Държавата влезе в сложна схема по овладяване на "Дунарит". "Министерство на икономиката започва активна дейност за придобиване на дружеството "Дунарит", каза министър Емил Караниколов на специално свикана пресконференция по темата. Той обясни, че мярката е извънредна заради опасността заводът да загуби лиценза си за производство и идва след анализ на взаимовръзките в оръжейния сектор. Вече се работи за изкупуване на всички кредити на дружеството с цел да "не се поиска процедура по несъстоятелност и да не се започне разпродажба на активи, което би довело до сътресения".
Буквално паралелно с брифинга на министъра е подадено и заявление в Търговския регистър за вписване на Държавна консолидационна компания (ДКК) като заложен кредитор на "Дунарит". От представените документи става ясно, че по сложна верига цесии дружеството към ведомството на Караниколов е купило срещу 47 млн. лв. най-голямото вземане към завода, което започва живота си с цесия на Едоардо Миролио да спаси депозитите си в КТБ и преминава в ръцете на офшорка, свързана с депутата Делян Пеевски, за да стигне до самата КТБ.
Така в един от най-оплетените казуси за овладяване на отломките от някогашната империя на фалиралата банка на Цветан Василев официално влиза държавата на мястото на основния враг на банкера - Делян Пеевски. И 12 години след приватизацията на русенския завод държавата реши, че ще харчи, за да си го върне.
Дългата верига от кредитори
Придобитият от ДКК дълг има дълга история, която бурно се разплита в последните дни. На 30 октомври 2014 г., дни преди отнемането на лиценза на КТБ, лично Едоардо Миролио, който беше най-големият депозант в банката, и няколко негови дружества сключват цесии с "Дунарит", което пък е един от големите кредитополучатели на КТБ с над 90 млн. лв. задължения. Така бизнесменът може да получи част от средствата си, докато компанията може да ги използва да прихване и погаси част от задълженията си. Впоследствие на 1 декември 2015 г. "Дунарит" и Миролио са уредили взаимоотношенията си, като са фиксирали общата цесионна цена на 22.2 млн. евро, 1.77 млн. долара и 0.4 млн. лв., дължими на "Е.Миролио" ЕАД.
На 14 март 2016 г. обаче Миролио продава своето вземане на "Виафот инвестмънт България", което се свързва с Делян Пеевски. На същия ден той прехвърля на компания на депутата своите 50% от "Техномаркет" и миноритарен дял от "Булгартабак". Цената е неизвестна, а по-късно през годината на 11 август "Виафот инвестмънт България" прехвърля вземането на собственика си Viafot Limited от Британските Вирджински острови също за неизвестна сума. По това време близкият до Цветан Василев мениджмънт на "Дунарит" и прекият му акционер "Кемира" правят опити да прехвърлят контрола на "Емко" на Емилиян Гебрев, което чрез увеличение на капитала за 60 млн. лв. трябва да придобие 88% дял. Сделката е блокирана именно от Viafot.
И така се стига до последните действия. Според документите в Търговския регистър на 5 юли 2017 г. Viafot е прехвърлило вземането на "Ди Пи" ЕООД срещу 22 млн. евро. За сделката "Дунарит" е уведомен чак миналия петък на 25 август. В същия ден "Ди Пи" продава вземането си на КТБ срещу оригиналните 22.2 млн. евро, 1.77 млн. долара и 0.4 млн. лв., или около 5 млн. лв. повече, отколкото е платил месец и половина по-рано. Има обаче и особеност - цената ще бъде платена в активи, които синдиците са предлагали на публична продан, но не се е намерил купувач. Не е ясно какво влиза в тази графа, която трябва да бъде договорена с анекс, но на тази дефиниция отговарят редица имоти, а също и дялове в компании като "Техномаркет" и винарната "Телиш".
Национализация под друго име
Последната стъпка отново е осъществена на 25 август. На същия ден, в който КТБ придобива вземането, тя го прехвърля на държавното дружество ДКК. Този път цената е 24 млн. евро или 46.9 млн. лв., от които 40 млн. лв. са дължими в срок до 7 дни, а останалите - до 1 година. Така реално срещу тази сума ДКК се сдобива с най-големия кредит на "Дунарит" и съответно с възможността да се пробва по подобие на Viafot да го овладее чрез осребряване на залога. Това обаче няма как да стане отведнъж и вероятно адвокатите на "Дунарит" и "Емко" ще поведат нова протяжна съдебна битка.
"Това не е национализация, тук говорим за пазарен принцип и процедура", отговори леко подразнен министър Караниколов на въпрос, колко ще струва национализацията, като не се ангажира с число. Все пак после обясни, че досега за придобиване на вземания са вложени именно въпросните 40 млн. лв. и че "Дунарит" има около 67 млн. лв. изискуеми задължения.
Чао, Пеевски, здравей, Борисов
"Изключително важна е подкрепата на абсолютно всички за тази извънредна мярка - това няма да е нещо свързано с целия ВПК", каза министърът и наистина по всичко личи, че има сериозна воля и координирани действия на всяко ниво в изпълнителната власт за това.
За блицоперацията на синдиците на КТБ е получено предварително одобрение от Фонда за гарантиране на влоговете на 23 август.
ДКК вече плати 29 млн. лв. на синдиците на КТБ, за да придобие другия военен завод в орбитата на КТБ - "Авионамс", и с новата инжекция от 47 млн. лв. се превръща в основен донор на масата на несъстоятелността на банката.
Самите синдици явно действат в тясно съгласие с министъра, защото по думите му преговори се водят "с абсолютно всички кредитори, през синдиците на КТБ". Засега според Караниколов операцията се финансира със средства на самата ДКК. "Знаете, и ББР е към нас и може да помогне, но "Дунарит" към момента работи изключително добре и няма нужда от такава подкрепа. Проблемът е, ако евентуално започнат делата, които са по кредитите. Не става въпрос за стратегия, а за закони", каза Караниколов.
Друг проблем е, че докато трае това изкупуване, все пак лицензът за производство на "Дунарит" си остава заплашен и служба КОС към МВР би трябвало да пристъпи към отнемането му, тъй като по всичко личи, че скоро няма да има вписано ново ръководство на място на сдобилите се с обвинения директори. Това обаче също явно не е непреодолимо: "Имам уверение, че няма да се предприемат действия. Това е една от молбите ни днес на срещата с управителя - да даде възможност да се назначи прокурист с пълни права, което ще спре процедурата по отнемане на лиценза", обясни Караниколов. Така топката се прехвърля в двора на лагера на "Емко" и мениджърите на "Дунарит", като ако те откажат, винаги може да им се хвърли вината за затварянето на завода.
Странният посредник
"Ди Пи" е фирма на Добрин Иванов, който преди години стана известен с амбициите си за строежи на Иракли. Самата тя има едва 15 хил. лв. приходи за 2016 г. Той е собственик и на "Емона 2000", която има бизнес със заведения и ресторанти и през 2016 г. е имала персонал от 78 души. Отчетът на дружеството е странен - то работи на огромна загуба: например за миналата година приходите са били 846 хил. лв., а разходите 3.2 млн. лв., през 2015 г. постъпленията са 695 хил. лв., а разходите 2 млн. лв. Компанията има активи за 23 млн. лв., като земята е оценена на почти 4 млн. лв., а незавършеното производство (вероятно сграда) на 10 млн. лв.
Иванов има връзка и с военния сектор, той държи 90% от "Трансмобил", която участва в секторното сдружение на оръжейните фирми и за миналата година има оборот над 50 млн. лв.
"Еврохолд България" търси близо 250 млн. лв. от пазарите. Застрахователната група "Еврохолд България" ще се опита да набере близо 250 млн. лв. от пазарите, с които да финансира дейността си в средносрочен план. В понеделник от публичния холдинг съобщиха, че подготвят увеличение на капитала на групата чрез емисия нови акции с обща номинална стойност над 52 млн. лв., както и издаване на облигационен заем на стойност до 100 млн. евро на борсата в Ирландия. Решенията ще бъдат гласувани на извънредно общо събрание на акционерите, насрочено за 2 октомври.
На същия ден ще се проведе и извънредно събрание на акционерите на дъщерната застрахователна компания "Евроинс", на което ще се гласува решение за отписването й от борсата. В началото на август основният подхолдинг в структурата на "Еврохолд" - застрахователният "Евроинс иншурънс груп" (ЕИГ), който е мажоритарен собственик на "Евроинс", увеличи дела си в дружеството до 95% от капитала след търгово предложение към миноритарните акционери.
В търсене на свеж капитал
Плановете на ръководството на "Еврохолд" предвиждат увеличение на капитала на холдинга с над 40 млн. лв. до близо 202 млн. лв., съобщават от компанията. За целта ще бъдат емитирани 40 336 250 нови акции, всяка с номинална стойност 1 лв. и емисионна стойност 1.3 лв. Така при записване на цялата емисия през фондовата борса холдингът ще набере над 52 млн. лв. Емисията ще се счита за успешна, ако бъдат записани и платени поне половината от новите акции, с което групата би привлякла над 26 млн. лв., посочват от "Еврохолд". Последната цена на акциите на компанията на борсата в понеделник беше 1.271 лв. за брой и пазарна капитализация от 205 млн. лв.
От холдинга уточняват, че предстои публикуването на проспект, в който ще бъде описано подробно как ще се използват набраните чрез увеличението на капитала средства. През последните няколко години групата придобива застрахователни активи в Централна и Източна Европа, като не крие амбициите си за продължаваща експанзия. Последната сделка, сключена през юли 2017 г., беше за застрахователния портфейл на гръцката банка Piraeus в Румъния.
Другото предложение, което акционерите на "Еврохолд" ще гласуват в началото на октомври, е за издаване на облигационен заем на стойност от 40 до 100 млн. евро. Емисията ще бъде със срок пет години и максимална лихва 8% годишно. Книжата ще се търгуват на фондовата борса в Ирландия и ще бъдат емитирани в рамките на програмата за средносрочни еврооблигации (ЕMTN програма) на българския холдинг, одобрена през ноември 2016 г. от централната банка на страната. Тази програма позволява на компанията да привлича финансиране в избрани от нея периоди чрез облигационни емисии. Одобреният от ирландския регулатор таван за набиране на капитал по EMTN програмата на "Еврохолд" е 200 млн. евро. През декември 2016 г. холдингът пусна първата си емисия еврооблигации по програмата и набра 40 млн. евро, над половината от които (22 млн. евро) бяха насочени към капитализирането на "Евроинс Румъния".
"Еврохолд" е първата българска компания и една от първите от Източна Европа, която използва EMTN (Euro Medium Term Note) програма. Емитираните по нея средносрочни дългови книжа са гъвкава форма на набиране на капитал, като характерен за програмата е улесненият процес по емитирането им - то може да става на траншове със стандартизиран проспект, което помага за улавянето на добри пазарни условия и улеснява търсенето на капитал на нови пазари.
Освен това емитентът има значителна гъвкавост по отношение на параметрите на отделните облигационни емисии - честотата и период на издаване на книжата, размер и лихва, и т.н. Допълнително предимство е, че не е необходимо емитентът да е член на борсата, което намалява регулаторната тежест.
Сваляне на "Евроинс" от борсата
За началото на октомври е предвидено и общо събрание на акционерите на застрахователя "Евроинс", на което ще се гласува отписването му от регистъра на публичните компании. През април мажоритарният собственик ЕИГ увеличи дела си в борсовото дружество до 90.7% от капитала и отправи търгово предложение за изкупуване на оставащите в миноритарни акционери около 1.6 млн. акции. Още тогава от "Еврохолд" обявиха, че ако офертата бъде приета, възнамеряват да отпишат застрахователната компания от Българската фондова борса.
Първоначално предложената цена от 1.266 лв. за акция беше увеличена два пъти - първо до 1.27 лв., а впоследствие и до 1.30 лв. за брой. Сега от холдинга съобщават, че през първата половина на август ЕИГ е придобила близо 800 хил. броя от акциите на миноритарни собственици при цена 1.3 лв. за акция. С това делът на мажоритарния акционер се е увеличил до 95% от капитала и се пристъпва към изпълнението на плана за отписването на "Евроинс" от борсата.
Хотелиери искат Борисов да въведе ред в "Слънчев бряг". Собственици на хотели и ресторанти от "Слънчев бряг" настояват за спешна среща с премиера Бойко Борисов и представители на институциите, свързани с туризма. Причина за искането им е, че от години насам всеки сезон в курорта започва без промяна. В отворено писмо на Съюза на собствениците, разпространено вчера, се подчертава, че въпреки проявяваната активност от държавни служители проблемите остават нерешени.
Искането на собствениците идва в самия край на летния сезон и дни след масираните проверки за шума в заведенията, предприети от вицепремиера Валери Симеонов. Проверките доведоха до противоречиви реакции - от одобрение до пълно отричане. Последва и индиректен сблъсък на министъра на туризма Николина Ангелкова с ресорния й наблюдаващ - вицепремиера Валери Симеонов. Според Ангелкова проверките не трябва да влияят на имиджа на курорта.
Да се регламентира статутът на националните курорти в Закона за туризма е едно от исканията на собствениците от "Слънчев бряг". Това е и едно от обещанията на Николина Ангелкова, които не се отнасят само до морския курорт. Те трябваше да са факт отдавна, но засега проектът за нов Закон за туризма бе отложен за началото на есента. Кога ще бъде приет и кога ще бъдат въведени евентуални конкретни правила за различните курорти, не е ясно.
Да се довърши дълго очакваният четирилентов път от Бургас до курорта е друго искане в писмото. Довършването на този път бе обещано от премиера Борисов неотдавна. В писмото се настоява и за серия други отдавна обсъждани, обещавани, но нереализирани действия. Едно от тях е да се обновят улиците и алеите, както и да се решат проблемите с отводнителната система и канализацията. Иска се и да се увеличи численият състав на полицията в Несебър, както и да се създаде туристическа полиция.
Собствениците подчертават, че трябват промени в Закона за устройство на територията, за да се премахнат незаконните обекти. Настояват и за законови промени, с които да се ограничи шумът от откритите заведения, да има по-големи възможности за контрол и санкции. Това влиза в противоречие с шумните показни акции на вицепремиера Валери Симеонов в няколко избрани заведения, при които се стигна до отнемане на техника и до недоволство от страна на туристите.
В писмото хотелиерите отбелязват, че повече от 15 години участват активно в срещи, мероприятия и работни групи, изготвят становища и законопроекти за бързи и конкретни действия. Въпреки това всеки следващ сезон започва със същите нерешени проблеми, а те понякога ескалират в пика на сезона. Това трябва да се промени и поне следващият туристически сезон да бъде посрещнат с ясни правила и законов регламент, надяват се хотелиерите.
Съдът пусна предсрочно "любим" на премиера автокрадец. Автокрадецът Ярослав Димитров, който преди 2 г. стана известен покрай това, че ядоса премиера Бойко Борисов, е бил освободен предсрочно от затвора, съобщи "Правен свят". Той се е възползвал от последните промени в закона, които дадоха право на всеки осъден сам да иска предсрочното си пускане.
През август 2015 г. Димитров бе задържан след публикуването на запис на мъж в момент на кражба на два автомобила. На заседание на Министерския съвет бе докладвано на Бойко Борисов, че заснетият е Ярослав Димитров, който по това време трябвало да е под домашен арест. Премиерът се възмути, че на крадци се определят по-леки мерки и се налага полиция да ги пази. Стана ясно, че по-рано през същата година Димитров е бил осъден на 10 месеца затвор в Словения за кражба на кола, като присъдата бе изтърпяна след това в България. Срещу него имаше влезли в сила две условни присъди - 2 г. за теглене на пари с чужди карти и 3 г. за кражба, както и ново дело за укриване на мотори. В началото на 2016 г. в крайна сметка му бе наложено общо наказание от 3 г. затвор по влезлите в сила присъди.
Когато на 14 юни съдия Антон Урумов от Софийския градски съд (СГС) е уважил молбата му, остатъкът от наказанието му е бил малко повече от 9 месеца. От прокуратурата и от затворническата администрация са против предсрочното освобождаване на Димитров. Те пледират, че превъзпитанието му не е приключило и в районния съд срещу него има висящо дело. Съдът обаче приема, че всички законови предпоставки за предсрочното освобождаване на Димитров са налице - изтърпял е повече от половината наказание (2 години и 2 месеца), работи, има добро поведение, не е наказван и оценката за риска при него е много ниска. През юли Софийският апелативен съд (САС) е потвърдил определението на градския. Според апелативните съдии Вера Цветкова, Петър Гунчев и Маргаритка Шербанова осъденият "е доказал своето поправяне както с отношението си към работата, така и с цялостното си поведение" в затвора. Според тях твърденията на прокуратурата и администрацията на затвора не се подкрепят от доказателствата.
На нова сметка
Решението за предсрочно освобождаване на Ярослав Димитров е дошло 3 месеца след като на първа инстанция той е осъден на 6 г. затвор по делото за отнетите два автомобила. Именно с тях той стана медийно известен. Районният съдия Мирослав Георгиев прави съвсем различни изводи за личността на Димитров. За да наложи наказание над средния размер, съдия Георгиев посочва, че не намира никакви смекчаващи отговорността му обстоятелства, но има много отегчаващи. Той "е личност с трайно формирани престъпни навици, като очевидно налаганите наказания не само не са му въздействали поправително, но не са постигнали най-малкото възпиращ ефект", пише в мотивите на районния съд.
Хора с увреждания ще помагат за законите в туризма. Представители на хората с увреждания ще се включат в Съвета по законодателство към министъра на туризма, чието учредяване предстои. Това стана ясно след проведена среща Николина Ангелкова и представители на Центъра за психологически изследвания, съобщиха от пресцентъра на институцията.
Министерство на туризма ще подкрепи всяка добра инициатива, която би подпомогнала създаването на по-достъпна среда за хората с увреждания, зави министър Ангелкова и допълни, че именно потърпевшите от недостъпна среда граждани могат да посочат проблемите, с които се сблъскват в ежедневието си. "Така ще можем да набележим конкретни мерки и да ги реализираме в полза на хората с увреждания", допълни Ангелкова.
Представителите на Център за Психологически Изследвания, който работи активно за нуждите на хората с увреждания, предложи на министъра на туризма различни дейности, които да подпомогнат достигането на стандартите по Конвенцията на ОНН за правата на хората с увреждания.
Освен с включването в Съвета по законодателство, представителите на хората с увреждания ще работят активно с Министерство на туризма и по различни инициативи за общодостъпна среда.
Предложените от Центъра мерки включват както анализирането на настоящата ситуация на всички обществени нива, така и реализиране на проучвания, които да очертаят параметрите на бъдеща стратегия за действие.
20 лв. отгоре, ако пълниш резервоара в София. С 34 стотинки поскъпва масовият бензин А95 от морето до София. Така разликата при пълнене на един среден по размер резервоар от 60 л може да излезе около 20 лева според това къде зареждаме. Това показва проверка на в. "Стандарт", направена на базата на личен опит и въз основа на актуалните данни в специализирания сайт https://bg.fuelo.net.
При средна цена на горивото от 2.00 лв. в петък, 25 август, разликата е 17 на сто.
Още по-фрапиращо е разминаването в цените на дизела в различните части на България - до 42 ст. При средна цена от 1.98 лв., това е 21%.
В последния работен ден на миналата седмица бензин А95 на най-ниска цена можеше да бъде зареден в бензиностанцията на ОМВ на бул. "Русия" в Добрич, както и на обекта Europe на бул. "България" в Русе - 1.77 лв. за литър. Следват ниските цени на масовия бензин на бензиностанция "Гап" на ул. Иван Ведър" в Русе, на обекта от веригата "Круиз" на пътя Севлиево - Габрово и на "Терминал Гард" в Елхово - 1.78 лева за литър.
От веригата VM Petroleum на станалия известен с борбата си срещу картела в търговията с течни горива лидер на ПП "Воля" Веселин Марешки най-евтино в петък продаваше бензин А95 бензиностанцията на ул. "Найден Геров" в кв. "Трендафил" в Габрово - 1.79 лв. за литър. В класацията следват цените на бензина в обекта на "Никсметал груп" в Ботевград - 1.81 лв./л, и отново в обект от веригата VM Petroleum в Горна Оряховица - 1.82 лв./литър.
Най-евтин дизел в петък продаваха "ЛУКОЙЛ" на ул. "Брянска" в Габрово и обектът на "Глобекс" в кв. Сини камъни в Сливен - 1.69 лв./литъра.
Допреди година градът с най-ниски цени на бензина и останалите горива у нас беше Варна (благодарение на откриването на първата бензиностанция на Марешки VM Petroleum). През последните месеци обаче се появиха доста ценови конкуренти. Прави впечатление например, че цените на горивата в най-големия ни пограничен и традиционно скъп град - Русе, вече повече от година са едни от най-ниските цени у нас. Така в петък VM Petroleum на придунавския бул. "Тутракан" в Русе предлагаше А95 за 1.82 лв./литър. На тази цена масовият можеше да бъде зареден и в обектите на същата верига бензиностанции в Айтос, Бургас, Пловдив и Разград. В същото време бензин А95 в двата търговски обекта на Веселин Марешки във Варна се предлагаше със стотинка по-скъпо - за 1.83 лв./литъра.
От старите големи вериги най-евтино в петък предлагаха масовия бензин обектите на "Петрол" на ул. "Околчица" в Русе и в жк "Победа" във Варна - 1.82 лв./литъра, а станцията на SNG до митницата в Силистра - за 1.83 лв. за литър.
Традиционно София си остава най-скъпият град у нас по отношение на цените на горивата. Така в края на миналата седмица бензиностанциите на "Шел" в жк "Дианабад" и на бул. "Вл. Вазов", както и на веригата "Еко" в жк "Малинова долина", на бул. "Цариградско шосе" в жк "Младост", на бул. "Н. Вапцаров", на "Ломско шосе" и на "Околовръстен път" в "Царско село" предлагаха А95 за 2.10 лева.
Като цяло най-скъпо течните горивата наистина се продават в столицата, но отделни обекти - шампиони по цени, има далеч извън нея. Така най-скъпият масов бензин в петък се предлагаше на бензиностанциита на "Шел" на ГКПП Калотина, както и на трите обекта на същата верига на автомагистрала "Тракия" - "Пазарджик Север" в посока Бургас - София, "Пазарджик Юг" в посока София - Бургас, както и на "Шел Тракия Юг" на км 118 035 в посока София - Бургас - 2.11 лева.
Изобщо от автомагистралите "Тракия" беше и си остава най-скъпа за пълнене на резервоара.
Най-скъпият дизел също се предлага далеч извън София - от "Бултрейд" в Омуртаг - 2.11 лв./л.
Цените на бензина и останалите течни горива у нас явно не зависят нито от някакъв си прословут картел, който КЗК и разследващите за кой ли пореден път така и не успяха да докажат, нито пък от политиката на всяка отделна верига бензиностанции, а само от пазара и от временни конюнктюрни съображения. Как иначе да си обясним, че обектите на една и съща верига в един и същи град предлагат горивата на различни, даже несъпоставими цени?
Сериозна е например разликата между цените на обикновения бензин в "Шел Дианабад" и "Шел Бели брези" в София - съответно 2.10 и 2.04 лв. Още по-фрапиращи са разликите в цените на обектите от една верига в различни краища на България. Така например на бензиностанциите на "Петрол" - на бул. "Източен" в Пловдив бензинът струва 2.09 лв., а в цитираните по-горе обекти във Варна и Русе - по 1.82/литъра.
При такива сериозни разлики в цените на горивата е редно преди да тръгне на дълъг път, човек добре да си направи сметката.
Хранят диабетици и сърдечно болни с „кучешка радост" и боб. В болниците у нас масово хранят пациентите с манджи по съветски рецептурник от 70-те години на миналия век. Болните на практика са принудени да си купуват храна от кафенетата на лечебните заведения или от близките бистра, установи репортерска проверка на „Монитор".
Диабетици и сърдечно болни, които лежат в общинската болница в Мездра например, са принудени да дъвчат жилава и мазна наденица от типа „кучешка радост". Гарнитурата е боб или ориз.
„Храната в болницата е под всякаква критика. За щастие ние живеем в същия град и докато баща ни беше там на легло, носехме плодове и домашно приготвена храна, съобразена с диабета му. Не е ясно как се оправят хората от селата, чиито близки са далече", разказа Ива И., дъщеря на 72-годишен мъж, който вече е изписан от лечебното заведение.
Според наблюденията на жената диабетиците дори се смятали за облагодетелствани, тъй като им сервирали хляб със сирене и чай.
Филия бял хляб, парченце сирене и оскъдно количество маргарин пък е традиционната закуска в повечето общински болници. Това е менюто сутрин и на пациентите в инфекциозното отделение на Университетската болница „Света Анна" в София. Картофено пюре и сирене или ориз и сирене са обичайният обяд на болните в отделението.
„Не си и помисляйте да се разболявате в Свищов - твърди във Фейсбук групата „Свищовски клуб" Дани Давидкова. - 100 грама храна за обяд. Малко, ама от сърце. В свищовската болница ви приемат, за да ви лекуват, а не за да ви угояват.
Правете разлика, моля!", завършва огорчено пациентката.
Майка от София пък коментира, че на 3-годишния й син, лекуван в неврологията на голяма университетска болница в столицата, са давани кренвирш и варено яйце, като никой не е питал родителите дали децата им не са алергични към жълтъците.
Извънредно положение в село Влахи, евакуират принудително всички хора. В 13 часа Областният управител на Благоевград Бисер Михайлов информира журналистите пред кризисния щаб в Стара Кресна, че със заповед обявява извънредно положение в село Влахи. Всичките 27 жители на селото, 6-ма от които са постоянно живеещи, а другите използват къщите си като вили трябва да бъдат евакуирани незабавно. Вятърът насочва огъня към селото, пламъците вече са прехвърлили билото и застрашително наближават първите къщи на селото. Пожарът се намира вече на 2 км от селото. От 13 часа 3 военни хеликоптера от авиобазата в Крумово се редуват и през 10 минути обливат с по 2 т вода огнената лава, която изпепелява иглолистната гора над Влахи.
Областният управител Бисер Михайлов и директорът на ОДП-Благоевград Николай Хаджиев апелират към 19-те жители на селото да изпълнят доброволно заповедта за евакуация, иначе ще бъдат изведени от селото принудително: „За нас сега най-важното е да съхраним живота на хората. Всичко друго е второстепенно", каза Бисер Михайлов. Над 600 пожарникари, горски работници и доброволци правят просека, за да изолират селото от огъня.
Категоричен отказ да се евакуират изразиха фермерите еколози Сидер седефчев, жена му Елена и брат му Атила, които от години отглеждат над 700 дългокосмести каракачански кози и овце, както и каракачански кучета. Между тях и силите на реда възникна напрежение, фермерите се бяха заключили в къщата си, но накрая бяха изведени и те. Малко преди 16 часа евакуацията приключи.
Припомняме, че пети ден продължава драмата с огнената стихия в южен Пирин над Кресненското дефиле. Снощи около 19,30 часа лумна ново огнище по склона срещу село Стара Кресна в посока Влахи. В това огнище пожарът е върхов и се гаси само от вертолет. Още през нощта хората от най-застрашените къщи в село Влахи бяха евакуирани превантивно. По същото време снощи се възпламени отново северният фронт на пожара над кривия тунел на главен път Е-79. 3 хеликоптера са готови да гасята, по билото надЕ-79 са наредени десетки резервоари с вода. Разгоря се отново и широколистната гора в местността Трънковица в землището на село Мечкул, откъдето тръгна пожара преди 5 дни.
„Тъжна е рекапитулацията до този момент, изпепелени са общо над 17 000 дка, от които 13 000 са иглолистни 50-60 годишни гори, съобщи днес сутринта главен комисар Николай Николов. В село Влахи овладяхме ситуацията през нощта, няма опасност за населението, допълни шефа на Националната пожрна. Според кмета на Кресна Николай Георгиев досега са изгорели 7 къщи в селата Ощава и Стара Кресна, 4 от които се използват като вили.
За днес е в сила екстремален индекс за пожароопасност за 12 области на страната. Предупреждението е в сила за областите Видин, Монтана, Враца, Плевен, Ловеч, Велико Търново, Габрово, Добрич, Стара Загора, Пловдив, Пазарджик и Благоевград .
EUR | 1.955830 |
USD | 1.874300 |
GBP | 2.353640 |
CHF | 2.081560 |