България хвърля на боклука 670 000 тона храна годишно. В България има много гладуващи хора, страната ни е трета по бедност в Европа, а в същото време се изхвърлят огромни количества храна. Средностатистически всеки българин праща на боклука по 90-100 кг напълно годни за консумация продукти. Това съобщи вчера Цанка Миланова, директор на Българската хранителна банка (БХБ). БХК е организация, която се опитва да "спаси" годната храна и да я изпрати на нуждаещите се.
По данни на Евростат над 1.5 милиона българи живеят на прага на бедността и под него и поне 400 000 от тях са деца. Заради кризата доходите на всяко трето семейство у нас са спаднали, 29% от домакинствата свиват консумацията на основни храни, а 8% пропускат някое от храненията през деня. Пак според официалната статистика 53.5% от българите не се хранят пълноценно. Това означава, че около 3.89 милиона души не могат да си позволят да си купуват достатъчно често месо, риба и плодове.
В същото време всяка година в страната ни около 670 000 тона месо, колбаси, плодове, зеленчуци, хляб и т.н. отиват в кофите за боклук. Изхвърляното количество храна се равнява на близо 2.2 милиарда порции от по 300 грама.
"40% от унищожаваната храна е на ниво домакинство", обясни Миланова пред "Фокус". Само от началото на годината БХБ е успяла да спаси 120 тона продукти, които са стигнали до бедни хора. Хранителната банка приема дарения - при условие, че стоките не са с изтекъл срок. В края на май например БХБ проведе кампания "1 килограм доброта" в магазините на три големи търговски вериги. Само за два дни клиентите на 17 хипермаркета в София, Варна и Бургас дариха 6.7 тона храни - сухи и пакетирани. Събраните продукти са за бедни хора.
Проблемът с разхищението на храна не е само български. 28-те страни от ЕС изхвърлят 50% от произведената и годна за консумация храна - или близо 80 милиона тона годишно. Принос за това имат както домакинствата - особено по-заможните, така и супермаркети, ресторанти, бакалии, пазари и складове, които бързат да бракуват годни, но с изтичащ срок стоки. Това, което ЕС унищожава, може да изхрани 12 месеца населението на държава с мащабите на Испания, твърди евроизследване.
По данни на БХБ групите с най-висок риск от бедност и недохранване са самотните възрастни с ниски пенсии и децата в бедни семейства. От продоволствена помощ се нуждаят и някои хора с увреждания (те са 260 000 и 87% от тях нямат доходи от трудова дейност), бездомните, бежанци и емигранти, бивши затворници, хора със зависимости, младите хора, излизащи от институции. Областите в България с най-високо равнище, дълбочина и острота на бедност са Пазарджик, Пловдив, Кърджали, Силистра, Разград, Търговище, Шумен, Ямбол.
Несебър се нареди до Манхатън и Венеция в световна класация. Несебър се оказа сред най-харесваните островни градчета на планетата. Той е на 5-о място в класация на известния онлайн пътеводител Touropia, където е определен като "перлата на Черно море". Нашият отличник се намира в Топ 5 в компанията на Венеция и Манхатън, поставени съответно под №1 и 2. Следват Флорес в Гватемала и столицата на Малдивите Мале.
Touropia представя Несебър като град, богат с над три хилядолетия история. "Старият град пази следите на различни цивилизации, населявали острова", пишат авторите на класацията, като напомнят, че Несебър е сред градовете с най-много църкви на глава от населението.
Новите влакове в метрото най-вероятно ще са на Siemens. По третия лъч на метрото пътниците вече няма да се возят в руски влакчета, а най-вероятно ще са произведени от обединение между германската Siemens и полската Newag. Причината - консорциумът "Симетро София" (между "Сименс България", "Сименс Австрия" и Newag) предлага по-ниската цена за доставката на 20 нови метровлака за бъдещото трасе (от жк "Овча купел" до жк "Левски") на подземната железница. Офертата на обединението от малко над 418 млн. лв. без ДДС е на ръба на индикативната стойност на поръчката от 420 млн. лв. Предложението на конкурентите от испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF) е със 75 млн. лв. повече - малко над 483 млн. лв.
Офертите бяха отворени в четвъртък след двукратно удължаване на сроковете. С новите влакове ще бъде обслужван първият етап от новото трасе, чието изграждане трябва да започне тази година и да приключи след четири. Отсечката ще е с дължина 7 км - от "Красно село" до театър "София". Тя се финансирана по новата програма "Транспорт". Строителите вече са избрани и цената е малко над 400 млн. лв.
Две европейски кандидата вместо досегашния руски
Заради разликата в цените обединението около "Сименс" засега изглежда като фаворит за доставката на новите влакчета. Оценката няма да е само на база ценово предложение. То все пак е с най-голяма тежест от 48%. Останалите критерии са разход на електроенергия, система за поддържане на влака, шум, вибрации и комфорт на движение. Поръчката на общинското дружество "Метрополитен" включва и доставка, монтаж и тестове на системата за управление на влаковете.
Със сигурност обаче по новото трасе няма да се движат мотрисите на "Метровагонмаш", която достави влаковете за вече изградените два лъча.
В началото "Метрополитен" се договаряше директно с руската компания, но след като влакчетата станаха допустим разход по оперативните програми, доставката им може да се възложи само след търг. През 2010 г. "Метровагонмаш" спечели конкурс с кратки срокове и много детайлни технически изисквания, писани сякаш за техните влакове. Тогава Simens отказаха да участват в процедурата заради поставените условия. Цената на руската компания бе 153 млн. лв. без ДДС за общо 18 влака, а испанската CAF - 165 млн. лв.
Още станции с пари от бюджета
Изграждането на четирите станции, които ще продължат третия лъч от "Красно село" през "Овча купел" до жп линията София - Перник, вече е финансово обезпечено. То ще струва около 92 млн. лв., каза директорът на общинското дружество "Метрополитен" инж. Стоян Братоев за "Капитал Daily". В четвъртък заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова те инспектираха строителството на метростанция "Витоша" в кв. "Хладилника". От думите на Братоев стана ясно, че Фандъкова е договорила средствата за останалите четири станции от държавния бюджет. Той уточни, че после "Метрополитен" може да кандидатства за плащане на тези средства по програма "Транспорт", ако е останал неусвоен ресурс.
Братоев посочи също, че се надява до пролетта на следващата година да са успели да проведат всички процедури и да имат готовност за започване на работата. И уточни, че вероятно процедурите за изпълнителите ще бъдат отворени през ноември. По думите му изграждането на тези станции трябва да приключи заедно със строителството на средните 7 от третия лъч през 2019 г. Това ще бъде възможно, тъй като те са далеч от центъра и строителството им ще е по-лесно, въпреки че тунелите отново се предвижда да бъдат под земята.
Стойността на централната отсечка от третия лъч от "Красно село" до театър "София" е 412.47 млн. лв. Фирмите, които ще я изграждат, вече са участвали в строежа на метрото. Това са турската "Доуш" и няколко обединения с водещи партньори "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой".
През 2016 г. "Метрополитен" ще обяви поръчка и за участъка от театър "София" до началото на бул. "Владимир Вазов", който ще бъде само с една метростанция.
Резултатите на летище София се подобряват привидно. Резултатите на "Летище София" за изминалото финансово полугодие и за пътникопотока през юли са почти оптимистични. В периода януари - юни приходите на държавната компания са се увеличили с 12.4%, а печалбата - с цели 57.5% спрямо същия период за изминалата година. Възходяща е равносметката и за пътниците, които са с 4.1% повече от първото полугодие на 2014 г.
Оптимизмът обаче е привиден. Големият ръст на печалбата се дължи на ниската й база. За януари - юни 2014 г. тя е била едва 1.8 млн. лв., а година по-късно е 2.8 млн. лв. Пари, които едва ли ще бъдат достатъчни за решаването на по-дългосрочните проблеми на столичната аерогара - огромни несъбрани вземания, потънали пари в КТБ и предстоящ разход от 42 млн. долара по делото с МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company) за строителството на новата пистa.
На крилете на...
В последното си оптимистично прессъобщение държавното столично летище се похвали с цели 8.3% повече пътници спрямо предходния седми месец от годината. Възходящата равносметка важи за цялото изминало полугодие, като ръстът е малко над 4%, което прави 75 хил. повече пътници. От дружеството обясняват ръста с новите линии и повечето честоти по някои от маршрутите. От началото на лятото Swizz пусна редовна линия до Цюрих, а "България ер" - до Дюселдорф. От началото на март Qatar Airways лети директно до Доха, без прекачване в Букурещ, като от юли полетите са ежедневни. Сезонни полети до Катания и директни полети до Бари обслужва италианската Mistral Air, a от юли нискотарифната WizzAir пусна 5 нови дестинации, като до пролетта на 2016 г. се очакват още пет нови - 4 на Wizz Air и една на нискотарифната Ryanair, която най-накрая ще стъпи в София.
Повече пътници и самолети логично са довели до ръст на приходите и печалбата. Общите приходи са 55.1 млн. лв., което е с 6 млн. повече от миналото първо полугодие. От тях 4 млн. идват от нетните приходи от продажби, като ръст има при продадените стоки в магазините и на услугата по антиобледеняване на самолетите. Печалбата е 2.8 млн. лв., с която дружеството е преизпълнило задачата си по бизнес план, където е бил заложен желан положителен резултат от 1.4 млн. лв. Увеличение обаче има и на разходите, които са с 10.4% повече от същия период за миналата година.
...проблемите
Като цяло обаче през последните няколко години има свиване на годишната печалба и неофициално от летището обясняват с инвестициите в техника и инфраструктура. Свиването на бизнеса пък става по обективни причини, които са навлизането на частни конкуренти в наземното обслужване и при зареждането с горива, които успяха да вземат сериозен дял.
Най-големите проблеми обаче тепърва предстоят. Държавната компания по всяка вероятност ше бъде осъдена на плати 42 млн. долара по делото за строителството на новата писта. Депозитът в КТБ от 28 млн. лв. вече е в графата на дългосрочните вземания и "Летище София" едва ли ще си върне тези пари. Пак в графата с вземанията са и тези от "България ер", която от години не обслужва редовно задълженията си за летищни такси към аерогарата, които през пролетта на тази година бяха около 50 млн. лв.
Изброените проблеми дадоха и официално основание на министъра на транспорта Ивайло Московски да заяви, че летището вече не може да се развива само и трябва да бъде отдадено на концесия, а концесионните анализи вече са в ход.
Дъжд след 40 дни суша от неделя. Дъжд се очаква от неделя след близо 40 дни жега и липса на валежи. Това съобщи синоптикът от TV-MET Симеон Матев.
Ще се заоблачи и ще завали първо в Западна България. Валежи и гръмотевици се очакват в цялата страна в понеделник. Възможни са и градушки.
По-сериозни дъждове ще има в северните райони и над планините. Там ще паднат 15-20 литра на квадратен метър. На места е възможно за кратко време да се излеят по-големи количества, които да предизвикат потопи, но става дума за ограничена площ, каза още Симеон Матев. Температурите в понеделник ще се понижат с 3-4 градуса и максималните ще са между 29 и 34 градуса.
Още по-свежо ще е във вторник с максимални температури 27-33 градуса. Повече облаци ще има над Североизточна България, където отново ще превали и прегърми.
В сряда и четвъртък има условия за краткотрайни валежи, по-вероятно в северните части на страната и над планините. Температурите ще останат близки до нормалните.
От 21 до 24 август ще е предимно слънчево с температури около и над 30 градуса. Периодът от 25 до 28 август пък ще е с повече облаци и валежи. Последните дни на август ще са слънчеви и подходящи за почивка и на море, и на планина.
Жегата започна да ни мори от 15 юли, като отклонението от нормата за целия период е между 2 и 7 градуса.
Най-топлият ден беше 30 юли, когато максималните стойности на живака достигнаха 36-42 градуса. През юли са се извалели едва 25-30% от нормата, а до момента за август - едва 15-16%. Заради сухото време в много области се разпространиха пожари, както беше и през 2000, 2007 и 2012 г.
Последното горещо лято преди тазгодишното беше през 2012 г. Тогава жегата продължи цели 3 месеца, припомни метеорологът. На места термометърът удряше 43-44 градуса.
Трима омбудсмани вече приемат жалби за парното в София. Софиянци вече ще могат да се жалят от "Топлофикация - София" на трима омбудсмани. От 3 август те имат приемна в кв. "Борово" на ул. "Ген. Стефан Тошев" 26 в бл. 223А.
До края на месеца ще заработи и интернет страница на омбудсманите, на която потребителите ще подават сигнали и жалби онлайн.
Обществени защитници са юристите Гергана Николова и Ралица Илкова и филологът Деян Дянков. Те приемат граждани във вторник от 10 до 14 ч, в четвъртък от 13 до 17 ч, а в събота - от 10 до 14 ч. Сигнали ще се приемат и на телефон 02/878 1818.
За трите си приемни дни досега те вече получили 17 сигнала. "Повечето касаят топлинните счетоводители и изравнителните сметки", обясни Дянков. Консултациите са безплатни.
Въвеждането на специални обществени посредници за парното цели да подобри работата с клиенти на дружеството, каза шефът на СОС Елен Герджиков. Избрани са след конкурс, проведен от общината. Имат 2-годишен мандат и макар заплатата им да се плаща от дружеството, то не можело да се меси в работата им.
Всеки осми краде ток. Всеки осми клиент на енергото в две трети от страната краде ток под една или друга форма. Изводът е на база проверките на доставчиците на ток в Западна България - ЧЕЗ, и в Югоизточна България - ЕВН. Само според данните на „Енерго-про", достъвчик на ток в Североизточна България, кражбите са по-малко.
От началото на годината до края на юни тази година на територията на ЧЕЗ са направени 39 860 инспекции и са установени 3264 случая на манипулиране на електромерите или на незаконно присъединяване към мрежата. Това означава, че 12% от клиентите крадат ток.
Какви са точните количества открадната електроенергия не може да се каже, но на хванатите се изготвят сметки за три месеца назад по специална методология. По този начин на заловените от ЧЕЗ в първите шест месеца на годината са начислени допълнително 14,4 млн. квтч ток за 1,2 млн. лв.
Положението е почти същото и за територията, обслужвана от ЕВН, съобщиха за „Труд" от компанията. За първото полугодие там щетите от откраднатия ток са за 850 000 лв. ЕВН обслужва 1,5 млн. потребители, а ЧЕЗ имат 2,2 млн. „Не водим точна бройка на проверките за кражби на ток, които сме правили, но и при нас се отчитат приблизително 10-12% потребители, които са манипулирали измерителни уреди или са се присъединили към мрежата незаконно", казаха от „ЕВН България".
Изглежда явлението не е така масово само в Североизточна България. Там за първото полугодие „Енерго-про" е направила 260 000 проверки и само в 3000 случая са открити незаконно свързване или манипулирани електромери. Това означава, че кражби или опити за кражба са правили едва 1,15% от клиентите.
Намаляват с 10% държавните такси. Нов закон ще дава възможност на гражданите да получават обратно парите, които са платили на държавата за такси, ако са били взети неправомерно, били са завишени или клиентът е недоволен от получената услуга. Връщането след жалба ще е по преценка на администрацията.
Текстовете са в проект на Закон за държавните такси, който ще влезе в правна комисия в Народното събрание още през септември, научи „Труд". Писан е от екипа на министър Румяна Бъчварова.
Над 3000 услуги може да намалеят с около 10%, тъй като проектозаконът задължава всички институции, който работят с такси, да вземат на гражданите толкова пари, колкото реално са изхарчили за услугата, а не да си начисляват и печалба. За това се говори от 1999 г., но никое правителство не се осмели да го въведе на практика.
„До ноември м.г. машинно-четивния доспът до Търговския регистър струваше 30 000 лв., а реално разходите по тази услуга са 100 лв.", даде пример пред „Труд" началникът на кабинета на вицепремиера Румяна Бъчварова - Антон Герунов.
Ведомствата трябва да сметнат колко време е необходимо на един чиновник да изготви един документ, както и цената на хартията и др. консумативи, и получената сума да е равна на таксата, заплащана от клиента. Най-вероятно таксите за издаване на удостоверение за наследник, за актуално имотно състояние, преписки, справки от регистри са държавни такси и ще бъдат намалени с 1-2 лева.
Скрин крие 60 г. платна на Златю. Кметски шкаф е пазил повече от 60 години шедьоври на Златю Бояджиев. 5 картини на големия художник изскочиха от запечатан стар скрин, който бил забравен в килер до кабинета на кмета на Стрелча Иван Евстатиев. Платната са рисувани с маслени бои през 1952-1954 г., когато Златю бил на почивка в Стрелча. Една от творбите е наистина уникална, защото е изрисувана и от двете страни, което се случва твърде рядко, съобщи Евстатиев за "Стандарт". Изумлението на кмета и екипа му било още по-голямо, когато в шкафа открили и 31 сребърни апликации от колесницата, намерена в Жаба могила през 1976 г. от легендарния археолог д-р Георги Китов. Скринът пазел още две маслинови листа и плод от чисто злато - част от златен венец, открит случайно през 1959 г. до могила в местността Орела.
Морето през септември с 30% по-евтино. Морето през септември ще ни излезе с 30% по-евтино в сравнение с юли и август. Това съобщи директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов пред "Стандарт".
Очаква се хотелиерите да започнат да свалят цените още след 20 август. Много от тях вече подготвят оферти с по-изгоди пакети за почивка.
В Златни пясъци например ол инклузив ще може да се намери за 40-45 лева на човек, а нощувка със закуска в "Св. Константин и Елена" и за двайсетачка. През септември ултра ол инклузив в баровски хотел с всички екстри ще ни струва между 60 и 75 лева на нощ. А за по-ниски категории има топпредложения за нощувка и закуска и за 25 лева на човек. Семейни хотелчета около "Кабакум" дават септемврийски цени от 18, 23, 28 лева с включена закуска. Масово се пускат и бонуси - ваканция със седем нощувки на цената на пет. Хотелиерите в Балчик също ще свалят цените.
"Тепърва браншът ще започне да обмисля офертите за септември", каза Димитър Димитров, председател на регионалната браншова структура на хотелиерите и ресторантьорите, пред "Стандарт. "Заради по-слабия сезон в началото много колеги наеха по-малко персонал и в момента, когато изцяло базите са пълни, в обслужването на гостите в хотелите и ресторантите са ангажирани и собствениците на обектите. Това е една от основните причини да не сме готови още с офертите", обясни той.
Със сигурност един от бонусите, които ще предлагат хотели със СПА и балнеоцентрове, е да включат към цената възможност за ползване на някои от услугите за релакс и възстановяване. А в курорта Албена вече се предлага специална оферта "Златните 55 +" на море през септември. Цената за 5-дневен пакет на човек по формула ол инклузив плюс е 319 лв., като освен ползването на закрит басейн до 15 септември избралите офертата могат да ползват и аквапарка. В тази цена е включен и ежедневен наем на два велосипеда на стая за час. В Балчик след 26 август срещу 134 лв. може да се ползва двойна стая с възможност за настаняване на общо трима души в четиризвезден хотел на брега на морето. Между 50 и 70 лв. са предложенията на хотелиерите в Белия град за нощувка със закуска на крайбрежната алея. Голям интерес има към частните квартири, където цената за нощувка е 10 лв. на човек в кварталите, които са по-далеч от морето, а тези, които са по-близо, предлагат нощувката на цени от 12 до 20 лв., според екстрите.
В района на Балчик и по пътя, свързващ града с Албена, има и много вили, които се дават под наем. Средно ползването на една или цял етаж от нея е около 100 лв. Освен в частна квартира най-евтино излиза хотел в Кранево, където цените са около 20-25 лв., като в някои предлагат и закуска. В района на Каварна има също много предложения от частни квартири от 15 до 25 лв. на нощ. Къщите и вилите в Българево вървят между 12 и 40 лв., като повечето предлагат градина с басейн, барбекю и други екстри.
Обществените поръчки ще стават изцяло по електронен път. Процедурата по възлагането и реализираното на обществените поръчки ще бъде изцяло в електронен вид. Това предвижда новият закон, който беше одобрен от кабинета. Проектът вече е внесен и в деловодството на парламента. Очаква се след лятната ваканция на депутатите законът да бъде разпределен на ресорните комисии.
С новите предложения се въвежда електронна система, която според изискванията на Европейския съюз трябва да бъде готова не по-късно от 18 октомври 2018 г.
Прилагането на закона е обвързано и с въвеждането на изцяло нов набор от приложими образци, които се очаква Европейската комисия да приеме с нарочен регламент и електронен модул за използването им, който ще бъде предоставен от Агенцията по обществени поръчки.
Както вече беше лансирано, правителството разчита с новия закон да се намали корупцията и да се наложи по-голяма прозрачност. Ускоряването и облекчаването на иначе тромавата процедура също е сред амбициите на проекта.
В мотивите към законопроекта се посочва, че съществена новост е допускането част от цялата поръчка (не повече от 20 на сто от нея) да бъде извадена от общата прогнозна стойност на процедурата, когато възложителят сметне това за целесъобразно. Напомня се, че правилата за възлагане са изградени върху виждането, че колкото по-скъпа е една обществена поръчка, толкова по-сериозни гаранции трябва да се приложат.
Възложителите на поръчките пък ще могат да наемат независими експерти, с помощта на които да направят проучвания на пазара и естеството на дейностите, които възнамеряват да възложат. Според вносителите привличането на външна експертиза ще спомогне за предотвратяването на грешки, произтичащи от факта, че възложителите не разполагат със специални знания или служители, квалифицирани в определена област.
Преди да бъде одобрен от правителството, новият закон беше подложен на обществено обсъждане.
Всеки ден по един климатик гори заради жегите. Всеки ден поне по един климатик спира да работи заради жегите, показа проучване на „Новинар". От сервиз за охлаждащи системи разказаха, че това лято са затрупани от работа. Много от уредите не смогват, тъй като температурите са много високи.
Ремонтът излиза до 240 лв. според повредата. Възможно е, ако външното тяло се е напекло много от слънцето, климатикът да откаже. Тогава може да опитате да го измиете с вода, ако и след това не проработи, повикайте техник, посъветваха експерти от сервиз в София.
Посещението на място и диагностиката е 30 лв. Някои фирми включват в цената и почистване на уреда.
Специалистите уточниха, че в повечето случаи повредите са именно при външното тяло на климатика. То може да се развали по различни причини, като една от тях е силно замърсяване. Най-тънко ще ви излезе, ако се окаже, че уредът има нужда от почистване на топлообменника. Цената е между 25 и 55 лв. Най-скъпа е смяната на компресора, както и поправката на вентил. За тези ремонти трябва да платите между 60 и 240 лв. Смяната на перката ще ви струва около 30 лв.
От сервиз в София казаха още, че ако занесем климатика на място, трябва да се изчака 24 часа, за да ни кажат каква е повредата в машината, тъй като експертите имат много ремонти.
С колкото по-голяма мощност е климатикът, толкова по-скъп ще бъде и ремонтът.
Ако пък решите да смените старата машина с нова, демонтажът върви между 40 и 90 лв. Повечето магазини за техника вече предлагат безплатен монтаж, ако купите климатик.
В момента има и промоции. За 760 лв. например може да намерите инвертор с мощност на охлаждане и отопление - 2,500 kW и 2,800 kW. В цената е включен и безплатен транспорт.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.853520 |
GBP | 2.340630 |
CHF | 2.088670 |