За Холандия - лекарства, за Франция - банки, a за България може би Шенген. Ден след историческата победа на Григор Димитров на последния турнир на ATP в Лондон България претърпя очаквано поражение в избора на ново място за базираните в британската столица две агенции на Европейския съюз - Европейската агенция по лекарствата (ЕАЛ) и Европейския банков орган (ЕБО). Те трябва да напуснат Великобритания заради решението на страната да напусне ЕС и за тяхното приемане се разгоря битка между всички оставащи страни членки - в ЕАЛ например работят 900 високоплатени експерти, а агенцията ежедневно генерира поръчки за изследвания и анализи към университети, лаборатории и фармацевтични фирми. В крайна сметка лекарствената агенция отива в Амстердам, а банковият орган в Париж.
София беше сред аутсайдерите още от самото начало - след дълго колебание България подаде молбата си да приюти ЕАЛ в последния момент, а оценките на самата медицинска агенция и Европейската комисия за предложеното от българската столица бяха, меко казано, обезкуражаващи. Ден преди самото гласуване в понеделник Ladbrokes, сайтът за онлайн залагания, даваше на София 50/1 шанс за победа. По време на самото гласуване София е получила само три точки в първия тур, т.е. България е гласувала сама за себе си (за системата на гласуване виж в карето).
Европейската система 3-2-1
Системата за гласуване даваше на всяка от 27-те страна членки три възможни избора, единият от които с три точки, другият с две, а третият с една. Победителят трябваше да бъде този град, които е събрал поне 14 първи избора. След първия кръг напред продължаваха събралите най-много точки три града. Във финала всяка страна имаше по един глас.
На първия тур за избор на новата централа на Европейската агенция по лекарствата Милано е получил 25 гласа, Амстердам и Копенхаген по 20, Братислава - 15, Барселона - 13, Стокхолм - 12, Атина и Порто по 10, Варшава и Букурещ по 7, Брюксел и Хелзинки по 5, Виена - 4, а Бон, Лил и София - 3.
На финалния тур Амстердам и Милано са получило по 13 гласа, тъй като Словакия е отказала да гласува като протест, че нито една източноевропейска страна не се е класирала по-напред. В крайна сметка холандската столица беше избрана с жребий.
Новата централа на Европейския банков орган в Париж също беше избрана с жребий, след като в началото водеше Дъблин.
Данните за гласовете не са официални, но неформално се разпространяват от различни източници в twitter и е почти сигурно, че излизат от дипломати, присъствали на заседанията.
Българската игра в европейския пазар
Всъщност българската кандидатура, която предизвика много подигравки в България, никога не е била разглеждана като нещо повече от средство за търговия - по този начин правителството най-вероятно се е надявало да повиши стойността на българския глас по време на гласуването.
Това стана пределно ясно на 8 ноември, след съвместното заседание между българския кабинет и Европейската комисия. Тогава доста изненадващо премиерът Бойко Борисов подхвърли, че България ще играе в комбина с Италия. В резултат на това седмица по-късно премиерът на Нидерландия Марк Рюте се обади на Борисов, като според правителствената информационна служба двамата са говорили за "осигуряването на равен достъп до лекарства на всички граждани на Европейския съюз".
С много голяма вероятност може да се предположи, че освен за лекарства Борисов и Рюте са си говорили и за Шенген. През 2011 г. именно Нидерландия водеше коалицията от страни, която спря България за влизането й в европейското пространство без граници, позовавайки се на проблемите с корупцията и организираната престъпност в страната.
За какво точно си е говорил българският премиер с италианския си колега Паоло Джентилони по време на официалното си посещение преди седмица не е ясно. Рим обаче обещаваше подаръци на всички страни, които подкрепяха кандидатурата на Милано за нова щабквартира на ЕАЛ. Според слуховете в Брюксел Италия например е обещала да изпрати повече войски в прибалтийските републики (в момента там има 140 италиански войници).
В крайна сметка България освен за себе си на първи тур е гласувала и за кандидатурата на Амстердам, и за Милано. Не е ясно за кого е гласувала България на финалния тур, но ако се съди по краткосрочните цели на правителството - влизането в Шенген, Амстердам може да каже едно благодаря и на България. Този избор е логичен, още повече че Италия си заби неприятен музикален изстрел в крака по време на посещението на Борисов в Рим - посрещналият го военен оркестър изсвири безобразно фалшиво българския химн.
Сега трябва да видим дали Борисов ще може да каже едно благодаря на Рюте след няколко месеца.
Още една тухла в стената между Изтока и Запада
В ЕС съществуваше доскоро идеята, че за да бъдат приобщени страните членки по-тясно към общия бюрократичен механизъм, е добре всяка от тях да стане домакин на някоя институция. И тъй като източноевропейските страни получиха възможност да се наредят на опашката за агенции по-късно, някои получиха леко безсмислени структури, а други, като България, останаха без нито една. Така че преместването на двете агенции от Лондон можеше да помогне за преодоляване на този проблем. Например Словакия според всички оценки била свършила добра работа да представи Братислава като добро място за лекарствената агенция.
След избора полски, словашки и чешки дипломати коментираха, че са разочаровани от избора на Амстердам и Париж, тъй като в критериите за избор имаше заложен и географския баланс. Вместо това везната се наклони изцяло на Запад. Успокоението в случая е, че поне Амстердам и Париж, извън политическите и географските съображения, са добро място за двете агенции. Но това няма да измени лошия вкус в устата на източноевропейските страни, които все повече усещат, че когато се взимат важни решения, те остават загърбени.
А друга тухла в стената между Изтока
Решението на България пък да подкрепи Италия и Холандия за лекарствената агенция показва за пореден път, че единство на Изток няма, а и няма как да има. Нито Братислава, нито Варшава могат да помогнат на София, за да изпълни целите си. А и в последно време България започна да играе ролята на бедния добър роднина, който измества малко по-шумните и не толкова бедни други роднини за благоволението на старите страни - членки на ЕС. Което няма как да предизвика добри чувства от Полша или Унгария.
Скоро, когато започнат преговорите за новия бюджет на ЕС за периода 2021-2027, тези неразбирателства ще избухнат с пълна сила. Има голяма вероятност интересите на България и Полша например да се сблъскат по отношение на кохезионната политика.
Всички против Германия?
Най-интересното е, че по време на гласуването германските кандидатури - Бон за ЕАЛ и Франкфурт за ЕБО, получиха минимални гласове. От самото начало беше ясно, че Германия е готова да търгува лекарствената агенция за сметка на подкрепа за това тя да получи банковия орган. В медиите дори изтече информация, че Берлин е направил подобна сделка с Гърция.
По време на гласуването обаче стана ясно, че за Бон е гласувала само Германия. За Франкфурт, който се считаше за абсолютен фаворит, тъй като там се намират ЕЦБ и европейският надзор нa застраховането, отново са гласували само Германия и още една страна.
Отхвърлянето на Франкфурт може да е сигнал за поне две неща. Едната възможност е Германия да е нямала какво да предложи, за да получи подкрепа. Това е логично за страна без правителство (разговорите за формиране на управляваща коалиция, изглежда, ще пропаднат). Другата възможност обаче е малко страни членки да имат желание Германия да събира още влияние във финансовата сфера и да налага волята си за дисциплина.
Поръчки за над 1.6 млрд. лв. ще тръгнат догодина по "Околна среда". Следващата година ще е бумът на големите поръчки за програма "Околна среда" (ОПОС) и се очаква огромна част от парите за водния сектор да бъдат раздадени с поръчки тогава. Прогнозата е на зам.-министъра по регионално развитие Малина Крумова, която отговаря и за водния сектор. "Става дума за някъде около 1.6 млрд. лева", обясни Крумова пред "Капитал". Това е, защото предстои отварянето за първи път на процедура, по която ще могат да кандидатстват ВиК операторите в 15 консолидирани района на страната.
Това са районите, където вече са създадени водни асоциации, които обединяват всички активи на територията на областите. От дружествата в тях трябва да бъдат подадени и одобрени предварителните инвестиционни проучвания (ПИП), а след това всеки един от ВиК операторите в тези райони ще може да подаде апликация за нужните инвестиции. Тази апликация ще бъде преценявана от асоциацията (т.е. собствениците на активите - общини и държава) и ако бъде одобрена, ще бъде финансирана от ОПОС. Това ще отвори вратата към всякакви проекти - от обновяване и подмяна на водопроводи, до изграждане на пречиствателни станции за питейна вода.
Крумова очаква целият този процес да стартира още до края на тази година. На въпрос дали сроковете няма да бъдат изпуснати, тъй като предстоят големи поръчки и обжалвания, тя отговаря отрицателно. "Масовото строителство ще започне 2019 г. и ще свърши 2023 г. Проектите за големите ПИП се разработват що-годе в график. Имаме внесени формуляри за кандидатстване, горе-долу са изяснени инвестиционните програми, сумите, при какви условия и до края на тази година се надявам да са готови. Още тази година очаквам да тръгнат като поръчки част от тях."
Тъй като тази инфраструктура ще носи приходи, ВиК операторите ще трябва да съфинансират част от нея с определен процент. Не всички са в добро финансово състояние, затова само част от тях ще ползват банкови заеми, казва Крумова. Измислени са и други два варианта. "Водят се разговори с ЕБВР за финансов инструмент по "Околна среда", който тя да разработи със 100 млн. лв. от програмата и собствен ресурс. Трети вариант е фонд "Флаг" със собствени средства."
"Водата не е безплатна"
Всичко това, признава Крумова, е свързано с повишаване цената на водата на повечето места в страната. "То е неизбежно. Водата не е безплатна, освен на кладенеца. За да стигне до чешмата, има много километри тръби, които искат поддръжка. Защото иначе след време тя просто ще гръмне и няма да има вода."
Общата ВиК инфаструктура в страната е 90 хил. километра, казва тя, и дава сравнение с пътната, която е три пъти по-малко, а има по-голямо финансиране. "Там чакаме тол-система и се надяваме да стане устойчиво. Но тук няма".
Обединението в асоциации трябва да изравни цената на дадена територия и това ще пречи ВиК секторът да се ползва политически, смята зам.-министърът. "Сега се играе с ниски цени на малките ВиК оператори, което не е устойчиво. Това обяснява защо този сектор толкова дълго е неефективен. Ползван е политически, държана е ниска цена на водата и така не могат да се изпълняват инвестиции, и това води до амортизиране."
Общините - с повече отговорности
Крумова дава за пример Монтана, където водата е поскъпнала рязко заради изравняването. "Никой не говори за големия проблем там. А той е, че цяло лято хората по селата си поливат градините с питейна вода." Според нея далеч по-адекватно решение е да се прибегне до "Напоителни системи", чиято вода струва между 16 и 50 ст. на кубик в зависимост от областта. За да се случи това обаче, трябва всяко кметство да събере заявките и да ги подаде предварително към дружеството. Според Крумова "Напоителни системи" са отговорили на нейно запитване, че не са оставили неизпълнена нито една заявка. Кметовете, допусна тя, може да имат и друг опит.
Като цяло според зам.-министъра общините трябва да поемат повече отговорност за ставащото в тръбите под тях. "Не може кмет на община да излиза и да казва, че не знаел защо в еди-кой си квартал няма канализация или вода, защото той не събирал парите от водата. Те са собственици на активите. Свикнали са да работят с едни държавни дружества и да се измъкват от отговорност. Но сега вече не е така. Това е смисълът на реформата."
На въпрос кога всички 28 области в страната ще имат асоциация (към момента имат 21) Крумова не може да даде отговор. "Няма да стане за 1 или 2 години. Хората трябва да бъдат убедени."
Турция вече арестува и българи за връзки с гюленисти. Гоненията в Турция срещу критиците на режима доведоха и до арест на български граждани. Трима българи са вкарани зад решетките в Одрин по обвинение в нелегален трафик и умишлено подпомагане на организацията на проповедника Фетуллах Гюлен, съобщиха турските медии. Информацията бе потвърдена от българското външно министерство. Вече над година управляващият режим в Турция преследва стотици хиляди свои критици, под претекст че са във връзка с Гюлен, обвинен за опита за преврат през лятото на 2016 г.
В петък тримата българи и петима турци са задържани близо до Йеникадън. Сънародниците ни са заподозрени, че са искали да помогнат за бягството на турците от страната. Според различни версии, лансирани в турските медии, те са искали да ги прехвърлят в България или в Гърция. Групата, в която е имало и дете, е пътувала с микробус. Колата е спряна от Одринската дирекция за борба с организираната престъпност и контрабандата, която получила сигнал, че група от 11 души се готви да пресече границата, съобщи БГНЕС. Българите са с инициали Н.М.К., Г.Й.М. и С.Х.М. У тях е намерена голяма сума в евро, за която се предполага, че е била платена за трафика, съобщи Нова телевизия.
Двама от турците са били в списъка на издирваните за членство в престъпна групировка, а останалите трима са били в списък с подозрителни лица. Арестантите са отведени за медицински преглед и на разпит в дирекцията по сигурността в Одрин. В понеделник наказателен съд им е наложил арест и тримата се намират в затвор в града. Детето е било предадено на близки хора.
Външното министерство не съобщи да е оказало каквото и да е съдействие на задържаните. То не е направило постъпки те да бъдат върнати в България, не е известно дали са им били осигурени и адвокати. Засега реакцията му е на наблюдател, въпреки че фактите, които засега са известни, са доста противоречиви и недостатъчни като доказателства. Българите не са хванати в момент на преминаване на границата, нито има улики, че са извършили каквото и да е престъпно действие.
Дистанцираното поведение на българските дипломати контрастира със случилото се покрай ареста на две българки за тероризъм и връзка с кюрди в Турция през юли. Тогава МВнР бързо влезе в контакт със задържаните и изпрати и консул да им съдейства.
Когато стане дума за преследвани заради Гюлен, българското правителство е като хипнотизирано. Във вторник премиерът Бойко Борисов за пореден път демонстрира, че Европейският съюз му е скъп, но Турция му е по-скъпа. На пресконференция, която даде с председателя на Европейския парламент Антонио Таяни в София, той обяви южната ни съседка за "най-големия наш защитник на южния фланг на НАТО" и призова да се спазва договорът между ЕС и Турция, въз основа на който имаме подписан двустранен протокол за предаване на хора. Проблемът е, че въпросният протокол така и не влезе в сила, защото Турция не довърши ратификацията му. Това трябваше да се случи до 1 юни м.г. Режимът на Реджеп Ердоган бойкотира и договора с ЕС и протокола с България. Българското правителство обаче се натиска да го спазва и на това основание вече върна близо 100 души, преследвани от турските власти.
Потупване по рамото
Във вторник турската преса излезе с хвалебствени заглавия за българския премиер, който на своя лекция в понеделник в София обяви, че не е логично ЕС да няма доверие на Турция, а да й даде "пушката с патроните да ти пази гърба". Заглавията "Борисов критикува политиката на ЕС за Турция" и "Българският премиер Борисов подкрепя Турция" се появиха в Анадолската агенция и "Сабах", като се посочва, че Борисов е похвалил бойкота, който Анкара обяви и на НАТО.
Нова такса "солидарност" ще оскъпи водата. ВиК мрежата в България се нуждае от колосални инвестиции и поскъпването на водата е неизбежно. С нова такса "солидарност" - по 10 ст. за кубик, държавата ще се опита да попълни част от дефицита от 8 млрд. лв., нужни за справяне със загубите на вода и проблемите със снабдяването. Това ще залегне в изцяло нов тарифен модел, разписан в стратегията за водния сектор. Стратегията се готви в партньорство със Световната банка и ще бъде представена в края на годината, съобщи вчера зам.-министърът на регионалното развитие Малина Крумова по време на форум за ВиК сектора.
Идеята е натрупаните от бъдещата такса средства да се разпределят за инвестиции в региони като Добрич и Разград, където водата и сега струва скъпо, защото се налага да се изпомпва. В новата стратегия са предвидени и тарифи за бедните. Социално слабите българи ще плащат символични сметки, ако ползват до 1.5 кубика вода на човек месечно, съобщи Медиапул. Ако обаче надхвърлят това потребление, те ще трябва да плащат по цените, определени за останалите от енергийния регулатор.
В момента ВиК операторите работят по петгодишни планове за развитие, където са залегнали и по-високи цени до 2020-2021 г. Част от операторите поискаха увеличение с до 50%. За справка - в София през пролетта водата вече бе увеличена с 18%, а ново повишение с 9% се очаква да има още от 1 януари.
Въпреки изсипаните основно от европейските фондове милиарди във водния сектор през последните 8 години ситуацията не е добра, каза Ивайло Касчиев, директор на дирекция "ВиК услуги" в КЕВР. Нещо повече - България остава лидер в ЕС по загуби на вода - над 60 на сто, а авариите във ВиК мрежата са намалели незначително.
Експертните разчети показват, че ВиК секторът има нужда от около 12 млрд. лв., за да достигне европейските изисквания. До 2023 г. има осигурени около 4 млрд. лева от еврофондовете - основно по "Околна среда" и Програмата за развитие на селските райони. Остава дупка от около 8 млрд. лева, която трябва да се запълни. Източниците са увеличаване на цената на водата, частно финансиране и намаляване на разходите, посочи зам.-министър Крумова.
Финално
Крайното решение за новите цени на водата в София от Нова година е в ръцете на регулатора, но той едва ли ще одобри стойности, които са много по-различни от заложените в плана на концесионера "Софийска вода". Така, ако КЕВР одобри повишението, от 1 януари столичани ще плащат по 2.31 лв. за кубик с ДДС вместо както досега - по 2.15 лв. за кубик с ДДС. Повишение се планира и през следващите години, като през 2021 г. цената се очаква да стигне 2.68 лв. за кубик с ДДС, показва бизнес планът на компанията.
Московски: Автобусите ще бъдат задължени да имат видеорегистратори. Предстои да бъдат положени сериозни усилия да се преборим с инцидентите по пътищата. Предвижда се на първо място превозните средства, бусове или автобуси, които извършват обществен превоз, да бъдат задължени да се снабдят с видеорегистратори, като видеокамерата ще обхваща целия външен периметър. Това каза в предаването „Лице в лице" по бТВ министърът на транспорта и съобщенията Ивайло Московски.
На второ място, по думите му, по-старите превозни средства, които нямат фабрично оборудване на колани, ще бъдат задължени да се оборудват.
И на трето място - предвижда се да бъдат ограничени по евростандарт годините на превозните средства, които извършват превоз, като се колебаят между Евро 3 и Евро 4, каза Московски. По думите му евростандартът задължава това превозно средство да има минимум средства за безопасност.
Всички системи за безопасност, които притежава едно превозно средство, не биха могли да бъдат достатъчни, ако човекът, който го управлява, няма в собствените си мисли и поведение чувството, че носи отговорност за всички участници в движението.
Участъкът край Атия е доста рисков, допълни министърът. Той уточни, че преди 5 години е претърпял катастрофа именно в този участък и е запознат добре с него.
Бяхме ударени челно и шофьорът, който управляваше колата, е с два счупени крака, при мен ръката на четири места счупена, началникът на кабинета ми беше със счупени крака. Беше сериозен удар, бяхме обезопасени с колани, колите се движеха с 80 - 90 км в час, другата над 100 км в час".
Причината беше изпреварване на завой без добра видимост, поясни Московски.
Към момента основанието за удара с микробуса с пернишка регистрация и камиона край Микре е, че микробусът е тръгнал да изпреварва колона на неразрешено място без необходимата видимост, и е направил прави челен удар.
При инцидента девет души загинаха, а други 18 бяха ранени при челен удар между пътнически микробус и товарен автомобил на пътя София - Варна.
Мерките не биха могли да помогнат, ако манталитетът на шофьорите е такъв, каза министърът.
Той призова всички водачи да спазват правилата и да носят отговорност, че има и други хора на пътя.
Относно концесиите, министърът каза, че няма проблем да дебатира това с БСП.
Като принцип концесиите са нормален инвестиционен икономически инструмент, допълни той.
Концесиите са изгодни за държавата тъй като там не се сменя собствеността - тя си остава публична държавна.
14 концесии на транспортни инфраструктура са направени в техни мандати до 2009 г. Не мога в такъв кратък срок да направя това, което те са направили като концесии - БМФ, Българския речен флот и България Еър - три приватизации и 14 концесии - не мога да си представя, че ще извърша, вече съм трети мандат, заяви Московски.
Петкова: За Белене най-лошият сценарий е нищо да не се прави. "При инвестирани до момента над 3 милиарда лева в проекта АЕЦ „Белене" и оборудването, което стои на площадката, не знам кой би поел отговорност нищо да не се предприеме". Това каза по бТВ енергийният министър Теменужка Петкова, където тя коментира доклада на БАН във връзка с проекта „Белене".
„Това, което БАН прави като извод в доклада, е, че най-лошият сценарий е, ако нищо не се предприема", каза Петкова.
„БАН смята, че продажбата на оборудването трябва да бъде последната опция, която трябва да бъде разгледана", изтъкна министърът. „Предишното старо оборудване за проекта АЕЦ „Белене" беше върнато обратно на руската страна и беше продадено за жълти стотинки", припомни тя.
„БАН не разглежда вариант, в който ще се наложи допълнителна инвестиция от страна на държавата. Ние разполагаме с най-ценното за този проект - с площадка, която е лицензирана, с оборудване, което сме платили, и с нотификация на проекта", подчерта Петкова.
„10,5 млрд. евро са червената линия, която БАН смята, че не трябва бъде прекрачвана от гледна точка на разходите, които трябва да бъдат инвестирани в проекта.Отделно от това БАН казва, че лихвата трябва да е под 4,5%, а съотношението дълг - собствен капитал да е 70:30", поясни министърът.
„БАН определено казва, че има варианти, в които проектът е финансово жизнеспособен", изтъкна тя.
Енергийният министър поясни, че БАН разиграва няколко сценария. Единият е с максимален размер на разходите, с лихва над 4,5% и съотношение дълг - собствен капитал, различно от това, което БАН посочва. Там са разиграни 90 комбинации. „Когато разходите са максимално завишени, тогава проектът е финансово нежизнеспособен в нито една от 90-те комбинации. Но в другите сценарии се оказва, че проектът е финансови жизнеспособен", разясни Петкова.
Ако започнем да изграждането на АЕЦ „Белене" през 2019 г., тя ще бъде готова през 2028 - 2029 г., стана ясно още от думите на енергийния министър.
Според нея не се изключва нито един вариант, а без „Росатом" този проект няма как да бъде реализиран. „Все пак „Росатом" е конструктор на проекта, те са производители на това оборудване и без „Росатом" много трудно бихме направим каквото и да било", каза Петкова.
Тя допълни, че съхранението на оборудването се осъществява на площадката на АЕЦ „Белене" и не изисква кой знае какви инвестиции или специални знания и умения. „Но за да бъдем абсолютно сигурни, че то ще се съхранява по начин, който ще гарантира неговото качество, НЕК ще подпише договор с „Атомстройекспорт", който да ни гарантира, че те ще правят преглед и надзор по отношение на съхранението на оборудването", посочи енергийният министър.
Тя изрази надежда скоро тези разговори.да започнат, за да има яснота по темата в обозримо бъдеще.
Петкова не се съгласи с твърденията на бившия енергиен министър Румен Овчаров, че оборудването за АЕЦ „Белене" стои под открито небе.
„Оборудването се съхранява, както е разписано в стандартите на заводите производители, така че опасенията са напълно неоснователни", категорична беше тя.
„Съществува вариантът с използването на реакторите, или на единия от тях, за седми блок на АЕЦ „Козлодуй", но това трябва да бъде следващ вариант, ако първият не се реализира успешно", отбеляза енергийният министър.
„Мисля, че цената на електрическата енергия ще остане такава, каквато регулаторът я е определил", заяви тя във връзка в началото на зимния отоплителен сезон.
Секира за джигитите на пътя, гласят жестоки наказания. Жестока секира очаква нарушителите на правилата за движение по пътищата. В момента се обдъжда драстично завишаване на санкциите за джигитите, стана ясно от коментар на транспортния министър Ивайло Московски.
"Всички институции полагат и към момента и предстои да се положат допълнителни усилия, за да се преборим със смъртта по пътищата. Всички системи за безопасност, които притежава едно превозно средство, не биха били достатъчни, ако водачът, който го управлява няма в поведението си инстинкт за самосъхранение", каза в ефира на bTV Московски, коментирайки спешната среща в неделя, свикана от премиера Бойко Борисов заради катастрофите с много жертви край Микре. "Участъкът край Микре е много опасен и когато се приемат рискови изпреварвания, се случват такива неща. Дори аз съм пострадал в катастрофа точно там. Ударът беше сериозен, колите се движеха с 80/90 и една кола реши да изпреварва колона, но не успя и ни удари челно. Водачът й бе с два счупени крака. Аз бях със 4 счупвания на ръката. Всички бяхме потрошени", призна Московски. "Имаме огромен призив към всички водачи на моторни превозни средства максимално да спазват правилата и да мислят за живота на хората на пътя. Ние губим толкова много хора всеки божи ден от такива катастрофи, че не ни трябват природни катаклизми. Губим и много млади хора, на които им предстои да получат много от живота", каза още той. "Както вече казахме, ще искаме автобусите да имат видеорегистратори. Ще задължим превозните средства, които нямат фабрични колани, да се оборудват с такива. Решихме да ограничим годините на превозните средства, които извършват обществен превоз. Ще бъдат преразгледани много от наказанията за превишена скорост - мислим на момента вече да се свалят номерата на аботмобилите", добави министърът. Той заяви, че не знае защо родните водачи спазват правилата за движение по пътищата в чужбина, а тук забравят за всички закони и забрани. "Може би там санкциите са по-сурови, явно и тук трябва да са", призна министърът.
Междувременно стана ясно, че България е на първо място по загинали на пътя на глава от населението в ЕС. На 1 млн. жители на страната ни през 2016 година се падат 99 жертви на пътни произшествия - почти двойно повече от средното за ЕС, показват данни на Евростат, които се оповестяват на фона на поредицата от тежки катастрофи през последните дни, които само в Ловешко взеха над 10 жертви.
Веднага след нас в черната статистика за най-смъртоносните пътища е Румъния с 97 загинали в катастрофи на милион жители, а доста по-назад остават Латвия и Полша (по 80), Гърция (75) и Хърватия (73). Най-безопасни са пътищата в Швеция с едва 27 жертви на милион жители, Великобритания (28) и Холандия (32).
Като общ брой на загиналите в катастрофи Франция е на първо място през 2016 година с почти 3500 жертви. Близки са и данните за Италия, Германия и Полша - все големи държави с огромна пътна мрежа. На този фон 7-милионна България отчита над 700 починали след инциденти на пътя. От Евростат посочват, че общо за ЕС се наблюдава устойчива тенденция катастрофите и жертвите в тях да намаляват. Отличници са Португалия, Латвия, Литва, Испания, Гърция и Словения, които за 20 години са намалили жертвите на пътя с две трети.
Данните на статистиката са от 1991 г. насам, като през тази година у нас на пътя са загинали 1114 души. Най-тежка е 1994 година с почти 1400 жертви на катастрофи. За по-дълго под 1000 загинали нашата страна пада едва след 2002 година, а рязък спад има от 2010 година с исторически минимум от 601 загинали през 2012 година и 2013 година.
От тогава насам войната по пътищата у нас се развихря отново. Така и по показателя загинали в катастрофи на милион души преди няколко години България е над средното, но не и на печалното първо място. Към 2017 г. обаче ред държави са направили по-безопасни пътищата си, докато в България, по всичко личи, все още всяко пътуване крие ненужно голям риск.
Според данните на КАТ само в девет пътни участъци за първите девет месеца на 2016 година са станали над 1000 катастрофи. В тях са загинали 40 души, а над 100 са ранените. Причините са от една страна опасен път със завои, висок трафик, струпване на пътни възли в комбинация с висока скорост и неправилно изпреварване.
Само 8% от жертвите на пътя в ЕС са загинали на магистрали. 37% са в градовете, а 55% по селските пътища. 46% от жертвите са изгубили живота си в коли, 21% - като пешеходци, 14% са мотористи, 8% са велосипедистите. Европейската комисия отбелязва, че на всеки убит на пътя, се падат много повече сериозно пострадали със сериозни последствия за здравето.
МВР пуска на търг грохналите си коне. МВР е в процедура по обявяването на търг за продажба на конете, които вече не са годни за екплоатация от силовото ведомство. Става въпрос за около десетина животни, които са на отчет към конната полиция в СДВР. Те вече са остарели и не отговарят на условията на вътрешното министерство. Породите са специално селектирани и най-вероятно въпреки възрастта си, ще бъдат продадени на добри цени. Сумите обаче все още не са ясни.
Полицейските коне са високи, имат правилен екстериор, с подходящ нрав, понасят масови мероприятия, хора около себе си и са изключителноп издръжливи н странични дразнители. Те са обучени да свикват на гърмежи, на огън, знамена, плакати, барабани и викове.
Група „Конен ескадрон" е към специализираните полицейски сили на СДВР е единствената в България, която разполагта с четириногите животни.
Хора и коне там са научени да работят в перфектен синхрон, за който тренират упорито години наред. Обучението на конете започва от 3-годишна възраст, а когато станат на 18-20 години, вече са готови за „пенсиониране". Сред обявените обществени поръчки от МВР в момента се вижда, че полицията не спира да се грижи за конете. Там са обявени процедури за набавяне на специални протектори, седла и качествена храна.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |