Правителството връща старите акцизи на цигарите. Почти година след като кабинетът прие спорни промени в акцизния календар за облагане на цигарите, които даваха конкурентно предимство на местните производители "Булгартабак" и "Кингс", сега правителството и парламентът са на път да поправят тази законодателна "грешка" и да отменят промените.
Според приетия в края на 2014 г. акцизен календар цигарите трябваше да поскъпват плавно с 20-30 ст. до 2018 г. Година по-късно обаче под претекста за борба с контрабандата и желание да направи по-достъпни продуктите за бедните пушачи парламентът - по предложение на финансовия министър, изненадващо въведе нови ставки, според които с най-малко се облагаха най-евтините цигари, а луксозните трябваше да поскъпнат с няколко пъти повече. Освен че бяха притеснени от загубата на предвидимост на облагането в сектора, участниците в пазара бяха категорични, че текстовете подкрепят местните производители, които предлагат и най-евтините продукти - "Булгартабак", в който по това време Делян Пеевски официално показа собственост, и "КТ Интернешънъл" ("Кингс табако") от групата около "Винпром Пещера".
Сега финансовото министерство прави обратен завой към старите ставки от 2014 г., с които всички цигари трябва равномерно да поскъпват с 20-30 ст. през следващите две години. Промените в Закона за акцизите и данъчните складове бяха качени за обществено обсъждане на сайта на ведомството късно в петък вечерта. В мотивите не се посочва причина за връщането на стария акцизен календар. Факт е обаче, че заради гъвкавата ценова политика на конкурентите им "Булгартабак" и "Кингс" не успяха да повишат пазарните си дялове въпреки подаръка от правителството, а държавният бюджет можеше да спечели и повече, ако кабинетът беше запазил старите ставки.
Хубава новина за всички
Крачката "назад" при всички случаи е положителна. Така няма да има фаворизирани компании на пазара. Освен това календарът отново ще се впише в европейската практика - повечето държави в ЕС увеличават т.нар. специфичен акциз и по този начин приходите им в бюджета зависят от обема на продадените цигари, а не от цените им. В момента нивата на контрабандни цигари в България са на исторически най-ниското си ниво от 2007 г. насам, а пазарът за втора поредна година бележи ръст - 9% от началото на годината. При гласуването на спорните поправки в календара в края на миналата година финансовият министър прогнозира, че приходите от акцизи на цигари ще се увеличат със 70 млн. лв. годишно. Ръстът до момента обаче е 270 млн. лв.
В същото време правителството вероятно не получава очаквания максимум от новите акцизи, тъй като голяма част от международните концерни решиха да не увеличават цените, а да работят с ниска печалба или дори на загуба при най-популярните марки. Така и "Булгатабак", и "Кингс" не само не успяха да се възползват от акцизния подарък, но и губят пазарен дял.
В бранша сега намират предложението на МФ за разумно и планират да декларират подкрепа. Никой обаче не крие изненадата си, а предположенията за причината варират от това, че кабинетът е анализирал резултатите и далновидно е решил да промени календара, през слухове, свързани с продажба на части от "Булгартабак" или обтегнати отношения между властта и местните компании (виж карето).
Предвидимост за пазара
Според новото предложение на Горанов специфичният акциз отново става 101 лв. за 1000 къса. В момента той е 70 лв. Двойно увеличеният през 2015 г. пропорционален (адвалорен) компонент, който формираше 38% от стойността на една кутия, ще стане 27% от 1 януари 2017 г. и 28% от 2018 г. Това означава, че от 1 януари цената на кутия цигари ще се покачи средно с 20-30 ст., ако, разбира се, цигарените компании вземат търговско решение да вдигнат цените за цялото си портфолио. Те реагират положително на проекта. "Връщането на предходния акцизен календар е разумно, тъй като той осигурява балансирано влияние върху различните сегменти на пазара и дава предвидимост за индустрията и за приходите от акциз в бюджета. След като вече постигна значително ограничаване на нелегалната търговия и стабилност на легалния пазар, правителството ще може да използва тази стабилност в интерес и на приходите от акциз в следващите години", коментират от офиса на Japan Tobacco International.
"В края на 2014 г. Philip Morris приветства въвеждането на първия акцизен график за периода до 2018 г. Ние отстояваме тази позиция и сега. Настоящото ново предложение на МФ представлява връщане към този график и приветстваме тази стъпка", казва Верджиния Джевелекова, мениджър "Корпоративни отношения" във Philip Morris - България. Тя допълва, че така минималният изискуем акциз ще се покачи плавно до достигане на 90 евро за 1000 къса от 2018 г., каквото е европейското изискване, което осигурява предвидимост. Освен това структурата между компонентите е балансирана, което осигурява равни условия за всички и с това акцизната система на България се приближава до препоръките на Директивата на ЕС за акцизите и до доказано добрите практики.
"Това е разумно решение, което в комбинация с усилията на правителството в борбата с контрабандата със сигурност ще осигури по-високи приходи в бюджета", казаха и от Imperial Tobacco - България.
Находчиви решения
Последната промяна на акцизите беше предшествана от среща на финансовия министър с компаниите, на която той поиска международните концерни да изкупят 5000 тона български тютюн, за да не променя структурата на акциза. Това обаче не беше възможно, тъй като производството на цигари е разделено от изкупуването на тютюн. С последното се занимават тютюневи компании, от които цигарените купуват суровина. В крайна сметка Владислав Горанов изпълни заканата си, но чуждестранните компании предупредиха, че ще вземат ценови решения, които няма да бъдат благоприятни нито за бюджета, нито за конкурентите им. Така например Imperial Tobacco увеличи цената на топ бранда си Davidoff съвсем леко, Malboro я запази, а в най-ниския сегмент се появи топ брандът на British American Tobacco - Rothmans, който влезе и в топ 10 на най-продаваните марки. Според статистиката на продажбите, с която разполагат компаниите, от началото на 2016 г. "Булгартабак" и "КТ Интернешънъл" заедно с гръцката "Карелия" губят пазарен дял на фона на растящ пазар, а останалите бележат забележим ръст.
Така местните играчи не успяха да се възползват от акцизните ставки в тяхна полза, макар това да беше особено важно за "Булгартабак". Компанията се оттегли от пазарите в Близкия изток, след като стана ясно, че според турските служби цигарите на "Булгартабак" са най-разпространеният нелегален бранд в страната, внасят се контрабандно през кюрдски посредници и има съмнения, че с приходите се финансира тероризъм.
"КТ Интернешънъл" пък доближават 10% пазарен дял, което е едно от най-ниските нива за компанията за последните 5 години, а от началото на годината спадът е с повече от 2%.
Защо сега, или теории на конспирацията
Изненадата на цигарените компании от връщането на стария акцизен календар върви редом с широк диапазон от предположения защо това се случва. Някои представители на пазара са на мнение, че правителството е анализирало и е осъзнало грешката си отпреди година. Все пак става въпрос за пазар от близо 2.7 млрд. лв. годишно, който расте с 9% от началото на годината и е източник на близо 45% от приходите от акцизи. Така би било логично финансовото министерство да го наблюдава и да реагира проактивно. "Най-вероятно правителството е направило грешни сметки и е добра новина, че ги коригира или пък е видяло, че по този начин не може да помогне за запазване на пазарните дялове на местните компании, защото някой друг играе по-добре играта на нерви и цени", коментира източник от сектора, който не иска името му да се споменава.
Наскоро стана ясно, че "КТ Интернешънъл" ще намали от октомври цената на бранда си King и това стана повод за слухове. Предположенията бяха, че "Кингс" или ще налагат непопулярен вид цигари, или имат информация за евентуална нулева година за увеличаване на акцизите, тъй като е нелогично да намаляваш цена три месеца преди да трябва да я увеличиш.
Други пък прогнозират, че нормализирането на акцизите е първата стъпка към влизането в България на голяма международна компания. Най-атрактивна за продажба е групата около "Булгартабак", като такива слухове има от години. В началото на април компанията затвори софийската си фабрика, но пък дистрибуторът й "Експрес логистика и дистрибуция" (който дистрибутира и продуктите на "Кингс") е сред най-големите компании за търговия на едро в България с приходи от продажби от над 990 млн. лв. за 2015 г., а Lafka, в която "Булгартабак" има участие, отвори преди дни 1000-ния си обект и е най-голямата верига за търговия на дребно с цигари и вестници. В бранша смятат, че е възможно "Булгартабак" да продава някой от тези апетитни активи. По информация на "Капитал" към Lafka има сериозен интерес от западен инвеститор. Така условието за нормализиране на акциза може да е било поставено от евентуален бъдещ инвеститор или е опит на правителството да направи бизнеса на местните производители по-атрактивен, смятат представители на пазара.
При всички случаи, ако парламентът одобри новата промяна, ефектът ще са по-високи приходи в бюджета, предвидимост и еднакви условия и за цигарените компании, и за клиентите им.
Бизнесът и синдикатите не се договориха за осигурителните прагове. Работодатели и синдикати не успяха да намерят съгласие за увеличението на минималните осигурителни прагове през 2017 г. до петък, когато изтече срокът за договарянето им. Разбирателството между тях е важно за изработването на бюджета на държавното обществено осигуряване и съответно на държавния бюджет за 2017 г. Финансовият министър Владислав Горанов заяви, че приема аргументите на работодателите и там, където не са договорени увеличения, да се запазят действащите.
Тристранка с един по-малко
Невъзможността да се постигне съгласие нe дойде след преговори, тъй като до такива не се стигна. Четирите най-големи работодателски организации в страна предпочетоха да не участват в разговорите, защото смятат, че от механизма за осигурителните прагове вече няма смисъл. Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК), Българската търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) изтъкнаха като причина за това липсата на пазарен механизъм, по-който да се определя увеличението на минималната работна заплата (МРЗ) и съответно на праговете в секторите, в които няма вече подписани споразумения. Класификацията различава 85 различни икономически дейности, по които трябва да се постигне споразумение.
Минималното възнаграждение за 2017 г. е заложено да достигне 460 лв. и вече влезе в плановете на правителството. От КРИБ твърдят обаче, че до тази стъпка се е стигнало, без да бъде проведен разговор с работодателите. Прескачането на тристранката не е единственият повод за недоволство на работодателите. Те още смятат, че минималният осигурителен доход (МОД) ще доведе до повече сива икономика, вместо да се случи обратното, тъй като бизнесът ще е стимулиран да осигурява работниците си на прага. Данните показват, че при 300 хил. заети в различни сектори прагът е под МРЗ.
Нулева година
"Приемам аргументите на работодателите там, където няма уговорени прагове между тях и синдикатите, да не се прилагат административни увеличения, тоест да се прилагат действащите прагове", коментира министърът на финансите Владислав Горанов.
Според него е възможно поради липсата на съгласие между страните през 2017 г. да бъдат приложени праговете от тази година, без те да бъдат индексирани. Горанов смята, че при ръст на икономиката на България от 3% липсата на промяна няма значително да повлияе на засегнатите. МВФ потвърди темпа на нарастване на БВП през миналата седмица, като министърът не очаква стагнация или понижение на доходите, които да направят праговете непосилни за работодателите.
Горанов спомена, че не е изключено административно повишение на МОД. В най-лошия случай според него обаче годината ще остане "нулева". Той също така смята, че праговете все още са необходими заради дела на сивата икономика. Социалният министър Зорница Русинова също се обяви за запазването на сегашното им ниво и през идната година в секторите, в които не е постигнато съгласие.
По време на пресконференция синдикатите окачествиха действията на работодателите като агресия. Според тях, ако правителството премахне МОД, бизнесът ще осигурява работниците на МРЗ. В момента синдикатите водят преговори само с една бизнес организация - наскоро признатата отново за представителна - Съюз за стопанска инициатива.
Разходите за труд
В същото време данните на Евростат показват, че България е трета по нарастване на разходите за труд през второто тримесечие на годината. Спрямо края на юни 2015 г. разноските на бизнеса за работниците в страната се се покачили със 7.3%, а първа по този показател е Румъния с 12%. Средно за ЕС разноските за труд се покачва с 1.4% през второто тримесечие, а най-чувствително се усеща това в сектора на строителството, където разходите са 3.1% повече.
Управляващите заговориха открито за подновяване на проекта "Белене". България ще плати цялата сума за спрения проект за АЕЦ "Белене", за която бе осъдена от Международния арбитраж в Женева през юни, до средата на идната година. Тогава вероятно ще бъде обявена приватизационна процедура за проекта. Междувременно се готвят различни варианти за подновяване на строежа на централата. Това става ясно от коментар на вицепремиера Томислав Дончев пред Медиапул. Така за първи път управляващите открито заговориха за ново начало на проекта. В събота бе съобщено, че първата вноска на страната ни по осъдителната присъда в размер на 400 милиона евро ще бъде направена до края на годината. От руска страна бе изразено убеждението, че това може да стане в най-скоро време.
Плащането на първоначалната сума ще бъде направено чрез безлихвен държавен кредит за Националната електрическа компания (НЕК). Дали парите ще се отпуснат от бюджетния излишък или от другаде и какви ще са условията на заема, ще се уточнява при обсъждането на държавния бюджет за догодина в парламента. Остатъкът до размера на присъдените от арбитража в Женева 620 млн. евро на руската "Атомстройекспорт" (АСЕ) за произведеното ядрено оборудване се планира да бъдат платени до средата на 2017 г., за когато се готви да бъде обявена приватизационната процедура за ядрения проект, казва Томислав Дончев.
В събота руският зам.-министър на правосъдието Сергей Герасимов обяви пред ТАСС, че е постигната договореност България да плати за поръчаното, но неплатено оборудване за втора атомна 400 милиона евро, а остатъкът да бъде погасен на няколко транша. Тази договореност е била постигната по време на работна среща на българо-руската междуправителствена комисия за икономическо и научно-техническо сътрудничество във Варна в петък. В официалното съобщение от българска страна тогава нямаше и дума за "Белене". Едва след съобщението на руската информационна агенция министърът на енергетиката Теменужка Петкова, която е участвала в срещата заедно със зам.-министъра на икономиката Даниела Везиева, призна в събота, че дългът за "Белене" е бил основна тема на срещата. Тя отново подчерта, че България оспорва начислената лихва от над 80 милиона евро. Междувременно като дълг на страната ни се трупат по 167 000 евро на ден.
"Има площадка, има произведено оборудване, има разрешително от ЕК, много зряла техническа документация. "Белене" е един от най-готовите ядрени проекти в света и ако на база тези дадености се намери икономическа логика за подобно ядрено съоръжение, то ще се случи", каза Томислав Дончев. Според него освен приватизация на проекта се разиграват "междинни варианти, подварианти и хибридни възможности за действие при евентуален провал на продажбата на активите на АЕЦ "Белене", като сред тях остава продажбата на двата реактора на друга страна". Не е изключено според инвеститорския интерес и изтъргуването на единия от реакторите и инсталирането у нас само на другия, стана ясно от думите на Дончев.
По спешност
"Трябва да платим част от сумата за ядрените реактори. Говорих вече с някои колеги от Народното събрание, ще предложим да се вземе решение в парламента да платим около 800 млн. лв.", каза вчера премиерът Бойко Борисов в с. Венец, където присъства на традиционния събор. Той допълни, че след като бъде направено плащането, ще бъде поканена руската страна, нейните компании, да се спрат лихвите и да се помисли заедно и в добронамерен тон да се намери решение как тази огромна загуба в бюджета да се превърне в актив, а не в пасив. Ден по-рано, в събота, Борисов съобщи в русенското с. Басарбово, че парламентът ще обсъжда проблема във вторник или в сряда. И се ожали, че това плащане "изяло" парите за едно от най-натоварените и смъртоносни шосета в страната - Русе - Бяла.
Регистърът на асансьорите се оказа за "вътрешно ползване". Публичният регистър на асансьорите, който често пъти е рекламиран от зам. -министъра на икономиката Даниела Везиева, се оказа единствено за вътрешно ползване. Той работи и в момента, но достъпът до него е ограничен, въпреки че идеята бе всеки - домоуправител, касиер или друг, да може да проверява кога за последно е идвал техник. Това става ясно от отговор на Министерството на икономиката за в. "Сега".
"На този етап регистърът се надгражда в нови форми и се допълват базите от данни. При надграждането му е предвидено да се получава информация както за съоръженията с повишена опасност, така и за тяхната годност за безопасна експлоатация", обясниха от министерството.
"Електронният регистър на асансьорите към момента запълнен 70%. На 1 юли т.г. се надявам да имаме целия вариант на регистъра и да можем в реално време да следим техническото състояние на всеки един от асансьорите", коментира Везиева в началото на лятото. До момента обаче такава възможност няма, а регистърът е само за "вътрешно ползване".
2 пътя - извън дефилето на смъртта и през него, ще пазят хора и животни. Два еднопосочни пътя по 20 километра през и над Кресненското дефиле са най-реалните варианти за спасяване на хора и животни.
Строителният министър Лиляна Павлова напомни, че това ще е най-тежкият участък при строителството на магистрали в България. За 365 дни в най-черното място стават над 250 катастрофи. Най-вече при челни удари загиват и са ранени десетки.
Ако до 2018 г. бъде избран изпълнител, няма да загубим европейското финансиране от 350 милиона евро, нито ще се наложи да връщаме 1 милиард и 200 милиона за вече построени трасета за магистрала "Струма". Кое е по-важното: човешкият живот или мишките и гущерите - това е войната между строители и еколози.
Нов вариант за Кресненското дефиле ще спасява и хора, и гущери
Лиляна Павлова разкри подробности от сагата с царските конюшни през последните 12 г. история толкова повече се заплита и излизат едни страховити неща, които са се случвали повече от 12 г. с този имот, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова по Би Ти Ви по повод внесения иск в СГС сделката да бъде обявена за нищожна.
Намерихме в документите за тази земя - т.нар. царски конюшни, че още през 2003 г. 5 декара от общо 7 декара (говорим за 7 декара, терен върху който има най-разлини сгради с най-различна съсобственост), 85-те процента държавна земя са продадени от тогавашния областен управител Росен Владимиров уж дълг срещу собственост на една варненска фирма, неуведомявайки Министерски съвет. Още тогава държавата губи този имот, каза Лиляна Павлова.
85-те процента от терена, които вече бившия областен управител продаде наскоро за 700 000 лв., още през 2003 г. са били един път джиросани бих казала, добави Лиляна Павлова. Останалите проценти от други съсобственици от 2003 до 2005 г. са препродавани на физически лица, след това те са ги дарявали, пропродавали. В 2005 г. вече следващия областен управител инициира замяна на същия този имот. А за същите онези 5 декара, продадени преди от предишния областен управител, казва: Не, те са държавни, ето ви акт за държавна собственост. Тогавашният министърът на регионалното развитие Церовски инициира замяната и след това г-н Гагаузов, министър в кабинета на тройната коалиция, на 1 септември 2005 г. ги заменя, потвърждавайки че са държавни. Това е хипотеза, по която съм сигурна, че компетентните органи ще работят, тя е част от исковата молба, каза Лиляна Павлова.
Купува се, продава се, заменя се този имот през годините и през 2006 г. собственикът от 2003 г. 100-те процента терен ги апортира за почти 60 милиона и получава кредит от 30 милиона.
Междувременно държавата си държи акта за държавна собственост и областният управител г-н Пенев решава тези 5 декара да ги продаде на абсолютно различно юридическо лице, което след апорт от "Дивисима" казва: Аз съм съсобственик на 15-те процента, продай ми другите 85% за "грандиозната" сума 700 000 лева. Сделката се реализира под формата на три договора, които сключва областния управител. Тук идват моите мотиви с които сезирах съда - областния управител казва аз съм собственик, на 100% се разпореждам с този имот, въпреки че той има от мен по-рано тази година писмо, с което казвам, че има висящи дела и че няма ясна съсобственост на този имот, обясни Лиляна Павлова.
Спасяват Байкушевата мура. За опазване и защита на едно от най-старите дървета на планетата и в България - Байкушевата мура в Пирин, усилия обединяват експерти, различни дирекции на МОСВ, концесионер и два университета.
Шефът на дирекция "Национална служба защита на природата" в екоминистерството Мирослав Калугеров и на отдел "Защитени територии" Димитър Стоев бяха на инспекция в Национален парк "Пирин", за да ревизират документацията по контролната дейност в местността.
Във връзка с доклад за санитарното състояние на Байкушевата мура бяха набелязани мерки, които да предотвратят вредното въздействие върху уникалното дърво, което е на над 1370 години. С директора на парка Росен Баненски са определени стъпки и срокове за опазването на растението. За нуждите на проекта ще бъде търсена помощта на експерти от Лесотехническия университет и от Университета за архитектура, строителство и геодезия.
Беше проверено и изпълнението по предписание на Дирекция "Национален парк "Пирин" укрепване на опасен склон на ски път №1. В района има и други участъци, създаващи опасности за посетителите на парка. В изпълнение на предписанията концесионерът на ски зоната "Юлен" АД е внесъл в МОСВ необходимата документация за следващ участък, който подлежи на укрепване.
Кръстник на вековната мурата е бащата на известния поет Никола Вапцаров - Йонко Вапцаров. Той е бил водач на експедициите на Константин Байкушев през 1909, 1914 и 1915 година. Първата експедиция в района е организирана през 1897 година от цар Фердинанд, като по това време Пирин все още е бил в пределите на Османската империя.
България изнася все повече твърд алкохол. Показателите за износ на твърд алкохол от България продължават да растат, съобщава VistaNews. Основната причина за това са увеличените доставки към общия европейски пазар.
За първите осем месеца на 2016 г. България е изнесла към Европейския съюз (ЕС) 5,76 млн. литра твърд алкохол, което е с една четвърт повече, в сравнение със същия период през миналата година. Най-много твърд български алкохол е изкупила Румъния - 4,3 млн. литра. Големи количества българска ракия са закупени от Франция и Румъния.
Докато твърдите спиртни напитки, които са българско производство, са увеличили своята популярност и съответно износни количества, то експортът на български вина остава на миналогодишно ниво - 27 млн. литра.
Страните, които се намират извън ЕС, също са купували повече твърд алкохол от България - докато през първите осем месеца на 2015 г. те са изкупили 2,2 млн. литра, то за същия период през 2016 г. количеството се е увеличило на 2,6 млн. литра.
До 500 лева бонус за плащане само с карти. До 500 лв. бонус от хазната ще получават гражданите, които се откажат от плащането в брой. Това предвиждат промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица, които са предложени от Министерството на финансите. Облекчението ще може да ползват хората, които получават доходите си изцяло по банков път и харчат поне 80% от парите си също по банков път - с дебитна или кредитна карта, или с банкови преводи. Облекчението ще бъде 1% от дължимия за годината данък върху доходите, но не повече от 500 лв. Облекчението ще се ползва с подаване на годишна данъчна декларация до 30 април на следващата година. Като условие за ползване на облекчението е при подаване на декларацията човек да няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения. Целта е да се намалят плащанията в брой и така да се удари сивата икономика. Друга мярка в тази посока е предложението на МФ да се забранят плащанията в брой над 5000 лв. В момента са забранени кешовите плащания над 10 хил. лв.
С предложените промени в закона ще бъдат прекратени и измамите с апортни вноски в капитала на търговски дружества. В момента не се плащат данъци за получените акции от компании при внасяне на непарични апортни вноски в капитала й. Като това се използва за избягване плащането на данъци. С промените се уточнява, че ако впоследствие фирмата продаде имуществото, предмет на непаричната вноска, и вследствие на това намали капитала си и направи плащане (в пари или в натура) в полза на собственика, направил вноската в капитала, той ще трябва да плати данък върху получения доход.
Наследниците ще подават годишни данъчни декларации за доходите на починалите си родители или роднини, предвиждат още предложените промени в закона. Когато наследниците са няколко, ще бъде достатъчно един от тях да подаде декларация. По принцип годишните данъчни декларации за доходите се подават до 30 април. Но наследниците ще може да подават формуляра и след тази дата, но не по-късно от 6 месеца след откриване на наследството.
С промените ще се уреди и облагането на фермери, които тепърва започват дейността си. По принцип фермерите имат право да избират дали да си приспадат нормативно признати разходи, или да водят стриктно счетоводство и да плащат данък върху печалбата си. С промените се уточнява, че фермери, които тепърва започват дейност, може да изберат как да се облагат с подаване на годишната си декларация.
Турски и китайски фирми с интерес към летище Пловдив. Четири компании, сред които турски и китайски инвеститори, имат интерес към процедурата за концесия на летище Пловдив, научи "Стандарт". Крайният срок за подаване на оферти изтича в 17 часа днес, а отварянето им ще бъде утре.
От турска страна интерес са проявили големият летищен оператор TAV Airports и "Кьошдере груп" на турския ексдепутат Ибрахим Кьошдере.
Освен най-големите летища в Турция TAV Airports оперира и аерогарите на Загреб, Рига, Скопие, Охрид, Тбилиси, Батуми, както и две летища в Тунис и едно в Саудитска Арабия.
До редакционното приключване на броя обаче нямаше потвърждение, че турските компании ще подадат оферти за участие в процедурата.
Неотдавна сериозен интерес към концесията на летище Пловдив обяви най-голямата строителна компания в Китай "Чайна канстръкшън". Китайците заявили, че искат да построят модерен карго терминал на аеропорта като основен логистичен център в Югоизточна Европа.
Летище Пловдив се намира на стратегическо място - в центъра на Тракия и на Балканите, близо до магистралите "Тракия" и "Марица". То обслужва бъдещата културна столица на Европа, големите зимни курорти в Родопите, а печели и като резервно на летище София.
Летище Пловдив разполага с обновен пътнически терминал, полоса за излитане и кацане с дължина 2500 м и терен от 2 376,5 дка.
В действащия до 2033 г. Генерален план на летище Пловдив е предвидено изграждане на карго терминал, втори пътнически терминал, нов склад за горива, както и удължаване на пистата с 400 м в източна посока - до 2900 метра.
Бъдещият концесионер трябва да изготвя периодични актуализации на Генералния план, а до 2033 г. да изработи и нов Генерален план.
През 35-те години на концесията концесионерът трябва задължително да инвестира не по-малко от 35,267 млн. евро без ДДС, 16,791 млн. от които - само през първите пет години.
Концесионерът ще дължи еднократно концесионно плащане в размер на 150 хил. лв. без ДДС, което трябва да плати до 30 дни след подписване на концесионния договор. Той ще плаща и годишно концесионно възнаграждение, чиято фиксирана част ще бъде не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС годишно, а променливата му част ще бъде не по-малко от 5% от общия размер на нетните приходи от дейности за всяка година.
Изискванията към кандидатите са да имат над 1 млн. лв. основен капитал и балансова и/или пазарна стойност на дълготрайните материални активи не по малко от 20 млн. евро. Те трябва да имат опит над 5 години през последните 10 в опериране на международно летище с пътникопоток над 1 млн. пътници и/или товарооборот над 40 хил. тона годишно.
Всеки кандидат трябва да е внесъл банкова гаранции за участие в размер на 150 хил. лв.
Критериите за оценка на офертите са размер на годишно концесионно плащане (с относителна тежест 40%), инвестиционна програма (35%) и програма за развитие (с тежест 25 на сто).
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |