Всички приватизационни сделки ще бъдат спрени. Едно от първите важни решения извън кадровите смени и назначения, което правителството ще вземе, е да се спре приватизацията. Ще бъдат блокирани всички сделки - както за държавни компании, така и на техните дъщерни дружества, а освен това ще се ограничава и продажбата на обособени части от имуществото им. Това предвиждат промени в Закона за приватизация и следприватизационен контрол, предложени от министъра на икономиката Емил Караниколов. Проектът беше публикуван за обществено обсъждане в сряда, след като преди това изявление по повода направи и самият министър.
Според документа ще бъдат прекратени и заварените приватизационни процедури, които не са финализирани при влизането на закона в сила. Продажбата на обособени части от имоти на държавни дружества ще може да става само с решение на парламента по предложение на кабинета.
Чрез новите разпоредби трябва да се избегнат скандални продажби като Дипломатическия клуб - обособена част от АДИС, която беше продадена на трима младежи от Стара Загора, а след това препродадена на фирми, близки до Делян Пеевски. В случая компанията е в забранителния списък, но имотите й не са.
В момента държавните предприятия са над 150 (според публикуваните им отчети), но много от тях са в забранителния списък за приватизация. Най-големите активи са в енергетиката, транспорта и военно-промишления комплекс. Има и дружества, които са по-малки, но с атрактивни имоти.
Промени в закона
Предложеният проект предвижда промени в две алинеи на приватизационния закон. Първата въвежда забрана за продажба на акции и дялове - собственост на държавата, от дружества с държавно участие в капитала, както и на акции и дялове, собственост на дружества с повече от 50% държавно участие. Другата промяна ограничава продажбата на обособени части от имущества на търговски дружества с държавно участие в капитала. Същата рестрикция важи и за дъщерните им компании. Такива сделки ще могат да стават само след решение на Народното събрание по предложение на Министерския съвет. Изменения има и в преходните и заключителни разпоредби, които регламентират, че започнатите, но неприключили приватизационни процедури се прекратяват.
В документа обаче не се посочва изрично, че се спират и текущите процедури за продажба на имущество. Според Караниколов, който преди да стане министър, беше изпълнителен директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), под приватизация се разбира и продажба на имоти - частна държавна собственост, които се предлагат от областните управители.
В момента АПСК има открити две процедури за продажба на обособени части - терени на държавното дружество "Български пощи" във Велико Търново и Панагюрище, и една процедура за продажба на имот - държавна собственост, който се управлява от областен управител (в село Миндя, област Велико Търново).
Ревизия на ресурса
Мотивите за предложените промени са, че участието на държавата в капитала на търговски дружества трябва да бъде ясно и точно регламентирано. Пред Mediapool от икономическото министерство са заявили, че ще бъде направен и анализ на остатъчния за приватизация ресурс и ще се прегледа забранителният списък, за да се прецени кои фирми да останат държавни, за да носят дивидент в бюджета, и кои имат шанс за продажба.
Според Караниколов възможностите за приватизация на държавни активи вече са изчерпани. "Към момента анализите на АСПК първо показват, че над 98% от дружествата, които не са били в забранителния списък към Закона за приватизация и следприватизационен контрол, са раздържавени. Останалият пакет се предлага в последните 3-4 години, но без никакъв интерес. А дружествата, които са в забранителния списък, са стратегически за държавата ни", каза Караниколов пред журналисти.
Малките държавни дялове се продават чрез централизирани търгове на борсата, но на тях интересът действително е много нисък. Много от тях се пускат и срещу компенсаторни инструменти и от тях не постъпват средства в бюджета. Това вероятно е причината, поради която министърът посочва в доклада си, че предложените промени няма да се отразят на държавния бюджет.
"Идеята е оттук нататък дружествата, които са останали и съществуват над 20 години, да се развиват", каза още икономическият министър и даде пример с военнопромишления комплекс. През последните години военните заводи отбелязват силен ръст заради конфликтите в света и увеличеното търсене на продукцията им.
В програмата на новото правителство също се предвижда големите държавните дружества да бъдат развивани. Това е част от плановете за капитализацията им чрез продажба на съществуващи акции или увеличение на капитала чрез издаване на нови акции през фондовата борса, като държавата запази стратегическия контрол във всяко дружество. Това се предвижда да се случи през втората половина на тази година.
Московски върна старото ръководство на железниците. Владимир Владимиров ще оглави за трети пореден път държавния "Холдинг БДЖ", съобщиха официално от транспортното ведомство в сряда. Владимиров бе отстранен от служебния министър на транспорта Христо Алексиев с мотива, че железницата е пред фалит и невъзможност да обслужва пътническите графици. В ръководството на "БДЖ Пътнически превози" пък се завръща Любомир Иванов, който също бе сменен от ръководната позиция в държавните железници преди три месеца. За шеф на "БДЖ Товарни превози" е назначен Пламен Пешаров, а за карго превозите на БДЖ отново ще отговоря Любомир Илиев. Според съобщението на ведомството на Ивайло Московски той е дългогодишен специалист в извършването на транспортни услуги.
Засега не се съобщава за промени в ръководството на Национална компания "Железопътна инфраструктура", чийто дългогодишен шеф Милчо Ламбрев също бе отстранен от Христо Алексиев и на негово място бе назначен Красимир Папукчийски. Самият Алексиев, преди да стане служебен министър, бе заместник на Ламбрев.
С история
Владимир Владимиров е отстраняван вече два пъти от ръководния пост в БДЖ - първо от правителството на Пламен Орешарски, а после и от служебния кабинет на Огнян Герджиков, но ГЕРБ го връща на върха в проблемното държавно дружество за трети път. Според съобщението на транспортното министерство сега той трябва "да продължи да изпълнява създадения от неговия екип план за оздравяване и развитие на БДЖ".
През февруари служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че БДЖ е в много критично положение и като дългове към кредиторите, и като експлоатация, а мениджмънтът не прави достатъчно за работата на пътническите превози. Алексиев, който, преди да поеме поста, беше зам.-директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), обвини досегашното ръководство на държавния жп превозвач, че нищо не е направило за оздравяването и че "БДЖ Пътнически превози" не е в състояние да изпълни графика си за движение на влаковете за 2017 г. заради липса на мотриси и локомотиви.
Напред с концесията
Междувременно финансовият министър Владислав Горанов коментира в сряда, че стратегията за концесиониране на летище София остава непроменена. "Няма причина между предното правителство с министър Московски и премиер Борисов и сегашното със същия персонален състав да променяме стратегията за управление на летище София. Ще стартира процедура за неговото концесиониране отново", обяви Горанов. Още миналата седмица Московски обяви, че ще възобнови спряната от служебния кабинет процедура за отдаване на летището в София на концесия. Тя бе открита от второто правителство на Бойко Борисов. След това четири пъти срокът за подаване на офертите беше удължаван, като последната крайна дата беше 19 май 2017 г., извън мандата на служебния кабинет.
Конкретните аргументи на служебния министър Христо Алексиев за спирането бяха, че ще се стигне до вдигане на летищните такси, че няма яснота как ще се развива летището и че въпросите на сигурността не са застъпени достатъчно в условията. Проблем според Алексиев беше и липсата на международен консултант, който да работи по сделката от самото й начало, гарантирайки доброто й маркетиране с цел привличане на по-голям брой кандидати.
Нов директор на летището
Новият директор на "Летище София" вече е вписан официално в Търговския регистър, след като още миналата седмица Московски съобщи, че е уволнил назначения от служебния кабинет директор на летището Павел Станчев, а неговото място ще заеме досегашният шеф на сигурността Владимир Рапонджиев. Той е заемал тази длъжност в последните 7 години, но в официалната му биография, оповестена от транспортното ведомство, има дупка от 13 години - между 1997 г. и 2010 г., в които не е посочено с какво се е занимавал. Преди това - от 1992 г. до 1997 г., е бил офицер в Националната служба за охрана.
И къщите ще се санират "безплатно". Правителството има планове за разширяване на обхвата на програмата за саниране на жилища, обяви вчера новият регионален министър Николай Нанков. Според него ще бъдат обхванати не само останалите многофамилни сгради, но и еднофамилните. Предстои да се набележат критерии и условия за това как да се санират и къщите, допълни той, без да даде каквито и да било подробности.
След серията скандали за прекомерно високи цени, слаб контрол на програмата и неяснота за продължаването й още в миналия мандат на кабинета "Борисов" се обсъждаше възможност за т.нар. самоучастие на домакинствата в обновяването на тяхната собственост. Тепърва обаче предстои експертите да набележат вариантите как и с колко да става това. Досега се споменаваше собствените пари да бъдат между 10 и 25% от цената за санирането на жилището. Самият Нанков, който бе зам.-министър на Лиляна Павлова в регионалното министерство, настояваше, че собствениците трябва да имат ангажимент към процеса именно като се задължат да платят част от обновяването. Ще търсим модел, при който доплащането да не натоварва бюджета на българските домакинства, подчерта Нанков пред Нова тв.
Още при встъпването си в длъжност преди седмица новият министър обяви, че програмата на ГЕРБ за санирането ще е един от неговите приоритети. Той призна, че има какво да се промени. Според "личното му мнение програмата трябва да се оптимизира". В отговор на въпрос на в. "Сега" дали това ще засегне условията за кандидатстване, Нанков заяви, че говори "по-скоро за контрола и изпълнението от страна на общините". Министърът добави, че е неизбежно да се направи предложение за увеличаване на финансирането с поне още 1 млрд. лв. Бюджетът, гласуван от парламента, до момента е в размер на 2 млрд. лв. Очевидно Нанков говори за продължаване на програмата с нови блокове и включването на еднофамилните къщи е по-далечна перспектива. Тези дни финансовият министър Владислав Горанов каза, че правителството ще изпълни ангажимента си да осигури 2 млрд. лв. за санирането, но "няма да се наложи допълнителен разход от бюджета през тази година". Според Горанов досега са разплатени 300 млн. лв. Предвидените за обновяване сгради са 2022, но поне още два пъти по толкова са в процес на одобряване или се готвят да подадат документи.
Както вече стана ясно, именно заради слабия контрол, наддоговарянето и високите цени на квадратен метър санирана площ служебният министър Спас Попниколов внесе доклад с нарушения по програмата в прокуратурата. Показателна е и проверката, която започват кредиторите на банката партньор на програмата - Българската банка за развитие (ББР). Предстои проверка на санирани блокове на случаен принцип от Банката за развитие на Съвета на Европа. Това е стандартна проверка, която обаче се прави, преди институцията да отпусне финансирането. Одитът е сред т.нар. предварителни условия по усвояване на ресурса. Реално това означава, че ако бъдат открити нарушения, е възможно парите да не бъдат дадени и да останат за сметка на ББР, която вече е направила плащанията за готовите сгради.
Сметки
С около 600-700 млн. лв. е недофинансирана системата за поддръжка на пътищата, заяви министър Николай Нанков. Според него, ако се въведе тол системата за плащане на изминато разстояние, годишно АПИ ще получава около 500 млн. лв. По сметките на Нанков това е стойността на една отсечка от магистрала или основен ремонт на 1200-1300 км пътища всяка година.
Горанов: Няма да се наложи актуализация на бюджета. Няма да се наложи актуализация на държавния бюджет в нито един от параметрите му. Това прогнозира финансовият министър Владислав Горанов след заседанието на кабинета в сряда. Очакваше се новото правителство да направи ревизия на бюджета, след като ГЕРБ и Обединените патриоти се договориха за увеличаване на минималната пенсия за стаж и възраст на 180 лв. от 1 юли и на 200 лв. от 1 октомври. Допълнителният разход за това увеличение е 97 млн. лв.
Горанов обяви, че набъбващата сметка за европредседателството на България през 2018 г. ще бъде допълнена, но и това не предполагало актуализация на държавния бюджет.
"Бюджетът, така както го подготвихме в края на 2016 г. и както беше одобрен от парламента, има достатъчно възможности да удържи новите политически решения и необходимостите на страната от финансиране до края на годината", заяви Горанов. Ще се наложи обаче промяна в Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване, за да се регламентират новите размери на минималната пенсия за стаж и възраст.
Закъснението е голямо с лот 3.2 на „Струма". Довършването на магистралите "Хемус" и "Струма" е сред основните приоритети на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. С изграждането на лот 3.2 на "Струма" - участъка през Кресненското дефиле, закъснението е голямо, обяви пред "Труд" министър Николай Нанков. Според него е напълно възможно през 2019 г. да започне строителство на отсечката, но при условие че градежът на лот 3.2 се форсира във времето.
"Ако приключим до 2022 г., няма да загубим европейско финансиране. Трябва да спазим този срок", обясни министърът. Той допълни, че до 2019 г. трябва да има избран изпълнител и строително разрешително, за да може да започнат дейностите.
"Процедурите, които трябва да извървим по закон, са много - екологичните оценки, обществените обсъждания", каза още министър Нанков.
Относно прекратения от служебното правителство търг за изграждането на тунел "Железница", който е част от лот 3.1 на аутобана, Николай Нанков заяви, че и там може да има проблем със сроковете. Обществената поръчка бе спряна, след като от Агенция "Пътна инфраструктура" изчезна папка с част от тръжната документация. Търгът беше на стойност 250 милиона лева и сега трябва да започне от нулата. Николай Нанков посочи, че единственото решение да не се загуби еврофинансирането за този проект е строежът да се съкрати до 1000 дни.
Проблемът с лот 3.2 на АМ "Струма" е от няколко години. В момента на дневен ред е така нареченият източен вариант, който предвижда движението през Кресненското дефиле да стане еднопосочно. Другата част от трафика ще минава по изцяло нов път, който ще изкачва Кресненското плато. Тази възможност ще бъде подложена на обществено обсъждане. Ако не бъдат спазени сроковете, страната ни ще изгуби около 1,5 милиарда евро европейски средства.
До края на седмицата Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) на лот 3.2 ще бъде внесена в МОСВ, съобщи директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов при инспекцията на тунел "Витиня" снощи.
Прогноза от УниКредит: 3,9% ръст на икономиката през 2017 г. Икономиката на България ще продължи да нараства и през тази година брутният вътрешен продукт /БВП/ ще достигне 3,9%. Това прогнозират банкери от УниКредит по време на годишната среща на Европейската банка за възстановяване и развитие, която се провежда до 11 май в Кипър.
През 2017 г. за първи път след кризата от 2008-2009 г. се очаква в повечето страни от региона на Централна и Източна Европа БВП да има стабилен ръст от над 3%.
„ЦИЕ продължава да бъде интересно място за бизнес. Темповете на растеж на БВП показват добра динамика, докато рентабилността на банковия сектор остава привлекателна. Позицията на УниКредит като силна общоевропейска търговска банка с водещи пазарни дялове в ЦИЕ ни прави добре позиционирани за устойчив органичен растеж в региона, който остава двигател на растежа на групата", заяви Карло Вивалди, изпълнителен директор на УниКредит за Централна и Източна Европа.
Някои от слабостите на банковия сектор в миналото са отстранени: в момента наблюдаваме по-устойчив модел на финансиране, по-добро управление на риска и постоянно подобряване на качеството на активите, отчитат от банката.
Искат скок на газа с 4,22% от 1 юли. Повишаване на цената на природния газ с 4,22% от 1 юли ще предложи "Булгаргаз". Това става ясно от заявление на държавното дружество до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Ако регулаторът одобри повишаването на цената, това ще бъде поредно покъпване на синьото гориво след увеличението на цената с 4,65% от 1 януари, и с 29,64% от 1 март. А общото поскъпване на газа от 1 януари ще бъде с над 41%. Според изчисленията на "Булгаргаз", през третото тримесечие на годината природният газ трябва да струва 378,60 лв. за 1000 куб. м. (без таксата за пренос, акциз и ДДС). Това е увеличение спрямо настоящата цена с 15,34 лв. за 1000 куб. м, или с 4,22%. Поскъпването на синьото гориво се налага заради очакваното повишаване на доставните цени на руския газ, гласят мотивите на "Булгаргаз". Поредното искане за поскъпване на горивото идва на фона на надеждите България да договори по-добри условия и цени за доставка на газ в рамките на делото на Европейската комисия срещу "Газпром" за злоупотреба с господстващо положение.
Както "Стандарт" пръв написа, "Булгаргаз" има загуба в размер на 29,29 млн. лв. за първите три месеца на годината, при печалба от 28,319 млн. лв. за същия период на 2016 г. Причина за това е, че от януари до март "Булгаргаз" е продавал синьото гориво на по-ниска цена от тази, на която го е получавал от руската компания "Газпром Експорт". От 1 януари цената на природния газ за крайните потребители на "Булгаргаз" беше повишена само с 4,65% при поискани от дружеството 13,53%. Средната доставна цена до вход на газопреносна система на страната за първото тримесечие на годината е 319,96 лв. за 1000 куб. м, става ясно от финансовия отчет на "Булгаргаз". В същото време средната продажна цена без включена такса пренос е била 280,68 лв. за 1000 куб. м. За три месеца дружеството е продало газ в обем 1,097 млрд. куб. м на стойност 327,3 млн. лв. А себестойността на този газ е доста повече - 355,21 млн. лв.
Износът скочи с 19% през март. Износът на страната през март скочи с 18,8% и достигна 4,371 млрд. лв., обявиха от Националния статистически институт. Това е най-голямото увеличение на експорта от две години насам. Друг положителен сигнал за икономиката е, че износът нараства почти с еднакви темпове за ЕС и за страните извън Общността.
Експортът за ЕС се увеличава с 18,1% до 2,96 млрд. лв., а за трети страни - с 20,3% до 1,411 млрд. лв. Това показва разнообразие на търговските партньори на страната, което е добра основа и за бъдещото нарастване на износа. Общо за първите три месеца на годината се отчита ръст на експорта с 14,8% до 12,161 млрд. лв. Най-голям скок на експорта за тримесечието има към Гибралтар - с 6675% до 27,1 млн. лв.
Явно Гибралтар възвръща позициите си на добра офшорна дестинация, след като през първото тримесечие на миналата година износът за там беше паднал до незначителните 0,4 млн. лв. Не следващите места по ръст на експорта се нареждат Перу (с 380% до 7,2 млн. лв.), Египет (с 206,7% до 305,5 млн. лв.) и Индия (със 189,1% до 87,3 млн. лв.).
Положителен знак за родната икономика е и рекордният скок на вноса през март с 25,3% до 5,285 млрд. лв. Това означава, че нарастват инвестициите и потреблението в страната, както и производството, тъй като голяма част от вноса е и на материали за промишлеността.
Вносът от страните извън ЕС чупи всички рекорди, като през март скача с 63,3% до 1,977 млрд. лв. Вносът от ЕС се увеличава с 10,1% до 3,3 млрд. лв. Общо за първите три месеца на годината вносът нараства с 21% и заедно с транспортните разходи и застраховките е на стойност 13,927 млрд. лв.
От страните извън ЕС най-голям ръст на вноса от януари до март има от Иран (с 426,4% до 65,8 млн. лв.), Египет (с 250,2% до 254,6 млн. лв.) и Грузия (с 247,8% до 149,2 млн. лв.).
Дори за най-сериозния ни търговски партньор извън ЕС - Русия, износът отбелязва сериозен ръст от 55% и достига 1,43 млрд. лв. На второ място по обем на експорта от страните извън Общността е Турция. Износът за Турция се увеличава с 25,6% до 874 млн. лв.
30 абонати на ден се жалват от надути сметки на парното. По около 7000 жалби годишно срещу „Топлофикация" за надписани сметки са подавани от граждани във Федерацията на потребителите, заяви пред „Монитор" изпълнителният й секретар Емил Георгиев и уточни, че това прави по около 30 оплаквания дневно. В същото време със съдействието на федерацията са заведени 2000 дела срещу дружеството, като 65% от тях са спечелени от потребителите. Жалби срещу спирането на топлата вода сега обаче няма.
„Според мен това е напълно очаквано, защото хората са обезкуражени и не вярват в системата. Случаят с обезщетението на софиянка от 4 стотинки е напълно показателен", коментира Емил Георгиев. Според него е недопустимо от „Топлофикация" да съветват гражданите да не пускат крана с топлата вода, за да не се начисляват суми към фактурите.
„Как един потребител може да докаже дали е пускал крана? Кой знае след това какви сметки ще получат потребителите, чудно ми е как ще ги изчислят от дружеството", каза още Георгиев.
От канцеларията на омбусдмана Мая Манолова уточниха, че жалбите от столичната топлофикация от началото на годината са 293. Основно те са срещу плащането на сградна инсталация, начисляването на сметките, индивидуалните откази от услугата.
За последната авария жалбите са над 90. 153 са общо жалбите, подадени в КЕВР от абонати на топлофикациите в страната за последния отоплителен сезон, съобщиха за „Монитор" от регулатора. През ноември са 13, декември - 12. От началото на година броят им нараства чувствително, ката през януари те са 30, през февруари се удвояват на 64, през март са 23, а през април - 11. 51 на сто от всички са срещу качеството на топлоснабдяването.
От столичната топлофикация съобщиха, че жалбите, постъпили при тях за обезщетенията заради голямата авария в „Топлофикация", се броят на пръстите на едната ръка. От дружеството обаче не успяха да уточнят за какво са останалите сигнали от абонатите им, пуснати през последния отоплителен сезон.
Говорителят на „Топлофикация София" уточни, че за спирането на топлата вода по време на ремонтите през лятото няма да има обезщетения. „В закона и в наредбата пише, че когато клиентите са уведомени минимум 15 дни преди началото на ремонта не се дължи обезщетение. Времето за ремонта няма значение. Важното е абонатите да бъдат уведомени", поясни тя.
Между 3 и 6 лв. са получили доста от абонатите на столичната топлофикация, засегнати от голямата авария през февруари в ТР „Изток" в София, когато стотици хиляди останаха на студено при минусови температури навън, съобщи от своя страна БНТ, като цитира случаи на обезщетение от 4 стотинки..
От "Топлофикация" тогава са изчислиха, че общият брой на дните на аварията е 8. 78% от засегнатите абонати в източните квартали на града са били без или с нарушено топлоподаване над 48 часа, тоест освен приспадане на дните ще получат и обезщетение.
Държавата влезе в „Авионамс". Държавата вече е реален собственик на авиоремонтния завод „Авионамс", научи „Монитор". Частният съдебен изпълнител Стоян Якимов е джиросал, т.е. прехвърлил акциите на „Държавната консолидационна компания" ЕАД. Дружеството се яви на търг точно преди година - на 10 май 2016 г. и откупи „Авионамс" за 28 941 117 лева на публичната продан, обявена от ЧСИ-то.
Якимов сложи на тезгяха акциите в завода на „Хедж инвестмънт България" заради дълг на свързаната със забегналия в чужбина банкер Цветан Василев компания към КТБ. „Хедж" държи 99,9% от капитала на „Авионамс".
За търга първоначално бяха подадени две оферти - от ДКК и от офшорка, регистрирана на Британските Вирджински острови - „И Еф Ви интернешънъл файненшъл венчърс ЛТД", свързана с Цветан Василев. Офшорката предложи оферта от 40 млн. лева, но не внесе изискуемия по закон задатък, т.е. нужният депозит, за да може да наддава. Затова не бе допусната до участие в търга и за купувач бе обявена „Държавна консолидационна компания" ЕАД.
Въпреки това опитите на банкера-беглец да спре продажбата продължиха, като в съда бяха подадени жалби срещу проведения конкурс. Те бяха внесени от две свързани с Цветан Василев дружества. Едното е „Хедж инвестмънт България", чиято собственост беше заводът и именно акциите му в „Авионамс" бяха обект на продажбата заради десетките милиони задължения на фирмата към КТБ. А другото - от въпросната офшорка, през която са минавали много от схемите за източване на фалирания трезор.
Още през юни 2016 г. с определение Софийският градски съд прие, че исковете им са недопустими. Решението му бе потвърдено на 22 декември 2016 г. от Софийския апелативен съд. През тази година в съда отново бе внесена жалба в опит да се спре влизането на държавата в „Авионамс", но исканията отново са определени като недопустими, научи „Монитор".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |