София пуска електромобили под наем. До 2 г. в центъра на София ще може да се наемат електромобили. Услугата ще е по-скъпа от цената на пътуването в градски транспорт, но по-евтина от придвижването с такси. Идеята е софиянци да оставят личните си коли в периферията, а в центъра да шофират електромобили.
Столичната община ще търси концесионер, който да предлага услугата. Идеята е столичани да оставят личните си коли в периферията, а в центъра да се придвижват с електромобили, които да шофират сами. Подобна услуга има в Париж и други европейски градове.
До месец ще е готова карта с 80 зарядни станции за електромобили в центъра, а концесията ще бъде обявена до края на годината, каза зам.-кметът по транспорта на София Евгени Крусев. Плановете са в центъра да има около 50 електромобила, които да се карат в синята и зелената зона. Услугата ще е по-скъпа от градския транспорт, но по-евтина от придвижването с такси, обясни Крусев.
Електромобилите под наем са сред мерките за подобряване качеството на въздуха в София, които общината обяви в сряда.
По-често миене на улиците, модернизация на градския транспорт, развитие на веломрежата, зони с намалена скорост на колите до 30 км са още сред стъпките за намаляване на замърсяването на въздуха до 2020 г.
В края на месеца СОС ще разгледа искането при прогноза за трайно завишени нива на фините прахови частици определени зони да се забраняват за коли, като там градският транспорт ще е безплатен.
Национални стандарти за горивата за отопление, национална програма за подмяна на остарели отоплителни инсталации на бедните, енергийните помощи да се дават в горива с ниски емисии на замърсяване и задължителен екомаркер за всяка кола иска София от държавата.
От вчера почнаха и проверките на КАТ за коли без катализатори, които ще се спират от движение. Не може да подценяваме проблема, но и не бива да се всява страх и паника, каза кметът Йорданка Фандъкова. "Не мога да се съглася с обвиненията, че нищо не сме направили, защото от 2008 г. досега има чувствително подобрение на показателите", заяви тя.
Заради студа цената на пелети, въглища и дърва поскъпнаха с 30%. С поне 30% се е вдигнала цената на пелетите, дървата за отопление и на въглищата през последния месец. Тон въглища вече струва между 350 и 400 лева, дървата са 100 лева за кубик, а пелетите - над 400 лева за тон. За сравнение в края на миналата година цените бяха 60-70 лева за кубик дъб или бук. Тон руски въглища бе около 300 лв. на склад, а нсе по-популярните пелети по близо 310 за тон.
Най-евтиният вариант е хората сами да си отсекат дърва за огрев - това струва от 7,50 до 20 лв. на куб. метър при широколистните и от 4 до 13 лв./ куб. за иглолистните.
Причината за ценовия скок е увеличеното търсене на горивата заради големите студове през януари. Освен това блокирането на някои части от държавата заради снега наруши доставките и доведе до дефицит на горива. Поради това в много части на страната търговци въведоха ограничение на покупките.
На места лимитът е 5-10 чувала въглища на човек, а при дървата - пет чувала. Със затоплянето през последните десетина дни и разчистването на пътищата доставките са нормализирани и вече няма недостиг на горива.
Но цените не падат, обясняват потребители и търговци. И докато за въглищата и дървата за огрев няма кой знае какъв проблем с качеството, то при пелетите, които се използват все повече, трябва да се внимава, обясняват експерти. Гаражни производители продават пелети със суперсертификати, въпреки че качеството им било изключително ниско. В повечето случаи те използват дървесина с кората. А тя трябва да се маха, тъй като събира земя и пясък, когато дърветата се влачат в гората след отсичането им.
За да не личи използването на дървесина с кора, се слагали избелители, за да се избегне по-тъмният цвят на пелетите с кора, твърди Николай Вучев, експерт от голяма дистрибуторска фирма. Някои гаражни производители мелят остатъчна дървесина от мебелното производство.
При плоскостите за мебели обаче използват лепила, в които има химикали. Това също затруднява горенето и прави пелетите некачествени. При стандартното производство дървесината се дроби на чипс, суши се, смила се на трици и се пресова под налягане 30 тона. При пресоването се отделя вещество, което е самозалепващ агент и няма нужда да се добавя лепило. Това прави горивото екологично чисто. Качеството на пелетите обаче трудно може да се определи при оглед и с пипане. Съветът на производители е да се вземат няколко чувалчета, да се пробват и ако качеството е добро, тогава да се зареди за зимата.
В България има и две лаборатории, които изследват пелетите. Само че те издават документ на това, което производителят или търговецът им донесе. А той може да даде за изследване качествени пелети и да получи сертификат, след това да пусне некачествена стока с него, обяснява Ивайло Янков, който е съучредител на Асоциацията на българските пелетопроизводители. Поради това за момента изборът на стока се основавал на доверието на потребителите към даден производител, тъй като нямало орган, който да осъществява контрол.
Има европейска марка за качество - ЕNplus , основана е на европейски стандарт от 2010 г. за пелети. Тя гарантира калоричност, влажност, съдържание на пепел, дължина, диаметър, плътност и съдържание на химични вещества. Следи се от производството до дистрибуцията.
Класовете на тази марка са А1, А2, и B. У нас има един-единствен производител, който я ползва, защото основната част от продукцията му е за износ, където цените са доста по-високи. Използването на въпросната марка за качество оскъпява тон пелети с 6-7 евро. Причината е, че производител с такава марка е подложен на постоянен контрол.
Някои фабрики за производство на пелети дори сами си добиват дървесината, за да са сигурни в качеството ѝ. За да се гарантира качеството на българските пелети, производители, сдружени в асоциация, обмислят българска марка за качеството им.
Според повечето производители пелетите от иглолистна дървесина са по-калорични. Те казват дори, че и при цилиндърчетата от дъб и бук често се прибавяла и иглолистна дървесина.
70% по-високи сметки за ток през януари
Януарските сметки за ток са по-високи с от 23 до 70% спрямо декември 2016 г., заявиха в сряда от ЧЕЗ. При клиентите, които се отопляват изцяло на ток, сумите били между 120 и 560 лева. От дружеството уточняват, че това се дължи на увеличеното потребление заради ниските температури. В определени дни през януари, като например на 10 януари, се постигна 20-годишен рекорд на потреблението на нашата територия, обясняват от енергото.
В началото на годината топлофикациите в Перник, Плевен и Враца не работеха за няколко дни, което също дало отражение на сметките за ток. От ЧЕЗ имат готовност да разгледат жалбите на всички клиенти, които смятат, че сметките им за ток са високи.
Абонатите на EВН в Югоизточна България ще платят с около 40% по-високи сметки за ток за януари. Пикът на потребление е регистриран на 9 януари. Заради студа двойно повече битови клиенти през януари в сравнение със същия месец на м.г. са навъртели сметки от над 260 лв. При 40% средната сума е 102,07 лв., а за 46% е 22,59 лв. "Хората, които имат най-ниска консумация, вероятно са правили икономии и са се грели с дърва или газ", каза Костадин Величков от директорския борд на EВН. Той обясни, че ако едно домакинство се отоплява с ток, падането на температурата навън дори само с 1 градус води до увеличение на сметката с 10%.
В Пловдивска област, където през януари живакът отчете едни от най-ниските стойности за страната, 18% от абонатите имат средна фактура 263,50 лв. Регионът е сред рекордьорите в харченето на електричество. Шефът на отдел "Комуникации" в EВН Петър Костадинов посочи, че всеки може да подаде молба за разсрочване на задължението.
При жалба на клиента токът му не се изключва до извършване на проверката и изпращане на отговор. Миналия месец 237 абонати са поискали проверка на консумацията. Инспекцията на КЕВР и Министерството на енергетиката не откри нарушения, уточняват от EВН.
В Пловдив, Карлово, Раковски и Стамболийски показанията на всички измервателни уреди се снемали дистанционно, което намалява грешките при записване на киловатите. Способът давал възможност и за онлайн наблюдение на електромерите. По този начин се предотвратявали манипулациите на уредите.
Кражбите на ток са паднали с над 1 млн. лв., което се равнява на отоплението на Пловдивския регион за двата най-натоварени зимни месеца - декември и януари.
Служебният кабинет прочисти пътната агенция заради тунела на "Хемус". Председателят на управителния съвет Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Дончо Атанасов, няколко директори в АПИ, както и директорът на държавното дружество "Автомагистрали" са освободени във връзка с инцидента в тунел "Ечемишка" в неделя, когато осветителна греда падна върху автомобил и взе жертва.
Това стана ясно по време на кратка пресконференция на служебния премиер Огнян Герджиков и регионалния министър Спас Попниколов.
Досегашният председател на управителния съвет на АПИ е заменен от Пирин Пенчев. Атанасов оглави пътната агенция, след като бившият шеф на институцията Лазар Лазаров подаде оставката си в началото на декември 2016 г. Атанасов, който, преди да оглави АПИ, беше зам.-директор, е бивш депутат от БСП и беше сочен за близък до бившия премиер Бойко Борисов. Въпреки че вече не е председател на управителния съвет на АПИ, Атанасов остава негов член.
Освободен е и изпълнителният директор на държавното дружество "Автомагистрали" (с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството) Парашкев Кръстев. Компанията има четиригодишен договор с АПИ за пътна поддръжка на участъка от "Хемус", където попада и тунелът "Ечемишка". На мястото на Кръстев е назначен Валентин Николов.
Директорът на дирекция "Поддържане на пътна инфраструктура" при АПИ Георги Златев пък е подал оставка. В понеделник Златев обясни пред bTV, че през септември 2016 г. е направен преглед на осветителните тела и електроинсталацията на лявата тръба, в която се случи инцидентът, и не са намерени проблеми.
Премиерът Герджиков посочи, че настоява министър Попниколов да освободи от длъжност и директора на Областно пътно управление - София, Веселин Николов и началника на Районна пътна служба "Хемус" Боян Игнатов. "Разпоредил съм на министър Попниколов пълен преглед на всички съоръжения по автомагистралите - тунели, мостове и т.н., с оглед на безопасност", заяви Герджиков. Той пое ангажимент до понеделник магистралата да е отворена.
Кои са новите директори
Новият председател на УС на АПИ Пирин Пенчев според съобщение на МРРБ е бил "зам.-директор с ресор строителство, поддържане и експлоатация на републиканската пътна мрежа и проектна готовност в АПИ". Пенчев е в пътната агенция през 2006 г. По това време изпълнителен директор на АПИ (тогава Изпълнителна агенция "Пътища") е Веселин Георгиев- Батко, който стана известен със скандал при възлагане на поръчки за пътни ремонти на братята си. След това Пенчев е прокурист на софийската проектантска фирма "Трансконсулт бг".
Фирмата му изпълнява поръчки на АПИ за консултански услуги и надзор, като последната, която й е възложена, е от юли 2016г. според регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Нотариалната заверка на декларацията за оттегляне на Пенчев от "Трансконсулт бг" е от 31 януари, т.е. седмица преди инцидента в "Ечемишка".
Според представител на строителния бранш той е известен като професионалист и е труден за управление. Постът директор на АПИ е важен не само заради сигурността - агенцията разпределя стотици милиони през обществени поръчки за строителство на магистрали, поддържане и почистване на пътища и т.н.
Новият директор на "Автомагистрали" Валентин Николов вече е участвал в управлението на дружеството. Николов е бил председател на борда на директорите от октомври 2009 г. до януари 2012 г., когато е бил освободен от поста си от бившия министър Лиляна Павлова. Причината беше снежната блокада, задържала хиляди хора на "Хемус" тогава.
Кредитирането за преработването се увеличава, за търговията намалява. Кредитирането в преработвателната индустрия и строителството се е увеличило през изминалата година, докато в търговията е намаляло. С най-бързи темпове е нараснало финансирането на бизнеса с доставяне на води и управление на отпадъци, но въпреки това този сектор продължава да бъде сред най-малко кредитираните. Това показват данните на Българската народна банка за кредитирането в различните икономически сектори. Бизнес отраслите са разделени според класификацията на Националния статистически институт на 17 икономически сектора.
Раздвижване на пазара
Данните показват, че в 10 от тях размерът на кредитирането към края на 2016 г. се е увеличил в сравнение с преди година. По този начин се потвърждава тенденцията от 2015 г., когато при по-голямата част от икономическите сектори също се усещаше раздвижване на кредитния пазар, докато в края на 2014 г. почти във всички отрасли банковите заеми се бяха свили. Освен ниската активност на банковия пазар тогава за понижението влияние оказа и фалитът на Корпоративна търговска банка.
Според данните на БНБ към края на 2016 г. банките са отпуснали на нефинансовите предприятия у нас 30.7 млрд. лв., което е ръст от 0.4% на годишна база. Най-голямата част от тези средства - повече от три четвърти, са отишли към водещите пет икономически сектора (виж таблицата).
Като размер най-много - с 1.5%, са нараснали бизнес заемите на стойност между 250 хил. и 500 хил. лв.
Компаниите, занимаващи се с търговия, са били финансирани с общо 8.7 млрд. лв., което е 28% от всички банкови кредити. Тази сума обаче е по-ниска в сравнение с предходната година, като кредитирането за този бизнес се свива с 6.5% за годината. При втория най-голям сектор по размер на заемите - преработващата промишленост, има ръст от 4.6%, приблизително колкото е то и при строителството. Въпреки големия брой сделки и повишената активност в сектора на имотите, която беше ускорена от ниските лихви по ипотечното кредитиране, компаниите, занимаващи се с операции с недвижими имоти, понижават задлъжнялостта си към банките с 3.7%.
При селското стопанство обаче кредитирането нараства с 5.4%. "Кредитирането в земеделието ще продължи с изпреварващи темпове спрямо икономиката, тъй като през последните пет години възвращаемостта на капитала след данъци там е близо 20%", коментира главният икономист на Уникредит Булбанк Кристофор Павлов по време на националната среща на земеделските производители в България. Другият фактор за това е, че според него настоящото ниво на задлъжнялост на сектора е сравнително ниско.
На дъното
Най-малко, както и през предходната година, остава кредитирането за секторите образование - 43 млн. лв., добивна промишленост - 140 млн. лв., култура и спорт - 143 млн. лв., хуманно здравеопазване - 231 млн. лв., и доставяне на води и управление на отпадъци - 255 млн. лв.
Многомилионните заеми се завръщат при домакинствата
При домакинствата и нетърговските организации ръстът на кредитирането е 2% на годишна база до общо 18.5 млрд. лв. Най-впечатляващ е интересът към най-големите заеми. Данните сочат, че общата сума на кредитите на стойност над 1 млн. лв. се е увеличила двойно в сравнение с края на 2015 г. до общо 315 млн. лв. Общо са отпуснати 181 такива кредита, което прави средно по 1.74 млн. лв. на заем. Значително - с над 55%, нараства и сумата на домакинските заеми на стойност от 500 хил. лв. до 1 млн. лв., като финансовите институции са одобрили 584 подобни кредита, като от тях 199 само през 2016 г.
Над 2.5 млн. лв. е получило МВР от дарения през 2016 г. МВР, което всяка година харчи по над 1 млрд. лв., продължава да разчита на бедни и финансово закъсали общини да му даряват гориво, смазочни материали, компютри и друга техника. Това става ясно от годишния отчет на даренията, публикуван на сайта на ведомството. През миналата година полицията е получила подаръци за над 2.5 млн. лв.
Част от подаръците идват и от международни организации или други държави. Вътрешното министерство на Германия например е подарило 12 джипа за близо 500 хил. лв. на граничната полиция. Колите са от марката "Грейт Уол", която се произвежда у нас. Друго дарение за граничната полиция за над 142 хил. лв. идва от Департамента на САЩ. МВР е отчело и подарените от британското посолство джипове. Те бяха договорени при посещението на бившия премиер Дейвид Камерън у нас. Този подарък е на стойност над 807 хил. лв.
В масовия случай обаче полицията получава подаръци от малки общини. Единичната им стойност е далеч по-малка от тази на даренията по международна линия, но пък за сметка на това са доста по-редовни. Полицията във Видин например е дарявана с гориво и пари от общините от най-бедния регион на ЕС - Ружинци, Ново село, Грамада и Чупрене. Максималният размер на дареното е 700 лв., но тези кметства са се отчитали регулярно два пъти в месеца.
Областната дирекция във Враца е получавала подаръци от общините Борован, Бяла Слатина и Козлодуй. Плащани са предимно ремонтите на полицейските коли. Сумите са от порядъка на 400 - 1100 лв. В Силистренско също са се отчели със съответните суми, като тук те са малко по-високи и в някои случаи надвишават 2000 лв. Купувани са основно гориво и компютри, а в един случай община Силистра е платила и 476.50 лв. за щурмови палки. Другите щедри кметства са Тутракан, Алфатар, Главиница, Дулово, Кайнарджа и Ситово.
Пари и гориво е получавала и полицията в София-област. През септември миналата година община Своге е платила и над 5 хил. лв. за домакинско оборудване и телевизор. Пловдивската община Раковски пък е платила тестовете за наркотици на тамошното районно управление. Цената им е 600 лв. Долна Митрополия е ремонтирала сградата на РПУ-то си срещу над 23 хил. лв. По традиция по-големи дарения са правили по-богатите морски общини. Доста пари са дадени на бургаската полиция. През юли миналата година кметството в Несебър е дало близо 5 хил. лв. за гориво.
Отчетът на даренията за пореден път поставя въпроса за това как МВР харчи огромния си бюджет. Всяка година ведомството казва, че 90% от него отиват за заплати и същевременно вечно не достигат средства за елементарни неща като гориво, консумативи или ремонт на сгради. В края на мандата си кабинетът "Борисов-2" реши да отпусне 7 млн. лв. допълнително, с част от които трябваше да се купи повече гориво за патрулките. Решението бе представено като специализирана акция срещу битовата престъпност, въпреки че по същество е осигуряване на що-годе нормални условия за работа.
Нито един министър досега не събра куража да прекрати трайно порочната практика. След скандал в първия мандат на ГЕРБ, по време на който стана ясно, че министерството е приемало дарове от хора, които разследва, Цветан Цветанов забрани подаръците от частни лица. След това, заобикаляйки собствената си забрана, МВР масово се самодаряваше за милиони чрез фирмата си "Безконтактни мултиплексорни вериги" (БМВ). Впоследствие дружеството бе пратено в транспортното министерство, а след това върнато обратно. Сега отново присъства в списъка, но далеч по-скромно - само с едно дарение от малко над 33 хил. лв. За кратко практиката бе преустановена от Цветлин Йовчев, но след това подаръците отново бяха разрешени. Миналата година Румяна Бъчварова заяви, че даренията са допълнителна възможност МВР да си върши добре работата.
Пореден министър ще стабилизира енергетиката. Държавните фирми за пореден път влизат в режим на икономии. Основна цел на новия служебен министър на енергетиката Николай Павлов ще бъде да се постигне физическата стабилност и подобряването на финансовото състояние на сектора, обяви той вчера.
"Има дружества, които са в отлично финансово състояние. Има и такива, в които има по какво да се работи. Беше назначен пълен анализ за всяко едно дружество, ежедневно разговаряме с ръководствата им, изискванията към тях са големи - оптимизация на паричните потоци", заяви Павлов на първата си пресконференция след оглавяването на министерството. По думите му първите резултати са налице, но трябва да минат всички разговори и да приключи финансовата 2016 година. "В края на месеца или началото на следващия ще обявим кое дружество какви финансови резерви има", обясни Павлов.
От думите му не се разбра дали промените в бордовете на държавните фирми ще продължат. Преди ден с цел "оптимизация" с нови шефове се сдобиха АЕЦ "Козлодуй", НЕК и общественият доставчик "Булгаргаз".
При нужда самите дружества щели да предложат промени в Закона за енергетиката, които да бъдат гласувани от следващото редовно правителство. Не е ясно обаче защо е нужно икономиите да минават през закон. Справка на в. "Сега" от миналата година например показа, че много от държавните фирми в сектора драстично са увеличили разходите си за външни услуги. За първото полугодие на 2016 г. например само БЕХ е увеличил разходите си по това перо със 112% до почти 1 млн. лв.
"Моят опит от "Булгаргаз" показва, че за една година от едно фалирало дружество може да се направи едно прекрасно дружество - финансово стабилно и уважавано от всички контрагенти", обясни Павлов, който досега бе шеф на обществения доставчик.
На пестеливост заложи в началото на мандата си и предшественичката на Павлов - Теменужка Петкова. Тя дори заръча държавните фирми в енергетиката да свият разходите си с 10%, за да спестят пари. В крайна сметка обаче ефектът се оказа спорен, а мярката - недостатъчна, тъй като част от дружествата продължиха да трупат загуби.
Рекорди
Заради студеното време от Нова година до сега е увеличено потреблението и товарите в електроенергетиката са достигнали над 8000 мВтч, обяви Николай Павлов. Рекордно е било и потреблението на природен газ. От 2000 г. не е регистрирано потребление над 16.7 млн. куб. м за денонощие. Основните потребители на природен газ са били топлофикационните дружества. В газовия сектор няма проблем с доставките и с транзита, посочи още служебният министър. Заради високите товари се наложи износът на ток да бъде спрян. Това пък е довело до реакция от страна на Европейската комисия, макар засега да няма конкретни обвинения за нарушения от българска страна. Износът на електроенергия се подновява от днес.
Пълен провал на машинното гласуване. Машинното гласуване е обречено на пълен провал. Все още не е обявена обществена поръчка, а в ЦИК продължават да умуват по параметрите й. "Труд" научи, че има и екзотични предложения да се облекчат изискванията към устройствата и към програмния продукт. Експерти по изборите предупредиха, че ако това се случи, може да бъде оспорвана законността на вота.
"Нека от ЦИК ми кажат как ще успеят да доставят машините, да ги разнесат по секциите, да осигурят експертни лица за обслужването им, да обучат членовете на избирателни комисии", коментира пред "Труд" професорът по конституционно право Пламен Киров. Той е бил член и зам.-председател на няколко ЦИК.
Дори и до края на седмицата да бъде обявена обществена поръчка, а през следващата да има победител, под въпрос остават следващите стъпки. Няма яснота как ЦИК ще обучи всички районни избирателни комисии, които след това на свой ред ще трябва да предадат знания за машинното гласуване на секционните.
Не е известно кой ще сертифицира устройствата, нито как ще бъдат доставени машини в секциите в Пърт (Западна Австралия) или в Уелингтън (Нова Зелендия). Проблем е и намирането на близо 3000 технически лица, които да обезпечат работата на устройствата в секциите.
Дървена ваканция заради аварията с парното. Аварията на столичното парно, освен нови квартали, „удари" и образованието. Заради ниски температури в училищата служебният министър на образованието проф. Николай Денков обяви два дни дървена ваканция в шест в квартала в София. Официално, до края на седмицата няма да се провеждат учебни занятия в „Младост" 1, 1А, 2, 3 и 4, „Студентски град", „Дървеница", „Мусагеница", „Витоша" и частта от „Малинова долина" между кварталите „Студентски град" и „Витоша".
От „Топлофикация София" уведомиха, че считано от 8.02 топлоподаването в целия „Младост", „Студентски град", „Дървеница", „Мусагеница", „Витоша" и „Малинова долина" се преустановява за нови 48 часа. След като четири дни без парно и топла вода бяха голяма част от източните квартали в София, сутринта на студено осъмна и част от най-големия столичен квартал - ж.к „Люлин", а в късния следобед спряха топлото и в части от „Надежда" заради „нова авария".
Все пак „Топлофикация" възстанови топлоподаването в районите „Слатина", „Гео Милев" и „Дружба"1, с изключение на високите части на сградите, където наши читатели продължаваха да подават информации, че продължават да са на студено.
„Всички, които повече от 48 часа са студували и не са имали топла вода, могат да потърсят компенсация от „Топлофикация", но преди 1 март", посъветва омбудсманът Мая Манолова. Тя уточни, че в жалбата изрично трябва да се уточни и поиска дружеството да извърши проверка на показанията от топломерите в абонатната станция.
От „Топлофикация" съобщиха в сряда, че около 1700 абонатни станции са засегнати от авариите в столицата, което е малко над 10% от общия брой.
ЧЕЗ: Научихме от медиите за токов удар
Научихме от публикации в медиите за токов удар на станцията на ЧЕЗ при завод „Електроника". Това обяви на пресконференция Виктор Станчев, главен оперативен директор на „ЧЕЗ Разпределение България". Версията за токовия удар беше обявена на извънреден брифинг на „Топлофикация" като причина за аварията, оставила половин София без парно и топла вода. Няма констатиран токов удар, дори не сме уведомени от „Топлофикация София" за такъв, каза Станчев. В кварталите, в които няма парно, няма да има планови прекъсвания на тока, обещаха от ЧЕЗ.
Причината е хидравличен удар
Хидравличен удар е предизвикал аварията с топлоподаването в София, стана ясно в сряда. Според енергийни експерти първоначално токов удар, с неясен произход към момента, удря помпената станция в район „Лозенец". Вследствие на него се получава хидравличен удар и рязка промяна в налягането, което избива поради корозия в системата. Кметът на София Йорданка Фандъкова уточни, че изисква ежедневен доклад от ръководството на „Топлофикация" и това не е само една авария, а поредица от аварии в различни части на този район, който се топлоснабдява от ТЕЦ „Изток". Общо 11 аварии са спрели парното в София, като за една от тях стана ясно, че е причинена от топлопровод край бул. „Цариградско шосе", възникнала във вторник вечерта.
Министерство на енергетиката: Започваме проверка по случая
Министерството на енергетиката е разпоредило проверка по случая, която ще започне от понеделник, а не веднага, за да може екипите на „Топлофикация" да се съсредоточат за отстраняване на аварията, обясниха от ведомството. Служебният министър на енергетиката коментира, че от 26 години не са се случвали такива аварии. На пресконференция той заяви, че изпълнителният директор на „Топлофикация София" Георги Беловски му е потвърдил информацията, че причината за аварията е хидравличен удар, но във ведомството тепърва очакват официално обяснение от дружеството. Междувременно ЧЕЗ активира превантивно екипите си при евентуални аварии с тока в столицата поради натоварването на мрежата. Въпреки това дружеството е уведомило министерството, че могат да поемат голям товар на системата.
Богатите по-богати, бедните по-бедни. Богатите българи стават все по-богати, а бедните теглят последните спестени пари. Това сочат данните на БНБ за депозитите в края на 2016 г.
Само за последните три месеца влоговете със суми над 1 млн. лв. се увеличават с 48. Това означава, че през ден се е откривал нов депозит на милионер. А общата спестена сума от най-богатите нараства със 116 млн. лв. за тези три месеца до рекордните 1,86 млрд. лв.
В края на миналата година влоговете над милион са 762, което е рекорд.
В същото време най-малките депозити до 1000 лв. се топят. За три месеца те намаляват с близо 30 хил. до 6,923 млн. броя. Оказва се, че докато богатите трупат милиони, хората с най-малко спестени пари за черни дни са принудени да закриват влоговете си, за да закърпят семейния бюджет. За година най-малките влогове са намалели с близо 500 млн.
19 800 лв. на студент, за да започне бизнес. Държавата ще дава до 19 800 лв. от бюджета на студенти и докторанти с идеи за да стартират свой бизнес. Министърът на икономиката Теодор Седларски разпореди стартиране на процедурата по изпълнението на проект "Техностарт 3 - Насърчаване на иновационната активност на младите хора". Целта е да бъдат насърчени младите хора с иновативни и жизнеспособни идеи (студенти, докторанти и завършили висше образование през тази година) да реализират проектите си и да се популяризират успехите им. Младите предприемачи ще бъдат подпомогнати да започнат собствен бизнес чрез безвъзмездна финансова помощ за създаване на технологични фирми.
Финансирането ще бъде в размер на 90% от стойността на проекта или до 19 800 лв. за всеки одобрен бизнес план. Всеки одобрен кандидат трябва да регистрира своя фирма и да осигури собствен принос от 10% от общия размер на финансирането или до 2200 лв.
По проекта са планирани 300 000 лв. от бюджета на Министерството на икономиката. "Техностарт 3" финансира стартиращи фирми с бизнес идеи само в сферата на промишлеността и научната и развойна дейност.
Допустимите разходи по проектите са за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи; разходи за ток, вода, отопление и наем; за консумативи; за външни услуги и разходи за банкови такси. Очаква се процедурата да бъде открита за кандидатстване през март.
Армията прати в пенсия 235 танка и 58 самолета. Българската армия е изпратила в пенсия 235 танка и 58 самолета само за последните 10 години. Бойните машини или са пласирани на пазара, или са разглобявани за части, или са пращани в музея. Това става ясно от справка на Министерството на отбраната за изведената от употреба военна техника, предоставена на „Монитор". Числата са внушителни на фона на хроничния вече недостиг не само на хора в армията, но и на техника, както и на забавената с години реализация на проектите за модернизация
Според справката на МО 75 броя от изведените от употреба танкове са от руския тип Т-72, останал единствен в експлоатация в армията ни към момента. Машината е доставена у нас от СССР през далечната 1978 година, като за времето си наистина е била супермодерна - с автоматично зареждане на оръдието, което изстрелва освен класически снаряди, но и ракети и противотанкови реактивни снаряди. Всички пенсионирани танкове от този тип са били извадени на тезгяха и им е бил намерен купувач. През 2012 година са продадени 41 бройки, а година по-късно още 44, уточниха за „Монитор" от дружество „Снабдяване и търговия" към МО. Бройката надвишава посочената от МО, тъй като сред продадените има и изведени от употреба в по-ранен период. Цената на договорите за продажба обаче е търговска тайна, но средно един Т-72 е бил пласиран срещу 30 000 - 40 000 лв.
Състоянието на машините било отчайващо, а сумата надвишавала парите, които биха се прибрали от предаването им за скрап.
Другите 160 бройки пенсионирани танкове са от по-старата модификация Т-55, като всичките са били продадени през 2009 година. Имало е и дарен на музей. От този тип танкове през 1999 година дадохме и на Македония. Западните ни съседи обаче по-късно продадоха машините и използваха средствата, за да модернизират армията си. В същото време у нас точно проектът за модернизация на Сухопътните войски тъне в прах, като все още не е получил зелена светлина дори от МО, а за реализация трябва одобрение и от МС и НС. Той предвижда покупката на 240 бойни машини, като според първоначалните сметки те ще излязат около 1,2 млрд. лв.
Колко точно и какви танкове са останали на въоръжение в родната армия, обаче е държавна тайна, мотивираха от военното министерство отказа си да предоставят информация по въпроса. Според данните в сайта Globalfirepower.com за състоянието на армиите в света към 2016 година у нас има 160 танка. И това число обаче се вижда голямо на ръководните фактори в отбраната, тъй като според плана за развитие на въоръжените сили на България до 2020 г. в края на периода армията ни трябва да разполага с 90.
Контузените чиновници три пъти повече от строителите. Чиновниците са рекордьори по брой трудови злополуки, изпреварвайки далеч по-рискови сектори като строителство и добив на руди. През миналата година в сферата на държавното управление са регистрирани 203 инцидента на работното място, показват официалните данни на Националния осигурителен институт (НОИ). За сравнение - строителите, пострадали докато изпълняват служебните си задължения, са 75, което е близо 3 пъти по-малко спрямо чиновниците. „За разлика от частния сектор, където трудовите злополуки масово се прикриват в обществения сектор това е почти невъзможно", обясни пред „Монитор" адвокат Васил Василев. По думите му фирмите често се опитвали да сключат сделка с потърпевшия, при която да покрият разходите за лечение, като в замяна не уведомяват НОИ. „Прикривайки злополуката, работодателят си спестява редица проверки", твърди Василев. Данни на НОИ показват, че през миналата година са регистрирани 2848 инцидента на работното място. 7% от които са в сферата на държавното управление.
След чиновниците най-много контузени има сред шофьорите - 187 инцидента, следвани от продавачи и дистрибутори - 162 злополуки. Средно по 13 лекари и медицински сестри всеки месец са претърпели инцидент на работното място или на път за него. От НОИ отчитат още, че 88 от трудовите злополуки са завършили с фатален край, а след други 10 потърпевшите са останали инвалиди. Най-много жертви по време служба са отчетени в сектор „Сухопътен транспорт" и „Строителство на сгради". Според Кодекса за социално осигуряване размерът на обезщетението зависи от дохода, върху който се осигуряват работещите. Сумата, която НОИ изплаща на претърпелите инцидент по време на служба или по път за офиса, е 90% от размера, на който се осигуряват. Статистиката показва, че през третото тримесечие на 2016 година средната заплата в сектор „Държавно управление" е била 1091 лв. Това означава, че при инцидент служител, който получава тази сума, е взел обезщетение в размер на 981 лв. Компенсацията за строител, нает на средна заплата от 796 лв., е била 716 лв.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |