Броят на хората без здравни вноски пак започна да расте. За пръв път в последните години броят на хората без здравни вноски расте, вместо да намалява, сочат данните от отчета за бюджета на здравната каса за 2016 година. "Към 31.12.2016 г. неосигурените лица са общо 18.8% от структурата на лицата, водени като задължително здравно осигурени, или в абсолютна стойност те представляват 1392 хиляди души, или са със 73 980 души повече, което представлява увеличение от 5.6% в сравнение със същия отчетен период на 2015 г.", пише в отчета.
Така спира тенденцията на спад на неосигурените. В края на 2015 г. неосигурените са 17.7%, или 1318 хиляди души, което пък е с 86 271 души по-малко от 2014 година.
От Националната агенция по приходите обясниха ръста на хората без редовни вноски с мерките, които НАП е предприела да спре правата на некоректни платци. През 2016 г. е влязла в сила промяна, според която хора на граждански договор, които се осигуряват на сума под минималната работна заплата, вече не се водят осигурени. Взети са мерки и срещу работодатели, които не съобщават в НАП за прекратени трудови договори. Хиляди хора доскоро са се водели на трудов договор, но без реално да им се плащат осигуровките. В такива случаи самият работник не е виновен и не се води неосигурен. Сега обаче са издирени такива работодатели и договори са прекратени. Имало и малка група от българи, които живеят и се осигуряват и в ЕС, и тук, но тъй като двойното осигуряване не е възможно в Европа, са отпаднали от системата у нас.
От НАП освен това припомниха, че поне половината от хората, които се водят неосигурени, отдавна са в чужбина, а реално живеещите в България хора без вноски се движат между 400 000 и 550 000 души.
Не се нарушава обаче друга тенденция - да се преизпълняват приходите от вноски, както и събираните пари да се увеличават заради ръста на осигурителния доход. Така, въпреки че осигурените през 2016 г. намаляват, преизпълнението на приходите е 1431 хил. лв. Общо постъпленията от осигуровки са 2 212 561 хил. лв., което е и ръст с 4.8%, или с 102 052 хил. лв. повече спрямо 2015 г. Ръст има и при т.нар. трансфер - парите, които бюджетът внася за осигуряваните от държавата категории - пенсионери, деца, социално слаби. Те са общо 1 045 199 хил. лв., което е с 66 920 хил. лв. повече в сравнение с предходната 2015 г. Увеличението е в резултат от промените в Закона за здравното осигуряване, според които ежегодно расте вноската на държавата. Въпреки това тя остава малка, тъй като за над 2 млн. души са внесени 1 млрд. лв.
Върху размера на постъпленията през 2016 г. оказва влияние ръстът на средната работна заплата, на броя на наетите лица и на минималните осигурителни прагове, отбелязват от НЗОК.
Електронните лични карти се отлагат за 2019 г. Правителството тихомълком се готви да отложи за пореден път въвеждането на личните документи с електронна идентификация. Новата дата, на която управляващите са се спрели, е 1 януари 2019 г. Предишният кабинет на Бойко Борисов беше обещал документите с чип да станат реалност от началото на 2018 г., след като не успя да се справи с тази задача до 1 януари 2017 г.
Този път промяната в съответните разпоредби на Закона за българските лични документи се прокарва прикрито - чрез преходните и заключителни разпоредби на проект за поправки в Закона за МВР, внесен от Министерския съвет в парламента на 22 август. В мотивите към законопроекта се напомня, че съществува "правна възможност при желание на заявителя личните карти, паспортите на българските граждани, както и разрешителните за пребиваване на чужденци да съдържат данни и удостоверения за електронна идентичност и квалифициран електронен подпис". След което косвено се признава, че поради изоставане в работата практическото й реализиране ще стане възможно най-рано след повече от година.
"Към 1 януари 2018 г. няма да бъде обезпечено изграждането на техническата инфраструктура, която да направи възможно осъществяването на сигурна електронна идентификация и електронното удостоверяване на автентичност, които да се залагат в българските лични документи. Предвид това законово определеният срок се удължава с една година", обясняват лаконично вносителите.
Вероятността новата дата да се окаже последна не е особено голяма, ако се вземат предвид отлаганията досега. Очакваше се въвеждането на картите да започне през 2016 г., но това не се случи заради несъстояли се административни и законодателни промени. През февруари 2016 г. МВР обяви обществена поръчка за "изграждане, поддръжка и експлоатация на централизирана система за персонализиране на български лични документи" за колосалната сума от 484 223 300 лв. Буквално две седмици по-късно обаче я прекрати именно заради прекалено високата цена. През май същата година беше приет дългоочакваният Закон за електронната идентификация. По лично настояване на зам.-шефа на ГЕРБ Цветан Цветанов обаче от него отпадна разпоредбата за вграждане на чипове в личните карти. Тогава управляващите обещаха да уредят въпроса в Закона за българските лични документи. Чак през декември 2016 г. бяха окончателно одобрени законовите промени, които предвиждаха поетапното въвеждане на електронни лични документи да стартира от началото на 2018 г. Сега се оказва, че и този срок няма да бъде спазен.
Общинска фирма обяви поръчка, на която пасва само Dacia. Общинската компания Център за градска мобилност (ЦГМ) иска да купи на лизинг 60 нови автомобила. Но условията на обществената поръчка са написани така, че само една марка ванове ги покрива - Dacia Dokker. Това заявиха пред "Капитал" представители на автомобилния бранш и показа проверка в сайтовете на вносители.
Поръчката е за автомобили, които ще обслужват новите платени зони за паркиране в столицата. С решение от 20 юли на Столичния общински съвет бе разширен обсегът на зелената зона, което "налага спешното наемане на автомобили поради липсата на такива и поради остарелия наличен автомобилен парк", обясниха от ЦГМ пред "Капитал". Крайният срок за подаване на оферти е 1 септември 2017 г.
Всичко от един
Търсят се 30 автомобила тип "ван" с бензинови двигатели, 20 вана с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" с бензинов двигател. Според обявлението на търга те няма да бъдат купени, а ще бъдат наети за четири години и половина, а прогнозната стойност е 1.5 млн. лв.
От ЦГМ оправдават избора си на процедура с това, че максималното плащане на месец за един автомобил ще е 400 лв. за лизингова вноска, което, "пресметнато за по-малко от пет години, прави икономически изгодна сума за нова кола, особено на фона на разходите за ремонт на стар автомобил".
Има две неща, които се открояват в този търг. Едното е, че поръчката не е разделена на обособени позиции за трите различни вида автомобили, които ЦГМ очаква да се доставят. Най-често в търговете за купуване на автомобили различните видове са разделени на различни позиции. "Предметът е предоставяне при условията на оперативен лизинг на нови автомобили за нуждите на Центъра за градска мобилност, т.е. не търсим доставка, респективно покупка на автомобилите, а финансово решение. Автомобилите ще бъдат ползвани на лизинг за определен период от 54 месеца, след което ще бъдат върнати на лизингодателя", обясняват от ЦГМ пред "Капитал". Тоест, тъй като ЦГМ няма да е собственик на автомобилите, ще е по-удобно един изпълнител да извършва дейността. Това звучи приемливо, но конкретните параметри на автомобилите, заложени в документацията, са по-притеснителни.
Искаме точно Dacia
Съмнения у представители на бранша предизвиква условието за вановете с бензинови двигатели - междуосието да е минимум 2800 мм, а дължината на автомобила - максимум 4400 мм. Според хора от бранша тези изисквания силно стесняват кръга на потенциални автомобили, които да се доставят. "Всичко води до само един участник, само до една марка автомобили", казва източник от сектора. Според два източника от автомобилния бизнес на това описание отговаря само един модел от една марка - Dacia Dokker. Бърза проверка на познатите марки ванове показва, че наистина повечето от тях не пасват в така зададените критерии. Така само някой, който може да предостави конкретния автомобил за първата позиция в търга, ще може да изпълни и цялата поръчка, тъй като тя не е разбита на позиции.
Отсъства обяснение защо като критерий в поръчката е въведена дължината на междуосието или максималната дължина.
От ЦГМ обаче твърдят, че са направили пазарно проучване и според него на минималните технически изисквания отговаряли няколко марки и модели автомобили. Търгът не е обжалван в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изтъкват от ЦГМ.
Кой все пак може да участва
Официален вносител на Dacia за България е "Рено Нисан България". Ако от автомобилния бранш са прави и наистина само Dacia Dokker отговаря на изискванията за вид 1, все пак е възможна някаква конкуренция в търга, смятат източници на "Капитал". Отделни лизингови компании могат да предложат същия модел автомобил и да спечелят с цена - както стана в поръчка на НСО за председателството на ЕС например.
Критериите за оценка на офертите в търга са два, като цената е основният - с тежест 80%. Другият показател е срокът за доставка. Участниците трябва да имат минимален общ оборот за последните три години в размер на 500 хил. лв., но и да са извършили поне една дейност, сходна с тази на поръчката, през последните три години. Тоест трябва да са предоставили поне 60 автомобила при условия на оперативен лизинг, дългосрочен наем или финансов лизинг.
Конкретната поръчка не е колосално голяма. Но е поредната, в която победителят се предопределя с неважно условие.
"Софарма имоти" търси да набере 5.5 млн. лв. през борсата. Дружеството със специална инвестиционна цел "Софарма имоти" ще се опита да набере малко над 5.5 млн. лв. през борсата. Привлечените средства ще бъдат използвани за намаляване на главницата по заема, с който компанията финансира изграждането на най-големия си проект - "Софарма бизнес тауърс" в столицата. Проспектът беше одобрен преди седмица от Комисията за финансов надзор, като търговията с права се очаква да започне около 20 септември. Инвестиционен посредник е "София интернешънъл секюритиз".
Права
Компанията планира да увеличи капитала си от 19.3 млн. лв. на 20.1 млн. лв. чрез издаване на 850 хил. акции с номинал 1 лв. и емисионна стойност 6.5 лв. всяка. Операцията ще се смята за успешна само ако бъдат записани и платени най-малко 425 хил. акции. Право да участват в увеличението имат лица, придобили акции най-късно 7 дни след оповестяване на съобщението за публично предлагане. Срещу всяка съществуваща акция ще се издава едно право, като 22.655 права дават възможност за записване на 1 нова акция.
В случай че бъде записана цялата емисия, компанията ще набере 5.5 млн. лв. При записване само на минималния размер сумата ще бъде 2.7 млн. лв.
Рефинансиране
Намеренията на дружеството са да използва средствата от емисията за рефинансиране на инвестицията си в "Софарма бизнес тауърс", като погаси частично инвестиционния си заем от Банка ДСК. През 2008 г. компанията получи 22.6 млн. евро (44.2 млн. лв.) от финансовата институция за изграждането на двете бизнес сгради в София, като към края на юни номиналната стойност на заема е 25.5 млн. лв. Падежът му е в края на юли 2024 г.
"Рефинансирането се предвижда с цел да се намали дълговата тежест върху "Софарма имоти", както и да се увеличи собственият капитал за сметка на задлъжнялостта на дружеството", се посочва в проспекта. В случай че "Софарма имоти" не успее да набере изцяло предвидения капитал, но при условие че емисията е успешна, реално набраните средства ще бъдат използвани за същите цели, но при намалени мащаби.
Със същата цел миналата есен "Софарма имоти" набра почти 5.5 млн. лв. капитал, като направи едно от малкото успешни увеличения на капитала на Българската фондова борса.
Резултати
Освен проектът "Софарма бизнес тауърс", който беше завършен през 2011 г., дружеството притежава още 65 инвестиционни имота за дългосрочно отдаване под наем. Приходите му са основно от наеми, както и от административно обслужване на имоти. За първите шест месеца на годината приходите му от основна дейност нарастват с 3.3%, а печалбата се увеличава с 2.3%.
През първото полугодие компанията е намалила разходите си за лихви по инвестиционни кредити с 34% до 300 хил. лв. спрямо 457 хил. лв. за същия период на миналата година, като спадът се дължи именно на намаляване размера на главницата по заема. За периода дружеството е погасило 1.121 млн. лв. от кредита си от Банка ДСК. Отделно са продадени и самостоятелни обекти от недвижими имоти в Банско и Царево за общо 76 хил. лв., става ясно от отчета.
Основните акционери в "Софарма имоти" са физическите лица Венцислав Стоев (24.78%) и Огнян Донев (24.60%) и юридическите "Телекомплект инвест" (20.50%) и "Донев инвестмънтс холдинг" (7.96%).
За 2016 г. компанията взе решение да разпредели брутен дивидент от 0.2863 лв. на акция. За последната година акциите на дружеството са поскъпнали с 36%, като пазарната му капитализация в момента е малко над 125 млн. лв.
Дизелът с 42 ст. разлика. 42 ст. е разликата в цената на дизела в различните градове и бензиностанции у нас. При най-масовия бензин пък маржът е 34 ст. В последния работен ден на миналата седмица А95 на най-ниска цена можеше да бъде зареден в Добрич и Русе - 1,77 лв. за литър. В София горивата са най-скъпи. Но отделни обекти - шампиони по цени, има далеч извън нея. Най-скъпият масов бензин в петък се предлагаше на ГКПП Калотина, както и на автомагистрала "Тракия" до Пазарджик - 2,11 лева за литър.
Най-много за дизела пък плащаха в Омуртаг - също 2,11 лв. Разминаване в цените има и в различните бензиностанции от една и съща верига. Така пълненето на резервоара може да ни излезе с 20 лева разлика според мястото, където зареждаме.
Над 1.373 млн. тона зърно изнесохме през порт Варна. Близо 6,3 млн. тона товари са преминали през „Пристанище Варна" от началото на годината досега. Това съобщиха от дружеството специално за в. "Стандарт". Най-голямото българско пристанище отчита 2,7% ръст на товарооборота спрямо същия период на 2016 г. След стабилизирането на международните пазари вече ударно тече кампанията за износ на зърно. Именно колебанията в цените беше причина за по-слабия експорт през първите месеци на годината.
От януари до юли през порт Варна са изнесени над 894 хил. тона зърнени товари, над 460 хил. тона от които са от миналогодишната реколта.
Само от началото на август досега през терминалите на порта са изнесени още около 479 хил. тона зърно. На 12-и август "Пристанище Варна" подставя собствен абсолютен рекорд - само за едно денонощие на 6 кораба са натоварени над 43 хил. тона зърно.
Съвсем логично, най-голямо е изнесеното количество пшеница - вече над 1 млн. тона. Родните земеделци са изнесли основно за страни от Западна Европа и над 85 хил. тона слънчоглед и над 68 хил. тона ечемик.
През новоизградена установка за обработка на наливни товари на терминал "Варна-Запад" са преминали сярна и фосфорна киселина, течен тор и амоняк. Това са сравнително нов тип товари за порт Варна, като от януари досега са обработени близо 550 хил. тона наливни стоки.
6% е ръстът при обработката на контейнери спрямо 2016 г., които досега са 94 206 TEU.
От началото на годината са претоварвани и тръби за газопровода "Турски поток", който ще свърже Русия и Турция по дъното на Черно море. Порт Варна е основен хъб за съхранение на тръбите, които вече се полагат в морето.
„Пристанище Варна" продължава инвестиционната си програма за обновяване на техниката и инфраструктурата си.
Размерът на инвестициите е съпоставим с миналогодишния - 5 млн. лв. за нова техника и още около 5 млн. лв. - за подобряване на инфраструктурата. Основно е обновен паркът влекачи и ремаркета за обработка на контейнери, насипни и генерални товари. Порт Варна закупи и два нови челни товарача, вилков товарач и друга мобилна техника. В терминал "Варна-Запад" вече тече обособяването на специална площадка, на която ще функционира установка за обработка на контейнери с насипни товари. Извършена е и мащабна рехабилитация на асфалтови настилки.
Финансовото състояние на дружеството е стабилно, като за първото полугодие на годината то реализира почти 4 млн. лв. печалба.
BG сайт праща марихуана по домовете. Български сайт, замаскиран като портал за продажба на семена с „учебна" цел и сувенири, доставя марихуана за отглеждане по домовете. Той е със свободен достъп и не е необходимо да ползваме специални програми на компютъра или телефона си, за да влезем в него, както е при повечето подобни сайтове, показа проверка на „Монитор".
На него има богато разнообразие от всякакви семена за отглеждането на марихуана. Един комплект излиза около 100 лева, колкото е и минималната стойност на поръчката. Тя пристига в „неразпознаваема опаковка" в рамките на 12 работни дни, обясняват от сайта. Заплащането пък става чрез PayPal и дори по банкова сметка. Контактът с търговеца обаче е единствено по скайп, където се смята, че връзката е криптирана и трудна за проследяване и подслушване.
„Приемайки нашите условия, вие се съгласявате да носите пълната отговорност за и след закупуване на продукт от магазина ни. Всичко, което продаваме, е за сувенир или с учебна цел (отглеждане на растения). Ние НЕ носим отговорност за това как ще използвате закупения артикул. Отговорността за действията на купувача след закупуване на артикул се носи от самия купувач!", се казва в предупрежението при закупуване на определен продукт. Целта му е отговорността за абсолютно незаконната у нас дейност да пада не върху администраторите на сайта, а върху купувача.
Спирките в София проговарят и на английски. Най-късно до 1 ноември в централната част на София ще има нови упътвания по спирките на градския транспорт. До края на годината ще бъдат поставени и в целия град. Новите табели, които показват кой автобус къде спира, вече ще бъдат не само на кирилица, но и на латиница. От Центъра за градска мобилност обясниха пред Монитор, че с новите указания софиянци и гостите на града ще се ориентират по-лесно къде и как се движи градският транспорт.
Това е част от новата транспортна схема на столицата, която в момента от ЦГМ разработват. С нея ще бъде улеснено намирането на информация за улици, адреси, забележителности и обществени учреждения. По собствена инициатива геодезистът Стоян Стоянов е изработил подобна карта, а от ЦГМ са изкупили труда му. Експертите в центъра обясняват, че Стоянов е свършил 80% от работа. С новата подробна схема София ще се нареди до големите европейски столици като Брюксел и Лондон по лесен достъп до градския транспорт, твърдят от Центъра за градска мобилност.
Ремонтът на кръстовището на Орлов мост, което изнерви столичани в последните две седмици, вече е финализиран и вчера изцяло бе пуснато движението. Междувременно обаче в София се образува нова тапа, защото започна основният ремонт и разширение на бул. „Каблешков". Ремонтът ще струва 3,7 млн. лв. на Столичната община и ще бъде в участъка между булевардите „Братя Бъкстон" и „Цар Борис III". Реконструкцията по столичния булевард включва ремонт на тротоарите и подмяна на паважа с асфалтобетонова настилка, изграждане на велотрасе, обновяване на съществуващите зелени площи, подмяна на настилката на пътеките, водещи към блоковете от източната страна на булеварда. Ще бъде изграден и мост над река "Боянска". Очаква се ремонтните дейности да приключат до средата на декември.
До края на месеца трябва да приключи и ремонтът на бул. „Прага" в отсечеката между бул. „Пенчо Славейков" и Петте кьошета. Първоначално булевардът трябваше да бъде отпушен на 15 август, ремонтните дейности бяха удължени заради подмяната на ВиК мрежата. Цялостната реконструкция на улицата включва нова пътна настилка и тротоари, подмяна на водопровода, както и обновяване на осветлението.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.874300 |
GBP | 2.353640 |
CHF | 2.081560 |