За втори път Илко Семерджиев е обвиняем като министър. И вторият мандат на Илко Семерджиев като здравен министър приключва с обвинение. Според прокуратурата той е оказвал натиск и е заплашвал директора на агенцията по лекарствата Асена Стоименова да назначи за свой заместник посочен от него човек. Заради това му е повдигнато обвинение и му е наложена мярка за неотклонение подписка, съобщи говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. През 2001 г., малко преди края на мандата на кабинета "Костов", Семерджиев беше обвинен в престъпление по служба заради договора за информационната система на здравната каса.
Сега разследването се води от спецзвеното "Антикорупция". Според разследващите Семерджиев е искал за зам.-шеф на агенцията да се назначи човек, който бил в сериозен конфликт на интереси. Мъжът има фирми, които превеждат здравна литература, правят изпитвания на лекарствени продукти и др. Всички тези дейности се контролират пряко от агенцията. След отказа на Стоименова да го назначи Семерджиев й заявил: "Мога да ви уволня, мога и да ви направя други неща". Дал й срок от два дни да изпълни заповедта и заявил, че не се интересува от моралните й задръжки и няма да слуша и секунда повече.
На разговора станали свидетели още двама души, твърдят от прокуратурата. Семерджиев се обадил на Стоименова по телефона, който пък бил пуснат на високоговорител. "Не сме в хипотезата дума срещу дума", коментира Арнаудова. До момента Семерджиев не е дал обяснения. Той е обвинен в престъпление против реда на управление. Според говорителя на главния прокурор по този текст от НК не е нужно обвиняемият да е действал с цел облага, нито пък заплашваният служител да е извършил каквото се иска от него. Достатъчен е само натискът. Настояването на Семерджиев започнало още на 20 февруари. Последният разговор бил на 24 март.
Освен свидетелските показания прокуратурата е събрала и множество документи. Разследващите твърдят, че гласеният за назначение бизнесмен е занесъл в агенцията по лекарствата комплект за назначението си, като сред тях е имало и декларация за липса на конфликт на интереси. Според прокуратурата Семерджиев и мъжът са работили заедно и са били в добри отношения.
Вероятно става дума за Боян Доганов. Още в края на февруари се появиха публикации, според които той е готвен за нов директор на ИАЛ въпреки конфликта на интереси. Доганов е работил и преди със Семерджиев - бил е част от екипа, основал здравната каса, а след това е последвал министъра в Международния институт по здравеопазване и здравно осигуряване. Сега Доганов има участие в няколко фирми за различни консултантски услуги във фармацевтичния сектор, превод на досиета, оказване на помощ при клинични изпитвания и подготовката на лекарства за регистрация в ИАЛ.
"Обвиненията срещу мен са в стил "гузен негонен бяга", отвърна Семерджиев и обвини Асена Стоименова, че не си върши работата и упражнява натиск върху него. "След встъпването ми в длъжност установих, че от аптечния сектор постъпват множество сигнали за недостиг на инсулин, антикоагуланти, противоепилептични, противоревматични и други лекарства. Основните причини са т.нар. изкупвачески дейности и паралелен износ. Това е свидетелство, че Изпълнителната агенция по лекарствата не е изпълнила добре своите функции. Проверка установи, че от години ИАЛ се управлява еднолично и без заместник-директор. В разговор през февруари с директора на ИАЛ Асена Стоименова предложих кандидатура за заместник-директор, а впоследствие изисках да се извършат съвместни проверки на ИАЛ, НЗОК и НАП по инициатива на МЗ", обяви Семерджиев.
"На г-жа Стоименова не е искана оставката, изрично й бе предложено да провери подадените документи за поста заместник-директор на ИАЛ и ако има доказателства за конфликт на интереси, да не назначава предложеното лице, за което да ми докладва на 27.03.2017 г. - нещо, което тя не изпълни, а вместо това е подала сигнал в прокуратурата", допълва министърът. Според него "в течение на повече от месец чрез различни канали г-жа Стоименова организира масиран натиск върху мен да не бъде сменяна от поста, който заема - заплаха, каквато не е съществувала."
От МЗ напомнят, че преди дни обявиха, че съвместните проверки за липсващите лекарства са дали резултат - сигналите за недостиг са намалели с около 70%. Основният проблем при паралелния износ остава пълната липса на законови ограничения, т.е. агенцията по лекарствата няма право да забрани на търговците да изнасят лекарства за ЕС.
За краткия си мандат Семерджиев успя да смени директора на агенцията за медицински одит, на Фонда за лечение на деца и ръководствата на няколко болници - "Св. Иван Рилски", "Пирогов" и "Майчин дом".
Дежавю
През юни 2001 г. Върховната касационна прокуратура повдигна обвинение за престъпление по служба срещу Семерджиев, който като директор на НЗОК е сключил договор с "Аремис Софт" за изграждане на информационната система на здравната каса. Според обвинението той е нарушил Закона за обществените поръчки, тъй като фирмата е нямала регистрация по Търговския закон у нас. През 2003 г. делото бе прекратено със становище, че няма данни за извършено закононарушение. Междувременно фирмата бе обявена в несъстоятелност в САЩ, а през 2002 г. НЗОК прекрати договора си с българския клон. Касата плати 3.7 млн. лв. - половината от сумата по договора.
Такса смет може да поскъпне двойно в малките населени места. Двойно увеличение на такса смет се очаква в малките населени места в страната, ако се приеме предложената от финансовото министерство промяна в Закона за местните данъци и такси. Проектът предвижда отмяна на сегашната методика на начисляване на промили върху данъчната оценка на имота и въвеждане на такса според количеството генерирани отпадъци от домакинствата и бизнеса. Това обаче ще стане едва след преходен период от 3 години.
В селата и малките градове, където имотите са евтини и налогът достига максимум 20 - 30 лв., в масовия случай ще се стигне до сценарий, който ощетява най-много хората - 20% скок на таксата в продължение на 5 последователни години. Така общото увеличение може да надхвърли 100%, тъй като всяка година ръстът от 20% ще се начислява с натрупване върху дължимите суми.
Собствениците на малки жилища в крайните квартали на градовете ще бъдат другите големи потърпевши от законовата промяна. В момента те плащат много по-ниски налози в сравнение със своите съграждани от централните градски части, независимо че може да изхвърлят повече боклук.
Около 20% по-високи се очаква да бъдат новите такси за столичани от крайните квартали, посочи за в. "Сега" зам.-кметът на Столична община Дончо Барбалов. От името на сдружението на общините той изрази притеснение, че служебният кабинет побърза да представи законопроекта без социален анализ и без анализ на европейското законодателство. "Рискуваме да тръгнем да правим реформа, без да сме подготвени и така да компрометираме иначе по-справедливия подход", каза още Барбалов. Според него за София и други големи градове е много подходящо приложението на една от опциите, предвидени в законопроекта - определяне на такса смет според броя на живеещите в имота. За критерий обаче се предлага постоянният, а не настоящият адрес, което изключително много изкривява картината. Без необходимите промени в Закона за адресната регистрация и затягане на контрола по спазването му, няма да е ефективно прилагането на този принцип, смята Барбалов.
В същото време предложението на финансовото министерство е да се даде на кметовете преходен период от три години, за да се подготвят за новата методика за определяне на такса смет според количеството генерирани отпадъци. До 2021 г. общините ще може да използват временно като основа разгъната застроена площ на имота. Това на практика ще изравни таксата за жилища с еднакви размери в центъра и в крайните квартали.
Процедура
До 30 април тече публичното обсъждане на Закона за местните данъци и такси. Служебният финансов министър Кирил Ананиев предложи законопроекта по настояване на работодателските организации, които от години се борят да се премахне несправедливия метод за определяне на таксата за битови отпадъци според данъчната оценка на имота. Така бизнесът се товареше с високи такси за сметка на гражданите. Освен това законов текст задължаваше финансовия министър да изготви новата методика до 31 март 2017 г. Оттук нататък законопроектът е в ръцете на новото правителство и новия парламент.
Компаниите най-накрая имат яснота за осигуровките по данък "уикенд". След повече от година чакане бизнесът най-накрая може да прилага по-лесния и изгоден режим за осигуровките покрай данък "уикенд". Ако компанията е избрала да плаща 10% данък върху разходите за ползването на фирмен телефон или автомобил (т.е. вече се е лишила от част от ДДС кредита), служителите няма да дължат нищо. Това предвиждат приетите от правителството промени в Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се дължат осигурителни вноски. Документът беше публикуван на сайта на правителствената информационна система в петък.
Измененията бяха обещани от финансовото министерство и НАП още при въвеждането на данък "уикенд" през миналата година. Те трябваше да влязат в сила още от 2016 г., но докато бъде приета наредбата, се получи повече от едногодишен нормативен вакуум.
По-малко бюрокрация
Новият ред за облагане премахва част от бюрокрацията около данък "уикенд", тъй като без него фирмите трябва да начисляват всеки месец данък общ доход и осигуровки при ползването на фирмен автомобил или телефон за лични нужди. От 2016 г. по избор данъкът (10%) се плаща изцяло от работодателя, това става веднъж годишно и служителят не дължи нищо. В същото време фирмите могат да си приспадат направените разходи, включително за платения данък, от годишния си данъчен резултат. От датата на обнародване на наредбата (което вероятно ще стане тази седмица) работодателите и служителите няма да дължат и осигурителни вноски.
При вариант личното ползване да се включва във възнаграждението на служителя, върху него се дължи както данък общ доход (10%), така и осигуровки за пенсия и здраве - 18.36% за сметка на работодателя и 13.34 за сметка на служителя. И освен че изисква повече администриране, е по-неизгодно и за двете страни.
Дълго чакани
За въвеждането на "плоска" ставка настояваха работодателските организации и счетоводните компании. Проблемът беше решен частично със задна дата (от първи януари 2016 г.) с промените в Закона за корпоративното подоходно облагане през есента на миналата година, но се забави приемането на наредбата, с която да се реши въпросът с осигуровките. Тя е факт едва сега, като в близките дни най-вероятно ще бъде обнародвана и в Държавен вестник.
За едногодишния период около данък "уикенд" фирмите бяха подложени на много неясноти. Събраното от държавата също бе малко. Наблюденията на консултанти и счетоводители са, че основно големите мултинационални компании прилагат режима. Така целта да не се купуват джипове или апартаменти чрез компании без дейност все още не е постигната, макар че вероятно шумът е ограничил подобни сделки.
По-солени социални разходи
Върху средствата за социални разходи, като например за облекло, ще се дължат осигуровки за всички фондове на държавното обществено осигуряване, а не само за фонд "Пенсии" (13.8% за родените от началото на 1960 г.), както беше досега. Това предвиждат промени в Наредбата за реда за избор на осигуряване, внасяне и разпределяне на задължителните осигурителни вноски, приета от служебния кабинет през миналата седмица. Така общата осигурителна тежест за този вид разходи за работещите в най-масовата категория труд се увеличава и става 18.7%, тъй като към нея трябва да се прибавят и вноските за безработица, трудова злополука и майчинство.
АЕЦ "Козлодуй" ще плати близо 50 млн. лв. на МВР за охрана. Държавната АЕЦ "Козлодуй" ще плати близо 50 млн. лв. на областната дирекция на МВР във Враца за охрана на централата през следващите 5 години. Това става ясно от съобщение за откриване на търгова процедура чрез договаряне без публикуване на обявление.
Изпълнителят е предварително известен, тъй като договорът засяга стратегически важен обект от значение за националната сигурност. Проблемът обаче е, че като такива са определени и други обекти, които не заплащат за охрана - например АЕЦ "Белене". Някои пък като ТЕЦ "Марица-изток 2" възлагат охраната си на частни компании. Не е ясно и защо МВР трябва да получава допълнителни средства за услугата, при положение че се издържа от данъците, които фирмите и гражданите плащат, а бюджетът и за тази година надхвърля милиард лева.
Единствен участник
Процедурата е открита в края на март и е с прогнозна стойност 49.67 млн. лв. без ДДС. В нея може да участва единствено МВР - Враца, която трябва да подаде оферта до 24 април. Поръчката е за физическа охрана и пропускателен режим на обекти на АЕЦ "Козлодуй" и включва зоната с особен режим около централата, защитената зона, каналите за техническо водоснабдяване, бреговата помпена станция, складови помещения и площадки и транспорта на ядрен материал и др.
Срокът на договора е пет години, т.е. приблизително по 10 млн. лв. на година. Колко точно ще получи МВР ще зависи от представената оферта на база разходите за реално назначените служители за срока на договора.
Изтичащ договор
И в момента централата се охранява от МВР - Враца, чрез договор от 2012 г. за от 5 години при приблизително същата цена. Това се разбра от изказване на бившия енергиен министър Теменужка Петкова в отговор на депутатско питане през юли м.г., тъй като за текущия договор няма информация в регистъра на Агенцията за обществени поръчки (АОП). От АЕЦ "Козлодуй" уточниха, че към 2012 г. специалните обществени поръчки не са подлежали на оповестяване в АОП. Такова изискване е въведено с новия закон, от 15 април 2016 г.
Петкова тогава обясни, че месечната цена на услугата включва заплатите на реално назначените полицаи за охрана, обезпечаването на материална база, превозни средства и горива. Така при щат от около 300 души средномесечният разход е приблизително 700 хил. лв., или около 42 млн. лв. за 5 години.
Специална процедура
В съобщението на АЕЦ "Козлодуй" се посочва, че причина за избора на процедура, при която не се публикува обявление и се кани само един участник, е решение на МС от 4 юли 2005 г., което определя защитата на всички съоръжения на "Козлодуй", хранилището за ядрени отпадъци в с. Нови хан и изследователския ядрен реактор към БАН за много важна. Освен това Законът за МВР предвижда възможност да се сключват договори между МВР и заинтересовани лица за охрана на стратегически обекти с националната сигурност, а постановление на МС от 2009 определя редица такива, сред които е и ядрената централа.
Неясни принципи
Постановлението обаче не определя кой следва за заплаща на МВР за охрана и кой не. До такова заключение стигна преди 5 години и изследване на "Отворено общество", което показа, че няма ясни принципи, по които се избира "кои обекти да се охраняват с платен договор за охрана и кои се охраняват безплатно от полицията". Така АЕЦ "Белене" например се охранява безплатно, а АЕЦ "Козлодуй" - с договор; летищата, някои от които са частни, също се охраняват безплатно, а метрото в София, което е стратегически обект, не се охранява безплатно.
Справка на "Капитал" пък показва, че държавният ТЕЦ "Марица-изток 2", който също е в списъка със стратегически обекти, миналата есен е приключил два договора за охрана с частни компании.
До редакционното приключване на броя от МВР не коментираха по какъв начин се определя кога охранителните им услуги са платени и кога - безплатни, тъй като информацията се предоставяла по Закона за достъп до обществена информация.
Терор в Русия, най-малко 10 убити. Най-малко 10 души загинаха, а поне 37 други, сред които дете, са ранени при взрив във вагон на метрото в Санкт Петербург, докато влакът пътувал от станция "Сенния площад" към "Технологичен институт" вчера в 14,40 ч местно време, предаде Интерфакс. Трагичният инцидент съвпадна с визита на руския президент Владимир Путин в родния му град за участие в медиен форум.
Първоначално бе съобщено за няколко експлозии в централен район, но впоследствие Националният антитерористичен комитет (НАК) уточни, че е имало само една. Второ, но несработило взривно устройство бе открито и обезвредено на станция "Площад на въстанието", която се намира на друга линия, съобщиха от НАК, след като петербургският метрополитен бе затворен за движение. Всички пасажери бяха евакуирани, като преди това документите им бяха проверени от органите на реда.
Няма данни за пострадали българи, съобщиха от МВнР в София.
По предварителни данни мощността на самоделното взривно устройство, пълно с поразяващи елементи, била 200-300 грама тротилов еквивалент. Смята се, че бомбата била оставена в третия вагон на композицията в чанта и не е задействана от терорист камикадзе. Всички жертви се намирали в непосредствена близост до експлозията и други вагони не са пострадали от взривната вълна. "Паниката е страшна, хеликоптери, автомобили и линейки. Гледката на ранени и окървавени хора, които изнасят от метрото, е ужасяваща", разказаха очевидци.
Говорител на главната прокуратура на Русия определи по-късно вчера случилото се като терористична атака, след като по-рано бе съобщено, че се разглеждат всички версии. От НАК посочиха, че следователи и специалисти по експлозивите от Федералната служба за сигурност (ФСС) работят по установяване на причините за взрива и са предприети всички необходими мерки, за да не се допуснат нови експлозии. Властите в Санкт Петербург обявиха тридневен траур от днес. Те съобщиха, че наземният транспорт ще е безплатен, като бяха пуснати и допълнителни автобуси, дублиращи линиите на метрото. Местните таксита се обединиха с общ призив да возят безплатно клиентите си.
Московските власти на свой ред засилиха сигурността в столичното метро. Последният подобен атентат бе именно в метрото в Москва на 29 март 2010 г. Тогава две терористки камикадзе се взривиха в интервал от 45 минути на станциите "Лубянка" и "Парк на културата", причинявайки смъртта на 41 души.
Путин: Ще изясним причините
"Вече разговарях с ръководителите на специални служби, с директора на ФСС. Всички работят и правят всичко, за да бъдат разкрити причините за станалото и да се даде пълна оценка на случилото се", заяви руският президент Владимир Путин на среща вчера с беларуския си колега Александър Лукашенко в резиденцията си "Стрелна" в покрайнините на Санкт Петербург. "Винаги разглеждаме всички варианти - битови, криминални и най-вече от терористичен характер", добави той.
Хората най-често зареждат горива в „Лукойл" и ОМВ. Лидери в продажбите на бензин и дизел у нас са бeнзинocтaнциитe на „Лyĸoйл", OMB, „Πeтpoл", EKO и „Шeл". Това показва анализът на пазара на горива на Комисията за защита на конкуренцията за периода 2013-2016 г. Преди дни КЗК обяви и peшeниeтo cи зa липca нa ĸapтeл нa пaзapa нa гopивa y нac.
На първо място по продажби на бензин е „Лyĸoйл Бългapия" EOOД, cлeдвaн oт „OMB Бългapия" OOД и „Πeтpoл" AД. Cлeд тяx ce нapeждaт „Шeл Бългapия" EAД и „Eĸo Бългapия" EAД. Следват ги „Hиc Πeтpoл" EOOД и „Poмпeтpoл Бългapия" EAД.
Πpи търговията с дизeлoвo гopивo при подpeждaнeтo имa paзлиĸa. Отнoвo ca „Лyĸoйл" и OMB са лидери, нo тyĸ вече тpeтoто мяcтo е за „Шeл", cлeдвaн oт EKO. Бeнзинocтaнциитe „Πeтpoл" пo пpoдaжбa нa дизeл oтивaт нa пeтo мяcтo в ĸлacaциятa ĸъм cpeдaтa нa 2016 гoдинa.
Кабинетът готов до края на април. Следващият кабинет на страната ни ще е готов до края на месеца или най-късно в началото на май. Негов премиер ще е лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. Това категорично заяви вчера бившият финансов министър Владислав Горанов, който е и част от преговорния екип на партията за сформиране на правителство.
"Моята задача е да намерим правилния баланс между тежестта на отделните партньори в една бъдеща коалиция или в един формат, който ще подкрепя правителство с премиер Бойко Борисов", разкри Горанов. "Пред ГЕРБ не стои въпросът кой ще е премиерът. Наивно и смешно е да се чуват коментари, че някой друг може да е премиер освен Борисов. Той е признат в Европа, с изключително голям опит като премиер", отсече той.
С това отговори на заявените от лидера на НФСБ Валери Симеонов искания новият кабинет да бъде оглавен от друг, а не от Борисов. "Такива социални експерименти са по-скоро опит за вдигане на цената на по-малкия партньор", коментира екс финансовият министър. И подчерта - "естествено, че ние не можем да забраним на Валери Симеонов с неговите 9 депутати да претендира за всичко. Но мисля, че е малко пресилена позицията, че тази тема е за дебат".
"Ако той не иска да участва и иска да е новият Радан Кънев, това е негово право", отбеляза още Горанов под адрес на съпредседателя на "Обединени патриоти". Все пак Горанов отрече да има конфликт между ГЕРБ и патриотите.
"Има обаче дисбаланси между възможности и претенции, което е обичайно при преговори", загатна още той. Но подчерта, че към момента разговори за министерски постове все още не се водят, а се обсъждат само управленска програма и приоритети.
От ГЕРБ ще водят преговори за подкрепа с всички освен с БСП, като ДПС също не стои като възможен коалиционен партньор. "Беше ми много забавно как те (БСП - б.р.) през цялото време обясняваха, че не могат да правят коалиция с нас, при положение, че никой никога не я е търсил", отбеляза Горанов.
По отношение на Веселин Марешки и партията му "Воля" екс финансовият министър разкри, че "в началото Марешки също е искал да бъде премиер, но когато е разбрал, че този пост вече е зает, е станал по-обран в исканията си".
"Има и с него около какво да се обединим. Ще търсим подкрепа. Но със сигурност правителство ще има", заяви още Владислав Горанов. На въпрос дали от ГЕРБ биха се опитали да направят кабинет на малцинството, той разкри, че и това е вариант. "Той е по-екстремен от гледна точка на по-крехката подкрепа и е ясно, че ще бъде с по-трудна съдба. Знаем, че в 44-то Народно събрание можем да разчитаме на една силна опозиция от страна на левицата", призна Горанов.
Преговори между ГЕРБ и тримата лидери на "Обединени патриоти" вчера е нямало, увериха още от партията на Бойко Борисов. Въпреки това Борисов и хората му са били накрак в централата, за да обсъдят конкретни мерки по отношение на приоритетите си за новия управленски мандат.
"Подготвяме програмата си, която до вчера беше предизборна, да стане управленска, и то максимално бързо. Искаме да поставим конкретни срокове и задачи пред всеки един ресор, за да осъществим това, с което спечелихме най-много доверие на изборите", обясни Владислав Горанов. И отново изтъкна основните приоритети за кабинета "Борисов 3" - реформа в средното образование, административна реформа и пребалансиране на бюрокрацията, реформа и в съдебната система.
Програмата на новото правителство се пише с оглед на 4-годишен пълен мандат, тъй като според хората на Борисов - "нямало никаква причина да е по-кратко". Още тази седмица от ГЕРБ ще съберат и новата си парламентарна група, за да обяснят задачите на 90-те си депутати в 44-то Народно събрание. Една от тях със сигурност ще е приемане на мажоритарното гласуване, както Бойко Борисов обеща още в изборната нощ.
Нови правила в ЕС за заплати на директори. Брюксел променя правилата за управление на големите компании в ЕС. Бонусите на мениджърите вече не трябва да зависят от текущата печалба на компанията, а от нейното дългосрочно развитие като крайната цел е разкриването на нови работни места. Съветът на ЕС прие директива, насочена към укрепване на ангажиментите на акционерите в големите европейски компании. Директивата се приема, тъй като последната финансова криза показа, че акционерите често подкрепят поемането на твърде големи рискове от страна на мениджърите в целта да се отчете печалба за текущата година, което обаче може да има негативни последици за компанията в дългосрочен план.
За да се засили дългосрочният ангажимент на акционерите към компанията се правят промени по отношение на възнагражденията на директорите, прозрачността, сделките между свързани лица и идентификация на акционерите.
Съгласно новите правила, политиката на възнаграждения на мениджърите трябва да допринася за дългосрочните интереси и устойчивост на дружеството и не трябва да бъде свързана с краткосрочни цели като например текущата печалба. Директорите трябва да се оценяват с помощта на финансови и нефинансови критерии, включително грижа за околната среда и социална ангажираност. Освен това политиката на възнагражденията ще трябва незабавно да бъде публично оповестена след гласуване от акционерите на общото събрание.
Големите компании в ЕС ще имат право да идентифицират акционерите, които държат над 0,5% от акциите с право на глас. Така ще бъде ясно кой взима решенията за една или друга политика на компаниите. За по-голяма прозрачност при управлението на дружествата, сделките между свързани лица ще трябва да се одобряват от акционерите, или от надзорните органи, предвижда директивата.
Новите правила ще трябва да бъдат приложени от страните членки на ЕС до две години.
4000 БГ затворници лежат в чужбина, прибрахме си 86. Само 86 БГ затворници от около 4000 нашенци, излежаващи наказанието си зад граница, са били върнати у нас през последните 2 години. Пандизчиите са трансферирани в родни затвори, където да продължат да изтърпяват присъдите си, съобщиха за „Монитор" от Министерство на правосъдието.
От данните става ясно още, че през 2015 г. са били заведени 76 молби за трансфер от осъдени нашенци, но са върнати 45-има. През 2016 г. молбите са били 97, а са върнати 41 българи с присъди. Престъпленията, за които са осъдени, са трафик и разпространение на наркотици, трафик на мигранти, сводничество и проституция, монтиране на скимиращи устройства и източване на сметки, грабеж и побой, изнасилване.
Трансферът на осъдени в чужбина български граждани се осъществява основно на основание Конвенцията за трансфер на осъдени лица на Съвета на Европа от 1983 г. и Допълнителния протокол към нея от 1997 г., уточниха за „Монитор" от правосъдното министерство. Също така България има сключен двустранен Договор за трансфер на осъдени лица с Ливан, както и такъв с Турция, който се прилага паралелно с Конвенцията от 1983 г., по която и България, и Турция са страни.
Отделно някои от т.нар. комплексни двустранни договори за правна помощ по граждански и наказателни дела съдържат разпоредби, уреждащи въпросите за трансфера на осъдени лица, съобщават още от правосъдното ведомство. С оглед интересите на осъдените в чужбина български граждани, трансфер е допустим и на основание принципа на взаимност, който намира приложение, когато между България и съответната чужда държава няма сключен двустранен договор или те не са страни по многостранен договор, уреждащ трансфер на осъдени лица. За целта е необходимо законодателството на държавата, в която е осъден българският гражданин, да допуска трансфер при условията на взаимност.
15 лв. по-скъп душ за софиянци през лятото. С 10-15 лв. ще скочат летните сметки за топла вода на столичните абонати на софийското парно, научи „Монитор". През миналата година в месеците без парно средно те са плащали 40-50 лв. Сега с шоковото поскъпване с почти 30 на сто на природния газ, който внасяме от Русия, те ще достигнат 50-60 лв. Към тях можем да добавим и поне няколко лева за сметките за изхарчените кубици студена вода, която също поскъпна в София с 18% от 1 април, защото въпросните цени на топлофикацията касаят само подгряването й.
Новата цена на синьото гориво стигна 371 лв. за 1000 куб. м без ДДС и акцизи или малко над 39 лв. за мегаватчас. В същото време цената на топлоенергията, добита със същия този природен газ излиза почти двойно по-скъпо -76,81 лв. за мегаватчас без ДДС. Въпросната цена се очаква да бъде одобрена от КЕВР до края на седмицата. От столичната топлофикация обясниха, че няма да засичат водомерите за топла вода и разпределите на радиаторите на абонатите си, а ще изчисляват поскъпването в последния месец на отоплителния сезон по одобрена методика.
За периода от октомври до края на март софиянци са плащали най-малко за единица топлоенергия от 64,52 лв. без ДДС за времето от началото на 2009 г. досега, сочи проверка на „Монитор". През миналата година цените на столичната "Топлофикация" първото тримесечие бяха 70,80 лв./мвтч, а за второто - 66,81 лв. Най-скъпа е била топлоенергията на абонатите на софийското парно през второто полугодие на 2012 г. Цената на мегаватчас без ДДС тогава стигна 107,70 лв., а заедно с косвения данък във фактурите единицата енергия излизаше на потребителите по 129,24 лв. По това време природният газ достигна най-високата си стойност за периода и „Булгаргаз" продаваше на клиентите, свързани към мрежите ниско налягане 1000 куб. м по почти 741 лв. без ДДС (79,64 лв. за мегаватчас). Почти стотарка достигаше тази цена и през първото тримесечие на 2013 г., след което започна постепенно да пада. Поевтиняването бе прекъснато в края на миналата седмица.
Големите колебания на стойността на природния газ за последните над 8 години не доведоха обаче до осезателни промени в продажните цени на дребно на хляба. Обикновено, когато се зададе поскъпване на синьото гориво, отделни производители алармираха за предстоящ скок на насъщния. Заради силната конкуренция обаче промените в цените хляба бяха в рамките на стотинки. По данни на Системата за агропазарна информация (САПИ) на МЗХ от пролетта до края на 2012 г., като природният газ бе над 700 лв. за 1000 кубика, цените на дребно на килограм бял хляб са били в рамките на 1,35 - 1,43 лв. През последните 2 тримесечия на 2016 г. и първото на тази година, когато синьото гориво бе най-евтино, цените на насъщния са били в рамките на 1,35-1,36 лв./кг, сочи още статистиката.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |