Политиците въоръжават армията с поредна стратегия. След като не стартира нито една от инициативите за модернизацията на армията, залегнали в предишната "Стратегия 2020", сега властта се захваща да пише пореден концептуален документ по въпроса с още по-далечен хоризонт - програма 2030. Това стана ясно след вчерашното заседание на Консултативния съвет по национална сигурност (КСНС), свикан от президента Румен Радев. Официално обявената тема на разговора на държавния глава с ръководителите на изпълнителната власт и политиците беше "Роля на Република България за развитието на Общата политика за сигурност и отбрана на ЕС (ОПСО) в контекста на българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018".
"Като председатели на ЕС трябва да покажем, че планираме отбранителната си политика по европейски образец, всеобхватно и дългосрочно", обяви след разговорите президентът Румен Радев". "В национален план до 15 март 2018 г. трябва да разработим пътна карта за подготовка на програма 2030 за развитие на отбранителните способности на Република България", допълни той. Също така до края на март страната ни трябва да изработи актуализиран план за участие в проектите на Постоянното структурирано сътрудничество на ЕС в отбраната (PESCO) и на европейския фонд за отбрана, които да генерират перспективни способности за въоръжените ни сили. Въпросното сътрудничество PESCO е инициатива на Брюксел, която мнозина определят като ядрото на евентуална бъдеща обща европейска армия.
В рамките на същия срок държавата трябва да изработи каталог на онези части от индустрията на страната и научните ни институции, които биха могли да се включат в инициативите по линия на общата отбрана на евросъюза. До края на септември пък държавата трябва да направи преглед и евентуална актуализация на националния план за повишаване на разходите за отбрана до 2% от БВП до 2024 г., какъвто ангажимент сме поели в рамките на НАТО. Към момента всички големи увеличения на военния бюджет са оставени за мандата на следващото правителство.
По време на вчерашния КСНС политиците също така са се разбрали да работят в рамките на българското европредседателство за даване на по-ясна европейска перспектива за държавите от Западните Балкани в сферата на сигурността. Как точно ще се случи това трябва да бъде формулирано в специална пътна карта, която трябва да е готова до началото на юни. Според Радев може да предложим на страните от Западните Балкани много в сферата на обучението на въоръжените сили, както и на съвместните учения и тренировки. В рамките на този процес също така ще работим за изграждането на Международен институт за устойчиви технологии в Югоизточна Европа, допълни държавният глава.
Президентът Радев беше единственият представител на държавното ръководство, който говори след заседанието на КСНС. Отношение по проблемите на отбраната не взеха нито премиерът Борисов, нито военният министър Каракачанов, нито финансовият Горанов, който би трябвало да даде повече яснота как страната ни ще повиши бюджета за отбрана от сегашните 1.3% от БВП на 2%. На практика до момента не е стартирал нито един от трите модернизационни проекта на въоръжените сили - за западен тип изтребители, за модулни патрулни кораби и за нови бронирани машини. Първият от тях се върна в изходната си точка след решение на нарочна парламентарна комисия, сформирана от сегашното политическо мнозинство, вторият бе спрян след оттегляне на единствената участвала компания, която е беше сочена за скрит фаворит от години, а третият още не може да си проправи път през административния лабиринт на властта.
Така управляващите се захващат с писането на поредния кух стратегически документ в сферата на отбраната, без да дадат смислено обяснение какво точно ги е спряло да превърнат в конкретни действия предишната уж амбициозна армейска модернизационна програма.
Четири нюанса сиво: София пак бе затисната от мръсен въздух. Ако в последните дни сте се чувствали сякаш не ви достига въздух, не бързайте да обвинявате зимните вируси. Напълно възможно е буквално да сте се задушавали. В София четири поредни ден въздухът бе опасно запрашен, показват данните в реално време от европейската карта за замърсяването на въздуха. В някои квартали средните нива достигаха до 5 пъти над нормите, а в отделни часове са и по-високи. Мъглата и безветрието в последните допринасят за влошаването на ситуацията и държат града под похлупак от фини прахови частици, отделяни от твърдите горива за битово отопление и изгорелите газове от автомобилите.
Едва във вторник следобед "похлупакът" се вдигна и качеството на въздуха рязко се подобри.
Код "лилаво"
И трите измервателни станции - в кварталите "Надежда", "Павлово" и "Красно село", от които българската екоагенция подава официално данни към европейската служба, показваха значителни наднормени нива на опасните фини прахови частици (ФПЧ) - от нощта на 6-и срещу 7-и януари до вторник наобяд, като агенцията квалифицира въздуха в столицата като "много лош" (very poor). Това е най-високото ниво в петстепенната скала. Единствено в кв. "Дружба" запрашаването бе на ръба на горната допустима граница от 50 мг/куб.м. В повечето градове в страната, от които се подават данни, нивото е "лошо" (poor) - предпоследната степен на замърсяване.
Във вторник към 11 ч. в кв. "Надежда" показателят сочеше 117.2 мг/куб.м, или два и половина пъти над нормата, в "Павлово" - 104 мг/куб.м, или два пъти над нормата, а в "Красно село" запрашаването бе най-високо с ниво от 125 мг/куб.м. Още по-притеснително е нивото на фини прахови частици под 2.5 микрона, които са ултрафини и най-опасни за здравето. Станцията в "Красно село" единствена подава информация за този показател и тя сочеше 93 мг/куб.м, като в предходните дни е достигала и нива от 120 мг/куб.м.
Данните от сайта на Изпълнителната агенция по околна среда за 8 януари (понеделник) също показват сериозни превишения с фини прахови частици в столицата, а и в страната. И според тях най-лошо е било замърсяването в "Хиподрума" ("Красно село") - 4.8 пъти над нормата, в "Павлово" и "Надежда" е съответно 3.8 и 3.7 над нормата, а в "Младост" и "Дружба" - над два пъти. Два до три пъти над нормата е бил показателят и в Пловдив, Плевен, Благоевград, Горна Оряховица, Видин, Смолян и др.
Още по-притеснителна е картината в създадения от граждански активисти интерактивен сайт airtube.info , който обединява данните от множество независими станции за измерване на нивата на опасните фини прахови частици. Дни наред там картата на града светеше в лилаво. Според данните от средните нива на ФПЧ в столицата от 5 януари до 12 ч. на 9 януари са нараснали от 146 до 354 мг/куб.м - или от 3 до 7 пъти над нормата, а тези само на ултрафините частици (ФПЧ 2.5) към вторник по обяд достигаха 178 мг/куб.м, или три пъти и половина над нормата.
Защо е мръсно и какво можем да направим
Мръсният въздух в столицата е резултат основно от два фактора - печките на дърва и въглища и автомобилите. Ефектът се подсилва от микроклимата на града и честите мъгли през зимата, както и от строителството през останалото време.
Доколкото обаче борбата с битовото отопление е твърде трудна - заради социалните измерения на проблема и нормативни пречки, Столичната община концентрира мерките си основно към някои ограничения за автомобилите, а и е спорно доколко ще са успешни.
Във вторник кметът Факдъкова обясни във фейсбук, че се взимат и конкретни мерки в последните дни. Сред тях са "механизирано метене на основните булеварди", събиране на гуми и текстил от града за ограничаване на горенето им (до момента били събрани над 3000 гуми), а екоминистерството е стартирало и процедурата по въвеждане на стандарти за твърдото гориво, коите би трябвало - когато бъдат приети, да ограничат дървата и въглищата с високи нива на пепел и сяра. Освен това кметът "моли" гражданите да ползват градски транспорт и да не се отопляват с твърдо гориво в дните, в които се очаква голямо запрашаване.
Нищо от това обаче не говори за ефективно, още по-малко бързо решение на проблема с мръсния въздух (да не говорим, че някои от посочените "мерки" - като събирането на дрехи и гуми, звучат и несериозно). Пред мръсния въздух всички сме равни и докато държавните и общинските институции не намерят и задвижат едри, адекватни и ефективни мерки, все пак можем да се възползваме от някои мерки за спасяване поединично - като тези да носим маски (което обаче има частичен ефект, освен ако не са със специални филтри) или да заложим на домашен обезпрашител.
Важно е и да сме информирани в реално време, като за това вече има редица опции в интернет като европейската карта и сайта на гражданските активисти.
Държавата пак ограничава наследяването на втората пенсия. Родените след 1959 г. ще имат избор между три варианта за изплащане на втора пенсия, но всички те не зависят изцяло от волята на осигурения, а от размера на натрупаното. Правото на наследяване на парите в индивидуалните партиди ще съществува само в определени случаи. На практика хората, които редовно са се осигурявали върху високи суми, няма да могат свободно да се разпореждат с парите си, които няма да се наследяват.
Това става ясно от концептуален модел на социалното министерство за регламентиране на фазата на изплащане от допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Моделът е изпратен за становища до социалните партньори, а към изготвяне на конкретни законови промени ще се пристъпи след 15 януари - предложенията в момента са на съвсем ранен етап. Въпросът обаче не търпи отлагане, тъй като не е уреден в съществуващото законодателство, а вече има категории българи, за които плащането трябва да започне.
Три вида пенсионни продукти предлага да има във втория стълб екипът на социалния министър Бисер Петков. Въпреки по-широкия избор държавата продължава да бъде непреклонна по отношение на наследяването на пожизнените пенсии от втория стълб - всеки, избрал този вид плащане, ще губи правото на наследяване, а индивидуалната му партида ще влиза в специално създаден фонд по отделна сметка към всеки частен фонд.
Пожизнена пенсия ще може да се избира, ако месечното плащане ще е над 20% от минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст. Тя ще се изплаща през целия оставащ живот на лицето. Има възможност човек да избере да започне да я получава 1 година преди да изпълни необходимите условия за пенсиониране, но отново под условие - ако пенсията е не по-малка от 50% минималната пенсия за стаж и възраст. На практика това са всички по-високи пенсии.
Ако човек държи да запази правото на наследяване на парите в индивидуалната си партида, трябва да се насочи към друг продукт - програмирани тегления. За целта обаче месечното плащане на пожизнена пенсия трябва да е между 20 и 50% от минималната пенсия за стаж и възраст. Размерът на сумите, срокът и периодичността на получаването им ще зависят от натрупаното и очакваната средна продължителност на живот на лицето. В този случай при смърт на пенсионера средствата по индивидуалната му партида се наследяват. Самото плащане пък, наречено програмирано изтегляне, се актуализира веднъж годишно.
Има и трети вид плащане - еднократна сума, платима наведнъж или разсрочено. То също няма да е въпрос на съвсем свободен избор - може да се приложи само ако натрупаното в партидата е твърде малко и евентуалната пожизнена пенсия не може да покрие 20% от минималната пенсия за стаж и възраст. Тук също ще има право на наследяване.
Вливането на индивидуалните партиди в общ пул, от който да се плащат пожизнени пенсии, ще върви с няколко екстри. При подписването на пенсионния договор осигурителното дружество ще гарантира брутния размер на капитала, т.е. сумата от осигурителните вноски за целия период на осигуряване. Освен това се предлага да се въведе гарантиран минимален размер на пожизнената пенсия, който също ще бъде записан в пенсионния договор на всяко лице. Това ще става от резерв, който дружеството трябва да направи за своя сметка. Пожизнената пенсия ще се актуализира веднъж годишно след първите 12 месеца. Посоката не е само нагоре, а може да е и надолу. Актуализацията обаче засяга само частта на пенсията над гарантирания й размер и ще зависи от постигнатата доходност от управлението на средствата в общия пул.
Предложеният сега модел има бурна предистория. Преди 2 години финансовият министър Владислав Горанов изненада социалните партньори със свой проект на промени, които предвиждаха всички пари по индивидуалните партиди да се прехвърлят в общ пул, откъдето да се плащат пожизнени пенсии. След критики от всички страни, че това граничи с "национализация", проектът беше оттеглен, а Горанов обидено прехвърли горещия картоф на социалното министерство. Новата концепция e плод на работна група, в която влизаха и представители на пенсионните дружества. В нея са отразени част от техните предложения от предишния дебат, но тогава се говореше за 9 вида пенсионни продукти, докато сега се предлагат само три. "Това не е окончателен вариант за нас, има какво още да говорим", коментира пред "Сега" Даниела Петкова от Асоциацията на пенсионните фондове. Тя приветства, че този път има дискусия по темата.
Очевидно и при новия дебат основният спор ще бъде около наследяването на пожизнената пенсия. Социалното министерство се придържа към позицията на финансовото от 2016 г., че не може да има наследяване при пожизнени пенсии. "При всички случаи създаването на общ пул предполага закриване на индивидуалната партида във фазата на изплащане, поради което не е възможно наследяване на тези средства след смъртта на пенсионера", посочват от там. "Не виждаме проблем да се наследяват пожизнените пенсии. Това са модели, които съществуват в много държави", коментира обаче Даниела Петкова. Дружествата ще продължат да настояват това право да бъде предвидено и занапред по аналогия с държавното обществено осигуряване.
Потребителските заеми не са поевтинели въпреки спада на лихвите. Въпреки спада на лихвите през изминалата година, цената на потребителските кредити не е станала по-ниска. Данните на БНБ показват около 20% среден спад на лихвените нива на различните по вид кредити през 2017 г. Например за потребителските заеми в левове те са паднали от 8.46% на 8.14%, а в евро - от 5.99% на 4.88%. Това обаче не означава, че банките са подобрили значително условията, при които финансират домакинствата.
"Не трябва да се гледа само лихвата, а годишният процент на разходите (ГПР), който е реалният измерител на цената на кредита", коментира за в. "Сега" финансовият анализатор на сайта "Моите пари" Десислава Николова. В ГПР се включват всички такси и комисиони, които съпътстват обслужването на кредита. Прави впечатление, че за потребителските заеми, теглени в левове, ГПР запазва нивото си през цялата 2017 г. В началото на годината средният процент е 10.47%, докато през ноември дори е малко по-висок - 10.53%.
Малко по-добри условия банките предлагат за заемите в евро, където ГПР за една година е спаднал от 6.57% на 5.65%. За пореден път статистиката показва тенденция, която наблюдаваме през последните 2-3 години - банките компенсират намаляването на лихвите с покачване на размера на различни такси - за усвояване, за обслужване на разплащателни сметки или застраховки.
При ипотечните кредити се забелязва по-отчетливо подобрение на условията. Причината за това са обезпеченията, които се изискват от банките. За една година средната лихва за левови ипотеки е намаляла от 4.37% на 3.79%, а ГПР - от 4.85% на 4.19%. Освен това вече 8 банки предлагат и възможност за фиксиран лихвен процент от 1 до 3 години, като една банка дори има оферта за фиксирана лихва за 10-годишен период. "На фона на непрекъснатите предупреждения, че скоро лихвите по кредитите ще тръгнат нагоре, подобни ипотеки са много атрактивни за потребителите. Тяхното предимство е, че осигуряват комфорт за известен период от време, ако има скок на пазарните индекси, които формират лихвата", коментира Николова. Тези оферти обаче са с по-високи лихви от средните нива, като правилото е, че колкото по-дълъг е периодът на фиксирана лихва, толкова по-висока е тя.
Спестяванията на домакинствата в левове и евро вече не носят печалба, след като за година лихвените проценти са паднали наполовина. Средната лихва, при която през ноември 2017 т. са се сключвали нови депозити, е 0.29%, докато година по-рано нивото е било 0.36%. За старите влогове средните лихвени проценти за една година са паднали от 0.80% на 0.30%. Немалка част от банките обаче предлагат сключване на депозити при лихви от 0.05 и дори 0.01%. И банките, и анализаторите са на мнение, че лихвите по депозитите няма накъде повече да падат и ще се задържат на тези нива и през 2018 г. Тази тенденция се доказва и от замразените им нива от лятото насам.
Перспектива
До края на 2018 г. няма да сме свидетели на покачване на лихвените нива по кредитите, смятат повечето анализатори. Причината е, че не се очаква скоро ЕЦБ да предприеме покачване на основната лихва. Банкери предупредиха, че когато това се случи, процесът на поскъпване на кредитите ще бъде по-осезателен през 2019 г.
Рестартират концесията на летище София. Процедурата за концесията на софийското летище може да се поднови след месец. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски.
Новият срок за пускането на концесията на столичния аеропорт е бил коментиран на работна среща с консултантите от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие /ЕБВР/. През февруари вероятно ще бъдат готови концесионните анализи, които правят СБ и ЕБВР. "Когато са готови, преглеждаме ги и рестартираме процедурата. Надявам се до края на председателството да приключим с подаването на офертите", каза Московски.
В анализите си двете банки-консултанти ще включат и резултатите на летището от 2015 и 2016 г., които бяха рекордни. Преди време Московски беше казал, че ако са излезли и данните за 2017 г., която бе третата рекордна година, ще бъде включена и тя.
Това ще бъде втори опит за отдаване на концесия на летище София. Първата процедура бе започната през май 2016 г., няколко пъти бе удължавана по искане на кандидатите, но бе прекратена по време на служебния кабинет на Огнян Герджиков. Аргументът беше, че така обявена, процедурата не защитава държавния интерес.
При първото обявяване на концесията бе искано еднократно авансово плащане от концесионера в размер на 550 млн. лв., като се разчиташе с парите да се погасят дългове на БДЖ, както и да се купят нови влакове.
22 955 празни места в университетите. 22 955 места от общо 73 942 обявени са останали незаети в университетите през настоящата учебна година. Това показва справка, предоставена от Министерството на образованието и науката за „Монитор". Така на практика средно около една трета от обявения план-прием е останал нереализиран.
За пореден път се затвърждава тенденцията, при която висшите училища раздуват план-приема си въпреки малкия брой зрелостници и в крайна сметка обявените места остават незаети. Утвърденият план-прием в държавните висши училища е 57 783, като 13 981 от тях са останали незаети. В числата влизат както субсидираните места от държавата, така и платеното обучение, на което има право държавните вузове. 16 159 пък е бил план приема в частните университети,като около половината не е реализиран - 8974.Университетите обявяват повече свободни места от броя на учениците, излизащи от училищата, коментира пред „Монитор" председателят на Съвета на ректорите проф. Любен Тотев. Друга причина за многото незаети места е завишеният план - прием в специалности като икономика, право и национална сигурност, добави още Тотев. Влияние оказва и тенденцията завършващите средно образование да избират следване в чужбина.
От справката става ясно, че нито едно висше училище не е успяло да запълни реализираните. Около една четвърт от обявените места за прием в Софийския университет са останали незаети - 1565 при планирани общо 6886. Почти половината от план-приема в Икономическия университет във Варна е останал нереализиран - 1938 от 3855. Незаетите места в Техническия университет в София пък са 433 от планирани 3615. Както „Монитор" вече писа, образователното министерство планира държавният прием в 15 професионални направления да бъде прекратен в различни университети. Това са предимно направленията, за които няма търсене като „Икономика", „Администрация и управление" и „Туризъм". Идеята е прием да не бъде разкрит там, където има под 15 новоприети първокурсници във въпросните специалности. Университетите, в които не бъде утвърден държавен план-прием, ще могат да обучават студенти платено.
Очаква се и промяна на постановлението на Министерския съвет, с което се регулира приемът. В приоритетните направления с най-голям очакван недостиг на кадри за пазара на труда ще бъдат включени химическите, физическите науки, химични технологии, религия и теология и материали и материалознание. В момента в списъка на приоритетните направления влизат математика, информатика и компютърни науки и комуникационна и компютърна техника.
Шофьорите на изпит след 4 неправилни изпреварвания. Всеки шофьор може да се раздели с книжката си, ако направи четири неправилни изпреварвания. Всяко едно нарушение ще ни коства 10 точки, с което ще се изчерпат наличните 39 в талона и ще трябва да се явим на изпит за възстановяване на точките. Досега за такова нарушение водачите оставаха без 8 точки.
Тези промени в наредбата за контролните точки са обявени за обществено обсъждане.
В края на 2016 г. депутатите решиха за шофиране в насрещното шофьорът да се наказва с 1000 лв. глоба и отнемане на книжката за 3 месеца. Когато същото нарушение е извършено повторно, глобата е 4000 лв., а книжката ще се взема за 6 месеца.
Ако наредбата обаче бъде приета, то освен глобата и отнемането на книжката ще се налага да се явяваме повторно на проверочен изпит.
В промените в наредбата е предвидено още младите шофьори да получат максималния брой точки две години след като са взели книжка.
Ако през това време тя им е отнета, този период няма да се причислява към стажа.
Броят на контролните точки ще се възстановява с 1/3, ако водачът премине допълнително обучение. Това ще може да се случва само веднъж в годината.
Точки ще се връщат и ако докаже, че е платил глобите си. Предвидена е и възможност за служебно възстановяване след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление. Или иначе казано, две години, в които сме били примерни след последното нарушение.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |