на "Ечемишка" не са виждали ремонт от 1985-1986 г., когато последователно са пускани в експлоатация. Според експерти изпълнението им не е най-доброто, особено на хидроизолацията.
Преди да започне ремонтът им, през септември 2016 г., е правена инспекция на двете тръби на тунела - не само на лампите, но и на хидроизолацията. Преценката на комисията е, че тръбата към Варна е в по-лошо състояние и затова ремонтът е започнал от нея, заяви шефът на пътното поддържането в АПИ Георги Златев.
Експертите са установили, че в тръбата, оставена за двупосочното движение, има корозия, но са преценили, че тя няма да предизвика проблеми до пролетта, за когато е предвиден нейният ремонт.
Вестник "24 часа" поиска от Министерството на регионалното развитие данни за резултатите от тази последна инспекция на тунела, както и ясен отговор кой персонално е взел решението въпреки корозията цялото движение да бъде прехвърлено в тази тръба. До редакционното приключване на броя обаче отговор не бе получен.
Според други експерти, с които "24 часа" разговаря, ремонтните дейности е можело да започнат от тръбата към София, защото там често се случвало не гредите, а самите лампи да падат. Те били от ламарина, която корозира заради агресивната среда в тунела - влага и газове от автомобилите.
Пътни специалисти изразяват съмнение, че корозията е по металните конструкции. Стоманата, от която са направени, била яка. Но пък допускат, че може да са скъсани болтове.
Резултатите от инспекцията след нелепата смърт на Елена Михайлова ще бъдат ясни до дни. В последната година правителството на Борисов започна сериозни ремонти на виадукти, тунели и съоръжения. В момента тече ремонт на тръбата на "Ечемишка" от София към Варна и движението е прехвърлено в тръбата на тунела от Варна към София.
У нас обаче десетилетия наред не са влагани пари в ремонтите на виадукти, тунели и други големи съоръжения. Тунелите по "Хемус" - двете тръби на "Топли дол" и едната тръба на "Витиня", са ремонтирани в периода 2004-2007 г. Втората тръба на "Витиня" се ремонтира в момента. Правешкият тунел, който е строен през 90-те години, е в най-добро състояние.
Рекорд: Болничните у нас превишиха 2 пъти населението на България. Болничните у нас удариха рекорд - броят им превиши 2 пъти населението на България. Те са 13,5 милиона, обяви Божидар Данев, председател на Българската стопанска камара.
Преди да се въведе изискването работодателят да плаща първите 3 дни от болничния, листовете били 7 млн. Затова бизнеса иска тази мярка да се отмени. Бумът на болничните се дължал на много фактори.
Единият е, че все повече хора припечелват на 2 места. Имало работници, които "боледуват" цяло лято, а всъщност берет ягоди и домати в чужбина.
Компании ще кандидатстват за 220 млн. лв. през 2017 г. по "Конкурентоспособност". Близо 220 млн. лв. (111 млн. евро) европейски средства се очаква да получат компаниите безвъзмездно по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" през тази година. Сумата е разпределена приблизително поравно между трите приоритетни оси - за технологично развитие и иновации, за растеж на малки и средни предприятия и за енергийна ефективност, показва индикативната работна програма на икономическото министерство. Допълнително около 150 млн. лв. са предназначени за директно предоставяне на конкретни държавни структури, като над половината от тях са за изграждането на газовата връзка със Сърбия. Част от парите са прехвърлени от процедури, които бяха планирани за 2016 г., но така и не бяха открити.
От плана излиза, че тази година ще е по-слаба от предходните две като суми. Освен това дотук се вижда, че средствата стигат бавно до компаниите. За миналата година например програмата включваше процедури за бизнеса за общо 235 млн. евро, но никоя от тях все още не е приключила докрай. Договори бяха подписани по две от откритите през 2015 г. схеми, които са на обща стойност 200 млн. евро.
За нови продукти
Основната част от средствата за технологично развитие през тази година са по процедурата "Разработване на продуктови и производствени иновации", която трябваше да бъде открита през декември, но беше отложена. Плановете сега са тя да стартира през март, а документи да се приемат до юни. За нея са предвидени общо 68.5 млн. лв. С тях ще могат да се придобиват материални и нематериални дълготрайни активи. Отделните проекти ще се финансират със 100 хил. до 1 млн. лв., като субсидията ще покрива между 25 и 70% от стойността на проекта. Минималната сума е увеличена двойно спрямо това, което се предвиждаше през миналата година, т.е. фокусът е пренасочен към по-големи проекти. Промяна има и в потенциалните кандидати по тази процедура, като компаниите ще могат да участват в партньорство с научни организации, включително "София тех парк". Държавният парк ще получи допълнително още 39.6 млн. лв. през есента.
За създаване и развитие на тематично фокусирани лаборатории са предвидени 9.8 млн. лв. Отделните проекти ще се финансират със сума между 100 хил. лв. и 1.25 млн. лв., като субсидията ще покрива най-много 60% от разходите. Кандидатстването се очаква да започне през юни.
Патентното ведомство ще получи 8.8 млн. лв. за развитието на модерна система за интелектуална собственост.
За малки и средни предприятия
Най-много пари са предвидени за малките и средните предприятия - общо 138.8 млн. лв. За насърчаване на предприемачеството са определени 67.2 млн. лв. по втората приоритетна ос, която е насочена към няколко сектора. Сред високотехнологичните производства са химия, фармация, производство на електрически съоръжения, машини и др. В сферата на интензивните на знание услуги се насърчават издателската дейност, филмови, телевизионни и радиопродукции, информационни услуги и т.н. Списъкът включва и много нискотехнологични дейности като производство на храни и напитки, текстил и облекло, хартия, мебели, изделия от метал и др. Процедурата е планирана за есента. Отделните проекти по нея ще могат да получат между 50 хил. лв. и 391 166 лв., като финансирането ще покрива 90% от разходите.
За малките и средните предприятия от преработващата промишленост има предвидени и 71.6 млн. лв. за пилотни и демонстрационни инициативи за ефективно използване на ресурсите, т.е. за продукти и технологии в начален етап на разработка. Компаниите ще могат да кандидатстват за субсидия от 300 хил. лв. до 2 млн. лв., като субсидията ще е между 35 и 75%. Процедурата е планирана да започне през юли.
В оптимистичния вариант в края на годината трябва да заработят и поне два фонда за дялови инвестиции, които ще са основно със средства по програмата. Те са с фокус стартиращи компании и за проекти за технологични иновации и се структурират от държавния Фонд на фондовете.
За институции
Най-голямата субсидия, която ще бъде предоставена директно, е за газовата връзка със Сърбия, където получател е енергийното министерство. Финансирането е 88 млн. лв. и беше предвидено за миналата година, като със средствата България трябваше да покрие своята част от проекта. Изграждането на връзката обаче се забави заради проблеми с финансирането от сръбска страна. Наскоро беше подновен двустранният меморандум, а Белград обяви, че процесът по финансиране е на финалната права. Според документа строителството трябва да започне до пролетта на 2019 г. и да завърши до края на 2020 г.
По-малки безвъзмездни помощи са предвидени за Института по метрология (4 млн. лв.) и Агенцията за устойчиво енергийно развитие (7.8 млн. лв.). Те се предоставят директно, след като институциите предоставят проекти за финансиране.
Държавата още през 2005 г. обявява тунел "Ечемишка" за опасен. Още през 2005 г. тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус", в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви".
Това става ясно от справка в регистрите на Агенцията за обществените поръчки. Именно с мотив, че съоръжението е в "аварийно състояние", в края на 2005 г. пътната агенция сключва договор с Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство", в който 99% са на свързаната с ДПС фирма "Трансстрой-Бургас". Тя получава авансово 2.4 млн. лв., но така и не започва работа, а миналата година е осъдена от държавата да върне получените средства.
За случая е имало образувано разследване, но няма публична информация за това как е приключило.
Тунелът е построен през 1984 г., а първият му ремонт започна едва през септември 2016 г. Тогава е направен преглед на осветителите и електроинсталацията в тунела, обяснява Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). След това е започнал ремонтът в тръбата в посока Варна, а движението досега се извършваше двупосочно в неремонтираната, където е станал инцидентът. От АПИ не отговориха до редакционното приключване на броя кой е направил огледа, кой ремонтира другата тръба и докога "Хемус" ще е затворена.
Ясно е обаче, че това не е първият предвиден ремонт на тунела, макар и предишните да не са се състояли заради неизпълнение на договори от страна на избраните фирми. Преди повече от десет години е констатирано лошото състояние на съоръженията, но заради причини като липса на финансиране или твърде натоварен трафик по "Хемус" заради ремонти на други тунели мерки не са предприети.
Историята започва преди 12 години
С решение от 5 октомври 2005 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (тогава Изпълнителна агенция "Пътища") открива процедура за договаряне без обявление за "извършването на аварийни ремонтни строителни работи за осушителни мероприятия, конструкции за окачване на ново осветление, електрообзавеждане и осветителна уредба на тунела "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус". Мотивацията на пътната агенция: тунелът е в "аварийно състояние" и "необходимостта от предприемане на незабавни действия за авариен ремонт на съоръжението, което е в аварийно състояние и са създадени предпоставки за възникване на ПТП с непредвидими последствия и възможни човешки жертви, както и причиняването на големи щети за участниците в движението".
За участие в процедурата са поканени няколко фирми, като всички са закупили документи за участие: "Техностил 2001", "Поларис продукт", "Трансстрой-Бургас" и "Трансстрой-Консорциум". Подадена е само една оферта - на "Техностил 2001". Предложената им цена е била 8.6 млн. лв. с ДДС.
На 30 ноември 2005г. е сключен договор с единствения кандидат - Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство" с водещ партньор "Техностил 2001", на стойност 8.2 млн. лв. с ДДС. По времето на избора на изпълнител изпълнителен директор на Агенция "Пътища" е Велико Желев, собственик на строителната "Хидрострой" и дъщерните й "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас". Пред "Капитал" Желев обясни, че си спомня, че по време на обявяването на поръчката е имало наводнения и таванът на тунела е протекъл. Той обаче обясни, че договорът е сключен след напускането му и не е запознат с историята на търга.
Към онзи момент в управлението на "Трансстрой" са Иван Мирински (впоследствие собственик на свързаната с Пеевски "Водстрой 98") и Милчо Киряков, който е близък на Йордан Цонев от ДПС. Тогава мажоритарен собственик на компанията е люксембургската компания "Нидор", в чийто управителен орган влиза Милчо Киряков.
От последните документи, представени пред Търговския регистър от фирмата през 2016 г., се вижда, че мажоритарен собственик (59%) е Николай Милев. "Капитал" потърси Милев за коментар, но не успя да се свърже с него до редакционното приключване на броя.
На 10 април 2007 г. на събрание на съдружниците в обединението победител пък се взима решение "Техностил 2001" да прехвърли правото си на участие в консорциума на "Трансстрой-Бургас". Впоследствие в консорциума влиза "А груп", което пък получава дял в обединението от "Брод 2002".
Пътната агенция е превела аванс за 2.4 млн. лв. на дружеството с фактура от 18 декември 2007 г.
Има аванс, няма ремонт
След получаването на аванса обаче ремонт не се осъществява. Чак през 2012 г. Агенция "Пътна инфраструктура" завежда дело срещу "Трансстрой-Бургас" (с 99% участие в консорциума), "Брод 2002" и "А груп" (с 1% участие) в Окръжен съд - Бургас. Искът на държавата е уважен, а съдът приема, че "кога и кой е извършил видимите ремонтни работи в тунела вещите лица не са успели да установят поради липсата именно на протоколи за изпълнение". След получаването на аванса избраният консорциум не е извършвал ремонти на тунел "Ечемишка". От решението става ясно само, че компанията е възложила на "Пътпроект" да изготви технически проект, за което е платила 400 хил. лв. За строителните работи бил сключен договор с "Хидрострой" (чийто собственик днес е възложителят на поръчката Велико Желев, тогава шеф на пътната агенция), който обаче бил прекратен.
Съдът осъжда "Трансстрой-Бургас" да заплати 2.3 млн. лв., както и 601 хил. лв. обезщетение и 229 хил. лв. разноски по делото на ищеца.
Защо не е ремонтиран веднага
В решение на Национална агенция "Пътна инфраструктура" от април 2009 г. става ясно, че са търсени изпълнители на авторски надзор за въпросния ремонт.
В документа се посочва, че изпълнението на строителството не се е състояло "по обективни причини" веднага след подписването му. Между 2005 и 2007 г. са били затворени за ремонт тунелите "Витиня" и "Топли дол", тоест е имало затруднения в автомобилния трафик и това не е позволило да бъде затворен и тунелът "Ечемишка". Освен това по това време не е било осигурено и финансиране за ремонта.
В решението от 2009 г. се твърди, че тези пречки са отстранени и пътната агенция може да започне строително-монтажните работи, което очевидно не се е случило.
От информацията в Агенцията за обществени поръчки става ясно, че през март 2009 г. комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка".
През последните години пътната агенция е възлагала поддръжката на тунела на държавното дружество "Автомагистрали".
АПИ не отговори до приключването на броя кой ще трябва да изпълни ремонта на тръбата, в която се случи инцидентът.
Българите са сред световните лидери в икономиката на споделянето. Българите се оказват много отворени за различните форми на т.нар. икономика на споделянето - готови са да предоставят и ползват таксиметрови услуги като Uber, да разменят книги, дрехи и други вещи чрез борси и интернет, а все по-често се споделят стаи, цели апартаменти и къщи като алтернатива на хотелите.
България е на седмо място в света по склонност на населението да споделя притежанията си - безвъзмездно или срещу заплащане, твърди глобален доклад на Nielsen, цитиран от PricewaterhouseCoopers. Предните шест места са за Китай, Индонезия, Словения, Филипините, Тайланд и Мексико.
В доклада се отбелязва, че в България е много популярно предаването на билетчето в градския транспорт от слизащ на качващ се пътник. Според PricewaterhouseCoopers като цяло транспортът е една от развитите области на споделената икономика у нас - с "относително свободните възможности за пътуване на стоп и огромния интерес на гражданите към платформи и групи в социалните мрежи за споделено пътуване". Те дават като пример българо-белгийската платформа за споделени превози CarAmigo. Само от юли до декември 2016 г. у нас са били регистрирани над 450 автомобила и над 1300 желаещи да ползват услугата. В Белгия, където стартира по-рано, за година CarAmigo отчита 800 регистрирани коли и 9000 наематели.
Споделянето на жилища в България показва впечатляващо развитие. "Класическата представа за квартира или хотел се измества от алтернативата на споделеното ползване на стая или апартамент, което може да е безплатно (както е например чрез платформата Couchsurfing.com) или платено (Airbnb.com). Още преди 2 години AirBnb надмина с легловата си база всички хотели в София, а към момента само в столицата са регистрирани над 300 потребители. Подобни са стойностите за Пловдив, Бургас и Варна, а през активния летен сезон офертите по Черноморието рязко се увеличават", твърдят анализаторите от PricewaterhouseCoopers.
В доклада се посочва, че борсите за употребявани книги и учебници са добре позната в България форма за споделяне. А напоследък има истински бум на мобилни приложения, сайтове и групи в социалните мрежи за покупка и продажба на дрехи и аксесоари. Сайтовете за безплатни обяви също са популярен начин за размяна на вещи.
По-нова мода е съвместяването на производствени помещения и офиси - собственикът или наемателят кани още някой да ползва пространството. Все по-често празни производствени сгради се предоставят за концерти, театрални спектакли, изложби и т.н., отбелязва докладът.
До 2025 г. делът на споделената икономика ще заеме до 50% от световния брутен вътрешен продукт, твърди PricewaterhouseCoopers.
Дишаме най-прашния въздух в ЕС. Пореден анализ отреди на България първото място по лоша околна среда. Страната ни е с най-високите концентрации на фини прахови частици в градовете сред всичките 28 членки на ЕС, показва доклад на Европейската комисия. ЕК вчера представи рапорти за това как държавите от ЕС изпълняват мерките за опазване на околната среда.
Заради тежката запрашеност на градския въздух България понася тежки косвени загуби. Заболявания, причинени от мръсния въздух, убиват над 11 000 българи годишно и провалят над 2 млн. работни дни, се посочва в доклада на ЕК. В анализа се изтъква, че лошата околна среда има значителни икономически последици за производителността на труда и за системата на здравеопазването.
Междувременно британската организация "Еко Експертс" нареди България сред 13-те "най-токсични" държави в света. Нейното изследване обхваща 135 страни, като сравнява показателите за замърсеност на въздуха, смъртност. Най-чистите държави са в Африка - Кения, Танзания и Етиопия.
„Топлофикация" излъга софиянци за аварията. Топлофикация-София излъга хиляди софиянци за аварията с магистралния топлопровод, заради която половин София остана в неделя и понеделник без топла вода и парно.
В продължение на 48 часа жителите на осем столични квартала не знаеха защо им е спряно топлоподаването.
На 5 февруари от дружеството обявиха, че е спряна водата и парното само в кварталите Младост" - 1, 1А, 2, 3 и 4, Студентския град, „Дървеница" и „Слатина". Днес обаче се оказа, че без да съобщи официално „Топлофикация" е спряла топлоподаването и в още 8 квартала на столицата - Лозенец, Дианабад, Изток, Изгрев, Витоша, Яворов, Гео Милев и Ситняково.
В неделя от дружеството заявиха пред медиите, че в „Младост 1" е пусната топлата вода, но софиянци заляха социалните мрежи с оплаквания, че това не е вярно. Оказа се, че топлата вода в Младост 1, Младост 1А и Младост 3 е пусната едва днес, а в Младост 4 и някои части на Младост 2 топлоподаването все още не е възстановено.
Магистралният топлопровод е на 27-30 г. и това е първата авария по него, заявиха от „Топлофикация София" пред „Труд".
Междувременно енергийният министър Николай Павлов обяви, че е поискал обяснения от ръководството на „Топлофикация София" и на „ЧЕЗ Разпределение България" АД за авариите. Припомняме , че докато половин София нямаше парно и топла вода, други квартали на столицата пък бяха без ток.
„Спешно от двете дружества се очаква да предоставят информация за вида на авариралите съоръжения, причините за прекъсване на снабдяването, броя на засегнатите клиенти и мерките, предприети от компаниите, за своевременно възстановяване на захранването с електрическа и топлинна енергия", се казва в съобщението на енергийното министерство.
Ето и последното прессъобщение от Топлофикация София от 16,30 ч.:
„Топлофикация София" ЕАД уведомява своите клиенти, че е възстановено и се нормализира топлоподаването към ж.к. „Младост"-1, 1А, 2, 3 и 4 и кв. „Дървеница". Все още са възможни временни колебания в кварталите „Младост"- 2 и 4, „Дървеница", „Витоша", „Яворов".
Без топлоподаване за сега остават кварталите „Гео Милев", „Слатина" и „Ситняково", както и част от ж. к „Дружба"-1 в района на ул. „Искърско шосе", бул. „Цветан Лазаров" и бул. „Брюксел" и блокове №№ 417, 418, 419 в ж.к. „Дружба"- 2. Продължава работата за отстраняване на аварията и цялостно възстановяване на топлоподаването..
Възстановено е подаването към кварталите „Иван Асен ІІ" и „Подуене център", където са възможни също временни колебания. Топлоподаването към кварталите „Редута", „Студентски град", „Лозенец", „Дианабад" е в процес на възстановяване.
„Топлофикация София" ЕАД поднася извинения на засегнатите клиенти.
На парче тел висял животът в „Ечемишка". Електротехници с голи ръце и клещи отстраняваха прогнилите лампи в тунел „Ечемишка" и режеха телта, с която са вързани преди години за металните греди, за да не паднат, видя екип на „Труд". Тръбата на съоръжението в посока София е затворена след инцидента, при който такава греда падна и уби 64-годишната Елена Горанова, пътуваща в автомобил.
„Сваляме лампите от тунела", заяви пред екипа ни един от работниците. По обяд на мястото на трагедията нямаше експерти от АПИ въпреки уверенията, че ще извършат оценка. На мястото липсваха обозначителни знаци, табели или полицейски ленти. Един полицейски патрул дойде минути след като беше започнал демонтажът на убийственото осветително съоръжение - около 15 ч.
Все още не е ясно кога лявата тръба на „Ечемишка" ще бъде отворена за движение в посока столицата.
„До 2-3 дни може да приключим, никой не ни казва, тук сме да вършим работа", заяви друг работник от поддържащата „Автомагистрали" ЕАД.
Дотогава шофьорите ще минават през стария път през Витиня и ще се включват в магистралата при Правец. Забранено е движението на камиони по пътищата Бяла - Плевен - София и Велико Търново - Ловеч - София. Идващите от Габрово, Велико Търново и Русе могат да минат през Прохода на републиката. Обходният маршрут за камиони от Северозападна България е през Ребърково - Своге - София.
Проверка на „Труд" показа, че „Автомагистрали" ЕАД поддържа „Ечемишка" на базата на договор с Агенция „Пътна инфраструктура". Той е подписан на 29 май 2015 г., след като „Автомагистрали" ЕАД е спечелила обществена поръчка, обявена на 20 март същата година.
Държавното дружество е бил единствен кандидат и получава заданието. То е „Избор на изпълнител за поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации) на автомагистрален участък АМ „Хемус" от км 0+000 до км 78+554 и пътна връзка „Прелок" от км 0+000 до км 3+024".
Участъкът от аутобана включва и тунелите „Витиня", „Топли дол", „Ечемишка" и „Правешки ханове". Според тръжната документация, която се пази на сайта на АПИ и Агенцията за обществени поръчки, стойността на договора е 15 милиона лева, а срокът му - 48 месеца.
В задълженията на „Автомагистрали" ЕАД влиза и поддържането на осветлението в посочените тунели.
„Труд" изпрати запитване до АПИ, в което помоли за информация точно колко пари са изплатени до момента на фирмата. Такива данни до снощи не бяха предоставени.
Разследващи пред „Труд": Има потенциални обвиняеми и в АПИ, и в поддържащата фирма
Работим по установяването на конкретните отговорници по безопасността на тунела „Ечемишка", където загина 64-годишната Елена Горанова. Това съобщиха за „Труд" от кухнята на разследването.
Според наредба, която е в сила от 10 години, има длъжностни лица, които трябва да организират и контролират проверките на пътните съоръжения, включително на тунела убиец. На въпрос не е ли ясно кои са тези хора, нашият източник отговори, че „длъжността е прехвърляна периодично от едно лице на друго лице".
Има хаос в поддръжката на тунелите, заяви разследващ пред „Труд" с уговорката, че досъдебното производство е на ранен етап и не желае да „влиза в конкретика". Според него има потенциални обвиняеми и в АПИ, и в поддържащата фирма „ Автомагистрали". При първите разпити се изяснило, че по норматив обследване на всеки тунел трябва да се извършва 2 пъти годишно, а последното в „ Ечемишка" е правено преди 2 години.
От съдебна медицина оповестиха резултатите от аутопсията на жертвата. Тя била със счупен череп и множество открити рани и кръвонасядания по тялото. Смъртта й е настъпила от две дълбоки порезни рани в главата, причинени от ръждясалата ламарина, паднала от осветителната конструкция.
Сменяли лампи през 2014 година
Тунел „Ечемишка" е с дължина 775 м. В експлоатация е от 1984 г. и досега нe е ремонтиран. Преди две години са били подновени единствено осветителните тела - това се казва в официалното прессъобщение на АПИ от 31 август 2016 година. Именно тогава ведомството анонсира реновацията на другата тръба на съоръжението.
От текста се вижда, че за последно осветлението е сменяно през 2014 г. Екипът на „Труд" видя, че новите лампи са сложени отстрани, докато старите са оставени неработещи по прогнилите метални греди.
Нинова vs. Борисов в битка за София. Титаничен сблъсък за София се очаква на парламентарните избори. Бойко Борисов и Корнелия Нинова за първи път ще премерят сили един срещу друг в дуел с бюлетини. Той ще бъде на територията на столичния 25-и район, който от години се смята за лидерски. Това сочат плановете на двете най-големи партии преди окончателното подреждане на листите, научи "Стандарт".
Лидерите на ГЕРБ и БСП имат по най-много номинации в партиите си, очаква се те да водят и списъците в още един областен град.
Интересни дуели ще има и във Варна и Велико Търново. В морската столица битката ще е между Лиляна Павлова и Красимир Янков. А за вота на болярите ще се борят Цветан Цветанов и Весела Лечева.
Фирмите платиха с 11% повече данъци. Бизнесът плати с 11,6% повече данъци през 2016 г. Приходите от корпоративни данъци в бюджета за миналата година са 2,076 млрд. лв., което е с 216 млн. лв. повече спрямо 2015 г., сочат данните на Министерството на финансите. Това показва, че фирмите отчитат по-високи печалби, което може да се дължи на излизане на сивата икономика на светло или на подобрение на условията за бизнес и ръст на потреблението, износа и инвестициите.
Приходите в държавната хазна от акциз върху цигарите през 2016 г. се увеличават с 10,66%, или с 222 млн. лв. и достигат 2,304 млрд. Този сериозен ръст показва, че мерките срещу сивата икономика дават резултат, тъй като реалното потребление на цигари едва ли се увеличава. При приходите от акциз върху горивата и алкохола също има ръст, макар и по-малък - съответно с 2,17% до 2,164 млрд. лв. и с 6,17% до 295,7 млн. лв. Излизането на сивата икономика на светло се потвърждава и от данните за приходите от ДДС. През 2016 г. в хазната са събрани 8,553 млрд. лв. от ДДС, което е ръст с 813 млн. лв., или с 10,5%. Това увеличение е близо три пъти по-голямо от ръста на икономиката и показва, че се дължи на затегнатия контрол от страна на Националната агенция за приходи и Агенция "Митници".
Не само печалбите на бизнеса, а и доходите на хората се увеличават. В резултат приходите от данъка върху доходите на гражданите през 2016 г. нарастват с 225 млн. лв., или с 8,27%.
Наред с увеличението на приходите, през 2016 г. бяха свити разходите на държавата. Основно това се дължи на намаление на капиталовите разходи заради началото на новия програмен период на ЕС. В резултат хазната приключи 2016 г. с излишък от 1,472 млрд. лв.
Половината храмове у нас руини. Половината имоти на църквата у нас са руини. Заедно с манастирите православните храмове са около 8000, но едва около 3500 от тях са действащи, стабилни и безопасни за богомолците. Останалите са с частични разрушения или са изоставени на капризите на природните стихии и могат да рухнат всеки миг, съобщиха пред „Монитор" църковни служители.
В Сливенска епархия например от общо 667 храма действащи са около 300, в това число влизат и по-големи параклиси с ниша за служене на литургии. Останалите са затворени и влизането в тях е забранено, тъй като могат да рухнат, казаха от епархията.
Пълна разруха цари и в бившата семинария при гара Черепиш. Учебната сграда, пансионът и храмът там не се охраняват, откакто учебното заведение беше преместено в София в края на 80-е години. Там пък въобще не е ясно кой е собственикът. Доколкото ми е известно, земята е на Черепишкия манастир, а сградният фонд е на синода, каза изпълняващият временно Врачански епаскоп и дългогодишен бивш викариен епископ там Киприян. Светият синод няма отношение, собственик е Врачанска митрополия, заяви пък завеждащият отдел „Синодални имоти" отец Василий Сарян.
Руши се и синодалната вила в Банкя, която е на метри от минералната баня. Сградата обаче е без удобства, с общи тоалетни и бани е. Затова архиереите ни смятат да я разрушат и вдигнат нова сграда, когато намерят средства.
В Синодалната палата никой не знае колко точно са черквите в България, защото Българската патриаршия не разполага с единен регистър, установи репортерска проверка. Действително няма единен регистър, по места епархиите си водят отчети какъв сграден фонд притежават, каза пред „Монитор" отец Василий Сарян.
Имотите на Българската православна църква по данъчна оценка са оценени на над 2 млрд. лева. Тя притежава 2 млн. дка ниви, лозя, ливади и градини. Повечето от тях не са потърсени, съобщи експертът богослов по въпросите на БПЦ към КТ „Подкрепа" Христо Латинов.
Заедно с новозакупените терени, сгради и новопостроени здания, включително и бизнесофиси църквата ни се оказва не само най-богатото вероизповедание в страната, но и най-крупният земевладелец. Ако тези цифри се превърнат в разгърнала площ, се оказва, че БПЦ е собственик на 329,5 кв. км, колкото е половината площ на Врачанска област.
Въпреки това църквата пробва да не плаща данъци към общините, като за някои нейни имоти са се натрупали налози за десетки хиляди лева. Духовниците развързват кесията чак когато на вратата им потропа съдия-изпълнител или са застрашени да загубят имота, установи репортерска проверка на „Монитор".
Емблематичен случай за безхаберие, продължаващо вече четвърта година, е почивната станция в Несебър, към днешна дата от нея са останали само стените. Тя е собственост на Светия синод. Миналата есен ДАНС разкри в нея незаконна ракиджийница. По данъчна оценка имотът е оценен на 1 млн. 370 хил. лева. Със свое решение синодалите решават да се отърват от него и да го предоставят за стопанисване на Сливенска митрополия. За да направят прехвърлянето обаче, първо трябва да платят данък сгради и смет, които за последните пет години възлизат на 12 000 бона.
Вече внесохме дължимата сума, каза за „Монитор" завеждащият отдел „Синодални имоти" отец Василий Сарян.
Оказва се обаче, че откакто сградата е построена през 1965 г. синодалите не са си направили труда да й извадят нотариален акт. При тази висока данъчна оценка трябва да платим за него около 40 000 лева, отделно адвокатските хонорари и държавните такси. Преди това обаче ще наемем оценители, за да оценят имота, тъй като по морето, за разлика от други места в страната, данъчните оценки са по-високи от пазарните цени, поясни отец Василий Сарян и допълни, че едва след като бъдат извършени всички тези операции, станцията ще бъде предадена на Сливенска епархия с приемно-предавателен протокол и договор.
С 3 638,62 лв. местни данъци и такси виси и Пловдивската митрополия. Длъжникът е посочен на електронната страница на община Пловдив.
Вандали изкъртили седалки за 20 бона в трамваите. Вандали са нанесли щети за над 20 бона на тролеите и трамваите в столицата през миналата година. 76 пъти возилата са осъмвали или със спукани прозорци след стрелба с камъни, или с изтърбушена седалка. Гамените са изкъртили и тръби, като не са пропуснали да посегнат и на билетните автомати и валидатори.
241,45 лева пък отиват всеки месец за чистене на графити и драсканици. Въпреки че превозните средства от градския транспорт имат „Гражданска отговорност" и „Каско", заради посегателствата изпочупените стоят на паркинг, докато бъдат подменени частите.
„За голяма част от нанесените щети няма образувани досъдебни производства, тъй като те се констатират след прибиране в депо на превозните средства", обясниха от „Столичен електротранспорт". Повечето от случаите са докладвани на полицията, но преписките за голяма част от тях са прекратени, защото извършителят е неизвестен.
Това е причината дружеството да е граждански ищец в наказателното производство на два от инцидентите.
Само преди месец пък неизвестни стреляха по автобус 76, който беше пълен с пътници. Градският транспорт обаче не за първи път става мишена на стрелци. През миналата година две хлапета, на 10 и 15 години, само за седмица изпотрошиха стъклата на 8 от новите автобуси. Всеки ден те се крили в храстите между спирките „Малинова долина" и Студентския град и обстрелвали минаващите край тях автобуси с прашки и огромни камъни.
За сигурността на пътниците и шофьорите се предвижда всяко превозно средство да бъде оборудвано с камери до 2019 г. По този начин хората ще са защитени и от пъргавите джебчийки. Видеонаблюдение ще се осъществява не само в пътническия салон, но ще следи и самия маршрут на автобуса. Всеки рейс, в който има камера, е облепен със специален стикер. Биг Брадър вече има в част от новите автобуси, както и в трамвайните мотриси по линия 7 и метрото.
Около 1,5 млн. лв. пък ще отидат за лъскането на 158 тролеи и 351 трамваи през следващите две години. С парите ще се чистят и 42 895 метра трасета, пероните на спирките и обращателните уха - 4875 метра. Всеки ден фирмата победител трябва да почиства пода, седалките, видимите груби замърсявания по страничните повърхности и тавана. Освен това трамваите и тролеите да минат през мивка - цялостно обливане на каросерията за предварително накисване. Да се махат грубите замърсявания на стъклата, стените и вратите. Да се чисти прах от седалки, облегалки, метални части на същите, сандъка на апаратите зад ватманската кабина на старите типове трамвайни мотриси, почистване на праха в салона на тролейбусите над калниците.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |