520 администрации задушават бизнеса с 2500 регулации. Раздута и неефективна администрация, както и множество регулации продължават да задушават българския бизнес. 520 държавни и териториални администрации предоставят услуги на бизнеса и на гражданите и поддържат над 2500 регулаторни режима. В последните 15 години за изграждане на електронно управление са давани средно по 200 милиона лева на година. Въпреки това едва 8% от регистрите имат обмен и интеграция на данни с други регистри, а 1/3 от тези регистри все още се поддържат само на хартия. В същото време администрацията продължава да събира раздути такси, които - противно на закона, не отговарят на направените за тях разходи.
Това са част от изводите от анализ на Българската стопанска камара (БСК) за държавната администрация. Почти едновременно с оповестяването на доклада правителството прие "Отчет за изпълнението на третия план за действие за намаляване на административната тежест за бизнеса". Според информацията на пресцентъра на кабинета той съдържал 130 мерки. От тях в периода 1 януари - 30 юни 2016 г. предсрочно са изпълнени 19 мерки, 15 от които от транспортното министерство. В резултат на това административната тежест за бизнеса е намаляла със 173 700 лева годишно, е бодрият отчет на МС.
Въпреки призивите за съкращаване на държавната администрация, разходите за нея растат. През 2010 г. например общите разходи за държавното управление са били 36.6% от Брутния вътрешен продукт (БВП). След лек спад в 2011 и 2012 г., през 2014 г. те вече скачат до 42.1% от БВП. В 2014 г. само разходите за централното правителство са достигнали 30.9% от БВП, при 26.8% през 2010 г. Трябва да се отбележи обаче, че над 1/3 от цялата администрация е в структурите на МВР.
Призивите за намаляване на регулаторните режими си остават декларации, смятат от БСК. Така например през 2015 г. са облекчени 85 режима, но пък са създадени 22 нови. Не секва и въвеждането на незаконни регулации, най-вече от общинските администрации. През 2015 г. в централната и териториалните администрации са приети 780 нормативни акта, но само 99 от тях имат оценка на въздействието.
Администрацията е отличник по преизпълнение на приходите от такси. Процентът на надхвърляне на заложеното в бюджета варира от 106.2% през 2010 г. до 110% през 2013 г. и 100.5% през 2015 г. През 2015 г. таксите формират 4.5% от приходите в държавния бюджет и 0.98% от БВП. За сравнение - в Словакия този дял е съответно 0.54 и 0.23%, а в Словения - 0.2 и 0.1%.
Противно на нормативните разпоредби размерът на таксите често надхвърля разходите за тяхното администриране. Така например Агенцията по вписвания има годишна издръжка от около 15.6 млн. лв., но генерира приходи от близо 54 млн. лв. Подобни са и данните за Агенцията по лекарствата - издръжка от 5.029 млн. лв. и приходи от 22.08 млн. лв. В патентното ведомство несъответствието е почти петкратно - издръжка за 2.542 млн. лв. при приходи от 10.196 млн. лв.
Изводът е, че облекченията за бизнеса са все още мит, а не реалност. Освен че само 8%, или 43 броя държавни регистри са свързани и могат да обменят информация с останалата база данни, 44% от администрациите не разполагат със система за управление на тази информация, а 63% от тях дори нямат екип за поддръжка. Въпреки милиардите, похарчени за електронно правителство, едва 1% от документооборота минава през Единната система за междуведомствен обмен на документи. 102 администрации предлагат 2826 е-услуги, като едва 4% от тях са за двустранна комуникация, а 74% са само предоставяне на информация, което е най-ниското ниво на е-комуникация.
Времето за подготовка за плащане на данъци у нас изяжда на мениджърите средно по 423 часа, докато в Румъния това отнема 159 часа. Най-добре са естонците, които отделят средно по 81 часа, за да подготвят документите и да се издължат на държавата. По данни на Световната банка необходимото време за получаване на оперативен лиценз в Естония е 16 дни, а у нас - 40 дни, необходимото време за стартиране на бизнес в Естония е 3.5 дни, а у нас - 18 дни. В Естония за справяне с изискванията на правителствените разпоредби мениджърите отделят 6.6% от времето си, а у нас процентът е 16.1. На този фон не е изненадващ и фактът, че за Естония Световната банка отчита нулева корупция, докато у нас 8.9% от фирмите декларират, че са били подложени на искане за плащане на поне един подкуп.
Санкции
Броят на административните актове и наказателните постановления бележи сериозен ръст (около 60%) в периода 2014 - 2015 г., но в същото време е налице некачествено оформяне на тези актове. Доказателство за това е фактът, че над половината от оспорените в съда наказателни постановления биват отменени. Друг е въпросът, че едва 6% от наказателните постановления се оспорват, което е показател за ниско доверие в правосъдната система.
Новите еврофондове за строителство тръгват едва догодина. Три години след началото на сегашния програмен период 2014-2020 г. се разбра, че парите от еврофондовете за строителство ще тръгнат може би от догодина. Това стана ясно от думите на трима министри по време на форум, организиран от Камарата на строителите в България (КСБ) вчера. След като се похвалиха, че са пуснати повечето схеми по оперативните програми "Региони в растеж" и "Околна среда", управляващите признаха, че годината е много слаба, на практика нулева, след пиковата 2015-а. Тогава спешно се довършваха изостанали проекти от миналия период, за да се спаси европейското финансиране.
"За 6 години обаче ще разчитаме на 15-16 млрд. лв., или по 2.5 млрд. лв. годишно", заяви оптимистично вицепремиерът Томислав Дончев. Той поръча на строителния бранш да се пребори с "куп недобри практики, в които се къса веригата изпълнители-подизпълнители и се губи отговорността на възложител, ръководител на проект и изпълнител". Регионалният министър Лиляна Павлова се съгласи, че 2016 г. не е силна, но общините вече разчитали на ресурс от близо 1.4 млрд. лв. по програмата за регионите. "За 2017 г. ще има подем на обществените поръчки по проектите", увери тя. В саниране ще бъдат вложени 200 млн. лв., а за ремонт на пътища - 380 млн. лв. В ход са процедури за строители по шосета за 200 млн. лв. "За съжаление изпуснахме строителния сезон заради изискванията за търговете в новия закон, а искахме да има буфер за фирмите", допълни и шефът на агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров.
Около 30% от програмата "Околна среда" са разпределени по бъдещи проекти, каза и екоминистърът Ивелина Василева. Тя съобщи, че типовите договори за строеж на обекти след спечелена поръчка чакат одобрение в Агенцията по обществените поръчки.
Неустойката за АЕЦ "Белене" ще бъде покрита от данъкоплатците. Министерство на енергетиката ще даде заем на "Националната електрическа компания" (НЕК), с който да бъде платен дългът по арбитражното дело за АЕЦ "Белене". За целта бюджетът на министерството ще бъде увеличен, а НЕК няма да плаща лихви за ползваната помощ и няма да предоставя обезпечения. Това ще стане възможно с приемането на специален закон, който беше одобрен на заседанието на Министерски съвет (МС) във вторник, който малко по-късно ще бъде разгледан и на извънредно съвместно заседание на бюджетна и енергийна комисия в парламента. Сумата ще бъде отпусната от държавния бюджет, съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова в Министерски съвет. Тя обаче не уточни какъв ще е нейният размер.
През изминалите дни стана ясно, че по време на проведената междуправителствена комисия между Руската федерация и България миналия петък (16 септември) двете страни са се разбрали да бъде изплатена главницата от 400 млн. евро, която НЕК беше осъдена да плати на руската "Атомстройекспорт" заради поръчаното оборудване за АЕЦ "Белене". Пред правителството Петкова припомни, че общата сума на дълга е 628.9 млн. евро, която включва и присъдените лихви.
"Ако това плащане не стане сега, до края на годината размерът на главница плюс лихва (допълнително НЕК плаща ежедневна лихва от 167 хил. евро), ще достигне 646 230 132 евро. Ако НЕК не се издължи, ще има негативни последици не само за дружеството, а за цялата енергийна система на страната", е посочила още Петкова, цитирана от БТА.
Възмездната помощ
От решението на правителството става ясно, че сумата, която ще се предостави на НЕК ще бъде възмездна, т.е. подлежи на връщане, което е единственият възможен сценарий, за да не бъде обявено това за неправомерна държавна помощ. Това беше потвърдено и от министъра на финансите Владислав Горанов.
"Решението е помощта да се предостави възмездно, като разчитам на колегите на НЕК и Министерство на енергетиката така да управляват процеса на уреждане на задълженията оттук нататък с руската страна, че да има определена възвращаемост от тези активи, тъй като в края на краищата ние не плащаме глоба или санкция - ние плащаме за изработено оборудване, което е реален актив, който вероятно има стойността най-малко на това, което е присъдено", коментира той, цитиран от различни медии. "В този смисъл ще очакваме в следващия месец от колегите да предприемат съответните действия, така че голяма част от тази сума да се върне оттам, откъдето след одобрението на Народното събрание ще бъде предоставена", каза още той.
За да бъдат спазени правилата обаче в законопроекта е записано, че сумата ще бъде отпусната само след одобрение на Европейската комисия, пише в прессъобщението на Министерски съвет.
Негативни последици
Причината правителството да бърза с плащането на дълга към "Атомстройекспорт" е свързана с опасенията за допълнителни негативни последици. По думите на Петкова една от тях е трупането на допълнителните лихви от 324 хил. лв. на ден, а другата, която е още по-сериозна, е "Атомстройекспорт" да поиска обявяването на НЕК в несъстоятелност. Това би означавало задълженията, които БЕХ има, да станат автоматично предсрочно изискуеми, посочи Петкова.
"Имахме няколко срещи с "Атомстройекспорт", които са категорични, че трябва да бъде извършено плащане, дори и частично, което ще даде възможност да водим разговори в последствие за постигане на определено споразумение. Това е ситуацията, в която сме изправени днес, която води началото си от 2006 и 2008 г., но сметката дойде сега при нас и всички ние трябва да я платим", посочи Петкова.
Уникредит: България е в добра позиция за противодействие на ефектите от Brexit. Ефектите от решението на Великобритания да напусне Европейския съюз (ЕС) ще започнат да се усещат в българската икономика не по-рано от края на тази или началото на следващата година. Страната обаче има възможности за противодействащи мерки, с които да се смекчи евентуалното негативно въздействие - най-вече по линия на фискалната политика. Това посочват главният икономист на Уникредит Булбанк Кристофор Павлов и колегата му Любомир Митов, който е главен икономист на италианската група майка Unicredit за Централна и Източна Европа (ЦИЕ).
В добра позиция
Възможният полезен ход те виждат във вземането на фискални мерки, така че бюджетната година да приключи с нулев или малък дефицит, от порядъка на около 1%. Това би позволило на правителството да увеличи инвестиционните си разходи през 2017 г., с което да се неутрализират част от негативните ефекти, посочват икономистите. Теоретично други възможни мерки биха били повишаването на основния лихвен процент, което обаче България не може да приложи заради ограниченията на валутния борд, и създаването на по-добри условия за банките да финансират бизнеса чрез облекчаването на изискванията за резервите им. Митов обаче отбелязва, че няма смисъл от подобни действия от страна на БНБ, тъй като и в момента финансовите институции в страната разполагат с ликвидност и активно предлагат кредити.
Според икономистите до момента България не изпитва пряко отрицателно влияние от свързаната с Brexit нестабилност на пазарите, но ще бъде засегната в по-средносрочен план заради очакваните сътресения в еврозоната, за чиято икономика търговията с Обединеното кралство е от голямо значение. Очакванията на Unicredit са още през четвъртото тримесечие Великобритания да изпадне в рецесия, а прогнозите за растежа във валутния съюз също са ревизирани надолу - до 0.2% за 2016 г. в сравнение с очакваните 0.4% преди вота за Brexit. По оценки на анализаторите на италианската група до края на 2017 г. излизането на Великобритания от ЕС ще изтрие 0.7% от БВП на еврозоната в сравнение със сценария отпреди референдума.
Скромно забавяне
За България шокът от Brexit се оценява на 1.1% от БВП за периода 2016-2017 г., като за тази и следващата година се очаква "скромно забавяне" на растежа, посочва Павлов. През юли той и екипът му понижиха прогнозата си за страната до 3.2% за 2016 г. и 3% за 2017 г. в сравнение със съответно 3.4% и 3.6%, очаквани преди британския вот.
Забавянето на усвояването на средствата от ЕС, което не беше изненада с оглед на започването на нов програмен период, доведе до спад в инвестиционните разходи на правителството. Изненада обаче беше степента на забавяне, което доведе до ситуация, в която има нужда от инвестиции в инфраструктура, има фискална възможност за това, но няма подготвени проекти, отбелязва главният икономист на Уникредит Булбанк. Икономиката на страната обаче е показала, че растежът й не зависи в толкова голяма степен от европейските фондове и е все по-балансиран, а натрупаната през втората половина на 2015 г. и началото на 2016 г. положителна инерция на пазара на труда допринася съществено за по-добрия растеж. В допълнение специално за тази година ръстът е подкрепен и от това, че България "чупи рекорди" в някои сектори като приходите от международен туризъм и силното производство на пшеница, което ще подкрепи износа. Все по-голям принос за възстановяването и нарастването на експорта имат и услугите, главно благодарение на аутсорсинг сектора, посочва Павлов.
Оптимизъм за бъдещия растеж идва и по линия на изчерпването на свободния производствен капацитет, което според анализаторите на банката е добра новина за инвестициите. "За първи път от 2008 г. капацитетът за посрещане на очакваното търсене е на отрицателна територия, което означава, че ако бизнесът иска да се възползва от допълнителното търсене, трябва да инвестира", обяснява икономистът.
Предизвикателствата остават
В дългосрочен план основните предизвикателства, с които страната трябва да се справи, остават демографските проблеми, намаляващата производителност на труда, липсата на качествено образование, което да формира аналитични умения у младите хора и да отговаря на потребностите на бизнеса, както и необходимостта от ясна миграционна политика, насочена към задържането на таланти, посочва Любомир Митов. По думите му в момента България е единствената страна в ЦИЕ, която има балансиран растеж, но след кризата от 2008 г. потенциалът за растеж на икономиката съществено се е забавил и без мерки за подобряването му конвергенцията на доходите в страната спрямо тези в Европа ще отнеме десетилетия.
Цацаров обяви таксите за паркиране в Слънчев бряг за незаконни. Четири решения на борда на директорите на "Слънчев бряг" АД да бъдат обявени за нищожни, поиска главният прокурор Сотир Цацаров.
Във вторник бе оповестено становище на прокуратурата след проведена мащабна проверка за законност на събираните такси на територията на най-големия черноморски курорт.
Проверката е на базата на конституционно уредените правомощия на прокуратурата за упражняване на надзор за законност Тя е била насочена към събираните плащания под формата на такси, суми по договори, суми за ползване, наемни цени през сезон 2016 от страна на "Слънчев бряг" АД, което е със 75% държавна собственост, и на община Несебър.
Най-важният акт, който прокуратурата оспорва, е свързан с обявяването на алеите в зона "Изток" от отворени в затворени за обществено ползване. Така под съмнение всъщност попадат всички наеми, събирани от комплекса, плащанията за синя зона, за тротоарно право, пропуските за достъп на превозните средства за зареждане, за такситата, както и за различните атракции, свързани с ползването на пътната мрежа - скутери, файтони и др., обясняват източници от комплекса.
При преглед на правния статут на дружеството окръжната прокуратура е установила, че "Слънчев бряг" АД не е административен орган, т.е. не е част от изпълнителната власт. Въпреки това директорският борд чрез свои актове е въвел "редица изисквания за извършване на стопанска дейност, с които се въздейства едностранно в правната сфера на неограничен кръг лица".
Прокуратурата е категорична, че Съветът на директорите не е оправомощеният от законодателя за такава дейност, съответно 4 от издадените му решения трябва да бъдат обявени за нищожни. Атакуваните решения - освен визираната вече промяна на статута на пътищата, собственост на "Слънчев бряг" АД, касаят общите условия за ползването на инфраструктурата на комплекса и правилата за движение по неотворените за обществено ползване пътища, както и определяне на цените на предоставяне на права и услуги в комплекса.
Решението за промяна на статута на пътищата в зона "Изток" на комплекса е гласувано от борда на 1 март 2011 г. Така от отворени за обществено ползване те са станали частни пътища, неотворени за обществен достъп. Със същото решение е одобрен и проект за "Организация на движение и обособяване на паркоместа за синя зона "Слънчев бряг - изток", като са въведени правила за движение по нея. Така от лятото на 2011 г. в курорта започва да действа синя зона и да се събират такси за ползването на транспортните и пешеходните алеи в комплекса.
От събраните в хода на проверката материали е установено, че тези пътища нямат статут на "частни пътища, неотворени за обществено ползване", а представляват публична общинска собственост, смятат от прокуратурата. Съгласно закона за пътищата те трябвало да се управляват от кмета, а не от акционерното дружество "Дружеството "Слънчев бряг" АД е превишило правата си, като осъществява привидна, идентична с административната дейност, изразяваща се във властническо волеизявление, с което се създават задължения, респективно права за големи групи от хора.
Като стопанска организация, регистрирана по Търговския закон, "Слънчев бряг" АД е субект на правото, равнопоставен на всеки друг - юридическо или физическо лице, поради което е некомпетентно да се произнася с волеизявления, припокриващи се с административни актове", се казва в прокурорският протест, който предстои да бъде депозиран в съда.
"Единствена административно-териториална единица според конституцията, компетентна да прави това, е община Несебър", се посочва в протеста. "Ние от години твърдим, че "Слънчев бряг" АД не е орган, който да администрира процесите и дейностите в курорта. Станахме банални с изявленията си и най-после през 2016 г. главният прокурор разбра и подкрепи това, което искаме", коментира Елена Иванова, председател на Съюза на собствениците в комплекса, в който членуват доста от хотелиерите.
В община Несебър е получено предложение местната администрация също да извърши незабавна проверка за ползването и управлението на всички пътища, отворени за обществено ползване в Слънчев бряг.
"Вече съм я разпоредил - целта е да установим всички дейности, свързани с алеите, за които акционерното дружество събира такси, обобщената информация ще представим в прокуратурата", заяви кметът на Несебър Николай Димитров.
Проверката трябва да приключи до края на септември. С друго решение - от 7 април 2014 г., от борда на "Слънчев бряг" АД са приети Общи условия за ползването на инфраструктурата на "Слънчев бряг - изток". В тях са предвидени контролни режими, правила, права и услуги като например определени часове за достъп на колите за зареждане на обектите и пребиваването на такситата в тази част на курорта.
Според прокуратурата това решение също трябва да бъде обявено за нищожно, тъй като "търговското дружество не е административен орган, а актовете му имат вътрешноведомствен характер". Аналогично е становището и за други две решение от 5 април и 15 юни 2016 г., с които са актуализирани цените на предоставяните права и услуги за ползване на инфраструктура и цените за тях.
"С атакуваните решения се дублират регламентираните от общината дължими такси, което е незаконно и недопустимо. Затова сме поискали и тези решения да бъдат обявени за нищожни като издадени от некомпетентен орган", коментираха от окръжната прокуратура в Бургас.
"Запознат съм с проверката, не искам да влизам в детайли. Предоставили сме всички необходими документи. Бих подчертал, че решенията на "Слънчев бряг" АД са публични и прокуратурата е имала възможност да се запознае с тях във всеки един момент. Според ръководството на комплекса актовете са напълно законосъобразни, но нека съдът да реши", коментира изпълнителният директор Златко Димитров. Става въпрос не за окончателен акт, а за прокурорски протест, по който ще бъде образувано дело в Бургаския административен съд, а след това, ако има недоволни страни - и във ВАС, коментираха от пресцентъра на Министерството на туризма.
Това е просто становището на прокуратурата - дружеството не го споделя. В крайна сметка съдът ще се произнесе, допълват от принципала. Днес в Бургаския административен съд официален протест на прокуратурата все още не бе внесен, показа проверка на "24 часа".
Независимо какво ще е решението на магистратите обаче, то няма как да действа със задна дата, т.е. събраните дотук пари не подлежат на връщане, коментират юристи.
Искат "Виктория" за виртуална банка. Обявената за продан ТБ "Виктория" може да заработи като първата виртуална банка у нас, през която да се осъществяват мобилни разплащания и операции. Това влизало в плановете на част от кандидатите за финансовата институция.
Дъщерната банка на затворената КТБ може да се превърне и в инвестиционно звено, твърдят запознати. Третият вариант е да се влее в друга банка, базирана у нас. Поне такива са неофициално заявените намерения на три трезора, които подадоха оферти за "Виктория".
На 16 септември изтече срокът за писмата за интерес. В понеделник стана ясно, че кандидатите са 8. Това са консорциумите между "Лев Инс" и "Керблер холдинг" и между "Хансон холдинг" и "Еврофинанс". Самостоятелно играят египетският "Загхлул холдинг", БТК, Инвестбанк, Българо-американска кредитна банка, Търговска банка Д и "Транзакт юръп холдингс".
Последната компания наскоро купи небанковата финансова институция "Ти Би Ай кредит". Кандидатът от Египет е компанията, която инвестира в имоти. Всъщност наддаването е за лиценза на "Виктория", тъй като банката няма клонова мрежа. Репутацията на заявителя, финансовата му стабилност, спазване на надзорните изисквания, чисто досие откъм сигнали за пране на пари или финансиране на тероризъм, отсъствие на офшорна собственост, са основните критерии, по които ще се отсяват кандидатите.
Най-големият минус пред потенциалния купувач е това, че трябва да покрие дълга на "Виктория" към КТБ от 87 млн. лв. Според резултатите от прегледа на активите собственият капитал на "Виктория" е 33 млн. лв., а активите са 138 млн. лв.
Задръстването неизбежно по пътя към Гърция. „Ако към граничния пункт Кулата-Промахон тръгнат в един ден малко над 10 000 автомобила, няма как се де избегнат километричните колони. Абсурдно е ако някой да си мисли, че има организация, с която да предотврати задръстването." Това разказаха вчера пред „Труд" пенсионирани митничари и граничари от най-натоварената точка между България и Гърция.
Според бившите служители обяснението е много просто. Пунктът Кулата - Промахон е проектиран и строен преди десетилетия по време на Студената война между противникови държави. Сега е врата между страни от Европейския съюз.
На границата има по 4 ленти за влизане и излизане, но дори и техният брой да бъде удвоен, това няма да реши проблема. А той идва от буферната зона, тоест от моста, който свързва двете гранични територии. Мостът на ничия земя е тесен, стар и се нуждае от ремонт и разширение. В момента той действа като като фуния. Но едно подобно строителство е въпрос на преговори на най-високо ниво между двете страни.
„Дошло е време или за разширение, или за изцяло нов мост. Все пак и България и Гърция строят широки магистрали една към друга. Ако трябва - да кандидатстват заедно за изцяло нов мост с европари", казва бивш митничар от Петрич, който пожела анонимност. Сега той пътува често до южната ни съседка по работа или като турист. Минавал е през всички пунктове към Гърция. „Никой не изследва потоците от камиони и автомобили, от които наши градове идват и защо например някои решава да мине през Кулата, а дрег през Илинден или през Маказа. Задължително е на пунктовете да се прави статистика", добавя експертът.
Последното голямо пътуване към Гърция в началото на септември колоната на Кулата на моменти стигаше до 20 км. Отчетено бе рекорд - само за 24 часа през пункта са минали 15 хиляди автомобила и са обработени 70 хиляди души.
За „тапата" по границите вина има и старата техника. При голямо натоварване системите на МВР блокират, разстартират се автоматично, чака се по 10-15 минути да влязат пак в работен режим. При лошо време спира токът и компютрите стават излишни и започва записване в халваджийски тефтери.
Дете в колата - задължително забавяне
Ако в колата, минаваща през граничния пункт, пътува едно или няколко деца, за тях трябва да се носи нотариално заверена декларация, данните от която се записват задължително в системата. Това води до забавяне. Ако туристите са забравили, че декларацията трябва да е в два екземпляра, колата стои на пункта, докато мама или татко тичат да търсят ксерокс.
От тази пролет граничарите следят стриктно да не би в колите да се возят бежанци, затова карат да се отварят фабрично затъмнените задни прозорци и багажниците.
Според министъра на туризма Николина Ангелкова: Половин милион българи на път
Около половин милион българи се очаква да пътуват в страната ни през почивните дни около 22 септември според министъра на туризма Николина Ангелкова. По думите й предпочитани са морските курорти, но има пътувания и към вътрешността на България. Тя коментира още, че цените на Черноморието са по-ниски с около 30% от летните оферти. Планинските и СПА курортите също готвят специални предложения за почивните дни.
„Туристопотокът между България и Гърция е сравним, като за първите седем месеца около 630 000 българи са били в южната ни съседка, докато 600 000 гърци са дошли в страната ни", каза министър Ангелкова. Тя коментира, че се наблюдава устойчиво нарастване на пътуванията и в двете посоки.
„За нас е много важно, че се запазва интересът на българите да пътуват в страната си. Статистиката показва ръст на вътрешния туризъм от около 11% за първите 7 месеца на годината", каза Ангелкова и допълни, че в активния период на отпуските - юни и юли - над 800 000 българи са отседнали в категоризирани места за настаняване с 10 и повече легла в България (отново ръст от около 10%).
За първи седем месеца, всички туристи - българи и чужденци, са реализирали общо около 14 млн. нощувки. Приходите от тях възлизат на около 665 млн. лв.
Външно предупреждава: Стачка блокира фериботите в Гърция
Стачка на моряците ще блокира всички фериботи в пристанищата на Гърция в периода от 6 ч на 22 септември до 6 ч на 24 септември. Това ще създаде сериозни затруднения за българските туристи, които ще посетят гръцките острови, както и за товарните автомобили, ползващи фериботен превоз, в периода 22-25 септември 2016 г., предупредиха от Министерството на външните работи. Стачката ще обхване всички видове кораби, като от ведомството съветват тези, които планират пътуване с ферибот, да потърсят предварително алтернативи. При необходимост българите могат да се обръщат за съдействие към дипломатическите и консулските представителства на България в Гърция на следните телефони:
Посолство в Атина (+30 2106748 106); (+30 2106748 105); Дежурен телефон в извънработно време (+30 6937 096 220)
Генерално консулство в Солун: (+30 2310 829 210); (+30 2310 869 510)
Дежурен телефон в извънработно време (+30 2310 869 520).
При нужда от допълнителна информация хората може да се обърнат и към външното министерство.
Високи технологии и нови видове бизнес показват на Есенния панаир в Пловдив. Високи технологии и нови видове бизнес са основният акцент на тазгодишния международен технически панаир в Пловдив, който ще се проведе от 26 септември до 1 октомври.
В рамките на 11 специализирани изложби на „Есен 2016" близо 650 компании от 33 държави ще демонстрират последно поколение техника, продукти и услуги в областта на строителството, роботиката, машиностроенето, електрониката, електротехниката, енергетиката, информационните технологии, химическата и минната промишленост, екологията, управлението на водите, автомобилостроенето, транспорта и автосервизното оборудване.
Очаква се близо 40 000 посетители от България и Европа да посетят Международен панаир- Пловдив и видят експозициите, разположени в 7 палати и откритите площи край тях, всеки ден от 9 до 18 часа. Цената на билетите е 5 лв., а за ученици, пенсионери и инвалиди - по 2 лв.
На 72-ото издание на техническия панаир в Пловдив се слага началото на прояви, ориентирани към символите на Четвъртата индустриална революция - роботи, върхови технологии, дигитализация, комуникации, 3D, виртуална действителност. Те бързо ще променят икономиката и фирмите трябва да са готови за предстоящите обрати, обясняват експерти. С хитова експозиция от роботи и дрон шоу ще стартира новата изложба „Робохайтех".
В нея са презентирани роботи за индустрията и бита, манипулатори, роботизирани и автоматизирани системи, методи за обучение на специалисти, научни разработки. Сред изложителите са водещи компании в бранша, Българската дрон академия и Институтът за космически изследвания и технологии към БАН. Дрон шоуто ще бъде голямата атракция на „Робохайтех" с ежедневни демонстрации с летящи роботи и авиомодели, робошоп, тренинг на компютърни симулатори и курсове за оператори на безпилотни летателни апарати.
Показването на иновации е основен акцент на Международния панаир в Пловдив, утвърдил се като най-престижната технологична среща на Балканите. За 72-ото му издание е подготвено разширено представяне на върхови хайтех разработки от различни области в специална Смарт палата. Ще бъдат презентирани модели за смарт мениджмънт и финансов инженеринг. Така посетителите ще се срещнат с технологиите на 21-ви век и с идеи за бъдещето. Със същата насоченост е и СтартЪп зоната за млади изобретатели и предприемачи, която се прави за първи път. В нея участват студенти от техническите университети в Пловдив и Варна, а панаирът им предоставя безплатно щанд, за да демонстрират своите постижения.
Възможност за изява на деловия форум вече имат и фирми, предлагащи машини за селското стопанство. Новост е секцията за агротехника в изложбата „Машиностроене", където може да се видят трактори, плугове, сеялки, дискови брани, инвентар, резервни части и гуми.Силно присъствие в изложбата „Машиностроене" имат компании от Чехия. Участниците в нейната официална експозиция са предимно от този отрасъл, а изделията на чешкото машиностроене са световноизвестни със своето качество.
В изложбата „Стройтех" специално внимание се обръща на сегмента от строителната индустрия, свързан с изграждането на пътища, екообекти, пречиствателни станции. Има засилено присъствие на строителна техника - бетон възли, тежка механизация, съоръжения за събаряне на здания и за направа на канали. Двете изложби са най-големите в рамките на „Есен 2016". И при тях ясно личи новият тренд за експресно навлизане на хайтех елементи. Машините за строителство и други сектори на индустрията са снабдени с куп екстри, които са резултат от авангардни разработки и повишават ефективността, функционалността и комфорта при работа с тях.
Нова секция - оборудване за шивашки фабрики и ателиета, се разкрива и в специализираната изложба за електроника и електротехника „Елтех". Интересни предложения са подготвили участниците в динамично развиващите се изложби „Акватех" (за технологии и управление на водите), „Енеко" (за енергетика и екология), както и „Инфотех" (за информационни технологии), „Интермин експо" (за минната индустрия) и „Химия".
Традиционно най-атрактивна е изложбата „Автосвят", известна с премиерите на последни модели на световни производители. Тази година ще се представят дилърите на „Порше", „Мазерати", „Лексус", „Тойота", „Хюндай", „Ситроен", КИА, „Пежо", „Сеат", „Шкода", „Лада" и други марки. „Автосвят" вече е в нов формат, който включва още предложения за любителите на високи скорости. Освен автомобили те ще видят технологии и техника за преобразяване на колите в специалната Тунинг зона, „мобилни къщи" в Караван салона и мощни озвучителни уредби в секцията „Кар аудио". Това е резултат от съвместни инициативи с участници в изложбата за транспорт и автосервизно оборудване „Аутотех".
Освен с технологични иновации, посетителите на Есенния панаир в Пловдив ще се запознаят с креативни идеи за визуална комуникация. В специална артзона ще бъдат подредени творби на графичния дизайн, които участват в 20-ото издания на единствения в света Международен конкурс за панаирен плакат. Тази година за наградите се конкурират 125 плаката на изложбени организации от 32 държави.
16 млрд. за строителство. Поне 15-16 милиарда лева ще бъдат инвестирани в строителство през следващите 6 години. Това съобщи вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев на форум "Строителството през 2017 г.". Той уточни, че това е средно по над 2,5 млрд. лв. годишно. Добрата новина е, че пари има, успокои Дончев бранша.
380 млн. лв. ще бъдат дадени за регионални пътища през следващите години, като приоритет е Северна България, заяви и регионалният министър Лиляна Павлова. Вече са сключени договори за 200 млн. лв. за 15 отсечки, а през следващата седмица се очаква обявяването на търгове за още три. Предвижда се създаването на три фонда за градско развитие. Първият фонд е за София с бюджет 81,3 млн. лв. Другите два са за Северна и за Южна България с ресурс от по 95 млн. лв.
Най-бързо вдигат заплатите на брокерите на имоти. Най-бързо вдигат заплатите на брокерите на имоти, показват данните на Националния статистически институт. След това се нареждат заетите в промишлеността и развлеченията. През второто тримесечие на 2016 г. общите разходи на работодателите за един отработен час от наетите от тях хора нарастват средно със 7,3% спрямо второто тримесечие на 2015 г. Увеличението в индустрията е с 8,6%, в услугите - с 6,6%, и в строителството - с 6,7%.
Най-висок ръст на общите разходи за труд спрямо същия период на миналата година е регистриран в икономическите сектори „Операции с недвижими имоти" - с 12,2%, „Преработваща промишленост" - с 10,6%, и „Култура, спорт и развлечения" - с 9,2%. Най-нисък ръст на разходите за труд е отчетен в икономическите сектори „Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване" - с 0,8%, и „ Хотелиерство и ресторантьорство" - с 1,6%. Намаление на общите разходи за труд се отчита само в сектора „Добивна промишленост" - с 0,3%.
Кабинетът отпуска 1,2 млрд. лева на НЕК за реакторите за „Белене". Кабинетът ще отпусне около 1,2 млрд.лева към НЕК, за да плати задълженията си за двата реактора за АЕЦ „Белене".Това стана ясно по време на заседанието на правителството, като за тази цел министрите ще гласуват законови поправки, които пък трябва да бъдат одобрени от НС. Парите ще дойдат от държавния бюджет. Още днес текстовете ще бъдат внесени в парламента, след заседанието на енергийната и бюджетна комисия в парламента.
По думите на енергийния министър Теменужка Петкова към момента сумата и лихвата, която трябва да платим на Москва е близо 630 млн.лева. Ако извършим плащането до края на годината, то тогава сумата ще набъбне до над 646 млн. евро или около 1,2 млрд. лева.
Според Петкова, ако НЕК не плати, то това ще доведе до негативни последици за цялата енергийна система.
Помощта ще бъде под формата на безлихвен заем, който държавата ще отпусне на НЕК. Това ще стане чрез увеличение на бюджета на енргийното министврство, е записано в решнието, което министрите гласуваха. За да се спазят правилата за държавните помощи, в законопроекта изрично е записано, че парите ще бъдат прехвърлени на НЕК след положително становище от страна на ЕК.
На срещата стана ясно, че плащаме по 324 000 лева лихви на ден. Рискът от неплащане на задълженията е "Атомстройекспорт" да поиска несъстоятелност на НЕК и блокиране на сметките й.
От своя страна премиерът Бойко Борисов обясни, че е заръчал на приходните агенции да съберат до края на тази година още 300 млн.лева отгоре в бюджета, за да се покрие сегашния разход. Той уточни, че вече правителството е поело ангажимент към децата с увреждания, надзирателите, както и хората по границата.
По думите му за 2 години кабинетът е събрал над 3,7 млрд.лева повече приходи. Голяма част от тези пари обаче отиват за двете централи. Сега - 1,2 млрд. за „Белене", а преди шест месеца и 1,3 млрд. за американските централи.
„ 2,5 млрд. лева ще бъдат разплатени по посока Москва и Вашингтон и то в рамките само на една година", каза той в отговор на критиките на позицията, че сме бедна държава.
Той даде да се разбере, че властта няма да допусне да се запорират сметките на НЕК, особено след като компанията управлява и язовирите у нас.
"Това е един абсолютно корупционен проект, който ще остане без последствия", каза Борисов и отново обвини кабинета Орешарски, че е подписвал договори без обезпечение. Така например още дължим 300 млн. лева за влаковете "Сименс" от 2006 година.
Още днес текстовете ще бъдат внесени в парламента. За целта днес ще има заседание на енергийна и бюджетна комисия в парламента.
Без арбитражи при потребителски спорове. Потребителските спорове няма да се решават чрез арбитраж, реши единодушно правната комисия в парламента. Депутатите от всички партии подкрепиха проекта за изменения в ГПК и обвързаните с тях промени в Закона за международния търговски арбитраж и Закона за потребителите.
Промените бяха предложени от работна група, събрана от омбудсмана Мая Манолова. Тя присъства на заседанието правната комисия, за да ги защити. Манолова посочи, че няма да е достатъчно в закона да се запише забрана за арбитражно споразумение по спорове, по които едната страна е потребител, защото монополистите, които си създават частни съдилища, са изключително упорити и тя няма да ги спре. Затова освен тази забрана в чл. 19 от ГПК се предлагат и промени в чл. 405 ГПК и чл. 47 от ЗМТА. С единия текст арбитражните решения по потребителски спорове се обявяват за нищожни, а с другия - се регламентира, че съдът отказва да издаде изпълнителен лист въз основа на такива решения.
Министърът на правосъдието Екатерина Захариева заяви, че принципно подкрепя измененията, но има резерви към предложението в тях ръководеното от нея ведомство да води регистър на арбитражните съдилища.
От ВКС пък предложиха да отпадне специалната компетентност на Софийския градски съд за издаване на изпълнителен лист по арбитражни решения.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |