Акционерите ще отговарят за дългове на фирмите. Мажоритарните собственици на фирми ще отговарят с личното си имущество за дълговете на компаниите към хазната, ако недобросъвестно прехвърлят притежавани от тях дялове или акции. Недобросъвестност е налице, когато собственикът е знаел, че фирмата е свръхзадлъжняла и прехвърлянето на акциите или дяловете е извършено преди обявяването на несъстоятелност. Това предвиждат промени в Данъчноосигурителния процесуален кодекс, които бяха приети наскоро от Министерски съвет и вече са внесени в парламента. Целта на промените е да се затворят вратичките в закона, с които собственици и шефове на фирми бягат от отговорност за задълженията им. За недобросъвестно прехвърляне на собствеността ще се считат и случаите, при които това е направено след стартиране на ревизия във фирмата и до 6 месеца след приключването й.
Собствениците на фирмата, които са получили скрито разпределение на печалбата, отговарят за неплатените задължения към хазната до размера на полученото, освен ако скритото разпределение е декларирано, гласят промените.
Както и досега, шефовете на фирми, които укрият факти, които по закон са длъжни да обявят пред НАП и вследствие от това не могат да бъдат събрани дължимите налози, ще отговарят с личното си имущество за борчовете. Но с промените към задължените лица освен директори и прокуристи се добавят и хората, които по силата на нотариално заверено пълномощно управляват дейността на фирмата. Шефовете на фирмите ще отговарят за дълговете, и ако направят скрито разпределение на печалбата с плащане в натура или пари, както и ако продадат имущество на фирмата на цени, значително под пазарните. Шефовете ще отговарят и ако обременят с тежести имуществото на фирмата за обезпечаване на чужд дълг и то бъде осребрено в полза на трето лице. Като мярка срещу сивата икономика се предлага и намаляване на тавана за плащане в брой. Проектът предвижда още от 1 август да бъдат забранени плащанията в брой над 5000 лв., при положение че сега таванът е 10 000 лв. След това от 1 януари 2018 г. плащанията в брой ще бъдат ограничени до 3000 лв., а от началото на 2019 г. - до 1000 лв.
"Софийска вода" с безплатен телефон. На Световния ден на околната среда, чието мото е "свързване на хората с природата", "Софийска вода", част от Веолия, стартира безплатен денонощен телефон 0800 121 21 за обслужване на клиентите. Дружеството е първият ВиК оператор в България, който въвежда безплатната услуга. Клиентите бързо и лесно ще могат да получават информация на безплатната телефонна линия за сметките си, да подават отчети за водомери, да правят справки за потреблението и партидите си, да изпращат сигнали и др. 35 000 обаждания се получават средно на месец в денонощния Телефонен център на "Софийска вода". Като 90% от обажданията са приети за по-малко от 30 секунди.
По повод на Световния ден на околната среда "Софийска вода" вчера отвори вратите на най-голямата и ефективна пречиствателна станция за питейна вода в Бистрица и представи модерния лабораторен комплекс. Акредитираната лаборатория е една от най-добрите в България. Гости на събитието бяха Йоана Христова, зам.-кмет по направление "Инвестиции и строителство" на Столична община, Доминик Вааг, първи съветник и временно управляващ Посолството на Франция в България, Весела Тодорова - Мозетиг, директор на Френско-българската търговска и индустриална камара и др.
В пречиствателната станция в Бистрица има модерно оборудване, а квалифицирани служители се грижат да гарантират ежедневно, че питейната вода в София е напълно безопасна.
"Софийска вода" има желание да инвестира повече във високотехнологично оборудване, за да може да разработва нови методи за анализ, съобщиха от дружеството. Инвестициите от над 1 млн. лв. през последните шест години ще бъдат допълнени с амбициозен план за инвестиране на още 1,88 млн. лв. до 2021 г. Ползите от подобряването на лабораторния комплекс са за всички жители на София. Лабораторията прави анализи по 80 различни показатели като съдържание на йони, пестициди, въглеводороди, метали, микробиологични показатели и др. През 2016 г. бяха направени над 40 000 анализа на проби от питейната вода, взети от 78 точки. "Софийска вода" създаде и онлайн платформа, където потребителите могат да проверят качеството на водата в района, в който живеят.
Гръцкият собственик на Sheraton купува втори хотел в София. Гръцкият собственик на "София хотел Балкан", по-известен като бившия Sheraton, се е договорил да придобие още един хотел в София. Това е Park Inn by Radisson, намиращ се до бул. "Никола Вапцаров" в "Лозенец". Продавач е фондът за имоти с гръцки капитали Bluehouse.
Смяната на собствеността става в Кипър. Сделката за продажба на хотела все още не е окончателно завършена, като остава да се изчистят някои технически въпроси и се очаква изпълнението на сделката да приключи съвсем скоро, коментираха източници на "Капитал". Цената на сделката не е известна, но със сигурност ще е милиони. Най-малкото защото предишният собственик беше дал хотела като обезпечение по кредит от 7.6 млн. евро.
Промяната идва в навечерието на българското председателство на Съвета на ЕС. За купувача придобиването на още един хотел има бизнес смисъл, макар че Park Inn е в съвсем различен сегмент и в по-ниска ценова категория от бившия Sheraton. "В същото време обаче в Sheraton имат ноу-хау как се прави хотелски бизнес. Oсвен това биха имали алтернатива за пренасочване на гостите при запълване на капацитета на петзвездния хотел. Друга причина е, че с увеличаване на легловата база ще могат да се възползват от подема на туризма в София покрай увеличения трафик на нискотарифните компании", коментира източник, запознат със сделката.
Това е първата от поредица от смени на собствеността в софийски хотели, в която купувач е чуждестранно дружество. След кризата международните инвеститори започнаха да продават собствеността си, а купувачи бяха все местни групи - като основателите на "Винпром Пещера", Спас Русев, Ветко Арабаджиев, Людмил Стойков.
Предстоящата промяна
Сделката беше потвърдена неофициално пред "Капитал" от двама независими източници. Управителят на Park Inn отказа коментар по темата. В Търговския регистър вече могат да бъдат видени някои промени в управлението на Park Inn by Radisson, които индиректно говорят за смяната на собствеността.
Промяната най-вероятно е ще в кипърското дружество "Расна", собственик на българското "Грийнвил България", в което е хотелът Park Inn by Radisson. На 29 май едноличният собственик е направил смяна в ръководството на дружеството, менажиращо хотела, като на мястото на доскорошния управител е назначена Мария Драндаки.
Тя е представител в "Юропиън хотел ентърпрайзис", собственост на Йоанис Николаос Даскалантонакис, като според ДАКСИ компанията има 23.4% участие в "София хотел Балкан" АД (бившия Sheraton). Компанията също така е регистрирана на адреса на хотела на площад "Света Неделя" 5.
Големият гръцки хотелиер
Петзвездният "София хотел Балкан" от 2014 г. оперира под марката The Luxury Collection. И този, и предишният бранд са част от американската компания Starwood Hotels, като компанията поднови тогава договора си за франчайз за още 10 години. Компанията има приходи от 18 млн. лв., докато купуваният хотел е с доста по-малък бизнес - 3.7 млн. лв.
Дружеството "София хотел Балкан" е листнато на фондовата борса, като най-големи акционери в него са регистрираното на Маршаловите острови Bandola Properties и кипърската Kokari, но реално е част от гръцката Kokari на Йоанис Даскалантонакис. Kokari е собственик и на Metropol Palace в Белград, придобит през 2006 г.
Йоанис Даскалантонакис е основният собственик в семейната гръцка фирма Grecotel. Компанията развива хотелиерски бизнес в Гърция от 40 години, като притежава десетки хотели из цялата страна. Даскалантонакис навлиза в бизнеса от рано, преминавайки през всички позиции в хотелската структура. Той става изпълнителен директор на FAIAX, компания, която семейството създава съвместно с туроператора TUI. През 2002 г. Йоанис преговаря от името на гръцкия купувач от групата на Лацис, който придобива софийския Sheraton от южнокорейската DAEWOO. Детайли как се е преобразувало гръцкото участие няма.
Фондът си отива
Park Inn by Radisson всъщност и досега е с гръцка собственост. До 2010 г. той носеше името Greenville. Хотелът беше построен през 2005 г. от Fairplay International. Година по-късно комплексът беше продаден на гръцкия инвестиционен фонд Bluehouse Capital за неназована сума, а Fairplay продължи да го управлява до поемането на мениджмънта от международната верига Park Inn by Radisson.
Фондът Bluehouse Capital, основан през 2004 г., е фокусиран в инвестициите в имоти в Централна и Югоизточна Европа. От 2004 до 2008 г. Bluehouse сформира три инвестиционни фонда, чрез които купи редица имоти из региона - в България, Румъния, Чехия и други държави. В българското му портфолио сега има три ритейл парка в София, Варна и Плевен и жилищен комплекс "Бояна парк".
През пролетта на 2012 г. "Грийнвил България" сключва договор за кредит от Алфа банк, вече собственост на Пощенска банка, която през 2016 г. погълна клона на Алфа банк в България. Заемът е за 7.61 млн. евро. Като кредитор Пощенска банка е трябвало да даде съгласие за промяна, но от Търговския регистър не става ясно каква точно - вероятно за смяната на собствеността.
Иконом за твоя автомобил. "Жена ми" - колата - остана много доволна." Мнението е на клиент, който вече е ползвал услугата "грижа за автомобила" на стартиращата фирма "АвтоИконом". "В основата на името е иконом, т.е. доверен човек, на когото може да разчиташ", обясняват съдружниците Емил Ставрев и Тодор Гигилев.
Идеята се ражда преди година и половина. Емил Ставрев е с богат опит в областта на предприемачеството, бизнес развитието и оперативния мениджмънт. Занимава се със софтуерни иновации, социални мрежи и интернет маркетинг, управлява програми и проекти в големи международни компании. Плюс всичко друго обича да шофира. "Автомобилът се нуждае от диагностика и регулярна поддръжка, от ремонтни дейности, от технически преглед. А това изисква време и ресурси. Приятелите ми често ме търсят за помощ и консултация: "Падна ми акумулаторът", "Препоръчай ми сервиз". Реших, че може да се направи бизнес с натрупаните познания и опит", обяснява раждането на идеята Емил Ставрев. Свързал се с Тодор Гигилев, който е софтуерен консултант и предприемач, бакалавър по софтуерно инженерство, магистър по технологично предприемачество и изобретения в информационните технологии и изпълнителен директор на софтуерна фирма.
Съдружниците изследват пазара и потребителското поведение, изграждат модел на работа. Първата базова версия на мобилното приложение "АвтоИконом" е готова преди година, следва серия от тестове на функционалността, техническата част, процедурата. Официалният старт на фирмата и приложението е преди два месеца.
С калцуни в колата
Заявка за услугата - например смяна на масло, на дискове, на гуми, отстраняване на повреда, технически преглед, може да бъде направена през сайта на "АвтоИконом", чрез мобилното приложение или по телефона. Независимо как е направено запитването, координаторът на фирмата задължително се свързва по телефона с потенциалния клиент, уточнява от какво точно се нуждае и връща обаждане за цената на услугата. Ако клиентът одобри офертата, се уговаря удобен за него ден и час. На имейла си той получава съобщение с името на шофьора на "АвтоИконом". Служебният автомобил на компанията пристига в уговорения ден и час. Прави се снимка на колата на клиента, слагат се предпазни найлони на седалките, на волана, на скоростния лост. Изготвя се приемно-предавателен протокол, а собственикът издава пълномощно за управление на автомобила. Монтира се камера на предното стъкло, която позволява на притежателя да следи чрез компютъра или телефона си движението на колата. След всичко това служебният шофьор откарва автомобила до сервиза.
Услугата се извършва в оторизирани сервизи, с които "АвтоИконом" има сключен договор. След приключване на работата по колата служебният шофьор я откарва до собственика й в уговорения ден и час. Клиентът плаща на място в брой (има преносим касов апарат) или с карта (чрез наличен ПОС терминал). В случай на инцидент "АвтоИконом" поема разноските по ремонта и осигурява на клиентите си автомобил за временно ползване, обясняват съдружниците.
Безплатно за хора с увреждания
Цената на услугата по извозването на автомобила до сервизите партньори е 25 лева, за майки с деца е 21 лева, а за хора с увреждания е безплатно. "Ако клиентът има доверен сервиз, ние ще се съобразим с неговото желание и ще откараме колата там, но цената за откарване ще е по-висока заради допълнителната нужда от координация", уточнява Тодор Гигилев. "Ние не сме "Пътна помощ" нито Съюз на българските автомобилисти. Нашата услуга е за поддръжка, а не за авария, но ако това се случи, ще се погрижим да намерим "Пътна помощ", която да извози автомобила за ремонт", уверява Емил Ставрев. "АвтоИконом" ползва преференциални цени за обслужване в партньорските автосервизи. "По правило задължително искаме оферти от няколко сервиза и избираме най-добрата", уточнява Емил Ставрев.
Засега стартиращата компания работи с пет сервиза, но списъкът ще се разширява. Нещо повече: "Не е тайна, че в този бранш има много сива икономика. Имаме амбицията да направим рейтинг на сервизите на базата на обратна връзка от клиентите. Смятаме, че това ще помогне да се изсветли секторът", казва Тодор Гигилев.
"Работим само с автосервизи, в които има видеонаблюдение. При нужда винаги може да се проследят записите от работата на автомеханиците. Ако нещо не е направено както трябва, ако възникне проблем, сервизът ще загуби не един, а всички клиенти, които водим или бихме водили при него", уточнява Емил Ставрев.
Win-win
"Бизнес моделът е win-win, искаме всеки по веригата да печели", казват собствениците на "АвтоИконом". Фирмата печели на първо място от откарването на автомобила на клиента до сервиза. Собствениците изчисляват, че при четири извозвания на ден могат да покрият разходите за заплати на тримата наети служители (оператор и шофьори), за поддържане на офиса и служебния автомобил, който е чисто нов хибрид. Компанията печели и от сервизите, с които си партнира, тъй като получава процент за всеки доведен клиент. "Чрез мобилното приложение може да се извършва двупосочна комуникация. Ако сервизът иска да пусне съобщение за промоция на смяна на масло например, може да ползва нашата апликация", казва Тодор Гигилев.
"Нашата фирма спестява на клиентите не само време, но и нерви, а в много случаи и пари. Често успяваме да договорим по-ранен ден и час, в който колата да бъде приета в сервиза, отколкото, ако клиентът прави това самостоятелно. Извършваме минимаркетингово проучване за цената на услугата и спестяваме ровенето по форуми в търсене на информация. Наскоро на наш клиент в един сервиз бяха поискали 4000 лв. за една специална част, при това без цената на ремонта, а ние му дадохме около три пъти по-ниска цена", дава пример Емил Ставрев.
Всеки, който ползва "АвтоИконом", има профил в мобилното приложение. Това му осигурява напомняне, че наближава датата за годишния технически преглед например. "На практика клиентът може да поддържа колата си с едно натискане на бутона на компютъра или телефона", обобщава Тодор Гигилев.
На франчайз
Инвестицията на съдружниците досега е около 60 хил. лева - за покупка на автомобил, за заплати, за информационни технологии, за маркетинг и реклама, за изготвяне на процедури, за консултации. Първия месец оборотът на фирмата е 5500 лв., посочва Емил Ставрев. За услугата вече са абонирани големи корпорации, на които "АвтоИконом" дава преференции в цената, а те я включват като бонус в пакетите със социални придобивки на своите служители.
Следващата цел на собствениците е да предоставят на автосервизи и пунктове за технически преглед франчайз права върху платформата. "Те ще получат система за управление на клиенти с разписана процедура и правила за организация на работа. Това е работещ бизнес модел, който е подходящ и за партньори в чужбина", уточнява Тодор Гигилев.
"Автомобилни, лизингови и брокерски компании за щети, както и автомобилни представителства пък могат да купят платформата от нас", посочва Емил Ставрев. По думите му тя ще им осигури по-лесна координация, по-бърза и директна връзка със собствените им клиенти, ще съкрати разходите им, ще им помогне да структурират по-добре начина си на работа.
Q&A
Как определихте цената на услугата?
Тодор Гигилев: Цената е приблизително колкото би струвало да ползваш две таксита - когато трябва да си закараш автомобила в сервиза, да го оставиш, да вземеш такси и да отидеш на работа, а след това с такси да се върнеш, за да си го прибереш. Плюс едно кафе.
За кого е интересна услугата?
Емил Ставрев: Един автомобил се нуждае минимум 4 пъти в годината от техническо обслужване и регулярна поддръжка. Изчислих, че ако живее до 80 години, човек трябва да отдели половин година от живота си, за да се занимава с това. Според нас е по-добре да използва това време за нещо друго. Но има хора, които сами си сменят картера на автомобила пред блока. Има автоманиаци, които не дават колата си на никого. Тази услуга не е за тях.
Какви си първите отзиви от "АвтоИконом"?
Емил Ставрев: Суперположителни. Клиентите не очакват, че някой ще говори с тях и че ще могат да му обяснят какво се е случило с автомобила, от какво се нуждаят. Не очакват, че ще им предложим няколко варианта за избор. Не очакват, че шофьорите ще са с калцуни например или че ще спазим часа на идване и на връщане на колата.
МОН тества училищната реформа с извънредни матури. 10 дни преди края на учебната година и без официална информация от просветното министерство петокласниците бяха сюрпризирани с извънредни матури. В петък столичните ученици от 5-и клас са държали изпит по "Човекът и природата". За утре пък е насрочена втората им матура по "география и икономика", която ще е за петокласници от цялата страна. За изпитите се разчу след първото препитване, когато родители и деца се оплакаха от липсата на предварителна информация. Едва след това от МОН съобщиха на медиите за предстоящото "измерване", чиято цел била да тества дали учениците се справят с новата учебна програма. Учениците от 5-и клас бяха първите, заедно с първолаците, които от учебната 2016/17 г. започнаха да учат по нови учебни програми, но за съжаление със стари учебници, тъй като нямаше време за издаването на нови. Което значи, че МОН ще тества дали децата могат да се образоват и без учебници.
Съобщението на МОН гласи, че 6000 петокласници ще се явят на външно оценяване по география и икономика на 7 юни 2017 г. Изпитът, наречен "измерване", ще се проведе в 215 училища от всички региони на страната, избрани на случаен принцип. Тестът ще е 50 минути и ще е от 25 задачи, 18 от които с избираем отговор и 7 - със свободен. Основната му цел според мотивировката на МОН е да "установи какви знания са усвоили учениците, дали разбират материала и дали могат да приложат наученото". Друга цел била "мониторинг на образователния процес, за да бъдат приложени мерки за подобряване качеството на образованието". "На база резултатите от външното оценяване МОН ще направи анализ до каква степен децата покриват очакванията от обучението по география и икономика, определени в новата учебна програма за пети клас. Няма да се правят съпоставки на ниво регион, училище, отделен клас или ученик. Децата няма да получават текущи оценки, които да бъдат вписани в бележниците им. Анализът на резултатите ще има за цел да разкрие връзката между обема на учебното съдържание и образователните изисквания на новата учебна програма", уверяват от ведомството.
Пред "Сега" обаче разтревожени родители споделиха, че нито те, нито децата им са знаели предварително, че ще държат матура. "Дъщеря ми беше много ядосана заради тези матури, дошли "от нищото", днес едва я накарах да отиде на училище. Освен това изпитите са насрочени в изключително натоварена седмица, когато са и изходящите нива по всички предмети (тестове, с които се проверява нивото на ученика в края на годината)", разказа майка на петокласничка от столично училище. По думите й на последната родителска среща през март класният ръководител ги е информирал за датите на предстоящите класни работи и изходящи нива, но не е имало и дума за бъдеща матура. "Децата са преуморени, идва им в повече. А и тези матури звучат крайно и задължаващо", споделя майката. Тя не вярва на уверенията на МОН, че от оценките няма да зависи нищо, защото дъщеря й се надявала, ако се представи добре на матурата, да има шестица по география за края на годината.
Според МОН за предстоящите външни оценявания се е знаело от няколко месеца. "Всички директори бяха информирани. Може би има неразбрали учители и родители", коментираха оттам. От пресцентъра разясниха, че изпитът по "Човекът и природата" е бил иницииран от Регионалното управление по образованието - София, което има право по наредба да организира регионални външни оценявания. Той е бил само за петокласниците от София, като предметът бил избран "случайно", за да се види как се справят децата с новата учебна програма. Второто външно оценяване по география пък било разработено от Център за оценяване в предучилищното и училищното образование, МОН и Асоциацията на професионалните географи и регионалисти и ще важи за петокласници в цялата страна. Учудващото в случая е, че макар и с нови програми, учениците от 5-и клас учиха по стари учебници, защото нямаше време за издаването на нови (изключение е само историята, по която единствено имаше нов учебник). Т.е. министерството на практика тества могат ли децата да се образоват и без адекватни на програмата им учебници. Ефектът от начинанието обаче изглежда неясен. Ако резултатите са ниски, това би могло да се припише на липсата на учебници, което се очаква вече да не се повтори. Ако пък са добри, това едва ли ще е повод на МОН да премахне учебниците.
Любопитно е и защо за тестване на знанията на петокласниците не са избрани други предмети - например по български, литература или пък математика, по които от тази година също има нови учебни програми. Неясно остава още защо експертите са се спрели на нова матура, при положение че изходящото ниво дава ориентировъчно същата информация за придобитите от младежите знания и умения.
Неволи
Сегашните петокласници ще бъдат подложени на двойно изпитание заради новия училищен закон. От една страна, те трябваше да започнат да учат (по средата на обучението) си по нови програми, но със стари учебници. От друга страна, новите им учебници ще закъснеят и за предстоящата 2017/18 г., като на места бъдещите шестокласници ще учат по pdf формати до месец след 15 септември. Другите ощетени от реформата са сегашните седмокласници, които т.г. завършват основно образование, въпреки че по правилата, по които са започнали обучението си преди години, трябваше да получат дипломите си в края на осми клас. Т.е. тази година и седмокласници, и осмокласници завършват основно образование, и трябва да кандидатстват в гимназия. Като "бонус" учениците в 7-и клас т.г. трябваше да наваксват цели раздели по биология, география и история, които иначе "изпадаха" заради разместването на учебните програми.
Смяната на доставчика на ток ще трябва да става за 24 часа. Пакет от законодателни промени, свързани с по-бързата и лесна смяна на доставчика на ток, предлагат от CEER - Съвета на европейските енергийни регулатори. В своята "Бяла книга", публикувана на форум в края на май, експертите препоръчват на Брюксел да разпише бърза и безплатна смяна на доставчика на ток. Новината бе съобщена от Института за енергиен мениджмънт.
Едно от основните предложения е до 2025 г. това да става в рамките на 24 часа. Така само за едно денонощие потребителите вече ще могат да получават електроенергия от друг доставчик. Според експерти в момента това отнема около 1-2 месеца. Таксите за клиенти, сменящи доставчика си, трябва да бъдат забранени, е записано в Бялата книга.
За да се избегне претоварване на потребителите, във фактурите следва да се представя само важна информация за сметките. Трябва и да се гарантира и поне двегодишен достъп до данните на всички клиенти независимо от типа на измервателните уреди, изтъкват от CEER. Така хората ще могат да видят черно на бяло как се е променяло потреблението им и съответно - сметките им преди и след смяната на доставчика на ток.
У нас няма особен интерес към смяната на доставчика на ток. Въпреки уверенията на правителството, че на практика пазарът на електроенергия в България е свободен, в действителност се оказва, че това не е точно така. Справка на Комисията за енергийно и водно регулиране показва, че в рамките на миналата година едва около 1000 битови потребители са сменили доставчика си.
Битовите потребители могат да изберат доставчик на ток, различен от трите големи ЕРП-та, ако търговец на ток им предлага по-изгодни цени. Плюс е и това, че хората няма да бъдат длъжни да се отказват от регулираните цени и могат отново да се върнат на контролирания от регулатора пазар. В България в последните години големите компании купуват ток от свободния пазар, докато малките фирми като цехове, фризьорски салони, баничарници и др. са на същите тарифи като домакинствата.
От министерството на енергетиката оправдават липсата на интерес към свободния пазар на ток с факта, че процесът обикновено е дълъг и може да отнеме и пет години. За да се опростят процедурите, ще бъде създадена специална пътна карта за либерализацията на пазара. С какво и как тя би помогнала на потребителите, не е ясно.
Борисов поиска обща европейска армия. Обща европейска армия, задължително влизане на България в еврозоната и европейски паспорти за хора от балканските държави, които не са в ЕС, поиска премиерът Бойко Борисов. Това стана на форум, организиран от председателя на ПЕС Сергей Станишев. Дискусията "Европа отново на път" събра трима премиери - Симеон Сакскобургготски, Сергей Станишев и Бойко Борисов.
ЕС трябва да вземе решение за създаване на обща европейска армия. "Всяка сутрин се събуждаме и дали в Лондон, дали в Афганистан, дали на друго място, научаваме за десетки убити и ранени", посочи Борисов. Той съобщи, че за няколко месеца е изпратил поне 30 съболезнователни телеграми след терористични атаки.
"Военните министри биха могли да кажат: В ЕС имаме нужда от толкова танкове и самолети. И да имаме обща европейска отбрана", допълни Борисов.
Той бе категоричен, че България задължително трябва да влезе в еврозоната - това сме го записали в и договора за присъединяване. Ако не искаме да бъдем на втора скорост в Европа, трябва да влезем в еврозоната, защото след това, което се случи в Гърция, е нормално всички държави да пазят парите си, обясни премиерът.
Борисов съобщи, че предстои да обсъди с колеги възможността за европейски паспорти за балканските народи, които не са в ЕС. Той поясни, че предложението му включва и създаване на строги критерии за получаване на европейски паспорти.
Сергей Станишев се обяви за влизане в Шенген и еврозоната. Той заяви, че след излизането на Великобритания в ЕС за следващата финансова рамка от 7 години бюджетът на съюза ще бъде със 70 млрд. евро по-малко. Станишев не изключи възможността да се увеличи членският внос на държавите.
Симеон Сакскобургготски подчерта, че Европа е изправена пред три големи предизвикателства. "За пръв път след Втората световна война съществува реален риск поколението на днешните млади хора да се озове в по-лошо положение от поколението на техните родители", коментира той. Мигрантската криза била второто предизвикателство, а третото - запазването на единството на Европа.
Взимаме 4 пъти по-малко от средната заплата в ЕС. Средната заплата в България е близо 4 пъти по-ниска от средната в Европейския съюз, а доходите ни са 2 пъти по-ниски от нивата, на които трябва да са при нашата производителност на труда. Това показват данните на гoдишния дoĸлaд на Института за икономически изследвания при БАН, който отчита резултата от 10 години членство на страната ни в ЕС.
Според него България продължава да е с най-ниското средно месечно възнаграждение - 406 евро, при средно 1508 евро за целия ЕС. Българите получаваме и най-ниската минимална заплата в ЕС - 235 евро, при 1498 евро в Германия, според данни на Евростат за 2016 г. Данните показват още, че България има и едно от най-високите нива на доходно неравенство, което допълнително изостря проблема с бедността.
Според икономистите нарастването на реалната работна заплата у нас, все още изостава от брутния вътрешен продукт на страната, като показателят на човек от населението е 47% от средното за ЕС. „В cpaвнeниe c ocтaнaлитe дъpжaви oт Изтoчнa Eвpoпa, пpиcъeдинили ce ĸъм EС пpeди нac, c изĸлючeниe нa ниcĸитe бюджeтни дeфицити и пyбличeн дълг, иĸoнoмичecĸитe и финaнcoви пoĸaзaтeли нa cтpaнaта ни ca нaй-нeзaдoвoлитeлни", коментира пред журналисти проф. Иван Ангелов, член на авторския колектив, изготвил доклада.
Бедните и средните слоеве в България са натоварени с по-големи данъци, отколкото в другите страни-членки, пише още в доклада. Приносът на богатите в консолидирания бюджет на страната ни е 18,5% от общите приходи, при средно равнище 32,4% за ЕС. С изключение на Хърватия и Унгария, ние сме под равнището на приноса на богатите и в останалите източноевропейски страни.
„След приемането ни в Европейския съюз преди десет години се откриха възможности българите, работещите в чужбина, да пращат пари за семействата си у нас. През 2016 г. тази сума достигна 1,7 млрд. лв.", допълни проф. Ангелов. По думите му страната е понесла загуби и пропуснала възможности от членството в ЕС. „Бяхме принудени да изключим преждевременно ядрени блокове в АЕЦ „Козлодуй" и да правим големи разходи за заместващи мощности. Това ни струваше 12 млрд. евро.", посочи той.
Срив в родното производство
Родното производство на някои от основните хранителни продукти се е сринало няколко пъти в последните години, според доклада на БАН. По данни на националната статистика през 1988 г. сме произвеждали 809 хиляди тона домати годишно, а през 2015 г. продукцията е близо седем пъти по-малко - 122 хиляди тона. При месото спадът е три пъти, като за 2015 г. са произведени 155 хиляди тона, при 567 хиляди тона през 1988 г. „Πpeждeвpeмeннoтo oтĸpивaнe нa нaшитe гpaници зa внoc и изнoc, пpeди дa cмe cтaнaли ĸoнĸypeнтocпocoбни и бeз ниĸaĸвa пpoтeĸция, дoвeдe дo oгpoмни зaгyби. Caмo пpи тpи oт вaжнитe пpoдyĸти ниe cмe зaпaзили или дopи лeĸo cмe yвeличили пpoизвoдcтвoтo - eлeĸтpoeнepгия, пшeницa и цapeвицa", коментира проф. Иван Ангелов от БАН.
Шефове наемат на работа само срещу бележка от ЧСИ. Работодатели наемат нови кадри само с удостоверение, че нямат необслужвани задължения и наложен запор. За тази масова напоследък практика алармираха пред „Монитор" юристи по трудово право. След като преминават интервю за работа, от кандидатите се изисква да представят удостоверение от Камарата на частните съдебни изпълнители (ЧСИ), че нямат образувани дела, заради висящи задължения. „В частните компании назначаването на хора с дългове е тема табу. Служител със запор увеличава разходите на работодателя, в случай, че той е наел външна счетоводна фирма. Ако компаниите не правят ежемесечните преводи по запорите, тогава те носят наказателна отговорност и финансови санкции", обясни адвокат Ива Тодорова.
Има фирми, които дори уволняват дългогодишни кадри, заради запор на заплатата. „Директно им казват да си пускат предизвестие за напускане. Ако служителят откаже, то бива принуждаван да напусне, като му се дава непосилно количество работа", обясни още Тодорова.
Тази практика се прилагала във всички сфери, но най-често в областите, в които възнаграждението е около минималното за страната - 460 лв. Друга тенденция в последните месеци при по-ниско квалифицирания труд е началниците да обещават заплата от 800 лв, част от която изплащат като надница. Така строители и работници в селското стопанство се разписват на договори за 460 лв., върху които ги осигуряват. Останалите пари получават под формата на ежедневни възнаграждения.
„В секторите с нискоквалифициран труд има голямо текучество на кадри и освен това работодателите не са сигурни дали някой от служителите им няма да получи запор на заплатата, което да увеличи разходите му", обясни юристът.
Здравната каса на червено с 400 млн. лева. Националната здравноосигурителна каса е на червено с 400 млн. лева. На толкова възлиза дефититът й, заради който тя е затънала в дългове не само към наши, но и към чуждестранни болници. Това съобщиха от Българския лекарски съюз.
Касата не е изплатила надлимитната дейност на болниците у нас от април 2016 до април 2017 г., тя им дължи 34 млн. лева. Други 52 млн. лв. тя не е изплатила за 2015-а. Като се тегли чертата, се оказва, че НЗОК е длъжник на лечебните завадения с 85 млн. лева. Освен това, около 215 млн. лв. дължи тя на чуждестранни здравноосигурителни фондове, респективно на болници за лечение на сънародници зад граница, изчисли председателят на съсловната организация д-р Венцислав Грозев. Това е само горницата, не е ясно на колко точно възлиза задължението, като се вземат предвид падежите, допълни той.
Затова БЛС настоява бюджетът на НЗОК да бъде актуализиран с 250 млн. лева.
Искате да се изчистят натрупаните дългове и да се тръгне на чист Така ще сме наясно, че бюджетът на касата вече не е 3 млрд. 451 млн. лива, а е 3 млрд. 890 млн. лв . - толкова, колкото е записано в него, каза още д-р Грозев.
Напълно възможно е НЗОК да даде повече средства на лечебните заведения, смята д-р Иван Кокалов, член на Надзорния съвет на НЗОК от квотата на синдикатите.
На следващото заседание ще разглеждаме отново бюджетите на болниците. По думите му имало индикации, че средства могат да бъдат отпуснати допълнително.
Относно казуса с надскочените лимити на "Пирогов", той уточни, че спешна помощ не може да бъде отказана и там няма лимити. Преди седмица стана ясно, че спешната болница е извършила надлимитна дейност за половин милион лева, но касата не й е платила нито лев.
По сметки на ръководството й, ако се е вмествала в лимита, е трябвало да затвори още преди седмица.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |