Двама на тол-финала за 200 млн. лв. Само два от общо шестте кандидата за изграждането на тол-системата са допуснати да продължат в конкурса - "Капш трафик солюшънс" и "Тол България", а останалите четири участника са отстранени. Това става ясно от публикувано решение на оценителната комисия в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с дата 29 септември. Така почти година и половина след началото на процедурата, която дълго бе блокирана от непрекъснати обжалвания, ценовите оферти на двете компании ще бъдат отворени в сряда. Прогнозната цена на поръчката е 200 млн. лв.
Надеждите на регионалното министерство са, ако няма нови обжалвания, до края на октомври да има избран изпълнител и да бъде подписан договор с него, а системата да заработи до края на 2018 г.
Kapsch е с техническо предимство
Австрийската Kapsch е представена като консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на компанията. Дружеството специализира в технологии, решения и услуги за пазара на интелигентни транспортни системи. Kapsch са внедрили тол-системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия. Компанията е основана през 1892 г. и за нея работят над 6800 души. Българският й клон е открит през 2005 г.
В консорциум "Тол България" влизат изцяло български участници: "Телелинк" като водещ партньор в консорциум с българските "Сирма груп" и "Сиенсис". "Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, като след това вторият откупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма.
Интересен факт е, че преди седмици беше разпространена фалшива новина за избран изпълнител за тол-системата, в която се посочваше точно Kapsch. Случаят беше предаден на ДАНС, а поелите тогава отговорност анонимни хакери твърдяха, че става дума за реалното класиране, което е било известно още преди отварянето на офертите. В него обаче не беше отстранен нито един участник и точките силно се различават от сегашните.
От протокола се вижда, че Kapsch е получила максималните 100 точки за техническото си предложение, докато българското обединение има техническа оценка от 66.67 точки. Тежестта на техническата оценка обаче е само 30%, а на ценовото предложение - 70%. Така е напълно възможно за победител да бъде посочено обединението "Тол България", ако са предложили достатъчно по-ниска цена от австрийската компания. По неофициални изчисления на един от отпадналите кандидати българският консорциум трябва да е с 14-15% по-ниска оферта, за да победи.
Отстранени са чешката "Толлнет", специализирана в сегмента на таксите за ползване на пътища; "Контракс", която участваше в консорциум с унгарската I-Cell, доставчик на унгарската тол-система; обединението "Телетол" с участници контролираната от Спас Русев БТК, "Нованор" и Icom, производител на GPS устройства; и "Сиела" на Веселин Тодоров, която кандидатстваше самостоятелно.
В протокола не се посочват причините за отстраняването, но предвид че при последното подновяване на процедурата по обществената поръчка компаниите имаха само 24 часа, за да кандидатстват, напълно възможно е да става дума за пропуски в документите. Така слабата конкуренция в търга и на финала му е отговорност на държавата.
Какво предстои
Веселин Тодоров от "Сиела" обясни, че няма да обжалва, въпреки че не е видял все още причината за отстраняването. "Почти със 100-процентова сигурност казвам, че няма да обжалваме и се доверяваме на мнението на комисията. Нашето предложение не беше достатъчно добро, защото имахме само 24 часа да го подготвим", обясни той. За този срок, смята Тодоров, е абсурдно да се очаква да бъде сформирано добро предложение в големи консорциуми. Тодоров обаче отхвърли предположението, че отказът от обжалване е заради гневните изказвания на премиера Бойко Борисов, който няколко пъти обяви, че ако те продължават, "държавата сама ще си направи системата".
От БТК коментираха пред "Капитал", че ще вземат решение дали да обжалват, след като видят детайлите по отстраняването.
Поръчката за системата беше обявена през април 2016 г. и оттогава търгът непрекъснато се бави заради обжалвания. До голяма степан вина за това носи и самата АПИ, която след всяко обжалване подновяваше процедурата с все по-кратки срокове, докато накрая се стигна от абсурдния срок от едно денонощие. Жалбите на компаниите срещу 24-часовия срок обаче не бяха уважени.
Съгласно обявените тръжни условия избраният изпълнител ще има 19 месеца за въвеждането на тол-системата. От регионалното министерство се надяват системата да заработи още в края на идната година. Това може да се случи само ако няма нови обжалвания.
Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това АПИ ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. След внедряването й предстои да бъде избран оператор, който да я поддържа и експлоатира.
В обществената поръчка е записано, че тол-системата ще обхване до 80% от републиканските пътища, чиято дължина е 19 853 км, няма информация обаче за цената на километър. Тя ще бъде определена допълнително с постановление на правителството. Промяната ще е за камиони и автобуси, но не и за леки автомобили, които ще ползват електронни винетки.
Втори крах на търга за строителство на най-дългия и скъп тунел. Месец преди крайния срок за получаване на оферти агенция "Пътна инфраструктура" прекрати най-голямата пътна обществена поръчка в момента - за строителство на тунел "Железница", който е част от автомагистрала "Струма", и е на стойност на 250 млн. лв. без ДДС. Причината са промени "в движение" на изисквания за предишен опит и технически възможности на кандидатите, които според Агенцията за обществени поръчки не позволяват тя да продължи, без да се наруши законът.
Това е втори провал на пътната агенция по търга за тунела. През април процедурата бе спряна заради безпрецедентно изчезване на документи от оферти на участници. Досега виновници не са посочени. Месеците след това ведомството подготвяше новата поръчка, като я раздели на 3 части - тунел и магистралния път преди и след него. Явно задачата не е била изпълнена перфектно, щом се е наложило прекрояване в ход. Спирането ще значи поредно забавяне със седмици, ако не и месеци. А отлагането подлага под риск всички еврофондове за магистрала "Струма". Другият силно забавен участък е през Кресненското дефиле.
Втори фалстарт
В началото на септември агенция "Пътна инфраструктура" поднови обществената поръчка за строителство на тунел "Железница", който е част от магистрала "Струма" и се намира между Благоевград и село Крупник в района на Симитли. Търгът е на обща стойност 250 млн. лв. без ДДС, което го превръща в най-големия пътен обект в момента. Този път поръчката за трасето, което е с дължина 4.40 км, бе разделена на три позиции - строителство на открит път преди тунела, изграждането на самия тунел "Железница" с дължина 2 км, както и на пътя след него.
Данните в Регистъра на обществените поръчки показват, че на 19 септември агенция "Пътна инфраструктура" е направила промени в заданието, включително изисквания за доказване на предишен опит и технически възможности на кандидатите, както и на вида документи, с които се доказват те. Например първоначално се е изисквало от фирмите - кандидати по една от позициите, да имат предишен опит със строителство на мостово съоръжение, което е с минимална площ 1000 кв.м и габарит Г25.50 м. Това правило впоследствие се променя - изисква се минимален опит със строителство на мостово съоръжение от 2000 кв.м и с "единичен отвор, не по-малък от 17 метра". Това е дало повод на Агенцията за обществени поръчки да констатира, че с изменението се променя кръгът на заинтересованите от поръчката лица, а отделно от това други промени са довели до неяснота по какви критерий ще се класират участниците в поръчката. Така Агенция "Пътна инфраструктура" решава да прекрати поръчката на 29 септември, което е вторият провал на тази процедура. Обяснението на агенцията - не искаме да рискуваме финансова глоба по поръчката от Брюксел. Липсва обяснение от АПИ защо се е наложила промяна по търг, който агенцията готви от месеци.
Първоначално изборът на строител на съоръжението трябваше да бъде приключен през пролетта, но в началото на април тогавашното служебно правителство прекрати процедурата. Поводът беше изключително притеснителната констатация, че са изчезнали документи от офертите на два кандидата в търга, част от които са били открити в дома на външния оценител в поръчката Стефан Гайтанджиев. Към днешна дата не е известно докъде е разследването по случая, водено от Софийската районна прокуратура.
Проблемно забавяне
Строителството на тунел "Железница", който ще бъде с дължина 2 км и ще е почти двойно по-дълъг от най-дългият в момента тунел "Витиня" на магистрала "Хемус", се финансира с европейски средства по програма "Транспорт". Той е част от изграждането на магистрала "Струма" и трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г., за да се получи европейското финансиране. Сложното съоръжение първоначално се планираше да бъде строено за 1400 дни, но този срок впоследствие бе намален на около 1000 дни заради забавянето в избора на изпълнител.
Към този момент не е ясно кога ще бъде пусната наново поръчката, нито с какви срокове. Пред mediapool.bg министърът на регионалното развитие Николай Нанков обяви, че очаква още следващата седмица агенция "Пътна инфраструктура" да коригира допуснатите неточности и поръчката да бъде пусната отново. Ще бъде изчакан срокът за обжалване на прекратяването, който е 10 дни.
"АПИ има готовност веднага след влизане в сила на решението за прекратяване на поръчката да процедира провеждането на нова процедура", се казва в съобщение до медиите. В отменения търг за оферти беше даден месец и половина, заради сложността на съоръжението вероятно отново ще е толкова, което измества офертите за края на ноември.
Оръжейните фирми работят със стотици посредници. Войната на кабинета "Борисов" срещу частния оръжеен бизнес продължава. Тон даде лично премиерът Бойко Борисов, който се зарече да махне посредниците. "Правителството ще предприеме всички необходими действия за премахване на фирмите, стоящи на входа и изхода на държавните предприятия", обяви вчера в официално съобщение Министерството на икономиката. Изявлението се появи на фона на поредния протест на работещите във фирма "Емко" срещу отнемането на правата й да внася и изнася спецпродукция. "Емко" е частно предприятие, което от дълги години произвежда боеприпаси и търгува с взривни вещества. Големите му беди започнаха, след като собственикът му Емилиян Гебрев поиска да купи друго частно предприятие - "Дунарит", част от рухналата империя на някогашните бизнес партньори, а днес врагове Цветан Василев и Делян Пеевски.
В писмо до медиите вчера организаторите на протеста се зарекоха, че ще се борят докрай срещу опитите "Емко" и работните места да бъдат унищожени, а продукцията - конфискувана. Ресорното министерство пък обясни, че ако серията проверки покаже, че всички нередности са отстранени, лицензът на "Емко" може да бъде върнат на заседание на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия на 6 октомври.
Борисов и неговият икономически министър Емил Караниколов от седмици говорят за някакви лоши посредници, които извличат печалби на гърба на държавните предприятия. Те обаче не съобщават имена. И вчера от МИ не казаха кои фирми са излишни и прибират незаслужени комисиони, но е видно, че атаката е насочена най-вече срещу "Емко". Според официалните регистри общо 209 фирми са получили от държавата България разрешение да внасят и изнасят различни видове оръжейни стоки. Част от тях са и производители, други са само търговци. По неофициална информация пък немалка част от търговците са хора, свързани с днешното и с предишни управления, които благодарение на контактите си у нас и в чужбина успяват да уреждат договори за износ на наши производители.
Вниманието на премиера Бойко Борисов към военните заводи отчетливо се засили успоредно с разцвета на световната оръжейна търговия. Още миналата година в предишния си мандат той реши да одържави ремонтното предприятие "Авионамс", а от няколко месеца напира да "спаси" русенския "Дунарит", който всъщност е в отлична форма и е затрупан с поръчки.
България е изнесла оръжие за над 1 млрд. евро през 2016 г. - с над 370 млн. евро повече от 2015 г., показва годишният доклад на Комисията за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение. Най-голяма част от износа е била за Ирак, Саудитска Арабия, САЩ. Експорт е имало и към Афганистан и Индия. Износ е имало общо за 94 държави, показва отчетът. Най-често става въпрос за снаряди и боеприпаси. Значителна част от сделките са били осъществени именно чрез посредниците, които кабинетът сега иска да изгони. "Дребен детайл" е, че във всяка държавна фирма правителството има свои назначения в директорските съвети и те би трябвало да са реагирали, ако има източване на предприятието чрез частни фирми, застанали на входа и на изхода.
Сред успешните износители на българска военна продукция има интересни имена. В. "Капитал" отбелязва, че "Аполо инженеринг" ООД, чийто оборот расте от около 11 млн. лв. през 2013 до 379 млн. лв., две години се управлява от иракчанина Муханнед Наджим Абдуллах ал Нуаими и българина Румен Райков. През "Техноекспортстрой" (с която има общо дружество) тя има връзка с офшорната компания "Сиболе сървисис инкорпорейтед", свързвана с Делян Пеевски, пише в. "Капитал".
Във възход е и "Армитранс", чиито продажби през 2015 г. стигат 147 млн. лв. Собственикът на тази фирма Димитър Пиралков е бил съсобственик с Владислав Тоцев в "Армимпекс" ЕООД. Според "Капитал" през 2012 г. Тоцев като служител на Министерството на икономиката е станал представител на държавата във ВМЗ - Сопот. Интересна е компанията "Алгънс" ЕООД, чийто собственик Александър Димитров е бил съдружник с легендарния Боян Петракиев-Барона, пише "Капитал".
Рамо
Държавното предприятие ВМЗ-Сопот вчера за пореден път пусна декларация в услуга на кабинета. "Действията на държавата по премахване на посредниците при търговските сделки предполагат също повишаване печалбата на предприятията от Военнопромишления комплекс и реинвестиране - в нови технологии, в подобряване условията на труд, закупуване на нови машини, усвояване на нови продукти с по-висока добавена стойност", обяви ръководството на сопотската фирма. Това било важно и защото ВМЗ разполагали с "поверителна техническа документация", поверена им от държавата, и не било редно частни фирми да имат достъп до нея, обясни шефът на ВМЗ-Сопот д-р инж. Иван Гецов.
Грамофонна плоча
Вследствие на констатирани нередности при съхранение на боеприпаси от компетентните за това органи лицензът за внос и износ на "Емко" бе спрян за срок от 6 месеца или до отстраняването им, заявиха от икономическото министерство. Решението за това е на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност. Негови съпредседатели са икономическият министър Емил Караниколов и вицепремиерът Красимир Каракачанов, който засега предпочита да се държи на дистанция от темата.
БНБ отлага с още година регистъра за сравнение на банковите такси. Обещаният от БНБ още преди година публичен регистър за съпоставяне на таксите и комисионите, които събират банките, ще се появи до края на 2018 г. Това стана ясно от изказване на Нина Стоянова, подуправител на БНБ, на конференция "Финансите в дигиталния свят".
Целта на този регистър е потребителите да могат лесно да сравняват цените на банковите услуги и информирано да вземат решения. От друга страна, очакванията са това да доведе до общо намаление на тези цени. В последните години с падането на лихвите се задълбочава тенденцията банките да товарят клиентите си с всевъзможни такси, за да компенсират свиващата се доходност.
Публикуването на регистъра за сравнение на банковите такси и безплатният достъп до него всъщност са изискване на европейска директива, което вече се прилага в редица държави. През последните две години у нас се появиха няколко специализирани сайта, които безплатно предоставят сравнителна информация за лихви и такси на банкови продукти. От сайта "Моите пари" коментираха неотдавна, че подобна задача е лесно изпълнима технически. БНБ обаче ще е готова със своята интернет страница за съпоставяне на таксите едва в края на 2018 г. "Този срок е съобразен с предстоящото приемане на делегиран акт на Европейската комисия със списък на най-представителните услуги, свързани с платежна сметка, който ще съдържа стандартизирани термини на най-използваните услуги на ниво ЕС", обясни Нина Стоянова.
Пред участниците на форума тя представи проекта за изцяло нов закон за платежните услуги и платежните системи, който по думите й скоро ще бъде одобрен от Министерския съвет. Той предвижда по-високи изисквания към доставчиците на платежни услуги и по-голяма защита на потребителите. Както в. "Сега" писа, планира се максималният размер на загубите на платците при кражба или незаконно източване на банкова карта да бъде намален от 300 на 100 лв. Въвежда се регулация и за платежните услуги, извършвани по интернет.
Лас Вегас в кръв. Стрелец потопи Лас Вегас в кръв. Най-малко 58 души бяха убити, а над 500 са ранени, след като мъж откри огън с автомат по време на кънтри концерт. Това е най-масовият разстрел в новата история на САЩ. 64-годишният Стивън Падок, който няма криминално досие, гърмял от 32-рия етаж на хотел "Мандалей Бей". Той е действал заедно с жена - Марилу Данли, която е от аизиатски произход. С нея са живеели заедно, която се издирва.
Мъжът се самоубил при идването на полицията. Според местния шериф става въпрос за атака на "вълк единак". "Ислямска държава" пое отговорност за нападението, твърдейки, че Стивън е приел исляма преди няколко месеца. Службите обаче засега не намират връзка с терористичната мрежа. Падок живеел в къща за 400 000 долара на час и половина от Лас Вегас и притежавал и два самолета. Баща му е банков обирджия, смятан за "психопат със склонност към самоубийство".
Нямам идея защо това се е случило, обяви братът на Стивън Ерик Падок, който живее в Орландо, Флорида. "Все едно, че астероид падна върху нашата фамилия".
Съболезнования за семействата на загиналите. Просто не знам какво го е накарало. Имаше достатъчно пари, живееше си добре. Беше осигурен докрая на живота си, продължи Ерик. "Ние сме загубени! Толкова ми се иска някой друг да е направил това!", каза той отностно семейството си.
"Отправям горещи симпатии и съболезнования към фамилиите на пострадалите, обяви президентът Доналд Тръмп.
Данъчни хайки през нощта и уикенда. Все по-голяма част от проверките на НАП за отчитане на оборотите и издаване на касови бележки ще се извършват след 17,30 ч. в делнични дни, нощем и в почивните и празнични дни. Промяната в работното време на данъчните влиза в сила веднага, като инспекторите, които извършват т.нар. оперативни проверки вече ще работят на смени, съобщиха от НАП.
Причина за мярката са данни от компютърната система на дистанционната връзка на всеки касова апарат в страната със сървърите на НАП, които сочат, че надвечер и в почивните дни търговските обекти отчитат значителен спад на оборотите. Контролната кампания по Черноморието също е потвърдила, че има случаи, в които спазването на данъчните изисквания рязко намалява в часовете, различни от официалното работно време на НАП.
Едновременно с промяната в работния режим на инспекторите, към екипите, извършващи проверки се присъединяват и стотици служители на НАП, които по принцип се занимават с обслужване на клиенти или събиране на просрочени дългове. По този начин контролният капацитет на ведомството се увеличава значително, позволявайки по-пълно и всеобхватно наблюдение на търговската дейност.
Основното внимание на инспекторите е фокусирано върху издаването на касови бележки и съответствието на парите в касите на търговците с отчетеното на фискалните устройства. През 2017 г. за пръв път беше въведено и запечатването на обекти за данъчни нарушения, припомнят от приходната администрация.
Помпат сметката за топла вода с една трета. Столичната топлофикация надува сметката за подгряване на кубик топла поне с една трета, научи „Монитор".
Според експерта във Федерацията на потребителите Константин Павлов служебно начисляваните кубици излизат по 200 киловатчаса на единица обем, а от физиката е ясно, че 65 кВтч стигат един кубик да се подгрее до 70 градуса. „Във фактурите масово е записано, че подгряването на единица обем вода надвишава 80 кВтч/куб. м. Това означава, че водата би трябвало при толкова изразходвана енергия да ври, а със сигурност от чешмите на абонатите не излиза вряща вода", обяснява той.
Министър на Костов и говорителка на Василев на протеста на Гебрев. В среща на подставените лица на задругата на олигарсите Цветан Василев, Иво Прокопиев, Гриша Ганчев и драгалевския лаборант Иван Костов се превърна вчерашният протест на ЕМКО. Строени от собственика на фирмата и ортак на Цветан Василев - Емилиян Гебрев, работници на компанията протестираха за втори път в рамките на десетина дни на жълтите павета. Причината е, че дружеството е с временно отнет лиценз заради открити нарушения при съхранението на боеприпасите.
Този път обаче освен адвокатката на Ганчев и бивш юрист на „Мултигруп" Татяна Дончева, която подгряваше страстите на митинга миналата седмица, да дадат рамо на Гебрев се отзоваха и бившият министър на отбраната в кабинета „Костов" - Бойко Ноев, една от говорителките на банкера-беглец - Вера Ахундова, позната също и като агент Ана Хранова на ДС, а също и лицата на АБВ Красимир Проданов и Румен Петков.
В опит да замаже очите на работниците си, в речта си пред тях Емилиян Гебрев буквално се отрече от приятелството си с банкера-беглец Цветан Василев. Макар отдавна да лъсна, че именно през оръжейния бос подсъдимият за източването на милиарди от КТБ пишман финансист се пробва да запази контрола си над „Дунарит", Гебрев заяви пред служителите си, че се съдел с Василев. След което заяви, че държавата му дължала пари, а фактът, че самият той дължи за период от 6 години 3,6 млн. лева на МО за съхранение на закупени, но неизвозени от него боеприпаси, пробва да замаже. Заяви, че това било казус отпреди 9 години.
Не по-назад в ръсенето на неистини бе и Дончева в речта си. Устатата адвокатка, която е свързващо звено между двете момчета за всичко на Цветан Василев - Гриша Ганчев, през когото банкерът-беглец открадна Петрол под носа на държавата, и Емилиян Гебрев, през когото се пробва да направи същото с „Дунарит", провидя заговор на цялата държавна машина срещу „ЕМКО".
След като повикаха първо пред НС, където се събраха, а след това и пред Министерския съвет, трима от „водещите" на протеста - Славчо Димиев, който е ръководител на завода в Трявна, шефът на завода в Монтана Красимир Падалев и Георги Пенчев от комитета на работниците в ЕМКО настояха да се срещнат с премиера Бойко Борисов, като се пробваха да влязат в сградата. След като им бе обяснено, че той не е в зданието, продължиха да настояват за разговор с някой от вицепремиерите или с министъра на икономиката Емил Караниколов.
В крайна сметка те разговаряха с Караниколов, който прекъсна всичките си ангажименти, за да чуе исканията им, а след час среща с тях заяви, че ще настоява лично за връщане на лиценза на оръжейната фирма, но при условие, че проверката на служба КОС към МВР е показала, че няма нищо застрашаващо живота и безопасността на работниците и гражданите. Караниколов обяви, че за целта ще изиска доклада на МВР и ако се налага, ще бъде свикано извънредно заседание на Междуведомствения съвет за отбранителната промишленост.
Шефът на ВМЗ-Сопот: Фирмата съхранява боеприпаси с изтекъл срок на годност
ЕМКО съхранява неправомерно боеприпаси с изтекъл срок на годност. Това разкри в интервю за БЛИЦ шефът на ВМЗ-Сопот инж. Иван Гецов. На въпрос за какво количество става въпрос, той посочи, че в момента се извършва задълбочена проверка, сред чиито цели е да установи и това. „Техният брой трябва да стане ясен при изготвяне на съответния отчет. След това отчетът ще бъде предаден на компетентните органи" ,подчерта инж. Гецов. На въпрос как ще коментира думите на премиера Бойко Борисов, че ще бъде прекратена практиката частни фирми посредници да стоят на входа и изхода на държавните предприятия от военно-промишления комплекс, какъвто е и случаят с ЕМКО той подчерта: „Приветствам идеята на министър-председателя Борисов. Една такава мярка ще доведе до подобряване както на организацията на работа, така и на ценовите нива. ВМЗ вече започна да работи в такава посока. Ползата от елиминирането на частните посредници във военно-промишления комплекс ще бъде много голяма. И тъй като незабавното премахване на посредниците ще е много трудно, то първостепенна задача е тяхното участие да бъде редуцирано до минимум".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |