МВР купува още мобилни камери, за да дисциплинира шофьорите. МВР измисли нова тактика, за да лови шофьорите, заради които стават тежки катастрофи - полицията ще започне да снима нарушителите на пътя и от коли без обозначение. Законът не забранява това, стига колата да се води служебна на полицията.
Новината беше съобщена от главния секретар на МВР Младен Маринов по БНР след черната серия катастрофи в последните дни. "Тече процедура за купуване на такива камери, които имат такива технически възможности, така че това е в процес на въвеждане", каза той.
Маринов съобщи, че издал заповед катаджиите по пътя вече да бавят максимално спрените нарушители, като ги водят да ги глобяват в районното, "което може да не е толкова близо". "Където се налагат принудителни административни мерки, в случая сваляне на регистрационния номер, това нещо ще разпоредя да се извършва в районното управление, към което работят служителите", обясни той. Тоест КАТ нарочно ще губи времето на джигитите с наивната надежда, че това ще ги дисциплинира. Подобен ще е ефектът от фотографирането от необозначени коли, тъй като е всеизвестно, че много малка част от глобите се плащат.
Снимането от цивилни коли става възможно, след като управляващите промениха Закона за движение по пътищата, и вече не се изисква участъците, в които се снима, да бъдат обозначени със специален знак. Такъв знак беше въведен преди време след тълкувателно решение на Върховния административен съд, което извади от строя за дълго камерите на КАТ. След това обаче парламентът отново промени закона. Сега в наредбата на МВР, с която се определя как се извършва пътният контрол, няма изискване колата, от която се снима, да е обозначена. Там е записано само, че камерите се монтират в служебни коли и мотоциклети. Освен това се дава възможност да се снима и от движеща се кола или мотор. На практика това значи, че устройството може да бъде монтирано във всеки автомобил, който по документи се води на МВР, но иначе няма никакви отличителни белези.
След катастрофата край Микре участъкът от Ябланица до Севлиево по пътя София-Варна бе окупиран от пътна полиция. Ефектът там се усети, но в останалите опасни отсечки в понеделник отново се стигна до жертви. В Бургас младеж почина, след като бе блъснат на пешеходна пътека. Трима души загинаха при тежка катастрофа на пътя Шумен-Силистра, до селата Дренци и Страхилица. Други четирима, сред които и 14-годишно дете, пострадаха. Заради катастрофата пътят бе затворен за няколко часа.
Главният секретар призна, че струпването на полиция на пътя е временна мярка и не може да даде траен резултат, защото няма достатъчно катаджии за всички опасни участъци. "Пътят е да се въвеждат технически средства, камери за контрол на скоростта, включително и такива, които са в автомобили, които не са обозначени и които могат да замерват скоростта в движение. Практиката показва, че въвеждайки обозначение на местата, където засичаме скоростта, това води до намаляване на скоростта в тази отсечка, след което спокойно се развиват и високи скорости", обясни Маринов.
И в момента пътната полиция снима и издава фишове, но резултатите не са особено обнадеждаващи. Нарушителите обикновено се измъкват от санкции, защото полицията има проблеми с обработката на фотоматериала, както и с връчването на фишовете за глобите. Дори когато бъдат връчени, голяма част от глобите не се плащат, защото куца процесът по събирането им.
Наглец
Пореден случай доказа, че дори по върховете на МВР спазването на правилата за движение не е на особена почит. Полицейски шеф от Хасково бе хванат да кара пиян, съобщи БНР. Според информацията става дума за началник от криминалната полиция в града. Той е бил хванат да кара с 3.39 промила алкохол в кръвта.
Горивата влизат в списъка на стоките с висок фискален риск. Всички видове бензин, газьол, керосин и тежки горива влизат в списъка на стоките с висок фискален риск. Това е разпоредил финансовият министър Владислав Горанов със заповед от 16 ноември. Добавката е направена в пореден опит държавата да пресече контрабандата с горива и ощетяването на хазната.
Списъкът на стоки с висок фискален риск бе въведен в началото на 2014 г. В началото в него влизаха плодове и зеленчуци, месо, захар, брашно, олио и други хранителни стоки с висок сив сектор. Тогава бе създадено и звеното "Фискален контрол" към Националната агенция за приходите (НАП) То има по-големи правомощия от обикновените данъчни и митнически инспектори и дори бе наречено "данъчна полиция". Задачата му е да следи с помощта на мобилни екипи рисковите стоки на територията на цялата страна - от влизането им през граничните пунктове до крайния получател.
Обявяването на горивата за стоки с висок фискален риск означава, че проверяващите могат да спират транспортните средства, в които те се превозват, за проверка на документи и за оглед. Този контрол ще може да се прави на специалните фискални контролни пунктове, както и на обектите за разтоварване - бензиностанции, складове, резервоари.
Заради разширяването на обхвата на рисковите стоки НАП е разкрила преди дни нови 60 фискални контролни пункта на различни места в страната, с което броят им вече става 300, обясниха от агенцията. Фискалните агенти имат правото да поставят пломби на транспортните средства, ако принадлежат на търговец с рисков профил - натрупал задължения към бюджета или с данъчни нарушения. В тези случаи цистерните с горива ще бъдат пломбирани, а премахването на пломбите ще става само в присъствието на данъчните инспектори при разтоварването на горивото. Така държавата ще следи дали се плащат ДДС и акцизи.
Търговците и шофьорите на транспортните средства с горива са задължени да оказват съдействие и да предоставят информация за вида и количеството стока, за изпращача и за получателя й.
Включването на горивата в списъка на стоките с фискален риск е поредна стъпка за изсветляване на сектора. От 2011 г. бе въведено дистанционното свързване на фискалните устройства на търговците с горива с НАП. Те подават информация както за продадените от бензиноколонките количества, така и за количеството гориво, постъпило в резервоарите. През 2013 г. бе въведен контрол върху целия процес, свързан с доставките и движението на течните горива от производител и вносител до крайния потребител и обмен на информация между Агенция "Митници" и НАП. През миналата година търговците на горива бяха задължени да внасят обезпечение, ако месечните им доставки са над 25 000 лв.
Нарушения
Въпреки строгите разпоредби и различни нива на контрол измамите с горива и ощетяването на хазната продължават. Оказа се, че масово бензиностанции се откачат от онлайн връзката си с НАП и не отчитат цялото продадено гориво, с което си спестяват плащането на данъци. Само преди няколко дни акция на прокуратурата и ДАНС разкри четири бензиностанции в Пловдив, Харманли и ГКПП "Капитан Андреево" с около 100 000 литра нафта без доказан произход. Колонките им не били свързани към НАП и безотчетно са продавали гориво незнайно колко време. Нерядко се разкриват заровени в земята безотчетни цистерни с горива или "мобилни" бензиностанции, включително и в цистерни за мляко. По данни на Българската петролна и газова асоциация сивият сектор в бранша е между 25 - 30%, което се равнява на загуба за държавата от 1 милиард лева годишно.
Правителството обсъжда втори лифт на Банско срещу по-висока такса от концесионера. Правителството ще даде възможност да се построи втори лифт в Банско, като същевременно ще иска увеличение на таксата, която концесионерът "Юлен" плаща за ползване на ски зоната в курорта. Това стана ясно след среща между вицепремиера Валери Симеонов, министъра на околната среда Нено Димов и неправителствени организации и институции, която се проведе в понеделник. Според версията на управляващите готвените промени ще доведат до решаване на проблема с опашките пред съществуващия лифт, но според природозащитници е възможно да "отворят вратата" за много по-мащабно застрояване в Пирин.
Така поредният опит за промяна вероятно ще доведе до нови спорове, макар в понеделник представителите на правителството да обявиха, че има постигнато съгласие по темата.
Промяна в плана за управление
След като община Банско отново поиска строителство на втори лифт в курорта заради дългите опашки от скиори пред съществуващия, в понеделник се проведе и среща по проблема при вицепремиера Валери Симеонов. След нея стана ясно, че държавата е готова да задейства процедура, която би разрешила изграждането на новото съоръжение. Става въпрос за идеята, която общината предложи - да се направи частично изменение на стария план за управление на Пирин, тъй като новият все още не е приет заради съдебни обжалвания. Въпросното изменение, което беше предложено още през 2013 г., но не се стигна до реализацията му, би дало възможност за изграждане на втори лифт. Строителството му може да се случи обаче само след като концесионерът на ски зоната "Юлен" внесе инвестиционно намерение и се направи оценка за съвместимост и екооценка, стана ясно от думите на екоминистъра Нено Димов. Според природозащитните организации обаче евентуалната корекция в плана също трябва да премине през екооценка - нещо, което по думите им правителството не планира.
Паралелно с това държавата ще "размрази" и друга стара идея - да се направи промяна в концесионния договор за ски зоната, като идеята е да се увеличи таксата, която "Юлен" плаща, и същевременно да се въведе допълнителен контрол върху концесията по линия на екологичното законодателство. Според Нено Димов такава промяна е наложителна, защото договорът за концесия е сключван през 2001 г. по тогавашното законодателство, свързано с концесиониране на подземни богатства, а освен това трябва да се въведе и санкционен режим по линия на опазването на околната среда. Същевременно пък според вицепремиера Валери Симеонов чрез промяната държавата ще получава двойно по-висока концесионна такса. В момента "Юлен" плаща малко над 260 хил. лв. средно за година.
Зелена светлина за нов лифт
Всъщност промените, които трябва да бъдат задвижени, според властта целят да се справят с опашките пред настоящия лифт в курорта. Пред журналисти вицепремиерът Валери Симеонов обясни, че с построяването на втори лифт, което било главната цел на тези промени, ще се облекчи достъпът до пистите в курорта. "Хората идват от цяла Европа и не могат да ползват пистите пълноценно", каза още той, допълвайки, че съоръжението няма да увеличи туристите, а ще намали времето за чакане. Симеонов дори съобщи, че екоорганизациите са се съгласили, че трябва да се търси решение на проблема, и цитира еколога Андрей Ковачев, който по думите му е казал по време на срещата, че не е срещу изграждането на втори лифт. Самият Ковачев съобщи по-късно пред журналисти, че според него трябва да се сравнят всички възможности за разрешаване на проблема с опашките, които освен изграждането на втори лифт могат да включват още увеличаване на капацитета на съществуващия, удължаване на работното му време и др., а не да се разглежда само един вариант, включващ новото съоръжение. "Няма законови пречки да се увеличи капацитетът на настоящия лифт с примерно 500 и 1000 души", коментира Ковачев, допълвайки, че има такава практика в други държави.
Врата за ново строителство
Природозащитните организации имат и опасения, че евентуалните промени в плана за управление на Пирин биха отворили вратата за допълнително застрояване в парка. Така например според Ковачев има изготвени планове за над 300 км нови ски писти в планината от различни инвеститори, а площта, върху която ще могат да бъдат изграждани такива, може да бъде увеличена значително с промени в плана за управление. Подобна теза пред dnevnik.bg застъпи и Екатерина Раковска от WWF, според която възможностите за ново строителство на ски писти са залегнали в новия проект на план за управление на Пирин, но "понеже той не може да мине, те актуализират стария".
На този етап представител на правителството не е съобщавал да се готви подобна възможност. Според неофициална информация на dnevnik.bg обаче готвените поправки в плана за управление на Пирин предвиждат строителството на писти, въжени линии и съпътстваща техническа инфраструктура да може да се извършва и в т.нар. зона за туризъм в парка, която представлява 7% от площта му. Така според dnevnik.bg общата площ, на която може да се изграждат такива съоръжения, ще стане общо 7.6% заедно с настоящите 0.6%, които са позволени.
В понеделник министърът на околната среда Нено Димов не се ангажира с конкретен срок кога ще бъдат внесени в Министерския съвет промените в плана за управление и в концесионния договор на "Юлен".
Бойко Борисов в страната на международното положение. "Ключовата думичка е мир. Към мир трябва да се стремим винаги. От войната по-лошо няма." С тези думи премиерът Бойко Борисов приключи лекцията си на тема "България, Балканите, Европа, светът", която бе организирана от ръководството на Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и в. "Труд" в понеделник. В продължила около 40 минути реч министър-председателят обстойно покри почти всички глобални и регионални теми, от глобалното затопляне и Brexit, през миграционния натиск към Европа, до бъдещето на "Новия път на коприната" и, разбира се, Западните Балкани.
"Най-правилно е да държиме миграционния натиск извън пределите на ЕС."
Въпреки честото и постоянно прескачане от един въпрос на друг обаче станаха ясни няколко неща: поддържането на добри отношения с Турция продължава да бъде темата от първостепенна важност за премиера, мигрантите предизвикват всяка криза в Европа и трябва да бъдат държани от другата страна на огради, а Западните Балкани ги очаква или приемане в Европейския съюз (ЕС), или "повече джихадисти, емисари и мафия". И ако лайтмотивът на кабинета "Борисов 1" бе борба с контрабандата и строежа на магистрали, този на второто правителство бе антикорупцията (ха-ха-ха - бел. ред.), то със сигурност "триумфът" (по вицепремиера Валери Симеонов) на "Борисов 3" е външната политика.
Вероятно затова и множество студенти и голяма част от дипломатическия корпус бяха изпълнили аула "Максима" в УНСС в понеделник сутрин. Въпреки че Борисов обича да се изказва по геополитически въпроси, лекцията бе рядка възможност да се разбере каква е цялостната му визия за външната политика.
"За мен Европейският съюз не трябва да се загражда отвътре с огради, а да се загради отвън."
На сцената в аулата бяха седнали главният редактор и издател на в. "Труд" Петьо Блъсков, ректорът на учебното заведение Стати Статев и - между двамата - премиерът Борисов. По коридорите към нея дипломатите можеха да видят основно два вида плакати по стените - десетки листовки с лика на Борисов, обявяващи лекцията, и поне още толкова обяви за летни бригади в Америка. След кратка встъпителна реч на Статев, в която той изброи десетките премиери и министри, които учебното заведение е дало на страната, дойде ред на Борисов, който започна още от началото с призива си към мир.
Да не разваляме комшулука
"Живееме в едно изключително сложно време. Старите поколения помнят нищета и мизерията на войната, а новите поколения гледат на нея като нещо от историята, което се е случило." След това Борисов направи първия си рязък завой, за да изрази разочарованието си от "зациклянето" на коалиционните преговори в Германия, а после бързо прескочи на темата, която зае най-сериозната част от вниманието му по време на лекцията: деликатния баланс в отношенията с Турция.
"Има едно разминаване - основните държави в Европа напълно отричат президента Ердоган. Няма тема, по която да се сближат. Аз съм поставял в европейския съвет въпроса, след като има такова недоверие към Турция, а в същото време това е най-силната армия на южния фланг на НАТО", заяви Борисов. И после попита риторично: "Е ли е логично да разчиташ, че един човек е изцяло изцяло неприемлив за тебе, и в същото време да му дадеш пушката с патроните да ти пази гърба?" Подчертавайки военната мощ на южната ни съседка и реалния й боен опит, Борисов похвали миграционната сделка между ЕС и Турция, защото по думите му "това е най-правилното: да държиме миграционния натиск извън пределите на ЕС".
Климатични промени, миграция и още малко Турция
Миграцията се оказа втората най-любима тема на Борисов, според когото очевидно мигрантите или трябва да бъдат спрени, или съюзът се разпада. "За мен европейският съюз не трябва да се загражда отвътре с огради, а да се загради отвън", каза той и призова за затваряне на последния активен миграционен коридор през Италия. Изведнъж премиерът смени тона и стана загрижен за мигрантите и критичен към външната политика на неназовани велики сили: "Тези, които бягат от войната, ще идват на контролните пунктове, и ние като най-хуманни ще се грижим за тях и ще ги интегрираме, докато свърши войната. Защото колкото да не ни е приятно да го констатираме, там, където се намесихме - някои ще кажат, че това е руска пропаганда, но... загледайте се в новините довечера, няма една здрава сграда останала нито в Ирак, нито в Сирия, нито в Либия."
В типичен негов стил Борисов нахока европейската дипломация и лидерите на страните - членки на ЕС, че не играят достатъчно активна роля във взимането на геополитически решения, а след това рязко измести разговора към климатичните промени. "Президентът Тръмп ги напусна споразуменията и ние циклиме върху едно и също нещо. За кого не е факт, че климатични промени има? За кой не е факт, че природата страда всячески от бруталната човешка намеса? Кога е имало такива наводнения в Атина, 400 л се изваляха. Или когато в Бургас за три часа е извалял дъжд, колкото в Плевенска област за годината?! Лесно е да кажеш каналите не ги поемат, те няма как да ги поемат. И е така по целия свят, каналите не могат да ги поемат."
След това Борисов направи нов рязък обратен завой към темата с бежанците, отбелязвайки, че Европа се фокусира върху маловажни неща като квотното разпределение на няколкостотин мигранти, а не върху решаването на кризите, които предизвикват бежански вълни. "Ние се караме колко мигранти ще ми върнат в България - 10, 100, 1000? И никой не може да каже цифрата. Ако са 1000, догодина няма ли да станат 2000? И българското общество застава нащрек. Ама не е ли така в Полша, Унгария, Чехия, Словакия, Австрия... навсякъде вече", запита отново риторично премиера, което бе само първият от серия подобни въпроси без адресат: "Кой предизвиква войните? Ние ли отиваме да се бием там? Напротив, ние пращаме контингенти да умиротворяват там и харчиме бюджетни пари, и то немалко, за това. А и най-голямата щета, имаме загинали войници там", заяви премиерът, след което отново се върна към Турция, съветвайки европейските си колеги да не дават оценки на демократично избраните лидери (визирайки най-вероятно турския президент Реджеп Ердоган), на чиято "воля се държат три милиона души в Турция". "Докато стигнат до Германия, какво ще се случи с България и Гърция по пътя. Затова сме длъжни да не се поддаваме на емоции, а да търсим прагматични решения", заключи Борисов.
Балканите: Български европриоритет и "Барутен погреб" на Европа
Последната част от лекцията си Борисов отдели на Западните Балкани, които описа като приоритет на българското европредседателство, но и като "Барутния погреб на Европа". Според премиера самият факт, че България е поставила темата на дневен ред, трябва да се счита за успех. "Когато се кажеше "Балканите", почваше корупция, мафия, етническо напрежение... сиреч още проблеми, от които Европа има достатъчно", заяви министър-председателят, след което направи поредното лирично отклонение по темата Brexit, като заяви, че "може да съм лош пророк, но според мен трябва по-бързо да се подготвим за излизане без споразумение".
Градските туристи повече от скиорите. Туристите, които ще дойдат у нас за градски и културен туризъм през тази зима ще са повече от скиорите.
1,7 млн. чужденци чакаме за сезона, обяви директорът на Института за пазарни оценки и анализи в туризма Румен Драганов. От тях едва 10 на сто или 170 хил. идват у нас за ски. В същото време в зимните ни курорти се очаква да почиват активно и 285 хил. българи, обясни експертът.
Според него причината за повишения интерес от страна на чужденците към България и по-специално към почивки в градовете и обикаляне на културните забележителности се дължи на увеличените нискотарифни полети към София, Варна и Бургас.
В момента страната ни е свързана с близо 30 летища в Европа с евтини полети. Освен градски туристи и пристигнали за културен туризъм, идват и хора за бизнес туризъм, обясни Румен Драганов. И подчерта, че предстоящото председателство на страната ни на Съвета на Европа ще допринесе за увеличението на този тип пътуващи. Очаква се това да генерира допълнителни 35 000 пътувания към България.
Сезонът в зимните курорти ще бъде отличен, каза Румен Драганов. Основно скиорите освен от България ще са от съседните държави - Македония, Сърбия, Гърция, както и от Великобритания, Скандинавските страни и Русия. Независимо дали курортите ни ще се похвалят с много сняг, условията за ски в тях ще са отлични, тъй като вече навсякъде има оръдия, категоричен беше Драганов.
ДПС против увеличението на земеделските осигуровки. ДПС настоява правителството да оттегли предложението си за драстичното увеличение на осигуровките на земеделци и тютюнопроизводители. Това стана ясно след срещата на представители на ДПС със земеделските производители в региона, състояла се по инициатива на Областния съвет на ДПС. В нея участваха зам.-председателят на ДПС и кмет на Кърджали Хасан Азис, народните представители от ДПС Ерол Мехмед и Адлен Шевкед, областният лидер на Движението Изет Шабан.
Срещата - дискусия събра на едно място десетки представители на бранша, които имаха възможност да поставят лично своите въпроси пред народни представители, кметове на общини и председатели на общински съвети. Тук бе и директорът на НАП-Кърджали Елван Гюркаш.
„ДПС е категорично против заявеното намерение на ГЕРБ и „Обединени патриоти" за драстичното увеличение от 300 на 480 лв. минималния размер на осигурителния доход на регистрираните земеделски производители", каза народният представител Адлен Шевкед. По думите й, голяма част от средните и малките производители живеят на прага на бедността, а увеличението на осигуровките им ще ги принуди да се откажат от сектора.
Шевкед посочи, че предложението на ДПС е за минимално увеличение от 300 на 330 лв.
На форума бе взето решение за въвеждане на обща политика на общините от региона в областта на земеделието. „Кметове на общини и председатели на общински съвети, заедно с експерти ще обсъдим възможностите за общи действия във връзка с отдаването на земи от Общинския поземлен фонд", каза Хасан Азис.
Геймъри търгуват профилите си за $5000. Над пет хиляди долара. Толкова можем да спечелим от продажбата на разработен акаунт във видеоигра. Геймъри вихрят истинска търговия в нета, като продават за баснословни суми отгледаните си аватари. Конкретната сума е за League Of Legends, а за да я получим акаунтът ни трябва да отговаря на редица условия, сред които - да предлага достъп до поне 60% от героите в приложението, показва проверка на „Монитор". Търгуването с предварително подобрени геймърски акаунти е всъщност често срещано явление в онлайн платформите. Така, например, профили в широко разпространената „Дота 2" можем да котираме на цени от 10 до 140 долара. Заглавието се играе от над 800 хиляди ентусиасти на ден в платформата Steam. Това е и играта, която представлява голяма част от черния пазар в продаването на акаунти в мрежата, научи „Монитор".
Цената на профила се измерва от рейтингова система MMR, която показва нивото на развитие на геймъра в даденото заглавие. За MMR рейтинг 500 например ще получим около 10 долара. Толкова можем да изкараме с едва 5-6 часа игра пред компютъра. Акаунтът с MMR 4400 ще ни донесе $20, което подхожда на средно опитен играч. Ако пък сте спецове, може да прибавите към сметката си и над 100 долара от същата игра.
Профили можем да продаваме дори и от популярното в последната година мобилно приложение Pokemon Go. Така обикалянето на улиците с цел лов на джобни чудовища може да ви докара и допълнителни средства. Акаунтите в Pokemon Go въпреки това са сравнително евтини. Профил, разработен до 28-о ниво със 195 налични покемони и над 2000 монети в играта би ни донесъл 30 лв., показва справка на „Монитор" в OLX.
„Росатом" загатва за вариант като с американските тецове. "Росатом" е готов да участва под различни форми в проекта АЕЦ "Белене", но вариантите могат да бъдат много и зависят най-вече от това, какви са целите и приоритетите на българското правителство. Зам.-генералният директор на руската компания Кирил Комаров не изключва и вариант, подобен на постигнатия за АЕЦ "Аккую" да се приложи и за втора ядрена мощност в България, но допълни, че турското правителство е дало гаранции, че ще изкупува електроенергията на централата при "достатъчно висока цена". Припомняме, че подобен е случаят с американските тецове в Маришкия басейн у нас.
Пред българските медии по време на ядреното изложение Atomex Europe в Будапеща Комаров беше категоричен, че "Росатом" и България работят ползотворно от десетилетия. Дори в годините, в които се водеше арбитражното дело за АЕЦ "Белене", руската корпорация е участвала в проекта за удължаване на срока за експлоатация на блоковете в АЕЦ "Козлодуй", доставяла е ядрено гориво, обяснява той, цитиран Investor.bg.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.872680 |
GBP | 2.357840 |
CHF | 2.072950 |