Как безсмислена реформа на ГЕРБ, ДПС и БСП затрудни търговската регистрация. На 22 ноември 2017 г. в пленарната зала на Народното събрание цари другарска атмосфера. И управляващи, и опозиция са изпаднали в еуфория. На първо четене са приети промени в Кодекса на труда и в Търговския закон, инспирирани от омбудсмана Мая Манолова, които щели да гарантират, че всеки работник ще си получава заплатата.
Законопроектът е приет с гласовете на всички присъстващи в залата. От място Драгомир Стойнев от БСП се провиква: "Браво! Браво! Браво на ГЕРБ и на Цветанов!" Същата бе и еуфорията при второто четене.
Според част от промените, които влязоха в сила още в деня на обнародването им (22 декември), прехвърлянето на дружествения дял от едно предприятие на трети лица се извършва, "ако няма неизплатени изискуеми трудови възнаграждения, обезщетения и задължителни осигурителни вноски на работниците и служителите, включително и на работниците и служителите, трудовите правоотношения с които са прекратени до три години преди прехвърлянето на дружествения дял".
Агенцията по вписванията (АВ) вече е започнала да отказва вписването на прехвърляне на дялове, ако заедно със заявлението за прехвърляне няма представен и официален документ, че предприятието няма неплатени заплати и осигуровки. Информацията за неплатени заплати трябва да има в Главна инспекция по труда, а за осигуровки - в Националната агенция по приходите, т.е. официалният документ трябва да дойде от тези две институции, при това да бъде представен от заявителя.
Според досегашната практика на длъжностните лица към Агенцията по вписванията новият текст задължава при прехвърляне на дружествен дял заявителят да представи "официални документи, издадени от съответно компетентен държавен орган", че няма задължения, т.е. информацията не се събира по служебен път, а от заявителя. Агенцията по вписванията освен това приема, че няма как заявителят да удостовери тези обстоятелства, че не дължи заплати и осигуровки, като представи декларация (дори и заверена пред нотариус), в която да декларира, че няма задължения.
На интернет страниците на Главната инспекция по труда (ГИТ) и на Националната агенция по приходите няма информация за процедурата за изваждане на подобно удостоверение. По информация на "Капитал" за НАП няма проблем бързо да осигури служебен достъп на Агенцията по вписванията за това дали дадена фирма дължи осигуровки.
Проблемът е при Главната инспекция по труда. Единственият начин тази институция да събере данни дали дадено дружество не е платило заплатите на служителите си е да извърши нарочна проверка. Това означава, че преди всяко прехвърляне на дялове на фирма на трето лице дружеството ще трябва да минава ревизия пред ГИТ. Нещо, за което инспекцията по труда със сигурност няма капацитет. "Промените в чл. 15 и чл. 129 в Търговския закон регламентират, че прехвърляне на предприятия и дялове от предприятия могат да бъдат извършени само при изплатени възнаграждения и обезщетения на работници и служители, включително и на такива с прекратени правоотношения до 3 години назад. Не е регламентирано обаче Инспекцията по труда да издава удостоверение за липса на такива задължения. Поради това няма правно основание такъв документ да бъде издаван от ИА ГИT" отговориха от инспекцията.
В четвъртък Агенцията по вписванията (която няма никаква вина за безумното законодателно решение) разпространи съобщение, с което обърна внимание на това ново законово изискване, като призна, че то е въведено при непълнота в закона. По информация на "Капитал" по инициатива на агенцията в сряда е била проведена среща с представители на НАП и ГИТ.
Така се оказва, че тези промени, от една страна, са точно в обратната посока на заявената от управляващите кампания по разтоварване на административната тежест, а от друга, са абсолютно безсмислени и по никакъв начин няма да спрат възможността фирма, която дължи заплати или осигурителни вноски на служителите си, да бъде прехвърлена на някой бушон.
Достатъчно е например да се приеме нов съдружник чрез вдигане на капитала на дружеството (например дори само с един лев), след което на него могат безпроблемно да му бъдат прехвърлени дяловете, тъй като за прехвърляне на дялове между съдружници не се изискват въпросните удостоверения.
Недомислените промени са предложени между първо и второ четене и приети с такъв патос, че в социалната комисия на парламента настава люта битка кой да бъде писан за техен вносител. "Не, напишете ги да са всички. Нека са на всички предложенията", подсказва Мая Манолова, а Светлана Ангелова от ГЕРБ предлага решение: "Аз ви предлагам от трите парламентарни групи - да има по един представител от всяка парламентарна група. И от ДПС да има, който е съгласен."
Популизъм без граници
Също толкова безсмислена беше и друга промяна на Търговския закон, приета преди една година и представена като сериозна защита срещу кражбата на фирми. Тя също се оказа, че единствено затруднява регистрацията и не спира кражбата на дружества.
Последните изменения на Търговския закон, както и законодателната вакханалия, която миналата есен връхлетя гражданския процес отново под булото на популизма, са поредното доказателство, че вместо дълбоки реформи на институции и механизми управляващите (в случая и опозицията) имат воля единствено да се движат от популизма. Така обаче не само не се решават проблемите, но и се създават нови.
А в крайна сметка злоупотребите се пресичат не с нескопосани законодателни клетви, а чрез ефективни институции. Прокуратурата и полицията са тези, които борят финансовите и данъчните измами, а контролните органи са тези, които трябва да следят за коректността на работодателите. Нито един закон не им пречи да го правят ефективно.
7 извода от доклада на БАН за АЕЦ "Белене". След близо двумесечно протакане секретният доклад на БАН за бъдещето на българската енергетика и реализацията на АЕЦ "Белене" вече е публичен. Усещането, че нещо все още се крие, обаче е осезаемо, тъй като по-рано бе казано, че докладът надхвърля 1000 стр., а сега са оповестени едва 370 страници.
Несъмнено тепърва ще се правят коментари на анализите и прогнозите, ще се дискутира кое е възможно и кое не. "Капитал" вече прегледа предварителната версия на доклада, както и стилизираната официална такава, в която изводите се различаваха драстично.
Сега обръщаме внимание на някои от най-странните и неочаквани факти, които се съдържат в доклада на БАН:
1. Авторите са анонимни
Всеки сериозен научен доклад или анализ посочва на видно място своите автори. Анонимността в научните среди е напълно неприемлива, тъй като поставя под съмнение изложените твърдения. Прословутият доклад на БАН за "Изготвяне на Национална стратегия в областта на енергетиката (с фокус върху електроенергетиката)", включващ анализ на възможността проектът "АЕЦ Белене" да бъде реализиран на пазарен принцип, обаче няма нито един явен автор. Единственото име, което фигурира там, е това на координатора - проф. Александър Тасев. Така не може да се разбере кой точно учен е извел съответните твърдения за различните анализирани области.
2. Нова икономическа криза няма да има
Всички сценарии за икономическото развитие на България предвиждат ръст значителен ръст на БВП. Дори т.нар. вариант на нисък растеж, при който се казва, че "ще се запази сегашното положение на нещата", е заложено реалните темпове на растеж на българската икономика да бъдат 2.5-3% годишно в периода до 2040. Вариантът с умерен растеж "обещава" 3-4 ръст на БВП всяка година. Да заложиш подобен непрекъснат ръст за 23-годишен период е сериозно оптимистично предположение, което надхвърля дори надеждите на ГЕРБ.
3. Населението на страната няма да намалява
Въпреки че през последните години тенденцията за намаляване на населението на България е ясно изразена, а всички прогнози за бъдещето не показват възможности за обрат, в доклада на БАН демографски проблем на практика няма. "В резултат от съвкупното действие на посочените фактори получаваме увеличение през 2040 г. с около 300 000 души на населението спрямо 2015 г. (при варианта на висок растеж), или възстановяване на равнището от 2015 г. (при варианта на умерен растеж), или намаляване на населението с около 300 000 души през 2040 г. (при варианта на нисък растеж)", пишат учените. За сравнение, анализите на НСИ и ООН сочат поне 1 млн. души по-малко през 2040 г. спрямо 2015 - нещо, което изглежда съвсем реално на фона на рекордно ниската раждаемост през 2017 г.
4. Ще харчим ток колкото европейците, но няма да имаме техните доходи
Според доклада България се очаква да догони развитите страни по електропотребление на 1 лице, което "създава условия за нарастване на производството на електрическа енергия". При все това данните от същия този доклад за последните 20 г. не показват да има някаква тенденция към сближаване на електропотреблението у нас и на Запад. Нещо повече - България има най-енергийно интензивната икономика в ЕС, поради което се очаква в бъдеще да използваме по-малко енергия (благодарение на новите технологии и енергийната ефективност) за създаването на 1000 евро от БВП, отколкото сега. Противното би означавало, че ще ставаме все по-енергийно интензивни, съответно неконкурентни, на другите държави.
5. АЕЦ "Белене" все още не е лицензиран
При представянето на доклада на БАН през ноември 2017 г. министърът на енергетиката Теменужка Петкова изтъкна като довод в подкрепа на АЕЦ "Белене" това, че проектът вече е лицензиран от Агенцията за ядрено регулиране - процес, който отнема години. От публикуваните сега текстове обаче съвсем ясно се вижда, че лицензионният процес е стигнал до средата. Издадено е разрешение за избор на площадка (декември 2004 г.), има заповед за одобряване на площадка "Белене" (декември 2006 г.) и са издадени разрешения за проектиране на 1-ви и 2-ри блок на централата (май-юни 2007 г.). През април 2008 г. е подадено заявление за одобряване на техническия проект, но преди това да се случи, през 2012 г., Народното събрание прекратява дейностите по проекта "Белене".
"В случай на възобновяване на проекта по съответния ред лицензионното производство пред АЯР може да продължи от последния етап, до който е стигнало - оценка на техническия проект, след привеждане в съответствие с относими промени в действащото законодателство", пише в доклада.
6. Нужна е нова нотификация от ЕК
Друг довод за възобновяването на проекта АЕЦ "Белене" е, че за него има получено одобрение от Европейската комисия, което е изразено в становище 5860 от 7.12.2007 г. Само че в доклада на БАН е записано, че ЕК трябва да бъде уведомена отново по реда на изброените механизми. Причината е Регламент (ЕС) №256/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 26.02.2014 г. относно нотифицирането до комисията на инвестиционните проекти в областта на енергийната инфраструктура. Той се прилага за проекти, които са с вече започнали дейности по изграждане или извеждане от експлоатация, или за които е взето окончателно инвестиционно решение.
7. Държавата трябва да плаща за ядрената безопасност
Според доклада България като страна, подписала Виенската конвенция, не би могла да реализира проект за изграждане и експлоатация на АЕЦ, без да поеме какъвто и да било финансов ангажимент за гарантиране на ядрената безопасност. Такава отговорност стои дори при 100% частна инвестиция в атомна централа.
Наред с това в доклада пише още: "Независимо от извършените експертизи и оценки на техническия проект на АЕЦ "Белене", извършени в периода 2008 - 2012 г., евентуално възобновяване на дейностите по този проект ще изисква допълнителна оценка за съответствие на проекта с Наредбата за осигуряване на безопасността на ядрените централи, приета на 21.09.2016 г."
3 компании искат да правят коли на ток у нас. Правителството започва през този месец преговори с инвеститори за завод за електромобили у нас. Това обяви в интервю за "24 часа" министърът на икономиката Емил Караниколов.
Една от компаниите е европейска, другите две са от държави извън ЕС.
Заводът щял да бъде изграден в някоя от съществуващите индустриални зони или в планираните нови в Горна Оряховица, Търговище, Ловеч. Подходящи терени имало и около София.
Другото ни намерение е да привлечем производители на дронове и безпилотни самолети. Можем да предложим да се започне производство в базите на "Авионамс" или на летища, каза Караниколов.
КАТ започва да спира от движение автомобили заради вредни газове. Протестите на софиянци срещу мръсния въздух дадоха първи резултат. Столичната полиция започва проверки на нивата на изхвърлените от автомобилите газове. Катаджиите вече имат модерни газ анализатори, дарени от общината, с които ще правят замервания. Ако се установи нарушение, пътната полиция може да спре колата от движение и да я възстанови едва когато собственикът я прекара през сервиз за ремонт. От КАТ възнамеряват да спират единствено старите коли, от чиито ауспуси видимо излизат изгорели газове, както и тунинговани автомобили с реконструкции на двигателя, заради които нивото на отделяния въглероден двуокис е изключително голямо.
От вчера пътната полиция започна да проверява автомобилите за вредни емисии с предоставените й уреди, които струват 70 хил. лв. Пет от тях ще обслужват десетте канала за регистрация на техническия пункт в София. Ако газовете на съответното МПС не отговарят на допустимата норма, то няма да бъде регистрирано. Останалите два анализатора ще бъдат мобилни и ще бъдат поставени в патрулни автомобили, които ще спират за техническа проверка целенасочено стари автомобили, съобщи началникът на столичния КАТ Тенчо Тенев. "След като се направи проверката, се прави разпечатка с едно специално устройство, което тези дни ще ни бъде доставено. Сега имаме такива устройства, но са само за техническия пункт, така че са ни нужни мобилни устройства, принтери, които ще са към газ анализатора", обясни Тенев.
Мобилните проверки ще започнат след няколко дни. С тях ще работят два екипа в цяла София. "Когато колегите спрат автомобила на пътя и констатират стойности над допустимите, ще бъде съставен акт на водача", разясни Тенев.
Тенев каза още, че постоянно се регистрират стари автомобили над 15-20 г. - това били между 5 и 10% от новодошлите коли в столицата. Той добави, че между тях има и такива, които са доста добре поддържани и имат всички елементи, които да намалят нивото на вредните газове.
В МВР влязоха в противоречие за това какво ще се случва с колите, които влизат в КАТ за първа регистрация, но не отговарят на нормите за изхвърлени газове. Първо зам.-шефът на СДВР Антон Златанов заяви, че ще им се отказва регистрация. След това Тенев го опроверга и обясни, че КАТ всъщност няма право да откаже регистрация. Може обаче да спре колата от движение веднага след като я регистрира. Полицаите ще отнемат малкия регистрационен талон и ще го връщат чак когато автомобилът бъде ремонтиран.
По настояване на общината КАТ ще даде възможност на шофьорите в рамките на месец да проверят сами колите си за замърсяване в техническия пункт.
"София е добър старт, но ако не го направим в цялата страна, няма да има необходимия ефект. Това е добра първа стъпка и трябва да има и следващи за пунктовете за технически преглед, контрол върху сервизите и по пътищата", заяви министърът на околната среда Нено Димов. Той щял да преговаря с Европейската комисия да се намери финансиране за още уреди в страната.
Не е ясно до какви резултати ще доведат проверките на КАТ, но това е една от малкото мерки за въздуха в София. Досега общината не е осъществила нищо от програмата си, която е насочена единствено срещу шофьорите - безплатен градски транспорт в дните с много мръсен въздух, поскъпване на синята зона, спиране на движението в центъра. На сайта на общината се появи системата за ранно предупреждаване за замърсяване на въздуха. Тя е разработена от БАН, но месеци наред общината не я пускаше, защото не бяха уточнили мерките за борба със замърсяването на въздуха.
Около 60% от замърсяването идва от изгорелите газове, а за останалите 40% е виновно битовото отопление на твърдо гориво - по последни данни на университета по архитектура и строителство почти 55 хил. домакинства в София се отопляват с нафта, въглища или дърва. Отделен е проблемът с гумите, текстила и другите отпадъци, които се горят в ромските махали. По този въпрос не реагира нито общината, нито полицията.
АПИ отново безсмислено иска и касова бележка към винетката. Автомобилистите за поредна година напълно безсмислено ще трябва да пазят касовите бележки за закупените винетки и да ги показват при проверки. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) специално предупреди шофьорите да изискват фискалния бон, в който трябва да е вписан регистрационният номер на автомобила. Ако платежният документ бъде изгубен, водачът трябва да си вземе дубликат от мястото, където е купил винетката, посочиха от АПИ. Стикерите се продават в над 3000 пункта в цялата страна.
Задължението за касовите бележки бе въведено в края на 2015 г. - въпреки критиките, че е глупава и ненужна формалност. Властите твърдят, че това е допълнителна мярка срещу хитреците, които се опитват да ползват една и съща винетка за различни коли. Но това обяснение издиша, тъй като местенето на стикера е невъзможно - всеки знае, че при отлепване от стъклото защитата на винетката се разрушава и тя не може да се ползва повторно.
На въпрос на в. "Сега" защо изискването продължава да съществува, от АПИ се позоваха на текст от Закона за движение по пътищата, според който "водачът на моторното превозно средство трябва да предоставя при проверка валиден документ, доказващ плащането на винетната такса".
Още при въвеждането на тази мярка тогавашният ресорен министър Лиляна Павлова призна, че проблемите идвали от гастарбайтерите, които прекосявали България. Те си предавали едни и същи незалепени или невалидни стикери и така ощетявали бюджета за пътища, който разчита на таксите.
2018-а може да е последната година, в която шофьорите ще трябва да лепят винетки на предното стъкло на автомобила. С изграждането и въвеждането на тол системата от 2019 г. трябва да се премине изцяло към електронно таксуване. До момента обаче подписването на договор с изпълнителя на тол системата бе спирано на няколко пъти от жалби на участници в процедурата.
Винетките за 2018 г. са на старите цени, но с ново графично оформление, отпечатани са на специална хартия и имат холограма с три нива на защита, в която е използвана нанотехнология. Всички стикери имат двойна номерация - пореден и случаен номер, като комбинацията от двата номера също е вид защита срещу подправяне.
Годишната винетка струва 97 лв., месечната 30 лв., а седмичната 15 лв. От 1 януари се въвежда и тримесечна винетка. Тя ще бъде удобна за хората, които карат автомобилите си предимно през лятото или по време на по-дълга отпуска или пък не живеят постоянно в страната да използват по-краткосрочен стикер. Цената обаче е висока - 54 лева.
За първи път годишната винетка ще важи не за календарната година, а за 12 месеца от деня на закупуването й. В първите дни на новата година в дистрибуторската мрежа вече се продават над 2 млн. от новите стикери. Винетките за 2017 г. важат до 31 януари т.г.
Най-много са безработните със средно образование. Броят на безработните у нас е спаднал с над 45% за последните 13 години - от 449,1 хил.души до 247,2 хил. души за периода 2003-2016г., показва анализ на Българската търговско-промишлената палата (БТПП).
Коефициентът на безработица е намалял от 13,7% през 2003г. до 7,6 % за 2016г., а за третото тримесечие на 2017 г. е достигнал нива от 5,8% по данни на НСИ и съответно 200,2 хил. безработни лица. Единствено Румъния е с по-ниска безработица от нашата по последни данни с коефициент на безработица от 5,2%. В съседните страни се наблюдават значително по-високо ниво на безработица - Сърбия -15,6%, Македония- 23,2%, Гърция- 20,7%, Турция- 10,7% (по данни на Международния валутен фонд от World Economic Outlook 2017).
Тази положителна за страната ни статистика се дължи на подобряване на бизнес климата, но и на недостига на кадри, който е основен проблем пред бизнеса, видим от проучванията на БТПП.
Най-голям е броят на безработните със средно образование - 99,6 хил. д.; с основно, начално и по-ниско - 65,3 хил.души и най-малък е броят на хората с висше образование - 35,2 хил.д. Голяма част от тези хора не могат да си намерят работа, поради ниската квалификация, която имат. От друга страна има още 205 хиляди души от населението, които не търсят работа, макар да имат готовност да почнат. Този своеобразен резерв за пазара на труда обаче в последните години силно намалява - през 2011 г. тази група хора са били 284 хиляди души.
Проучванията на БТПП показват, че компаниите изпитват силен недостиг на квалифицирани кадри, като най-много се търсят IT специалисти, хора, завършили машинно инженерство, както и служители в туристическия бранш, транспорта и строителството.
МОСВ дава лъвския пай от "Околна среда 2014-2020 г." за канализация. Около 67% от бюджета на Оперативна програма "Околна среда 2014-2020 г." са насочени към ВиК инфраструктура, обяви Цонка Дрянкова, главен директор, главна Дирекция "Оперативна програма околна среда", пред Фокус.
Тя коментира, че ще се инвестира в мерки, насочени към осигуряване на допълнителен капацитет за рециклиране на отпадъци и по специално на биоразградими отпадъци. „Също така ще се реализира и т.нар. трета фаза от интегрираната система за управление на отпадъците на Столичната община, един доста сложен проект, чието изпълнение и реализация започнаха по време на предишния програмен период. По отношение на биоразнообразието, фокусът е установяване на структури за управление на мрежата Натура 2000, укрепване на техния капацитет, както и реализацията на консервационни мерки за опазване на биологичното разнообразие. В рамките на приоритетните оси ще инвестираме в рехабилитацията на общински язовири. Със средства по програмата ще бъде изградена Национална система за управление на водите в реално време, която има за цел да подава своевременно информация към всички компетентни органи по отношение на количеството на водите, така че наистина да се вземат адекватни решения и мерки във връзка с предотвратяване на наводнения. Ще инвестираме и в геозащитни дейности и у така наречените укрепвания на свлачища, които застрашават населението", коментира Цонка Дрянкова.
Тя каза още, че по приоритетна ос въздух ще се инвестира в мерки, насочени към намаляване на фините прахови частици като основният източник, който е идентифициран, е битовото отопление.
Зеленият октопод протяга пипала към 16,9 млн. лева. Алчни пипала към обществена поръчка за крупните 16,9 млн. лева е протегнал зеленият октопод. Парите са за установяване на местообитания и преброяване на птиците и животните в страната, а мерак да получат сумата имат структури на коалиция „За да остане природа в България", алармираха от „Национална асоциация Българско Черноморие" (НАБЧ) в отворено писмо до медиите. Оттам обявиха също, че новата порция протести, правени от псевдоеколозите срещу втория лифт в Банско, всъщност са част от плана за „усвояване на 16 961 500 лева за броене на природа".
Поредният митинг на кликата около Тома Белев и сие срещу решението на кабинета, с което бе дадена зелена светлина за построяване на втори лифт в съответствие с всички законови и еконорми, трябва да се проведе днес. Наглостта на зелените рекетьори очаквано предизвика реакция в жителите на Банско, които настояват за втора кабинка от години. Те насрочиха контрапротест по същото време.
В същото време от НАБЧ са категорични, че протестите на псевдозелените са мотивирани не от истинска грижа за природата, а от опит на зеления октопод да си запази територии, за чието преброяване и „обгрижване" да получава пари.
Въпросните 16,9 млн. лева са по обществена поръчка, обявена на 28 август миналата година от Изпълнителната агенция по околна среда. Целта на конкурса е да бъде избран консорциум, който да проучи местообитанията на животни и растения у нас. На 21 септември в Комисията за защита на конкуренцията са подадени 3 жалби срещу две от обособените позиции - „Анализ и проучване на видовете и типовете местообитания в България" и „Анализ и проучване на видовете птици в България". През ноември, след отказ на КЗК да образува производство по внесените жалби Изпълнителна агенция по околна среда, която е възложител на обществената поръчка, открива пак процедура по кандидатстване с нови критерии. Според неофициални източници, тъй като те не отговарят на желанието на кохортата около Белев и сие, поръчката пак е обжалвана от фирма, близка до „Зелени Балкани".
Още по-скандалното в случая е, че само преди две години голяма част от работата, за която предстои да бъдат платени близо 17 млн. лева, е била свършена по друга обществена поръчка за деветкратно по-ниска сума. Става въпрос за конкурс, спечелен от консорциум с участието на гръцка фирма - ЕНВЕКО ДЗЗД, за теренни проучвания на разпространението и числеността на гнездящите видове птици в България. Работата е извършена в периода 2013-2015 г., срещу което победителят в конкурса е получил и 1,12 млн. лева. Че си е свършил задачата дори е издаден и сертификат през 2016 г. Въпросът е защо тогава ще се плащат пари за дублиращи дейности. „Владеенето на големи територии от ,,природозащитни'' НПО довежда до тоталната зависимост на живота на хората, живеещи в тези територии от политическите интереси на тези НПО. ,,Природозащитни'' НПО - придобиване на финансови средства от данъкоплатеца, с които да се осъществява политически терор върху същия данъкоплатец. Природата е само повод - причината са парите, а целта е властта", категорични са от НАБЧ, откъдето посочват също: „С помощта на „Икономедия" и техни сателитни интернет страници се обяснява как зеленият октопод вероятно е родил природата и той е единственият неин притежател, а хората трябва да бъдат разгонени извън пределите на България. Истината е, че структури на коалиция „За да остане природа в България" чрез консорциуми или друг вид хамелеонщини трябва да се докопат до 16 951 500 лева. Колко десетки или стотици хиляди хора в България ще останат без имоти след броенето от тези преброители, не се знае!". От НАБЧ призоваха също така прокуратурата да се самосезира.
Пинокио и Ко. Пригласят на хората на Белев
Очаквано, към шума срещу втория кабинков лифт, вдиган от зеления октопод, се присъединиха и формациите, свързани с олигархията, „Да(й), България", водена от сламения лидер и провален правосъден министър Христо Иванов, ДСБ, ДЕОС, „Зелените" и БЗНС. Петте партии за пореден път доказаха връзката си с Тома Белев и сие, за която алармираме от години, като излязоха с обща позиция в подкрепа на протестите им срещу втория кабинков лифт. В нея хем заявиха, че не били против проекта, хем обаче продължиха да разпространяват лъжите, лансирани от месеци от псевдоеколозите, но вече опровергани както от всички институции, така и от самия инвеститор.
„Юлен" с идеен проект, кани международни експерти
Междувременно концесионерът на ски- зона Банско - „Юлен" АД, обяви официално, че ще стартира проект за втори кабинков лифт, като уточни, че има право на това след приемането на актуализацията на плана за управление на Национален парк „Пирин". Новината бе съобщена с позиция на инвеститора до медиите, изпратена след среща в МОСВ
„Имаме идеен проект, който вече разпространихме. Той е плод на консенсусно решение на водещи световни специалисти в областта на проектиране на ски зони", посочиха още от фирмата. В съобщението се уточнява също, че са били преценени всички възможни варианти, в това число и увеличаване на капацитета на настоящия кабинков лифт, но финалното заключение е, че предложеният идеен проект е оптималният вариант, който да реши по най-екологосъобразния начин транспортния достъп до ски-зоната.
Инвеститорът посочва, че ще огледа и всички проблемни места и възможни варианти за по-доброто и комфортно практикуване на зимните спортове и ще предложи комплексно решение, което ще бъде изготвено от водещи международни специалисти. „Ще наемем проектантски екип, който ще изготви мотивирано предложение и ще извървим всички процедури, предвидени в екологичното законодателство на страната", пише в позицията.
От „Юлен" отбелязват, че стриктно ще съблюдават българското законодателство.
"Нито сме имали, нито имаме, нито ще имаме каквото и да било желание да изграждаме леглова база на територията на парка.
Който го твърди, спекулира и заблуждава обществото, защото то е забранено и по закон. Единственото наше желание и намерение, какъвто е и предметът на концесията, е доизграждане и оптимизиране на спортната и техническата инфраструктура за по-добро функциониране на ски-зоната", категорични са от „Юлен" АД.
Кметът на Банско слага брояч за колите
Автомобилите, които имат свободен достъп до парк „Пирин" са основен замърсител на околната среда, но това е факт, който „услужливо се пренебрегва", за да излизат на преден план лъжите и инсинуациите на тъй наречените „спасители на парк Пирин". Това обяви кметът на Банско Георги Икономов в позиция, разпратена от общината по повод изказването отпреди ден на екоминистъра Нено Димов. Той също обяви автомобилите за основен рисков фактор и съобщи, че ще работи за забрана на свободния им достъп. В позицията си Икономов изразява задоволство, че Димов е на същото мнение, което той защитава от години и посочва, че трябва да се предприемат стъпки в посока на разрешаване на проблема. По думите му посоките, в които може да се работи, са много, но „изграждането на паралелна инфраструктура, какъвто е кабинковият лифт, е задължително". Той посочва също, че предстои монтирането на камера, оборудвана с брояч на преминаващите автомобили. „Устройството ще даде възможност да придобием реална представа за размера на замърсяването от отделяните автомобилни газове.", категоричен е Икономов.
Вадят школа на тезгяха, цените удрят 320 бона. 11 бивши училища се продават в интернет сайтове, показа проверка на „Монитор". Имотите са основно в села и си търсят нови собственици, които да ги възстановят или да инвестират в тях. Цените започват от 5000 лв. и стигат до 320 000 лв.
Най-скъп е парцелът в село Капатово, област Благоевград, който включва и две бивши школа срещу 160 хил. евро. Офертата гласи, че имотът е с издадени разрешителни - готови за кандидатстване по европрограми. Парцелът се състои от общо шест урегулирани поземлени имота от общо 6725 кв. м. Две от сградите са школа в добро състояние с площ от около 750 кв. м.
250 хил. лв. пък е цената на бившето училище в село Величка, област Търговище. Търговците подчертават, че имотът е подходящ, както за живеене, така също и за бизнес, производство, селски и екотуризъм, хоспис и за финансиране по европроекти.
Офертата гласи, че сградата е след основен ремонт. Дворът на имота е с площ 12 000 кв.м, а училището е 1200 кв.м. В двора на бившето школо има вековни дървета и много зеленина, става ясно още от офертата.
На пазара е и някогашно школо, което вече има проект за изграждане на дом за стари хора. То се намира в село Ханово, област Ямбол, и се продава срещу 150 000 лв.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |