Синята и зелената зона в София не работят, достъпът до Витоша е затворен. Паркирането в центъра на София днес на практика е безплатно, защото системата за SMS паркиране няма да работи, а контрольорите на Центъра за градска мобилност няма да проверяват талони на спрелите автомобили заради натрупалия сняг, съобщи Столичната община. Причината е, че може да има жители на централните квартали, които не могат да излязат с автомобилите си, а градската управа не може да подсигури изчистването на всички паркоместа. За това съобщиха от общината в 8.30 тази сутрин, макар че метеорологичната прогноза от няколко дни сочи, че се задава обилен снеговалеж.
В синята зона попадат около пет хиляди паркоместа, а в зелената - около 16 хиляди. Отмяната на платеното паркиране важи само за днес. Все още няма решение какъв ще е режимът през следващите дни.
От Столичната община отправиха призив към гражданите да се придвижват с градския транспорт, да се ползват личните автомобили "само при необходимост", както и и да шофират със съобразена с тежките зимни условия скорост.
Със затварянето на двете зони общината не се ангажира да се справи с почистването на паркоместата в центъра, а просто реагира на факта, че много от вече паркиралите в центъра коли вероятно няма да успеят да излязат от местата си. Според официалното съобщение "с приоритет ще се почистват паркингите пред училища, детски градини и обществени сгради". Така сигналите към гражданите за пореден остават противоречиви - от една страна улиците с градски транспорт се почистват приоритетно (с което се обяснява липсата на снегорини на много други места), от друга страна приоритет са и паркингите пред институции (което предполага пътуване до тях с кола), а паркирането е безплатно.
Междувременно в понеделник сутрин движението в столицата е затруднено, поради авария по линията на трамваи 20 и 22 има нарушения в графика на превозните средства. Затруднено и е движението на автобуси 29 и 30 до с. Балша. Временно беше скъсен маршрутът на автобусна линия 65, като автобусите не стигат до квартал "Манастирски ливади" и обръщат на колелото в "Гоце Делчев".
Достъпът до Витоша също е затворен заради "опасност от лавини, температура от -12 градуса и изключително тежката зимна обстановка", обяви още кметът Йорданка Фандъкова. Затворени за движение са пътищата в парка - "Драгалевци - Алеко" и "Бояна - Златни мостове".
Според информация на Столичната община в момента 180 снегорина и 1022 души се занимават с почистването на града от снега. Почистват се подходи към подлези, спирки на градския транспорт и тротоари. В районите Триадица, Оборище, Лозенец, Нови Искър, Панчарево и Слатина почистващата техника вече навлиза и във вътрешно-кварталните улици, твърди още градската управа.
Белгийската "Малмар" се отказа от завод в България. Белгийската "Малмар", която през 2016 г. обяви намеренията си да изгради завод за части край Пловдив, се е отказала от инвестицията. Компанията е решила и да прекрати производството, което се извършваше в помещения под наем. Причината за оттеглянето й е липсата на качествена работна ръка за производството, научи "Капитал" от компанията.
Намерения
Malmar стъпи в България преди две години, като нае 1000 кв.м за производството на части за тежкотоварна техника. Тогава от компанията обявиха, че планират да построят собствено предприятие в икономическата зона край Пловдив. Ясни станаха дори и някои от параметрите на проекта, като се очакваше заводът да е с площ от около 4 хил. кв.м и в него да работят 150 души. От 2006 г. компанията има завод в Латвия, а в Белгия се намират централата и логистиката. България беше избрана като нискоразходна локация и фокусът се предвиждаше да бъде изключително върху производството.
Промяна в плановете
Първоначално заводът се очакваше да бъде открит в края на 2016 г., но след това беше отложен за следващата година. Сега става ясно, че проектът окончателно е отпаднал от плановете на белгийската компания. "Плановете ни се промениха драстично. Заради много ниската производителност на българските работници решихме да спрем производството в Пловдив", каза собственикът и управител на дружеството Дорсан де Буише за "Капитал". На щат в компанията остават шестима инженери и един административен служител. "Те ще работят дистанционно за завода в Латвия и за Белгия", уточни Де Буише.
Компанията
Белгийската Malmar е създадена като металообработваща компания преди 70 години. Днес произвежда различни части за автобуси, камиони, кранове, строителна техника и т.н., а сред клиентите й са марки като Volvo, Renault, Caterpillar и Atlas Copco. Пряк собственик на българската "Малмар" е белгийското дружество Sabidor Invest.
Все още няма резултати за миналата година, които да дадат представа за бизнеса на компанията в страната. Липсва информация и за броя на наетите работници, но отчетът за 2016 г. показва 60 хил. лв. разходи за заплати за непълна година (компанията е регистрирана през май). "Малмар" е имала 272 хил. лв. приходи от продажби и още 274 хил. лв. непродадена продукция, а резултатът за годината е загуба от 71 хил. лв.
Сделката за ЧЕЗ на практика трудно може да бъде спряна. Въпреки голямата суматоха, която настана сред българските политици, и наредените от премиера Бойко Борисов проверки, сделката за активите на ЧЕЗ в България на практика трудно може да бъде спряна. Пред Нова ТВ вчера собственичката на "Инерком България" Гинка Върбакова, която бе определена от ЧЕЗ за купувач на бизнеса й в България, дори предупреди, че ако държавата попречи на сделката, това ще е нарушаване на инвестиционен интерес. Това би могло да се тълкува като намек, че тя ще търси правата си в съда при такъв развой.
По закон по сделката становище трябва да дадат Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Комисията за финансов надзор (КФН) и Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). В неделя премиерът нареди проверки да направят и ДАНС, и НАП. Данъчните вчера изпълниха нареждането, но отказаха да дадат подробности. Върбакова вчера уточни, че всички висящи задължения на нейни фирми към хазната вече са погасени. А и финансирането на сделката се осигурява чрез заем, а не със собствени средства. Така че, дори НАП да установи нарушения, тя може да санкционира фирмата, но не и да спре сделката. За работата на ДАНС по принцип нищо не се съобщава, а и не е ясно как и на какво основание службата би могла да се намеси в случая.
Според Гинка Върбакова за продажбата на ЧЕЗ не се изисква одобрението на КЕВР. Думите й бяха потвърдени и от Пламен Младеновски от дирекция "Електроенергетика и топлоенергетика" към КЕВР. Пред Би Ти Ви той посочи, че ако продажбата стане по същата схема, по която беше продаден Е.ОН преди години, КЕВР няма правомощия да се произнася по сделката. Тогава, както и в случая с ЧЕЗ, като залог за привлечения капитал се използваха акциите на дружеството. В такъв случай няма основания за доказване на опита на компанията и промяна на лиценза. Подобна процедура би се наложила единствено ако като обезпечения към банката, която финансира сделката, се заложи част от електроразпределителната мрежа.
КЗК едва ли ще има основание да се противопостави на сделката, тъй като не се променя делът на ЧЕЗ на пазара. КФН пък ще следи дали евентуално новият собственик на ЧЕЗ ще отправи честно и прозрачно търгово предложение към по-малките акционери, ако реши да изкупи дела им. Върбакова каза, че това ще бъде сторено. Така че и тук пречка едва ли ще има, поне до финализиране на сделката.
Вчера президентът Румен Радев също се присъедини към притеснените, че важно за националната сигурност дружество се купува от неизвестна малка фирма, и покани на среща председателя на КЕВР Иван Иванов. На нея той изразил загрижеността си от липсата на достатъчно информация, както и на прозрачност в процеса на придобиване на активите на една от най-големите компании в стратегически сектор като енергетиката. На срещата между двамата са били обсъдени и отговорностите на КЕВР по Закона за енергетиката, пише в официалното съобщение на президентството.
Бизнесът извоюва тройно по-голям внос на работници. По-лесен и тройно по-висок внос на работна ръка от страни извън Европейския съюз си извоюваха работодателските организации. Вместо квота от 10% от средносписъчната численост на наетите по трудов договор работодателите ще могат да внасят при облекчени условия от трети страни до 35% от общия си състав. Това са предложените нормативни промени между първо и второ четене на законопроекта за трудовата миграция и трудовата мобилност.
Народните представители гласуваха и отпадането на пазарния тест, който трябва да извършват работодателите за всяка специалност, по която искат да наемат висококвалифицирани чужди специалисти. В досегашния вариант на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност т.нар. синя карта на Европейския съюз се издава без пазарен тест за 13 професии - десет от сектора на информационните технологии и още три прибавени в края на януари т.г. инженерни специалности. Синята карта на ЕС дава много права на работниците, включително и на семействата им, които също имат право на работа в страната само с регистрация. По време на престоя си в страната имат право и да бъдат командировани в други страни от ЕС.
Работодателските организации приветстваха промените. "За нас те ще осигурят достъп до пазара на труда на необходими специалисти, за каквито са налице безсъмнени и непреодолими със собствен ресурс потребности", заяви в официална позиция от името на бизнеса Божидар Данев, изпълнителен председател на БСК. На 100 излезли от пазара на труда имаме едва 63-ма влезли. Разликата между напусналите и завърналите се е около 4000 души годишно, а имаме ръст на икономиката от порядъка на 4%, цитира данни той. Според него у нас има крещящ недостиг на специалисти с висше образование и едва 177 внесени за цялата 2017 г. чужденци със синя карта - заради тежките и скъпи процедури и ненужни ограничения.
Според двата синдиката гласуваните нормативни промени не само няма да решат, но и ще задълбочат демографската криза в страната, тъй като ще принудят още българи да си търсят нормална реализация на Запад. Липсват факти, доказващи острата нужда от работна ръка на трудовия ни пазар. В България има 237 хил. регистрирани безработни, а свободните работни места са едва 15 хил. Причината, поради която не се заемат, са лошите условия на труд, подчертаха от КТ "Подкрепа". С либерализирането на режима ще се стигне дотам, че ще наемаме работници от трети страни със занижени възнаграждения, които ще намалят цената на работната ръка на трудовия пазар. Статистиката и реалните данни не показват крещящата нужда на бизнеса, заяви и Надя Клисурска от "БСП за България".
Ще купуваме винетка като самолетен билет. След въвеждането на тол системата винетките стават електронни, но цените им се запазват.
Покупката на е-стикер ще прилича на покупка на самолетен билет, съобщи Борис Марков, представител на фирмата, която ще изгражда системата, пред Нова тв. В специални автомати шофьорите ще въвеждат регистрационния номер на колата и желания период. След това ще плащат кеш или с банкова карта. Автомати за винетки ще има по бензиностанциите в страната, ще има и над 500 терминала на самообслужване. Винетки ще могат да бъдат купени и в пощите или онлайн от страницата на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). „Няма да има повече лепене или фалшиви стикери", увери Борис Марков, цитиран от investor.bg. Дали са купени винетките, ще установяват специални камери, монтирани на рампи. Информация ще се подава в реално време към контролен център. Така, ако данните на колата не са в системата, шофьорът ще бъде глобен, но само ако го спре патрулка. В контрола освен пътна полиция ще се включат и 50 коли с мобилни екипи на АПИ.
Шофьорите на камиони ще плащат за изминати километри, а не за време, както досега. Таксуването ще става чрез специални устройства, монтирани в кабината. Друга възможност е да се ползват маршрутни талони.
Ще се ползват основно сателитни устройства, всеки ще има право да ги закупи или да ги ползва под наем, обясни Борис Марков.
В следващите месеци започва изграждането на 100 тол портала, 100 пункта за засичане на тежести и габарити, също и на център за управление.
За разлика от Гърция и Сърбия, където плащането става на гишета, монтирани на магистралите, в България бариери и гишета няма да има. У нас шофьорите ще бъдат сканирани от устройства на метални рампи.
Върху карта ще се визуализира къде се намира камионът. Ще се изчислява изминатото разстояние и ще се начислява сметка, която превозвачът ще заплаща.
Очакванията са пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6-7 пъти. Сега винетка за ден за тях струва 23 лева. С плащането й тежкотоварните автомобили преминават пътя от Калотина до Капитан Андреево. За сравнение, в Сърбия от Ниш до Пирот за магистрала с дължина 90 км от януари се плаща около 20 лева. Световната банка препоръчва такса от 20 ст/км за камионите. Тарифите трябва да бъде одобрени и от Брюксел.
По първоначален план системата ще обхваща 16 хил. км от пътната мрежа.
Превозвачите настояват пътните такси да скочат едва когато пътищата са по-добри. Ремонти обаче ще се правят с парите, които се очакват от новите такси.
Прогнозите за приходи от 1 млрд. лева от винетки и тол такси при сега събираните от винетки 352 млн. лева годишно.
Маршрутите, които ще бъдат обхванати от тол системата, тепърва ще се прецизират. Обхватът на таксуване ще се разширява поетапно. Таксите ще бъдат съпоставими с нивата на таксуване в съседни на България държави.
На изложението в Залцбург: Заявките за лов у нас се утроиха. С три пъти повече заявки от туристи, желаещи да посетят България за ловния туризъм, започна първият ден на специализираното ловно изложение в Залцбург, Австрия. Страната ни е традиционен участник в „Die Hohe Jagd & Fischerei" („Големият лов и риболов"). Тази година на площ от 50 кв. метра представяме богата национална сбирка от трофейни експонати от едър дивеч, добити от държавните предприятия - сръндак, муфлон, елен лопатар, благороден елен, дива свиня и глухар, които привличат почитателите на лова и природата. Организатори са Министерството на земеделието, храните /МЗХГ/ и горите и Югозападното държавно предприятие.
„В контекста на българското председателство на Съвета на ЕС участието ни е много важно, защото на ловното изложение се очакват над 50 000 посетители", каза зам.-министърът на земеделието Атанас Добрев, който присъства на откриването. Още в първия ден интересът към българския щанд е много голям, като регистрираме 3 пъти повече заявки на ловни туристи спрямо предходната година, добави той. На българския щанд освен възможностите за лов на различни видове дивеч с много високи трофейни качества, се акцентира и върху културно-историческото наследство, златните съкровища и богатите традиции на народа ни, каза зам.-министърът. По думите му целта е не само да се привлекат ловци у нас, но идвайки в България, те да посетят емблематични туристически забележителности.
На ловното изложение в Залцбург са и директори на държавните предприятия, сред които и инж. Дамян Дамянов от ЮЗДП. По думите му, ловният туризъм у нас е с над 35-годишна традиция. След кратък спад, през последните години интересът към него отново бележи подем. Държавните предприятия инвестират усилено в ловно-стопански мероприятия. „Имаме много сериозен капацитет. С уникалната българска природа, добрите ловни бази, качественият персонал по отношение на умения, подготовка и професионализъм държим едно от сериозните места в Европа като ловна дестинация", посочи Дамянов.
Необходимо е да се работи още за увеличаване количеството на дивеча с високи трофейни качества и това е една от основните оперативни задачи на предприятието ни. Според директора на ЮЗДП има развитие в начина на представяне на самите изложения. Променят се визията, залите, има нови клиенти. Изключителен интерес към възможностите за лов на вълк, благороден елен, дива свиня, дива коза и глухар у нас отчитат ловните експерти в първия ден на българския щанд.
Изложението в Залцбург продължава до 25 февруари. Очакват се над 50 000 посетители на изложението.
Избират между 4 варианта за райониране на страната. България ще избира между 4 варианта за нова карта на икономическите райони за планиране на страната. Това стана ясно в понеделник по време на дискусия, организирана от столичен ежедневник. На нея първоначално бяха представени 3 варианта, но по врече на обсъжданията от Института за пазарна икономика (ИПИ) предложиха четвърти. Силвия Георгиева, изп. директор на сдружението, припомни, че в работната група са били обявени 10 варианта. Първият от представените днес предвижда в страната да има 5 района от ниво 2 - Югозападен, включващ областите София-град, Софийска, Благоевград, Кюстендил и Перник; Южен Централен - областите Пазарджик, Пловдив, Хасково, Кърджали и Смолян, Югоизточен - областите Стара Загора, Сливен, Бургас и Ямбол, Североизточен - областите Търговище, Русе, Разград, Силистра, Добрич, Варна и Шумен; Северозападен, включващ областите Видин, Монтана, Враца, Плевен, Ловеч, Габрово и Велико Търново.
Според втория вариант районите от ниво 2 ще бъдат четири. Министърът изрази личното си мнение, според което този вариант е най-обективен и се най-много се доближава до търсената дългосрочна устойчивост. В Югозападния ще бъдат включени Софийска, София-град, Благоевград, Кюстендил и Перник. Тракийско-Родопският район ще обхваща областите Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, Хасково, Кърджали и Смолян. В Черноморския район ще влязат областите Сливен, Ямбол, Бургас, Варна, Добрич и Шумен. Областите Търговище, Видин, Монтана, Враца, Плевен, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Русе, Разград и Силистра ще формират Дунавския район.
Третият вариант предвижда запазване на броя на районите - шест, но с променен обхват. В Западния район ще се включват областите Софийска, Благоевград, Кюстендил, Перник, Видин, Монтана и Враца. Северният централен район ще обхване областите Плевен, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Русе, Разград и Силистра. В границите на Североизточния район ще попадат областите Добрич, Варна, Шумен и Търговище. Югоизточния район ще включва областите Стара Загора, Сливен, Ямбол и Бургас. Южният централен район ще обхваща областите Пазарджик, Пловдив, Хасково, Кърджали и Смолян. Според този вариант област София-град ще бъде обособена в самостоятелен район.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова посочи на форума, че и трите варианта трябва да се разгледат внимателно.
От ИПИ препоръчаха преди да се премине към избор да се направи оценка за достъпа до ресурс за Югозападния район и съответно столицата в третия вариант. Десислава Николова от института предложи четвърти вариант. Той предвижда деление на Западна България - като един голям район, Черноморски район - Североизточен или Дунавски район, и Тракийско-Родопски район. В Западния район ще се включва и част от сегашната Северозападна България. Според министър Николай Нанков минусът на предложения по време на дискусията вариант е, че се къса връзката между районите разположени по поречието на Дунав, един от които е и Северозападният. Той съобщи още, че до края на годината ще бъдат приети промени в Закона за регионалното развитие.
Експерти искат София да е самостоятелна зона
На дискусията кметове и експерти предложиха София да стане самостоятелен район за планиране и по този начин ще останат повече средства от кохезионните фондове на ЕСК за останалите райони в страната.
Според преподавателят от СУ „Св. Климент Охридски" Боян Кулов София има възможности за собствено развитие и не е необходимо да е част от друг район. „Не бива да забравяме, че става въпрос за балансирано развитие на цялата страна", обясни той и добави, че ЕС не поставя изискване за ново райониране. По думите на зам.-министъра на МРРБ Деница Николова обаче има необходимост от ново райониране, защото за първи програмен период то е било направено набързо и това е лишило страната от гъвкавост по време на преговорите.
Кметът на Кюстендил Петър Паунов припомни, че 71 населени места от общината нямат достъп до еврофинансиране. „Бях изпратен на дискусията с радикално послание - да подкрепим райониране, което изключва София", каза той. По думите му не бива обаче да се увреждат интересите на столичани, но да позволи запазването на финансирането на бедните райони.
„България не е само София и не бива да разсъждаваме само откъм еврофондовете, а да мислим какво ще оставим на следващите поколения", каза доц. Стилян Димитров от СУ „Св. Климент Охридски". Според него трябва да има баланс в развитието отделните части на страната.
Цвета Наньова член на работната група за изготвяне на жилищната стратегия призова да се помисли повече за финансова децентрализация. По думите в София се произвежда от 40% от БВП на страната и сигурно може да си намери средства за развитието си и да няма нужда да разчита основно на еврофинансирането. Д-р Петър Чанов от СУ пък припомни, че само на 10 км от центъра на София има изостанали селски райони, където има типично селски начин на живот.
Кметът на столицата Йорданка Фандъкова припомни, че основните инфраструктурни проекти в града са реализира благодарение на средства от ЕС. Десислава Николова от ИПИ сподели, че Словакия е направила грешката столицата Братислава да е отделен район и сега там нямат метро.
Камери и патрулки следят за винетки. С камери и полицейски постове ще се следи дали шофьорите плащат пътните си такси след въвеждането на тол системата у нас. За леките автомобили остават винетките, а за тежкотоварните са таксите. Винетните стикери стават електронни, но цените им се запазват.
Дали са купени винетките, ще установяват специални камери, монтирани на рампи. Информация ще се подава в реално време към контролен център. Така ако данните на колата не са в системата, шофьорът ще бъде глобен, но само ако го спре патрулка. В контрола освен Пътна полиция ще се включат и 50 коли с мобилни екипи на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), информира Нова телевизия.
Покупката на електронната винетка ще прилича на покупка на самолетен билет. В специални автомати шофьорите ще въвеждат регистрационния номер на колата и желания период. След това ще плащат кеш или с банкова карта. Автомати за винетки ще има по бензиностанциите в страната, ще има и над 500 терминала на самообслужване, коментира Борис Марков, представител на фирмата, която ще изгражда системата. Винетки ще могат да бъдат купени и в пощите или онлайн от страницата на АПИ.
С въвеждането на тол системата е възможно пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6 - 7 пъти. След няколко месеца се очаква камионите да плащат не винетки, а за изминато разстояние, за да се движат по републиканската пътна мрежа.
Шофьорите на камиони ще плащат за изминати километри, а не за време, както досега. Таксуването ще става чрез специални устройства, монтирани в кабината. Друга възможност е да се ползват маршрутни талони. Ще се ползват основно сателитни устройства, всеки ще има право да ги закупи или да ги ползва под наем, обясни Марков. Върху карта ще се визуализира къде се намира камионът. Ще се изчислява изминатото разстояние и ще се начислява сметка, която превозвачът ще заплаща. От описаното как ще работи тол таксуването у нас става ясно, че системата ще прилича на немската- първата в света, която е базирана на сателитно проследяване. За разлика от Гърция и Сърбия, в България бариери и гишета няма да има. У нас шофьорите ще бъдат сканирани от устройства на метални рампи. Затова е предвидено през следващите месеци да започне изграждането на 100 тол портала, 100 пункта за засичане на тежести и габарити, също и на център за управление.
Очакванията са пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6 - 7 пъти. Сега винетка за ден за тях струва 23 лева. С плащането й тежкотоварните автомобили преминават пътя от Калотина до Капитан Андреево. За сравнение в Сърбия от Ниш до Пирот за магистрала с дължина 90 км от януари се плаща около 20 лева. Маршрутите, които ще бъдат обхванати от тол системата, тепърва ще се прецизират. Обхватът на таксуване ще се разширява поетапно. Таксите ще бъдат съпоставими с нивата на таксуване в съседни на България държави. По първоначален план системата ще обхваща 16 хил. км от пътната мрежа.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.863580 |
GBP | 2.343290 |
CHF | 2.097630 |