Високо напрежение около цената на тока. Енергийният министър Теменужка Петкова отхвърли обвиненията на бизнеса, че държавната енергетика се управлява лошо, и категорично отрече твърденията, че цената на електрическата енергия за битовите потребители ще се повиши чувствително. Изявлението й дойде, след като Асоциацията на организациите на българските работодатели неколкократно сигнализира, че търговците на ток предлагат на бизнеса договори за доставка през февруари с цени от 110 - 125 лв. на мВтч, при положение че на регулирания пазар тарифата е 76 лв. на мВтч.
Според Петкова, ако работодателите имат съмнение в начина на формиране на свободните цени и подозират търговците на електроенергия в договорки, трябва да сезират Комисията за защита на конкуренцията, която единствено може да проследи развитието на цената по цялата верига.
Междувременно АИКБ, БСК, БТПП и КРИБ вече обявиха, че подготвят сигнал до антимонополния орган, в който ще поискат проверка на търговци за картелно споразумение, както и за прилагане на нелоялни практики. Такава проверка обаче няма как да приключи бързо и по всяка вероятност на фирмите ще им се наложи да плащат по новите тарифи. По тази причина те също така подготвят протести в края на месеца.
Какъв е проблемът
Още от края на миналата година работодателските организации алармират, че предстои драстично повишаване на цената на електроенергията, която те потребяват. Като причина се изтъкват по-високите тарифи, които им предлагат търговците на ток. Синдикатите КНСБ и КТ "Подкрепа" също споделят притесненията на бизнеса, че има напрежение на енергийния пазар.
"Ако предлаганите цени от 110 - 125 лв. за мВтч се приемат за референтни, Комисията за енергийно и водно регулиране ще трябва да увеличи цената на енергията и за регулирания пазар на 85 - 100 лв., в зависимост от това какво ще се случи до 1 юли", прогнозира председателят на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев. По думите му, ако сегашното състояние се запази, цената за бита ще се повиши с 15 - 30 процента.
Според министър Петкова обаче връзка между свободния и регулирания пазар на електричество няма. "Цената на свободния пазар се определя от принципа на търсенето и предлагането, а на регулирания - само от КЕВР и тя не може да се променя", припомни енергийният министър. По нейна информация от началото на тази година няма достатъчно търсене на електроенергия и предлаганите от държавните дружества количества дори остават непродадени. ТЕЦ "Марица-изток 2" е обявил на борсата 89 хил. мегаватчаса и са продадени само 78 хил. мегаватчаса, НЕК пък е предложил 146 хил. мегаватчаса, а са купени само 39 хил. мегаватчаса. Средните цени за доставки през цялата 2018 г. били между 75 и 80 лв. за мегаватчас. Подобни са и нивата при сделките на платформите на Българската независима енергийна борса. "Сами виждате, че цени от над 100 лв. за мВтч няма", заяви Петкова.
Енергетиката е в добро състояние
Министър Петкова обърна внимание и на добрите финансови показатели на държавните енергийни дружества. По думите й наличността по сметките им се е увеличила значително за последните три години - в края на 2014 г. сумата е била 397 млн. лева, а сега е над 1.4 млрд. лева. БЕХ бил на загуба 247 млн. лева в края на 2014 година, а сега по предварителни данни ще е на печалба. Имало вероятност и НЕК да приключи 2017-а с положителен финансов резултат. Единствено ТЕЦ "Марица-изток 2" ще бъде на загуба, най-вече заради разходите за вредните емисии, които надхвърлят 160 млн. лева.
Исканият от БСП вот показа проблемите в акцизната система на митниците. ГЕРБ се опита да обезоръжи БСП, като отнеме единствения засега изненадващ аргумент в искания вот на недоверие заради провала с борбата с корупцията. Управляващите организираха извънредно изслушване в парламентарните комисии по бюджет и по вътрешна политика на министъра на финансите Владислав Горанов, директора на Агенция "Митници" Георги Костов, главния прокурор Сотир Цацаров и директора на ДАНС Димитър Георгиев. Темата беше евентуалните пропуски в работата на електронната система на митниците БАЦИС (централизирана система за контрол на акцизните стоки). Дали успяха да изяснят всички въпроси около нея е спорно, защото стана ясно, че пропуски има и те не са за пренебрегване, но по думите на митниците са почти отстранени. В тази част дори представителите на ДАНС и приходната агенция малко се разминаха.
На 17 януари, когато социалистите внесоха мотивите си за вота на недоверие за провала на правителството в борбата с корупцията наред с вече известни примери като скандалите "Кумгейт" или "Суджукгейт", беше припомнен и проблем с една от системите на митниците. От БСП се позовават на доклад на ДАНС, разглеждан на закрито заседание на парламентарната комисия за борба с контрабандата през ноември 2017 г.
От миналата сряда насам реакцията на ГЕРБ беше светкавична. Председателят на Народното събрание Цвета Караянчева поиска разсекретяването на доклада, а в неделя от партията на премиера Бойко Борисов разпространиха и доклад на министър Владислав Горанов, който обяснява какви мерки са предприети за подобряване на БАЦИС.
Какъв е проблемът със системата
Системата на Агенция "Митници" беше създадена с цел електронен отдалечен контрол на търговците и производителите на акцизни стоки. Информацията от монтираните в данъчните складове измервателни уреди се обработва от т.нар. интегриращи комуникационни устройства за наблюдение и контрол (ИКУНК) и след това се подава към БАЦИС. Това са 340 точки, които отчитат какво влиза и какво излиза от складовете и на тази база може да се види и какъв акциз се дължи от бизнеса след това.
През 2015 г. от името на Българската газова и петролна асоциация е подаден сигнал за нередности в БАЦИС, заради което е образувана прокурорска проверка и изготвен доклад на ДАНС, приключен през юли 2016 г. Изводите от него са, че има пропуски, макар и не такива, за които сигнализира асоциацията - че данните от ИКУНК не се отразяват, че системата не може да ги обработи, че има информация за оператори на складове, които не са оборудвани според законовите изисквания, и дори че има умишлено заличаване на данни. От изисканите обяснения от 12 фирми в петролната асоциация една - "Приста ойл холдинг", не намира никакви проблеми с БАЦИС, а друга - "Инса ойл", казва, че е подписала сигнала като "израз на солидарност", както е записано в доклада на ДАНС, с който "Капитал" разполага. Сред най-критичните са представителите на "Лукойл", които съобщават, че са подавали многократно сигнали, включително към МВР и ДАНС. Разпитани са и 18 служители на митницата.
Слаба защита
ДАНС обобщава констатациите в девет точки. Всички те показват, че системата е със слаба защита и това създава потенциален риск от пробив. От доклада на ДАНС става ясно, че всички ИКУНК устройства са достъпни отдалечено от служители на митницата с една и съща слаба парола, операционната система на тези точки е Ubuntu в четири различни версии и не се актуализира, компютърът, от който се осъществява достъпът, пък е с Windows XP, на който има качени Skype и ICQ, както и информация за паролата на ИКУНК устройствата, имената на собственика на данъчния склад и местоположението му, няма и лог файлове и др. Служители на митниците пък съобщили, че за три дни през април 2016 г. около 33 броя ИКУНК "не са функционирали по неизяснени към момента причини в различни данъчни складове в страната". "Липсва детайлна информация дали преминалите през време на нефункционирането на ИКУНК акцизни стоки са отчетени по установения ред", пише в доклада.
От ДАНС все пак казват, че информацията "не позволява еднозначно да се определи дали системата не е била обект на деструктивно кибервъздействие". Служителите по сигурността твърдят, че тя е уязвима, на национално ниво може лесно да бъде дестабилизирана, но тъй като не са оставяни технически следи на действията в нея, не позволява да бъде установено еднозначно нерегламентиран достъп и манипулации. От анализ на предоставено копие на харддиска на една операторска машина пък било видно, че има инсталиран софтуер, който позволява достъп и от компютри, които не са част от системата на Агенция "Митници". "Доловени са признаци, че част от съдържанието, съхранявано на магнитния носител, е изтрито. Не беше открито приложението ICQ, което е видяно по време на извършеното посещение в сградата на Агенция "Митници"."
Изводите на агентите са, че "съществуват условия за създаване на заплаха за финансовата и икономическата сигурност на страната поради наличие на възможност за манипулиране на количеството стоки, подлежащи на акцизно облагане". Наблюдаващият прокурор Емилия Варадинова отказва да образува досъдебно производство за престъпление. В понеделник главният прокурор Сотир Цацаров по време на изслушването в двете комисии подкрепи решението й. Според него няма данни за безстопанственост, нито за длъжностно или компютърно престъпление.
Обясненията на Агенция "Митници" и Министерството на финансите
"Да поздравим БСП за находчивостта. Винаги се атакува най-успешната политика", започна своето изявление финансовият министър Владислав Горанов пред депутатите. Той припомни, че до средата на 2009 г. не е имало сериозен контрол върху движението на акцизни стоки, а БАЦИС започва да функционира пълноценно от април 2014 г. През юли 2016 г., след констатиран проблем в нея от самата Агенция "Митници", на Горанов е възложено да контролира работата й. Тогава са взети мерки по деветте точки от доклада на ДАНС, въпреки че не всичко е изпълнено. От общо 340 ИКУНК едва 67 имат нов вид достъп - чрез електронни сертификати с по-високи ниво на сигурност. Отчасти проблемът е, че собствениците на складовете трябва да финансират част от изграждането му.
От доклад на Горанов до министър-председателя Бойко Борисов от началото на 2018 г. обаче се разбира, че още два важни недостатъка на БАЦИС все още не са отстранени. До средата на годината трябва да приключи изграждане на пълна система, която да оторизира достъпа до БАЦИС. Сега тя работи в частта за външни потребители. До април 2018 г. пък е срокът да се изгради защита от хакери.
В защита на тезата си, че системата работи, Горанов посочи нарастването на приходите от акцизи и данъци от 2013 г. насам. При запазени ставки това означава по-голяма събираемост. През 2013 г. данъчните приходи са възлизали на 22.3 млрд. лв., а в края на 2017 г. са 29.5 млрд. лв. "Не толерираме обръчи от фирми и икономически субекти", беше едно от останалите му заявления. Горанов обаче не знаеше, че поръчката за изработването на БАЦИС е съдържала и задание да се изгради система "Контрол върху горивата" към НАП. За целта са платени 4.5 млн. лв. през 2012 г. на българско-унгарски консорциум между "Ай Би Ес - България" и Idom 2000 Konzulens.
Директорът на ДАНС Димитър Георгиев индиректно отстрани политическото заиграване с темата, като каза, че агентите "не са установили намеса или покровителство на най-високо ниво" във възможността за манипулация на БАЦИС. Сотир Цацаров пък, също задочно, разкритикува активността на изпълнителния директор на петролната асоциация Андрей Делчев, който пред bTV в понеделник заяви, че има около 300 хиляди заличавания в системата. Според главния прокурор нито един от членовете на организацията не е потвърдил такова нещо, въпреки че били "сигналоподатели".
"Капитал" научи, че двамата служители в митниците, пряко отговорни за внедряването на БАЦИС, вече не заемат позициите си - единият е бил на длъжност зам.-директор, а другият отпреди месец вече не оглавява отдела по информационни технологии - пост, който е заемал повече от десет години.
Синьо-бели павилиони сменят сергиите по крайбрежните алеи. Тротоарите и алеите покрай плажовете ще са чисти и свободни за разходки, а туристите ще се радват на морската гледка. Министър Николина Ангелкова вчера даде тържествено обещание да прати в миналото безкрайните върволици от натруфени сергии, заприщващи трафика. Тя представи новата визия за центровете на летните ни курорти. Търговски обекти до пясъка пак ще има, но те ще са еднотипни павилиони, изградени от модерни алуминиеви сплави, решени в синьо-бяло, разположени по специална схема нарядко и на подходящи места, така че да не скриват морето, обясни Ангелкова.
"Ще бъдат забранени изцяло щендерите. Контролът ще бъде изключително завишен, като в проверките ще участват и полицаи", обясни министърът на туризма. За целта вече имало подписан договор с МВР за съдействие. Наемател на търговска площ ще бъде изгонен, ако три пъти бъде хванат от контролните орани да използва "разхождащи се щендери" по тротоарите, посочи Ангелкова.
Новата визия ще бъде приложена първо в Слънчев бряг, а постепенно ще обхване и другите морски комплекси, които ще получат статут "национални курорти" след приемането на съответните поправки в Закона за туризма. Министерството на туризма решило да изпробва модела първо в Слънчев бряг, защото е акционер в дружеството, което стопанисва комплекса. МТ планира синьо-белите павилиони да накацат край морския бряг още това лято. Срокът за поставяне е 15 май, когато влиза в сила лятната забрана за строителни дейности. Всеки търговец трябва сам да си поръча павилиони от одобрения тип.
Някои хотелиери и концесионери не били съгласни с новата визия, затова тя щяла да обхване основно източната част на Слънчев бряг, призна Ангелкова. В одобрената схема са предвидени и места за разполагане на различни атракциони - въртележки, велорикши, батути, триколки и т.н.
Миналата година ресорната министърка и вицепремиерът Валери Симеонов, който наблюдава туризма, влязоха в остър сблъсък точно заради най-големия ни черноморски курорт. Вицепремиерът обвини Ангелкова, че раздава плажните концесии на мутри, поиска ликвидация на дружеството "Слънчев бряг" и настоя за премахване на всички сергии и павилиони от курорта, защото били собственост на хора от подземният свят, които не плащат нищо на държавата. Тогава Симеонов нарече барикадата от търговски обекти край плажа "китайска стена" и "уродливо подобие на нискобюджетни арабски пазари". Ангелкова беше категорична, че пълната чистка е прекалена мярка, която тя не подкрепя.
Нова мода
Новите "морски" павилиони трябва да са изработени от еталбонд или сайтинг, а максимално допустимите мерки са 15/9/6 кв. метра. Ангелкова обясни, че ще има облекчения за търговците, които предлагат типично български продукти.
Московски спешава концесията на летище София заради БДЖ. До месец ще бъдат готови анализите на Световната банка и ЕБВР за софийското летище и до лятото концесионната процедура ще бъде рестартирана. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски в понеделник по БНТ.
Държавата се надява да получи веднага 480 млн. лв. вноска от бъдещия концесионер, за да може да ги пренасочи за спасяване на закъсалото държавно предприятие БДЖ. "Такова дружество няма как да няма задължения. Но в по-голямата си част просрочените задължения ще успеем да ги заплатим", обясни Московски. Освен това жп превозвачът отчаяно се нуждае от средства за покупка на нови влакове, а също и от средства за обновяване на овехтели гари.
Въвеждането на тол системата и вдигането на таксите за преминаване по магистралите и основните шосета може да доведе до пренасочване на товари към железниците. Логиката е, че когато е справедливо таксуването, ще има преливане на стоки и товари към железниците и те ще бъдат в пъти по-конкурентни, смята министърът на транспорта.
Тол системата обаче вече притеснява автобусните компании. Московски каза, че може да се търсят варианти за субсидирането им, ако се отчете такава необходимост.
Броят имоти и яхти на българи в Гърция. Яхти и палати на българи в Гърция скоро ще бъдат извадени на светло. Същото ще се случи и със съседите, които са инвестирали в скъпи апартаменти и луксозни лодки у нас. За това са се договорили данъчните шефове на двете страни Галя Димитрова и Джордж Пицилис на среща в Атина.
Така НАП ще може да провери дали официалните доходи на родните баровци, които имат яхти, къщи и апартаменти в Гърция, отговарят на имуществото им. Ако се установи несъответствие, ще започнат ревизии. Българските данъчни смятат да въведат у нас и гръцкият модел за контрол върху частните квартири. В южната ни съседка всеки, който отдава имот в популярните онлайн приложения, е длъжен да се регистрира в електронен регистър.
Така няма шанс да се измъкне от данъците, както сега правят много собственици на квартири по родното море.
Работодателите подкрепиха инвеститорите срещу "зеления" рекет. „АОБР ще подкрепя индустрията, всички инвеститори, независимо в коя сфера са, тъй като тук не става дума само за туризъм, а и за металургия, минно-геоложко дело, строителство, транспорт - секторите, които са засегнати, са много". Това заяви председателят на КРИБ Кирил Домусчиев.
Той коментира, че освен темите за втория лифт в Банско и развитието на ски туризма във Витоша, има много предприятия и инвестиционни намерения, които, независимо че са законни, страдат от интересите на „групички природозащитници". „Говоря за групички, не за сериозни организации", каза председателят на КРИБ. „При всички положения ще настояваме да продължи законодателната политика срещу "зеления рекет", която започна успешно с промените в Закона за опазването на околната среда, като едностранното обжалване на оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС)", заяви още Домусчиев. „В момента сульо и пульо може да ходи да обжалва и да спира проекти за стотици милиони и има много такива примери. Така че темата за "зеления рекет" ще продължи да ни вълнува и ще се борим срещу всякакви инициативи на група хора, които се опитват да спрат развитието на икономиката и на туризма на България", добави той.
Работодателите поискаха и да видят напредък по темата с присъединяването на България към Европейския валутен механизъм (ERM II), по-известен като чакалнята за Еврозоната. „Пред чакалнята сме доста време вече", каза председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов.
Според организациите относно влизането ни в Шенген също сме свидетели на огромни затруднения при изпълнени условия. „България, дали заради валутния борд или друго, но тя изпълнява изискванията даже и за еврото. Непризнаването на това е лошо. Едно-единствено хубаво нещо има в цялата ситуация и то е, че дали ни признават или не за ERM ІІ или за Шенген, с тези усилия да отговорим на условията средата и макроикономическата и финансовата стабилност в крайна сметка допринасят за издигането ни в различни рейтингови класации по света", коментира Симеонов.
За работодателите е важно страната ни да се присъедини и към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Те подчертаха, че Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) от 15 дни е със статут на външен наблюдател в организацията.
Зоните за прием в първи клас по блокове. Зоните на прилежащите райони към училищата, по които ще се приемат бъдещите първокласници, са описани по улици и блокове. Това става ясно от проекта на система за прием в първи клас в София. Както „Монитор" вече писа, основна тежест в класирането тази година ще има уседналостта в близост до желаното училище - т.е. адресната регистрация в прилежащия район. В тази връзка границите на общинските школа са описани по улици и блокове и родителите могат да се запознаят с тях на сайта на Столичната община (СО), където е публикуван и проектът на системата за прием в първи клас.
Заместник - кметът по образование Тодор Чобанов обясни, че тази година блоковете в прилежащите райони към училищата са изрично изброени, защото при предишната кампания имало проблем при определяне на зоните.
Районирането се извършвало чрез софтуер и имало случаи, при които един и същи блок попадал в различни прилежащи територии. Правилата за прием на СО са изцяло съобразени с наредбата на образователното министерство, която разделя кандидатите в четири групи. Най-голям шанс да бъдат приети в желаното школо ще имат децата с адресна регистрация в района на училището над три години. Във втора група пък ще са хлапетата с уседналост между 1 и 3 години, а в третата - с регистрация от по-малко от година. В четвъртата последна група ще са кандидат първокласниците, които живеят извън прилежащия район на училището. Адресната регистрация няма да се точкува.
Вместо това приоритетно ще се приемат децата от първа група и при наличие на свободно места, ще се преминава последователно към следващите три.
Допълнителни критерии ще бъдат допускани само в случай че има хлапета от една и съща група, които са повече от свободните места в дадено училище.
Критериите са общо 4. За първия се дават 16 точки, в случай че детето имат братче или сестриче, записано в същото училище. За кандидат-първолак с двама починали родители са отредени седем точки, а за дете с трайни увреждания над 50% - пет точки.
Предимство от три точки е отредено и за хлапетата, които са били в подготвителна група в училището, в което кандидатстват.
Тол системата мести товарите от камионите на влаковете. Въвеждането на тол системата за заплащане по магистралите и първокласните пътища у нас да доведе до трансфер на товари към влаковете. Това прогнозира министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той уточни, че към момента не може да се каже в какъв обем ще е това преориентиране.
По думите му е логично да се случи, защото „сега толкова евтино да се минава транзитно през България, че се отнема правото на железниците да возят стоки и товари". Според него с поскъпването на пътищата железницата ще е в пъти по-конкурентна за транзитно преминаване.
До края на годината се очаква да бъдат погасени голяма част от дълговете на БДЖ, потвърди министърът обещанието си от лятото на миналата година. В ефира на БНТ той уточни, че дълговете ще бъдат погасени в голямата си част, но "такова дружество няма
как да няма задължения".
Паралелно с това ще се стартира и дългоочакваната процедура за доставка на нов подвижен състав. Предварителните проучвания, направени с три университета, са показали от какви нови вагони и влакове имат нужда железниците за пътнически превози, като вече се изготвя и спецификацията за търговете. Ще се купува подвижен състав за регионални, интерсити и крайградски превози, както вече писа „Монитор".
Що се отнася до модернизацията на железопътната инфраструктура, министърът коментира, че готовите проекти са много повече от възможностите за финансиране по европрограмите. Затова ще се търсят инвестиции от Световната банка и Китай за по-гъвкав подход за устойчиво финансиране на всички проекти.
До месец ще бъде готов анализът, необходим за рестарт на концесията на летище София. Анализите на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие за концесията на столичния аеропорт трябва да са готови дотогава. Процедурата бе спряна през април миналата година от служебния кабинет на Огнян Герджиков с мотив, че не е изгодна за държавата. Московски обаче е категоричен, че летището трябва да се управлява от професионален оператор, а с приходите да се оздрави БДЖ.
Транспортният министър коментира днес, че в Сърбия процедурата за концесия на летището в Белград е приключила, като там нетният ефект за държавата е 1,5 млрд. евро." Ако можем да постигнем такова ниво и по-добро, не виждам защо да не бъде подкрепена тази стъпка", каза още Ивайло Московски.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |