Фандъкова търси "саботьори" заради аварията на парното в София. Каквито и издънки да допуснат държавните и общинските дружества, виновни се оказват някакви външни, имагинерни сили, но не и органите, които би трябвало да ги управляват и контролират. Пострадалите от безхаберието клиенти пък нямат никакъв шанс да бъдат компенсирани за причинените неудобства, въпреки че редовно си плащат за предоставената, в много случаи - некачествена услуга. Това за пореден път стана ясно покрай проблемите с парното в София. Вчера те бяха обсъдени на заседание на Столичния общински съвет (СОС).
Заради серия от аварии близо седмица голяма част от жителите на столицата са без отопление и без топла вода. Никой обаче не иска да назове истинските причини за бедствието, причинено от най-голямото топлофикационно дружество у нас, което е собственост на общината и е под нейно управление и контрол. Въпреки уверенията не е ясно дали и кога ще бъдат компенсирани ощетените потребители.
Според Столичната община можело да се окаже, че вината за възникващите всеки ден аварии, най-голямата от които е на магистралния тръбопровод под бул. "Цариградско шосе", не е нито на "Топлофикация", нито на ЧЕЗ. Общинарите се усъмниха, че има престъпна небрежност от страна на служители на дружеството, умишлен саботаж и дори вандалска проява. Затова кметът на София Йорданка Фандъкова поиска прокуратурата да се намеси и да намери виновника. Тя нареди и вътрешна проверка на "Топлофикация" и обяви, че заедно със СОС създават експертна група от специалисти от Техническия университет, които също да си кажат мнението.
Прокуратурата всъщност започна проверка в столичното парно още през миналата седмица, но по различен повод - информация на омбудсмана Мая Манолова за огромни разходи за правни услуги заради делата срещу длъжници. Проверката, водена от специализираното звено "Антикорупция", е за безстопанственост. Проверки вече бяха разпоредени и от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), и от Министерството на енергетиката.
Парадоксалното в случая е, че ако прокуратурата установи такива законови нарушения, за които е сезирана от Йорданка Фандъкова, то "Топлофикация" няма да изплати никакви обезщетения на жителите на засегнатите квартали. Според общите условия на КЕВР компенсация се дължи само в случай, че в рамките на 48 часа "Топлофикация" не е възстановила прекъснатото топлоподаване и в същото време е доказано, че е виновна за създадената авария.
По време на изслушване в СОС вчера изпълнителният директор на "Топлофикация" Георги Беловски каза, че авариите по топлопреносната мрежа дошли след токов удар. Това блокирало една от помпените станции, водата от тръбопроводите от високите части на града се върнала обратно, вдигнало се налягането. "В резултат цялата система е като пробита лейка," каза още шефът на парното. От ЧЕЗ категорично отрекоха да е имало токов удар. До късно снощи двете страни уточняваха позициите си. Все още не е е ясно и колко голям е проблемът. До момента са установени 14 аварии, но от "Топлофикация" не изключват да има още, защото единственият начин да разберат, че някъде има повреда, е по дима, който се издига от горещата вода при спукан тръбопровод.
Междувременно съветниците от БСП в СОС поискаха времето без парно и топла вода да бъде отразено още във февруарските сметки на клиентите. Юристи пък посъветваха гражданите да подават жалби в "Топлофикация" преди края на месеца, защото искането за компенсация може да е само лично. Според разписаните от КЕВР общи условия топлинното дружество дължи неустойки само в случай, че дадена сграда е останала без топлоподаване над две денонощия. В тях обаче не е посочен какъв е точният размер на обезщетенията след изтичане на 48-ия час. От думите на Беловски стана ясно, че до този момент "Топлофикация" никога не е изплащала компенсации, тъй като не е попадала в толкова сложна ситуации. "Размерът на обезщетението не е фиксиран. Той се третира в общите условия, одобрени от регулатора. Там е записано, че е нефиксирана величина и зависи от времето, през което не е предоставяна топлинната услуга след 48-ия час и при вина на топлопреносното предприятие", натърти той.
В много от случаите обаче клиентите имат парно или топла вода, или и двете, по няколко часа в денонощието, а в останалото време - не. В тези случаи клиентите няма да получат обезщетение. В последните дни от дружеството подават данни, че от началото на аварията почти не е имало просрочване на необходимия минимум от 2 денонощия. От топлинното дружество съобщиха още, че дните, за които не е доставило топлинната услуга, ще бъде отбелязани във фактурите за февруари, като сумата от тях ще бъде приспадната. Това ще стане след проверка на сградите за просрочване на 48-те часа. "Всяка абонатна станция има търговски уред, който има енергонезависима памет, която помни 36 месеца назад стойностите за доставената енергия и броя на дните и часовете, в които е доставена енергията. Замерванията в отделните сгради ще започнат в момента, в който започва отчитането на месец февруари", казаха от дружеството.
"Топлофикация" е една от фирмите, които са символ за некадърно управление и корупция. През ноември 2015 г. бившият й шеф Валентин Димитров бе осъден на 3 години затвор за безстопанственост, умишлено разпиляване на имуществото и злоупотреба със служебно положение. Срещу него има и още няколко дела, които не са приключили. Отделно 90 млн. лв. на дружеството "изгоряха" във фалиралата КТБ.
Увеличението на парите за деца с увреждания се оказа намаление. Семействата с деца с увреждания преживяват поредната гавра на държавата с тях. Лично обещаната им от бившия премиер Бойко Борисов по-висока помощ всъщност се оказа намаление за огромната част от децата. Макар че увеличение има за тези с най-тежки проблеми, те пък са лишени за "компенсация" от европарите за личен асистент. А това освен допълнителен приход в семейството е единственият шанс на техните родители да имат осигуровки и да трупат стаж за пенсия. Този месец предстои семействата да получат за първи път новите помощи, които Борисов определи като показателни за цивилизоваността и демократичността на една държава.
От 1 януари децата с увреждания получават една обща сума, която обединява всички досегашни помощи, включително при някои от тях и заплащането за личен асистент. Така семействата с дете с увреждане над 90% получават по 930 лв. За дете с увреждане между 70 и 90% сумата е 450 лв., а с до 70% - 350 лв. Сумите бяха разпоредени от Борисов в навечерието на поредния протест на майки на деца с увреждания.
Сега се оказва, че за близо 12 400 деца с увреждане между 50 и 70% уж по-високата нова сума всъщност е с до 20 лв. по-ниска, признаха от социалното министерство пред Би Ти Ви. От ведомството определят като "минимално" намалението на сумата. Пред "Сега" МТСП не коментира орязаните помощи, но пък изтъкна, че новата най-висока сума за децата с над 90% е "по-голяма от двукратния размер на минималната заплата за страната и е с около 550 лв. повече от средния общ месечен размер на всички помощи, които се изплащаха за дете с увреждане по Закона за семейните помощи за деца и Закона за интеграция на хората с увреждания до края на 2016 г.".
За децата с над 90% увреждане помощта наистина е значително по-висока - с 534 до 580 лв. повече, но за сметка на това родителите на тези деца вече нямат право да кандидатстват за личен асистент по европейската програма на социалното министерство. От социалното министерство потвърдиха, че договорите на личните асистенти за децата с 90% и по-голяма степен на увреждане, финансирани по оперативната програма, се прекратяват със задна дата от 1 януари. В тази група попадат около 6 хил. деца, но не е ясно колко от тях имат лични асистенти. Причината е "да се избегне двойно финансиране", посочват от министерството, на което му отне цели две седмици да отговори пред "Сега" какво се случва с наетите лични асистенти за децата по схемата "Независим живот".
Схемата "Независим живот" е с бюджет 150 млн. лв., управлява се от общините и е до края на тази година. По нея личен асистент могат да получат и деца, и възрастни. Заплатата на личните асистенти се определя от общините, но не може да е по-ниска от минималната заплата, тоест за тази година трябва да е поне 460 лв. От ключово значение е, че този период се зачита за осигурителен стаж - рядка възможност за близките, които често нямат възможност да работят и съответно да дочакат пенсия. Сега те остават без трудов договор, а ако трябва да се самоосигуряват, крайната сума става почти същата като преди "увеличението".
Децата с по-ниска степен на увреждане могат да запазят личния си асистент, ако са успели да се доберат до европарите, тъй като те са приоритетно за по-тежките случаи. Смислено обяснение на това разграничение няма. В закона общо е записано, че новата помощ е "за задоволяване на основните и специфични потребности на децата", но в отделна точка е добавено, че тя е за "осигуряване на грижа и подкрепа в домашна и семейна среда на децата с 90 и над 90% увреждане".
Според служебния социален министър Гълъб Донев от закона се "подразбирало", че при най-тежките увреждания новият вид помощ включва и парите за личния асистент и че щяло да се получи двойно финансиране с европрограмата. Омбудсманът Мая Манолова ще настоява пред Донев за отмяната на този абсурд. "Имах среща с родители на деца с увреждания, които в момента са много притеснени от недомислици в новата уредба. От една страна, държавата през бюджета на социалното подпомагане им даде по 930 лв., това са за децата с увреждания над 90%, но от друга страна, им забранява да кандидатстват и работят по програмата "Личен асистент", по която на практика получаваха социални и здравни осигуровки. Аз смятам, че това е много несправедливо решение, защото една майка, за да се осигурява, ще трябва една част от тези 930 лв. да бъдат похарчени за това", коментира Манолова.
Големите суми, с които толкова се хвалеше предишното правителство, освен това не се полагат на деца в приемни семейства и настанени при близки и роднини. За тези категории помощта е наполовина на тази за деца, които живеят с родителите си. При обявяването на промените обаче и Борисов, и тогавашният министър Зорница Русинова твърдяха, че сумите ще зависят само от степента на увреждането.
Оправдания
"Новият вид помощ обедини всички помощи, които се получаваха от децата с трайни увреждания до края на 2016 г., като паралелно с това включва и необходимите финансови средства за осигуряване на грижа в домашна среда. Семействата сами решават как да управляват средствата, дали лично ще полагат грижи за своите деца, или ще наемат асистент", твърдят от ведомството. Вместо личен асистент от тази година децата ще продължат да ползват само услуги като рехабилитатор, психолог, логопед.
Износът поставя нов рекорд. Експортът към страните извън ЕС отново ускорява растежа си, като през декември достига 18.9% на годишна база. Това е най-високата стойност за последните почти две години, показват предварителните данни на Националния статистически институт. Основната причина за поредния скок е по-високата стойност при продажбите на разнообразни готови продукти.
Силното представяне на българските стоки в страните извън съюза компенсира част от отчетения спад през първото полугодие на 2016 г., като за шестте месеца той беше с 15.9% по-нисък в сравнение със същия период на 2015 г. Постепенно спадът беше заменен с ръстове.
Успоредно с това, износът към ЕС отново нараства (12.8% за декември). Така общият експорт отчита годишен ръст от 15.1% през последния месец.
Увеличението за цялата 2016 г. е 2.6% като причината е повече продажби на пазарите от ЕС. Общо изнесените стоки през миналата година са за 46.1 млрд. лв.
Повече готова продукция
Най-голям ръст при търговията със страни извън ЕС през декември има при продажбата на разнообразни готови продукти (10.5 пр. пункта). Справка със Стандартната външнотърговска класификация (SITC), по която се групират данните, показва, че в категорията влизат оръжия и боеприпаси, печатни издания, други пластмасови артикули, произведения на изкуството и други.
Принос към растежа за декември имат и продажбите на минерални горива и масла (6.9 пр. пункта). Увеличението идва от по-високата цена на петрола, която скочи през декември след решението за свиване на предлагането по време на срещата на ОПЕК в края на предходния месец.
Годината извън ЕС
Най-голям дял от износа към трети страни за годината заема продажбата на нефт и рафинирани нефтопродукти - 18.4%, или 2.75 млрд. лв. в номинално отношение. Данните показват, че сумата е намаляла на годишна база (с над 240 млн. лв.), въпреки че изнесените количества са по-високи. От друга страна, продажбата на стоки от категорията "Други разнообразни готови продукти" нараства почти двойно през 2016 г., като така достига 1.56 млрд. лв. На трето място е търговията с благородни и цветни метали - 1.4 млрд. лв.
По държави най-голям спад на годишна база има при продажбите към Сингапур - с 303 млн. лв. за 2016 г., следвана от Турция (с 230 млн. лв.) и Китай (със 199 млн. лв.). Въпреки това Турция остава най-големия търговски партньор на България извън ЕС, като изнесените стоки са на стойност 3.7 млрд. лв. Високата сума идва главно от продажбата на нефт и рафинирани нефтопродукти (920 млн. лв.), благородни и цветни метали (662 млн. лв.) и електрически машини, апарати и части (412 млн. лв.)
Търговското салдо за годината е отрицателно - внесените в страната стоки надвишават продажбите в чужбина с 2.46 млрд. лв. Сумата е със 7.3% по-ниска от отчетената през 2015 г. Свиването на разликата се дължи главно на по-силният износ към ЕС, но фактор е и по-ниското ниво внесени стоки от трети страни.
Как държавата уби човек. На 21 септември 2016 г. прокурор от Софийска градска прокуратура прекратява едно брадясало разследване, което се размотава през последните пет години. То е трябвало да установи кой е неизвестният извършител, причинил вреда на държавния бюджет в размер на 2.4 млн. лв. Тези средства са били платени на свързана с ДПС фирма, която е трябвало да обезопаси тунела "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус". През 2007 г. тя взима аванс от 2.4 млн. лв., но работата по обекта така и не започва. Парите не са върнати, виновни според прокуратурата няма. Другото, което няма, е ремонт. Въпреки че още от 2005 г. държавата твърди, че съоръжението е в аварийно състояние и е опасно.
Колко точно опасно, стана ясно преди няколко дни, когато жена загина от поредната паднала лампа в тунела, откъснала се от корозия. Вероятно още другата седмица това разследване ще бъде извадено от архива и възобновено, за да се покаже воля за реакция на човешката трагедия.
Но не се заблуждавайте. През годините правителствата се сменят, с тях се сменят и шефовете на пътната агенция, но "Ечемишка" си остава все същият. През 2009 и 2010 г. има поне четири инцидента, при които лампи в построения през 80-те години тунел падат и предизвикват катастрофи, за щастие без жертви.
До смъртта на жената се стигна след последователно корупционно действие и бездействие на изпълнителната власт и прокуратурата, продължаващо вече 12 години.
Положението е много зле, ще наемем фирма без поръчка
Всичко започва през лятото на 2005 г. Сергей Станишев става премиер, а негов министър на регионалното развитие е Асен Гагаузов от БСП.
Два месеца по-късно пътната агенция взима решение да започне спешен ремонт на тунела "Ечемишка", тъй като е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви". Конкретният повод са проливните дъждове през лятото.
Как изглежда хронологията на събитията:
5 октомври 2005 г. Шефът на Агенция Пътища Велико Желев взима решение за откриване на обществена поръчка. Поканени са четири дружества - "Техностил 2001" ЕООД, "Поларис продукт" ООД, "Трансстрой-Бургас" АД, "Трансстрой-консорциум"
21 октомври 2005 г. Четирите дружества закупуват документация, но оферта подава само "Техностил 2001". До този момент тя е реализирала няколко офис центрове и супермаркети.
21 декември 2005 г. Въпреки, че фирмата избрана за изпълнител е "Техностил 2001" с решение на изпълнителния директор на агенция "Пътища" е сключен договор не с нея, а с консорциум, в който освен тази фирма, влиза и друга - "Курортно строителство". Разпределението на дяловете е 99:1 в полза на "Техностил 2001". Стойността на договора е 8.251 млн. лв., а срокът за изпълнение - 182 календарни дни.
22 декември 2005 г. Велико Желев е сменен от Веселин Георгиев.
След смяната на властта минават две години, но работата по опасния тунел така и не започва. В края на ноември 2007 г. в консорциума, с който е сключен договор настъпва промяна. От него излиза "Техностил 2001", която е избрана за изпълнител, както и другата фирма - "Курортно строителство" и на тяхно място влизат две други дружества - "Трансстрой-Бургас", която притежава 99% и "Брод 2002" .
Към онзи момент в управлението на "Трансстрой" са Иван Мирински (впоследствие собственик на свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98") и Милчо Киряков, който е близък на Йордан Цонев от ДПС. Мажоритарен собственик на фирмата е люксембургската компания "Нидор", в чийто управителен орган влиза Киряков.
Точно един месец след като фирмата на ДПС влиза в консорциума шефът на пътния фонд Веселин Георгиев й превежда 2.4 млн. лв. аванс.
На практика пътната агенция сключва договор с дружество, което не избрано за изпълнител, а впоследствие превежда аванс от 2.4 млн. лв. на консорциум, в който влизат фирми, които дори не са участвали в процедурата.
Фирмата взе парите и.
Според Николай Милев, който днес е собственик на "Трансстрой", полученият аванс е изразходвани за изготвяне на работен проект и закупуване на материали, които да бъдат вложени в строежа. Той разказа пред "Капитал" още, че през май 2008 г. е бил предаден работен проект на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", но впоследствие "работите са спрели". Общата стойност на разходите на фирмата са 1.5 млн. лв.
Замразяването на този проект (официално заради липса на средства) не изглежда да е кой знае колко голям проблем за него. За периода 2007-2011 г. свързаната с ДПС фирма получава обществени поръчки за над 60 млн. лв.
През 2008 г. шефът на пътния фонд Веселин Георгиев е принуден да си тръгне заради корупционния скандал, известен като "Батко и Братко", тъй като става ясно, че фирма, свързана с брат му, е получавала обществени поръчки от областно пътно управление.
Ремонтът - все така спешен
Въпреки преведения аванс ремонтът така и не започва и през следващите години. Едва през 2009 г. пътната агенция започва да търси строителен надзор за проекта. От обявлението става ясно, че положението е все така аварийно. Комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка".
Няколко месеца след тези констатации на власт идва правителството на Бойко Борисов. Новият министър Росен Плевнелиев преструктурира пътния фонд. "Ечемишка" обаче си остава все така необезопасен. Въпреки че е на един от двата главни пътя в страната и през него минава огромен товарен и пътнически трафик.
За това свидетелстват четири инцидента, случили се през 2009 и 2010 г., предизвикани именно заради паднали корозирали осветителни тела. След като Плевнелиев е избран за президент, неговото място е заето от Лиляна Павлова. Единствената промяна, която настъпва, е, че държавата най-накрая се сеща, че е превела 2.4 млн. лв. аванс, но на практика не е получила нищо в замяна.
Тогава е подаден сигнал до прокуратурата, а следващата година "Агенция пътна инфраструктура" завежда дело в Бургаския окръжен съд, с което си иска преведения аванс. През 2016 г. "Трансстрой" са осъдени да върнат парите. В решението, което е написано от председателката на съда Боряна Димитрова, се застъпва тезата, че фирмата, на която са били преведени парите и с която е бил сключен договор въобще не е участвала в обществената поръчка. "Трансстрой" обжалват пред Бургаския апелативен съд, където делото ще започне след две седмици.
И още една схема
Междувременно в края на 2014 г., когато Лиляна Павлова отново е министър на регионалното развитие, е взето решение на държавата фирма "Автомагистрали" да бъде възложена поддръжката по цялата магистрала "Хемус", в това число и осветлението на тунелите. Дружеството е избрано без конкурс и договорът с него е сключен през май 2015 г. Осветлението е трябвало да бъде проверявано два пъти в годината.
През септември 2016 г. "Автомагистрали" сключва договор с дружеството "Евро Алианс инжинеринг", с което му възлага ремонт на дясната тръба на тунела, който трябва да приключи до края на годината. Нито от АПИ, нито от "Евро Алианс инжинеринг", която е работила по столичното метро, ПАВЕЦ "Чаира", ВЕЦ "Цанков камък" (по-известен с хонорара на Ахмед Доган) и каскада "Горна Арда", не обясниха защо не е бил проведен конкурс, а е бил заобиколен ЗОП, за да бъде сключен договор с частното дружество.
Опитите на "Капитал" да получи отговори от "Евро алианс инжинеринг" за това как са изпълнявали задълженията си по договора, защо ремонтът е бил удължен (тръбата към Варна е все още затворена) и какво е впечатлението им от състоянието на осветлението, удариха на камък.
Не е ясно и колко пари е получило дружеството до този момент. Това, което се знае, е, че от сключването на договора между АПИ и "Автомагистрали" през май 2015 г. до днес държавата е превела общо 17 млн. лв. Неофициално запознат източник говори за 9 млн. лв. за ремонта на едната тръба дотук.
Ще разследваме, няма да разследваме
Започналото през 2011 г. за изплатения аванс по поръчката също се развива по характерен за прокуратурата начин - на приливи и отливи. То е образувано срещу бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев по чието разпореждане е бил изплатен авансът до свързаната с Йордан Цонев фирма. Разследват се общо три престъпления - безстопанственост, неизгодна сделка и документно престъпление. Делото е изпратено в Софийска районна прокуратура, която не е компетентна да го разследва.
Разследването срещу Георгиев е прекратено през 2013 г. след като коалицията на БСП и ДПС (респективно - възложител и изпълнител на злополучната поръчка) е на власт.
След това делото на ръководената от главния прокурор Сотир Цацаров институция продължава срещу неизвестен извършител. В крайна сметка то е окончателно прекратено през есента на 2016 г. Прокурорският акт идва няколко седмици след като Веселин Георгиев е оправдан по делото "Батко и Братко".
От държавното обвинение не успяха да отговорят какво се е случило с това разследване с обяснението, че не могат да го открият. Това е озадачаващо, защото прокуратурата доказано се вълнува за безопасността на хората - през седмицата от държавното обвинение се похвалиха, че са проверили количеството сирене и лютеница в сандвичите във варненските училища и то отговаряло на нормата.
Прокурор, пожелал анонимност, разказа пред "Капитал", че този тип дела се докладвали лично на ръководството на държавното обвинение и няма как Сотир Цацаров да не е бил напълно наясно с хода на разследването.
Това, което ще се случи оттук насетне, е, че прекратеното разследване за ремонта вероятно ще бъде възобновено, а по това за падналата лампа, предизвикала смъртта в тунела, ще бъде обвинена някоя несвидна никому глава. А междувременно спокойно - тунелът, който затвори Северна България за седмица, ще бъде отворен все пак. АПИ обеща да се погрижи за това. Не като ремонтира тунела, а като свали и останалите лампи, за да не падат.
За проблемите на съоръженията в тунел Ечемишка се знае още от 2005 г., сочат документите. Магистрала "Хемус", където се намира тунелът, е отговорност на пътната агенция, която през годините е сменяла и името и ръководството си многократно. През по-голямата част от това време тя е подчинена на регионалното министерство, с изключение на времето, когато Пламен Орешарски е финансов министър и Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" е към неговия ресор.
За тези 12 години през министерските и директорските постове са минали много хора и може да се каже, че всеки от тях носи отговорност до някаква степен за липсата на поддръжка на съоръженията по "Хемус".
Синдиците на КТБ: Длъжници продължават да прехвърлят активи. Синдиците на КТБ публикуваха анализ за собствеността върху активи със значителни размери на длъжници на банката. Срещу получилите големи кредити от КТБ, които отказват да ги възстановят, са предприети всички допустими от закона действия.
Синдиците обаче предупреждават, че някои длъжници, освен че не погасяват доброволно своите задължения, но са предприели и продължават да извършват действия, включително и прехвърляне на активи към трети лица.
Така затрудняват принудителното събиране на дължимите кредити. В анализа са включени 17 големи длъжника. Дружествата от групата "Петрол" имат задължения от 140 млн. лв. по 3 договора на "Нафтекс Петрол" и 53 млн. долара по банков кредит на "Арвен" АД. "Елит Петрол" и "Варна Сторидж" също са били кредитополучатели.
Направени са множество промени и сделки, които вероятно имат цел да се прекъсне връзката между вземанията на КТБ и активите - бензиностанции и петролни бази, пише в анализа на синдиците.
Сред останалите големи длъжници са "Дунарит", "Костенец ХХИ", "ИПК Родина", "Рубин", "Гипс", "ТЦ-ИМЕ", "Партнер лизинг", "Хелт енд Уелнес" и др.
Цялото съобщение прочетете тук
Лекарският съюз съди здравната каса за неплатени 51 млн. лева. "Ще съдим здравната каса за неразплатени 51 млн. лв. от "надлимитна" дейност в болниците за 2015 г." Това заяви председателят на УС на Българския лекарски съюз д-р Венцеслав Грозев в интервю за "24 часа".
"С изричното настояване на БЛС надзорът на касата реши да се възстановят 18,8 млн. лв. на болниците за периода април - ноември 2016 г. Но на дневен ред стоят и 51 млн. лв. неразплатена "надлимитна" дейност за 2015 г.", обясни Грозев. Така според него ще се прекъсне порочната практика всяка бюджетна година да се стартира с дефицит, който да се прехвърля в следващата.
В четвъртък д-р Грозев участва в среща със служебния вицепремиер и здравен министър д-р Илко Семерджиев, който изслуша и ръководството на здравната каса за старта на преговорите по новия рамков договор. По-късно бе обявено, че договарянето започва идната седмица. Целта е лекари и каса да подпишат новите правила за работа на здравната система до 1 април.
За петък в МЗ е предвидена среща между 6-те страни по делото срещу пръстовия идентификатор във ВАС.
Той едва ли ще бъде въведен в извънболничната помощ, а в болничната не доведе до икономии, напротив - до по-високи разходи, каза управителят на НЗОК д-р Глинка Комитов. За ноември, когато бе въведена системата, разходите на касата били с 10 млн. лв. отгоре. В МЗ и БЛС също са против пръстовия отпечатък.
КЗП пита телекомите за SMS-те на кирилица. Комисията за защита на потребителите покани на среща трите мобилни оператора у нас, за да се изясни защо един есемес на кирилица позволява изпращане на съобщение до 70 символа, а на латиница - до 160. Това на практика ощетява българите, пишещи на родната си азбука, тъй като плащат реално за три есемеса, а ако е на латиница, ще бъдат таксувани с един, заяви председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
По думите му ще бъде обсъдено и прилагането на новите правила за роуминг в Европейския съюз, според които от 15 юни 2017 г. европейците ще могат да говорят на редовните си тарифи без допълнителни такси, когато са извън родната си страна.
Потребителите не трябвало да подписват нови договори заради отпадането на роуминга, обясни Маргаритов.
11 млн. лева носи на Банско Световната купа по сноуборд. Световната купа по сноуборд в Банско е донесла 11 милиона лева приходи. Това каза за „Труд" Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценка на туризма.
"Това е много добре и показва потенциала на курорта, качеството на предлаганите продукти. Банско чрез това състезание обаче реализира много повече, то направи една невероятна реклама не само на себе си, но и на България. Над 200 милиона зрители по света са гледали световното първенство и са научили за Банско и България, каза още Румен Драганов.
По оценка на института легловата база е била 90% заета.
"През първия ден състезанието е наблюдавано от около 10 000 души, в събота и неделя около 15 хил. и всичко това генерира значителни приходи за местната икономика", каза още Драганов.
Състезанието е привлякло хиляди туристи, които освен в Банско са пренощували и в съседните градове - Разлог и Добринище, така че икономическият ефект за целия регион е огромен.
"Като цяло този зимен сезон е много по-добър от миналите. Очакваме ръст над 6,5 процента за български туристи и повишение на посещаемостта над 7 процента за чужденците. За това допринесе хубавият естествен сняг, който падна, но и добрият продукт, който предлагат в курорта", прогнозира Драганов.
Тази година в Банско има бум от туристи от Великобритания, Ирландия, Израел, Турция и съседните балкански страни, сочат данните на хотелиерите и туроператорите. Специални чартъри водят всяка събота англичани и ирландци в зимната ни столица.
В Банско няма човек, който да не оценява високо положителния резултат от провелото се Световно първенство по сноуборд.
"Всичко е много хубаво, туристи има отвсякъде, но това отново изкара на дневен ред проблема с втората кабинкова линия.
Просто Банско има вече крещяща нужда от втори лифт и затова апелираме и се надяваме политиците да ни чуят", каза Малин Бистрин, председател на Съюза на туристическия бизнес, общински съветник и ресторантьор в града.
Ние работим непрекъснато да доведем туристи, а в същото време какво става, вият се огромни опашки пред кабинката, хората чакат с часове, а ние се чудим какво да обясняваме.
Иначе всички от бизнеса са доволни тази година, сезонът почна по-рано заради падналия сняг, каза Бистрин. Той и колегите му от 15 механи учредиха марката "Уникално Банско", за да съхранят местните автентични гозби и да покажат на туристите нещо различно от кебапче и кюфте.
"Има ефект от тази наша идея, вървим в правилната посока, започна да работи марката и предизвика интерес, особено у чужденците", разказа Малин Бистрин.
Той одобри и проверките на данъчните, които взеха на прицел Банско тази година. "Присъствието на данъчните е желание за нас - тези, които сме редовни и изрядни. Така се надяваме да се прочисти сивият сектор и нелоялната конкуренция да отпадне. Колегите са доволни, защото присъствието им е дискретно, не е дразнещо. И се надяваме на сериозен ефект", коментира още Бистрин.
Покрай световното първенство в курорта дойдоха и големи светила и ВИП персони. Жирардели, Алберто Томба, Димитър Бербатов са само част от звездните гости на курорта.
Изсипаха се и политици. Тук бяха президентът Плевнелиев и бившият министър на спорта Красен Кралев.
Дойде и служебната министърка на туризма Стела Балтова. Тя проведе работна среща с кмета на Банско Георги Икономов и след като видя красотата на курорта, обяви, че Банско става визитна картичка и ще бъде включен като част от културната и туристическата програма, съпътстваща българското председателство на Съвета на ЕС.
"Радвам се на отправеното предложение и заявявам готовността ни за включването на Банско в програмата. Вече имаме сериозен опит в организацията и домакинството на събития от световен мащаб и считам, че градът ни има какво да покаже на нашите европейски партньори", коментира Икономов отправената покана.
Той отново заяви, че най-голям проблем на курорта си остава образуването на огромни опашки на кабинковия лифт.
"Непрекъснато търсим нови варианти за промотиране на курорта, влагаме средства за реклама и участваме в 12 туристически изложения, а когато успеем да доведем туристите тук, ги посрещаме с трудно достъпна ски зона.
Необходимостта от уплътняването й и от изграждането на още една кабинкова линия е повече от наложителна, а за това е необходима сериозна политическа воля" заяви Икономов.
А курортът продължава да е пълен. И след световното първенство няма отлив на туристи, прииждат на талази и опашките пред началната станция на лифта са най-голямото доказателство.
Стопаните на ски зоната "Юлен" се опитват да компенсират неудобството за туристите по всички възможни начини. Скиорите се извозват и с бусове до пистите.
От 7 февруари лифтът заработи с удължено работно време за удобство на многобройните туристи.
Емблематичните сини кабинки ще потеглят по-рано и ще извозват в края на деня до по-късно, за да има време за повече забавления в планината.
Малки фирми и държавни дружества качват на БФБ. На Българската фондова борса се работи за улесняване на участието на малки и средни предприятия в една отделна платформа, на която да могат да се търгуват при облекчени условия. "Срокът, който сме предвидили да работим по тази мярка, е в следващите 6 до 9 месеца. Това е нов пазар, нова платформа, която трябва да бъде лицензирана, ще има административен процес, който ще трае известно време", каза Васил Големански, изпълнителен директор на БФБ.
Началото на търговията на БФБ беше дадено от служебния министър на икономиката Теодор Седларски. Подкрепата на малкия и средния бизнес е приоритет на служебното правителство, заяви той. "Относно държавните предприятия - в момента преглеждаме списъка на всички наши миноритарни участия, имаме в много от предприятията твърде малък брой акции, мислим за започване на процедура за тяхното листване на борсата", каза Теодор Седларски. Той заяви, че за Министерството на икономиката капиталовият пазар е много важен фокус на внимание. "Ние следим с удоволствие как се повишават борсовите индекси, това е сигнал за съживяване на българската икономика. Ние в министерството ще работим заедно с борсата за привличане на повече внимание към капиталовия пазар както вътре в страната за българските инвеститори, така и чрез външнотърговските представителства", каза министър Седларски.
Васил Големански добави, че много добре се работи с външнотърговските представителства в Лондон и във Франкфурт. На 18 май е планирано "роуд шоу" в Лондон, съвместно с Европейската банка за възстановяване и развитие, като целта е да се привлекат чужди инвеститори в търгуваните на БФБ акции. В момента се дискутира евентуалното участие и на други институционални партньори, които да подпомогнат организацията.
Такситата в София с 600 по-малко заради патента. Чувствително намаление на такситата в София, заради въвеждането на патентен данък за тях от 2017 г., няма да има. Това каза за "Стандарт" Емил Игнатов, управител на "Радио СВ такси". По думите му не повече от 500-600 автомобила ще отпаднат в цяла София, което не е толкова голям процент. "Към настоящия момент вече има извадени около 5800 разрешителни. А по моя информация към края на миналата година е имало около 6300-6400 автомобила с валидни разрешителни. Лека-полека голяма част от хората, които не са си извадили разрешително до Нова година, започват сега да си вадят. Но като обща бройка, според мен, с около 500-600 автомобила ще намалеят такситата в София", обясни Емил Игнатов.
Заради патентния данък и поскъпването на винетките се заговори и за повишаване на тарифите на такситата. Според управителя на "Радио СВ такси", вероятно трябва да се вдигне първоначалната такса на такситата в София. Увеличаване на първоначалната сума с 0,30-0,40 лв. ще бъде достатъчно, за да компенсира въвеждането на данъка, коментира той. "Тарифите на такситата са изключително ниски, но ние се съобразяваме с покупателната способност на населението. Не може на бедния българин да му увеличаваш цените на услуга, която не е от първа необходимост. Ако увеличат цената на хляба, можем да изразим негативното си отношение, но не можем да не си купуваме хляб. Докато при такситата въпросът не стои така", заяви Емил Игнатов.
Парното лъже за ремонтите, вместо в тръби инвестира в кухи проекти. Парите от платените сметки на столичани за парно се харчат за второстепенни проекти, което при сегашното състояние на столичната топлофикация е лукс. Това смята омбудсманът Мая Манолова.
„При обсъждането на бизнес плана на дружеството настоявах да се даде информация каква е възвращаемостта от инвестициите", каза Манолова. По думите й те са заложили да харчат пари за различни неща, които са по-малко необходими, отколкото подмяната на старите тръби. „Оказва се, че през миналата година са сменили 1,4 км при планирани над 30 км. Би следвало първо да бъде направено най-необходимото. Да ремонтират поне магистралните топлопроводи, които да не аварират. Друг е въпросът и колко ефикасни са им ремонтите и на какви цени се изпълняват. За това информация няма, но от този въпрос би трябвало да се интересуват общинските съветници. Много се хвалиха колко им е добра информационната система, но аз опитах да подам жалба по електронен път и се оказа, че виртуалното им деловодство не работи", добави Мая Манолова.
При всяко поскъпване на природния газ топлофикация иска вдигане на цената, като пише планове за многокилометри нови тръби. Оказва се обаче, че парите отиват другаде, а подмяната на старите железа не върви по одобрения план за разходите, казват експерти.
Емил Георгиев, изп. секретар на Федерацията на потребителите в България смята, че със сегашните темпове на подмяна на старите тръби столичната топлофикация ще успее да ги обнови след около половин век. „Цялата им топлопреносна мрежа в София е около 900 км", поясни той.
„Независимо от окаяното състояние на инфраструктурата им те са заделили 40 млн. за миналата година, а за тази планират да ги вдигнат на 48 млн. лв. При големите загуби, които има дружеството, това е гавра с хората", подчерта Георгиев. По думите му може би, столичното парно трябва да се приватизира. Според него обясненията за авариите звучат несериозно. В бизнес плана на „Топлофикация-София" за 2017 г. е записано да бъдат изхарчени 12 млн. лв. за реконструкция на топлопроводи, като една трета от тях са субсидия от фонд „Козлодуй", а останалите - собствени средства.
Студенти в столичните общежития загряват вода в тенджери, електрически кани и бързовари заради липсата на парно и топла вода, показа същевременно проверка на „Монитор". Младежите са без топъл душ вече шести ден след като на 5 февруари авария в магистрален топлопровод остави „Студентски град" без парно.
Часове след като топлото спря, големите тенджери и бързоварите бяха моментално изкупени от магазините в кампуса. Търговците моментално надушиха келепира и цената на бързоварите скочи от 15 лева на 18 лева бройката, но вече не се намират, обясниха препатили студенти. В магазините вече са кът легените, както и пластмасовите канчета, които служат за поливане при опитите на студентите да се изкъпят.
„Не стига, че заприличахме на моржове от студ, ами няма и с какво да се измием, оплака се студентката по журналистика Гергана Петрова. Тя добави, че в момента най-актуалният поздрав в „Студентски град" бил „Честита баня!"
Освен проблемите с парното и топлата вода, в студентските общежития често спира и токът заради претоварената от духалките електрическа мрежа. Дискотеката с тока се появи още в през студените дни миналия месец, когато мнозина учеха на свещи заради неработещи в отделни блокове радиатори и калпава дограма. Младежите често разчитаха единствено на своите духалки, за да се сгреят, когато в стаята им температурата пада до 13 градуса.
Значително по-топлото време през последните дни не доведе до сериозни аварии с електричеството - токът спира за кратко само на места.
„Преди проблемът беше в духалките, сега е в бързоварите", шегуват се в „Студентски град".
„Дори на палатка би било по-добре, отколкото в студентските общежития сега. Така или иначе сме с изтърбушени матраци, без отопление, топла вода и електричество, то поне навън няма да се борим за завивки с хлебарките. Кучешки живот е това!", възкликва Анелия Борисова, която живее в блок на УНСС. Тя се възмущава, че електричество и алтернативни методи за затопляне на вода винаги се намират за търговските обекти и заведенията, но за държавни структури като общежитията няма оправия при бедствие.
Междувременно в столичното 129 ОУ „Антим-1" спря електрозахранването, защото класни ръководители помолили всеки ученик да вземе „една или две" духалки от къщи понеже било непоносимо студено в учебните кабинети, съобщиха пред „Монитор" недоволни родители.
Второ Хитрино се размина на косъм. Второ Хитрино се е разминало на косъм тази нощ. Влакова композиция от девет вагона и една цистерна, която пътувала от Русе към Долно Езерово е дерайлирала на 200 метра преди спирката на варненското село Боряна. Това е станало в 1 часа през нощта, става ясно от разпратено съобщение от районната прокуратура в Провадия, която разследва инцидент с настъпили значителни вреди на релсовия път. За радост този път няма жертви.
„От релсовия път за кратко излязла цистерната. Двамата машинисти успели да върнат я върху релсите и да възстановят движението на композицията. Отсечката от релсовия път - 200 метра преди село Боряна до 4 км преди село Комунари, е повредена от дерайлиралата цистерна. В Карнобат тя е отделена от композицията. В момента се извършва оглед на релсовия път, както и на цистерната.
Останалите 9 вагона са продължили към Долно Езерово, за където е предназначен товарът им, а локомотивът е прикачен на друга композиция и е отпътувал за Пирдоп. Извършват се процесуално-следствени действия по неотложност. Работата по жп инцидента продължава", се казва още в съобщението.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.840090 |
GBP | 2.344750 |
CHF | 2.085330 |