Гавра с парното на половин София. Вече три дни „Топлофикация София" се гаври със стотици хиляди столичани, които останаха без парно и топла вода заради авария на магистрален топлопровод в жк „Дружба 1".
От утре отново спира топлоподаването в „Студентски град", „Мусагеница" и всичките части на район „Младост" заради нова авария на друга тръба, намираща се на „Цариградско шосе". Това признаха на късна пресконференция от монополиста.
Въпреки че все още има цели квартали в столицата, които над 72 часа нямат топлоподаване, говорителят на дружеството Елизабет Павлова заяви пред „Труд", че по техни данни нямало нито една сграда, която да е била без парно повече от 48 часа.
Твърдението й обаче се оборва дори от собствените й прессъобщения, от които ясно личи, че например в кв. „Слатина" парно и топла вода няма от сутринта на 5 февруари.
Според общите условия на „Топлофикация" дружеството дължи обезщетения на клиентите си при спиране на отоплението за повече от 48 часа.
От вчера сутринта „Топлофикация" обяснява как е пусната топлата вода във всички квартали освен в „Слатина", част от „Дружба 1" и няколко блока на „Дружба 2". В същото време обаче софиянци от жк „Младост 2", жк „Младост 4", „Лозенец" и „Студентски град" разказват как водата там изобщо не е пускана. От монополиста се оправдават, че имало „временни колебания" на топлоподаването.
„Никакво колебание няма в „Младост 4" - непоколебимо нямаме топла вода", казва в свой коментар читателят на Trud.bg Владимир Кирилов.
На 5 февруари от дружеството обявиха, че е спряна водата и парното само в кварталите Младост" - 1, 1А, 2, 3 и 4, „Студентски град", „Дървеница" и „Слатина". Ден по-късно се оказа, че без да съобщи официално, „Топлофикация" е спряла топлоподаването и в още 8 квартала на столицата - „Лозенец", „Дианабад", „Изток", „Изгрев", „Витоша", „Яворов", „Гео Милев" и „Ситняково".
В неделя от дружеството заявиха пред медиите, че в „Младост 1" е пусната топлата вода, но софиянци заляха социалните мрежи с оплаквания, че това не е вярно. Оказа се, че топлата вода в „Младост 1", „Младост 1А" и „Младост 3" е пусната едва в понеделник, а в „Младост 4" и някои части на „Младост 2" до редакционното приключване на броя топлоподаването все още не беше възстановено.
Магистралният топлопровод е на 27-30 г. и това е първата авария по него, заявиха от „Топлофикация София" пред „Труд".
Елизабет Павлова, говорител на „Топлофикация София", пред „Труд" :
Няма нито една сграда със спряно парно за повече от 48 часа
„Нямаме нито една сграда към момента (б.а. - 15,54 ч. днес) със спряно топлоподаване за повече от 48 часа. Възстановено е подаването във всички квартали освен в „Слатина", част от жк „Дружба 1" в района на ул. „Искърско шосе", бул. „Цветан Лазаров" и бул. „Брюксел" и блокове № 417, 418, 419 в жк „Дружба 2".
Има квартали, в които има колебания, т.е 2-3 часа имат, а след това прекъсва топлоподаването. Ако някой има претенции, могат да пускат жалби към нас.
По отношение на сметките - хората ще платят само потребената енергия по общия топломер. От броя работни дни на абонатната станция ще приспаднем дните, в които не сме подавали топлоенергия към съответната сграда. Това ще бъде отразено във февруарските сметки за парно, които ще излязат около 15 март."
44 милиона за заплати в дружеството
В „Топлофикация София" са си раздали 44 милиона лева заплати през 2015 г., показват данни от финансовия отчет на дружеството. През тази година на щат там са се водели 2399 души.
Въпреки дълговете на монополиста заплатите растат всяка година. През 2016 г. средствата за заплати в столичната „Топлофикация" са нараснали с 2,5 млн., а за 2017 г. са предвидени нови 4 млн. лв.
Загубата на „Топлофикация София" през 2016 г. е 40 млн. лв. и за следващата година се предвижда загуба от 35 млн. лв.
Масово измират пчелите в България. Тежки загуби отчитат пчеларите в цялата страна. Масово измират цели пчелни семейства, като в някои райони на страната загубите надхвърлят 50%, разказаха пред "Труд" потърпевши. Една от основните причини е тежката зима с минусови температури в комбинация с оскъдна за летящите насекоми паша миналата година.
"2016 година не беше благоприятна, тъй като заради недостатъчно валежи пчелите не успяха да съберат достатъчно прашец, за да издържат суровите зимни месеци", разказват производители на биологично чист мед от село Брестово, област Ловеч.
Те съветват пчеларите да не делят изкуствено семействата с цел увеличаване броя на кошерите, тъй като това отслабва колонията и я прави уязвима на лоши метеорологични условия и на нападения на други насекоми като търтеи и стършели.
Ентомолози (специалисти по насекомите) посочват, че колкото по-студена е зимата, толкова повече мед е нужен на пчелите, тъй като в кошера трептят с крилца по-интензивно, за да се стоплят.
Освен гладна смърт се отчитат загуби и вследствие на химикали, с които се обработват селскостопански култури, атрактивни за пчелите.
В някои области като Плевенско и Ловешко още през есента пчеларите са регистрирали 25-50% загуба на кошери. След тази зима много от тях ще преустановят продажбата на мед. Особено тежки загуби се отчитат още в Пловдивско и Благоевградско. Прогнозите на местните пчелари са за повишаване на изкупната цена на пчелния продукт.
Неоникотиноидите убиват пчелите. Искат забрана за опасни препарати
Екологичната организация "Грийнпийс" призовава служебния министър на земеделието и храните проф. д-р Христо Бозуков и изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Дамян Илиев да не допускат разрешаването на препарати за растителна защита с неоникотиноиди като активни вещества за ограничена и контролирана употреба на територията на България.
Оттам цитират редица официални данни за вредата за пчелите, включително заключение на Европейския орган по безопасност на храните (ЕОБХ), както и скорошен анализ на учени от Университета в Съсекс.
Заплахата
От 2013 г. на територията на Европейския съюз има частична забрана върху употребата на веществата клотианидин, имидаклоприд и тиаметоксам, които са от групата на неоникотиноидите. В редица страни, включително в България, ежегодно има опити да бъде позволено изключение от забраната (т.нар. дерогация).
На 31 януари у нас се проведе конференцията "Неоникотиноидите и тяхното влияние върху пчелите", организирана от Министерството на земеделието и храните, на която са разгледани възможностите за допускане на изключение от забраната.
"Обезпокоени сме, че конференцията е организирана с цел да се легитимира ново решение за разрешаване на употребата на неоникотиноиди в България през 2017 г., подобно на отминалата година", обясняват от организацията. Оттам допълват, че редица други екологични и пчеларски организации не са присъствали, което е притеснително предвид огромното обществено значение на темата за неоникотиноидите.
"Софарма" иска по-голям дял в холдинг "Доверие". Десет години след като Огнян Донев и "Софарма" направиха първото враждебно превземане на компания през Българската фондова борса, фармацевтичната група иска разрешение от Комисията за защита на конкуренцията да концентрира в състава си целия бизнес на придобитото тогава дружество - "Доверие обединен холдинг". Това става ясно от съобщение в КЗК. Самият Донев не беше открит за коментар, нито пък от "Софарма" поискаха да коментират подробности от плана, освен че според искането евентуалното вливане на "Доверие ОХ" няма да повлияе на пазара заради липсата на сходни дейности.
През декември 2016 г. в няколко сделки фармацевтичната компания увеличи прекия си контрол в холдинга и в момента притежава 30.22% в него. Ако искането на "Софарма" в КЗК бъде одобрено, е твърде вероятно да бъде отправено търгово предложение към миноритарните акционери - а за бившия най-голям приватизационен фонд "Доверие" това означава оферта към над 147 хил. миноритарни акционери с между една и 100 акции, които заедно притежават 43.45% от акциите.
Веднага след съобщението за сделката акциите на "Доверие" поскъпнаха с близо 25% и достигнаха цена от 1.49 лв., а тези на "Софарма" с 2.6%. Вторият по големина акционер в холдинга е "Телекомплект" - с 8.92% към края на миналата година. В тази компания по 48.5% държат Донев и Венцислав Стоев. По закон акционер и свързани с него лица са длъжни да отправят търгово предложение при преминаване на една трета или половината от капитала. Това може да стане обаче и доброволно от акционер. При всички случаи такова предложение трябва да бъде одобрено от Комисията за финансов надзор.
Какво представлява холдингът
В бившия приватизационен фонд са обединени дялове в над 20 компании - строителни и промишлени дружества, три шивашки компании, малко над 50% в "Доверие Брико", което стопанисва веригата магазини "Мосю Бриколаж" в България, Сърбия и Македония, две винарски изби - "Българско вино" и "Новоселска гъмза", както и многопрофилна болница "Доверие", медицински центрове, две от най-големите по приходи здравнозастрахователни компании, както и множество недвижими имоти.
За деветте месеца на миналата година консолидираните приходи на холдинга са над 100 млн. лв. и 7.7 млн. лв. нетна печалба. През 2015 г. приходите на "Доверие ОХ" са били 122.7 млн. лв., а нетната печалба е близо 2.6 млн. лв. (виж. таблицата).
"Софарма" е една от най-големите фармацевтични групи в България с консолидирани приходи за 900 млн. лв. през 2015 г. и печалба от над 20 млн. лв. Тя е и най-голямата компания на фондовата борса с капитализация от 460 млн. лв., която се е повишила с над 30% за последните 12 месеца. През инвестиционното си дружество Донев държи почти 25% от капитала на "Софарма". Борсовата оценка на "Доверие ОХ" е почти 28 млн. лв.
Огнян Донев и "Софарма" влязоха в холдинга в началото на 2007 г. По онова време ръководството му разпродаваше дъщерни компании и дълготрайни активи, сключваше сделки със свързани лица, отделяше в непублични дружества атрактивните бизнеси и не се ползваше с доверието на инвестиционната общност. Акциите на холдинга се търгуваха под счетоводната им стойност, защото в тях беше калкулирано недоверието към мениджмънта. Донев започва да купува лично и съобщи, че е придобил над 5% от капитала, което рязко увеличи цената на акциите.
Какво е общото
На пръв поглед двете публични компании нямат много общо освен контролиращия ги акционер.
"От гледна точка на дружествата, които са свързани със здравния сектор - болниците, медицинските центрове, застрахователните компании, има логика "Софарма" да се опитва да окрупнява бизнеса и това ще донесе синергия за цялата група", коментира Татяна Пунчева-Василева, ръководител отдел "Анализи" в "Елана трейдинг".
Повече детайли около логиката вероятно ще има след решението на КЗК, която заради разнородните бизнеси едва ли ще има нещо против сделката.
Движението по "Хемус" трябва да бъде възстановено до седмица. След като два дни основният път за Северна България - магистрала "Хемус", остана затворен заради инцидента в тунел "Ечемишка", институциите най-накрая реагираха. Служебният регионален министър Спас Попниколов даде краен срок 12-14 февруари на Агенция "Пътна инфраструктура" да отвори тръбата на тунела, в която загина жена заради паднала лампа.
В дясната тръба в посока Варна в момента тече голям ремонт и тя е изцяло затворена.
Ще има ли светлина в тунела
В неделя бе сформирана комисия в АПИ, която да проучи състоянието на авариралото съоръжениe и да набележи мерки за пълното му обезопасяване. Вариантът, който е избран във вторник, е "старата осветителна конструкция в тунела да бъде демонтирана с цел максимално бързо възстановяване на движението в тръбата за София", казва агенцията в прессъобщение. Комисията е преценила, че укрепването на съществуващата конструкция ще отнеме повече време.
От отговора не става ясно дали в тунела ще остане някакъв източник на светлина.
През последните два дни институциите не даваха информация колко време магистралата няма да може да се ползва. В момента движението е пренасочено през алтернативни маршрути, които удължават времето за пътуване с часове. На въпрос на "Капитал" кога приблизително ще бъде пуснато движението през тунела АПИ отговори с информация за алтернативните маршрути, въведени от 5 февруари.
"За бизнеса затварянето на "Хемус" е ад, блокира цяла Северна България и оскъпява дейността. За нас заобикалянето през Прохода на републиката означава 200 лв. на камион допълнителен разход. А фирмите на ден ползват хиляди камиони", казва мениджър на куриерска компания пред "Капитал".
Тунелът е пуснат в експлоатация през 1985 г. и оттогава не е извършван основен ремонт. По думите на охранители на тунела пред в. "Труд" през август 2016 г. са поставяни нови лампи. При монтажа им обаче старите не са премахвани. Според АПИ инцидентът в неделя се е случил заради корозия на носещата метална конструкция на осветителната система. Проучване на "Капитал" показа, че лампи са падали в тунела поне още два пъти от 2009 г. насам.
През далечната 2005 г. е обявена поръчка за ремонт на тунела заради "аварийно състояние", при която при процедура за договаряне без обявление търга е спечелил консорциум, свързан с ДПС. Ремонтът не се е състоял, въпреки че през 2007 г. по договора АПИ е превела 2.4 млн. лв. аванс. Държавата завежда дело срещу фирмите през 2012 г., което приключва на първа инстанция в нейна полза през август 2016 г.
23 г. не стигат да приключи едно дело за реституция. Наказателни, граждански и административни дела се разглеждат извън всякакви разумни срокове. Това отчита Инспекторатът към Висшия съдебен съвет (ИВСС) след извършена проверка на 139 заявления на хора, оплакали се от бавно правосъдие в периода 1 октомври - 31 декември 2016 г. От въпросните 139 случая 92 са се оказали основателни - 31 по наказателни и 61 по граждански, търговски и административни дела.
В хода на проверката съдебните инспектори са се натъкнали на драстични примери. Дело за реституция е продължило 23 г. 5 месеца и 20 дни. Допуснати съществени забавяния, причинени от действията на съдилищата, отчитат инспекторите. Най-сериозни те са в първоинстанционното производство, продължило 13 г. и 3 месеца. Делото е отлагано общо 58 пъти, от които 41 поради нередовно призоваване на някои от страните, в това число 34 пъти поради нередовното призоваване на един от ответниците. Постановеното решение е отменено на втора инстанция и делото е върнато за ново разглеждане. Два пъти второинстанционните решения са били отменяни от ВКС и делото пак е връщано за ново разглеждане.
Най-обикновено наказателно дело за кражба в София е продължило 19 г. 6 месеца и 13 дни. Инспекторите са сезирани от подсъдим по делото. Забавянето се дължи главно на МВР и прокуратурата. Те са разследвали 14 г. 2 месеца и 16 дни. По делото е имало шестима наблюдаващи прокурори, които са постановили 9 пъти връщане на делото на разследващите органи. След това делото е върнато от съда на прокуратурата за отстраняване на съществени нарушения, допуснати в досъдебната фаза. На разследващите органи и на прокуратурата са били нужни 5 г. и 11 месеца да изпълнят указанията на съда и да изготвят обвинителния акт. Делото е минало през столичната следствена служба, градската прокуратура и районния съд в София.
14 г. 4 месеца и 5 дни е продължило дело за кражба на кола. Досъдебното производство е продължило 5 г. 3 месеца и 8 дни, въпреки че са били налице всички предпоставки да приключи в много кратък срок - делото не е с висока фактическа и правна сложност, извършителят е бил известен още от момента на образуване на производството, свидетелите в по-голямата си част са служители на МВР, което улеснява установяването и призоваването им, заключенията по назначените експертизи са изготвени в определените срокове, отчита инспектората. Досъдебното производство 5 пъти е връщано за допълнително разследване и за изпълнение на вече дадени, но пренебрегнати задължителни указания. По-късно втората инстанция е приела, че първоначалното гледане на делото е проведено от незаконен състав, и го връща за разглеждане от друг състав. Това удължава общата продължителност на производството с близо 4 г. Пред новия съдебен състав делото е продължило 4 г. 9 месеца и 16 дни. През март 2015 г. е започнало отначало заради смяна на съдебен заседател.
Дело за грабеж е продължило 15 г. 2 месеца и 26 дни. Досъдебното производство трае 4 г. 11 месеца и 13 дни. Делото е връщано за допълнително разследване 14 пъти, като единствено в началото са били дадени подробни указания какво следва да се извърши, а всяко следващо връщане е, за "да се изпълнят предходните указания". На първа инстанция - вече в съда, делото е продължило 3 г. 3 месеца и 8 дни. Насрочени са 13 заседания, от които реално са проведени 4. Постановената присъда е отменена на втора инстанция поради съществено процесуално нарушение и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав. В решението на втората инстанция изрично е посочено, че действията на първоинстанционния съд са причина за неколкогодишното абсолютно необосновано забавяне на наказателното производство.
Установено е и трудово дело за незаконно уволнение, продължило 5 години 8 месеца и 7 дни. Тези случаи обикновено се движат по правилата на т.нар. бързо производство и трябва да приключват за дни, най-много седмици.
Според инспектората основните причини за бавното правосъдие са пропуски в досъдебното производство и на съдии при подготовката на делата в закрито заседание, както и нарушаване на процесуалните срокове за образуване и движение на делата. Освен това е констатирано неспазване на законовите срокове за постановяване на съдебните актове, недобра организация на доказателствената дейност в процеса, неритмично насрочване на открити съдебни заседания - през големи периоди от време, непознаване на материалния и процесуалния закон, което води до отмяна на съдебните актове.
По информация на Министерството на правосъдието през въпросния тримесечен период на проверка са сключени 72 споразумения по подадени 65 заявления. Общата изплатена сума за обезщетение е 117 660 лв.
Никой не контролира дали тунели и мостове са опасни. Абсолютно никакъв контрол няма над състоянието и поддръжката на съоръженията от пътната инфраструктура като тунели, виадукти и мостове. Това става ясно от мненията на експерти след фаталния инцидент в тунела "Ечемишка" на магистрала "Хемус" в неделя. Тогава конструкцията на осветлението падна върху движеща се кола и уби пътуваща в нея жена, а шофьорът бе ранен.
"В България няма нито един пътен одитор, който да проверява състоянието на пътната мрежа", заяви шефът на Българския автомобилен съюз Борис Гаврилов. Според него още преди години е трябвало да се обучат пътни одитори, които да дават предписание за безопасността на движението и състоянието на пътищата. Експертът твърди, че в ЕС контролът е възложен на такива лица, а у нас тази роля играе пътната полиция. "Лошото е, че от КАТ не са написали нито един акт на стопаните на пътя за всичките 28 години. Дали са само предписания, които след това никой не е контролирал дали се изпълняват", каза още Гаврилов пред БНР. Вчера от Пътна полиция не отговориха дали и какви санкции са налагали за лошо състояние на пътищата. Обикновено при инцидент пътните полицаи залагат на "вълшебната формулировка" - "несъобразена скорост".
"Няма поддръжка на вече изградената инфраструктура и затова тя става опасна. Подлагам на съмнение и кадрите, които се назначават в пътноподдържащите фирми. Особено в държавните - назначенията са партийни и на послушни "експерти", заяви пред "Сега" и арх. Николай Христов, бивш шеф на ДНСК. Той потвърди, че например в Швейцария за всеки тунел или подобно пътно съоръжение има отговорник, който следи за поддръжката и състоянието му. "Зачестилите аварии, като тези по жп линията при Хитрино, по магистрали и тунели, дори и тази по топлопреносната мрежа в София, показват, че държавната и общинската инфраструктура излизат от строя, защото никой не контролира и не се грижи за нея", категоричен беше Христов.
И според инж. Иван Каралеев от камарата на инженерите проблемът с лошата пътна инфраструктура става системен: "Въведохме големи глоби и наказания за водачите на превозни средства, но не е ясно кой носи отговорността за лошото изпълнение на подобни инфраструктурни и транспортни съоръжения". Старите тунели са строени без нужната хидроизолация, затова има течове, замръзвания и корозия, допълни и инж. Ясен Ишев пред bTV. Той напомни, че през 2005 г. тунелът "Ечемишка" е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви". Ишев посочи, че при строежа на виадуктите на "Хемус" пък имало занижено изискване за бетоновото покритие на армировката.
Досието за безопасността на тунела "Ечемишка" поиска и Димитър Ганев от сдружението "Обществен съвет за пътна безопасност". Той заяви, че преди да стане ясно кой точно е виновен за инцидента, трябва да е ясно има ли служител по безопасността на тунели, кой е той, давал ли е доклади и какво пише в тях, има ли специализирано звено за инспекция на тунела. Ганев поиска да се обяви и договора за поддръжка на "Автомагистрали" ЕАД. Според експертите трябва да има и видео наблюдение в тунелите.
Липсата на контрол потвърждава и разказът на брата на загиналата жена Николай Николов, който е шофирал пострадалия автомобил. По думите му един от полицаите, отзовали се на сигнала за инцидента, му разказал, че многократно е сигнализирал служители на агенция "Пътна инфраструктура" за опасните лампи. Те обаче му отвърнали: "Не си ти човекът, който да ни казва какво да правим", обясни Николов пред Нова тв. Според него виновна за смъртта на сестра му е именно пътната агенция, затова смята да я съди.
Късна реакция
Междувременно вчера следобед шефът на АПИ инж. Дончо Атанасов разпореди извънредна проверка на всички тунели. С негова заповед се сформират експертни групи за извънредни огледи на всички тунели и съоръжения в страната. Докладите и предложенията за мерки по обезопасяване трябва да са готови до петък. 28 са тунелите по републиканската пътна мрежа. Те са на територията на областите София, Враца, Велико Търново, Благоевград, Кюстендил, Пловдив и Смолян.
Безапелационно
МРРБ нареди на АПИ да възстанови по най-бързия начин движението в тунел "Ечемишка". Служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов поиска варианти за спешно възстановяване на двупосочното движение в лявата тръба на тунел "Ечемишка" на АМ "Хемус". Това трябва да стане при осигурени безопасни условия за движение, като за целта министърът поиска АПИ да мобилизира целия си инженерен и административен ресурс и капацитет. Последното решение е старата осветителна конструкция в тунел "Ечемишка" да бъде демонтирана, тъй като укрепването й би отнело по-дълго време и няма да гарантира 100 процента безопасност. Срокът, даден за възстановяване на движението, е 12-14 февруари.
Пътят за Варна - най-смъртоносен. 9 са най-опасните пътища в България според анализ на МВР за 2016 г. От Пътна полиция вече разработват карта с участъците на смъртта, а целта е да се набележат мерки за намаляване на катастрофите.
Магистрала "Хемус" е в челото на негативната класация с най-много ПТП-та - 266. При тях обаче няма убити за разлика от 2015 г., когато само при верижната катастрофа в тунела на "Витиня" загинаха 3-ма. 19 са ранените за 2016 г. при 14 тежки катастрофи на магистралата.
След "Хемус" в посока Велико Търново е най-смъртоносният участък. От Ябланица до разклона за Тетевен са загинали 8 души, 117 са ранени, а катастрофите са 139. По смъртност на второ място е злополучният път Русе-Бяла. Там са убити 7 души и са ранени 89 при 246 катастрофи.
Традиционно много са убитите и на отсечката Симитли-Кресна - 7. В дефилето са станали 60 пътни произшествия.
На 15-те км от Варна до разклона за с. Аврен по пътя за Бургас са загинали 6 души, 50 са ранени, а катастрофите са 106. Отсечката между Пловдив и Карлово за първи път се появява в негативна класация. Там са убити 5-има души, 24 са ранени, а катастрофите са 67.
Същото се отнася и за Пловдив-Асеновград, където смъртта си са намерили 4-ма, а тежките инциденти са 67. Без трупове за 2016 г. са минали пътуванията по друг критичен участък - от Стара Загора до Казанлък, но катастрофите и ранените остават много, съответно 83 и 22.
Същото се отнася и за 5-те км от Велико Търново до Дебелец, където са разклоните за Габрово, Стара Загора и Елена. В повечето случаи причината за инцидентите е високата скорост, сочат от Пътна полиция. На тези критични участъци ще се засили контролът с мобилни камери.
Нова авария, от утре пак спират парното в "Младост". Нова голяма авария на топлопровод от 1200 мм стана към 17 ч в "Младост" срещу The Moll, съобщиха от "Топлофикация-София".
Това е третият ден след аварията с магистралния топлопровод на столичната топлофикация, която остави без парно и топла вода почти цялата източна част на София и преди още да беше възстановено топлоподаването в квартал "Слатина" и част от "Дружба 1".
Работници на фирмата са започнали да махат бетонните плочи и да правят разкритие на авариралия топлопровод. В. "24 часа" снима началото на новата авария. В сряда сутринта поетапно и по график ще бъдат спирани парното и топлата вода в различни части на "Младост".
По-рано през деня от топлофикация съобщиха, че е възстановено топлоподаването към "Гео Милев", "Лозенец", "Изток", "Изгрев" , "Дианабад", "Мусагеница", "Дървеница", "Витоша", "Студентски град", както и в "Младост" 1, 1А, 2, 3, 4.
От неделя, когато се получи пробив на магистрална тръба, която е на възраст 27 г., почти цялата източна част на София остана без парно и топла вода. Във вторник топлоподаването бе възстановено, но без двата квартала.
Има сигнали, че някои блокове от "Младост 4" и в "Студентски град" все още са без парно, казаха в ранния следобед от компанията. Явно това са били първи сигнали за новата голяма авария, предположиха от дружеството.
Във вторник компанията все още се вместваше в разрешените 48 часа, през които може да е спряно топлоподаването. Тези часове изтекоха към полунощ. Хората от "Младост", които ще бъдат без парно повече от 48 часа, ще могат да търсят обезщетение.
От дружеството съобщиха още, че дните, в които е нямало парно, ще бъдат изключени от сметките за февруари.
От вторник в Комисията по енергийно и водно регулиране постъпват питания как ще бъдат обезщетени клиентите, които стояха на студено и без топла вода. От КЕВР съобщиха, че се дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлинна енергия за периода на закъснението, ако повредите в топлопреносната мрежа или в абонатната станция не са отстранени в срок от 48 часа.
Регулаторът дава пояснения и за обезщетенията при спиране на тока. В чл. 44, ал. 1 на общите условия на "ЧЕЗ Разпределение България" се посочва: "В случай че потребителите останат без електрическа енергия по вина на електроразпределителното предприятие повече от 24 часа след получаването на уведомление от потребителя,електроразпределителното предприятие заплаща на потребителя обезщетение от 30 лева и по 20 лв. за всеки следващ период от 12 часа без осигурена електрическа енергия.
Това обезщетение не изключва отговорността на електроразпределителното предприятие за имуществени вреди в по-голям размер, нанесени на потребителя". Ден след като министърът на енергетиката Николай Павлов поиска от "Топлофикация-София" и от "ЧЕЗ Разпределение" информация за авариите в столицата, това направи и КЕВР.
Тя изпрати писма до ръководствата на двете дружества с искане в 3-дневен срок да бъде предоставена обобщена информация за причините за прекъсванията, броя на засегнатите абонати и предприеманите мерки за възстановяване на електрозахранването и топлоснабдяването.
"Дружествата са лицензианти и исканата информация е да се установи изпълнението на издадените им от КЕВР лицензии за качеството на предоставяните услуги. След получаване на докладите КЕВР ще прецени по-нататъшните си действия," съобщават от регулатора.
Скандална поръчка в туризма за 114 000. Министърът на туризма Николина Ангелкова е подписала скандална поръчка за актуализация на Националната стратегия за устойчиво развитие в туризма. Това става ясно от документи, които се пазят в редакцията на вестник "Стандарт". Стратегията, която трябва да указва развитието на сектора до 2030 г., бе приета на 4 юни 2014 г. Тя е изработена от екипа на министерството, съгласувана с бранша и Световната туристическа организация само за 6 месеца. Документът от 120 страници и три пъти повече обем приложения
е изготвен напълно безплатно от чиновниците
в Министерството на икономиката и енергетиката, в чиято работа е включен и ресор туризъм. Голяма част от тези експерти обаче впоследствие са уволнени без особени доводи от министъра на туризма Николина Ангелкова. Изработването на стратегията е възложено от Министерски съвет и това е единственият орган, който би могъл да възложи преработването му. Правителството не е възложило такава промяна, но министърът на туризма е решила да актуализира документа и да възложи тази поръчка на външен изпълнител с обществена поръчка за срок от 9 месеца. Това, че Ангелкова е действала зад гърба на Бойко Борисов и кабинета му, не е случайно. Тя никога не е била част от екипа на ГЕРБ. Влиза в 12 без 5 във второто правителство на ГЕРБ като квота на президента Росен Плевнелиев. По време на цялото управление между нея и министрите на регионалното развитие и транспорта Лиляна Павлова и Ивайло Московски имаше напрежение заради оставеното от Ангелкова наследство като служебен шеф на транспорта. По време на мандата си Ангелкова се опитваше да иззема и функции на културното министерство, като черта културно-исторически маршрути, в които отсъстваха емблеми като Гробницата на Севт Трети, например.
За изпълнител на скандалната поръчка е избрана компанията "Естат" ООД. Договорът е на стойност 113 880 лева. Спечелилата конкурса фирма няма особен предишен опит в изготвянето на стратегии. Тя е регистрирана като дружество, което се занимава с пазарни проучвания, изследване на общественото мнение, консултантска и издателска дейност, маркетинг и реклама, пъблик релейшънс. Първоначално от компанията е поискана допълнителна информация за извършени подобни дейности като направата на стратегия, по която да се развива един от най-важните за БВП сектори. Причината е, че фирмата не е изпълнила първоначално условието
да удостовери опита си в подобни поръчки
Условието на процедурата е избраният кандидат да има поне една подобна поръчка, изпълнена през последните три години. Впоследствие "Естат" предоставя копие от договор за създаване на обединение от 2 февруари 2013 г. за създаване на ДЗЗД "Обединение ТИЦ" във връзка с изпълнението на обществена поръчка с предмет "Анализ на състоянието на туристическите информационни центрове в България и създаването на предпоставки за тяхното развитие като национална мрежа посредством разработването на единни насоки и предложения за тяхното регламентиране". Доколко този опит е достатъчен за създаване на национална стратегия на сектора с обзор през следващите десетилетия всеки може да прецени сам, коментират експерти. Според комисията, избрала победителя в поръчката, явно двете неща са съизмерими.
Според условията на договора предложената цена е с тежест 30% в оценката за избор на изпълнител, а техническата спецификация - 70 на сто.
Друг е въпросът, че референцията е с дата 2 февруари 2013 г., а обществената поръчка за търга е обнародвана в Държавен вестник на 13-16 февруари 2016 г. Тоест тригодишният срок не е формално спазен, макар и само с 10 дни.
Въпреки това договор с "Естат" е подписан през април 2016 г.
Според приетия вътрешен правилник на Министерството на туризма, преди да се извърши промяна на стратегията, това трябва да се гласува и от Националния съвет по туризъм. Членове в него обаче потвърдиха за "Стандарт", че този въпрос не е повдиган на заседанията с бранша.
Стратегията, която Ангелкова променя, реално не успя да заработи именно заради невъзможността на министерството под ръководството й да усвои предвидените 2,5 млн. лв. в бюджета на Министерство на финансите за изготвянето на национален мастър план, който да облече стратегическите текстове в конкретика. Вместо да възложи такъв с конкретни мерки на експертите си обаче, Ангелкова решава да променя отново основния стратегически документ. За който председателят на Световната организация по туризъм Талеб Рифай обяви, че е един от най-добрите подобни документи, които той е виждал написани.
Дали скандалната поръчка ще бъде разследвана зависи от Министерството на туризма и прокуратурата.
Коя е спечелилата фирма
Компанията, която печели поръчката на бившия министър Николина Ангелкова, е свързана с Центъра за икономическо развитие, в чиито управляващи структури са Георги Прохаски, Гроздан Караджов и Огнян Шентов. Първоначално Центърът за икономическо развитие има дял от 50% в "Естат" ООД. Впоследствие центърът се разделя с този дял и на негово място в "Естат" ООД влиза "Майнд Тейк Рисърч" ЕООД. Управляващ партньор и притежаващ другата половина от фирмата си остава Иво Желев, който е и подписал договора с министър Ангелкова.
БДЖ е в критично състояние. БДЖ е в критично състояние и през 2016 г. мениджмънтът на дружеството не е предприел никакви мерки за справяне със ситуацията. Това заяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев, по време на представянето на екипа си. БДЖ-Пътнически превози не е в състояние през 2017 г. да изпълнява ангажиментите си към клиентите и към държавата. Само за 2016 г. дружеството е дало 1 млн. лв. за трансбордиране на пътници с автобуси, поради липса на локомотиви, заяви Алексиев. "Не искам концесията на летище София и оздравяването на БДЖ да се разглеждат паралелно. Средствата от реализирането на концесията по закон отиват в държавния бюджет и ако БДЖ не представят ясен план за развитие, средствата няма как да им бъдат отпуснати", заяви министърът. Той допълни, че ще се търсят възможности за краткосрочно рефинансиране на дълговете на БДЖ. "Забравете за реваншизъм. Но ако някой не си върши работата, ще бъде сменен с по-добър", каза министърът по адрес на ръководството на БДЖ.
Разпоредил съм прекратяване на рамковото споразумение на НК "Железопътна инфраструктура" за ремонт и рехабилитация на железопътна инфраструктура, заяви Алексиев. По думите му процедурите трябва да се възлагат с обществена поръчка - за да има равнопоставеност между всички фирми и повече конкуренция при избора, което би довело до по-добра цена и качество. По отношение на концесията на летище София министърът посочи, че планира да проведе по-широк дебат с всички заинтересовани страни, преди да реши как ще се развива аеропортът. За летище Пловдив концесията е добър вариант и там ще работим за приключване на концесионната процедура, каза министърът. В рамките на два месеца ще бъде изготвена програма за развитие на българските пристанища.
До края на март ще бъдат стартирани обществени поръчки за три големи железопътни проекти, които ще се изпълняват със средства от ЕС, заяви още Христо Алексиев. Това са проектите за модернизация на жп отсечките Елин Пелин-Костенец, Костенец-Септември и София-Волуяк. Общата им стойност е около 700 млн. евро.
Едно от неизпълнените условия по Споразумението за партньорство с ЕК е в сектор "Транспорт", заяви още Алексиев. Страната ни все още няма приета Интегрирана транспортна стратегия с хоризонт до 2030 г. Експерти от министерството в момента работят по подготовката на документа, като до края на март ще бъде приета екологичната оценка.
Друг проект, който се нуждае от ускоряване, е стартирането на Лот 3.2 от АМ "Струма" през Кресненското дефиле. Трябва много бързо да се предприемат конкретни действия по този проект, защото в противен случай има реален риск от загуба на европейско финансиране, каза министър Алексиев.
Махат завоите от междуградските пътища. Завоите на междуградските пътища ще бъдат премахнати, а вместо тях ще има прави участъци. Това предвижда „Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата" до 2020 година. Според данните на КАТ всяка трета катастрофа става на завой.
Именно заради това се предвижда при строителството на новите пътища да има възможно най-малко криви, а старите да бъдат реконструирани до 2020 година. За целта ще бъдат сменени параметрите в обществените поръчки, ще бъдат преначертани вече съществуващите планове, а тези, които са в строителство, ще се реконструират. С новите правила са запознати вече както Агенция „Пътна инфраструктура", така и строителните фирми.
Едни от най-смъртоносните пътища са в България, сочат данни на Европейската комисия, която е изчислила, че на глава от населението у нас загиват най-много хора, докато шофират. Броят на починалите в общността при пътно-транспортни произшествия за първи път от почти 20 години се е увеличил.
Всяко трето българче - жертва на онлайн тормоз. Средно всяко трето българче е било обект на онлайн тормоз. Това показват данни от изследване на Националния център за безопасен интернет. Експертът Георги Апостолов обясни пред „Монитор", че този дял е нараснал, защото при предното проучване е бил 20%. Една от причините за тази тревожна тенденция е, че все по-рано децата започват да използват интернет. Според изследването най-ниската декларирана възраст е 4 години. Най-често пък хлапетата влизат за първи път в мрежата на 7 години, като преди шест години това се е наблюдавало при десетгодишните.
Проучването показва още, че около 80% от децата между 9 и 11 г. имат профил в социалните мрежи, въпреки че Фейсбук е позволен чак след навършване на 13.
Освен това учениците не се възползвали от защитите, които предлагала социалната мрежа за непълнолетните потребители, обясни още Георги Апостолов.
Голяма част от тях заявявали, че са запознати с възможностите за ограничаване с цел сигурност, но на практика едва 20% се възползвали от тези опции.
Георги Апостолов коментира също, че онлайн тормозът има пряка връзка с агресията в училище.
Както „Монитор" вече писа, 7279 са случаите на агресия в училище, свързани с физическо посегателство и психически тормоз през миналата учебна година. Близо 1500 от тях са случаите на тормоз и кибертормоз.
В международния Ден за безопасен интернет, който беше отбелязан днес, бе даден старт на кампанията по училищата под мотото „От теб з@виси". Тя е насочена срещу езика на омразата и неетичното ползване на интернет и социалните мрежи. Школата, които желаят да се включат в кампанията, могат да проведат тематични интерактивни занятия с учениците.
От сайта на Центъра за безопасен интернет може да се свали и разпечата оформен като страница във Фейсбук шаблон. На централната празна част на мнимата фейсбук страница може да се напише някакво обидно или неуважително изявление. В работа по групи учениците ще трябва да измислят и напишат отговори и коментари, които според тях няма да доведат до възникване на конфликт, а напротив - ще помогнат да се излезе безболезнено от неприятната и често срещана ситуация. В обща дискусия накрая участниците ще могат да обобщят своите изводи за начините да се противодейства на широко разпространения в онлайн средата език на омразата, като така всеки даде своя принос за превръщане на интернет в едно по-добро място за общуване, забавление, учене и информиране.
За учителите на сайта са качени и планове за занятията и насоки за провеждане на интерактивното занятие с учениците.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.840090 |
GBP | 2.344750 |
CHF | 2.085330 |