Е-обществените поръчки тихомълком се отложиха за края на 2018 г. Началото на единната национална онлайн платформа за обществени поръчки, която трябва да ограничи корупцията и бюрокрацията, се отлага за края на следващата година. Тя трябваше да е готова до 1 юли тази година, като този срок беше записан в ресорния Закон за обществените поръчки. За проблема се разбра след сигнал на бизнеса, а казусът породи дискусии дали липсата на уеб системата няма да даде възможност всички търгове, обявени след юни, да бъдат атакувани като незаконосъобразни.
Въпреки че Агенцията за обществени поръчки (АОП) отхвърли опасенията и увери, че такъв проблем няма да възникне, през този случай пролича липсата на отговорност към електронното управление. Всичко това се случва в контекста на новия приоритет на кабинета "Борисов 3" за е-управление в различни сфери на държавата.
Въвеждането на единната платформа е важно - не само защото е наложено от европейското законодателство, но защото ще осигури прозрачност и проследимост на всеки етап от процедурите.
По закон от 1 юли министерства, други ведомства и общини трябва да използват единна национална електронна уеб базирана платформа, за да публикуват решенията, обявленията и поканите за участие в обществени поръчки. През нея пък кандидатите да могат да подават онлайн заявления за участие и оферти. Платформата обаче все още не е готова и дори не е избрана компанията, която ще я изработи, тъй като поръчката се обжалва няколко пъти. В момента вече тече търг за избор на изпълнители и са събрани оферти, комисията ги разглежда и предстои да ги оцени.
За проблема стана ясно публично, след като в. "Сега" цитира опасенията на бизнеса, участвал в кръгла маса за електронните услуги, организирана от Американската търговска камара в България. Според тях, тъй като държавата не е осигурила възможност за електронно подаване на заявки за участие и на оферти, всяка фирма би имала основание да оспори всяка обществена поръчка още с обявяването й след 1 юли. Вестникът цитира експерти от АОП, които са участвали на форума и според които има съвсем реален риск процедурите, обявени след края на юни, да бъдат обжалвани като незаконосъобразни.
Агенцията е спокойна. От Агенцията за обществени поръчки обясниха, че са "предприети действия за отразяване на необходимата промяна в Закона за обществените поръчки", с които срокът за въвеждане на онлайн платформата да се удължи. Повече подробности около това какви са действията и кой ги е предприел няма, но от агенцията обясняват, че "с приемането на тези промени се очаква проблемът да бъде решен, включително като се обхванат заварените случаи".
Агенцията посочва, че новата дата е съобразена с европейското законодателство. Проблемът обаче е, че съобщението на сайта на АОП няма силата на закон и съответно, докато не бъде променен ЗОП, ще има правен вакуум. "Промяната в срока не може да е причина за подаване на жалби срещу обществените поръчки и оспорване на тяхната законосъобразност, още по-малко да доведе до прекратяването им", твърдят от агенцията. Пред Bloomberg TV юристът проф. д-р Иван Тодоров обясни, че агенцията не може да промени закона със съобщение на сайта си и в момента обществените поръчки са в негово нарушение, но това не значи, че ще бъдат отменени. Според юрист, с когото "Капитал" разговаря, жалби в КЗК трудно биха били уважени. Причината е, че те се подават срещу възложителите, а самите те не са виновни за липсата на онлайн платформа и нямат техническа възможност да спазят закона.
Остава обаче въпросът защо всичко това не е предвидено и не са взети мерки навреме ресорният закон да се "ремонтира" и да не възниква подобен казус.
Превозвачите ще обжалват заповедта, която ще ограничава движението им. Превозвачите ще обжалват готвената заповед за ограничаване на движението на тежкотоварни камиони през почивните дни лятото. Това съобщи Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. По неговите думи тя е незаконосъобразна и не е преминала през нужните процедури, преди да влезе в сила.
Става въпрос за изменение на последната заповед, която е в сила от 21 ноември 2016 г. Тя регламентира движението по пътищата на превозните средства с максимална маса над 12 тона, с изключение на тези, които превозват живи животни, опасни товари и бързо развалящи се хранителни продукти и товари на температурен режим.
Въпросните заповеди се изготвят съвместно от Министерството на регионалното развитие, МВР и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта, като през определен период от време биват актуализирани. Целта им е да се облекчи трафикът по време на летните месеци и празниците.
Промяната. Ограниченията сега важат от 1 юни до 15 септември. Заповедта от ноември миналата година предвижда ограничения на движението на тежкотоварните камиони за дните петък - от 17 до 20 часа, и неделя - от 14 до 20 часа, по определени участъци от републиканската пътна мрежа, както и за магистралите в периода на официалните празници през цялата година. Последния работен ден преди празниците камионите не могат да се движат от 16 до 20 часа, а последния почивен ден - от 14 до 20 часа.
Новите промени предвиждат разширяване на въпросните забрани, коментираха превозвачи. И по-конкретно те обхващат и магистралите: от 1 юли до 15 септември камионите няма да могат да се движат по АМ "Тракия" в петък от 18 до 20 часа в посока София - Пловдив. В събота в посока София - Бургас те няма да могат да се движат между 10 и 14 часа. А в неделя в посока Бургас - София между 16 и 20 часа. По АМ "Струма" ограничението е в събота от 10 до 14 часа в посока Перник - ГКПП Кулата. По АМ "Люлин" в събота от 10 до 14 часа. А по АМ "Марица" няма да е позволено движението им в неделя от 16 до 20 часа в посока Свиленград - АМ "Тракия".
Облекчаване на трафика. В момента също има ограничителен режим, но не за всички магистрали, като спорове между превозвачите и властите на тази тема винаги е имало. Една от критиките от страна на превозвачите е, че не са били представени доводи, които да доказват нуждата от забрана, а че се води само черен PR срещу този бранш.
Министърът на регионалното развитие Николай Нанков заяви пред БНТ, че почасово ще се ограничава движението на тирове по магистралите в най-натоварените, пикови часове, въз основа на анализа от трафик камерите и информацията за движение на леки автомобили. Министърът посочи, че предстои да се проведе последната среща с представители на превозвачите, с които се съгласува ограничаването на движението на тирове, въпреки че това не е задължително. Разговорите с тях били проява на добра воля, тъй като основната цел е превантивно да се осигури максимално облекчение в пиковите летни часове за българските граждани, които използват времето за своите отпуски и почивки.
"По най-натоварения участък от "Тракия" - между София и Пловдив, денонощно преминават над 30 000 автомобила и затова там вероятно ще бъде наложено сходно ограничение като по "Хемус". Натоварено е движението както по "Тракия", така и по "Струма" и "Люлин", и в събота между 10 и 14 часа. Ограничение ще има и в неделя след 16 часа, когато също има засилен трафик", посочи още Нанков. Режимът ще бъде гъвкав, като ще позволи на навлязло в магистрален участък тежкотоварно превозно средство да продължи движението си, ако му остават 10-15 км, вместо да спира в аварийната лента, каквато е настоящата практика, коментира още министърът.
КАТ ще проверява за неплатени глоби и пътниците в колите. В опит да се справи с проблемите при връчването на електронните фишове пътната полиция започва прилагането на нова стратегия. При проверка на водача катаджиите ще изискват документите и на пътуващите в колата. Ако се окаже, че те имат издадени и невръчени фишове, документите ще се разпечатват и ще им се дават на място. Така КАТ се надява да намали големия брой на невръчени книжа, който пък е сред най-честите причини за избягване на санкция.
Шофьорите масово не плащат глоби за нарушение по пътищата, които са им наложени чрез електронни фишове, посочи в писмен отговор на депутатски въпрос миналата седмица вътрешният министър Валентин Радев. За първите 5 месеца т.г. са издадени 138 335 електронни фиша с глоби за 21.5 млн. лв., а са платени едва 6 млн. лв.
Проверките на пътници стават възможни заради таблетите, с които КАТ бе оборудван наскоро, с които данните могат да се проверяват много по-бързо, обясни по БНТ Росен Рапчев от пътната полиция. "Имахме доста голям проблем с връчването на електронните фишове. Полицаите ходеха на адреси, не можеха да намерят дълго време хората, които са нарушили закона. Сега ще виждат и ще връчват на всеки един, не само на водачите, но и на всеки един пътник, който е в колата. Имаме вече случаи с по 12-14 връчени фиша на един човек", обясни Рапчев.
В момента полицията има право да спира без видимо нарушение. Редица вътрешни министри обещаваха да отменят безпричинните проверки, за да не се превръщат в тормоз за изрядните водачи, но това не стана. В инструкцията на МВР, с която се регламентира пътният контрол, е записано, че КАТ спира при видимо нарушение на правилата за движение, неизправности на автомобила или разположението на товара, които да създават опасност, ако начинът на движение и поведение поражда съмнения към шофьора за преумора, употреба на алкохол или друго упойващо вещество и данни или предположения, че е участвал в катастрофа или е извършил престъпление. Едновременно с това обаче инструкцията оставя възможността да бъде спрян абсолютно всеки, дори и да не са налице тези условия. В документа е записано, че когато при проверката се окаже, че няма нарушение на правилата, полицаят изготвя докладна записка в края на смяната.
През лятото КАТ ще изкара по магистралите и пътищата всичките си налични екипи, обеща Рапчев. Специален акцент при проверките им ще са високата скорост, агресивните шофьори и неплатените глоби. "Някои от водачите, които имат наложени глоби и не са си ги платили в срок, ще се простят със свидетелството си за управление, докато не си платят", заяви той. Отнемането на книжката при неплатена глоба е сравнително нова санкция в Закона за движение по пътищата. Тя влезе в сила в началото на годината и бе част от големия пакет промени, с който бе въведено и свалянето на номера още на пътя при определени нарушения.
"Когато има агресивни водачи, те ще бъдат най-демонстративно изкарвани от пътя. Това ще е и превенция към останалите участници в движението", каза още Рапчев.
Заради мигрантите Унгария пусна 900 V ток по оградата със Сърбия. Унгарското правителство е наредило да бъде пуснат ток по оградата на границата със Сърбия, за да бъдат спрени мигрантите, които се опитват да я прескочат, писа сръбският в. "Политика". Експерти обясняват пред изданието, че електричеството е с малък волтаж - около 900 волта, които не могат да предизвикат сериозни увреждания. Целта е полицията да получава своевременно сигнал за всеки контакт с оградата и опит за нарушаване на граничната бразда. Будапеща започна строителството на оградата в началото на годината и през май тя беше готова. Оградата беше наречена "умна", тъй като освен че е оборудвана с бодлива тел, по нея са поставени и термокамери, устройства за нощно наблюдение. Съоръжението регистрира всеки опит за незаконно преминава, което трябва да доведе до намаляване на броя на полицаите и войниците, които патрулират по дългата 175 км граница със Сърбия.
Междувременно Австрия обяви, че смята да разположи войници на границата си с Италия и да върне граничните проверки, ако притокът на мигранти не намалее. "Очаквам скоро да бъдат стартирани проверки на границата и подкрепления от армията", обяви военният министър Ханс Петер Доскоцил пред в. "Кронен цайтунг". Австрия има 750 войници и четири бронирани коли, които са в готовност да бъдат разположени на границата още този уикенд. Италианското МВнР привика за обяснения австрийския посланик Рене Полицер след изявлението на Доскоцил.
Еврокомисарят по бюджета Гюнтер Ферхойген призова за продължаване на споразумението за миграните между Турция и ЕС, което беше сключено на 18 март м.г. и изтича в края на 2017 г. В интервю за в. "Ди Велт" той заяви, че Брюксел трябва да отпусне още 3 млрд. евро на Анкара, която да продължи да се грижи да 3-те млн. бежанци, намиращи се в лагери на турска територия. "Значителна част от тази сума трябва да бъде предоставена от бюджета на ЕС", заяви Йотингер.
Тръмп се надява да продава втечнен газ на Източна Европа. Президентът на САЩ Доналд Тръмп ще използва участието си във форума "Три морета" в Полша, за да убеди страните участнички в него да си купуват американски втечнен газ вместо руски и така да намалят зависимостта си от Москва, предаде Ройтерс.
В срещата на върха Във Варшава освен Тръмп ще участват лидерите на Полша, Унгария, Чехия, Румъния, България, Литва, Естония, Латвия, Хърватия, Словения и Австрия. Сред целите на "Три морета" е разширяване на регионалната енергийна инфраструктура, включително терминали за втечнен газ и тръбопроводи, а присъствието на Тръмп може даде тласък на тези проекти.
"Смятам, че САЩ могат да бъдат щедра страна с износа на енергия, като помогнат страните, които нямат адекватни доставки, да станат по-самостоятелни и по-независими", коментира Джеймс Джоунс, бивш командващ обединените сили на НАТО в Европа.
Доналд Тръмп ще бъде в Хамбург за срещата на лидерите на Г-20 на 7-8 юли. Вчера бе потвърдено, че там той ще разговаря с руския си колега Владимир Путин. "Срещата им бъде в петък и няма да бъде накрак", подчерта говорителят на Кремъл Дмитрий Песков.
Солени глоби за нехайни родители. Полицаи ще се включват в издирването на деца, които не са записани в училище или са го напуснали преждевременно. Отпадналите от училище деца или незаписаните ще бъдат обявявани и за национално издирване, ако не бъдат открити на постоянния или настоящия адрес. Това е една от мерките, които кабинетът "Борисов 3" предприема в изпълнение на стратегическия си приоритет - образование за всички деца. На редовното си заседание вчера министрите приеха механизъм за взаимодействие между институциите, който да направи възможно това. Със задачата всяко дете да е в класната стая ще бъдат ангажирани голяма част от държавните структури.
"Приемете го като заповед дори, но от септември всички деца трябва да са в клас!", обърна се към министрите си премиерът Бойко Борисов. И подчерта, че проблемите и в Асеновград, и в Столипиново са от липса на образование. Освен това няма как да се намери работа в бъдеще на тези децата, ако те не знаят да четат и пишат, категоричен бе премиерът.
"Държавата ще задължи всички деца да посещават училища и да излизат оттам ограмотени", обяви премиерът Бойко Борисов при представянето на механизъма за обща работа. Данните на статистиката сочат, че през учебната 2015-2016 г. 21 170 ученици са напуснали образователната система.
"Механизмът предвижда кметовете и ГРАО да идентифицират подлежащите на образование деца. След това учители и социални работници ще работят с родителите на проблемните деца", обясни образователният министър Красимир Вълчев. "Децата са бъдещето на България и образованието е първият приоритет на ГЕРБ", напомни и МВР шефът Валентин Радев. И подчерта, че "всяко българче е важно и затова,с мерки, които може да си позволи МВР, родителите, които не изпращат децата си на училище, ще бъдат принудени да ги заведат". Вътрешният министър поясни, че където има нужда, полицията ще помага на екипите, които ще отговарят за връщането на учениците в клас. "Целта е не да бият учителите и социалните работници, а внимателно да принудим тези родители да заведат децата си в предучилищна и училищната стая". Силовият министър подчерта още, че е по-добре МВР сега да работи с децата, отколкото по-късно да се занимава с престъпници.
Ролята на полицията е още и да работи по-активно с деца с противообществени прояви чрез детските педагогически стаи и да си взаимодейства с останалите институции. Освен полиция родителите, които не осигуряват присъствието на децата си в клас, ще понесат и санкциите на държавата. Освен тях ще бъдат предвидени и мерки за подкрепа и мотивация, така че детето да бъде задържано в клас. "Необходимо е по проблема да се мобилизира цялата държава, защото това не касае само образователните институции", подчерта вицепремиерът Томислав Дончев. И отбеляза, че "ако за дадено семейство не е ценност детето му да ходи на училище, то тогава трябва да е приоритет на обществения интерес". Мерките, заложени в плана на правителството, включват още и индивидуална подкрепа според конкретните нужди на децата и техните семейства.
Дават 300 000 на млади таланти. Ученици с постижения в областта на науката и спорта ще бъдат възнаградени от държавата с допълнителни стипендии. Това стана възможно, след като кабинетът реши вчера да отпусне нови 308 880 лева за даровити деца у нас. Парите са от централния бюджет по програма на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни и общински училища. Така образователното министерство ще получи над 62 хиляди лева, които ще се раздадат на ученици с отлични резултати в областта на науката. За високите си спортни постижения пък възпитаници на общински и държавни спортни училища ще получат над 246 хил. лв. Стимулите по програмата са за деца и ученици, класирани на първо, второ или трето място на конкурс, олимпиада или състезание на национално или международно равнище, а в областта на спорта - на първо, второ и трето място на олимпийски игри, световно, европейско или балканско първенство, или ако са шампиони от финали на държавно индивидуално първенство.
Искат проверки на дивото къмпингуване. Искания за пълни проверки на т.нар диво къмпингуващи у нас поискаха с отворено писмо от Национална асоциация „Българско Черноморие". От неправителствената организация изпратиха исканията си до министрите на туризма Николина Ангелкова и на околната среда и водите Нено Димов с настояване да започнат масови проверки на замърсяването от дивото къмпингуване по българското крайбрежие.
„Диво къмпингуващите си оставят боклуците по плажовете, дюните, в горски територии зад тях, защитените територии и в защитени зони , които от там попадат в морето или се разнасят от въздушни течения. Дивакуващите са най-честите замърсители с пластмасови бутилки, найлонови торбички, хартии, хранителни отпадъци и човешки изпражнения. По импровизираните къмпинги цари мръсотия и се нарушават правилата за опазване на околната среда и противопожарната безопасност. Биваци и паркирани автомобили има върху плажовете, пясъчните дюни и горите зад тях", пишат от НАБЧ. Освен това от асоциацията смятат, че дивите къмпингари не спазват забранените дейности, като палене на огън, изсичане на дървета или изнасяне на паднали дървета от гората, унищожаване на природни местообитания, като нарушаване на целостта на пясъчни дюни, замърсяване с битови отпадъци, а боклуци има в изобилие.
В писмото си от НАБЧ призовават зелените организации от коалицията „За да остане природа в България" на „доброволни начала да чистят плажовете от диво къмпингуващите през целия летен сезон, а не само да усвояват милиони европейски и национални пари за опазването на околната среда и да се разхождат по жълтите павета, като защитници на дивото къмпингуване".
От НАБЧ настояват още държавата стриктно да санкционира нарушителите и замърсителите на Българското Черноморие, а полицията и контролните органи да гонят самонастанилите се дивакуващи с палатки, спални чували и други подобни от частни имоти.
„Само със строги мерки страната ни може да привлече по-богати чуждестранни туристи и да се превърне в конкурентоспособна дестинация. За съжаление, сега в страната ни парадоксално обратно на европейските норми и културни ценности, всеки може да се настани в нечия територия, да си разположи къмпинг оборудването, да си построи заслон, тента, ограда и самоделно направени мивка и клозет, понякога оборудван с ибрик. И това да се случи без разрешение от собственика и без мисъл за опазване на околната среда и човешкото здраве", пише още в писмото на асоциацията.
От НПО-то припомнят още, че при нашите конкуренти в туризма: Турция, Гърция, Хърватия, Италия, Франция, Испания, дивото къмпингуване е забранено. В Турция дивото къмпингуване е немислимо. В Гърция дивото къмпиране е нелегално, глобите са солидни, а за по-тежки нарушения се предвижда наказателна отговорност - задържане от 6 месеца или парична глоба до 3.000 евро.
Преди няколко дни, дивакуващото общество в България и част от управляващите в България, получиха звучна плесница от гръцката държава. През българските медии, гръцката държава напомни на криворазбиращите природолюбители, че в Гърция дивото къмпингуване е забранено. В Хърватия на подобни летовници не се гледа с добро око и контролът по спазването на забраната се прилага много стриктно.
В Италия дивото къмпингуване също е забранено, като най-стриктно се следи по крайбрежието и по туристическите дестинации. Цели три институции са отговорни за съблюдаването на забраната - карабинерите, горските и общинските власти. Глобите са между 100 и 500 евро. Във Франция нерегламентирано къмпингуване и създаването на изолирани къмпинги, са забранени. Испания дивото къмпингуване също е нелегално. Най-често преди да бъдат глобени, къмпингарите са отпращани от органите на реда.
294 останаха аут от гимназиите. 294 кандидат-гимназисти останаха некласирани на втория тур от състезанието за прием, резултатите от който бяха оповестени днес. След първия етап общо 513 ученици не бяха приети никъде и те автоматично бяха препратени към следващия тур.
Във второ класиране можеха да участват ученици, които са останали без място на първо класиране или пък седмокласници, които искат да дръпнат напред в желанията си и да бъдат записани в по-предпочитано от тях училище. Общо 2810 кандидати са подали заявление за участие във втория етап на състезанието за прием, като са класирани общо 3027.
На първия етап бяха класирани общо 8137 ученици, като свободните места за второ класиране пък бяха общо 611.
Справката на минималните балове по паралелки, качена на сайта на Регионалното управление по образование показва, че летвата за прием в най-добрите гимназии не е паднала значително. Така например минималният бал в СМГ за паралелката с профил математически в комбинация с немски език е паднал само с две точки - до 483.
На второ класиране учениците трябва да се запишат, в училището в което са класирани, или губят мястото. В третия етап на класиране участват ученици, които не са приети или не са кандидатствали до момента: За участие в третия етап на класиране учениците подават нови заявления в училища-гнезда или on-line. Кандидатства се само за тези паралелки, в които има останали свободни места. За да подадат заявление учениците трябва да покажат оригинала на свидетелството за завършено основно образование.
Класирането в третия етап става отново по бал, който не се влияе от достигнатите балове на първо и второ класиране.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |