Кадрова криза в образованието - пенсионират се двойно повече учители. Образованието е изправено пред бюджетни трудности и тежка кадрова криза заради ударното пенсиониране на учители. От началото на годината до момента в пенсия са излезли 7700 педагози и се очаква до края на годината броят им да стигне 10 000 при първоначални очаквания, че системата ще напуснат два пъти по-малко педагогически кадри. Ако тенденцията се запази и догодина, в образованието ще възникне остър глад за кадри. Заради ударното пенсиониране не стига и бюджетът за изплащане на обезщетения при пенсиониране, включително за полагаемите се 2 допълнителни заплати от август тази година. Това показа проверка на "Сега" след сигнали от училища за проблеми с изплащането на обезщетенията.
Както "Сега" писа, просветното министерство очакваше тази година да се пенсионират около 4500-5000 души. Това представлява около 5% от педагозите, като е отчетено, че пенсионирането в сектора става и при по-ниска възраст от обичайното. Според разчетите на МОН при нормална възрастова структура на пенсиониране от системата би следвало да се пенсионират около 2.5-3% от учителите. "Ние заложихме 5%, близо до нивото от миналата година, като над това предвидихме и допълнителен финансов резерв. Реалността обаче надхвърли двойно прогнозите", коментира главният секретар на МОН Красимир Вълчев. Той изтъкна, че по този начин системата за 1 година са напуснали 4 пъти повече кадри от нивото, което може да се очаква при нормално излизане в пенсия. Ако догодина тенденцията остане без промяна, образованието може да е изправено пред остър глад за кадри, особено в по-малките населени места. Показателно за ускорените темпове на пенсиониране е разминаването с общата прогноза на МОН за очаквано пенсиониране на 45 000 учители, но за следващите 10 години. И тази година около 1000 позиции останаха незаети към началото на учебната година.
Ударното напускане на системата отваря дупка в бюджета на министерството по програмата, по която на училищата се възстановяват изплатените средства за обезщетенията на учителите при пенсиониране. Миналата година общият бюджет на програмата е стигнал около 25 млн. лв., а само за първите три транша на тази година министерството вече е изразходвало 36 млн. лв. и очаква разходите да достигнат около 46 млн. лв. за цялата година. МОН не е спряло да работи по осигуряването на допълнителни суми през преструктуриране на бюджета и икономии, но продължава да има забавяне и общ недостиг. Така вероятно училищата ще трябва да поемат сами за сметка на общия си бюджет полагаемите се 2 допълнителни заплати при пенсиониране, които влязоха в сила от август. Дотогава учителите, работили продължително време в едно училище, имаха право на 8 възнаграждения при пенсиониране, а от август обезщетението скочи на 10 заплати.
Досега разходите за обезщетенията се покриваха 100% от националната програма за оптимизация на училищната мрежа, но това не следва по задължение от законодателството, а е по воля на кабинета. Програмата не бе актуализирана след приемането на новия училищен закон и в нея си остана записано, че държавата възстановява на училищата разходи за не повече от 8 заплати. Така при общия недостиг училищата следва да доплатят 2-те заплати над това за сметка на общия делегиран бюджет. Някои директори побързаха да пенсионират педагозите преди 1 август именно заради този проблем.
И след тази дата училищните шефове не желаят да рискуват с изплащане на пълните обезщетения и се стига до абсурдни ситуации. Има училища, които плащат половината от обезщетението сега и обещават да доплатят другата половина догодина. Експерти разясниха, че това не е редно и учителите са в правото си да искат да им бъде изплатена цяла сума. Парите са дължими към момента на излизане в пенсия.
Отлив
Според експерти масовото напускане и недостигът на пари са вследствие на припокриването на две реформи - пенсионната и образователната. Допринася и взетото решение за масово освобождаване на директори в пенсионна възраст. При тях се изплащат по-високи обезщетения заради по-високите възнаграждения и натрупаните невзети отпуски. С директорите на много места са пенсионирани и придобилите възрастта педагози.
Обезлюдените общини ще интегрират трайно бежанци. Все още не е ясно кои са пилотните общини, които ще работят по проект за трайна интеграция на бежанци у нас, но се очаква това да бъдат общини с тежки демографски характеристики - това каза в предаването "Неделя 150" на БНР изпълнителният директор на Националното сдружение на общините Гинка Чавдарова.
Тези общини ще трябва да уредят и поемат битовото устройване на заселващите се - намиране на подходящи жилища, на детски градини и училища за децата, записване при личен лекар, регистриране в съответните структури на агенциите по заетост и социално подпомагане.
Търсят се общини, които вследствие на демографски тенденции разполагат със свободна социална инфраструктура - за да не се почувства местната общност нито ощетена, нито изместена от когото и да е, подчерта Гинка Чавдарова.
"Бяла карта" и Viva Credit стават част от групата на Easy Credit. Окрупняване в сегмента на бързите кредити подготвят предприемачите Станимир Василев и Неделчо Спасов, които стоят зад пазарния лидер по активи Easy Credit. Една от съвместните им компании - "Мениджмънт файненшъл груп", e поискала от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разрешение да погълне две дружества със сходна дейност - "Вива кредит", която отпуска бързи заеми, и "Аксес файнанс", която предлага същото чрез агресивно маркетирания продукт "Бяла карта". Това е поредната за тази година инициатива на групата, която цели разрастване на бизнеса в областта на потребителското финансиране, след като през пролетта новоучредената "Изи пеймънт сървисиз" получи лиценз за платежна институция от БНБ и се подготвя да навлезе в сегмента на кредитните карти от началото на следващата година.
Три в едно
Производството, което ще анализира ефекта от договорената сделка, е образувано от антимонополния орган на 19 септември. С това започва да тече срок, в който заинтересовани лица могат да изпращат информация или становища за въздействието върху конкуренцията на пазара на бързите кредити. Посочва се, че географският пазар, който ще бъде засегнат, е българският, тъй като придобиваните компании нямат бизнес зад граница, за разлика от "Мениджмънт файненшъл груп".
Схемата на концентрация предвижда придобиване на едноличен контрол върху "Вива кредит" и "Аксес файнанс" от страна на "Мениджмънт файненшъл груп". Тя представлява група от компании, чиято структура обхваща дружествата "Изи асет мениджмънт", "МКеш Македония" и "Финтрейд файнанс". Основана е през миналата година с капитал от 1 млн. лв. и към момента не извършва търговска дейност. Вписана е в регистъра на финансовите институции, воден от Българската народна банка (БНБ).
По план под шапката й ще влязат два от изявените играчи на пазара на бързите заеми. "Вива кредит" е компания с капитал от 2.8 млн. лв., в която водещ съдружник е "Изи асет сървисиз". Финансовият отчет за миналата година показва активи от 6.1 млн. лв. към декември 2015 година при 4.1 млн. лв. година по-рано. Приходите от основна дейност възлизат на 8.2 млн. лв., персоналът надхвърля 148 души. Печалбата е 1.2 млн. лв. при 167 хил. лв. през 2014 г.
Печеливш е и бизнесът на "Аксес файнанс". За миналата година компанията има брутен кредитен портфейл от 9.7 млн. лв. при 6.5 млн. лв. година по-рано, което е растеж от 48%. Броят на издадените активни кредитни карти към 31 декември 2015 г. е 33 467, като средният размер на усвоената сума по тях е 356 лв. Нетният лихвен доход за миналата година е 9.7 млн. лв. при 2.5 млн. лв. година по-рано. Печалбата е 1.9 млн. лв. при загуба от 712 хил. лв. за 2014-а.
Дружеството е с капитал от 1.25 млн. лв. и в него работят 78 души. Съсобственици в него са "Родопи дивелъпмънт", Цветан Кръстев и Светослав Радовенски, като през юни тази година са допуснати още двама съдружници. Единият от тях е Софроний Димитров, който е акционер и във "Вива кредит".
Логична стъпка
Предприетата стъпка към консолидация изглежда логична на фона на порасналия до 2.3 млрд. пазар и промените, настъпили с участниците на него. През това лято латвийската 4finance Holding, която развива дружество и в България, купи TBI Bank и така си подсигури подкрепа за растеж при бързите заеми не само у нас, но и в целия Европейски съюз. Затова не е изненадващо, че бизнесът около Easy Credit окрупнява позициите си.
Динамиката и развитието на пазара на потребителското кредитиране у нас през последните години породиха добри предпоставки за известна консолидация на финансовите институции, опериращи в България, смятат от "Мениджмънт файненшъл груп": "Чрез планираните сделки дружеството "Мениджмънт файненшъл груп" се стреми да придобие значителен дял в две от водещите финансови институции у нас, които са специализирани в предоставяне на потребителско финансиране. Благодарение на опита на участващите компании в групата ще се постигне подобряване на обслужването на крайните клиенти, предоставяйки им повече възможности за т.нар. финансово включване. Нашата мисия е осигуряването на достъп до финансови услуги за всички чрез богато портфолио от иновативни продукти и услуги. Убедени сме, че реализацията на придобиванията ще допринесе положително и за развитието на всяко от придобиваните предприятия, както и за разширяване на гамата от продукти и услуги на групата в областта на потребителското кредитиране", коментираха от компанията за "Капитал".
Заводът за авточасти на Willi Elbe край Пловдив започна производство. Над 9 млн. евро е инвестицията в новия завод на германския производител на автомобилни части Willi Elbe Gelenkwellen, който заработи в икономическата зона "Тракия" край Пловдив. Предприятието ще произвежда компоненти за BMW и Mercedes - Daimler, които ще се изнасят за Западна Европа и Китай. Очакванията са броят на заетите в завода да достигне 150 души.
Продукти и пазари
За проекта си в България преди две години Willi Elbe регистрира местно дружество - "Вили Елбе аутомотив България", със 100 хил. лв. капитал. Производствената база на компанията се набира близо до село Куклен в зоната. Там ще се произвеждат два основни продукта - компоненти за кормилни уредби за BMW и за серията камиони на Mercedes - Daimler и карданни валове за BMW. Частите от българската база ще се изнасят за западноевропейския пазар и Китай. "Новата производствена база на "Вили Елбе аутомотив България" ще изпълнява стриктно изискванията както за качеството на производствения процес, така и на крайния продукт", каза изпълнителният директор на германската компания Александър Вохак. Той посочи, че всички служители ще се ръководят по работния модел на групата, което ще гарантира високото качество на продукцията.
От съобщението на компанията става ясно, че освен производство в предприятието ще се извършва и развойна дейност. "Последователната и синхронизирана инженерна работа на професионалистите, които работят в завода, позволява да се разработват и произвеждат ориентирани към бъдещето технологии на най-високо ниво", казаха оттам.
Инвестиция
Досега инвестицията на компанията в България надхвърля 9 млн. евро. Общо 3.8 млн. евро са вложени в изграждането на базата, включително земята. През май миналата година "Вили Елбе аутомотив" купи близо 20 дка за малко под 940 хил. лв. Самото строителство започна в началото на тази година, след като приключи проектирането на завода. Отделно в цялостното техническо оборудване са инвестирани 5.5 млн. евро.
Това е поредната инвестиция в пловдивската зона, където вече работят над 100 компании, като много от тях са доставчици на автомобилни компоненти като Magna Powertrain, Sensata и др. В следващите месеци предстои да започнат работа и други производители. Сред тях са и още две германски компании - компанията за осветителни системи Osram и семейната фирма за опаковки за хранителната индустрия Intrama.
Секторът за автомобилни части в България продължава да се разраства, като освен новите инвеститори като Willi Elbe досегашните производители също разширяват производството си. През последната година индустрията има над 3 млрд. лв. приходи и около 35 хил. заети. Оттук се доставят части за гиганти като BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen, Renault и др.
Групата
Willi Elbe Gelenkwellen е създадена като фамилно предприятие преди повече от 60 години. Освен новия завод в България групата има също производства и в Германия, Норвегия, Швейцария и Китай. Компанията прави кормилни уредби, компоненти за кормилни системи и карданни валове за партньори по целия свят. Германската група не е публична и затова не обявява финансови данни. Според германския сайт de.statista.com приходите й през 2013 г. са били 135 млн. евро.
По 1150 домакинства на ден без ток заради кражби. Средно по 1150 домакинства са били без ток и са търпели неудобства в резултат на кражби от електроразпределителната мрежа на ЧЕЗ от началото на годината. Това показват последните данни на дружеството. 266 000 клиенти са били без ток в продължение на общо 305 часа.
От компанията отчитат 4230 кражби на ток за осемте месеца на 2016-а. Щетите от посегателства на съоръжения са 745 000 лева. През август имало и пореден смъртен случай при кражба.
Това са посегателства и върху националната сигурност и квалификациите на тези деяния и санкциите следва да бъдат адекватни на преките и потенциалните щети, посочват от ЧЕЗ. Според компанията в момента санкциите за нерегламентирано ползване на ток също нямат възпиращ ефект върху нарушителите.
"Крадците на електроенергия се санкционират по привилегирована цена. Съществуващата нормативна уредба не само че няма възпиращ ефект за тези, които са решили да крадат, а и действа демотивиращо върху коректните клиенти. Необходима е генерална промяна на системата за начисляване на електроенергия при кражба - формирането на цена и сроковете за дотаксуване", смята Филип Йорданов, ръководител "Нетехнически загуби" в "ЧЕЗ Разпределение България".
Компанията призовава институциите да помогнат за защитата на обществото. Според дружеството е необходимо санкциите да бъдат основани на принципа на справедливост и равнопоставеност и да се защитят коректните клиенти.
Какви мерки може да вземе държавата, за да се противодейства на кражбите на ток и да бъдат стимулирани коректните клиенти - тези и други въпроси ще са темата на голям дебат, който вестник "24 часа" организира на 27 септември, вторник.
Близо 1 млрд. лева са изпратили у нас българите зад граница тази година. Близо 1 милиард лева са изпратили от началото на годината сънародниците ни зад граница на свои близки у нас. Това съобщава bTV, като се позовава на данни от справка на БНБ.
Най-много, близо 200 милиона лева, са изпратили българи от Съединените щати. Испания и Гърция също остават сред страните, където се емигрирали най-много българи и съответно изпращат най-много пари у нас. Според икономисти ефектът от парите зад граница за едно домакинство е съизмерим с парите от еврофондовете за един регион в държавата.
Цветанка се грижи за децата и на двете си дъщери от 11 години, когато родителите заминали на работа в Испания. Малкият Веселин бил бебе, а братовчед му - на 3. Децата ходят в Испания през лятото, а за Нова година семействата се събират в България.
„Доста добре се чувствам при баба. И там е хубаво, като ходя през ваканциите, но тук си познавам приятелите", казва 11-годишният Веселин. За годините, прекарани в гурбет, родителите успели да подсигурят материално бъдещето на децата си. Купили им апартаменти в Благоевград, а издръжката им поемат изцяло, като пращат част от спечелените пари.
„По е добре оттам парите, отколкото тук, като са без работа. Всеки месец пращат определена сума пари, купуват по нещо, което е нужно, изпращат и така, гледаме да се справяме", споделя Цветанка.
Опасенията, че кризата на пазара на труда в много европейски държави като Испания и Гърция, масово ще върнат българи у нас, не се оправдаха и парите продължават да нарастват, отчитат икономисти. Не очакват драстичен ефект и от брекзит, ако не се въведат ограничения със задна дата.
„Най-вероятно Великобритания ще продължи да бъде от страните, от които се изпращат най-много средства в България", прогнозира икономистът Явор Алексиев.
Масовото изтичане на мозъци, а дори и на нискоквалифициран труд, обаче все повече затруднява родната икономика - липсата на кадри гони инвеститори.
Тройкаджии пълнят Алма матер. Летвата за влизане в Софийския университет продължава да пада. Минималният праг за прием в престижната специалност „Право" е паднал до 14,02 при максимален 24. Това значи, че кандидат-студенти с тройки на конкурсните изпити по история и български език могат спокойно да се доредят до място в Юридическия факултет, стига да са изкарали малко над четворки на двата държавни изпита. Това показват данните от допълнителния прием на Софийския университет, които бяха публикувани вчера от висшето учебно заведение.
При последното класиране общо 44 зрелостници са влезли в специалност „Право" при 47 обявени свободни места. Само двама са приети в задочна форма на обучение, незаети остават 35 места. „Право" не е единствената специалност, където остават свободни места. В „История" например има 43 свободни позиции.
В началото на месеца от Алма матер обявиха допълнителен прием. Свободните места за обучение в държавна поръчка тогава бяха 1076 в 84 специалности. Вчера стана ясно, че след последното класиране са приети 425 мераклии от общо 460 кандидатствали. Това означава, че само около 40% от свободните места в университета са се заели, а за 60% няма кандидати. Така на практика около 14% от всички 4552 места за държавна поръчка в Алма матер остават празни.
Записването на новоприетите студенти започва днес и ще продължи до сряда, 28 септември.
Борисов чака помощта от Брюксел днес. Превода от €160 милиона помощ от Брюксел очаква в понеделник премиерът Бойко Борисов, след като постави това изискване пред партньорите по време на срещата във Виена през уикенда. Сбирката бе организирана по инициатива на австрийския канцлер Кристиан Керн и на нея присъстваха балкански и европейски лидери.
Парите бяха одобрени на срещата на върха в Братислава и ще са за подпомагане на страната ни в действията й срещу кризата с преселниците от Близкия изток и Северна Африка.
„Поставих им условия в понеделник - след като и последните апликации от страна на България отидат в Брюксел, да ни преведат парите. За да можем да започнем и процедурите за купуване на техника - камиони, джипки, термокамери и да можем да осигурим условия за живот на военните, както и на допълнителните полицейски части, които пращаме на българо-турската граница", каза след разговорите в австрийската столица Борисов.
Вчера премиерът вече се бе завърнал в България, където случайно попадна на скокове с бънджи. Докато минаваше край моста край Клисура с кортежа си, премиерът видя търсачите на силни усещания и спря да гледа как скачат с ластични въжета в пропастта.
Той дори се скара на едно момиченце, което се беше надвесило над парапета. „Спри! Я бързо долу!", каза Борисов.
Манчестър, Цюрих и Лион на опашка за летище София. Летищата на Манчестър, Цюрих и Лион са сред кандидат-участниците в процедурата за отдаване на концесия на летище София, научи "Стандарт". Над 15 са регистрираните досега кандидати, повечето от които ще подадат инвестиционни предложения до изтичането на крайния срок - 17 ч. на 18 ноември, петък. Публичното отваряне на офертите ще се състои три дни по-късно, в 11 ч. на 21 ноември.
Освен летищата на Манчестър и Лион сериозен интерес към процедурата са проявили още по един английски и френски летищни оператори.
Разбира се, интерес към концесията проявяват и "обичайните заподозрени" - германската компания "Фрапорт" и турската TAV. Това са и единствените две компании, чиито представители вече са извършили огледи на аеропорта. Германската "Фрапорт" е огромен летищен оператор, който освен аерогарите на Франкфурт и Хановер в Германия и Варна и Бургас у нас държи още летищата Анталия и Любляна, основния аеропорт на Санкт Петербург Пулково, Лима в Перу, Делхи в Индия и Сиан в Китай. Според авиоексперти "Фрапорт" кандидатства и за концесия на 14 аеропорта в съседна Гърция.
Един от сочените досега основни кандидати - летище Мюнхен, няма да участва в процедурата, тъй като неговите акционери не са му разрешавали до инвестира извън Германия.
Твърди се, че интерес към аеропорта проявяват и други компании от Турция, Китай и др.
Който и да вземе летище София обаче няма да му е лесно, тъй като проектодоговорът е изготвен така, че да бъдат отчетени всички недостатъци на тези за концесията на летищата Варна и Бургас, категорични са концесионнни експерти. Дали този договор ще бъде подписан точно в този му вид, засега никой не се наема да каже.
Бъдещият концесионер на Летище София трябва да инвестира над 306,5 млн. лв. без ДДС за 35-годишен период. Част от сумата трябва да отиде за пълното обновяване на стария Терминал 1 - за изграждане на 7 ръкава и 5 входа и изхода за пасажери, като капацитетът му се удвои до 3 млн. пътници годишно. Ако летището започне да обслужва над 6 млн. пътници годишно, концесионният договор ще може да бъде променен, като тогава концесионерът ще бъде задължен да разшири единия от двата сегашни терминала или да изгради нов, трети терминал.
При достигане на 70% от капацитета на сегашната полоса за излитане и кацане, държавата може да поиска от бъдещия концесионер да изгради и втора писта.
Ръководството на "Летище София" вече се готви да посрещне 5-милионния си пътник до края на годината. През миналата година аеропортът обслужи над 4,2 млн. пасажери. През тази обаче благодарение на експанзията на ирландската авиокомпания Ryanair, която започна да лети от София с три самолета, както и на продължаващото бурно развитие на Wizz Air, ръстът на трафика ще бъде още по-голям.
Жилищата в Бургас на цени като в София. Имотите в Бургас поскъпват с всеки изминал ден, но сключените сделки се броят на пръсти. Цените на апартаментите са скочили средно с 40% в сравнение с преди година, твърдят брокери. Несъответствието между търсене и предлагане води до застой в продажбите. В центъра на града и крайбрежния квартал "Лазур" жилищата се предлагат на цена 1100-1200 евро за квадратен метър.
Панелките по кварталите също хвръкнаха нагоре и двустайните жилища се продават за 43 000 - 45 000 евро. Гарсониерите пък се бетонираха твърдо над 30 000 евро.
"Предлагането е голямо, търсенето също, но продавачите държат високи цени и резултатът е, че рядко се стига до реално сключени сделки. Затова и пазарът край морето в момента е в застой", обясняват брокери на недвижими имоти.
За сравнение цените на имотите в центъра и луксозните квартали на София са 1000 - 1200 евро на кв.м., в зависимост от типа апартамент, показва справка в сайта imot.bg. Най-скъпо излизат апартаментите край Докторски паметник - там те стигат цена от 2229 евро за кв.м. В центъра на София жилищата се продават за около 1057 евро/кв.м, а в близкия до центъра квартал "Яворов" - 1155 евро/кв.м.
Гонят от училище за фалшива медицинска бележка. Училищни директори затягат контрола срещу фалшивите медицински бележки за извинение на отсъствия от клас, като за целта въвеждат поредица от нови мерки в правилниците си, показа проверка на „Монитор". Така например в правилника на столичното 51-о СУ „Елисавета Багряна" вече е записано, че представянето на фалшива медицинска бележка ще се санкционира с преместване в друго училище. Директорът Асен Александров, който е и съветник на образователния министър Меглена Кунева, обясни, че въпреки строгата мярка, която се въвежда, всеки случай ще се разглежда индивидуално. Това е измама, проблемът не е толкова в това, че детето ще отсъства няколко дни, а в това, че ние трябва да възпитаваме учениците на манталитет, коментира той.
Още в началото на учебната година вицепремиерът и образователен министър Меглена Кунева обяви, че ще работи съвместно с Министерството на здравеопазването в посока затягане на режима относно представянето на фалшиви медицински бележки, така че порочната практика да се пресече. Преди да има промени на национално ниво обаче отделни училища вече са взели мерки.
Друго столично учебно заведение, което е взело на прицел фалшивите извинителни бележки, е 31-о СУЧЕМ „Иван Вазов" известно още като Бастилията. Така от тази учебна година отсъствията по болест на учениците, които учат там, ще се извиняват само срещу копие от амбулаторен лист, издаден от личния лекар. По този начин в училището отпада досегашната практика, при която отсъствия по болест се извиняваха с обикновена бележка, с която учениците можеха лесно да се сдобият, ако решат да злоупотребят и да накарат някой да им я напише. Директорката на 31-о СУЧЕМ Надежда Николчева коментира, че е крайно време да се реши проблемът с фалшивите бележки. Тя допълни, че мярката, която се въвежда, е взаимствана от училища във Враца.
Освен мерки срещу отсъствията, част от големите училища в страната въвеждат и редица похвати за засилване на сигурността. В 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов" например родителите на децата от начален курс ще получат баджове вероятно от 1 октомври.
МВР проверява летищата за нелегални полети на парапланери. МВР е започнало да прибира документацията от летищата, в районите на които са се случили авиоинциденти с парапланери и мотоделтапланери, както и с малки самолети, съобщиха разследващи пред Агенция „Монитор".
Последният такъв беше в Казанлък, където загина Тодор Тянов, смятан за един от най-добрите ни пилоти-състезатели. Основната версия за случилото се е технически проблем. Разследващите обаче искат да стигнат до край.
„За целта започваме от самото начало. Все някой е трябвало да разреши този полет. На летищата трябва да има и документация с маршрута на летателния апарат, както и кой го е навигирал и дали изобщо е имало разрешение за полет в района. Всичко това би трябвало да се описва надлежно в протоколи, които ние сме изискали", обясниха от полицията. От там казаха, че в някои случаи са с вързани ръце, тъй като разследването на авиокатастрофи се извършвало от Министерството на транспорта. От там пък обяснявали, че могат да водят следствие само ако летателния апарат е регистриран. А както „Монитор" вече разкри според официални данни регистрираните машини са само шест. Това означава, че „Гражданска въздухоплавателна администрация" може да се занимава само и единствено с тях.
„Не можем да седим и да бездействаме. При всеки инцидент със загинал или пострадал човек, ние образуваме досъдебно производство. Нашата работа е да стигнем до виновника, а такъв със сигурност има", обясниха още разследващите. Освен документацията, те ще проверяват и как пилотите са се сдобили с лицензи за управление на апаратите. Ако то е взето в нарушение на закона, то ще има последствия, заканиха се от МВР. В разследването ще помага и прокуратурата, като ще се проверява и дали машините, с които са станали инциденти, както и тези, които все още летят, са били технически изправни и кой следи за тяхното състояние.
Според получени данни в полицията, много пилоти на парапланери и мотоделтапланери изкарвали лицензите си в съседна Румъния, където контролът за издаването на тези документи бил толкова занижен, че курсовете се извършвали само на хартия.
„Има хора, които никога не са се качвали на летателен апарат, но въпреки това имат разрешително - т.нар. бревет. Наша проверка установи, че в Румъния един подобен курс излиза 350 лева. У нас пък той е поне 3-4 пъти по-скъп. Цената е по-висока защото летателните часове се изпълняват стриктно, а те струват пари", обясниха още разследващите.
Само за последната година инцидентите с малки самолети, парапланери и мотоделтапланери зачестиха рязко. В началото на септември край Долна баня загинаха две млади момчета, след като пилотирания от тях двуместен самолет се оплете в жици и се разби. Малко след това пък двама души пострадаха при инцидент със самолет на летището в Шумен. Самолетът PZL-104 Wilga с четирима пътници излетял от летище Варна. На около 10 метра от земята машината загубила мощност. Пилотът направил опит да приземи самолета, но не успял и летателният апарат паднал на селскостопанското летище в Шумен.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |