Пловдивски компании поискаха летището в града. Обединение на две големи пловдивски компании ще участва в конкурса за концесиониране на летище Пловдив за 35 години. Това са ПИМК, който към момента е най-големият автомобилен превозвач в страната, и "Тракия икономическа зона", което е смесено дружество между строителната "Сиенит" и собственика на КЦМ и от години развива частни индустриални зони в региона. Те ще участват в концесията със специално създадения за целта "Консорциум Летище Пловдив".
Това няма да е единственият кандидат за обекта и вероятно за летище Пловдив, към което дълго време липсваше интерес, ще има конкуренция. Другият кандидат е от Китай. Срокът за оферти изтича на 17 май. Малкото летище напоследък има спадащ бизнес и за миналата година приходите му са малко над 3 млн. лв.
35.2 млн. евро без ДДС трябва да са минималните инвестиции на бъдещия стопанин на пловдивския обект.
Общинско рамо
В понеделник се проведе извънредно заседание на пловдивския общински съвет с една-единствена точка: "Изразяване на подкрепа на ДЗЗД "Консорциум Летище Пловдив" за участие в открита процедура за предоставяне на концесия за услуга на обект "Гражданско летище за обществено ползване Пловдив". Вносител на точката за разглеждане е кметът на града Иван Тотев. Консорциумът получи единодушната подкрепа на общинските съветници.
Пламен Панчев, шеф на "Тракия икономическа зона", обясни, че до община Пловдив е била изпратена покана да се включи в консорциума с 10%. "Искаме да присъства и общината в този проект, така е редно", обясни Панчев. Кметът на Пловдив юридически не е възможно участие на община Пловдив в консорциума, тъй като няма време за регистриране на промени в консорциума. Така дяловото участие на общината в бъдеще остава неясно.
Местните кандидати
Консорциумът е регистриран в началото на март, като с 49% участие в него е автомобилната компания ПИМК, а с 51% - "Тракия икономическа зона" (ТИЗ). Предложението дошло от "Тракия икономическа зона" през февруари.
ПИМК има над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. Компанията е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за 2014 г. Превозвачът инвестира в собствена жп фирма - "ПИМК рейл", точно с цел да развива интермодални превози, с каквито се занимава от няколко години, като има интерес към концесията на интермодалния терминал в Пловдив, където ремаркетата ще се претоварват на влак.
"Тракия икономическа зона" обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив, като в тях до момента са инвестирани над 1.1 милиард евро. От старта през 1995 г. на първата индустриална зона "Марица" досега са привлечени над 120 инвеститори, от тях 80 чужди, разкрити са над 12 000 работни места. Инициатори на ТИЗ са строителният "Сиенит холдинг" и КЦМ, производител на цветни метали, заедно с 9 общини. ТИЗ се осъществява върху площ от 1070 хектара земя, от която 325 хектара земя вече са заети. Акционери в дружеството с равни дялове са "Сиенит" и "КЦМ 2000".
"Правим го с идеална цел за развиването на региона. През 2019 г. Пловдив ще е Европейска столица на културата. Не може да имаме по един полет на седмица", коментира Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК. Според Пламен Панчев дългосрочно за развитието на Пловдив и икономическата зона е важно да има добро летище.
Концепцията на местните кандидати е да развият и пътническия и карго потока, като желанието е да се построи карго терминал, като за целта първо полосата ще трябва да бъде удължена с 500 метра. Една от идеите е да се търси голям международен партньор, който се занимава с карго превози. Вече е имало преговори с голяма белгийска компания.
Интерес от Китай
Причината за извънредното заседание на общината по темата с новия местен консорциум е наближаването на крайния срок за подаване на оферти, който е 17 май. Пловдивските компании няма да са единственият кандидат. Интересът от Китай идва от HNA Airport Group, като това беше потвърдено пред "Капитал" от Асен Василев, който е техен упълномощен представител. Той коментира още, че те ще участват съвместно с европейски инвеститори. HNA Group води началото си от 1993 г. със започването на дейността на Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие компанията се разраства в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н.
HNA Airport Group оперира 13 летища. Към края на 2016 HNA Group разполага с над 1250 самолета, обслужва 1100 вътрешни и международни линии, като е превозила 92 млн. пътници.
Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. бяха сложени подписите Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.
HNA влезе сред акционерите и на Deutsche Bank през февруари, когато придоби 3% от книжата на финансовата институция. Наскоро китайският конгломерат HNA Group увеличи дeла си в Deutsche Bank до близо 10%, като по този начин се превърна в най-големия акционер на германската банка.
Общите условия
През лятото на 2009 г. е построен новият пътнически терминал с капацитет 1000 пътници на час, като държавата инвестира в него около 40 млн. лв. Той обаче остана слабо натоварен и през последните няколко години летището изпитва сериозни затруднения в работата си и е на загуба. Концесията на летището също не върви гладко. Процедурата беше спирана и подновявана няколко пъти заради липсата на сериозен инвеститорски интерес. В медиите се въртяха различни имена с намерения към аерогарата, но те не се материализираха с конкретна оферта. Като кандидати се спрягаха китайски, турски и местни компании, сред които "Пампорово" АД.
Изискванията на министерството са да се инвестира в летището минимум 35.2 млн. евро без ДДС за срока на концесията, 16.7 млн. евро от които в първите 5 години. Изграждането на карго терминал не е задължителен елемент, но се точкува по-високо, ако такъв е предвиден в плана на инвеститора. По отношение на концесионното възнаграждение беше предвидено фиксираното да е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС на година, а променливата част да е не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности.
По отношение на критериите към участниците - те трябва да са извършвали сходна дейност 5 години от последните 10 и да са управлявали международно летище с пътникопоток, не по-малък от 1 млн. души на година, и/или 40 хил. тона товари.
София подменя перфораторите с е-система за билети срещу 88 млн. лв. До 2020 г. приблизително София трябва да замени хартиените билети и перфораторите с електронна система за таксуване на пътниците в градския транспорт, която ще струва малко под 90 млн. лв. Това става ясно от публикуваната в понеделник обществена поръчка на Центъра за градска мобилност.
За проекта се говори от повече от година, като при първоначалното му представяне в началото на 2016 г. той трябваше да струва 20.5 млн. лв., които Столичната община да изплаща в продължение на три години.
Няколко седмици по-късно обаче кметът Йорданка Фандъкова смени ръководството на Центъра за градска мобилност. С идването на новия изпълнителен директор Христиан Петров се смени и концепцията за новата тикет система. Според обявената поръчка сега общината ще се обвърже с фирмата, която ще изгради системата, за срок от 10 години, в които ще й плаща по 730 хил. лв. на месец - или общо 88 млн. лв.
Параметрите
Според условията на поръчката общо 1300 надземни превозни средства ще бъдат оборудвани с устройства за продажба на електронни превозни документи, валидиращи устройства, комплекти за видеонаблюдение и централни бордови устройства. Трябва да бъде подменена мрежата за издаване на билети и карти на Центъра за градска мобилност. Ще бъдат монтирани и нови автомати за продажба на билети.
В метрото също ще бъде въведена новата система за таксуване на пътници, става ясно от документацията на Столичната община. При предишния вариант на проекта от 2016 г. се предвиждаше съществуващата система на "Метрополитен" да бъде запазена. Според новите условия обаче бъдещият изпълнител ще трябва да достави 422 броя нови валидатори за билети, както и нови устройства за издаване на билети на касите в метрото, които да работят паралелно с вече съществуващата система в метрото.
Ще бъде създаден и уебсайт за онлайн продажба на билети и карти за градския транспорт.
Поръчката включва и обучение на около 450 души в Центъра за градска мобилност и Столичната община за работа с новата система. По информация на "Дневник" за целта ще бъдат отделени около 10 млн. лв. от стойността на обществената поръчка.
Условията
Столичната община трябва да избере изпълнител в поръчката през лятото, като оферти се събират до средата на юли. Най-голяма тежест в оценките ще има техническото предложение на участниците - 70%, докато цената ще определи 30% от представянето им. Фирмите ще се конкурират по критериите "план и концепция за доставка на системата", "стратегия за увеличаване на приходите от продажби", "качествено ниво на организацията на изпълнение", "подход за извършване на аналитични услуги" и "стратегия за управление на риска".
Участниците в поръчката трябва да имат минимален оборот от 30 млн. лв. за последните три години и да са създали поне три системи за електронно таксуване на пътници в градския транспорт в последните десет години. При подобно изискване български фирми трудно ще успеят да се явят самостоятелно в търга и вероятно ще трябва да търсят европейски партньори. Въпреки че изискването за електронно таксуване бе част от европейските проекти за интегриран градски транспорт в няколко града, засега обаче сред единиците, в които процесът е успешно и цялостно завършен, е Бургас.
Историята
За въвеждане на цялостна билетна система в градския транспорт се заговори през пролетта на 2016 г. от тогавашния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов. Тогавашната идея включваше устройства във всички превозни средства, видеонаблюдение, мобилно приложение за разписание на автобусите и продажба на билети, и предоставяне на данни и анализ за използването на градския транспорт.
Според Столичната община новата концепция е различна. "Този път се предлага съвсем различна система. Разчетът на предишното ръководство беше направен само за три години и онази система щеше да излезе по-скъпо за период от десет години", коментира преди няколко месеца председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков.
Столична община обаче все още не е решила как ще бъдат таксувани пътниците с новата тикет система. За момента вариантите са два - на изминато разстояние или на време, като окончателното решение ще бъде взето от Столичния общински съвет. Все още няма и подробен разчет как ще бъдат финансирани изграждането и поддръжката на тикет системата. По думите на директора на ЦГМ Христиан Петров това ще става със собствени средства на общинското дружество.
МВР пак получава дарения от САЩ, Китай и бедни общини. МВР продължава да получава дарения, независимо че бюджетът му бе увеличен и за тази година е предвидено да похарчи цели 1.23 млрд. лв. Това става ясно от Регистъра на сключените договори и получените дарения от Министерството на вътрешните работи за периода от 1 януари до 31 март 2017 г. Получената сума е около 240 000 лв. През миналата година вътрешното ведомство обяви подаръци за над 2.5 млн. лв., предимно от малки и бедни общини, и то в натура - в гориво, смазочни материали, компютри.
И това тримесечие МВР е получавало дарения основно от малки общини, които на практика си плащат, за да имат полиция. Такива дарения са правили общините Алфатар, Ситово, Дулово, Кайнарджа, Тутракан. Те са давали бензин, дизел или газ на районните полицейски управления. Така например от общината в Алфатар са дарили гориво за 156 лв., а тази на Кайнарджа - за 994 лв. Община Бяла Слатина е дарила ремонт на автомобил за районното си полицейско управление за 600 лв. Общината в Каолиново пък е дала наркоспрей и наркотестове на полицията за 437.71 лв. Дирекция "Миграция" е получила консумативи и лекарства за 3 858.86 лв. от община Елхово.
Общината в Полски Тръмбеш е дала на пожарната си специално облекло за над 2000 лв. Община Велико Търново също е сред дарителите на МВР - тя е предоставила на пожарната инвестиционен проект за 15 000 лв. Не е ясно за какво е проектът.
Община Пловдив е дарила на полицията газов хроматограф, компаратор, радиостанция, антена, батерия, кабел за програмиране, батерия SONY, видеокамера за 130 000 лв.
САЩ са дали на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) употребявана рентгенова система за проверка на багаж на стойност 28 216.08 лв. МВР е получило дарение и от посолството на Китайската народна република за сумата от 37 067.07 лв. В графата е записано само "движими вещи", без да се уточнява какво точно е подарено.
След като преди няколко години гръмна скандал с огромни дарения за МВР, включително от частни фирми и дори от разследвани лица, вътрешното министерство ги спря. Ведомството обаче си остави отворена вратата за получаване на подаръци от чужди държави, международни организации, общини и държавни институции.
Патриотите продължават да налагат спорни персони за зам.-министри. Новото коалиционно управление продължава със серията от спорни назначения в министерствата. Вчера премиерът Бойко Борисов одобри четирима нови зам.-министри, всички номинации на Националния фронт за спасение на България (НФСБ) на вицепремиера Валери Симеонов, но предложени от съответните министри. Срещу двама от тях има сериозни възражения от работодателски и браншови организации.
Едно от най-оспорваните назначения е на бившия шеф на НЕК Красимир Първанов. Шест години след като бе уволнен, отново при управлението на Борисов, той вече е заместник-министър на енергетиката. В лаконично съобщение от Министерския съвет не съобщиха повече подробности за назначението. Още преди три дни обаче работодателски организации се обявиха против назначението му в отворено писмо до премиера.
През 2011 г. Красимир Първанов се раздели с поста си като шеф на НЕК след скандал. Тогава стана ясно, че като преговарящ по случая "Белене" е подписал договор, който задължава България до 2 месеца да приеме цена и да продължи работата по Втора атомна. На практика този подпис обезсмисля другото подписано споразумение - за тогавашния мораториум по проекта, за да може България да получи от руската страна отговори на всички неясни въпроси и тогава евентуално да поднови и преговорите за цената.
По-късно България се отказа от проекта, а руската страна заведе дело за поръчаното, но неплатено оборудване за АЕЦ. В резултат НЕК бе осъдена от международния арбитраж и в края на миналата година България плати от излишъка в бюджета 1.2 млрд. лв.
През 2011 г. Красимир Първанов се "прочу" и с друго. Неговият син - 22-годишният по това време Петър Първанов, бе инвеститор в слънчева централа и участва в две енергийни фирми. От НЕК отрекоха да имат каквито и да било отношения с дружествата.
"Не може да останем безучастни към назначаване на човек с лоша репутация и коментирани зависимости в енергийните среди. Нещо повече, г-н Първанов бе уволнен по време на вашето първо правителство за превишаване на правомощия и подписване на ангажименти по строителството на АЕЦ "Белене", заявиха през почивните дни част от работодателските организации.
Освен Първанов премиерът Бойко Борисов назначи и зам.-министри на здравеопазването - Светлана Йорданова, и на регионалното развитие - Павел Тенев. От 2015 г. Йорданова е секретар на Националния съвет по наркотични вещества към ведомството. Тенев работи като ръководител на проекти в различни фирми в сферата на строителството.
В транспорта като зам.-министър влезе Ангел Попов, който "заемал е ръководни длъжности в различни фирми, чиято дейност е свързана с транспорт и логистика", съобщиха от правителството. Последва незабавна реакция от една от браншовите организации. В отворено писмо на Националното сдружение на българските превозвачи до премиера и ресорния министър се казва, че в организацията има множество сигнали от клиенти на фирма - собственост на Попов, които били ощетени.
Кадруване
Кадрови промени в държавните фирми все пак ще има, макар че икономическият министър Емил Караниколов се зарече, че бързи смени няма да се правят. Военнопромишленият комплекс върви добре, но трябва да се модернизира. Трябва да подготвим нови кадри и да модернизираме това производство, да има иновации, обяви той пред bTV. "Няма да има чистка в администрацията, в дружествата, докато не бъде приет закон за ясни критерии за назначаване", заяви той, без да даде подробности какво точно би съдържал подобен нов нормативен акт.
Обучението на юристи в хаос след наредба на Герджиков. Наредба на правителството на проф. Огнян Герджиков хвърли в пълен хаос приема на бъдещи юристи. За това алармираха преподаватели и декани от висшите училища, където се преподава дисциплината.
Причината за големия вакуум и неясноти около обучението на прависти е в нормативна промяна, наложена служебното правителство. Буквално дни преди да бъде сформирано новото управление, временният кабинет с премиер проф. Огнян Герджиков отмени действащата от 1996 г. наредба (последните промени по нея са от 2013 г. - б.а.) за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността "Право" и професионална квалификация "Юрист". В документа се посочва, че специалност "Право" вече ще бъде изучавана само в редовна форма на обучение. От служебния кабинет увериха, че се увеличава сериозно и хорариумът в отделни дисциплини и се въвеждат специализирани магистърски програми с цел профилиране и по-тясна специализация на бъдещите юристи. А самият Герджиков заяви: "За това нещо се боря 5 години и половина и е моя мечта от дълго време."
Наредбата трябва да влезе в сила от следващата учебна година 2018/2019. Проблемът е, че старата бе отменена 3 дни след публикуване на новата.
"Работим по старата наредба, без нея да я има", призна пред "Труд" деканът на правния факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" проф. Цветан Сивков. Той обясни, че забраната на задочното обучение предизвиква съмнение дали този акт е законосъобразен, тъй като в Закона за висшето образование е посочено, че право се изучава в две форми - редовно и задочно.
Хаосът с новата наредба е един от първите казуси за решаване от екипа на правосъдния министър Цецка Цачева. От ведомството вчера коментираха пред "Труд", че приетите текстове "подлежат на пълна ревизия".
Според преподаватели от Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски" има и други абсурди в новата наредба, като въвеждането на дисциплина "Здравеопазване", например. "Някой е спал, като е писал изучаването на подобна дисциплина. Логично би било да се изучава медицинско право или право на медицинските дейности, но самото здравеопазване не може да бъде предмет в специалността "Право", коментира още проф. Сивков.
"Има разминаване между постановлението, в което е приета наредбата, и самата наредба. Ще питаме Министерството на правосъдието как точно да я прилагаме", коментира пред "Труд" деканът на юридическия факултет на СУ проф. Сашо Пенов. Той обясни, че кандидатстудентската кампания е обявена при заварените, стари условия. Но днес всички преподаватели от факултета се събирали, за да умуват как да организират хорариума, разчета на часовете и кредитите на бъдещите студенти по новите правила.
Акредитираха печатницата на БНБ да печата евро банкноти. Съвместното дружество „Обертюр Фидюсиер" АД - София, с акционери Печатницата на БНБ и Oberthur Fiduciaire SAS - Франция, получи акредитация от Европейската централна банка за отпечатване на евро банкноти, съобщиха на БНБ.
Това дава право на съвместното дружество да участва в търгове, провеждани от централните банки на страните от еврозоната, за производство на евро банкноти.
Съвместното дружество беше създадено през ноември 2013 г. и за краткия период оттогава успя успешно да премине трите компонента на акредитация от Европейската централна банка: за сигурност, технологичен капацитет, и условия на труд и опазване на околната среда.
За този период броят на работещите в дружеството се увеличи от 57 на 225 и се състои изцяло от български ръководен персонал, специалисти и работници. Обемът на произведените банкноти за международния пазар за същия период нарасна от 60 милиона на 1 милиард.
Дружеството е включено в списъка на големите данъкоплатци в страната.
700 души държат в банки 1,796 млрд. Около 700 души в страната държат на влогове в банки над 1,796 млрд. лв. Точно 762 е броят на депозитите на граждани със суми над 1 млн. лв. в тях в края на март, обявиха от БНБ. Но някои богати хора може да имат поне по два влога с милиони - например в лева и евро или долари, и така броят на милионерите реално е по-малък. Пред първото тримесечие на годината броят на милионерските депозити остава без никаква промяна, което не се е случвало откакто БНБ дава данни за тях. Въпреки това милионерите теглят от спестяванията си. Общата сума на средствата във влоговете с над 1 млн. лв. намалява с 63,766 млн. лв. и в края на март е 1,796 млрд. лв., сочат данните на БНБ. Броят на влоговете със суми между 500 хил. и 1 млн. лв. през първото тримесечие също остава без промяна - 1231. Но общата сума в тях намалява с 1,2 млн. до 853,5 млн. лв. Явно най-заможните хора теглят пари от спестяванията си, за да ги влагат в бизнеса си или за да си купуват нови луксозни коли и имоти. В същото време хората от средната класа увеличават спестяванията си в банките. При влоговете със суми между 10 хил. и 200 хил. лв. се увеличава както броят им, така и сумите в тях. Най-бедните граждани обаче са принудени да теглят от спестяванията си, за да оцелеят. Броят на депозитите със суми до 10 000 лв. е намалял с близо 350 хил., а сумите в тях са се стопили за три месеца с около 90 млн. лв.
Общият брой на депозитите на граждани за три месеца намалява с 340 хил., но заради спестяванията на средната класа общата сума на средствата в тези влогове нараства със 168,68 млн. лв.
Фирмените депозити със суми над 1 млн. лв. също намаляват - с 55 броя за три месеца, като в края на март са 2765 броя. Общата сума в тези големи влогове е 10,355 млрд. лв., което е над 50% от всички спестявания на бизнеса в страната. Любопитно е, че намаляват не само най-големите корпоративни депозити, а всички влогове на фирми със суми над 5000 лв. Явно дружествата теглят спестявания за да плащат заплатите на хората си, или инвестират в нови дейности, но не трупат пари в банките. Общо за три месеца спестяванията на бизнеса в банките са се стопили със 182 млн. лв.
Броят на хората, които са взели кредити за над 1 млн. лв., продължава да расте, сочат данните на БНБ. В края на март гражданите със заеми за над един милион са 230, което е с 49 повече от края на миналата година.
Рекордна инфлация от близо 4 години. Годишната инфлация счупи рекорди и стигна най-високото си ниво от 45 месеца насам, или от близо 4 години. За 12-те месеца до края на април потребителските цени са нараснали с 2,6%, обявиха от НСИ. Причината за високата инфлация е поскъпването на парното, плодовете, дрехите и обувките. Инфлацията вече значително изпреварва лихвите по банковите депозити. В резултат за година на всеки 1000 лв. в банка гражданите реално са загубили по 19,20 лв.
До миналата година инфлацията беше отрицателна и въпреки падащите лихви по влоговете хората и бизнеса имаха реален доход по спестяванията си. Но от началото на тази година тенденцията се обърна и влоговете в банките реално се топят.
Само за април инфлацията е 0,7%, обявиха от НСИ. Основната причина за инфлацията е поскъпването на газа с 29,6%, което доведе до скок в цената на парното с 16%. Газообразните горива за бита са поскъпнали с 10,5%. Заради навлизането в по-активния сезон цените на самолетните билети са нараснали с 21,2%. Наред с това през април дрехите и обувките са поскъпнали съответно с 4,3% и 7,1%.
А цените на плодовете са нараснали с 6,5%. През април доматите са поскъпнали с 22,6%, а зелето - с 14,3%. В рамките на година цените на плодовете са скочили със 7,4%, на зеленчуците - с 18,5%, а на горивата за колите - със 17,8%. Като цяло през април храните са с 5,1% по-скъпи спрямо същия месец на миналата година.
2 млн. PC-та у нас застрашени от вируса изнудвач. Около 2 млн. компютъра у нас са застрашени от вируса изнудвач, чиито атаки поразиха различни институции и фирми в над 150 страни. До този момент жертви на хакерската атака са станали болници във Великобритания, испански телекомуникационен оператор, офиси на американска куриерска фирма, компютри на руското МВР, жп гари в Германия, автомобилни фабрики във Франция, училища в Китай и много други.
Според експерти вирусът пробива защитата на устройствата с по-стара операционна система, която за последно е обновявана преди поне година.
В България имало около 2 млн. такива компютъра, показват данните на фирмите, които официално търгуват със софтуер. Според тях много малка част от тази техника е с последните версии на софтуера, който се предполага, че е защитен и непробиваем за вируса, кръстен от службите WannaCry.
Според информация на „Монитор" при последната кибератака днес, която се очакваше и да е най-силна, са пострадали три български институции. Едната била областната управа на Ямбол, съобщиха за медията ни високопоставени източници в МВР. Областният управител на Ямбол Димитър Иванов обаче отрече. По думите му те не били ударени от хакери, а просто се наложило да спрат системата за малко сутринта, за да настроят неговия компютър. Другата институция, която се твърди, че била пострадала от WannaCry, била ДАНС. От там обаче също отрекоха категорично. Причината за блокирането на сайта им била техническа профилактика.
Късно през деня се появиха и информации, че обект на хакерите е станала и ТЕЦ „Марица-изток 2". От там обаче не беше получен официален отговор.
„Към 15 часа на 15 май в сектор „Киберпрестъпност" на ГДБОП е регистриран само един сигнал за атака с новия криптовирус WannaCry към областна административна структура. В резултат на компетентните и навременни действия той е неутрализиран и вирусът не е нанесъл вреди. Не са регистрирани други сигнали за засегнати компютърни конфигурации на български правителствени организации, частни фирми или отделни граждани", се казва в официално съобщение, разпратено до медиите от ГДБОП. От там съобщават, че в следващите дни е възможна появата на нов модифициран вид на същия компютърен вирус с подобрена функционалност и още по-големи мащаби на атака.
Велинград на бунт срещу добив на волфрам. Добив на волфрам от находище на 16 км от Велинград може да замърси питейните и минералните води и да сложи кръст на спа туризма в града, пише в. "Телеграф".
Хората от Велинград, подкрепени от кмета, хотелиери и ресторантьори, както и от различни неправителствени организации и инициативни комитети, са твърдо против проекта, разработван от концесионера „Ресурс 1" - фирма, свързана с КЦМ-Пловдив. Гражданското общество се е организирало и е направило подписка срещу добива на волфрам. До този момент са събрани 11 800 подписа срещу отваряне на мината край село Кръстава. Хората все още си спомнят за замърсяването в следствие на рудодобива в Родопите, за малформациите на деца в селата.
Междувременно казусът се разглежда от Върховния административен съд.
На 18 май ще има заседание на 7-членен състав на ВАС, който ще се произнася по решенията на предходни инстанции. С тях е отхвърлено решението на директора на РИОС-Пазарджик да се спре докладът по ОВОС, докато не се изяснят всички въпроси около концесията - за влиянието върху човешкото здраве и природата.
Административният съд в Пазарджик обаче е сметнал, че директорът на РИОСВ не е заинтересована страна по казуса, решението е потвърдено и от тричленка и петчленка на ВАС.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |